Rasyid sampai ke Masjid Tok Kenali masuk waktu Maghrib lalu terus mengambil wuduk. Entah kenapa, air yang keluar daripada paip masjid lama yang didirikan semasa almarhum masih hidup ini berbau malah terasa seperti air limau nipis... Begitu juga air yang keluar daripada paip lain termasuk dalam tandas dan bilik air! Serta-merta pemuda ini teringat, dia pernah mengalami ini, melihat masjid itu dengan rupa-bentuknya dari hadapan dan menghirup air paipnya yang berperisa limau nipis di dalam sebuah mimpi beberapa tahun yang lampau. Ah... Dia deja vu lagi. Memang sudah lama rupanya ditakdirkan akan sampai ke sini!
Apabila masuk untuk menunaikan solat berjemaah, muncul pula bau wangi minyak attar menyelubungi seluruh masjid. Rasyid tidak terasa pelik kerana sudah biasa terhidu bau minyak attar bermacam jenis muncul tiba-tiba daripada makam-makam tua, masjid-masjid lama serta tempat-tempat bersejarah... Adakala pula ia "mengikutinya" ketika berkelana. Malah sering-kali bau-bau sebegini timbul ketika pemuda ini sedang bersantai di rumah keluarga dan kawan-kawan, selalunya ketika sedang berehat berseorangan. Ada masanya bau yang datang itu kuat, disertai rasa seram-sejuk sehingga bulu-romanya berdiri, adakalanya harum lembut disulami rasa tenang seolah diulit bayu pagi.
Sebelum "mengalami" bau minyak attar sebegini, Rasyid pernah "dikunjungi" bau-bau lain seperti colok dan setanggi, juga bau berbagai jenis bunga terutama Melor dan Tanjung. Sebelum itu pula dia sering "diganggu" berbagai jenis bau kemenyan. Tetapi di Masjid Tok Kenali inilah pertama kali pemuda itu dapat menghidu bau minyak attar yang menyelubungi seluruh masjid disertai rasa seolah-olah ramai makhluk ghaib turut serta menunaikan solat Maghrib. Yang nyata ketika itu, Rasyid adalah satu-satunya orang dewasa di masjid selain pak imam yang berumur lebih 60 tahun. Yang lain adalah kanak-kanak bawah umur 15 tahun.
Lebih menghairankan, anak-anak yang bermastautin di madrasah bersebelahan ini terus keluar meninggalkan masjid selepas solat sedangkan doa belum selesai. Imam tidak menegur malah meneruskan wirid yang dibaca sederhana kuat sambil menghadap ke arah kawasan makmum yang kosong. Rasyid tercengang melihat. Pak imam memberi isyarat supaya duduk di sebelah sambil meneruskan wirid. Setelah selesai membacakan doa dia pun bertanya asal-usul pemuda itu, kenapa datang ke situ... Anak muda inipun meminta izin untuk bermalam di masjid.
Selepas solat Isyak, Rasyid terus melangkah untuk menziarahi makam Tok Kenali lebih kurang 1km daripada masjid. Sampai sahaja di sana, sekali lagi dia tersentak... Memang perjalanan ke Kelantan ini memang sudah lama ditakdirkan Ilahi, manakan tidak? Makam wali Allah terkenal ini ditanda dengan batu sungai lonjong yang dicacakkan menegak setinggi hampir 3 kaki, pernah dilihatnya di dalam sebuah mimpi beberapa tahun yang lalu. Malah makam bersebelahan milik isteri Tok Kenali yang ditanda dengan tiga bongkah empat segi bertingkat yang mengecil ke atas juga telah dilihat dalam mimpi yang sama... Masyaallah!
———————————
Mungkin juga Rasyid ke Kelantan kerana sangat merindui Nur. Ketika itu, wanita kesayangannya sedang melaksanakan tugasan di Kota Bahru. Sudah beberapa hari mereka tidak berhubungan kerana sejak kebelakangan selalu sangat bertengkar akibat hasutan pihak yang tidak menyenangi perhubungan mereka. Lalu malam itu, di masjid dan makam Tok Kenali, pemuda ini mengadu masalahnya kepada Ilahi dan keesokannya cuba menghubungi gadis kesayangannya.
Alhamdulillah, Nur menjawab panggilan dengan lembut penuh rasa rindu. Malah apabila mendapat tahu Rasyid berada di Kota Bahru, gadis manis tetapi lincah itu terus mengajaknya menziarahi tempat kerja serta menghabiskan waktu memerhatikannya melaksanakan tugasan! Ditakdirkan pula, kenalan-kenalan gadis itu yang turut sama dalam tugasan ini merasa senang dengan kehadiran pemuda itu lalu mengajaknya menginap di rumah sewa sementara mereka. Maka seminggu itu, mereka berpeluang bertentang mata dan berkongsi rasa hampir setiap masa.
Pasangan suami-isteri yang menggaji Nur untuk tugasan ini juga senang hati dengan kehadiran Rasyid sehingga mereka membawa kedua-duanya berjalan makan angin ke beberapa lokasi menarik di Kelantan di samping melayannya seperti seorang tetamu penting. Merekalah yang membawa Nur dan Rasyid ke sebuah tasik luas yang tidak pernah diketahuinya wujud di Kelantan, tasik yang dikenali sebagai Danau Tok Uban. Di seberang tasik itu pula kelihatan sebuah masjid putih berkubah besar dengan menara tinggi yang reka-bentuknya saling tidak tumpah seperti masjid terapung Kuala Terengganu yang terkenal di Kuala Ibai.
Entah mengapa, Rasyid dapat merasakan tasik itu menyimpan sebuah kisah sejarah purba yang mempunyai kaitan rapat dengan pencarian serta perjalanan hidupnya. Hati kecilnya berkata, di sinilah terletak pusat sebenar Empayar Chermin yang amat dibangga-banggakan rakyat Kelantan, sebuah kerajaan yang mempunyai hubungan istimewa dengan kerajaan Samudera-Pasai serta bumi Serambi Mekah. Kebetulan dia mendapat tahu masjid di seberang tasik itu adalah masjid wakaf yang didirikan oleh Sulten Brunei, bersama sebuah kompleks madrasah moden yang menawarkan pengajian agama percuma, dibiayai pihak Sultan.
"Ah… Memang aku telah ditakdirkan sampai ke Kelantan, juga Danau Tok Uban, tidak kiralah samada kerana tarikan Tok Kenali atau panggilan rindu Nur," desis hatinya melihat semua itu. "Bukankah Sultan Brunei berasal daripada keturunan Sharif Mekah? Kenapa baginda mesti memilih lokasi ini kalau bukan kerana kaitan rapat dengan Mekah?"
Memang wujud cerita lama menyatakan bumi Kelantan asalnya sebahagian tanah Mekah... Sepertimana seluruh Nusantara berasal daripada hujung tanah Semenanjung Arab yang terpecah lalu hanyut ke Timur suatu zaman lampau. Walaupun mengikut ukuran biasa geologi dan geografi ini tidak masuk akal, Rasyid boleh menerima kerana percaya kepada perkara-perkara ghaib... Yakin, jika Allah Subhanahuwata’ala hendak menzahirkan sesuatu di dalam ilmuNya, cukuplah dengan firman: "Kun fayakun. Aku kata jadi, maka jadilah." Tidak perlu dipertikaikan sebab-musababnya, samada logik ataupu tidak secara panjang-lebar...
Cerita-cerita lama juga menyebut Aceh sebahagian daripada Mekah. Malah Aceh dan Kelantan (atau kerajaan lama Langkasuka yang turut meliputi Kedah) pernah bersambung sebagai sebuah daratan yang cuma dipisahkan sebuah sungai besar, bukan Selat Melaka yang ternyata lebih luas. Masalahnya, ada rakyat Kelantan terlalu memperbesar-besarkan negeri mereka sehingga segala-galanya dilihat daripada perspektif Kelantan semata. Lalu mereka menyebut kekuasaan Cik Siti Wan Kembang ke atas Aceh juga naungan Empayar Chermin ke atas banyak kerajaan Melayu termasuk Pasai sebagai bukti kebesaran Kelantan. Datuk kepada Cik Siti Wan Kembang, seorang Raja Kelantan bernama Raja Aminuddin pula dinyatakan sebagai Sharif Mekah yang disebut di dalam Hikayat Raja-raja Pasai... Dan Sheikh Ismail yang ditugaskan untuk mengIslamkan Samudera berasal dari Kelantan. Tidakkah ini melampau?
1 ulasan:
salam,jemput baca cerpen pertama annur...cermin...:)
Catat Ulasan