Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Jumaat, Oktober 13, 2023

Asal usul kepercayaan terhadap 'Datuk Keramat' dalam masyarakat Cina

Salam Jumaat malam Sabtu 13 Oktober 2023 bersamaan 28 Rabiul Awal. Satu lagi perkongsian ilmu.


Tajuk majlis ilmu kali ini boleh diterjemahkan sebagai "Asal Usul Kepercayaan Terhadap 'Datuk Keramat' Dalam Masyarakat Cina". Pembentang adalah Dr Tan Ai Boay dari UTAR (Universiti Tun Abdul Rahman) yang memperolehi PhD dan Master daripada Jabatan Sejarah di Universiti Malaya (UM). Tajuk ini menarik perhatian saya kerana pernah melihat dengan mata kepala sendiri perkara yang melibatkan tajuk di banyak tempat iaitu patung-patung yang jelas menunjukkan watak orang Melayu disembah dalam tokong atau kuil-kuil masyarakat Cina. Disebabkan itulah saya bergegas lagi ke UM,  setelah menghadiri satu majlis ilmu di universiti sama 10 hari lalu.



Cuma kali ini di Jabatan Sejarah, dahulu di Akademi Pengajian Islam. Lihat Seminar Antarabangsa Islam dan Masyarakat Bugis Asia Tenggara di APIUM.




Masuk sahaja ke tempat perkongsian ilmu iaitu Pusat Sumber Jabatan Sejarah kelihatan ramai yang mengikuti adalah berbangsa Cina. Selain saya kelihatan dua orang Melayu, kemudian muncul seorang lagi mendengar bicara.




Pembentangan dibahagikan pada 4 bahagian :-


1.Pengenalan

2. Dewa-dewa tempatan (atau ditempatankan/dijadikan milik tempatan) dan kepercayaan terhadap Datuk Keramat

3. Menelusuri sejarah permulaannya melalui dokumen British dan bahan epigrafi Cina.

4. Kesimpulan




Disebutlah bagaimana kepercayaan terhadap Datuk Keramat, atau selalu lebih dikenali sebagai Datuk Kong (Kong sebenarnya bermakna "datuk" merujuk kepada orang tua yang dipandang tinggi) adalah meluas di Malaysia. Di mana ada masyarakat Cina di situ ada Datuk Kong disembah. Ini menggambarkan sinkretisma/gabungan kepercayaan di sejumlah negara di Asia Tenggara.




Ditunjukkan contoh-contoh menggunakan gambar-gambar yang diambil sendiri oleh pembicara. Saya sudah melihat dengan mata kepala sendiri hal berkenaan iaitu patung-patung yang jelas menunjukkan ciri-ciri orang Melayu sebagai bahan sembahan. Yang ingin diketahui bagaimana mula muncul kepercayaan ini.




Maka ditimbulkanlah persoalan. Bilakah ia muncul di Malaya/Tanah Melayu. Bicara atau pembentangan bertujuan untuk menjawab ini.

 


Disebut sedikit sumber rujukan yang boleh membantu...




Dinyatakan ia diterima dalam agama-agama tradisi orang Cina seperti agama Buddha, Tao dan agama-agama rakyat (seperti ajaran Confucius) kerana agama-agama ini boleh menerima dewa tempatan selain dewa-dewa yang sedia wujud dalam ajaran masing-masing. Tetapi tidak dalam agama seperti Kristian dan Islam yang mana tidak ada penyembahan terhadap dewa-dewa, cuma Tuhan yang Satu sahaja layak disembah.




Diberi beberapa contoh jenis dewa tempatan yang disembah masyarakat Cina di Malaysia.




Penyembahan terhadap Datuk Keramat atau Datuk Kong dilihat sebagai gabungan sedia ada kepercayaan masyarakat Cina lama bercampur dengan kepercayaan terhadap konsep keramat tempatan (di Tanah Melayu).




Berdasarkan tulisan sarjana Barat iaitu R.O. Windstedt juga satu sumber lain dinyatakanlah yang dianggap keramat itu adalah perkara-perkara berikut :-


1. Sesetengah objek semulajadi seperti batu, puncak bukit malah tanjung dan sebagainya.

2. Harimau dan buaya yang dianggap suci (ulasan saya - dalam kalangan orang Melayu ada misalnya buaya putih dan harimau tepok iaitu harimau tempang satu kaki dipercayai menjaga suatu kawasan)

3. Kubur dukun/bomoh/pawang

4. Kubur pengasas suatu penempatan

5. Kubur/makam wali orang Islam

6. Wali Islam yang masih hidup




Ini yang tergambar pada patung-patung berkenaan di tokong atau kuil.







Ditunjukkan gambar kubur seorang tokoh Islam di Pulau Pinang yang dipandang tinggi oleh masyarakat Cina.




Ada pula tokoh lama masyarakat Cina (pada kami, ketua kongsi gelap) yang terbunuh lalu dianggap mati syahid kemudian didewakan.




Ciri-ciri seorang tokoh Melayu yang didewakan menjadi Datuk Keramat atau Datuk Kong.




Selain orang Melayu dan sedikit orang Cina, ada juga tokoh berbangsa India dan orang Asli yang didewakan sebegitu.







Malah didapati ada tokong telah mendewakan politikus terkenal, mendiang Karpal Singh yang terbunuh dalam kemalangan jalan raya tahun 2014.




Berdasarkan kajian sejarah pula didapati ada dokumen British merekodkan bahawa pada tahun 1884 towkay-towkay Cina termasuk Yap Ah Loy, Loke Yew dan Yap Kwan Seng (kesemua nama ada diabadikan pada jalan-jalan di Kuala Lumpur) pernah memohon untuk memajak tanah bagi membina satu kuil Datuk Gong (Kong).




Ini disebabkan ramai telah mendapat kebaikan melalui Datuk Gong berkenaan. Ulasan saya - nak faham hal ini kena faham hal makhluk halus seperti jin dan qarin selain hal-hal melibatkan keramat dan kewalian. Bagaimana mereka boleh menunaikan permintaan seseorang (meminjam kuasa yang diberi Allah SWT), seperti halnya seorang yang berpengaruh dan berkuasa boleh membantu menyelesaikan suatu masalah.




Kuil Datuk Gong paling awal pernah didaftarkan pula terekod dalam makalah kerajaan negeri Perak tahun 1900.




Daripada segi epigrafi iaitu objek yang boleh dijadikan bahan bukti sejarah, tinggalan paling awal dapat ditemui untuk menunjukkan wujudnya penyembahan Datuk Kong oleh masyarakat Cina terletak pada satu batu bersurat tahun 1886.




Sumber paling lengkap menggambarkan kepercayaan tersebuut ditemui di Masjid Kampung Machap, Melaka...




Ada tulisan Cina di satu bahagian dinding masjid yang saya pernah lihat sendiri tetapi tak faham.




Menurut bacaan Tan tulisan dibuat tahun 1907 menyatakan bahawa dewa Datuk di Kampung Baru Machap (kampungnya ada di tepi jalan besar luar dari masjid. Saya cuma pernah lalu sahaja) telah disembah sejak lebih 200 tahun lalu!




Cerita legenda tempatan pula menyatakan Datuk Machap (yang dipercayai telah didewakan menjadi Datuk Kong sana) adalah seorang Bugis yang menentang Portugis. Selepas kejatuhan Melaka (ke tangan Portugis tahun 1511) beliau menjadi petapa dan menetap di kawasan itu.




Tetapi Tan melihat ini sebagai bercanggah dengan kenyataan sejarah. Mana mungkin seorang yang melawan Portugis tahun 1511 hidup begitu lama lalu menjadi dewa sembahan sekitar tahun 1700? (Berdasarkan pernyataan lebih 200 tahun sebelum 1907 di Masjid Machap itu). Pada saya ada beberapa kemungkinan. Katakan Datuk Machap berumur 30 tahun ketika melawan Portugis. Maka itu beliau lahir pada tahun 1481. Tak mustahil hidup sehingga berumur 150 tahun. Saya percaya ini bukan perkara luar biasa zaman itu. Lalu beliau meninggal dunia tahun 1631. Masih boleh masuk dalam skop lebih 200 tahun sebelum penulisan berkenaan dibuat tahun 1907.

Lagi satu, seorang tokoh yang didewakan itu boleh sahaja meninggal lebih awal. Katakanlah Datuk Machap hidup paling lama pun 90 tahun lalu meninggal dunia tahun 1571. Tetapi 'dirinya' yang didewakan yang muncul lebih 100 tahun kemudian mendekati tahun 1700. Dalam pengajian ilmu batin yang saya faham, ia boleh jadi jin menyerupai beliau lalu mengaku diri sebagai Datuk Machap. Ia boleh jadi qarin yang dalam ajaran Islam disebut sebagai kembar setiap manusia daripada bangsa jin. 

Yang ini bukan menipu. Qarin Datuk Machap boleh memperkenalkan diri sebagai Datuk Machap. Dia tidak menipu. Dia memang Datuk Machap tetapi versi jin. Mungkin makhluk inilah yang muncul pada masyarakat setempat lalu dapat membantu menyelesaikan pelbagai masalah mereka lalu dianggap dan disembah sebagai dewa.



Senarai balik bukti-bukti sejarah yang dapat ditemui tentang penyembahan Datuk Kong. Pada saya kajian seterusnya harus dibuat adalah kenapa tokoh-tokoh berkenaan diangkat atau didewakan sehingga menjadi Datuk Kong. Memang umumnya cerita yang berlaku adalah masyarakat setempat mendapat permintaan seperti hendak sembuh daripada penyakit atau mintak nombor ekor menjadi 'makbul' apabila dihadapkan ke patung-patung sembahan berkenaan. Kalau permintaan tidak 'makbul' buat apa orang sembah? Daripada segi sejarah ini tidak masuk akal. Sebab itu Tan tidak mengkaji bab itu. 




Tetapi pada saya perkara ini tidak dapat dielakkan jika mahu faham keadaan sebenar. Insyaallah saya sedia membantu untuk bagi faham kalau perlu. Cuma harus diingatkan. Dalam kalangan orang Islam pun ada perbuatan yang dilihat seperti menyembah kubur dan sebagainya. Tetapi tidak. Orang Islam, atau sekurang-kurangnya, orang Islam yang betul-betul menurut ajaran Islam, bukan terpesong pemahaman, tidak pernah menyembah kubur atau menyembah keramat. Yang wujud sebenarnya adalah konsep mendapatkan bantuan melalui perantaraan seseorang yang dianggap keramat, ada kelebihan yang boleh melanggar adat kebiasaan hukum alam. 

Daripada segi logik akal perbuatan ia ibarat orang biasa/rakyat kebanyakan menyedari permintaannya kepada pihak atasan tidak mungkin sampai kalau tidak disampaikan melalui orang tengah yang ada hubungan baik dengan pihak atasan. Atau kita minta tolong kepada doktor pun satu contoh. Kenapa tidak terus berdoa kepada Tuhan untuk menyembuhkan? Kerana kita sedia faham doktor ada kebolehan yang tidak ada pada kita. Dan kebolehan itupun sebenarnya anugerah daripada Tuhan. Bukan kita menyembah doktor...




Begitulah sebenarnya konsep keramat atau memohon pertolongan daripada orang yang dianggap alim/wali dalam kalangan orang Islam. Mereka diharapkan untuk menyampaikan doa bagi pihak yang meminta kerana doa mereka dianggap makbul selain mereka sendiri mungkin diberi suatu kelebihan yang boleh menyelesaikan masalah seperti menyembuhkan penyakit hanya dengan cara mengusap badan. 

Oh. Disebabkan mahu ke majlis di UM ini juga saya mengambil kesempatan untuk singgah di dua masjid berdekatan. Lihat artikel Masjid (Mosque of) TNB, Bangsar diikuti Masjid (Mosque of) Ar-Rahah, Kampung Kerinchi dblogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) dan Views from the patio of the TNB mosque in Bangsar di blogspot BERPETUALANG KE ACEH. Sekian perkongsian.


Tiada ulasan: