Awal pagi Sabtu 24 November 2018. Kami menunggu di hadapan rumah peranginan yang menjadi tempat kami menginap di Siem Reap selama 2 malam.
Kami mahu bergerak ke kuil purba Preah Vihear yang terletak di sempadan utara Cambodia dengan Thailand. Kami telah membeli tiket bas untuk ke bandar terdekat di sana.
Kami dibawa dengan tuk tuk ke stesyen bas yang terletak di luar timur bandar raya Siem Reap.
Ini stesyen basnya. Di Cambodia ini konsepnya syarikat-syarikat bas utama memiliki stesyen sendiri di bandar-bandar.
Selepas jam 8 bas pun sampai lalu kami pun menaikinya.
Walaupun disebut sebagai bas ekspress ia ada mengambil penumpang di beberapa perhentian di sepanjang perjalanan. Bila tempat duduk penuh diberikan pula kerusi-kerusi kecil untuk duduk di bahagian tengah iaitu laluan orang berjalan.
Adapun destinasi kami adalah bandar kecil Sra'aem yang terletak lebih kurang 200 km ke timur laut Siem Reap.
Dari Sra'aem boleh dapatkan teksi atau sebagainya hingga ke kaki gunung di sempadan Cambodia-Thailand. Di kaki gunung kena beli tiket masuk ke kuil berharga US$10 untuk satu kepala. Kemudian naik bonceng motosikal atau kenderaan 4WD pada kadar US$5 sekepala untuk sampai ke puncak di mana terdapat kuil purba Preah Vihear.
Beginilah rupa bahagian hadapan kuil.
Kedudukan di atas puncak gunung yang bersambung dengan dataran tinggi dalam negara Thailand memberikan pemandangan menakjubkan ke atas dataran rendah yang membentuk sebahagian besar Cambodia...
Namun didapati bas menuju ke arah Kampong Cham di tenggara Siem Reap. Ini adalah jauh mencapah dari laluan ke Sra'aem dan kuil Preah Vihear.
Nasib baik ada seorang pembantu bas boleh bercakap bahasa Melayu. Beliau memberikan jaminan bahawa tiket-tiket yang kami beli daripada ejen ketika hari pertama di Siem Reap memang boleh membawa ke Sra'aem. Cuma kena tukar naik lagi satu bas.
Tempat pertukaran itu terletak di Kampong Thom. Kami harus bertukar naik bas dari Phnom Penh ke Sra'aem. Kebetulan tidak lama selepas sampai ke tempat tersebut bas dari Phnom Penh pun sampai. Kami pun mengalihkan beg-beg ke dalam bas.
Tempat pertukaran itu adalah kawasan rehat bagi syarikat bas yang kami gunakan. Menjadi kebiasaan di Cambodia bas untuk perjalanan lebih 100 km akan berhenti di sekurang-kurangnya satu tempat rehat.
Tetapi kami akhirnya membuat keputusan untuk naik kembali bas ke Kampong Cham. Setelah beberapa lama bas mengalami kerosakan.
Kenapa batalkan niat ke Sra'aem dan kuil Preah Vihear? Kerana dah lari bajet masa. Daripada satu segi kami sudah tersilap membeli tiket. Sepatutnya ada cara dan laluan lain boleh sampai ke Sra'aem dalam tempoh 3-4 jam dari Siem Reap. Sebaliknya kami sampai ke tempat pertukaran pun sudah jam 10.40 iaitu setelah lebih dua setengah jam perjalanan.
Menurut Google Map laluan jauh yang dibuat supaya boleh bertukar menaiki bas dari Phnom Penh boleh dicapai dalam masa kurang 6 jam. Hakikatnya tidak. Kami diberitahu dari tempat pertukaran memerlukan masa 7 jam untuk sampai ke Sra'aem. Kalau begitu dekat jam 4 petang baru sampai. Kat sana kena dapatkan kenderaan lain untuk bergerak lagi 30 km ke pintu masuk ke laluan naik kuil di kaki gunung sedangkan kuil pula tutup jam 5. Memang tak dan. Ertinya kena bermalam di Sra'aem, esoknya baru boleh naik ke kuil Preah Vihear untuk menikmati kesan-kesan purba berserta pemandangan indah. Selepas itu harus tidur lagi di Sra'aem kerana keesokan paginya baru boleh mendapatkan bas menuju ke arah Phnom Penh.
Ah. Memang lari bajet masa kalau begitu sedangkan terdapat banyak lagi tempat mahu disinggahi di Cambodia kemudian masuk ke Thailand sebelum kembali ke Malaysia melalui jalan darat selewatnya 3 Disember 2018. Dah lah perlu menginap 2 malam di Sra'aem nanti nak Kampong Cham seperti dirancang selepas itu pun agak susah dari sana. Maka itu dibuat keputusan naik kembali bas ke Kampong Cham. Nasib baik kerosakan yang rupanya menjadi kebiasaan bagi bas-bas di sana dapat diperbaiki walaupun memakan masa lalu kami pun sampai jam 1.18 petang.
Nampaknya hajat kami mahu melawat kuil Preah Vihear harus ditunda ke suatu waktu yang lain. Sekurang-kurangnya kami lega dah sampai ke Kampong Cham yang memang termasuk dalam destinasi yang dirancang, cuma asalnya ia mahu dijejaki selepas kuil Preah Vihear. Penat wooo 5 jam dalam bas. Kami pun mendapatkan tuk tuk ke hotel. Dalam perjalanan itu dapatlah melihat keadaan Kampong Cham. Lihat artikel
Early look at Kampong Cham di
blogspot BERPETUALANG KE ACEH.
Selepas check in di hotel lalu berehat sebentar kami naik tuk tuk yang sama lalu dibawa ke kawasan pasar.
Di situ ada satu tempat makanan halal. Alhamdulillah, kami pun layan makan tengah hari.
Selepas itu kami meminta agar dibawa ke satu kuil lama bersejarah.
.
Seterusnya kami meminta dibawa melihat masjid-masjid lama berdekatan. Pemandu tuk tuk kami yang beragama Buddha pun membawa menaiki jambatan menyeberangi Sungai Mekong.
Di Kampong Cham inilah kami pertama kali kami melihat sungai sepanjang 4,350 km ini, sungai ke-12 terpanjang di dunia. Walaupun kedudukan belah sini adalah lebih 400 km jauh dari kuala di selatan Vietnam lebarnya mencapai 1 hingga 1.5 km. Lihat
Mekong river from the bridge at Kampong Cham.
Kampung-kampung Melayu Islam banyak terdapat di seberang.
Selepas itu kami berehat minum air kelapa dan tebu sambil melihat pemandangan daripada tepian Sungai Mekong. Lihat
Mekong river from southern side of Kampong Cham town. Sekarang biar dikongsikan satu cerita tentang asal usul orang Melayu atau lebih tepat, orang Melayu Cham yang menjadi penduduk utama Islam dalam kerajaan atau negara Cambodia/Kemboja yang dikuasai orang bangsa Khmer yang majoritinya beragama Buddha.
Adapun orang Melayu di Cambodia rata-rata adalah orang Melayu Cham yang berasal daripada kerajaan Champa satu kerajaan lama Melayu yang kini telah 'ditelan' menjadi separuh daripada negara Vietnam. Pemandu tuk tuk memberitahu Kampong Cham adalah tempat pertama orang Melayu Cham mendarat menggunakan laluan Sungai Mekong setelah kerajaan Cham pertama kali mengalami kekalahan besar oleh puak Dai Viet yang berasal daripada selatan China iaitu di sekitar Hanoi sekarang. Dia memberitahu ini berlaku lebih 500 tahun lalu. Memang sejarah ada menyebut kerajaan Champa mula jatuh ke tangan Dai Viet pada tahun 1471 Masihi. Ketika itu kerajaan utama Champa di bahagian tengah Vietnam hancur digasak tentera Dait Viet. Yang tinggal kerajaan-kerajaan bawahannya di selatan yang kemudian ditakluki sedikit-sedikit demi sedikit sehingga hilang langsung nama Champa dalam peta-peta rasmi selepas pertengahan abad ke-19.
Menariknya menurut pemandu tuk tuk kejatuhan Champa berlaku akibat perempuan. Pihak Dai Viet sudah lama mengidam mahu menakluki Champa tetapi tidak berjaya disebabkan pertahanannya yang kuat. Secara simboliknya pertahanan ini terkait dengan pokok-pokok bunga cempaka yang ditanam mengelilingi istana raja. Dai Viet pun memulakan muslihat dengan menghantar seorang perempuan cantik menghampiri istana Champa.
Kehadiran ini pada mulanya disedari oleh panglima-panglima besar Champa. Lalu mereka mula bergaduh disebabkan berebut seorang perempuan. Mendengarkan kekecohan tersebut raja memerintahkan agar perempuan itu dibawa masuk ke dalam istana. Baginda ingin melihat wanita bagaimanakah ini sehingga dapat membuat panglima-panglimanya berbalah.
Ternyata perempuan itu memang sangat cantik sehingga raja pun jatuh hati. Raja pun mengajaknya untuk berkahwin lalu diberikan syarat - Raja mesti membenarkan ahli keluarga dan saudara mara perempuan itu masuk menetap menjadi sebahagian daripada warga istana. Raja pun bersetuju lalu ahli keluarga dan saudara mara dibawa masuk dalam jumlah 50 orang gitu dari kalangan puak Dai Viet. Tidak lama kemudian mereka mendapat kedudukan-kedudukan istimewa dalam istana.
Setelah melahirkan beberapa orang anak baru muslihat seterusnya dilaksanakan. Perempuan cantik yang sudah menjadi permaisuri Champa itu pura-pura sakit. Ada pula tabib bersekongkol menyatakan bahawa beliau sakit kerana terhidup bau bunga cempaka yang mengelilingi pagar istana. Raja dinasihatkan agar memotong semua pokok jika mahu permaisuri pulih. Pada mulanya baginda enggan. Namun lama-lama termakan 'nasihat' tabib dan pujuk rayu isteri lalu habis diratakan semua pokok.
Hal ini rupa-rupanya menimbulkan kemarahan para pembesar baginda termasuk yang beragama Islam. Akibatnya raja dibunuh mereka (ini kata pemandu tuk tuk le) lalu permaisuri naik memangku takhta. Selepas itulah permaisuri bertindak untuk fasa muslihat seterusnya. Pembesar-pembesar raja pula dibunuhnya sementara saudara mara permaisuri daripada kaum Dai Viet mencengkam kuasa. Dalam keadaan itu tentera Dai Viet dari luar masuk lalu dapat mengalahkan Champa dengan mudah. Mereka membunuh segala orang Melayu yang sudah ramai Islam. Sebahagian dapat lari lalu mudik Sungai Mekong dengan beberapa kapal besar.
Penempatan pertama mereka di bumi Kemboja didirikan di Kampong Cham. Daripada situlah mereka masuk ke bahagian-bahagian lain negara. Rasanya cukuplah berkongsi cerita ya. Nak lebih lanjut sila tanya kepada orang lain.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan