Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Rabu, Julai 06, 2022

Ilmu jiwa daripada sudut pandang Al-Ghazali - Kepentingan ilmu jiwa dan pendekatan terhadap kesihatan dalam Ihya Ulumiddin

Salam hari Rabu malam Khamis 7 Zulhijjah 1443 Hijriah. Merujuk pada artikel Ilmu jiwa daripada sudut pandang Al-Ghazali - Kefahaman Al-Ghazali tentang kesihatan dan penyakit jiwa yang dipersembahkan lebih 2 minggu lagi. Sekarang biar dikongsikan cerita tentang syarahan sambungannya iaitu yang ketiga dalam siri.



Seperti biasa syarahan dengan tajuk besar yang boleh diterjemahkan sebagai "Ilmu Jiwa Daripada Sudut Pandang Al-Ghazali" oleh guru saya di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam), Profesor Emeritus Datuk Dr Osman Bakar ini  dibuat pada hari Sabtu pertama suatu bulan pada jam 8.30 malam waktu Malaysia. Cuma kali ini, pada tarikh 2 Julai saya tidak dapat mengikutinya secara langsung kerana berada dalam majlis tahlil khas untuk seorang kawan dalam dunia persilatan. Lihat artikel Dari ISTAC ke KLCC ke Selayang untuk acara-acara keMelayuan.




Untuk mengikutinya saya harus menunggu pihak penganjur utama iaitu ISIP (International Students of Islamic Psychology - Penuntut Antarabangsa Ilmu Psikologi) menghantar pautan rakaman video melalui e-mail. Ini diterima tengah hari semalam tetapi baru hari ini ada kelapangan untuk mengikutinya. Selalunya slaid syarahan dihantar bersama dalam e-mail. Kali ini entah kenapa failnya ada tetapi isinya kosong. Terpaksalah ambil secara snip daripada rakaman video untuk melancarkan perkongsian.




Syarahan ketiga ini diberi tajuk kecil yang boleh diterjemahkan sebagai "Kepentingan Ilmu Jiwa dan Pendekatan terhadap Kesihatan dalam Ihya Ulumiddin".





Dengan itu kitab induk Imam Al-Ghazali itupun dirujuk. Diberikan pengenalan tentang kitab. Ia diatur kepada empat jilid seperti berikut :-


Jilid satu (suku pertama) - Perbuatan-perbuatan ibadah - Ada 10 buku.

Jilid dua (suku kedua) - Kegunaan-kegunaan hidup - 10 buku

Jilid tiga (suku ketiga) - Perkara-perkara yang membinasakan hidup - 10 buku

Jilid empat (suku keempat) - Perkara-perkara yang menyelamatkan hidup - 10 buku




Dengan itu kitab Ihya Ulumuddin mengandungi sejumlah 40 buah buku. Untuk jilid satu buku-bukunya adalah (terjemahan saya) :-


1. Tentang ilmu pengetahuan - Kerana semuanya bermula dengan ilmu pengetahuan

2. Asas rukun iman

3. Misteri kesucian - Kebersihan dan sebagainya

4. Misteri sembahyang/solat

5. Misteri zakat

6. Misteri puasa

7. Misteri menunaikan haji

8. Adab membaca Al-Quran

9. Tentang bacaan zikir dan doa

10. Tentang pengabdian yang berterusan





Untuk jilid dua buku-bukunya adalah tentang :-


1. Adab pemakanan

2. Adab perkahwinan

3. Adab mencari nafkah hidup

4. Tentang halal haram

5. Tentang adab bersahabat dan pergaulan dengan pelbagai jenis manusia

6. Tentang beruzlah

7. Adab mengembara

8. Tentang muzik dan kelazatan (dalam menghayati muzik)

9. Tentang amal makruf nahi munkar

10. Adab menjalani kehidupan seperti diteladani melalui akhlak Nabi




Jilid ketiga :-


1. Tentang keajaiban hati - Bagaimana hati ibarat raja dalam suatu kerajaan berhubung dengan lain-lain fakulti yang bertindak sebagai menteri dan rakyat dalam diri seorang manusia

2. Tentang mengendalikan nafsu

3. Tentang menundukkan dua shahwat - Shahwat perut dan shahwat kelamin

4. Bahaya lidah

5. Kutukan kemarahan, kebencian dan hasad dengki

6. Kejahatan dunia

7. Kejahatan kekayaan dan tamak

8. Kejahatan menunjuk-nunjuk dan kepura-puraan

9. Kejahatan bangga diri, bongkak dan puji diri sendiri

10. Kejahatan kesombongan dan terperdaya dengan khayalan




Jilid empat :-


1. Tentang taubat

2. Tentang sabar dan syukur

3. Tentang takut dan harap

4. Tentang kefakiran dan zuhud

5. Tentang tauhid dan tawakal

6. Tentang mahabah, pengharapan, keintiman (terhadap hadrat Ilahi) dan redha

7. Tentang niat, bersifat benar dan ikhlas

8. Tentang muraqabah dan musahabah (merenung dan memperkirakan diri - melihat salah silap)

9. Tentang tafakur

10. Tentang mengingat mati




Jadi apakah jenis karya kitab Ihya Ulumiddin ini? Menurut kata-kata Al-Ghazali sendiri ia adalah seperti berikut :-


1. "Sains perjalanan ke akhirat, yang mana nenek moyang kita telah melaluinya dan mengandungi apa yang difirmankan Allah dalam kitabNya sebagai undang-undang, hikmah, ilmu pengetahuan, pencerahan, cahaya, panduan, and kebenaran, yang telah hilang daripada kalangan manusia dan langsung dilupakan (pada zaman beliau)."

2. "Ini adalah bencana yang menimpa agama. Oleh itu saya mendapati adalah penting untuk terlibat dalam penulisan buku ini, untuk menghidupan kembali sains keagamaan (ulumiddin), untuk memberi pencerahan terhadap teladan daripada kehidupan imam-imam yang sudah meninggal dunia, untuk menunjukkan cabang-cabang ilmu pengetahuan yang mana para nabi dan nenek moyang yang berakhlak mulia mendapatinya berguna."




Kata Al-Ghazali lagi tentang bukunya :-


3. "Sains yang dengan mana kita mendekati akhirat dibahagikan kepada sains tentang praktikal agama dan sains 'pembukaan' (mukashafah). Dengan sains pembukaan saya maksudkan ilmu dan cuma ilmu. Dengan  sains praktikal agama saya maksudkan ilmu berserta tindakan yang selari dengan ilmu itu. Karya ini cuma akan menangani sains praktikal agama, dan tidak sains pembukaan."

4. "Sains praktikal agama terbahagi kepada sains luaran (ilmu zahir), yang mana maknanya adalah ilmu melalui fungsi dan aktiviti organ tubuh badan, dan sains dalaman (ilmu batin), yang mana maknanya adalah ilmu melalui fungsi dan aktiviti hati. Organ tubuh badan melakukan sama ada kerja-kerja ibadah atau kegunaan dalam kehidupan, sementara hati, disebabkan ia terpisah daripada deria dan dimiliki oleh alam malakut, adalah tertakluk kepada pengaruh-pengaruh yang terpuji atau terkeji."




5. "Sains luaran, yang terkait dengan organ tubuh badan, terbahagi kepada tindakan-tindakan untuk beribadah dan kegunaan dalam kehidupan; sains dalaman (batin), yang terkait dengan keadaan hati dan kualiti nafsu, terbahagi kepada perkara-perkara yang terpuji dan perkara-perkara yang boleh dipersoalkan.  Bersama ia membentuk empat bahagian dalam sains praktikal agama".

Kata Osman disebabkan itulah Ihya Ulumiddin dibahagikan kepada empat jilid. Ia terkait dengan empat bahagian yang disebut Al-Ghazali itu.




Berapa banyak ilmu jiwa dalam Ihya? Osman menyenaraikan begini lalu mengulas setiap perkara...


1. Ihya adalah karya pelbagai dan kesalingan disiplin. Ia termasuk pengajian Quran dan hadis, teologi, prinsip undang-undang, perubatan, sains kesihatan, ilmu jiwa, ilmu Sufi dan eskatologi (ilmu akhir zaman)

2. Ia adalah buku tentang keselamatan jiwa, yang tidak lain tidak bukan adalah ilmu jiwa amali dalam keadaan paling menyeluruh. Setiap jilid adalah terkait dengannya (jiwa).

3. Ia adalah buku tentang kesihatan bersepadu dan ubat bagi jiwa.

4. Jilid satu (tentang ibadah) melibatkan penggunaan epistemologi, asas kepercayaan yang benar, memperhalusi diri spiritual (melalui zikir, doa, qasidah). Ia adalah asas kehidupan yang sihat, dimensi pertama dalam perubatan pencegahan.

5. Jilid dua (tentang adat dan muamalat). Mengetahui seni kehidupan sihat di bumi yang dirahmati dan disucikan oleh langit, dimensi kedua dalam perubatan pencegahan. Keperluan untuk adab dan hukum, kehidupan sederhana dalam semua sepuluh bahagian hidup (rujuk kembali slaid tentang jilid dua).

6. Jilid tiga (al-muhlikat - Perkara-perkara yang membinasakan hidup) - Theodicy (ilmu tentang bagaimana Tuhan boleh wujud sedangkan terdapat banyak kejahatan di dunia) Islam menekankan tentang penyakit dan gangguan kesihatan, baik semulajadi atau disebabkan perbuatan manusia, adalah sebahagian daripada qada' dan qadar (rukun Iman yang keenam).


Merujuk pada perkara satu hingga tiga, kata Osman ada kesepaduan antara semua itu. Tambahnya, inilah ilmu jiwa praktikal yang sebenar, bukan sekadar apa yang kita faham hari ini tentang ilmu jiwa yang disebut sebagai psikologi oleh dunia moden. Masuk perkara enam beliau memaparkan kembali slaid berkenaan...




Ini adalah slaid yang menyenaraikan senarai 10 buku dalam jilid tiga. Penekanan diberikan kepada buku 3 yang mana perut juga alat kelamin boleh menjadi punya pelbagai permasalahan dan penyakit. Kemudian baru tentang keburukan lidah atau kata-kata yang tidak dijaga, tikam belakang dan sebagai lalu pergi pada buku-buku seterusnya.




Kembali pada berapa banyak ilmu jiwa dalam Ihya. Diulas sedikit tentang perkara ketujuh dan terakhir iaitu merujuk pada jilid empat dalam kitab Ihya Ulumuddin. 


7. Jilid empat (al-munajiyat - Perkara-perkara yang menyelamatkan hidup ) - Menghayati kehidupan spiritual yang makmur dan bermoral dan pegangan kukuh terhadap perkara-perkara yang menyelamatkan kita adalah kunci kepada keselamatan dan kebahagian.




Kata Osman, Al-Ghazali sangat menekankan adab dalam semua perkara. Termasuk dalam itu adalah perubatan pencegahan (preventive medicine) atau bahasa mudah Melayunya adalah menjaga pantang larang seperti tidak makan secara berlebihan. Kesemua ini membawa pada pendekatan untuk kesihatan dalam Ihya. Ia pun diringkaskan seperti berikut :-


1. Kitab menekankan ilmu jiwa yang bersepadu

2. Menekankan kesihatan bersepadu jasad, jiwa, fikiran (kepandaian) dan hati

3.Menekankan perubatan pencegahan (dengan berpantang), peranan sains-sains Syariah (kepercayaan yang benar dan perbuatan yang betul)

4. Sains-sains Syariah dilihat sebagai ubat kepada jiwa (tibb al-nufus)

5. Bertindak balas terhadap maksiat atau penyakit-penyakit jiwa dengan menyuburkan kebajikan, perubatan spiritual melalui aktiviti-aktiviti spiritual hati (membaca aurad, zikir dan berdakwah)

6. Akhir sekali, ubat paling mujarab adalah menyeru nama-nama Allah (seperti berzikir dengan Asma'ul Husna, 99 nama Tuhan yang indah)


Di celah-celah ulasan berkenaan Osman memberikan contoh bagaimana penyakit zahir atau fizikal boleh diubati oleh doktor yang cukup pakar asal sahaja kita memberikan kepercayaan penuh pada saranan perubatannya. Begitu juga penyakit spiritual atau batin (melibatkan hati). Kita perlukan pertolongan daripada mereka yang pakar dalam bidang, guru-guru spiritual...

Cukuplah perkongsian daripada saya. Rakaman penuh syarahan boleh diikuti di sini.


Tiada ulasan: