Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Saturday, April 14, 2012

Meh ke Himpunan Kekeluargaan Rumpun Nusantara (Harum) 2012

Adus. Jenuh juga saya mencari line wi-fi free untuk membuat artikel kali ini. Kat Masjid Shah Alam tadi ada line tapi tak sambung pula dengan Internetnya. Last-last lari ke CyberCafe sat lepas Maghrib...



OK. Assalamualaikum semua. Pagi tadi saya telah berkejar ke masjid negeri di Shah Alam.



Rasanya sudah beberapa bulan saya tidak singgah di masjid yang memiliki kubah terbesar serta menara tertinggi di dunia ini...


Rancangnya mahu sampai jam 9. Tapi biasa le, tolak campur bermacam hal jam 10 baru sampai.


Terus berkejar ke dalam.



Ada acara dipanggil Harum 2012, singkatan untuk Himpunan Kekeluargaan Rumpun Nusantara tahun 2012. Diadakan oleh sekumpulan NGO yang mahu menyokong kebangkitan Islam di seluruh Asia Tenggara, ia melibatkan ulamak-ulamak ternama dari tempat-tempat seperti Aceh, Patani, Medan, Surabaya dan Malaysia sendiri.



Saya pula telah diberi penghormatan untuk membuat pembentangan atau diskusi mengenai siri trilogi novel saya "Berpetualang ke Aceh" (terbit 2006-2007). Tapi itu untuk program esok hari Ahad 15 April jam 11 pagi.



Untuk hari ini saya mahu melihat keadaan dahulu sambil menghirup suasana keilmuan yang ada. Ada siri ceramah tentang Wali Songo dan kaedah dakwah mereka. Yang nyata semua yang datang dan pihak penganjur adalah orang-orang yang sangat menyokong pengajian Tasawuf dan pengamalan tariqat. Rata-rata ada kesedaran tentang bagaimana kebangkitan Islam akhir zaman nanti dijangka akan bermula dari Timur iaitu di sekitar rantau kita ini!


Di belakang masjid kelihatan sejumlah gerai menawarkan pelbagai barangan.


Di hadapan ada lebih banyak gerai dan lebih terserlah.



Ada orang menjual buku, ada juga pameran gambar dan biodata ringkas para ulamak malah gerai mempromosi silat pun ada.



Yang nyata ada pelbagai aktiviti termasuk ceramah, maulud, nasyid dan lain-lain. Saya diberitahu pengunjung dari Selatan Thailand, Indonesia, Singapura dan Brunei turut hadir. Dari Aceh sahaja ada 600 perserta. Itu tidak termasuk ulamak-ulamak mereka yang menyeri majlis yang bermula semalam Jumaat iaitu April 13...



Terus-terang cakap saya kurang mengenali nama ulamak-ulamak yang ada kerana tidak mengikut kelas-kelas pengajian dan perkembangan dalam dunia dakwah Islamiah sepertimana halnya ramai yang hadir ini.



Namun percayalah ulamak-ulamak yang datang adalah nama-nama besar sekurang-kurangnya di Nusantara Alam Melayu ini. Sila klik di sini dan semak sendiri.


Kelihatan di sini bacaan Qasidah Burda oleh sekumpulan pelajar muda, kalau tak salah dari Ribat Muar.



Ni saya ada ambil sedikit video persembahan Qasidah Burda tadi, baru sahaja diupload ke akaun Youtube saya 15 minit lalu gitu. Dahulu saya ingat video sebelumnya adalah ke 222 dalam akaun itu. Rupa-rupanya video inilah yang ke 222.

Apapun saya hendak mengajak para pembaca sekalian sudi-sudilah memeriahkan acara ini. Esok Ahad adalah hari terakhir acara. Kalau tak mahu melihat kesemuanya sekurang-kurangnya muncullah jam 11 pagi di masjid negeri di Shah Alam untuk melihat pembentangan saya mengenai buku "Berpetualang ke Aceh". Wassalam. :]



Friday, April 13, 2012

Forum Identiti Melayu di Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya

Meneruskan gerak penceritaan mengikut kronologi atau turutan masa dan peristiwa. Bersambung dari artikel Luahan rasa malam Jumaat dan makam lama di Pasir Penambang.


Pagi Selasa 10 April saya berkejar ke Universiti Malaya atau UM.


Terus mencari bangunan Akademi Pengajian Melayu yang saya tak pernah sampai sebelum ini.


Ada acara menarik yang dipanggil Forum Identiti Melayu.



Saya pernah menghadiri beberapa acara perkongsian sejarah di fakulti lain UM, baru kali ini terpanggil untuk ke forum tentang identiti Melayu. Saya merasa teruja apabila diberitahu empat orang profesor ternama di persada tanah air akan membentang kertas pada acara ini.


Ketika saya sampai pengenalan acara dan latar belakang para pembentang sedang dibuat.


Setelah beberapa lama barulah forum bermula...



Sesi pembentangan dibuka oleh Profesor Dato' Dr Nik Hassan Suhaimi dari Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA) di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), seorang perintis tempatan, orang lama dalam bidang arkeologi iaitu kajian melibatkan barang-barang atau tinggalan purba. Mengambil pendekatan antropologi iaitu kajian saintifik asal usul manusia beliau menyebut tentang manusia awal yang dikatakan muncul di Alam Melayu sekitar 40,000 tahun lalu. Kajian dikaitkan dengan terma-terma saintifik seperti zaman Pleistosen mengingatkan bagaimana ketika berumur 7 hingga 12 tahun saya sangat meminati hal-hal berkaitan haiwan-haiwan gergasi purba seperti reptilia yang dipanggil dinosaur. Saya sanggup mencari berpuluh-puluh buku tebal di rumah saudara mara dan kawan-kawan untuk memahaminya, buat rujukan silang sehingga membuka 10 jilid ensaiklopedia sekali gus akibat minat yang mendalam.



Ketika itu, 30 tahun lalu saya hafal nama-nama dan rupa berpuluh jenis dinasour yang disebut saintis sehingga boleh melukis setiap daripadanya berdasarkan ingatan sahaja. Paling saya minat namanya Brontosaurus, seekor binatang setinggi bangunan 4-5 tingkat berkaki empat berleher dan berekor panjang dari satu kelas dinasour yang dipanggil sauropod. Saya ingat nama-nama dan klasifikasi zaman purba berjuta hingga beratus tahun yang tertera dalam ilmu khusus yang dipanggil paleontologi, antaranya zaman Jurassic (kalau tak salah ingatan dikatakan 60-70 juta tahun lalu) dan Triassic (sebelum Jurassic rasanya) juga Mesozoic (dah lupa bilakah tempoh masanya). Saya juga ingat nama-nama saintifik merujuk kepada jenis-jenis manusia awal atau makhluk seperti manusia, nama-nama seperti Australopitecus (mungkin silap ejaan kerana saya menulis terus tanpa rujukan), Neanderthal Man, Homo Erectus, Homo Sapiens lalu tiada masalah untuk mengekori apa yang dibincangkan Nik Hassan.

Oh... kena bersiap untuk solat Jumaat. Petang sikit nanti sambung ya... :] ------------- OK. Dah solat dan dah makan baru sambung cerita...

Nik Hassan berkata perjuangan mencari Melayu baginya bermula tahun 70an. Padanya takrifan apa itu Melayu bersifat etno-linguistik iaitu gabungan bangsa dalam ruang lingkup darah keturunan sama bercampur takrifan yang melibatkan penggunaan bahasa. Dalam konteks ini Melayu adalah pengguna kelompok bahasa-bahasa Austranesia yang termasuk kaum-kaum asli yang dipanggil proto-Melayu, bertebaran dari Madagaskar di pantai timur selatan Afrika menyeberangi Lautan Hindi hingga ke Asia Tenggara terus ke Taiwan dan pulau-pulau di Lautan Pasifik. Beliau menyebut klasifikasi yang sudah sedia terpakai sekian lama, klasifikasi yang membahagikan manusia secara umumnya kepada 4 ras besar bangsa :- Caucasoid (meliputi bangsa berkulit putih Barat), Negroid (bangsa berkulit hitam Afrika), Mongoloid (meliputi bangsa berkulit sawo matang seperti orang Melayu secara umumnya juga bangsa berkulit cerah tetapi berlainan ciri dengan Barat seperti orang Cina dan Jepun) serta bangsa Austroloid (termasuk orang Aborigine atau asli Australia).

Secara rata profesor ini nampaknya menyokong teori umum dari Barat yang sudah dipakai sekurang-kurangnya beberapa dekad, teori yang setahu saya berpasak daripada teori perubahan haiwan dari satu bentuk ke satu bentuk yang dipelopori Charles Darwin. Namun dia menegaskan ada bahagian teori umum yang tidak diterimanya, misalnya tentang bangsa awal Melayu kononnya berhijrah daripada Yunnan di selatan Cina ke Asia Tenggara. Nik Hassan menambah, sebagai orang Islam dia juga percaya semua manusia berasal daripada Adam dan Hawa, satu prinsip teras yang berlawanan dengan teori umum yang dipegang kuat oleh saintis ateis iaitu tidak beragama. Tetapi latar belakang pelajarannya nampaknya menyebabkan dia tetap harus cuba merungkai segalanya daripada segi ilmu Barat. Kalau begitu kenyataannya bahawa manusia di Alam Melayu sudah wujud seawal 40,000 tahun kelihatan bercanggah dengan kira-kira berdasarkan ilmu kitab bahawa Nabi Adam diturunkan ke muka bumi 6,000 tahun lalu. Atau paling awal pun 8,000 tahun lalu...

Nik Hassan menyarankan agar kajian lanjutan asal-usul Melayu dibuat dengan mengambil kira 4 faktor utama - perubahan paras laut, etno-linguistik, DNA dan budaya material. Setelah bercakap panjang lebar beliau menyimpulkan orang Melayu sebagai penduduk Alam Melayu yang disebut meliputi kawasan dari Madagaskar ke Lautan Pasifik itu TANPA MENGIRA AGAMA. Lalu menyatakan definisi Melayu menurut perlembagaan Malaysia yang menyebut orang Melayu sebagai pengguna lazim bahasa Melayu, BERAGAMA ISLAM dan mengamalkan adat istiadat Melayu sebagai sempit...





Pembentang kedua Profesor Dr Mohd Hazim Shah daripada UM pula cuba mengenali identiti Melayu dengan mengenengahkan apa yang dilihatnya sebagai konstruksi atau binaan-binaan konsep yang berlaku akibat beberapa perkara yang mewarnai zaman. Hazim mengklasifikasikan ini kepada 4 peringkat konstruksi. Satu, identiti Melayu melalui penggunaan bahasa Melayu, wujud dalam ruang lingkup kerajaan-kerajaan Melayu dan maklumat yang diperolehi daripada sumber sastera Melayu. Tentunya dalam hal ini seorang Melayu adalah pengguna lazim bahasa Melayu. Dari segi kerajaan dan sastera, kitab-kitab lama ada menyebut tentang kerajaan-kerajaan yang digolongkan sebagai kerajaan Melayu sementara sumber-sumber dari luar seperti catatan para pedagang ada menyebut tentang orang Melayu, malah tercatat memang pernah wujud kerajaan yang namanya Melayu atau Malayu, juga disebut Molayu di Sumatera.

Klasifikasi atau konstruksi kedua pula katanya adalah identiti Melayu yang ditentukan oleh pihak kolonial atau penjajah. Antaranya adalah apa yang dimaksudkan sebagai orang Melayu oleh sarjana (merangkap pentadbir yang menjalankan kerja penjajahan sebenarnya) seperti Stamford Raffles dan Richard Winstedt. Kata Hazim ada sebahagian daripada mereka merasa simpati terhadap tamadun Melayu lalu melihat bangsa dan ketamadunan kita dari sudut yang boleh disebut sebagai romantik, satu warisan yang harus dibela. Namun ada yang melihat dari sudut misi ketamadunan atau civilising mission (konon). Menganggap diri sebagai bangsa lebih bertamadun atau superior, mereka menonjolkan orang Melayu sebagai peribadi lebih rendah, harus diajar apakah itu peradaban menurut kaca mata Barat.

Konstruksi ketiga adalah perspektif tempatan yang nampaknya dibuat pada era selepas penjajah datang. Contohnya Melayu yang disebut ciri-cirinya dalam karya Munsyi Abdullah abad ke 19 Masihi. Ini diikuti karya pemikir lebih moden seperti Rahim Kajai dan Zainal Abidin Ahmad (Za'aba) yang berusaha untuk menimbulkan apa yang dipanggil sebagai 'kesedaran Melayu'. Kemudian ada pula karya golongan agama dalam melihat apakah itu orang Melayu....

Konstruksi keempat adalah penginstitusan identiti Melayu melalui arena politik, ekonomi dan pendidikan. Di sini apa itu Melayu diberi takrifan bertulis misalnya ketika menggubal Malay Reservation Enacment 1913 atau undang-undang tanah simpanan Melayu yang dibuat untuk mengekalkan pemilikan tanah di kalangan orang Melayu. Identiti bangsa Melayu juga dinyatakan apabila pihak pentadbiran British mahu membuat bancian penduduk. Sistem pendidikan memberi definisi melalui kewujudan sekolah kebangsaan Melayu dan semua ini kemudian membentuk isi perlembagaan tentang apa itu Melayu.



Ah. Saya dah bercakap panjang lebar pula. Jadi penat hendak bercerita lagi. Biar saya mula bercerita lebih ringkas ya. Maka sesi pembentangan awal pun tamat tengah hari, masuk sesi soal jawab, juga perkongsian ilmu dan pendapat.



Sebelum orang dalam gambar ini (rasanya seorang profesor juga) membuka kata saya telah terlebih dahulu melontarkan soalan dengan bertanya kepada Nik Hassan beberapa perkara... utamanya bagaimana dia mahu menyelarikan atau reconcile kepercayaan tentang manusia sudah wujud di Alam Melayu seawal 40,000 tahun sedangkan dia juga percaya manusia bermula daripada Adam di mana pengkaji keagamaan pula menyebut Nabi Allah ini turun ke bumi pun paling awal 8,000 tahun lalu menurut kiraan dalam kitab. Apabila jawaban beliau terasa kurang meyakinkan baru saya berkongsi perspektif sendiri yang dapat dikorek daripada kitab-kitab Tasawuf dan pernyataan orang-orang tua tertentu yang pernah ditemui dalam pengembaraan...

Dua point (maaf, saya tidak dapat mencari perkataan bahasa Melayu yang sesuai secara spontan) utama saya ketengahkan. Satu, perbezaan kira-kira mungkin berlaku kerana hari semakin pendek semakin kita menghampiri akhir zaman. Masa dahulu jauh lebih panjang. Misalnya dalam kitab tercatat Nabi Nuh hidup selama 1,000 tahun. Tetapi 1,000 tahun semasa zamannya mungkin sama panjang dengan 30,000 tahun menurut ukuran sekarang. Kedua adalah tentang kewujudan 124,000 Adam seperti disebut ahli Tasawuf terkenal dahulukala, Ibnu Arabi. Telah ada generasi awal manusia diturunkan Allah ke muka bumi kemudian musnah digantikan generasi baru dan Adamnya sendiri.

Apabila sampai giliran Adam terakhir, disebut sebagai Adam Safiullah dalam sesetengah kitab 'menaiki' pentas lakonan besar yang dipanggil dunia ini (ingat kata-kata Shakespear, the world is just a stage and we are all actors) barulah manusia diangkat sebagai khalifah. Sebelum itu kedudukan jin lebih dominan sehingga Iblis yang asalnya berbangsa jin boleh diangkat menjadi ketua malaikat bernama Azazil. Cerita ini ada tersirat dalam Surah Al-Baqarah, apabila para malaikat mempersoalkan kenapa manusia yang kata mereka adalah makhluk yang merosakkan mahu diangkat sebagai khalifah? Bagaimana malaikat boleh tahu manusia itu suka merosakkan jika Adam yang dikatakan manusia pertama itupun belum diturunkan lagi ke muka bumi?



Ah. Penerangan saya tadi dah jadi panjang lebar lagi. Ishh. Dipendekkan cerita kami makan tengah hari sebelum sesi petang dibuka oleh pembentang ketiga, Profesor Dato' Dr Yaacob Harun, juga dari UM. Yaacob mengatur isinya secara teoritis dengan mengambil pendekatan dekonstruksi (memecahkan binaan konsep awal) dan rekonstruksi (mendirikan balik konsep ke arah yang lebih baik). Seperti Hazim, beliau juga membahagikan identiti Melayu kepada empat peringkat. Satu dipanggil primordial phenomenon (pembentukan konsep melalui ciri-ciri awal), misalnya orang Minangkabau itu adalah dari keturunan tertentu, kedua epiphenomenon (fenomena yang tercetus dari hal lain, misalnya proses divide and rule atau pecah dan perintah). Contoh natijah proses ini adalah apabila Barat menggunakan kuasa memperkecilkan peranan orang Melayu menjadi golongan yang rata-ratanya petani sahaja. Sedangkan kita asalnya para pengembara laut yang sangat berani lagi pandai berdagang.

Seterusnya adalah situational phenomenon di mana berlaku situasi tertentu yang mendorong terjadinya sesuatu. Kata Yaacob, berdasarkan teori rational choice (membuat pilihan atas dorongan rasional kira-kira akal) identiti Melayu boleh juga terbentuk melalui ini. Misalnya apabila ada orang India Muslim berusaha mendaftarkan diri sebagai orang Melayu agar mendapat kelebihan tertentu yang cuma diberikan kepada orang Melayu. Klasifikasi keempat dalam pendekatan identiti Melayu melalui proses dekonstruksi dan rekonstruksi Yaacob adalah subjective phenomenon, etnisiti atau kebangsaan, kesukukauman sebagai realiti sosio-saikologi. Ini lebih merupakan persepsi satu golongan terhadap golongan yang lain. Misalnya apabila satu kelompok berbangsa Cina melihat satu kelompok bangsa Melayu, tentunya sudah ada dalam fikiran mereka apakah yang membezakan dua kelompok itu.



Akhir sekali adalah pembentangan Profesor Dr Zakaria Mohd Ali daripada Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Bidang beliau lebih pada seni dan sejarah seni lalu cendekiawan yang sangat dihormati dalam dunianya itu menggunakan sejumlah paparan gambar dan lukisan termasuk dari artis (seniman pelukis, bukan artis macam dalam program Melodi TV3 ya... :]) sebagai rujukan demi mendapatkan perspektif untuk menilai apakah identiti Melayu. Jika Nik Hassan mengatakan definisi Melayu dalam perlembagaan negara Malaysia adalah sempit, Zakaria menyatakan sebaliknya apabila menyebut ia cukup inklusif atau mengandungi segala yang perlu.

Pada saya sebagai pemerhati yang sesekali sahaja berkongsi pendapat di medan awam, pada saya yang tidak beberapa terpelajar seperti profesor-profesor ini, forum ini sedikit mengecewakan. Saya datang dengan harapan dapat menimba satu definisi atau identiti tuntas yang boleh diwar-warkan kepada semua pihak tentang apa itu Melayu, terutama dalam keadaan realiti akhir zaman di mana kaum kita diasak terus dari segenap arah. Tetapi saya melihat cendekiawan berbangsa Melayu pun masih tidak sepakat apakah itu Melayu dan masih tercari-cari jawaban yang lebih besar. Maka cukuplah perkongsian saya dalam artikel ini ya... :]

Luahan rasa malam Jumaat dan makam lama di Pasir Penambang

Allah! Saya begitu penat tetapi hingga kini, dah lepas jam 3 pagi masih tak dapat tidur lagi. Walhal kami anak beranak baru kembali dari satu perjalanan kecil tetapi memakan jarak 400-500 km gitu (terlupa hendak perhatikan meter betul-betul), baru sampai rumah sekitar jam 9 malam tadi. Perjalanan asalnya dibuat tengah hari Rabu setakat untuk menghadiri kenduri doa selamat di rumah adik saya di Melaka. Tengok-tengok boleh pula terjumpa makam tua dengan megalith atau batu hidup di Taboh Naning. Petang selepas kenduri pula pusing-pusing bandar raya Melaka, terasa harus menziarahi makam Sheikh Shamsuddin Sumatrani di Kampung Ketek sebelum bergerak ke Alor Gajah untuk bermalam di rumah anak saudara isteri.

Pagi Khamis pula ingatkan sekadar hendak singgah di Seremban sebelum balik terus ke rumah. Tanpa dirancang, timbul rasa untuk menziarahi makam Dol Said di Taboh Naning lalu terjumpa sekumpulan makam berdekatan berbatu nesan Aceh yang tidak pernah saya sedari kewujudannya sebelum ini. Gerak perjalanan seterusnya membawa kami ke Kota sebelum masuk ke Astana Raja, lalu ke makam Raja Melewar diikuti replika istananya. Terjadi pula pertemuan yang membuat kami anak beranak berjalan ke Sungai Timun sebelum masuk ke pekan Linggi lalu melawat makam lama yang banyak batu hidupnya di Pengkalan Kempas. Kemudian baru ke Seremban melalui Rantau untuk ke muzium negeri. Sempat singgah di satu lagi makam yang baru saya tahu kewujudannya... ada pula kaitan dengan sejarah lama Sungai Ujong katanya...

Apa yang berlaku Rabu dan Khamis boleh dijadikan satu atau dua artikel baru di blogspot ini. Namun saya ada 'selonggok' lagi gambar yang harus ditambah penerangan untuk turut menjadi cerita, iaitu tentang perjalanan 10 hari 9 malam yang baru selesai cuma seminggu lalu. Rujuk artikel Pengembaraan Johan ke separuh Semenanjung - si cilik membuka langkahnya... yang dibuat 4 April. Sambil itu ada cerita lain yang harus dikongsi tentang Forum Identiti Melayu yang dihadiri di Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya 10 April. Kepenatan perjalanan 10 hari 9 malam yang meliputi tempat-tempat di negeri Pahang, Terengganu, Kelantan, Perak dan Selangor pun belum habis lagi sedangkan saya ada kerja penulisan yang harus disiapkan sebelum Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2012 bermula 27 April. Tetapi ia dah lebih 2 minggu tersangkut...

Untuk pagi jam 11 Ahad 15 April iaitu hujung minggu ini saya diminta agar membentangkan isi untuk diskusi buku, tentang siri trilogi novel saya "Berpetualang ke Aceh", selama setengah jam di satu acara besar di masjid negeri, Shah Alam. Lihat blogspot sini (klik situ le... :]). Tiga hari selepas itu saya harus menghadiri kursus di Tanjung Tuan selama 3 hari, kemungkinan besar selepas itu perlu berkejar kembali ke rumah terlebih dahulu mengambil anak dan isteri sebelum pergi ke Jelai berdekatan Gemas untuk menghadiri satu acara. Sebelum tamat bulan, kami anak beranak harus bersiap untuk satu perjalanan jauh dan mencabar, mungkin lebih mencabar daripada perjalanan "Jejak 'Berpetualang ke Aceh'" yang dibuat 2-13 November (lihat Koleksi "Jejak 'Berpetualang ke Aceh'"). Apabila mengatur kembali artikel-artikel berkaitan dari blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) untuk dimasukkan ke bawah kumpulan tempat-tempat yang dilawati di Aceh, baru saya tersedar tidak pernah membuat apa-apa artikel tentang makam Sultan Iskandar Thani (memerintah 1636-1641 Masihi), menantu dan pengganti Sultan Iskandar Muda.

Semak punya semak rupa-rupanya saya tidak memiliki pun gambar makam kecuali satu yang dilihat dari atas sebuah bangunan permainan lama yang dipanggil Gunongan. Lihat artikel Gunongan.... Baru teringat saya ada merakamkan video dalam kawasan makam untuk dijadikan bahan pilot episode atau episod pengenalan sebuah cadangan dokumentari 13 episod TV yang konsepnya kemudian diambil sebuah stesyen televisyen tanpa pengetahuan saya (bukan stesyen kereta api atau Victoria Station ya... :]). Saya cuma tahu apabila orang yang mengenali hasil kerja saya memberitahu. Tetapi isi rakamannya dan sejumlah rakaman lain 'hangus' apabila berlaku masalah perakam video. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material....

Allah! Terasa agak kelam kabut apabila begitu banyak perkara perlu dibuat dalam masa terhad sedangkan bila masuk bab menulis ni bukan semua boleh dibuat begitu sahaja. Hampir setiap masa setiap penulisan, sekurang-kurangnya bagi saya le cuma dapat dibuat apabila timbul rasa atau mood yang sesuai atau setimpal. Maka itu bila rasa kepala tersangkut tadi, seperti biasa salah satu cara terbaik bagi saya adalah meluahkan rasa, atau/dan membuat artikel-artikel kecil aktiviti berdasarkan urutan kronologi atau aturan masa. Kerana artikel agak besar seperti aktiviti hari pertama perjalanan 10 hari 9 malam yang tamat minggu lepas misalnya memerlukan saya membuat sejumlah artikel sokongan di blogspot BERPETUALANG KE ACEH dan SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART). Baru boleh diikuti huraian yang boleh jadi panjang lebar di blogspot ini.

Maka itu saya cuba membuka kekusutan dengan melihat fail gambar bulan ini lalu membuat artikel A cousin's wedding at old town Bangi seterusnya Masjid (Mosque of) Al-Hasanah, Bandar Baru Bangi tadi. Ini diikuti luahan di atas yang memakan beberapa perenggan! Sekarang baru boleh dimulakan satu cerita. Itupun sebagai pembuka agar tengah hari atau petang Jumaat nanti kepala terasa cukup lapang untuk berkongsi tentang apa yang berlaku di UM... sebelum dapat mengatur bagaimana dan bila mahu melepaskan hal tentang aktiviti Rabu dan Khamis, di mana dan bila pula mahu diletak cerita tentang perjalanan 10 hari dan 9 malam serta aktivi baru yang bakal menjelang hujung minggu ini...



Isnin 9 April kami anak beranak pergi ke Pasir Penambang di Kuala Selangor lalu terlihat kawasan tanah di hadapan ini.



Ia adalah sebuah tanah perkuburan lama Melayu Islam yang diapit kawasan perniagaan dan pendudukan orang Cina.


Sudah 2 tahun saya melihat ia diliputi belukar dan semak samun, baru kali ini ia menjadi terang dan bersih kembali. Tanah perkuburan ini mula menjadi hutan apabila sebuah pokok paling besar tumbang akibat ribut, pokok yang mungkin berumur tidak kurang 300 tahun. Lihat artikel lama Pembongkaran yang bakal menggegarkan dua keSultanan?.



Nampak batu-bata pecah ini? Ia sebenarnya adalah kepungan bagi satu atau dua makam. Yang pasti pernah ada dua buah batu nesan Aceh di pangkal pokok tetapi nampaknya ia sudah diambil orang. Anda boleh lihat bagaimana keadaannya dahulu di Pembongkaran yang bakal menggegarkan dua keSultanan?.


Adapun Pasir Penambang ini terletak menyeberang Sungai Selangor berhadapan pekan lama Kuala Selangor di mana terdapat Bukit Melawati yang merupakan pusat pemerintahan awal negeri.



Seperti biasa apabila dah ke Kuala Selangor tu rasa tak sah kalau tak naik Bukit Melawati bermain-main dengan populasi monyet hitamnya.



Oh. Inilah kali pertama saya dan isteri membawa anak baru kami Muhammad Alauddin Johan yang ketika itu berumur sekitar 51 hari. Terlupa pula nak ambil gambarnya di sini. Sekarang baru saya boleh berehat tidur... :]



Monday, April 09, 2012

Koleksi "Jejak 'Berpetualang ke Aceh'"



Ini pula adalah koleksi links untuk artikel-artikel di bawah siri "Jejak 'Berpetualang ke Aceh'". Siri yang memakan masa lebih 4 bulan untuk dipersembahkan (15 Nov 2011- 25 Mac 2012) ini dibuat berdasarkan perjalanan kami anak beranak 2-13 November 2011 menyusuri balik tempat-tempat yang pernah saya jejaki seorang diri ketika kali pertama berjalan ke Aceh Januari 2004. Pengalaman lama itu telah dijadikan latar belakang cerita trilogi novel saya "Berpetualang ke Aceh" (terbit 2006-2007). Perjalanan penghujung 2011 pula meliputi lebih banyak tempat apabila dari Medan kami ke Berastagi, masuk ke Pulau Samosir di Danau Toba sebelum kembali ke Medan melalui jalan lain.

Selepas itu baru kami menyusur kembali tempat-tempat yang pernah saya lawati 2004. Selain itu kami juga pergi ke tempat-tempat yang tidak sempat saya singgahi dalam perjalanan lama itu. Pengembaraan diteruskan melalui jalan darat sehingga ke Banda Aceh di penghujung barat laut Pulau Sumatera. Kami juga singgah ke beberapa tempat tidak pernah kami jejaki dalam perjalanan-perjalanan ke Aceh pertengahan 2009 juga Januari diikuti Februari 2010.



1. Akan datang - Jejak "Berpetualang ke Aceh"

2. Jejak "Berpetualang ke Aceh" : Dari Medan ke Berastagi



















Sunday, April 08, 2012

Koleksi Kembara Johor-Riau

Pada 14 Mac 2012 satu siri yang diberi tajuk "Kembara Johor-Riau" telah berjaya disiapkan seluruhnya setelah berlangsung hampir 3 bulan. Siri itu dibuat berdasarkan perjalanan ke selatan iaitu ke Johor dan Singapura yang turut membawa saya, isteri dan anak masuk ke Pulau Bentan di Indonesia. Perjalanan yang berlangsung 10-18 November 2011 itu turut membawa kami ke Pahang melalui pantai timur Johor. Inilah koleksi artikel-artikelnya...



1. Diperkenalkan : Kembara Johor-Riau

2. Kembara Johor-Riau : Muar, Singapura, Parit Betak

3. Boat trip to Riau from Johor


5. The Pompong ride from Tanjung Pinang to Pulau Penyengat

6. Kembara Johor-Riau - Dari Tanjung Pinang ke Pulau Penyengat

7. The scenic rivers at Hulu Riau

8. Kembara Johor-Riau - Makam-makam di Hulu Riau dan alamat salasilah ibu

9. Kembara Johor-Riau - 333 tahun Hulu Riau menjadi pusat empayar

10. Johor river from Kota Tinggi jetty

11. Kembara Johor-Riau - Mencari kesinambungan pemerintahan di Kota Tinggi, Johor

12. Johor river from Kota Tinggi town bridge

13. Sedili river just before Tanjung Sedili

14. Sedili river at Tanjung Sedili