Ini adalah poster bagi majlis. Isteri yang melihatnya diletakkan seorang kawan di grup Whatsapp "Kelab Buku Merah Silu" begitu bersemangat mengingatkan. Saya sudah melihatnya lebih awal tetapi tak pasti apakah hendak pergi. Fikir saya biarlah berehat di rumah sepanjang hari Khamis.
Kata isteri eloklah bawa anak-anak sekali ke Perpustakaan Tun Uda. Memang mereka suka pergi kerana bahagian kanak-kanaknya yang cantik, ada unsur-unsur tamat permainan dan rehat. Siap ada pokok buatan berdiri di atas semacam gundukan bukit kecil di mana orang ramai boleh bersandar malah berbaring rehat. Sementara mereka bermain dan baca buku saya boleh menghadiri majlis di bahagian lain. Kebetulan seorang anak remaja kami yang baru habis SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) di sekolah berasrama ada di rumah. Bolehlah dia menengok-nengokkan adik-adiknya yang masih bersekolah rendah.
Sebetulnya pagi Khamis jam 10 pagi juga ada majlis menarik di ISTAC. Ada syarahan tentang pembinaan kembali Bosnia-Herzegovina selepas perang oleh dutanya di Kuala Lumpur. Kalau dah alang-alang keluar biar ke situ dahulu baru ke perpustakaan di Shah Alam. Tapi kata isteri ini akan menyusahkan anak-anak. Sementara mengikut syarahan dalam bahasa Inggeris yang boleh memakan masa hingga 3 jam apa anak-anak hendak buat? Tak boleh fikir diri sendiri sahaja seronok mendengar syarahan...
Dan lagi saya sebenarnya kepenatan walau bersemangat. Menulis artikel
Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Pengembaraan jauh mencari kebenaran yang memungkinkan sintesis pelbagai faham pun jam 3.30 pagi baru betul-betul siap. Ini setelah 7 jam menulis, sebelum itu 2 jam mengikuti syarahan yang memerlukan tumpuan dan daya keintelektuan tinggi untuk mena'akul segala maklumat. Tiba-tiba jam 10 pagi dah kena berada kembali di ISTAC 40 km dari rumah jika mahu mengikuti syarahan. Baik lupakan. Biar hari Khamis dikhaskan untuk majlis di perpustakaan lalu sampailah kami anak beranak ke sana selepas jam 2 petang.
Masuk sahaja ke ruang legar saya terus menyuruh anak remaja membawa adik-adiknya ke bahagian kanak-kanak di tingkat bawah. Saya terus berkejar ke tingkat 3 untuk majlis yang diberi nama "Forum Kebangkitan & Kejatuhan Empayar Uthmaniyyah : Suatu Iktibar & Pengajaran". Terus mengambil satu kerusi di barisan hadapan agar lebih mudah mena'akul maklumat.
Walaupun ada kalanya suka duduk jauh di belakang saya selalu memastikan dapat melihat orang yang berucap tanpa dihalang. Ketika gambar ini diambil sudah jam 2.17 petang. Kelihatan moderator, Dr Mansoureh Ebrahimi daripada UTM (Universiti Teknologi Malaysia) sedang memberikan pengenalan. Beliau yang nampaknya orang Turki bercakap dalam bahasa Inggeris.
Difahamkan majlis sudah beberapa minit bermula. Namun sempat saya mendengar sejarah ringkas bagaimana kerajaan Uthmaniyyah bermula penghujung abad ke-13 Masihi membawa kepada kenaikan dan zaman kegemilangan abad ke-15 hingga 16 sebelum jatuh awal abad ke-20.
Jam 2.24 pembentang pertama, Profesor Madya Dr Zaki Hamzah daripada UPM (Universiti Putra Malaysia) diminta untuk memulakan perkongsian. Tajuk yang ingin dibawa adalah "Strategi Muhammad al-Fateh Semasa Pembukaan Istanbul". Tetapi berlaku masalah teknikal apabila slaid pembentangan tidak dapat dibuka kerana dibuat menggunakan software lain yang bukan kebiasaan ramai untuk pembentangan seperti halnya Power Point.
Apabila masalah ini tetap tidak dapat diselesaikan selepas beberapa minit mencuba diminta pembentang kedua iaitu Profesor Dr Ensar Nisanci daripada Universiti Tekirdag Turki mengambil alih ruang. Tajuk bahasa Melayu yang diberikan adalah "Asas Kekuatan Kerajaan Turki Utsmaniyyah". Tetapi beliau bercakap sepenuhnya dalam bahasa Inggeris.
Bercakap tanpa slaid beliau melihat pada sistem pentadbiran dan sosio-politik terbuka sebagai sumber kekuatan kerajaan Utsmaniyyah. Bukan seperti yang sering disangka penduduk kerajaan bukanlah rata-rata Islam malah ramai penganut agama lain terutama Kristian. Begitu juga halnya di pusat pemerintahan kerajaan iaitu Istanbul yang terletak di barat Turki menyambungkan benua Asia dan benua Eropah. Ia adalah sebuah kota kosmopolitan seperti halnya Kuala Lumpur sekarang.
Kata Ensar ini adalah kesinambungan daripada hakikat sejarah bahawa kota tersebut yang nama lamanya adalah Constantinople adalah pusat Empayar Byzantium atau Rum Timur, kerajaan paling besar dan utama Kristian sebelum jatuh ke tangan Islam. Ia sudah lama mengandungi pelbagai jenis masyarakat walaupun paling utama adalah masyarakat Kristian. "Kerajaan Utsmaniyyah sebagai kerajaan Islam cuma mengubah sedikit perkara-perkara tertentu (tweak and twist here and there) tanpa terlalu mengacau struktur pemerintahan dan suasana sosio-politik asal. Terdapat begitu banyak kepelbagaian masyarakat dan komuniti pelbagai kepercayaan dan mereka semua diberi ruang untuk mentadbir diri secara autonomi".
Beliau menyebut ini sebagai sistem milad. Masyarakat boleh berdiri dan mentadbir kumpulan sendiri dalam perhatian kerajaan tanpa pemaksaan nilai-nilai agama Islam. Kerajaan bertindak sebagai pelindung dan atas perlindungan itu orang bukan Islam membayar jizyah (satu bentuk cukai menggantikan zakat bagi orang Islam). Apa yang terpakai di Istanbul turut diamalkan di kota-kota besar lain yang dahulunya adalah sebahagian daripada Empayar Byzantium. Masyarakat-masyarakat di jajahan jauh yang terdiri daripada penganut bermacam agama dan kepercayaan pun menerima layanan baik sebegitu. Tidak ada paksaan untuk menganut agama Islam, yang ada adalah dakwah.
Ensar tidak suka menyebut kerajaan Uthmaniyah (biar digunakan berbagai cara mengeja nama yang sama ya) sebagai satu empayar walaupun memiliki jangkauan jajahan takluk yang sangat luas. Pada beliau perkataan empayar membawa konotasi pemaksaan dalam penjajahan sedangkan Uthmaniyah bersifat terbuka kepada pelbagai sudut faham. Beliau kemudian meminta dibuka peta dunia untuk menunjukkan sesuatu. Ditunjukkan Semenanjung Turki sebagai kepala 'burung helang' dengan mata-matanya di Istanbul.
Satu sayap menjulur ke tenggara mewakili Semenanjung Arab, satu ke arah timur laut yang juga mewakili satu bahagian kemasyarakatan penting Uthmaniyah (wilayah Caucasus antara tasik-tasik besar Laut Hitam dan Laut Kaspian). Tapi ia kemudian harus berhadapan dengan 'singa' yang kepalanya adalah Semenanjung Iberia (mengandungi Portugis dan Sepanyol) di hujung barat benua Eropah. Belakang 'badannya' adalah Peranchis dan Jerman. 'Kaki-kakinya' adalah Semenanjung Itali dan Yunani.
'Menunggang' di atas 'singa' adalah Great Britan atau United Kingdom (yang diterajui England) di barat laut. Masuk zaman kejatuhan Uthmaniyah 'singa' ini membaham dan menghempap 'helang' lalu menekannya ke bawah sehingga tidak mampu lagi terbang. Untuk menyaksikan ia bangkit 'singa' harus ditahan daripada menghempap dan 'helang' dibiarkan kembali terbang.
Jam 3, pembentang ketiga Profesor Dr. Kamaruzzaman Yusof daripada UTM mula membawa tajuk "Hubungan Turki Utsmaniyyah dengan Alam Melayu". Beliau yang juga bercakap tanpa slaid memulakan dengan menyatakan bahawa hubungan Tanah Arab dengan Alam Melayu sudah bermula melalui jalan dagang sejak abad ke-4 Masihi lagi. Maka itu apabila naiknya Islam dengan munculnya Nabi Muhammad SAW sebagai Rasulullah abad ke-7M tentunya Alam Melayu terkait sekali. Beliau percaya agama Islam sampai ke rantau sini selewatnya pada zaman khalifah Islam ke-3 iaitu Saidina Uthman ibnu Affan (644-656M). Hubungan ini berkesinambungan hingga Turki muncul sebagai kuasa besar yang membela Islam. Titik paling jelas adalah apabila Sultan Muhammad al-Fatih dapat menakluki kota Constantinople sehingga jatuh Empayar Rum Timur tahun 1453M.
Tetapi Kerajaan Turki Utsmaniyyah bukanlah pembela utama umat Islam waktu itu. Ia tidak pernah menganggap dirinya satu kekhalifahan, sekadar satu kesultanan sampailah suatu masa yang lebih lewat (lebih 60 tahun kemudian). Ini kerana masih wujud kerajaan Mamluk di Mesir yang mana masih ada lagi khalifah yang merupakan keturunan dan kesinambungan daripada kerajaan Kekhalifahan Abbasiyah iaitu khalifah Islam yang sah sebelum itu. Walaupun pusat kerajaan Abbasiyah iaitu Baghdad jatuh ke tangan Monggol tahun 1258M sehingga kerajaan pun secara efektiknya jatuh Mamluk dikatakan mengambil alih tugas apabila keturunan Abbasiyah dibawa ke Mesir untuk bertakhta walaupun lebih sebagai simbol.
Kata Kamaruzzaman kerajaan Mamluk (bermula 1250M iaitu selepas jatuh kerajaan Ayubid yang diasaskan oleh Salahuddin al-Ayubi tahun 1171M) tidak berani mengisytiharkan diri sebagai khalifah walaupun ia kerajaan Islam terkuat waktu itu kerana asal usul raja-rajanya daripada askar hamba abdi. Bila sudah ada keturunan Abbasiyah dalam jagaan mereka barulah ia dianggap sebagai satu kuasa kekhalifahan kesinambungan Abbasiyah. Oleh itu ia diharapkan untuk menjaga maslahat seluruh ummah. Namun ia dilihat gagal apabila pusat Kesultanan Melaka iaitu Kota Melaka yang sangat penting dalam dunia Islam jatuh ke tangan Portugis tahun 1511. Hal inilah yang membuat Utsmaniyyah mengalahkan Mamluk lalu mula mengambil alih takhta kekhalifahan tahun 1517.
Diceritakan juga tentang hubungan Aceh-Turki melalui bantuan ketenteraan untuk membebaskan Kota Melaka daripada tangan Portugis. Ini berlaku pada abad ke-16 dan 17. Pada pertengahan abad ke-19 hubungan Turki dengan Alam Melayu dapat dilihat melalui lawatan Maharaja Abu Bakar (kemudian menjadi Sultan Johor) sehingga membawa balik 2 orang wanita Turki, seorang dikahwininya seorang dikahwinkan dengan adiknya. Daripada perkahwinan dengan adik dapat Profesor Diraja Ungku Aziz.
Kemudian wanita tersebut berkahwin pula dengan seorang pembesar Melayu lalu dapat Dato' Onn (ayahanda kepada Tun Hussein Onn). Ini membawa kepada cucunya Dato Hishammuddin Hussein. Akhir sekali wanita tersebut berkahwin dengan seorang Sayyid daripada keluarga al-Attas. Dapat Syed Naquib al-Attas (pengasas ISTAC) dan abangnya Syed Hussein yang juga merupakan seorang cendekiawan terkenal zaman sekarang (tetapi telah meninggal dunia tahun 207)
Hubungan pada awal abad ke-20 juga dapat dilihat melalui perjuangan Tok Janggut menentang Inggeris. Kata Kamaruzzaman ini mendapat sokongan melalui surat bertulis daripada Sultan Uthmaniyah yang sampai melalui beberapa pihak...
Jam 3.21 bermulalah pembentangan 'pertama' yang ditunda akibat masalah teknikal tadi. Setelah beberapa lama baru dapat diselesaikan masalah itu. Maka jadilah ia pembentangan 'ketiga'...
Pembentangan ini memerlukan sokongan slaid untuk jadi lebih efektif. Apabila slaid yang sudah lama disediakan dapat dipaparkan barulah ia boleh berjalan dengan baik.
Ini disebabkan penerangan melibatkan beberapa perkara teknikal tentang strategi perang. Tajuk pun "Strategi Muhammad al-Fateh Semasa Pembukaan Istanbul". Rupa-rupanya pembentang iaitu Profesor Madya Dr Zaki Hamzah yang merupakan timbalan dekan (hal ehwal pelajar & jaringan), Fakulti Perhutanan UPM adalah juga seorang Kolonel Bersekutu dalam Angkatan Pertahanan Awam Malaysia). Beliau turut memegang jawatan timbalan komandan Kor Siswa Siswi Pertahanan Awam.
Hal tersebut sebenarnya diberitahu pada penghujung pembentangan. Patutlah dapat menerangkan taktik dan strategi perang dengan begitu tuntas. Dan ini memang memerlukan bantuan slaid untuk memberi hadirin dan umum faham...
Diterangkan juga tentang etika perang dalam Islam. Hal ini penting untuk difahami kerana sejarah dunia menunjukkan ramai pihak sanggup menggunakan apa sahaja cara untuk menang sehingga banyak melakukan perbuatan khianat yang berlawan dengan sifat-sifat orang bermaruah lagi percaya terhadap Tuhan.
Setelah diberi sedikit latar belakang strategi dan falsafah perang baru dilihat keadaan medan perang yang mahu diperkatakan iaitu kota Constantinople. Untuk pengetahuan ia adalah pusat empayar dunia Barat yang paling besar dan kuat ketika itu iaitu Empayar Byzantium, juga dikenali sebagai Rum Timur.
Lihat bagaimana kedudukannya sebelum berjaya ditakluki oleh Sultan Muhammad al-Fatih tahun 1453. Walaupun pada ketika itu kerajaan Uthmaniyah yang diasaskan tahun 1299 telah menjadi cukup besar dan kuat, dapat menelan wilayah demi wilayah Rum Timur sehingga cuma tinggal yang berwarna merah ia tetap sukar ditawan. Ia dapat bertahan walau sudah lebih 800 tahun cuba diasak oleh tentera Islam sejak sahabat Rasulullah SAW iaitu Abu Ayub al-Ansari cuba melakukan (tahun 669M).
Ini mendorong Sultan Muhammad al-Fatih (berumur 25 tahun sahaja ketika itu) untuk betul-betul mengkaji kenapa ia sukar hendak ditembusi. Lihat pada kedudukan geografi yang menyebabkan ia susah hendak diserang dari laut. Ada pula rantai besi direntang pada satu laluan menghalang (atau menghadkan) kapal keluar masuk.
Di bahagian darat (barat dalam peta) pula terentang tembok kukuh dengan 3 lapisan rintangan yang belum pernah dapat ditembusi oleh mana-mana pihak. Belum ada peluru meriam atau apa-apa bentuk senjata lempar dapat menjejaskan ia walau sedikit pun. Zaki mengibaratkan serangan seperti nyamuk menggigit pipi. Paling kuat kita cuma rasa tak selesa, gatal. Tapi tidak sesekali dapat memecahkan pipi.
Namun umat Islam sudah lama mendambakan untuk menakluki kota ini. Ia disebabkan hadis Nabi seperti tertera di atas...
Ayat Al-Quran yang berkenaan dirujuk dalam merangka strategi...
Rancangan diatur untuk meliputi semua kemungkinan.
Setelah beberapa lama disediakan angkatan besar yang memenuhi ciri-ciri tertentu seperti disebut dalam hadis Nabi. Sebelum serangan bermula risikan dekat telah dilakukan untuk betul-betul menilai kekuatan musuh dan bagaimana menghadapinya.
Antaranya adalah menghalang bantuan yang biasanya muncul daripada arah Laut Hitam di utara.
Risikan dekat telah dilakukan sehingga tahu lebar dan kedalaman parit di hadapan benteng darat kemudian jenis bahan yang digunakan untuk membina benteng dan ketebalannya. Ini harus melibatkan ilmu kimia kemudian fizik untuk menjangka dan menjana kekuatan yang perlu. Dengan itu dapat dicipta meriam besar yang pertama kali dalam dunia mampu menggegar dan memecahkan benteng kota Constantinople.
Menurut Zaki apa yang dibuat Muhammad al-Fatih menjadi contoh bagi membina kekuatan perang selepas itu.
Oh. Ini yang disebut tadi tentang perisikan untuk mengesan kekuatan lalu mencari cara-cara mengatasinya. Dipanjangkan mengenai sekatan terhadap bantuan dari arah utara. Kata Zaki dicipta peluru khas yang apabila ditembah dari meriam boleh melantun-lantun atas air untuk bergerak terus ke hadapan sehingga sampai dan membinasakan kapal.
Dilakukan juga taktik kepungan untuk melemahkan kedudukan lawan.
Paling menarik mungkin adalah kejutan apabila 80 buah kapal perang diangkat melalui jalan darat untuk melepasi sekatan rentangan rantai besi pada permukaan air lalu masuk kembali ke air daripada arah yang tak disangka dalam tempoh 1 malam. Kata Zaki ini dilakukan dengan meletakkan roda lalu kapal dapat ditolak oleh tentera. Ada pula bantuan angin memudahkan. Ini berlaku setelah Sultan menunggu waktu tertentu angin bertiup ke arah yang menguntungkan.
Maka berlakulah kemenangan yang amat didambakan umat Islam.
Namun semuanya ditangani dengan penuh adab rasa bersyukur terhadap Allah SWT.
Sungguh raja dan tenteranya adalah sebaik-baik raja dan tentera seperti disabdakan Rasulullah SAW. Mereka tidak bermegah mahupun menindas musuh malah begitu lemah lembut terhadap mereka selepas menang.
Masuk sesi soal jawab beberapa orang bertanya. Saya mengambil kesempatan untuk bertanya kaitan pembinaan kerajaan Uthmaniyah dengan kerajaan-kerajaan Islam terdahulu terutama yang diterajui bangsa Turki. Ini memandangkan ia asalnya satu daerah kecil dalam apa yang dipanggil sebagai Sultanate of Rum (1075-1308) sedangkan kesultanan ini terbina selepas perpecahan Kesultanan Seljuk (1037-1194), kuasa ketenteraan paling besar di sebalik tegaknya Kekhalifahan Bani Abbasiyah pada zaman itu. Turut ditanya adalah pengaruh Sufi atau ilmu Tasawuf terhadap kerajaan Uthmaniyah dan kepimpinan memandangkan Turki sangat terkenal dengan tokoh Sufi, Maulana Jalaluddin Rumi (1207– 1273) sehingga ke hari ini. Saya lihat persoalan ini sangat patut diterangkan tetapi mungkin para pembentang terlepas pandang. Sedangkan Sultan Muhammad al-Fatih itu pun setahu saya mendapat bimbingan seorang guru Sufi bernama Sheikh Shamsuddin terutama dalam hal-hal penting seperti hendak menakluki Constantinople.
Maka diberitahulah bahawa iya, Sufi adalah elemen yang sangat penting dalam kepimpinan dan gerakan keIslaman Uthmaniyyah. Sehingga ada satu barisan hadapan pendakwah Sufi yang juga mampu berperang dihantar terlebih dahulu ke merata pelusuh rantau untuk berdakwah, baru disusuli angkatan perang (jika perlu). Malah setiap pemimpin Uthmaniyyah apa lagi anak-anak raja memang dihantar jauh daripada luar kawasan keselesaan istana seawal umur 8 tahun masuk ke madrasah khas yang dipimpin seorang Khawaja (guru agama melebihi tahap ustaz) yang ada Irfan (erti mudah dalam bahasa Arab adalah kebijaksanaan, kesyukuran, pengetahuan. Tetapi erti mendalamnya terkait dengan perkataan Arif dan Ariffin iaitu orang yang betul-betul mengenali Allah SWT). Maka jelaslah dimensi Sufi sangat penting dalam membina kekuatan pemimpin yang mampu mencapai kemenangan di sisi manusia juga Islam.
Walaupun majlis ini diberi nama "Forum Kebangkitan & Kejatuhan Empayar Uthmaniyyah : Suatu Iktibar & Pengajaran" tidak begitu banyak disebut tentang kejatuhan kecuali sedikit ringkasan sejarah. Apabila ditanya tentang kejatuhan Ensar memberitahu ia berlaku akibat Uthmaniyah tidak tahu bagaimana hendak menangani perubahan zaman apabila kuasa-kuasa besar Eropah meningkat maju pantas (melalui perkara-perkara seperti revolusi industri yang bermula abad ke-17). Beliau melihat ini cuma berlaku secara luaran. Tetapi pada saya ada faktor-faktor dalaman seperti penyusupan ajen-ajen kuasa perbankan Yahudi dalam polisi kewangan Uthmaniyah yang menyebabkan ia mula terjerat.
Cukuplah diakhiri artikel ini dengan gambar atas. Kelihatan moderator iaitu Mansoureh menunjukkan tempat asal usul bangsa Turki dekat kawasan Turkmenistan bawah Kazakhtan sana (dahulunya dalam U.S.S.R atau Soviet Union). Mereka asalnya cuma bangsa nomad yang lasak tetapi mula membina pengaruh politik apabila kekuatan perang mereka dijadikan tulang belakang oleh Kekhalifahan Abbasiyah. Ini seterusnya membawa ke penubuhan Kesultanan Seljuk. Selepas beberapa lama muncul Uthmaniyah di wilayah Turki sekarang yang asalnya bukan pun penempatan orang Turk.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan