Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Saturday, October 01, 2011

Mengenang ulasan siri "Berpetualang ke Aceh" dalam majalah dan persediaan untuk siaran langsung

Susah nak tido punya pasal walhal besok kena bangun awal kerana perlu membuatkan perjalanan agak jauh lagi dan harus sampai sebelum jam tertentu. Issshhh...




Dalam susah nak tidur tapi tak pasti kenapa itu saya tergerak untuk mencari majalah Milenia edisi September 2009 yang rupa-rupanya terperosok bawah meja, hampir lunyai. Teringat bagaimana siri buku "Berpetualang ke Aceh" ada diulas panjang lebar oleh saudara S.M. Zakir. Kemudian saya menyemak kembali artikel Akhirnya, review "Berpetualang ke Aceh" dalam majalah Milenia yang ditulis 15 September tahun itu. Allah! Isi ulasan yang diletakkan sekadar diambil dengan kamera waktu malam. Tulisannya boleh dibaca tetapi kurang terang.



Ini membuat saya terfikir, sebelum majalah betul-betul lunyai baik ulasan diimbas atau scan. Sekurang-kurangnya ada rekod cantik dalam simpanan yang telah didigitalkan. Klik pada gambar atau buka dalam windows baru untuk bacaan.



Oh. Saudara Zakir menulisnya dalam keadaan menyangkakan siri buku "Berpetualang ke Aceh" ada dua buku sahaja walhal tiga. Ini disebabkan semasa memberikan buku kepada pihak majalah hampir penghujung 2007, buku ketiga belum muncul lagi. Ketika ulasan akhirnya keluar 2009 buku ketiga sudah lama muncul tetapi tidak pernah diserahkan kepada mereka...



Ini mengingatkan pula pada rakaman program Resensi untuk Selamat Pagi Malaysia yang dibuat pertengahan 2007 gitu. Yang dipaparkan dalam program adalah buku pertama dan kedua kerana buku seterusnya belum siap. Namun saya ada mencetak kulit luar buku ketiga yang disampulkan ke atas salah satu buku (tak ingat buku satu atau dua) agar boleh dijadikan contoh. Lihat Mengenang ulasan siri buku "Berpetualang ke Aceh" dalam program Resensi, Selamat Pagi Malaysia di RTM1 penghujung 2007....





OK. Ini adalah kulit hadapan buku terbaru saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah". Kalau tak salah saya ada 2-3 kali memaparkan rekabentuk kulit dalam artikel terdahulu di blogspot ini tetapi belum pernah memaparkan yang ini, rekabentuk akhir yang dipilih sebelum dihantar ke kilang percetakan seminggu sebelum hari raya Aidil Fitri. Mereka yang sudah melihat dan membaca artikel Permulaan baik untuk buku terbaru, "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" (dibuat 2 hari lalu) tentu sudah tahu bahawa Khamis akan datang ini 6 Oktober 2011, buku ini akan diulas dan saya ditemuramah secara siaran langsung atau live di Selamat Pagi Malaysia RTM1 jam 8.15 pagi. Namun pengacara Resensi yang mengulas buku iaitu novelis terkenal, saudara Ramlee Awang Murshid ada mempersilakan agar membawa sekali buku-buku saya yang lain terutama siri "Berpetualang ke Aceh".

Peluang ini boleh digunakan untuk memperkenalkan kembali buku ketiga siri iaitu "Berpetualang ke Aceh : Sirih pulang ke gagang?" yang tidak sempat diulas dalam program Resensi tahun 2007 juga majalah Milenia. Kiranya saya boleh menyambung sesuatu yang terputus. Lagipun siri buku itu ada kaitan dengan buku terbaru saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" juga. Pencarian salasilah sebelah bapa dalam siri boleh dikira sebagai disusuli pencarian dan pengaturan salasilah sebelah ibu dalam buku terbaru itu. Penulisan buku keempat, "Rumah Azan" (2009) dan buku keenam, "Kereta Api Menuju Destinasi" (awal 2011) yang mana kedua-duanya adalah dalam format buku mewah atau coffee-table book pula mendorong agar "Jejak keluarga Yakin" dibuat dalam format serupa... buku kelima, "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW & Malay Sultanates" (2010) mewarnakan hala tuju pencarian salasilahnya. :]



Sepetang di Universiti Malaya

Ini ada cerita santai petang tadi...


Tadi siang, selepas berjalan-jalan di Templers Park kemudian melawat pejabat lama iaitu ibu pejabat akhbar The New Straits Times di Jalan Riong, Bangsar saya bersolat Jumaat di masjid Universiti Malaya.


Saya tak ingat bila kali terakhir menjejakkan kaki di masjid itu. Semasa kecil dahulu ada seorang ibu saudara selalu membawa saya masuk ke universiti lalu ke kedai bukunya. Ketika itu saya cukup suka dengan buku Origami, satu kaedah Jepun melipatkan kertas menjadi pelbagai objek terutama rupa bintang dan ibu saudara itu selalu membelikannya di kedai buku universiti. Kali ini, buat pertama kalinya saya menjejakkan kaki masuk ke Jabatan Sejarah Universiti Malaya.


Ada seminar tentang kitab Sulalatus Salatin, kitab lama yang juga dikenali sebagai Sejarah Melayu karangan Tun Sri Lanang.


Seminar bermula dengan membincangkan pelbagai naskah kitab Sulalatus Salatin yang muncul dalam pelbagai versi akibat disalin lain pihak lalu ada perbezaan dari segi isi. Pembentang iaitu Profesor Dr Ahmat Adam pun mengenengahkan satu versi yang muncul di Rusia di bawa seorang pelaut berketurunan Jerman bernama Ivan Krusenstern lebih 200 tahun lampau lalu dikenali sebagai naskah Krusenstern.


Oh. Nama Krusenstern sebenarnya mengingatkan saya pada ketam. Mungkin kerana perkataan Inggeris Crustacean, satu terma saintifik biologi yang merujuk kepada sekumpulan binatang berkulit keras termasuk ketam dan udang. Tamat seminar ada makan-makan. Tapi tak da pulak makan ketam ataupun udang hehe. Satay dan lemang ada le... :]



Rupa-rupanya bukan sekadar makan-makan biasa tetapi jamuan hari raya!



Walaupun bulan Syawal sudah tamat dan sudah masuk 3 Zulkaedah suasana Aidil Fitri masih dapat dirasakan.



Difahamkan seminar sebegini diadakan 2 bulan sekali tetapi bergilir dengan 2 lagi tempat. Maka sambutan raya diadakan mengambil kesempatan kerana giliran di Jabatan Sejarah.



Thursday, September 29, 2011

Permulaan baik untuk buku terbaru, "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah"






Assalamualaikum semua. Malam ini malam Jumaat 2 Zulkaedah 1432, sampailah masa untuk membuat pengumuman seperti disebut akan dilakukan pada artikel Dari Kuala Langat ke Klang. Ingat tak dalam beberapa artikel sebelum ini saya ada memberitahu sedang mengusahakan buku terbaru saya bertajuk "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah"? Ya. Buku itu yang merupakan buku ketujuh saya dijangka siap sepenuhnya minggu hadapan. Namun dengan kuasa Allah minggu lepas lagi saya sudah dijemput untuk mempromosinya di kaca televisyen. Lebih menarik lagi buku ini akan diulas dengan saya ditemuramah secara live dalam program Selamat Pagi Malaysia, Khamis hadapan iaitu 6 Oktober 2011 bermula jam 8.15 pagi.

Ya. Buku ini masih belum siap sepenuhnya kerana kerja-kerja rumit untuk menyiapkannya. Maklumlah, ia adalah coffee-table book atau buku mewah pertama (ya... asalnya saya cuma mahu membuat buku biasa tetapi ditukar menjadi buku mewah pada saat-saat akhir) yang pertama saya tulis, sunting, dibuat rekabentuk dan rekaletak sendiri termasuk grafik dari mula hingga akhir. Namun apabila pihak RTM menelefon petang Selasa untuk mendapatkan satu naskah contoh, satu perkara yang tidak dijangkakan kerana saya menyangkakan naskah boleh dihantar kepada mereka awal minggu hadapan, pihak kilang percetakan telah menyiapkan satu buku khas yang sebahagiannya diatur dengan tangan untuk ditelaah. Alhamdulillah buku itu dapat diserahkan hari Rabu dan pagi tadi, Khamis jam 8.25 ia muncul di kaca tv sebagai pendahuluan kepada temuramah minggu hadapan.

Dengan menggunakan kamera digital saya pun merakamkannya. Itulah yang ditunjukkan dalam video klip atas, cukup untuk menunjukkan sedikit sebanyak penampilan buku. Namun untuk mendapatkan gambaran sebenar isi tontonlah temuramah akan datang. Jangan lupa Khamis minggu hadapan 6 Oktober 2011, bermula jam 8.15 di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Untuk pengetahuan ini adalah artikel ke 909 di blogspot ini. Doakan buku ini mendapat sambutan meluas dan kejayaan selayaknya ya! :]


Dari Kuala Langat ke Klang

Satu lagi cerita jalan-jalan sekitar musim raya sebelum saya membuat satu pengumuman dalam artikel seterusnya. :]


Sabtu malam Ahad minggu lepas. Kami anak beranak pergi ke rumah seorang kakak kepada isteri di Kampung Jenjarom, Selangor untuk satu majlis makan-makan keluarga sempena masih ada musim raya.



Seperti mana Banting, juga Kampung Tanjung Sepat iaitu kampung isteri, kawasan ini terletak di dalam daerah Kuala Langat yang mendapat nama kerana mengandungi kuala Sungai Langat. Satu perkara menarik tentang sungai ini ialah ia memiliki dua kuala. Ini disebabkan aliran yang terbahagi dua sehingga terbentuk pulau yang dipanggil Pulau Carey, satu kuala di utara pulau, satu di selatan. Setelah melihat ini beberapa kali dalam peta dan Google Earth baru kali ini saya tergerak untuk melihat dengan mata kepala sendiri. Maka perjalanan dimulakan esoknya pagi Ahad dengan masuk ke pekan Jenjarom.


Ambil jalan lurus tadi hingga ke hujung, sehingga jalan besar menjadi kecil kemudian tinggal jalan pasir, satu laluan yang dipanggil Jalan Sungai Buaya kalau tak salah. Di sini saya melihat Sungai Langat dari satu sudut. Lihat artikel Langat river from Sungai Buaya di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Seterusnya saya pergi ke jalan masuk ke Pulau Carey. Tapi taklah masuk pulau sebaliknya jalan terus untuk sampai ke penghujung satu macam semenanjung yang terbentuk akibat aliran Sungai Langat yang terpecah dua. Di semenanjung itu saya melihat Sungai Langat dari 3 sudut utama. Campur sudut pandangan di Sungai Buaya biar diatur seperti di bawah dengan artikel-artikel yang menunjukkan gambar...

Sudut 1- Langat river from Sungai Buaya

Sudut 2 - Langat river from a point before it splits downriver

Sudut 3 - The place where the Langat river splits towards two estuaries

Sudut 4 - Langat river at a northern part of Carey island



Sekarang padankan apa yang diceritakan dengan peta. Maaf ada kawasan yang kurang jelas.


Nampak tak semenanjung yang dimaksudkan? Nampak bagaimana aliran Sungai Langat terpecah dua untuk membentuk dua kuala?




Puas melihat sungai kami singgah di pusat membeli belah ini. Rasanya nama tempat adalah Bukit Tinggi. Selalu juga lalu di hadapan apabila kembali ke kampung isteri tetapi inilah kali pertama saya singgah.


Al-Rasyid bermain kereta...


Kemudian ke pusat bandar Klang untuk mencari satu dua tempat sejarah yang rasanya belum pernah dijejaki.


Saya sebut 'rasanya' belum pernah dijejaki kerana tak ingat jika lama dahulu pernah sampai. Yang pasti pernah lalu di hadapan banyak kali tetapi tidak perasan. Misalnya Kota Raja Mahadi di bukit tepian jambatan di mana terdapat bangunan Majlis Perbandaran Klang. Saya pernah ke dewan sebelah Majlis tetapi baru kini betul-betul sedar ia adalah lokasi kota lama. Lihat artikel Kota (Fort of) Raja Mahadi di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).



Pemandangan bandar dari atas bukit yang merupakan kawasan dalam kota. Oh. Di sebelah pintu gerbang tadi ada satu makam. Lihat Makam panglima Batu Bahra di Klang (Tomb of Batu Bahra commander in Klang).




Seterusnya kami pergi ke Gedung Raja Abdullah, milik Raja Abdullah yang pernah berperang dengan Raja Mahadi sekitar 150 tahun lalu.




Ia terletak di sebelah satu kawasan yang selalu saya lalui tetapi tidak pernah ambil peduli. Lihat Gedung Raja Abdullah.




Ini pula stesyen keretapi Klang. Lihat Klang train station.





Sementara isteri dan anak makan di restoran berdekatan saya melihat-lihat di sekitar. Maklumlah ketika itu saya baru 3 hari buat puasa enam sedangkan bulan Syawal tinggal 3 hari lagi. Maka saya buat puasa enam ngam-ngam pada hari-hari terakhir bulan.




Antara tarian dan dunia kecantikan

OK. Bulan Syawal di mana kita merayakan Aidil Fitri baru sahaja tamat apabila masuk Maghrib tadi. Alhamdulillah, seiring itu juga saya berjaya menyelesaikan puasa 6 yang dibuat berturut pada hari-hari terakhir bulan. Dua artikel terakhir telah menceritakan suasana sekitar dua majlis perhimpunan sebuah keluarga besar bangsawan, satu di Segamat satu lagi di Kluang. Sekarang kita pergi ke satu majlis yang lain sedikit. Mari.





Khamis malam Jumaat, 22 September saya dan isteri pergi ke sebuah dewan di Gombak, pinggir bandaraya Kuala Lumpur.






Ada satu acara di mana isteri saya menjadi orang penting. Saya pula diminta mempromosi buku.






Namun ianya lain sedikit dari dua majlis sebelum ini di mana saya juga ada mempromosi buku. Maka kali ini tak payah tunjuk gerai. Lihat apa yang terpampang?


Ya. Ia berkenan tarian. Tapi dijalankan oleh satu badan perusahaan dalam dunia kecantikan.


Yang hadir kebanyakannya stokis barangan kecantikan.


Majlis diadakan untuk memperkenalkan kursus tarian yang ditawarkan seraya meraikan para stokis yang menyokong perusahaan pengasas produk kecantikan Puan Ain.









Acara bermula apabila pengasas produk sampai. Lihat video...









Persembahan tarian.



Penyampaian sijil kepada stokis.


Isteri bersama anak jiran rumah kami.










Ini pula adalah tarian Arab pada penghujung majlis.








Selepas majlis tamat mereka yang tinggal membuat tarian pocho pocho. Anak kecil kami yang sejak dari awal asyik mengintai peluang untuk naik ke pentas terutama apabila melihat ibunya naik pun ikut sama. Baru ini saya benarkan. Kalau tak meronta-ronta dia nak naik pentas. Saya pula yang terpaksa menghalang dan menangkap di hadapan orang ramai. :]



Tuesday, September 27, 2011

Pertemuan waris Temenggung Muar di Kluang, nostalgia zaman sekolah dan Tok Bentayan




Pagi Ahad 18 September 2011. Setelah bermalam di rumah ibu bapa di Kampung Temiang, Muar, kami pergi lebih jauh ke selatan.


Terus menuju ke dewan ini yang terletak di pinggir selatan bandar Kluang. Berhenti pun sekadar untuk makan pagi di perhentian lebuhraya tadi.


Kelihatan di luar suasana begitu meriah.


Rupa-rupanya ada majlis lain di luar. Majlis yang kami tuju di dalam dewan belum lagi bermula.


Kami sampai awal atas pelawaan pengerusi persatuan yang mengelola majlis ini supaya mendirikan gerai buku. Di Segamat hari sebelumnya saya juga diminta untuk mendirikan gerai oleh seorang ahli majlis persatuan sana. Cuma gerai situ dibuka lambat kerana pengerusinya tidak mahu proses pendaftaran ahli terganggu... katanya le. Saya rasa pengerusi di sini iaitu Raja Abdul Rahman Basok lebih menghargai kehadiran saya...


Sementara majlis belum bermula saya mengambil peluang membawa anak dan isteri melihat sekolah lama saya, Sekolah Menengah Sains Johor.


Kali terakhir saya membawa mereka adalah penghujung 2009, ketika isteri baru sahaja tamat pantang melahirkan anak kecil kami Muhammad Al-Aminul Rasyid... dalam satu perjalanan panjang mengelilingi negeri Johor dan masuk ke negara Singapura. Kini Rasyid sudah cukup besar. Saya mahu mengambil gambar yang menunjukkan dia betul-betul sampai di sini. Tapi bila dah ambil baru nampak huruf K. L. G. untuk Kluang (bukan Kelang) tidak cukup kerana tak berapa nampak huruf G. Jadi jangan ingat K. L. untuk Kuala Lumpur ya. Takkanlah SMSJ (Sekolah Menengah Sains Johor kerana dahulu ia adalah satu-satunya sekolah sains di seluruh Johor) berada di KL pulak... :]


Asrama putera.


Saya tak pasti jika dalam lawatan terdahulu ada masuk ke kawasan asrama. Kali ini saya tidak dapat menahan rasa untuk naik ke tingkat 3 dari bawah (termasuk ground floor) tempat saya pernah menetap selama hampir 4 tahun. Bawah rumah sukan yang dipanggil Purnama.


Sambil melihat ke bawah teringat bermacam-macam hal yang pernah berlaku di sini. Melihat tingkat-tingkat bangunan teringat juga salah satu kegemaran gila saya bila datang 'hanginnya' iaitu memanjat naik melalui tiang, bukannya tangga dan melompat dari atas. Setakat melompat dari tingkat satu ke bawah tu dah biasa sangat. Zaman tadika dulu pun saya suka melompat keluar tingkap dari ketinggian 6-7 kaki, zaman sekolah rendah dari bumbung pejalan kaki setinggi 10 kaki.

Kalau tak salah ingatan saya pernah sekali dua melompat dari tingkat 3 ini! Nampak macam mustahil kan? Tu le. Saya dah tak ingat tapi rasanya memang pernah buat. Cuma saya mengelat sedikit. Saya tidak melompat terus dari tebing sebaliknya menghulurkan badan sejauh mungkin ke bawah sambil berpaut dari tebing sebelum melompat. Itupun bila dilihat balik rasa takut jugak. Sekarang ni dah umur 41 tahun, sakit-sakit dari perangai lasak lama banyak juga dah menangkap. Nak melompat terus dari ketinggian 6 kaki pun kena fikir banyak kali!



Oh. Saya membawa Rasyid naik sekali. Semenjak dua menjak ni dia pantang jumpa getah air bomba. Mesti nak bagi pusing-pusing punya.


Seterusnya kami pergi ke stesyen kereta api.


Ingat tak kontroversi kopi Kluang yang dikatakan dicampur DNA babi? Saya ingatkan ia telah menyebabkan perniagaan yang telah bermula beberapa dekad lalu ini bungkus sama sekali. Tidak. Saya cuma sampai ketika kedai ditutup. Seorang pekerja Melayu di kawasan ini memberitahu orang ramai termasuk Melayu Islam masih berpusu-pusu datang. Tambahnya dakwaan kopi enak ini dicampur DNA babi adalah satu sabotaj ke atas sampel yang diambil pihak tertentu yang marah apabila tuan punya kedai kopi tidak mahu memberikan 'sumbangan' yang diminta. Hmm...


Keadaan di stesyen.


Rasyid kelihatan tenang duduk di sini.


Setiap kali sampai ke Kluang saya mesti mahu melihat Gunung Lambak dan dua puncaknya dari beberapa sudut. Teringat pertama kali berkemah di kaki gunung ketika menjadi ketua pengakap tingkatan 1 sebelum mendaki ke puncak. Selain itu yang saya ingat pernah mendaki beramai-ramai dengan kawan-kawan sekelas tingkatan 3 seterusnya ketika berjalan seorang diri menaiki motosikal besar keliling Semenanjung 1997. Saya tak ingat samada ia dibuat selepas sudah bermalam di Kluang atau ketika baru sampai dari bandar lain. Ketika itu bulan puasa masih ada sejam lebih sebelum berbuka lalu saya pun mengisi masa dengan mendaki ke puncak. Masuk Maghrib belum keluar hutan lagi. Nasib baik tak seratus peratus gelap.


Kemudian kami berjalan-jalan keliling bandar.



Kembali ke dewan.


Muncul rakan seperjuangan Suzana Othman yang merupakan puteri kepada almarhum pelakon dan pelawak terkenal M. Othman dengan isterinya, pelakon Afidah S. Suzana atau Kak Nana dan suaminya Haji Muzaffar telah menulis beberapa buku sejarah, antaranya "Ahlul Bait (keluarga) Rasulullah SAW dan Raja-raja Melayu". Dengan menggunakan salasilah lama dalam simpanan seorang waris Temenggung Muar, mereka cuba membuktikan bahawa raja-raja Melayu juga ada darah Nabi Muhammad SAW.


Majlis bermula selepas jam 2.


Penggunaan salasilah Muar dalam buku-buku mereka secara tidak langsung menaikkan kesedaran waris-waris Temenggung Muar yang jawatannya telah diluputkan selama seabad gitu agar kembali bersatu sekurang-kurangnya untuk mengenal keluarga dan bersilaturrahim. Maka tidak hairanlah pasangan ini menjadi tetamu penting.


Sedikit tarian aluan.


Melihat pengkisahan sejarah di paparan.


Tiba-tiba ada pengumuman. Isteri saya mendapat hamper hadiah.


Entah kenapa dia dinobatkan sebagai wanita berpakaian paling cantik. Walhal ramai lagi yang berpakaian lebih bergaya rasanya.


Majlis ditamatkan hampir jam 4 dengan sesi bergambar.




Selepas itu kami mengorak langkah kembali ke Muar melalui Yong Peng. Singgah di masjid ini. Lihat artikel Masjid jamek (Main mosque of) Yong Peng di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).




Kami sampai ke bandar Muar sejurus masuk Maghrib.


Nama Tok Bentayan yang dilihat dalam salasilah di Segamat (rujuk balik Pertemuan waris Temenggung Muar di Segamat, Tok Tenang dan balai Bukit Kepong) sebenarnya masih terngiang-ngiang di kepala sejak hari Sabtu. Di tanah perkuburan berdekatan saya cuba mencari makamnya.


Tapi saya pun tak pasti apakah benar makamnya terletak di sini. Yang tercatat ia terletak di tepi Sungai Bentayan dan ini adalah satu-satunya tanah perkuburan di Muar yang saya tahu terletak sebelah sungai itu. Yang pasti ada sejumlah makam-makam lama yang terserlah. Tak tahulah yang mana. Cuma ketika mengelilingi satu kepuk yang mengandungi beberapa buah makam (bukan dalam gambar) tiba-tiba ada bunyi seperti binatang marah keluar dari tanah. Tapi tak nampak apakah binatangnya... maklumlah dah gelap.


Akibat kelaparan sangat kami makan di sebelah stesyen bas Bentayan iaitu berdekatan tempat Sungai Bentayan mengalir masuk ke Sungai Muar.


Di sini ada kubu Bentayan tempat Sultan Ahmad ibni Sultan Mahmud dan orang-orangnya bertahan dari serangan Portugis selepas kejatuhan Kota Melaka 1511. Cukuplah cerita.