Tengah hari Khamis 24 Oktober 2019 iaitu pada 3 minggu lalu saya telah mempersembahkan artikel bertajuk
Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Tentang wahyu lebah dan antropologi spiritual dari masjid ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Melayu). Kini awal pagi Khamis 14 November saya mahu mempersembahkan artikel seterusnya dalam siri. Menariknya ia juga ditulis dari masjid ISTAC kerana seperti pada 3 minggu lalu saya beriktikaf lagi supaya mudah mengikuti majlis-majlis ilmu pada siang Khamis setelah mendengar syarahan tentang klasifikasi ilmu pada petang Rabu.
Petang Rabu semalam 13 November 2019 saya sampai ke ISTAC untuk syarahan agak awal berbanding dahulu.
Ketika hendak masuk ke pintu utama siap terserempak dengan bas membawa pelajar dari kampus utama UIAM (Universiti Islam Antarabangsa Malaysia) di Gombak, pertama kali ini berlaku buat saya. Untuk makluman UIAM adalah badan induk yang menaungi ISTAC. Pelajar daripada sana boleh mengikuti majlis-majlis di sini begitu juga sebaliknya...
Saya masuk ke ruang syarahan jam 5.10. Pensyarah iaitu Sheikhul Kuliyyah ISTAC, Profesor Ulung Datuk Dr Osman Bakar belum lagi kelihatan ketika itu. Pelajar dari Gombak pun belum masuk. Osman muncul lalu memulakan syarahan jam 5.14 dengan mengingatkan sampai bahagian manakah buku "Classification of Knowledge in Islam" tulisannya yang membentuk siri telah disyarahkan pada edisi minggu lalu. Maka edisi semalam harus dimulakan selepas bahagian tersebut. Cuma saya tidak dapat hadir minggu lalu kerana kurang sihat. Begitu juga keadaannya pada petang Rabu 2 minggu lalu. Kemudian baru tahu syarahan minggu itu telah dibatalkan lalu saya cuma terlepas satu sahaja syarahan.
Supaya jelas turutan perkongsian biar disebut bahawa syarahan terakhir dihadiri iaitu pada 3 minggu lalu bermula daripada bahagian tengah muka surat 4 buku membawa ke tengah muka surat 5. Artikel
Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Tentang wahyu lebah dan antropologi spiritual menyebut bahawa ia adalah syarahan ke-4 bagi semester ini. Sekadar mengingatkan. Buku sebenarnya telah disyarahkan selama 7 sesi/edisi pada semester lalu. Tetapi siri dimulakan kembali daripada muka surat 1 kerana muncul ramai muka baru mengikuti semester ini.
Syarahan semalam bermula daripada perenggan kedua muka surat 10 iaitu tentang rujukan-rujukan semasa yang digunakan Osman dalam tesis PhD beliau yang kemudian menjadi buku. Dengan itu boleh dikatakan syarahan minggu lalu yang saya tidak hadir itu, syarahan ke-5 bagi semester ini meliputi pertengahan muka surat 5 hingga awal muka surat 10. Semakan artikel-artikel terdahulu menunjukkan ini adalah bersamaan apa yang telah dikongsikan dalam artikel
Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Mula memperincikan al-Farabi iaitu daripada syarahan ke-4 semester lalu. Syarahan semalam pula bermula dengan bahagian yang sama seperti syarahan ke-5 semester lalu. Lihat
Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Kehidupan awal al-Farabi... antara ketenteraan dan kesarjanaan. Tetapi ada perbezaan perincian terutama berkenaan tulisan-tulisan yang dirujuk kemudian dilampirkan nama kitab dan penulis (ditandakan sebagai nota). Misalnya nombor 6 (kecil atas) apabila menyebut nama penuh Al-Farabi sebagai Abu Nasr Muhammad ibn Muhammad ibn Tarkhan ibn Awzalagh dalam muka surat 10 yang terpapar di atas.
Penerangan tentang nota ada terdapat pada penghujung bab iaitu pada muka surat 31 dan 32. Di sini tidak perlulah ditunjukkan muka surat 31 kerana boleh dilihat dalam artikel
Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Kehidupan awal al-Farabi... antara ketenteraan dan kesarjanaan. Apa yang hendak saya beritahu adalah jika dahulu banyak penerangan diberikan tentang orang-orang seperti Ibn Khalikan dan M.A. Mahfuz (rujuk artikel lama) untuk syarahan semalam ia tidak dipanjangkan. Sebaliknya ada yang tidak disebut dahulu diberi perhatian panjang kali ini. Paling utama adalah Ibn Nadim (nota 8). Kata Osman ini adalah tokoh besar silam Islam dalam ilmu mengatur buku atau ilmu perpustakaan lalu banyak ilmu tentang orang lain boleh dirujuk dalam buku beliau bertajuk
Kitab al-Fihrist. Tambah Osman pengetahuan beliau "
A to Z". Ini kerana Ibn Nadim (hidup abad ke-10 Masihi) menulis mengenai ulamak-ulamak utama Islam yang sezaman dan sebelumnya.
Secara rata syarahan semalam memang hampir menyamai apa yang telah dikongsikan dalam artikel
Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Kehidupan awal al-Farabi... antara ketenteraan dan kesarjanaan. Cuma syarahan lama itu sempat masuk pada muka surat 11 buku sedangkan syarahan semalam 'terbantut' pada pertengahan muka surat 10. Sebab apa? Sebab tiba-tiba berlaku
blackout (saya tak tahu apakah terjemahannya ke dalam bahasa Melayu) jam 5.56 petang. Ini menyebabkan ruang syarahan menjadi gelap gelita. Yang kelihatan cuma cahaya daripada komputer riba saya (kerana masih hidup akibat ada bateri) sebelum beberapa orang hadirin membuka lampu 'picit' telefon pintar masing-masing.
Ternyata seluruh bangunan ISTAC terputus bekalan eletrik, sesuatu yang belum pernah saya alami sejak pertama kali menjejakkan kaki 4 tahun lalu kemudian mula menjadi pelajar September 2018. Hal ini menyebabkan isi buku tidak lagi dapat disyarahkan menurut turutan kerana susah hendak dibaca. Sebaliknya muncul perbincangan panjang spontan tentang makna hikmah dan falsafah.
Hal ini terbit apabila ada yang meminta penerangan tentang pengajian falsafah memandangkan ulamak-ulamak silam yang dibincangkan dalam buku termasuk Al-Farabi semuanya juga adalah ahli falsafah selain menguasai banyak bidang lain termasuk sains dan feqah. Kesediaan ulamak silam untuk mendalami ilmu falsafah lalu turut mendalami ilmu logik ataupun mantik menjadikan mereka dapat meliputi pelbagai cabang ilmu, tidak seperti ulamak sekarang yang cuma cenderung pada satu dua bidang sahaja lalu tidak dapat melihat suatu perkara dengan secara menyeluruh.
Oh. Sebelum berlaku blackout Osman sempat memberikan Albert Einstein, saintis Barat terkenal itu sebagai contoh seorang ahli sains-falsafah. Kata beliau Einstein percaya pada konsep kesatuan wujud yang mana semua benda yang wujud dalam alam ini adalah saling terkait. Ini adalah konsep Tauhid kata Osman. Boleh jadi Einstein berfikiran begitu kerana dilahirkan sebagai seorang Yahudi.
Kata Osman, agama Yahudi dan agama Islam memiliki konsep Tauhid yang sama kerana berpegang pada Tuhan yang Satu. Perbezaan adalah lebih bersifat politikal, bukan pada perkara asas Tauhid. Hal ini berbeza dengan agama Kristian (kerana konsep Triniti - Tuhan 3 dalam 1).
Tentang Ibn Nadim seorang hadirin berkongsi pengetahuan bahawa ada para ulamak sibuk menyoalkan apakah orang ini Syiah ataupun Sunni. Kata Osman perkara sebegini tidak pernah diperbesar-besarkan oleh ulamak silam. Yang penting adalah ilmu pengetahuan yang dikongsikan.
Osman memberitahu satu hari beliau pernah mengikut seorang kawan yang merupakan pensyarah di UM (Universiti Malaya) bertemu bapanya, seorang guru sekolah pondok di Kelantan, Didapati rupa-rupanya ayahnya sangat berpengetahuan dalam ilmu warisan ulamak silam sehingga pengetahuannya tentang ilmu logik (mantik) selain ilmu sufi melebihi para profesor di UM. Antara sebab jadi begitu adalah kerana keterbukaan ulamak silam terdahulu, satu hal yang sudah hilang hari ini. Keterbukaan diperlukan untuk menangani banyak masalah zaman. Ulamak dahulukala akan cuba menjawab apa sahaja persoalan yang ditimbulkan walau kelihatan berlawanan dengan Islam, tidak seperti ulamak sekarang yang terus menolak kalau kelihatan mengancam. Ini adalah sesuatu yang tidak dapat ditangani dalam bidang fiqh sahaja kerana memerlukan pengetahuan ilmu kalam, sufi dan falsafah.
Falsafah sangat penting kata Osman tetapi ia diabaikan. Dalam kegelapan (yang ini bila dah blackout) yang berterusan sehingga syarahan tamat sekitar jam 7.05 petang (ia berpanjangan sehingga hampir jam 7.30) beliau bercerita bagaimana ketika bertugas sebagai pensyarah matematik di UKM (Universiti Kebangsaan Malaysia) dahulu beliau ada memulakan kelas falsafah sains. Tetapi ini tidak bertahan lama kerana kurang orang berminat. Kemudian apabila Profesor Diraja Ungku Aziz yang menerajui UM mendengar tentang ini ditariknya Osman ke universiti itu pula,. Dihantar Osman ke Amerika Syarikat untuk mendalami bidang falsafah lalu dibuka kuliah berkenaan. Tetapi itu juga tidak bertahan lama.
Kata Osman, Universiti Sains Malaysia (USM) di Pulau Pinang pernah membuka jabatan falsafah tetapi tidak bertahan lama. Sebabnya kerana mereka mengajar falsafah Barat. UIAM pun pada awalnya (tahun 1980an) ketika belum memiliki kampus sendiri ada membuka jabatan falsafah tetapi tidak bertahan lama. Sama juga kesnya, orang kurang minat kerana yang diajar adalah falsafah Barat. Cuma lebih malang kerana namanya universiti Islam tetapi tidak ada mengajar falsafah Islam.
Ditanya tentang orang mengaji sampai ke peringkat PhD yang bermaksud Doctor in Philosophy (Doktor Falsafah) tetapi tidak berminat pada falsafah kata Osman sebab orang tak faham apakah itu sebenarnya falsafah. Perkataan Arab falsafah adalah terjemahan bagi perkataan Inggeris philosophy sedangkan itu berasal daripada perkataan Greek philo yang bermakna love iaitu sayang atau cinta digabungkan dengan sophos yang bermakna wisdom iaitu hikmah. Itu yang orang sekarang tak faham. Falsafah sebenarnya adalah cinta pada hikmah. Ia lebih tinggi daripada sekadar cinta pada ilmu. Disebutlah hadis yang berbunyi begini :-
Hikmah adalah sesuatu yang hilang dari setiap orang mukmin.
Di mana saja dia menemukannya, dialah berhak ke atasnya
Disebut juga bahawa Al-Quran mengandungi hikmah malah seluruh isinya adalah berhikmah. Dirujuk ayat-ayat awal Surah Ya Sin...
Ya Sin. Wal Qurannil Hakim
(Terjemahannya : Ya Sin. Demi Al-Quran yang mengandungi hikmah-hikmah dan kebenaran yang tetap kukuh,)
Kan disebut tentang hikmah kata Osman? (Perkataan Arab hakim itu sebenarnya merujuk pada hikmah atau orang yang berhikmah, bukan orang yang menjatuhkan hukuman seperti faham kita sekarang).
Dalam kegelapan blackout itu dipanjangkan lagi beberapa perkara tentang falsafah dan hikmah. Tetapi cukuplah perkongsian daripada saya. Ketika ayat ini ditulis sudah jam 3.39 pagi. Ketika habis disemak kembali sudah jam 4.04 ( saya mula menulis jam 1.20 pagi). Pada mulanya ingat nak tulis petang nanti tetapi susah pula nak tidur. Jam 9 pagi pula saya harus berada di UM untuk satu persidangan meja bulat tentang perlembagaan negara, Melayu dan Islam. Sekian. Saya sudah menyampaikan.
3 ulasan:
Assalamualaikum tuan,
Nama saya Taufik, baru2 ni saya baru selesai mengerjakan umrah, sepanjang tempoh perjalanan tu saya sempat berkenalan dengan satu keluarga dari KL. Bila dibukakan cerita mengenai asal usul barulah tahu, keluarga tersebut juga mempunyai susur galur bugis dengan jalinan Daeng Perani dan Daeng Makuaseng.
Cuma setelah saya buat beberapa kajian didalam internet dengan merujuk silang, kebanyakkan petunjuk sedikit buntu dan banyak tertumpu pada artikel2 tuan bertarikh dr tahun 2011 hingga 2013.
Adalah tidak manis kalau saya hanya mengharapkan tuan sahaja untuk menjalankan kajian. Cuma saya perlukan bantuan dr pihak tuan untuk buat cross-reference bagi merungkai nasab keluarga tersebut.
Jika tuan sudi bekerjasama dengan saya, tuan boleh terus reply ke whatsapp saya d talian +60133919157 , atau melalui email radius7529@gmail.com
Harap jawapbalas dr pihak tuan dapat memberikan sinar bagi keluarga tersebut.
Wassalam.
Wassalam. Bagaimana kaitan keluarga ini dengan Daeng Makuasseng? Orang Pontian kah mereka?
Keluarga hajah ni dr Pontian, ayahandanya berasal dr Sandakan, dan d bawa berpindah ke selatan (Sgpore, Jb, Sungai Kuali, Pontian) oleh ayahanda saudaranya. Kemudian berkahwin dgn seorang gadis berketurunan cina. Dr penceritaan hajah tersebut, semasa kecil dia membesar d Pontian dan ada mendengar cerita2 mengenai Daeng Perani dan Daeng Makuaseng. Cuma telah lupa jalan ceritanya kerana hanya d dengari bila ada perhimpunan keluarga d zaman mudanya.
Dikhabarkannya juga, hubungan Daeng Makuaseng dengan keluarganya dari sebelah datuk sebelah ayahnya (sila rujuk salasilah nama d bawah sekali)
Saya memintanya merujuk kepada keluarga sebelah bondanya (berketurunan cina) mungkin ada sbrang petunjuk, tetapi kesemua mereka telah berpindah ke Sgpore dan telah terputus hubungan.
Hjh Halimah bt. Ahmad bin Abd Wahab
Anggaran umur hajah tersebut adalah dalam pertengahan 60an.
Terima kasih atas jawapbalas tuan. Maaf atas kelewatan.
Catat Ulasan