Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Selasa, Mac 19, 2019

Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Tiga tokoh besar yang menjadi sumber dan rujukan dalam kajian

Salam hari Selasa 12 Rejab. Kalau ikutkan rancangan Sabtu lalu saya dan keluarga mahu menghadiri satu acara persilatan di Hulu Langat kemudian kembali ke kampung ibu saya di Muar. Esoknya petang Ahad singgah satu majlis salawat melibatkan kawan-kawan persilatan di Melaka sebelum kembali ke rumah kami di Sungai Buaya, Rawang, Selangor. Tetapi sampai masa untuk bergerak kami suami isteri dilanda rasa penat yang amat sangat. Akibat itu kami setakat berehat di rumah, ada keluar pun setakat untuk makan malam kemudian membeli barang keperluan di Bukit Sentosa 13 km dari rumah.

Pagi semalam Isnin 11 Rejab saya keluar menghadiri satu syarahan di tempat saya belajar iaitu ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun di Islam) di Bukit Tunku, Kuala Lumpur. Walaupun rasa tak sedap badan dan ada sedikit demam-demam tetap digagahkan juga walaupun gangguan sakit perut yang muncul ketika hendak keluar menyebabkan saya sampai lambat. Apapun syarahan tersebut adalah sambungan daripada satu siri syarahan yang baru dimulakan Isnin seminggu lepas. Cerita tentang syarahan pembukaan sudah dikongsikan dalam artikel bertajuk Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Syarahan yang meliputi banyak perkara mengujakan. Ini menyambung daripada syarahan lepas...


Saya masuk ke kelas jam 10.40 pagi. Difahamkan syarahan sudah bermula dalam 15-20 minit sebelum itu.


Nasib baik ada kawan dapat memberitahu apa yang saya terlepas. Beliau adalah  seorang kawan lama daripada zaman kolej (duduk satu bilik) kemudian sama-sama ke United Kingdom awal tahun 1990an tetapi lain-lain universiti dan bidang. Beliau yang turut datang minggu lepas memberitahu ada orang bertanya lagi tentang islamisation of knowledge iaitu islamisi ilmu pengetahuan ketika syarahan hendak bermula. Difahamkan jawaban yang diberikan lebih kurang sama seperti pada syarahan minggu lepas. Oleh itu biar dicopy paste sedikit yang telah saya tulis tentang itu dalam artikel Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Syarahan yang meliputi banyak perkara mengujakan.


Menurut Osman usaha pengaplikasian ilmu-ilmu Yunani purba terutama berbentuk falsafah masuk ke dalam dunia Islam itu adalah usaha pertama Islamisasi ilmu pengetahuan. Terma Islamisasi ini mula terkenal tahun 1970an melalui gagasan pemikir besar tempatan bertaraf dunia, Tan Sri Profesor Syed Naquib al-Attas yang merupakan pengasas ISTAC. Namun proses yang dimaksudkan iaitu menerima dan mengembangkan apa-apa sahaja ilmu, daripada apa sekali sumber asalkan berguna dan tidak melanggar konsep ketauhidan dan ajaran Islam sudah dilakukan sejak sebelum Farabi lagi. 


Saya lihat ada yang hadir minggu lepas tidak ada pada pagi semalam. Ada pula yang tiada minggu lepas muncul kali ini termasuk seorang lagi kawan lama saya daripada zaman kolej (juga duduk satu bilik kemudian ke UK lain universiti dan bidang). Oh. Kawan yang disebut awal tadi adalah seorang peguam yang kini bertukar arah menjadi seorang kartunis. Kebetulan bapanya, seorang kaki tangan kerajaan peringkat tinggi tahun 80an dan 90an bergelar Tan Sri dikenali Osman kerana pernah menjadi pengarah di UM ketika Osman menjadi naib canselor. Kawan lagi satu pun lulusan undang-undang tetapi kemudian menjadi wartawan berita umum di akhbar berbahasa Inggeris The Malay Mail bermula awal 1996 kalau tak salah. 

Sekadar berkongsi kisah silam. Saya masuk menjadi wartawan akhbar The Sunday Mail (edisi mingguan Malay Mail) kemudian akhbar berbahasa Inggeris utama The New Straits Times hampir penghujung 1997. Kami bekerja dalam satu bangunan pejabat malah tingkat dan ruang besar yang sama di Jalan Riong, Bangsar. Selepas beberapa lama saya dimasukkan ke meja sukan sementara kawan tersebut memberikan penumpuan terhadap dunia permotoran. Saya keluar penghujung tahun 2001 lalu menjadi seorang pengembara dan penulis besar. Beliau menjadi wartawan bebas yanng masih aktif dalam dunia permotoran, selalu dipanggil untuk menguji lalu mengulas tentang kereta model baru sehinggalah sekarang...


Ini gambar saya diambil dari belakang oleh kawan peguam @ kartunis tadi. Kelihatan banyak nota dicatatkan beliau menggunakan tablet yang juga berperanan sebagai medan lukis kartun. Kawan ini pernah menjadi penulis majalah berbahasa Inggeris sebelum memberikan tumpuan terhadap kerja-kerja guaman. Kelulusan profesyional guaman (selepas ijazah undang-undang) diperolehi daripada Lincoln's Inn di London, satu institusi ternama di mana ramai ahli politik berwibawa Malaysia memperolehi gelaran peguam. Tetapi kawan ini tidak pernah berminat ke arah itu. Selepas beberapa lama beliau lebih aktif melukis kartun dengan tema-tema nasihat selain berunsur keSufian.


Kata kawan tersebut selepas menjawab pertanyaan tentang islamisasi pensyarah pun bercerita tentang tiga tokoh besar yang menjadi sumber dan rujukan dalam buku. Tentang pensyarah dan buku biar diulang sedikit apa yang sudah pun dipanjangkan dalam artikel lalu iaitu pensyarah adalah Sheikhul Kulliyah ISTAC, Profesor Ulung Datuk Dr Osman Bakar.  Syarahan adalah tentang buku beliau bertajuk "Classification of Knowledge in Islam". Buku berbahasa Inggeris ini pertama kali diterbitkan tahun 1992 oleh Institut Kajian Dasar di Kuala Lumpur.  Selepas itu ia diterbitkan lagi oleh beberapa pihak juga dialihbahasa ke dalam beberapa bahasa utama dunia Islam. Sebenarnya ia adalah hasil kajian berupa tesis PhD Osman di Temple University, Amerika Syarikat tahun 1988 yang dibukukan untuk bacaan awam. 


Syarahan minggu lepas meliputi tidak sampai pun satu muka surat buku akibat pelbagai penerangan yang diberikan tentang ayat demi ayat juga diskusi-diskusi yang timbul secara spontan akibat proses soal jawab. Syarahan kali ini menyambung dengan perkara 2 dalam Bab Mukadimah atau pengenalan.




Perkara 2 itu adalah sub-topik bertajuk Classification Chosen for Study. Saya terjemahkan ini sebagai "Klasifikasi Yang Dipilih Untuk Kajian".




Disebutlah tentang pemilihan tiga orang tokoh besar ilmuwan yang dunia pemikiran dan cara mereka mengklasifikasikan atau menghimpun bidang-bidang ilmu menurut kriteria-kriteria tertentu menjadi bahan kajian yang mengisi tesis/buku. Mereka adalah :-


1. al-Farabi (hidup tahun 258-339 Hijrah bersamaan 870-950 Masihi)

2. al-Ghazzali (hidup 450-505H/1058-1111M)

3. Qutb al-Din al-Shirazi (634-710H/1236-1311M)


Pemilihan dibuat berdasarkan beberapa pertimbangan. Pertama, setiap tokoh pemikir adalah sama ada pengasas atau wakil terkemuka bagi satu sekolah pemikiran (boleh juga disebut aliran atau mazhab fikir) utama dalam dunia Islam. Falsafah yang membentuk pemikiran setiap tokoh turut dikongsi atau menjadi pegangan ramai pemikir lain baik sezaman mahupun kemudian. Menurut Osman, tokoh pemikir besar moden Islam, Seyyed Hossein Nasr (boleh Google nama besar ini - sejumlah buku beliau menjadi bacaan saya dalam mengenali dunia Sufi dan Tasawuf semasa belajar dalam bidang matematik di London tahun 1991-1995) telah menunjukkan bahawa dalam sejarah intelektual Islam mengidentifikasikan atau mengaitkan suatu aliran/mazhab dengan suatu tokoh adalah suatu perkara yang boleh diterima ataupun sah.

Untuk pengetahuan, Hossein adalah guru falsafah dan ketamadunan Islam juga penyelia tesis PhD Osman di Temple University tahun 80an. Sekarang sukacita dimaklumkan (rasanya tak salah untuk mengulangi ini beberapa kali) Osman pula adalah penyelia tesis Masters saya di ISTAC. Kalau panjang umur dan ada rezeki insyaallah beliau juga akan menyeliakan PhD saya di institut ini. Sekurang-kurangnya beliau ada menyatakan kesediaan asal saya sanggup bersabar mengikuti jadual dan rentak pembelajaran yang diatur beliau. 

Kembali kepada syarahan. Menurut Osman pemilihan tiga orang tokoh - al-Farabi, al-Ghazzali dan al- Shirazi membolehkan kajian beliau untuk meliputi perspektif atau sudut-sudut pandang utama dalam dunia intelektual Islam. Klasifikasi yang dibuat oleh setiap individu tersebut boleh dilihat sebagai gambaran falsafah yang dipegang mereka juga pegangan aliran intelektual 'sekolah'. Kata Osman beliau bercita-cita tinggi dengan pemilihan tiga orang tokoh ini sebagai sumber dan rujukan dalam kajian. Beliau percaya pemilihan ini dapat meliputi keseluruhan aspek tradisi keilmuan Islam silam yang kemudian turut menjadi asas naiknya ketamadunan tinggi Barat di Eropah abad ke-15 Masihi dan kemudian.

"Tetapi cita-cita besar saya ini ada harganya," beliau memberitahu kelas. "Saya tidak dapat menyiapkan tesis PhD dalam tempoh asal sepatutnya iaitu 3 tahun."

Menurut Osman, beliau yang semasa itu terikat dengan Universiti Malaya ditaja untuk tempoh 3 tahun sahaja. Namun begitu ada peruntukan untuk menambah tempoh lagi setahun tetapi beliau kena mencari kerja untuk menampung kos kehidupan. "Saya jadi teaching assistant (pembantu pengajar) sambil meneruskan pengajian". 

Teringat pula bagaimana saya sendiri menghadapi tahun akhir pengajian sarjana muda matematik di University College of London pertengahan tahun 1994 hingga 1995. Ketika itu saya tidak lagi menerima elaun bulanan malah nyaris-nyaris tidak dapat ijazah kerana dilarang menduduki peperiksaan akibat tidak membayar yuran tahun akhir (yuran saya dahulu sekitar RM30,000 setahun. kos hidup, sewa rumah/bilik, pengangkutan, makan minum memakan RM20,000 lagi setahun). Apa yang berlaku adalah salah sendiri. Saya gagal dalam peperiksaan dan penilaian tahun dua lalu disuruh mengulang tetapi tidak memberitahu pihak penaja kerana takut disuruh kembali ke Malaysia lalu dimarahi ayah. Sepatutnya saya tamat pengajian pertengahan 1994. Sebaliknya saya masuk tahun akhir pada waktu itu lalu tidak diberikan lagi elaun.

Dalam tempoh waktu berikut saya membuat pelbagai macam kerja sambilan termasuk menjadi pembantu perpustakaan di universiti dan ahli dapur kantin. Dekat-dekat sampai waktu nak peperiksaan akhir tiba-tiba mendapat surat tidak boleh menduduki peperiksaan kerana tidak membayar yuran. Nasib baik Jabatan Pelajar Malaysia di London membantu menyelesaikan dengan membayar jumlah yang diperlukan. Dengan itu dapatlah saya segulung ijazah kepujian dalam bidang matematik walau tidak sebaik yang diharapkan.

Ah. Melalut pula saya melepaskan cerita dan perasaan akibat apa yang dikongsikan Osman. Sebetulnya apa yang berlaku - kenapa boleh gagal tahun dua, krisis pemikiran masuk bab kebatinan yang menjadi pengenalan nyata saya kepada hakikat dunia Tasawuf di luar pembacaan biasa dan cakap-cakap telah diluahkan panjang lebar dalam buku pertama saya "Berpetualang ke Aceh : Mencari Diri dan Erti" (terbit Jun 2006).  Dalam kes Osman pula, selepas 3 + 1 tahun PhD masih lagi tak siap kerana skop luas kajian akibat cita-cita tinggi mahu meliputi segenap bidang dunia keintelektualan Islam silam. Pengajian harus diteruskan sedangkan UM memberikan syarat selepas setengah tahun lagi wajib kembali ke Malaysia seraya menyambung pekerjaan sebagai pensyarah.

Dengan itu kajian dan penulisan tesis disambung di Malaysia. Bila dah betul-betul siap baru ke Amerika Syarikat untuk dinilai lalu mempertahankan kajian. Dengan cara itu tesis PhD yang mula ditulis tahun 1983 mendapat pengiktirafan tahun 1988 lalu Osman pun bergelar Dr dalam bidang ketamadunan Islam.




Berbalik kepada 3 tokoh dalam kajian. Secara umum al-Farabi dianggap sebagai pengasas satu sekolah atau aliran/mazhab falsafah Islam yang paling terkemuka iaitu aliran Mashsha'i. Dalam kajian Barat ia juga dikenali sebagai aliran Peripatetic. Ini kerana aliran ini mengangkat dan mengaplikasikan cara pemikiran dan falsafah yang diasaskan oleh tokoh besar Yunani purba iaitu Aristotle pada abad ke-4 sebelum Masihi (Peripatetic memang nama aliran tersebut di Yunani).

Tentang bagaimana dan kenapa cara pemikiran Yunani boleh diangkat dan diterima Islam sudah diceritakan dalam artikel Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Syarahan yang meliputi banyak perkara mengujakan. Sekadar menambah secara rata perkembangan dunia keintelektualan Islam boleh dikatakan bermula apabila khalifah-khalifah Bani Abbasiyah mendirikan satu perpustakaan bernama Baitul Hikmah di Baghdad penghujung abad ke-8. Daripada itu satu gerakan menterjemahkan buku-buku klasik termasuk daripada bahasa Yunani ke dalam bahasa Arab pun bermula lalu ilmu-ilmu dalamnya dikaji dan diselidiki. Setelah beberapa lama muncul-muncul tokoh-tokoh seperti al-Kindi (hidup 801-873 Masihi) menjunjung tinggi ilmu falsafah Aristotle lalu wujudlah aliran Mashsha'i atau 'Peripatetic Islam'.

Namun Osman tidak memilih al-Kindi untuk kajian sebaliknya mengangkat al-Farabi yang lahir 3 tahun sebelum al-Kindi meninggal dunia. Katanya al-Kindi sekadar mengulangi ajaran-ajaran Aristotle sedangkan al-Farabi membuat analisis lalu memasukkan beberapa pemikiran baru. Dengan itu al-Farabi lebih layak untuk mewakili aliran Mashsha'i yang secara rata mendefinisikan ilmu pengajian falsafah dalam dunia Islam. Dua abad selepas itu baru muncul al-Ghazzali untuk menyangkal pemikiran falsafah yang pada waktu itu sudah jadi terlebih-lebih sehingga mengancam pemikiran dan pengajaran tradisi Islam terutama melibatkan tauhid.

al-Ghazzali mewakili aliran Kalam atau Mutakalimun. Ia adalah aliran theology Islam - saya tak pasti apakah perkataan bahasa Melayu yang sesuai untuk teologi, ia adalah ilmu berkaitan tauhid. Dalam kes Islam ia melibatkan kepercayaan asas seperti rukun Iman. Ilmu Kalam tercipta untuk menyanggah serangan ahli-ahli theology Kristian dan Yahudi terhadap Islam.

Ah. Kewalahan saya kalau mahu menceritakan semua perkara yang timbul dalam syarahan. Terlalu banyak perkara disentuh kerana memang berkaitan sekurang-kurangnya bagi mereka yang berfikiran luas lalu boleh merentas pelbagai disiplin ilmu sambil melihat bagaimana ia saling terkait seperti dahan-dahan atas sebatang pokok yang sama. Sekarang biarlah penumpuan dibuat kepada ayat-ayat atau teks tesis/buku yang dibincangkan. Terus kepada al-Shirazi sebagai tokoh ketiga sumber dan rujukan. Beliau yang muncul dua abad selepas al-Ghazzali disebut sebagai seorang yang betul-betul dapat dipanggil sebagai saintis menurut neraca yang digunapakai sekarang iaitu empiricm - empirisma. Ini adalah konsep yang mana setiap ujikaji boleh diulang di mana-mana tempat/makmal lalu menerbitkan hasil yang sama.




Untuk maklumat lanjut sila cari sendiri dengan kemudahan maklumat di hujung jari melalui Internet. Perenggan seterusnya untuk sub-topik ke-2 Bab Mukadimah menyebut faktor atau pertimbangan kedua dalam memilih tiga tokoh. al-Farabi mewakili tempoh masa penting di mana kajian intensif tentang ilmu-ilmu falsafah dan sains bermula. Termasuk di dalamnya adalah matematik dan sains semula jadi. al-Ghazzali pula wujud ketika berlaku konflik dan pergeseran besar antara falsafah dengan Kalam. Ketika itu juga berlaku perselisihan politik dan keagamaan antara puak Sunni (Ahlus Sunnah wal-Jamaah) dengan Syiah. Tak cukup itu berlaku juga tekanan kebatinan (spiritual) antara pemahaman dalaman (esoteric) orang Sufi (bersifat khas untuk mereka yang mampu mencapainya sahaja) dengan pemahaman luaran (exoteric) ahli Feqah yang bersifat umum untuk difahami orang awam.




Qutb al-Din al-Shirazi pula muncul pada zaman perubahan yang sangat signifikan dalam sejarah umum peradaban Islam. Beliau menyaksikan kejatuhan ibu kota Kekhalifahan Abbasiyah iaitu Baghdad ke tangan puak Mongol tahun 1258 Masihi. Akibat serangan Mongol yang bersifat kasar lagi gasar banyak pusat intelektual dan agama dimusnahkan. Tidak lama kemudian muncul satu era baru falsafah sains Islam yang mekar. al-Shirazi dan guru beliau Nasir al-Din (Nasiruddin) al-Tusi berada di hadapan pergerakan intelektual yang menghidupkan kembali ilmu-ilmu sains selepas kejatuhan Baghdad. Cukup perkongsian.



Tiada ulasan: