Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Friday, March 11, 2011

Mencari jejak Merong : Dari Kuala Kedah ke Yan

Assalamualaikum semua. Pagi buta Jumaat ni dah masuk tarikh yang menarik iaitu 11/3/11. Ada faktor 131. Tanpa membuang masa kita teruskan siri... bersambung dari Mencari jejak Merong : Gunung Keriang... bayangan kerajaan Aceh di Kedah?.


Pagi Isnin sebelum Subuh 30 Ogos 2010 sekali lagi kami meninggalkan surau tempat kami tidur di satu bahagian Langgar, Alor Setar, Kedah. Kali ini sudah cukup syarat 3 hari bermalam seperti disebut dalam artikel Mencari jejak Merong - Pokok besar, Alor Setar dan surau tepi kubur. Sampai masanya untuk meninggalkan Alor Setar menghala kembali ke selatan. Singgah sebentar bersolat Subuh di Masjid Albukhary. Lihat Masjid Albukhary (The Albukhary mosque), Alor Setar di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).



Apabila langit cukup terang baru kami meninggalkan masjid.


Hmm. Biasa le saya. Pantang nampak ada nombor 131, mesti nak tangkap...

Agak-agak le ke manakah arah kami seterusnya?

Rasanya terang bukan?


Kami pusing dahulu pekan Kuala Kedah. Kelihatan Kampung Tok Pasai yang sudah banyak berubah...


Kami ke jeti tempat mengambil feri ke Langkawi.


Tapi kami bukan mahu ke Langkawi. Kami sekadar mahu menziarahi makam yang terletak di kawasan letak kereta jeti.



Inilah makam orang yang dipanggil Tok Pasai. Lihat Makam (Tomb of) Tok Pasai.


Kemudian kami naik jambatan untuk menyeberangi Sungai Kedah.



Kami mahu melihat Kota Kuala Kedah.


Inilah kali pertama kami sampai ke sini. Sebelum ini saya cuma pernah melihatnya dari arah pekan. Lihat Kota (Fort of) Kuala Kedah.



Dari Kota Kuala Kedah anda boleh melihat pemandangan menarik sekitar Sungai Kedah hingga ke kualanya. Lihat artikel The Kedah river from the Kuala Kedah fort di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.



Di tengah kota pula ada muzium di mana anda boleh mendapatkan maklumat tentang kota. Lihat Muzium Kota Kuala Kedah (Museum of the fort of Kuala Kedah).



Selepas itu kami berjalan-jalan lagi di sekitar Kuala Kedah. Tapi biar cerita diteruskan pada perjalanan menghala selatan ke Yan.



Tidak lama kemudian saya dilanda rasa penat dan mengantuk yang amat sangat. Kami pun mencari masjid terdekat untuk berehat. Lihat Masjid (Mosque of) Permatang Bongor.



Setelah dapat melelapkan mata dalam sejam dua perjalanan pun disambung kembali. Ternampak simpang ke Kuala Sala terasa pula hendak melihat apa yang ada di sana.


Ada pekan kecil, ada juga jeti dengan bot-bot di kuala sungai. Lihat Passing through Kuala Sala.

Tidak lama kemudian sampailah kami ke daerah Yan.


Namun pekan Yan sendiri masih jauh. Kami singgah lagi di satu masjid, kali ini sekadar untuk mengambil gambar. Lihat Masjid (Mosque of) Ar-Rahman, Permatang Buluh.


Ke hadapan sedikit saya mengambil satu lorong.


Sebenarnya saya mahu mencari jambatan ke Pulau Bunting seperti yang kelihatan dari atas puncak Gunung Jerai. Lihat Mencari jejak Merong - Keistimewaan Gunung Jerai.


Rupa-rupanya perlu ke hadapan lagi.


Perlu mengambil satu jalan penuh batu-batu kerikil tidak rata. Lihat Pulau (island of) Bunting at Yan, Kedah.



Sudah melihat pulau setakat yang boleh perjalanan disambung ke pekan Yan. Sampai ke pekan Yan Kechil (ada dua pekan yang ada nama Yan, yang biasa disebut pekan Yan adalah Yan Besar) singgah di lagi satu masjid. Lihat Masjid (Mosque of) Abdul Rahman Putra Al-Haj, Yan Kechil.


Semakin hampir ke pekan Yan semakin terserlah Gunung Jerai.


Lalu di satu bahagian kelihatan satu objek yang rasanya air terjun tinggi...

Tidak lama kemudian sampailah ke pekan Yan @ Yan Besar.


Lalu di Sekolah Menengah Langkasuka (saya suka nama ni). Menurut ceritanya Langkasuka adalah kerajaan pertama yang dibuka oleh Merong Mahawangsa sebelum baginda mendirikan Kedah Tua dan seorang anakanda baginda membuka kerajaan Siam lama.


Saya ingin membawa anak dan isteri singgah ke Masjid Jamek Yan.

Naik sahaja ke masjid isteri membawa anak berehat di atas tikar mengkuang.


Namun itu di sisi kanan masjid. Di sisi kiri iaitu di sini saya pernah berehat dua atau tiga malam ketika pertama kali sampai ke Yan empat tahun lalu... tidur di atas tikar mengkuang. Entah-entah ini tikar mengkuang yang sama. Hmm... :]


Thursday, March 10, 2011

Tentang zapin dan Janda Baik


Pada awal pagi 5 hari lepas saya masuk ke blogspot BERPETUALANG KE ACEH lalu mendapati hits counter menunjukkan nombor di atas. Alhamdulillah, sampai juga 100,000. Walhal blogspot itu cukup liat untuk mendapatkan pengunjung. Mungkin kerana boleh buat orang confused, tajuk dalam Bahasa Melayu tapi isi dalam Bahasa Inggeris.

OK. Ini ada lagi satu artikel selingan sebelum siri "Mencari jejak Merong" disambung. Sebelum itu biar diberi satu pepatah... kira pepatahlah jugak yang sebab saya terfikir malam semalam gitu. Ada juga makna yang mendalam walaupun kedengaran agak mengarut...

Ada masanya kita terbau sesuatu yang sedap seperti ikan masin tapi tengok-tengok ia bau stokin, ada masanya pula kita terbau sesuatu yang busuk bacin tengok-tengok orang sebelah goreng ikan masin.


Hujung minggu baru ini Ahad selepas Zuhur saya isteri dan anak menuju ke pinggir bandaraya Kuala Lumpur.

Ada kawan sepejabat isteri mendapat menantu. Kami pun dijemput sama untuk meraikannya.


Kebetulan pagi itu seorang lagi kenalan isteri yang merupakan seorang pengasas produk kecantikan menjemput kami ke pejabatnya di satu lagi bahagian pinggir bandaraya. Maka selepas jemputan kahwin kami ke sana.


Bahagian atas pejabat disewakan untuk menjalankan beberapa aktiviti, salah satunya kelas tarian di bawah kelolaan penyanyi Noraniza Idris. Ada sikit makan-makan, kami pun naik melihat. Tengok tu Al-Rasyid buat dek je enter frame. Masa tu Kak Ani sedang buat demonstrasi tarian zapin.

Hmm... jadi pelik pula kedengaran perkataan demonstrasi ni. Sebab kat Malaysia demonstrasi ni biasanya merujuk pada orang tunjuk perasaan di jalanan. Sedangkan ia asalnya dari perkataan Inggeris demonstration, dari segi perbuatannya to demonstrate yang membawa makna membuat pertunjukan...


Tu dia Rasyid masa orang buat zapin ramai-ramai. Chewah... :]



OK. Majlis kahwin tadi sebenarnya diadakan di sekitar Segambut sedangkan kelas tarian pula di Gombak. Kalau ikutkan hujung minggu ini kami mahu duduk di rumah sahaja tapi alang-alang dah keluar, kena pula laluannya kami pun mengorak langkah pergi ke Janda Baik melalui jalan lama.


Kadang-kadang saya terlupa bahagian jalan lama yang masih berdekatan Kuala Lumpur juga ada tarikannya...


Masih ada sungai jernih mengalir elok. Kalau tak salah ini adalah Sungai Gombak.


Atas sedikit hampir ke Genting Sempah boleh kelihatan air terjun kecil di tepi jalan.


Masuk ke dalam sikit ada air terjun lain...


Pedulikan tokong Cina dan kuil kecil India yang ada, air di sini memang sedap dibuat mandi nak-nak air terjun yang melimpah turun dari kawasan akar-akar pokok. Boleh digunakan untuk membuat urutan badan...


Masuk sahaja ke Janda Baik kami terus menuju ke rumah lama yang asalnya terletak di Gunung Semanggol, Perak tetapi dicabut, diangkut dan dipasang kembali di sini. Tengok-tengok ia sudah dihuni beberapa orang pengikut Raja Ashman anakanda Sultan Azaln Shah Perak di atas arahannya. Hmm... setelah beberapa lama, akhirnya baru ia kembali jadi rumah, bukan sekadar tempat singgah.

Kebetulan ada tetamu bertandang dari Kelantan. Rupa-rupanya seorang daripadanya adalah tukang yang bertanggungjawab memindahkan rumah ini lebih 10 tahun lalu, tukang yang turut menambah bahagian baru tetapi dibina serupa untuk melengkapkan apa yang kurang tentang rumah ini, maklumlah ia rumah lama, sebahagian bangunan asal telah rosak. Cerita punya cerita tukang ini juga bertanggungjawab membina sebuah restoran berbentuk klasik di Pulau Melaka, Kota Bahru, Kelantan. Ah... saya ada singgah ke restoran itu dalam lawatan ke Pantai Timur hujung 2010 (Insyaallah akan diceritakan selepas siri "Mencari jejak Merong" selesai). Kata orang yang mahu dikenali sebagai Abe Lah Tukang ni, restoran itu miliknya, dibina menggunakan kayu daripada 100 buah rumah lama yang sudah dirobohkan.

Saya, isteri dan anak naik sebentar ke rumah. Turun ke bawah kelihatan sudut ini terlebih menarik. Tapi tu le, dah nak masuk Maghrib... dah mula gelap dah...


Seperti biasa apabila ke Janda Baik sejak beberapa lama kami sekadar menginap di surau. Ini adalah pemandangan waktu paginya.


Kali ini kelihatan sisi kiri surau yang menghadap sungai terang. Rupa-rupanya pondok dapur (sudah tinggal tapak) telah dirobohkan apabila satu dahan besar dari pokok yang kelihatan menghempapnya sehingga rosak. Ini berlaku ketika orang-orang kampung mahu menggondolkan pokok itu. Dahan tersebut mahu dijatuhkan ke sungai tetapi tidak dapat dibuat. Akhirnya ia terpaksa dijatuhkan ke arah dapur... begitulah ceritanya...


Oh, semasa itu pagi Isnin. Kami harus bergegas kembali ke Kuala Lumpur kerana perlu menghantar isteri ke tempat kerja. Sebelum itu sarapan di warung berdekatan surau...


Hidangan nasi lemak di sini sedap. Kali terakhir kami ke Janda Baik, kami terlepas hidangan kerana datang sedikit lambat, habis dah semuanya. Lagipun ketika itu musim cuti sekolah... ramai juga orang datang bercuti ke Janda Baik dan warung ini menjadi tarikan untuk sarapan sehingga ramai yang datang membeli hingga berbelah bungkus dibawa kembali ke tempat penginapan untuk makan bersama keluarga.

OK. Malam sebelum tidur saya ada berbincang dengan isteri. Bilakah kami terakhir pergi ke Janda Baik. Seingat isteri dalam tempoh cuti sekolah November ke Disember 2010 kami ada pergi dua kali, sekali bersama anak-anak lain yang datang bercuti dari Kelantan sekali lagi bertiga sahaja - saya, isteri dan Al-Rasyid.

Selalunya perkara ini boleh disemak dengan melihat koleksi gambar di dalam komputer. Tapi kali ini tidak tertera pun mana-mana gambar kami ke Janda Baik dalam tempoh tersebut. Allah. Baru ingat. Ada satu tempoh di mana saya tidak dapat menggunakan kamera apabila ia rosak ketika keluar dari Beting Beras Basah. Lihat Menyelesaikan bab Perak : Bertungkus-lumus ke Beting Beras Basah yang dibuat 9 November.

Apabila dilihat kembali tarikh antara perjalanan ke Beting Beras Basah hinggalah saya memiliki kamera baru yang gambarnya pertama kali dipaparkan melalui artikel Bakti 3 kamera lama dan misi kamera baru, rupa-rupanya saya tidak dapat mengambil gambar selama satu setengah bulan. Dalam tempoh itu saya ada meminjam kamera sepupu ketika bertandang ke Singapura (lihat Al-Rasyid naik keretapi ke Singapura selesai udah...) tetapi selain dari itu saya tidak merekodkan apa-apa. Maka biar dibuat sedikit catatan untuk ingatan...

Dalam tempoh itu saya ada membawa ibu bapa berjalan ke Putrajaya dan Cyberjaya sebelum ke rumah keluarga isteri di Tanjung Sepat, sempat berjalan-jalan di Morib sebelum ke tempat lain. Dalam tempoh itu juga saya dan isteri ada membawa Al-Rasyid dan dua orang anak yang bermastautin di Kelantan, Erin dan Haziq berehat dua malam di Janda Baik sebelum naik sebentar ke Fraser's Hill. Selepas itu saya dan isteri ada membawa Al-Rasyid ke Janda Baik lagi, selain itu entah ke mana lagi kami pergi... sudah tak ingat kerana kami kerap sangat berjalan... gambar-gambar yang diambillah yang diharapkan dapat mengingatkan apabila kami lupa...

Berbalik pada perjalanan hujung minggu membawa ke hari Isnin. Selepas menghantar isteri ke tempat kerja, saya pun membawa Al-Rasyid kembali ke rumah. Dalam perjalanan kelihatan meter kereta membawa kepada nombor yang menarik... 131313...


Ketika itu kami sudah menghampiri bandar Rawang. Cukuplah cerita ya...