Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Saturday, September 28, 2013

Hari Usman Awang, pesta durian dan Car Book Sales pertama setelah 5 bulan

Cerita siang tadi...


Pagi sekitar jam 11 saya dan keluarga sampai ke laman belakang Perpustakaan Negara di mana sedang diadakan sambutan Hari Usman Awang.


Ia merujuk pada Sasterawan Negara, allahyarham Usman Awang yang sangat terkenal dengan puisi-puisinya dan lain-lain karya seni dan sastera. Acara berjalan seiring dengan Car Book Sales anjuran perpustakaan dan Perbadanan Kota Buku, jualan buku berkereta yang diadakan sebulan dua kali tahun lepas kemudian sebulan sekali.


Kisah tentang Car Book Sale ini telah diceritakan beberapa kali di blogspot ini. Kita lihat sahaja apa yang ada.












Cuma kali ini ia lebih istimewa buat saya kerana merupakan penyertaan pertama kali setelah 5 bulan.


Kali terakhir saya menyertainya adalah pada penghujung April. Ketika itulah berlaku satu kemalangan yang menyebabkan saya tidak dapat berjalan tanpa tongkat sehingga ke hari ini. Lihat artikel lama Car Book Sale, Hari buku sedunia dan kaki terpele'ot.



Kali ini saya juga dapat menonjolkan dua banner baru berkenaan HIKMAH, banner yang dibuat untuk acara ke-6 HIKMAH yang diadakan di Shah Alam 7 September. Lihat artikel Acara keenam HIKMAH di Shah Alam 7 Sept 2013 di blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Di sebelah kereta saya, saudara Zahamri Nizar yang merupakan salah seorang penggiat kuat HIKMAH membuka gerai. Beliau yang mula berniaga buku pada acara pertama HIKMAH hampir 11 bulan lalu sampai seawal 9.30 pagi lalu menempah satu ruang untuk saya, ruang di bawah bumbung.


Kalau tidak saya harus mencari ruang terbuka di bawah panas terik matahari seperti dialami beberapa orang yang datang sedikit lambat...




Apapun ini tidak menjadi masalah kerana saya sudah beberapa kali membuka gerai di ruang seperti ini.


Kembali ke ruang berbumbung. Setiap kali menyertai Car Book Sale saya akan cuba mengambil gambar setiap kereta/kenderaan merangkap gerai.






Di satu bahagian atau ruang terbuka kelihatan orang ramai tertumpu.




Tu dia. Orang buat nasi durian. Kelihatan berkongsi resepi keluarga adalah puteri kepada allahyarham Usman Awang.


Sambil ini semua hadirin juga pengunjung boleh menikmati durian percuma!




Pesta durian ini merupakan sebahagian dari sambutan Hari Usman Awang. Sebelum itu telah diadakan deklamasi sajak dan puisi ciptaan Sasterawan Negara itu.


Di satu bahagian pula ada orang berniaga barangan selain buku.




Kembali ke gerai sendiri bersama keluarga. Seronok mereka dengan suasana apalagi dapat makan durian percuma/ Selepas itu kami berjalan-jalan di pusat bandar raya, pertama kali ini dilakukan setelah beberapa lama. Lihat artikel First KL city centre walk in 5 months... di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Thursday, September 26, 2013

Projek berhala gila untuk memurtadkan atau menyerang orang Melayu?

OK. Tadi di Facebook seorang kenalan memberitahu tentang satu kawasan hutan yang dibuka di Pahang untuk membina satu projek yang akan mengandungi berhala yang sangat besar. Seorang kenalan lain meletakkan pautan website berkaitan iaitu http://enchant1mst.com/Projects.html. Saya pun mahu masuk tetapi program anti-virus komputer saya memberikan amaran website itu boleh menyebarkan virus atau mengancam. 

Apapun saya rasa harus melihat isinya untuk menilai keadaan. Langkah keselamatan dibuat dengan membuka akaun Windows baru lalu dari akaun itu saya pun memasuki website. Dengan cara ini kalau virus masuk pun saya boleh menghilangkan acaman dengan menutup sahaja akaun.



Apa yang ditemui adalah visi website yang agak memeranjatkan. Saya mulakan dengan melihat video yang ada menunjukkan sebuah piramid besar sebagai tumpuan utama projek. Walaupun mengaku mahu mempromosikan segala macam agama atas dasar harmoni dan keterbukaan saya lihat projek secara rata penuh dengan ciri-ciri keCinaan. Pada puncak piramid kelihatan berhala gergasi yang pada saya mahu menunjukkan 'kebesaran' Cina...




Isi utama website saya kumpulkan menggunakan Paint agar dapat dikongsikan kepada semua. Sayangnya apabila dimasukkan ke dalam FB saiznya secara automatik dikecilkan lalu butiran tidak dapat dilihat dengan jelas. Itu yang membuat saya mahu meletakkan di blogspot pula. Entah kenapa di blogspot juga saiznya dikecilkan walaupun tidak seteruk di FB.




Nasib baik paparan-paparan pilihan iaitu bahagian demi bahagian dari paparan utama yang dikumpulkan menggunakan Paint tadi masih dapat dikekalkan saiz. Dengan itu biarlah dibuat terjemahan dari gambar ke gambar kemudian saya ulas agar lebih ramai pembaca dapat menilai...



TERJEMAHAN :-

1. Projek ini akan menjadi model contoh dalam mempromosi amalan keagamaan dan kebudayaan dan akan secara tidak langsung menyumbang pada usaha membina negara. Sampai masanya ia akan menjadi aset tak ternilai bagi semua orang Malaysia.

2. Projek ini juga dijangka akan membantu negeri Pahang mengatasi dan mengurangkan masalah sosial di kalangan remaja. Ia dijangka akan meningkatkan kesedaran di kalangan remaja tentang pentingnya agama dan budaya.

3. Projek ini disokong sepenuhnya oleh kerajaan Malaysia dalam mempromosi Pelancongan Spiritual Malaysia. Banyak persatuan agama di Malaysia telah memberikan sokongan mereka terhadap projek ketuhanan (divine) ini. Lagipun, projek ketuhanan ini disokong oleh berjuta penyokong di merata negara.


Projek ini telah dikonsepkan oleh sekumpulan peniaga yang diakui, usahawan dan profesyional. Project ini akan dibina menjadi 2 kawasan utama seperti berikut : (rujuk gambar selepas ini)

"Apabila siap 1 Malaysia Enchanting Retreat (nama projek, boleh diterjemahkan sebagai tempat berehat yang menarik 1 Malaysia) akan memaparkan Malaysia sebagai negara pelbagai bangsa dengan masyarakat pelbagai agama dan budaya duduk dalam aman, harmoni dan bersatu".


ULASAN SAYA :-

Yop... negara kita ni kalau tak salah 67 peratus Bumiputera, 60 peratus lebih Melayu dan Islam. Cina tu dalam 21 persen je. Sedangkan projek ini kalau ikut pada apa yang aku dapat lihat rata-rata bersifat keCinaan, lebih besar daripada mana-mana projek Islam sedia ada. Jadi apa yang engkau nak buat sebenarnya ni Yop? Islam tu Agama Persekutuan, Melayu ada hak istimewa dan negara ini seluruhnya Tanah Melayu. Engkau nak tunjuk engkau lagi utama ke Yop? Projek ini disokong sepenuhnya oleh kerajaan Malaysia? Ya ke Yop? Cuba sebut nama-nama mereka yang menyokong. Jangan buat dakwaan serkap jarang. Jadi aset tak tenilai tu untuk siapa Yop? Tentunya bukan untuk orang Melayu dan Islam kecuali mereka yang munafik dan murtad.




TERJEMAHAN :-

ZON 1 : SATU PERSEKITARAN KEAGAMAAN DAN KEBUDAYAAN MALAYSIA

ZON 2 : SEBUAH RESORT REKREASI DAN KOMERSIAL


ZON 1 :

Satu persekitaran keagamaan dan kebudayaan (akan dinamakan Ao Mi Shan - The Enchanting Retreat (boleh diterjemahkan sebagai pusat rehat yang memukau)) akan didirikan dalam zon ini.

Resort ini akan mengandungi persekitaran berikut :-

- Persekitaran Kuan Yin
- Persekitaran agama Buddha
- Persekitaran agama Hindu, Sikh dan Sai Baba
- Persekitaran ajaran Tao
- Persekitaran I-Kuan Tao
- Persekitaran ajaran Conficius
- Persekitaran agama Kristian


ZON 2 :

Satu pembangunan rekreasi dan komersial telah dirancang untuk kawasan ini.
Bahagian ini dari projek akan membekalkan kemudahan komersial dan rekreasi yang perlu untuk memenuhi kehendak pelancong yang melawat persekitaran. Kemudahan akan mengandungi tempat bermalam, rekreasi, kedai makan dan minum serta lain-lain aktiviti santai.

Pembangunan akan meliputi :

- Resort rumah kedua
- Hotel-hotel dan resort-resort
- Kedai-kedai makan dan minum
- Pusat-pusat perniagaan
- Kemudahan rekreasi seperti kelab dan pusat-pusat hiburan
- Taman-taman dan taman-taman bunga
- Kolej universiti
- Sekolah antarabangsa
- Pusat-pusat pembelajaran

Kawasan dalam zon ini akan dibahagikan secara parsel kepada pelbagai pemaju untuk memajukan setiap komponen individu di bawah penyeliaan dan panduan pasukan pengurusan projek.


ULASAN  SAYA :-

Dari 7 persekitaran ajaran/keagamaan yang dicadangkan cuma 1 sahaja yang susah hendak dikaitkan dengan bangsa Cina. Yang lain semua adalah berkaitan bangsa mereka. Bahagian komersial dan rekreasi pula lebih menunjukkan belang kaum kapitalis. Ini adalah projek hartanah besar untuk menaikkkan lagi ekonomi kaum tertentu dan menonjolkan diri sebagai penggerak utama negara ini konon, agama bagi puak-puak kiasu seperti ini cuma sekadar alat...




TERJEMAHAN :-


MENGUKUHKAN NILAI-NILAI SOSIAL YANG BAIK

Projek ini juga dijangka akan membantu Negeri mengatasi dan mengurangkan masalah sosial di kalangan remaja.
Ia dijangka meningkatkan tahap kesedaran di kalangan remaja tentang betapa pentingnya agama dan budaya. Kesedaran tentang nilai-nilai keagamaan dan kebudayaan.

- Program-program pendidikan akan diperkenalkan untuk meningkatkan tahap kesedaran nilai-nilai keagamaan dan kebudayaan demi memperkukuhkan harmoni nasional antara masyarakat di Malaysia.
- Untuk meningkatkan dan mengekalkan keamanan, harmoni dan kesatuan dalam masyarakat pelbagai bangsa dan agama.


FAEDAH UNTUK NEGERI PAHANG

Negeri Pahang juga bakal mendapat faedah besar baik secara langsung mahupun tidak dari pembangunan projek ini.
Beberapa faedah kepada Negeri termasuk :

- Penciptaan satu tarikan pelancongan yang memiliki kapasiti untuk menjana pendapatan wang asing yang besar.
- Menguatkan perkembangan ekonomi Malaysia dan Negeri Pahang secara khusus.
- Mencipta peluang pekerjaan baru.
- Menubuhkan sebuah pusat kebudayaan selari dengan polisi kerajaan mahu mempromosi pelancongan spiritual dalam negara.
- Mempromosi Negeri juga Malaysia sebagai destinasi pelancongan utama di rantau ini.


ULASAN SAYA :-

Alasan-alasan ini kelihatan murni tapi remaja mana yang mahu diselamatkan? Maaflah... berapa peratus remaja Melayu/Islam wujud di negeri Pahang, berapa peratus bukan Melayu? Apakah remaja Melayu/Islam itu boleh diselamatkan dengan memberi mereka pekerjaan atau dibawa melawat pusat-pusat berhala?

Ya. Memang projek sebegini boleh memancing dana asing. Malah saya percaya segala usaha untuk merendahkan kedudukan Melayu dan Islam di Malaysia memang mendapat sokongan dana asing. Kalau pusat sebegini didirikan kita boleh mendapat faedah pelancongan dari 1.5 billion orang Cina misalnya. Tapi ingat, INI TANAH MELAYU, TEMPAT HIDUPNYA AGAMA ISLAM. Janganlah semata-mata kerana wang kita sanggup melacurkan nasib agama dan bangsa.




TERJEMAHAN :-


SOKONGAN 

1 Malaysia Enchanting Retreat adalah selari dengan Polisi Kerajaan Malaysia dalam mempromosi Pelancongan Spiritual. Banyak persatuan agama di Malaysia telah memberikan sokongan kepada projek ini. Lagipun, projek ini juga disokong berjuta penyokong dari merata negara.


"Kejayaan Malaysia dalam menyatukan orang dari pelbagai bangsa dan agama menjadikan negara ini model bagi negara-negara lain di dunia... konsep 1 Malaysia telah wujud begitu lama... kejayaan ini adalah FAKTA dan REALITI!"

Perdana Menteri Malaysia
YAB Dato' Sri Najib Tun Razak
3 Jun 2012


ULASAN SAYA :-

Ini betul-betul sudah pusing kenyataan. Kalau betul pun negara kita menyokong pelancongan spiritual apakah dengan cara mendirikan berhala besar atas piramid dan sebagainya seperti dicadangkan projek ini? Kata banyak persatuan agama menyokong, berjuta orang lagi bersama. Tunjukkanlah siapa mereka, gambar-gambar mereka? Ini kenapa pakai gambar PM Najib? Kalau orang tak tahu hujung pangkal atau gopoh membaca website tentu mereka menyangkakan PM menyokong penuh projek, walhal yang disebut cuma pasal 1 Malaysia dan kejayaan menyatukan rakyat, takda kena-mengena pun dengan projek. Bila masa pula kenyataan ini boleh diterjemahkan sebagai sokongan terhadap projek berhala gila? Ke sengaja nak timbulkan kemarahan orang Melayu dan Islam terhadap kerajaan? Sepatutnya kerajaan boleh saman pihak pemaju yang telah membuat silap mata misrepresentation of facts atau salah mengenengahkan fakta...




Tu dia. Saya dah jarang baca paper jadi tak tahu bila pula benda ni ditonjolkan. Nak sangat jaga hati kaum dan agama lain sampai begini jadinya?


TERJEMAHAN :-


TANAH YANG DIKENAL PASTI UNTUK PEMBANGUNAN

Satu parsel tanah kerajaan dengan kawasan 250 ekar telah diluluskan untuk projek di Bukit Gambang dalam kawasan negeri Pahang. Ia adalah sekitar 30 km dari bandar Kuantan. Tempoh perjalanan sekitar tiga (3) jam memandu dari Kuala Lumpur. Mukabumi tempat pelbagai dari beralun ke berbukit dan ini sesuai dengan cadangan pembangunan.


ULASAN SAYA :-

Kalau betul telah diluluskan kerajaan apakah ia patut? Apakah kerajaan sedar impak sebenar projek sebegini dibenarkan terhadap kepentingan orang Melayu dan Islam. Atau dalam kertas cadangan asal ianya lain, bila dah berjaya ke hadapan lain pula jadinya?




ULASAN KESELURUHAN :-

Tak payahlah beri muka nak sangat jaga hati bangsa lain, 1 Malaysia ke hapa. Jagalah hati lebih 60% penduduk Melayu dan Islam. Nak sangat projek pelancongan spiritual? Di Tanah Melayu ni banyak masjid-masjid lama dan makam-makam orang alim yang boleh dijadikan tumpuan. Boleh buat seperti makam para Wali Songo di Pulau Jawa yang sentiasa dikunjungi berbas-bas orang 24 jam.

Kepada semua persatuan Melayu Islam dan mereka yang mempejuangkan kedaulatan agama dan bangsa. Sila ambil perhatian. Buatlah tindakan yang bijak agar kedudukan Melayu dan Islam tidak terus diperlekehkan. Pada mereka yang mengaku memperjuangkan hal ini dalam parti politik, inilah masanya untuk menunjukkan taring dan erti sebuah perjuangan. Jangan terikut rentak tari para liberal Melayu yang kelihatan memang suka Islam jatuh agar mereka boleh terus berzina tanpa risau ditangkap, agar wang suap boleh terus diterima dari tokeh-tokeh Cina kerana memainkan peranan. Cukup.


Pertama kali membida rumah impian


Semalam saya dan isteri pergi ke pekan Kuala Kubu Baru...


Kami ke Pejabat Tanah Hulu Selangor kerana ada urusan. Isteri mengambil cuti.


Kami mahu membida sebuah rumah lelong di Serendah. Rumah itu memenuhi ciri-ciri idaman kami. Untuk pengetahuan ini adalah kali pertama kami cuba untuk mendapatkan rumah lelong...


Kami harus menyerahkan wang deposit dalam bentuk draf sejumlah RM14,580 iaitu 10 peratus harga awal hartanah sebelum jam 9. Masuk jam 10.30 baru pembidaan bermula.


Tu dia. Isteri saya mendapat nombor bidaan 1. Agaknya kerana kami paling awal mendaftar...


Kami berharap sangat tiada orang lain membida sama. Jangkaan kami meleset kerana ramai yang datang...




Yang kelihatan ini keluarga pembida lain dan beberapa orang pemerhati. Tidak kurang 11 orang masuk membida dan ini boleh mencapai 20 orang kalau tidak kerana pendaftaran ditutup tepat jam 9.


Pegawai lelong membuka sesi dengan menerangkan ciri-ciri dan lokasi rumah yang mahu dibida. Walaupun reserve price atau harga awal yang diumumkan adalah RM145,800, disebabkan ramai yang berminat ia dibuka pada harga RM150,000 dengan tambahan RM5,000 setiap kali bida.


Punyalah laju, seingat saya tak sampai 5 minit selepas bidaan dibuka ia mencapai keputusan. Bayangkan sekali naik RM5,000 sedangkan ramai yang berminat. Akhirnya yang mendapat adalah seorang yang sanggup bayar RM265,000 sedangkan kami suami isteri cuma sanggup pergi sampai RM180,000 sahaja.


Inilah rumah yang dibida, rumah yang kami idam-idamkan. Lihatlah bahagian hadapan yang kelihatan penuh artistik. Kami suami isteri pernah berkesempatan melihat ke dalam kawasan halaman dan ternyata ia cukup cantik. Dengan saiz tanah 65 x 80 kaki = 5,200 kaki persegi, dengan lokasi atas bukit di tempat yang sejuk kira-kira 2 km dari air terjun, 10 km dari Rawang di mana isteri bekerja, mana tidak kami tertarik? Tapi apa nak buat? Bukan rezeki kami. Semoga akan datang peluang yang lebih baik dalam masa terdekat. Amin... :]