Syarahan ini merupakan permulaan bagi satu siri baru yang tajuknya boleh diterjemahkan sebagai "Spiritualiti Islam dalam Dunia Melayu". Pensyarah adalah Profesor Baharudin Ahmad (Dato') yang kalau tak salah saya baru semester lalu secara rasmi menyertai ISTAC, setelah beberapa lama menjadi profesor di ASWARA (Akademi Seni Budaya Dan Warisan Kebangsaan). Sejak tahun lepas beliau selalu datang ke majlis-majlis ilmu di ISTAC. Kali pertama saya mendengar beliau sendiri membentang adalah pada Jun 2019. Lihat
Abdullah Munshi bapa sains moden di Alam Melayu?
Tajuk yang dibawa kali ini terlebih menarik. Ketika saya masuk ke bilik syarahan jam 2.41 petang sudah ramai hadir dan ini adalah di luar jangkaan...
Kedengaran Baharudin sedang bercakap tentang konsep 4 Sebab atau "Four Causes" yang terkenal dalam ilmu falsafah metafizik Aristotle, pemikir besar Yunani abad ke-4 sebelum Masihi. Ia adalah tentang matlamat membuat atau terciptanya satu perkara. Teringat dahulu Sheikhul Quliyyah ISTAC, Profesor Ulung Datuk Dr Osman Bakar pernah menyebut perkara sama dalam salah satu syarahannya. Cuma tak ingat yang mana, Begini bunyinya (ingat, syarahan adalah dalam bahasa Inggeris)...
Material Cause - boleh diterjemahkan sebagai Sebab Material. Ini merujuk pada bahan. Misalnya kayu untuk membuat meja.
Formal Cause - Sebab membawa pada Bentuk. Ini merujuk kepada bentuk atau rancangan bentuk yang akan diambil. Untuk meja misalnya kita merancang untuk memotong kayu menjadi 4 batang bentuk kaki, sekeping yang lebar untuk bahagian atas meja.
Efficient Cause - Alat Penyebab. Secara ringkas ia merujuk pada ejen atau alat yang membuat perkara. Untuk membuat meja mesti ada tukang dan alatannya.
Final Cause - Tujuan akhir. Bagi meja ia biasanya untuk meletakkan barang makan minum. Jarang kita dengar orang buat meja untuk dijadikan tempat letak buku atau tempat orang tidur.
Baharudin menyebut ini secara sepintas lalu, saya pula yang tambah contoh dan penerangan untuk kefahaman pembaca. Sebetulnya beliau cuma mahu memperkenalkan konsep metafizik dan spiritual yang dipegang manusia daripada pelbagai budaya dan zaman. Bab Aristotle disebut untuk dibandingkan dengan seorang lagi pemikir Yunani sedikit lebih awal iaitu Plato. Kata Baharudin falsafah Aristotle lebih bersifat External ataupun luaran, Plato lebih Internal ataupun dalaman.
Hal serupa, luaran berbanding dalaman terdapat juga dalam ajaran Hindu. Yang luaran dipanggil Sankya (saya tulis berdasarkan apa yang didengar ya. Maafkan jika salah ejaan), dalaman dipanggil Yoga. Aliran Vedanta menyebut pengetahuan yang sebenar adalah tentang yang dalaman. OK bermula daripada ayat ini biar digunakan perkataan Zahir bagi External ataupun luaran, Batin bagi Internal ataupun dalaman kerana begitulah faham saya.
Disebutlah tentang Upanishad sebagai pengakhiran kitab-kitab Veda ajaran tinggi Hindu. Walaupun kita biasa dengar terdapat banyak dewa disembah dalam ajaran Hindu tetapi dalam ajaran paling tinggi tetap wujud konsep penyembahan Tuhan yang Satu. Dalam agama dan falsafah Cina ada Confucianism yang membesarkan Ethics - akhlak, adab yang boleh kelihatan. Tapi ada juga Taoism yang membesarkan perkara-perkara batin melibatkan Realiti yang sebenar-benarnya Realiti (baca : keTuhanan).
Contoh-contoh daripada ajaran Buddha juga diberi tentang hal Zahir Batin ini. Sesungguhnya daripada segi falsafah terutama ajaran Aristotle ia pernah mempengaruhi bijak pandai Islam. Disebut secara pintas tokoh-tokoh seperti al-Kindi, al-Farabi dan Ibnu Sina sebagai antara yang terpengaruh dengan falsafah Yunani. Kemudian ilmu Theology yang boleh diterjemahkan sebagai kajian tentang keTuhanan. Dalam dunia Islam muncul golongan Mu'tazilah yang percaya segala-galanya boleh diterangkan dengan akal fikiran, muncul golongan Ashariyah yang tidak percayakan begitu. Daripada segala macam golongan ini tergabung pula menjadi pemikiran Sufi falsafah (belum lagi Sufi sebenar berdasarkan pengalaman selepas melakukan suatu bentuk zikir atau sebagainya). Masuk zaman Mulla Sadra (abad ke-16 Masihi) muncul golongan Hikmah yang menggabungkan ilmu pengetahuan dengan pengalaman sebenar.
Jam 3.15 kelas sudah penuh, sesuatu yang memang tidak dijangkakan oleh Baharudin kerana ia siri baru. Pada saya tajuk siri cukup menarik ramai untuk ambil tahu.
Pun begitu apa yang disyarahkan hari ini cuma mukadimah sahaja, belum lagi masuk tentang bab Sufi atau ilmu Tasawuf di Alam Melayu. Baharudin cuma mahu memperkenalkan sejarah perkembangannya di Tanah Arab, Parsi atau Asia Barat terlebih dahulu sebelum masuk ke bumi sebelah sini. Disebut satu ungkapan oleh Abu Uthman Ali-Hujwiri dalam kitab bertajuk Kahf al Mahjuj (pembukaan hijab) bahawa Sufisma atau Tasawuf dahulunya adalah satu realiti tanpa nama. Maksudnya dahulu ia sudah sedia diamalkan orang Islam tanpa memanggilnya dengan nama itu. Kemudian ia menjadi nama tanpa realiti. Maksudnya kemudian ramai orang mengaku mengamalkan Tasawuf atau menjadi orang Sufi tetapi hakikatnya tidak begitu.
Kata Baharudin ada perkara yang boleh dicapai dengan akal fikiran tetapi ada yang apabila kita cuba mena'akulnya akan menjadi semakin pelik. Maka akhir kata bagi syarahan ini carilah seorang guru ataupun Sheikh Tariqat dan berbai'ah dengannya. Semoga dibimbing sehingga terbuka hijab. Lalu dapat dilihat dengan pengalaman diri sendiri apakah yang telah diperkatakan oleh ramai ahli Sufi menggunakan kiasan dan simbol-simbol kerana terhadnya lisan manusia untuk menerangkan perkara. Untuk syarahan yang bermula dengan hal External lawan Internal atau Zahir lawan Batin ini tergerak saya untuk memberikan tajuk kecil "Dia yang Zahir Dia juga yang Batin". Ini tentunya merujuk pada Tuhan sebagai hakikat atau realiti tertinggi malah pada hakikatnya merupakan satu-satunya Realiti yang ada. Ada disebut Baharudin bahawa kita selalu melihat pertentangan termasuk Zahir lawan Batin kerana itu di peringkat yang bawah. Di peringkat paling atas tiada lagi apa-apa bentuk pun pertentangan malah semua ini tiada lain bahkan sama sahaja.
Sebagai nota apa yang saya kongsikan tidak semestinya meliputi semua yang dikongsikan dalam satu syarahan. Begitu juga sebaliknya - ada perkara tidak disebut dalam syarahan tetapi saya tambah mengikut gerak rasa dan ilham demi melengkapkan suatu penceritaan. Dikongsikan di atas nota daripada gajet (apa ke nama tu, tulis terus ke atas skrin besar sedikit daripada telefon bimbit) yang dibuat oleh seorang kawan lama yang hadir. Beliau memakai nama Notrumi Embun di Facebook. Sebagai mengakhiri artikel ini biar diletakkan satu gambar saya yang diambil oleh kawan tersebut selepas syarahan berserta teks yang mengiringi di Facebook sejam tadi...
DAH NAMANYA MAJNUN LAGI MAJZUB. ADA AKU KESAH ORANG NAK KATA APA?
Hehe. Gambar ini diambil oleh seorang kawan lama saya semalam di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) selepas menghadiri satu syarahan tentang "Spiritualiti Islam di Dunia Melayu". Saya memang suka melepak dengan cara bersandar pada bangunan air pancut di tengah dataran ISTAC. Yang ini siap melayan lagi nyanyi lalu evergreen Mat Saleh tahun 70an. Kawan yang dikenali sejak 31 tahun lalu, pernah menginap satu rumah buat satu tempoh ketika sama-sama belajar di London tahun 90an sudah lama faham perangai gila saya. Antara kami tiada hal kalau tiba-tiba saya terasa hendak lompat bangunan ke, pinjam basikal orang pusing keliling bandar ke atau menunggang motosikal besar sambil berdiri atas tempat duduk.
Tapi itu dia dan berapa orang kawan rapat. Pada orang lain gambar sebegini mungkin adalah sesuatu yang memalukan. Pada saya ia adalah gambar yang menyeronokkan. Duduk di air pancut itu mengingatkan zaman ketika saya suka melepak bebas di luar termasuk di halaman tempat saya belajar iaitu Universiti College of London pada musim panas.
Zaman itu jangankan musim panas. Masuk musim bunga dan apabila suhu baru melepasi 10 darjah Celsius pun saya dah boleh berlenggeng tak pakai baju melepak malah jalan merata di kota London tak pakai baju. Sebut pasal buat kerja gila? Ah. Dah tak terkira banyak dah. Sampai masuk surat khabar sana gambar saya pakai seluar pendek mandi atas air pancut di Trafalgar Square, antara mercu tanda paling terkenal di United Kingdom.
Malah memang pun saya pernah melalui zaman jadi majnun lagi majzub apabila ilmu sains dalam diri yang sudah lama dipegang sejak zaman sekolah rendah mula bertembung dengan minat baru membaca kitab-kitab terjemahan bahasa Inggeris tentang ilmu-ilmu Tasawuf seperti tulisan Fariduddin Attar, Jalaluddin Rumi dan sebagainya bermula umur 18 tahun. Namun itu masih lagi pertembungan dalam alam fikir dan falsafah. Kemudian saya lalui sendiri pengalaman-pengalaman berbentuk mistik termasuk roh asyik keluar masuk badan.
Hal ini sebenarnya malah berpanjangan sehingga melepasi umur 30 tahun. Jadi ada aku kesah kalau orang kata aku berbuat perkara yang memalukan? Itu memalukan bagi kamu-kamu yang nak sangat jaga air muka dan standard di mata orang ramai, tidak bagi aku yang lebih pentingkan ketulusan dan kejujuran. Lain le kalau menipu, curi barang orang, makan rasuah dan sebagainya, main perempuan di belakang tabir tapi di mata umum mahu kelihatan seperti orang penting, pejuang agama, bangsa dan negara yang sentiasa menabur jasa bagai. Pada aku tiada rasa malu berbuat sesuatu yang menggembirakan tanpa merosakkan orang lain apa lagi dalam keadaan hati sedang seronok menyaksikan kejadian berupa af'al-af'al Allah...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan