Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Friday, January 11, 2019

Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Ditipu USD100 di Battambang

Salam Jumaat. Pagi ini biar dikongsikan cerita hari ke-7 perjalanan Cambodia-Thailand yang dibuat hujung tahun lalu, Ada cabaran yang menganggu sedikit rentak perjalanan kami anak beranak. Bersambung daripada artikel Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Kehebatan kota Phnom Penh.


Pagi Rabu 28 November 2018. Kami berjalan kaki untuk bersarapan di kedai makan halal sambil melihat-lihat Phnom Penh buat  kali terakhir (dalam perjalanan ini le, lain kali insyaallah datang lagi).


Kami telah membeli tiket bas jam 10 pagi untuk ke kota Battambang, 300 km ke arah barat-laut. Jam 9.38 kami sudah check-out lalu siap menunggu di ruang legar hotel. Sebelum itu ada berlaku adegan kurang enak apabila saya terpaksa bertekak dengan seorang lelaki tua pelancong dari Jepun. Adapun anak-anak saya diberikan kamera sorang satu untuk mengambil gambar dalam perjalanan. Lelaki Jepun tersebut menyangkakan anak kecil saya telah mengambil gambar beliau lalu cuba merampas kamera untuk menggeladah isinya.

Saya sebagai bapa tentulah menghalang. Hampir bergaduh kami kerana dia terus mendesak. Dengan bangganya dia menyebut dirinya orang Jepun, mungkin pakar karate agaknya sedangkan saya yang sedang bertanjak ketika itu juga harus mempertahankan maruah keMelayuan dan keluarga. Nasib baik saya sedar diri tidak mahu masalah berpanjangan selain tidak mahu berlaku terlalu biadab terhadap orang tua yang kelihatan berumur lebih 60 tahun itu kecuali sekadar perlu untuk menjaga keluarga daripada digertak. 


Nasib baik perkara selesai lalu dia meminta maaf dan kami berpelukan. Ya le... buruk sangat orang tua marah disebabkan anak kecil yang belum pun masuk Darjah 1 ketika itu (tahun ni 2019 baru masuk) disangka telah mengambil gambarnya. Jam 10 baru tuk tuk muncul untuk mengambil kami lalu membawa ke perhentian bas. Satu perkara menarik tentang Cambodia adalah apabila pelancong luar membeli tiket bas untuk perjalanan jauh dari ejen akan disertakan sekali perkhidmatan tuk tuk untuk mengambil dari hotel atau tempat penginapan tanpa bayaran tambahan. 


Perkara ini kami pertama kali alami ketika mahu meninggalkan Siem Reap 24 November 2018 (lihat kembali Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Antara tarikan purba kuil Preah Vihear dengan panggilan keMelayuan Kampong Cham), Bila tuk tuk mengambil lewat maka ada jaminan bas yang mahu dinaiki lagi lewat. Kami sampai di perhentian bas jam 10.07. Tak ingat jika ada memberitahu sebelum ini - di Cambodia syarikat-syarikat bas di bandar-bandar besar masing-masing memiliki perhentian sendiri di beberapa lokasi merangkap pejabat jual tiket.


Menariknya ia menghadap padang di mana saya meninggalkan isteri dan anak-anak buat sementara  waktu pada malam sebelumnya. 


Saya berbuat begitu kerana mereka sudah penat - kami telah berjalan kaki 7 km hari itu selain naik kenderaan lebih 10 km - sedangkan saya mahu bergerak lagi 200 meter ke suatu tempat yang menjadi punca munculnya nama juga penempatan asal di Phnom Penh. Rujuk balik artikel Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Kehebatan kota Phnom Penh.


Bas sampai jam 10.15.


Tidak lama kemudian kami pun bergerak meninggalkan Phnom Penh.





Dipendekkan cerita setelah lebih 7 jam perjalanan baru sampai ke destinasi. Sepatutnya boleh sampai dalam tempoh 6 jam. Nasib baik isteri dan anak-anak tahan. Lihat artikel Bus to Battambang di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Kami sampai itu sekitar jam 5.30 petang. Tak lama lagi nak masuk waktu senja atau Maghrib. Nasib baik sudah ada pemandu tuk tuk menunggu di stesyen. Menariknya kali ini hotel yang sudah ditempah melalui Internet dua hari sebelumnya menghantar tuk tuk tanpa apa-apa bayaran tambahan.


Hotel terletak di satu bahagian timur kota Battambang sedangkan bas berhenti di pinggir barat kota. Dalam perjalanan ke hotel kami meminta pemandu membawa masuk ke pusat kota untuk mencari makanan halal.


Dapatlah melihat suasana kota Battambang yang dikatakan turut menarik ramai pelancong Barat menjelang malam. Antara tarikannya adalah bangunan-bangunan lama daripada zaman penjajahan Peranchis abad ke-19 hingga ke-20. Lihat Around Battambang by tuk tuk.





Battambang juga memiliki beberapa tarikan lain termasuk kuil-kuil lama juga satu tarikan unik berupa "kereta api buluh" (bamboo train). Ia adalah gerabak kecil kereta api dibuat dari buluh yang boleh dipandu sendiri pelancong menggunakan landasan binaan Peranchis yang sudah lama tidak digunakan.


Tetapi kami tiada masa kerana esok pagi harus berkejar jauh ke tempat lain.


Selepas mandi dan membersihkan diri kami makan bekalan daripada perjalanan bas.


Apapun kami terasa begitu senang hari itu. Dapat sebuah hotel dengan bilik cukup luas dan selesa ada kolam renang tetapi sewanya (tawaran) cuma USD10 satu malam! Siap diambil dari stesyen bas lagi dengan tuk tuk tanpa bayaran tambahan.


Tak sangka lewat malam itu muncul masalah apabila saya mahu menukarkan duit USD100 kami yang terakhir di meja hadapan hotel menjadi duit kecil. Pekerja tak terima mengatakan duit saya itu palsu, siap ada perkataan copy lagi di satu sisi lalu terus bertanya kami tukar wang di mana?

Aduh! Rasa pecah kepala ketika itu. Bagaimana boleh tak nampak ada satu duit palsu? Seingat saya ada menyemak semua duit US (semuanya dalam nota USD100, pengurup tak mahu bagi duit kecil) yang ditukar di Rawang, Selangor sehari dua sebelum memulakan perjalanan. Dalam kepenatan setelah lebih 7 jam naik bas dari Phnom Penh ke Battambang ditambah sudah rabun dekat memang tak terfikir apakah sebenarnya yang telah berlaku.

Fikir saya ketika itu memang sudah ditipu pengurup wang di Rawang. Siap dah berkira-kira hendak membuat laporan polis apabila kembali ke Malaysia. Nasib baik duit sewa hotel juga tempahan pengangkutan untuk perjalanan keesokan harinya sudah dibayar dengan duit lain. 


Turut sempat dibayar adalah sewa skuter hotel untuk membawa isteri dan anak-anak keluar berjalan sendiri malam. Paling penting saya mahu melawat satu monumen yang menjadi asal usul kemunculan nama Battambang. Lihat artikel Patung (Statue of) Ta Dumbong di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).


Ketika keluar lalu dapat menemui sebuah kedai makan halal baru terfikir ada kemungkinan kami ditipu pekerja hotel. Ini timbul apabila meneliti kembali keadaan. Kalaulah betul pengurup wang yang menipu dengan duit palsu apakah mereka akan mengaku kalau bersemuka? Kalau buat laporan polis sekalipun pengurup boleh sahaja sebut kami dah jalan merata. Entah-entah orang lain yang tipu.


Saya cuma mendapatkan kepastian beberapa lama selepas masuk tengah malam. Tetapi sudah terlambat untuk berbuat apa-apa kerana tidak dapat menunjukkan bukti kecuali menceritakan turutan peristiwa dan bagaimana penipuan boleh berlaku iaitu duit asli saya telah ditukar dengan duit palsu selepas menyerahkan kepada pekerja untuk ditukar. Dia ada berpura-pura hendak mengambil tukaran dalam laci bawah yang terlindung di sebalik meja tinggi resepsi. Selepas itu baru menyerahkan duit palsu lalu menyatakan saya yang beri.

Selain daripada itu saya cuma boleh bertegas untuk memaksa dia untuk mengaku. Tapi takkanlah nak tunjuk gangster ugut pekerja hotel di negara orang? Ini orang jenis selamba tak makan saman, kalau mahu bertegas juga silap-silap terpaksa memukulnya. Kena ingat saya ni berjalan membawa anak isteri jauh di perantauan. Tidur pula di hotel ini, bukan boleh terus berlalu pergi. Pagi nanti pula perlu berkejar ke tempat lain.

Kalau dapat mencari bukti sekalipun apakah polis sini akan bekerjasama atau dia akan memenangkan orang sebangsa dan satu negara? Akhirnya apa yang boleh saya buat adalah menulis teks seperti berikut berserta gambar atas di Facebook petang Khamis 29 November. Ketika itu, setelah jauh meninggalkan Battambang baru tersedar bagaiman penipuan boleh berlaku... 


DAH TERKENA DAH - SCAM USD DI CAMBODIA

Nampaknya confirm saya memang dah kena tipu/scam duit USD100 di hotel Blue Diamond di Battambang semalam. Ceritanya saya nak pecah duit terakhir USD100 kami di hotel jadi beberapa keping duit USD20 dan USD10 agar mudah untuk digunakan dalam perjalanan kami anak beranak meninggalkan Cambodia untuk ke Ayuthayya di Thailand hari ini. Tengok- tengok- dia kata duit kita fake, siap tunjuk ada perkataan copy. 

Kami yang dalam kepenatan selepas 7 setengah jam perjalanan dari Phnom Penh cuma boleh tepuk kepala masa tu. Fikir kami kenapa tak sedar boleh kena tipu dengan moneychanger di Rawang tempat kami tukar wang sebelum bertolak dengan pesawat ke Cambodia. Siap berkira-kira lagi nak buat polis repot apabila kembali ke Malaysia nanti. Setelah beberapa lama baru terfikir entah-entah lelaki kat desk hotel tukar tapi saya tak perasan. Ada perempuan berumur Cina di hotel bantu scam apabila diminta mengesahkan wang.

Lewat malam semalam saya bersemuka dengan lelaki tersebut. Tapi dia tak mengaku malah menyalahkan saya kerana katanya mengeluarkan wang palsu daripada dompet saya lalu cuba menukar kepada wang sah di tempatnya. Katanya situ ada CCTV. Saya pun minta supaya ditunjukkan rakaman CCTV. Dia kata boleh pagi nanti. Nanti ajak polis tonton sekali.

Tapi dia memberitahu saya boleh dipenjarakan kerana cuba menukar duit palsu dengan wang sah. Mengingatkan diri di negara orang dan pagi nanti harus bergegas ke Thailand bersama isteri dan dua anak kecil saya pun mengalah lalu meminta diri.

Selepas tengah malam saya tergerak untuk Google perkataan "Fake USD100 Battambang". Jumpalah satu artikel memberitahu perkara ini memang biasa berlaku di Cambodia. Tadi dalam minivan ke Bangkok (saya masih dalam perjalanan ni) tergerak untuk meneliti artikel tersebut. Terjumpa satu gambar contoh yang kelihatan sebijik macam kes saya. 

Rupa-rupanya adalah menjadi kebiasaan sesetengah orang di Cambodia print wang USD tapi ada perkataan copy untuk dibakar dalam upacara tertentu. Wang sebegini biasa digunakan untuk menipu mereka yang tidak menyedari. Lihat artikel bawah ini, tuju pada bab spirit money. Gambar yang diletakkan adalah duit tipu USD100 yang kami terima itu...



Thursday, January 10, 2019

Kenapa Merah Silu?

Artikel kali ini bermula sebagai satu status update yang mahu dikongsikan di Facebook. Masuk dua perenggan saya merasakan ia harus diluahkan panjang lebar kerana sudah lama terbuku dalam hati. Lalu lebih elok dipanjangkan sebagai artikel dalam blogspot. Kemudian boleh pautkan ke FB...


Mukasurat 2 dan 3 dalam buku pertama saya "Berpetualang ke Aceh : Mencari Diri dan Erti". Perhatikan apa yang tertera, penggunaan nama Merah Silu juga sabda atau lebih tepat, wasiat yang dinyatakan Nabi Muhammad SAW seperti tertera dalam kitab Hikayat Raja-raja Pasai...


Mula-mula biar dicopy paste dua perenggan (belum siap perenggan kedua sebenarnya) dengan tajuk yang mahu diletakkan di FB tadi. Kemudian boleh disambung penulisan atau luahan berkenaan sehingga kalam mahu berhenti dengan sendirinya...


SEBAB SAYA MENGGUNAKAN NAMA MERAH SILU

Salam. Baru-baru ini ada orang menyatakan kenapa nama FB saya (sejak setahun dua lalu) Mohd Fahrulradzi sering muncul di wallnya? Dia pun meneliti profile saya. Setelah berapa lama baru tersedar bahawa saya lebih dikenali sebagai Merah Silu. Kata beliau baru terjawab pertanyaan kenapa posting-posting Merah Silu sudah lama tidak kelihatan di FB sedangkan dahulu beliau selalu membacanya. Rupa-rupanya saya dah tukar nama...

Jawab saya terpaksa tukar nama kerana ada gangguan. Saya disuruh oleh FB untuk menukar nama seperti dalam IC iaitu Mohd Fahrulradzi. Selepas itu saya dilarang daripada membuat apa-apa pertukaran baru atas alasan...


-----------------------


Berhenti sejenak. Sebetulnya ada rasa sebak saya menulis ini. Oleh kerana ada ruang di blogspot memungkinkan cara penulisan berselang-seli dengan gambar yang tidak boleh dibuat di FB, biar alasan yang mahu dikongsikan dalam perenggan kedua tidak siap itu dibuat dengan meletakkan snip gambar berkenaan...





OK. Inilah alasan yang diberikan FB - you can't update your name because you've previously confirmed your current name. Anda tidak boleh memperbaharui nama anda kerana pernah memuktamadkan nama anda sekarang. Bermakna saya tidak boleh lagi menukar kepada apa-apa nama selain nama sekarang (Mohd Fahrulradzi), baik Merah Silu atau apa-apa nama. Sedangkan saya sebenarnya dipaksa membuang nama Merah Silu lalu menggunakan nama seperti dalam IC atau kad pengenalan hampir penghujung tahun 2016 oleh FB atas alasan ada polisi baru - seseorang mesti menggunakan nama seperti tertera dalam dokumen rasmi jika mahu terus menggunakan FB.

Adapun hal orang baru menyedari Mohd Fahrulradzi adalah Merah Silu yang dahulu statusnya selalu kelihatan di FB timbul setelah berkongsi status  berkenaan situasi pemilihan Yang di-Pertuan Agong baru (dijangka sebelum masuk bulan Februari). Setelah menerangkan dipaksa menukar nama saya tambah ada gangguan daripada pihak tertentu yang bertujuan mahu menjatuhkan reputasi saya, supaya sebaran-sebaran pemikiran dan perkongsian daripada saya yang mudah dicapai atas nama Merah Silu tidak lagi mendapat perhatian meluas seperti dahulu. Diberitahu juga terdapat beberapa orang lain memakai nama Merah Silu di FB tanpa menghadapi masalah. Sedangkan apa yang diperkatakan mereka tidak sama dengan kebiasaan saya. Itu sahaja sudah cukup untuk  merosakkan reputasi...

Saya yakin tidak keterlaluan untuk menyatakan memang ada pihak berusaha untuk menenggelamkan nama Merah Silu dan merosakkan reputasinya. Seingat saya sudah 3 kali berlaku saya dipaksa tukar nama. Tetapi yang kali pertama dan kedua boleh tukar kembali kepada Merah Silu setelah lebih sebulan begitu memakai nama yang lebih mendekati dalam IC sambil disekat daripada membuat posting baru dalam tempoh tersebut. Kali ketiga langsung tak boleh tukar.

Ah. Tiba-tiba muncul gerak baru agar mula menamatkan kalam. Tidak perlulah saya bercerita keadaan-keadaan 'kebetulan' yang berlaku di mana tiba-tiba saya disuruh tukar nama di FB sambil dilarang membuat posting baru setelah cuba mendedahkan suatu bentuk penipuan kepada umum. Kalau tadi saya ingin bercerita panjang lebar kenapa menggunakan nama Merah Silu, bagaimana ia bermula sebagai nama syarikat untuk menerbitkan buku-buku sendiri dengan syarikat didaftarkan pada penghujung tahun 2004 ke masuk 2005 (dah lupa sebenarnya) kini saya 'disuruh' untuk melupakannya. Cukuplah ditambah, hampir penghujung tahun 2006 saya menggunakan nama Merah Silu sebagai avatar (nama/identiti samaran berserta gambar) dalam sebuah forum untuk berinteraksi (semua orang pun pakai avatar) kemudian terus melekat menjadi panggilan terhadap diri saya.

Ketika itu saya cuma mahu orang ramai tahu siapakah raja lama Melayu pengasas kerajaan berkembar Samudera dan Pasai hampir 800 tahun lalu yang memiliki nama tersebut dan apa kena mengenanya dengan peristiwa akhir zaman seperti disabdakan akan berlaku oleh junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW. Tak ramai pun yang tahu kecuali mereka yang pernah mengikuti pengajian sastera Tingkatan Enam pada tahun 70-80an atau mereka yang betul-betul peka sastera Melayu. Adalah lebih baik ketika itu menggunakan nama pena Radzi Sapiee kerana telah menempa sedikit nama di persada kebangsaan melalui penulisan dan kerjaya sebagai wartawan di akhbar berbahasa Inggeris The New Straits Times 1996-2001 kalau mahu menaikkan nama sendiri. Sebaliknya saya gunakan nama Merah Silu supaya orang ramai kenal siapakah tokoh besar Melayu itu, bukan diri saya ini.

Kini, setelah lebih 12 tahun aktif menulis di Internet, setelah 12 buku diterbitkan atas nama Radzi Sapiee (separuh diterbitkan sendiri, separuh dengan syarikat-syarikat lain) dan hampir 6,000 artikel ditulis di empat buah blogspot berdasarkan pengalaman pengembaraan sebenar mencari jejak sejarah di merata ceruk rantau, ramai orang kenal siapakah raja Merah Silu. Berpuluh ribu gambar mungkin sudah melepasi seratus ribu yang diambil sendiri telah dikongsikan untuk tatapan dan kegunaan ramai. Daripada itu lebih 1,700 artikel ditulis dalam blog berbahasa Melayu CATATAN SI MERAH SILU

Orang yang tidak tahu latar belakang panjang penggunaan nama Merah Silu oleh saya mungkin mudah menuduh saya menggunakan nama besar seorang raja Melayu dahulukala yang hebat untuk menaikkan diri sendiri. Walhal asalnya nama digunakan untuk menaikkan kisah raja tersebut pada ketika ramai orang tak tahu.  Tiga buku terawal saya yang terbit melalui siri trilogi BERPETUALANG KE ACEH 2006-2007 bertujuan untuk mengangkat kisah itu dan segala yang berkait dengannya terutama dalam sejarah Aceh. Orang tak tahu itu sepertimana ramai tak tahu betapa banyak tulisan, kajian dan cerita-cerita pengembaraan saya telah dimanfaatkan dalam pelbagai bidang oleh ramai orang tapi mereka tak mengaku pun mendapat maklumat daripada hasil usaha saya. Cukuplah luahan. Tamat kalam


Wednesday, January 09, 2019

Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Kehebatan kota Phnom Penh

Setelah lebih sebulan perjalanan saya dan keluarga  ke Cambodia dan Thailand 22 November hingga 3 Disember 2018 hari ini penceritaan baru nak masuk separuh jalan. Dipersembahkan cerita keseluruhan hari ke-6 perjalanan. Bersambung daripada artikel Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Menyambut hari lahir di tapak pusat empayar.


Pagi Selasa 27 November 2018. Dengan selesainya urusan di pusat empayar Funan pada hari sebelumnya barulah kami betul-betul boleh meneroka bandar raya Phnom Penh.


Dari tempat kami menginap di satu kawasan ramai pelancong Barat kami berjalan kaki ke arah timur.


Kami mahu mencari kedai makan halal. Alhamdulillah jumpa dengan bantuan Google Map dapat ditemui sebuah yang berdekatan...


 Tangki kena isi dahulu sebelum boleh meneroka lebih jauh lagi.



Adapun kedai makan halal milik orang Indonesia dengan pekerja berbangsa Khmer itu terletak tidak jauh dari tepian sungai.


Kami pun duduk bersantai anak beranak. 


Secara rata bandar raya Phnom Penh terletak di tepian Sungai Tonle Sap. Ada semenanjung kelihatan pada tengah gambar atas di mana airnya mengalir ke dalam Sungai Mekong yang lebih panjang dan lebih luas. Lihat artikel  First look at the waterfront in Phnom Penh - The Tonle Sap-Mekong meeting place blogspot BERPETUALANG KE ACEH


Ada kuil kecil berdekatan tetapi sangat bermakna bagi penduduk seperti menandakan kedudukan pertemuan sungai dari tebing belah sini. Lihat artikel Kuil kecil (Small shrine of) Preah Ang Dorngkeu blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).


Kami menyambung berjalan kaki ke arah selatan menyusuri sungai.


Bahagian seterusnya ini sudah masuk Sungai Mekong.


Selepas beberapa lama kami memotong ke arah barat. Saya mahu melihat satu monumen yang diabadikan kepada seorang raja Cambodia zaman moden yang pernah turun takhta untuk masuk ke dalam sistem demokrasi menjadi seorang perdana menteri, Lihat Patung raja (Statue of king) Norodom Sihanouk.


Selepas berjalan kaki dekat 3.5 km dari rumah penginapan baru kami mengambil tuk tuk.


Ini kerana isteri mahu melihat sebuah pasar yang agak terkenal di Phnom Penh.


Dari tempat kami mengambil tuk tuk tadi jaraknya hampir 4 km ke arah selatan kemudian ke barat.


Isteri mahu membeli kain-kain tempatan yang katanya agak murah di sini. Saya pula lebih tertarik dengan barangan lain. Lihat Art pieces at the 'Russian' market.


Di pasar yang dikenali sebagai Russian Market inilah baru terjawab satu persoalan yang sudah beberapa hari bermain dalam fikiran. Ia berkenaan ukiran-ukiran motif perempuan dengan bentuk badan dan gaya tubuh menggoda yang dilihat banyak terdapat pada kuil-kuil lama di Cambodia termasuk Angkor Wat. Setelah ditanya baru tahu inilah makhluk perempuan cantik yang dikenali sebagai Apsara. Ia seperti bidadari tetapi daripada alam kayangan atau alam seperti bunian. Dalam mitologi Hindu dan Buddha mereka boleh jadi isteri atau gundik kepada para dewa dan raja-raja. Mereka juga seringkali dihantar untuk menggoda para pendita, laki-laki yang sedang berusaha untuk membina kekuatan dalaman melalui meditasi dan pertapaan.


Watak Apsara dikekalkan sehingga zaman moden dalam bentuk tarian tradisional yang ada iras-iras Makyong tetapi lebih seksi daripada segi pemakaian dan lentik badan. Watak inilah yang dilihat pada gambar dalam bilik hotel atau rumah penginapan seperti ditunjukkan pada akhir artikel Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Menyambut hari lahir di tapak pusat empayar. Puas meninjau apa yang ada di pasar kami menuju kembali ke arah rumah penginapan. Kali ini terus naik tuk tuk kerana jaraknya menghampiri 7 km.


Kami minta diturunkan di muzium utama negara.


Di sini terdapat banyak artifak daripada sejarah Cambodia yang bermula dengan pengasasan kerajaan Funan hampir 2,000 tahun lalu. Pun begitu penumpuan diutamakan pada zaman empayar Khmer atau kerajaan Angkor yang berpusat di sekitar Angkor Wat abad ke-9 hingga ke-13 Masihi. Boleh rujuk artikel Jejak empayar Funan dankerajaan-kerajaan berkaitan - Angkor Wat dan kuil-kuil lama di sekitar.


Pameran secara rata cuba meliputi seluruh sejarah Cambodia, Ia boleh dibahagikan kepada tiga bahagian :-


1. Zaman sebelum Angkor

2. Zaman Angkor

3. Zaman selepas Angkor


Zaman sebelum Angkor termasuk tempoh masa ketika empayar lama Funan masih berdiri megah abad 1-6 Masihi kemudian dikuasai kerajaan Chenla 6-8 Masihi (dahulu sebahagian daripada jajahan takluk Funan). Zaman selepas Angkor bermula abad ke-14 Masihi apabila kerajaan Ayuthia dari belah barat (Thailand sekarang) mengalahkan Angkor lalu mengambil wilayah-wilayahnya. Saki baki keturunan istana Angkor bergerak ke arah timur menghampiri Phnom Penh  lalu mendirikan kerajaan yang bakal membentuk Cambodia sekarang. Lihat Muzium Kebangsaan (National Museum of) Cambodia.


Terpapar pada peta dalam muzium negeri-negeri Kedah dan Perak di Semenanjung Tanah Melayu ditanda begitu terserlah bersama kerajaan-kerajaan lama di Indo-China...


Terdapat juga peta jangkauan kekuasaan empayar Khmer/kerajaan Angkor pada abad ke-12 hingga ke-13 Masihi. Ketika ini empayar Srivijaya yang berpusat di pulau Sumatera telah beralih pemerintahan dan dinasti menjadi kerajaan Dharmasraya. Melihat peta ini baru saya faham kenapa Prasasti Grahi yang ditemui di Chaiya dekat Segenting Kra dengan tarikh bersamaan 1183 Masihi menunjukkan penguasaan Dharmasraya di sekitar itu namun ditulis dalam bahasa dan tulisan Khmer.


Seterusnya kami bersantai di hadapan kawasan istana. Lihat Istana diraja di (Royal palace at) Phnom Penh.


Melihat bangunan istana dan sekeliling terasa ia sama hebat dengan istana agung atau Grand Palace di Bangkok. Rujuk Jejak Langkasuka-Siam Lama-Srivijaya - 'Menghidu aroma' sejarah lama Bangkok sebelum kembali ke arah selatan yang dibuat berdasarkan perjalanan hujung tahun 2017. Terus terasa inilah yang kurang pada Malaysia terutama di Kuala Lumpur. Kita tidak ada bangunan besar DI TENGAH BANDAR yang dapat menonjolkan KETUANAN MELAYU seperti mana halnya ketuanan bangsa Thai jelas terpapar pada istana agung di Bangkok. 

Cambodia yang dianggap sebagai sebuah negara miskin pun memiliki istana yang terasa begitu hebat  dan megah di tengah bandar raya Phnom Penh melambangkan jatidiri bangsa utamanya iaitu bangsa Khmer. Selain itu bandar raya itu sendiri kelihatan hebat dengan jalinan bangunan-bangunan pencakar langit moden yang wujud secara harmoni dengan bangunan-bangunan lama sejak zaman penjajahan Peranchis abad ke-19 hingga ke-20 Masihi.


Sungguh saya terasa kagum dengan bandar raya Phnom Penh sehingga terasa ia lebih terserlah dan terasa kehebatan berbanding KL mahupun Bangkok, Jakarta dan Singapura.


Keadaan ini  dapat dilihat sepanjang kami meneroka yang mana ada 7 km juga kami berjalan kaki sehingga lewat malam, lebih 10 km dengan menaiki tuk tuk.


Saya lihat kehebatan Phnom Penh terserlah akibat kedudukannya di tepi sungai besar. Bandar raya ini telah melebar begitu luas sehingga ia meliputi kedua-dua tebing sungai Tonle Sap membawa ke muara yang masuk ke Sungai Mekong yang lebih besar. Lihat Phnom Penh from a riverside vantage point. Jalan-jalannya pun banyak yang besar lebar berserta tepian pejalan kaki yang juga lebar-lebar, kalau di negara Barat biasa dipanggil boulevard. Di KL saya lihat jalan sebegitu cuma ada di Dataran Merdeka, kalau di Putrajaya yang terserlah lagi panjang adalah jalan dari bulatan hadapan Masjid Putra dan bangunan Jabatan Perdana Menteri membawa ke Presint 4. Di Eropah jalan sebegini adalah kebiasaan di ibu-ibu kota kerana terkait dengan kebesaran kerajaan. Di Phnom Penh saya dapat lihat di beberapa tempat. 


Berjalan kaki menyusuri sungai melihat aktiviti sehingga lewat malam pula terasa bandar raya begitu hidup dan menyenangkan. Saya menilai bukan pada aktiviti kelab malam minum-minum di pab dan bar yang menjadi kesukaan pelancong dari Barat tetapi pada keadaan aman, pemandangan juga aktiviti santai orang ramai termasuk bermain bola dan bersenam di dataran tepian sungai. Sehingga terasa Phnom Penh boleh berdiri sama tinggi dengan kota-kota besar di Eropah seperti London, Edinburgh, Amsterdam, Frankfurt, Prague, Vienna, Zurich, Monte Carlo, Brussels, Paris. Saya bercakap bukan berdasarkan bacaan, melihat gambar atau mendengar cerita orang. Saya sudah sampai ke tempat-tempat tersebut dan banyak lagi bandar raya besar. Lihat Night time around the esplanade at Phnom Penh.


Kami sempat menaiki bot untuk melihat persekitaran Sungai Tonle Sap membawa sedikit ke tengah Sungai Mekong. Lihat Taking the Mekong river cruise at night.
.

Apabila isteri dan anak-anak sudah penat berjalan kaki saya suruh mereka menunggu sebentar  di suatu tempat yang dirasakan selamat sementara saya melawat sebuah kuil lama sedikit lagi jarak ke utara. Kuil yang dibina atas bukit buatan pada tahun 1372 dan orang yang bertanggungjawab membinanya menjadi asal usul nama Phnom Penh. Untuk pengetahuan inilah pusatnya yang asal. Lihat artikel Wat Phnom diikuti Patung (Statue of) Yeay Penh
 .