Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Saturday, August 18, 2007

Akhirnya... Video pelancaran siri buku "Berpetualang ke Aceh"!

Ingat lagi tak akan pelancaran siri buku "Berpetualang ke Aceh" yang diadakan di pustaka buku Khazanah Fathaniyah di Chow Kit 9 Jun 2007? Lebih 2 bulan telah berlalu dan baru minggu lepas saya mendapat video pelancaran itu yang diambil oleh seorang jurugambar professional... Setelah disunting dan disambung babak mana yang patut serta ditambah muzik latar-belakang yang sesuai.
Adapun sebaik sahaja mendapat video itu, saya terus terfikir hendak meletakkannya di Internet terutama di blogspot ini agar dapat ditatap semua. Masalahnya, saya tidak tahu caranya kerana belum pernah lagi meletakkan video ke dalam Internet.
Apapun, seperti biasa, saya mula belajar dengan kaedah bidan terjun memerhatikan program hosting video di Internet seperti YouTube. Apa yang saya dapati, akaun percuma video hosting boleh dibuka dan kemudahan ini boleh digunakan untuk memaparkan pelancaran itu. Tetapi saya cuma boleh meletakkan siaran maksimum sepanjang 10 minit untuk satu video setiap kali upload dengan saiz maksimum 100MB sedangkan video yang disediakan oleh jurugambar itu adalah sepanjang lebih 30 minit dan hampir 700MB saiznya.
Maka sampailah kepada masalah seterusnya... Bagaimana mahu memecahkan video itu kepada beberapa bahagian yang lebih pendek supaya dapat dimasukkan ke dalam Internet. Sudah tentu memerlukan program yang sesuai bukan?
Seperti biasa, menggunakan teknik bidan terjun, saya pun menjelajah komputer laptop sendiri untuk mencari program yang boleh dipakai. Terjumpalah program Windoms Movie Maker yang boleh digunakan untuk menyunting video. Masalahnya, video pelancaran ini dibuat dalam satu format yang tidak dapat dibaca sepenuhnya oleh program itu. Ah... Sangkut lagi!
Saya terpaksa memerah otak lagi... Kali ini saya cuba menggunakan program DVD/VCD Burner Nero untuk menukar format video... Hasilnya adalah salinan video baru yang boleh dibaca terus oleh pemain VCD biasa tetapi tidak dikenali Movie Maker... Aduh!
Semalam, saya tergerak untuk menalifon seorang rakan baik saya Zaidi. Kali terakhir kami bertemu adalah semasa pelancaran yang diadakan di Khazanah Fathaniyah 2 bulan lalu. Kebetulan Zaidi memiliki sebuah video editting software berserta beberapa buah program untuk menukar format. Dia pun datang ke berjumpa saya lalu kami sama-sama cuba menyelesaikan masalah ini.
Alhamdulillah, dipendekkan cerita akhirnya video pelancaran itu berjaya ditukar kepada format yang lebih sesuai lalu dipecah menjadi 3 bahagian. Hari ini pula saya bertungkus-lumus mencari lalu mencuba video hosting website yang dirasakan sesuai lalu membuat proses upload yang mengambil masa yang agak lama.
Hasilnya... Biar dipaparkan dulu bahagian pertama video ya, sementara bahagian kedua sedang di upload ke Internet.... (ketika perenggan ini ditaip, ia sudah masuk 37 persen selesai. Perlu menunggu lagi 51 minit kemudian perlu di encode lalu confirm di e-mail). Ini dia...





Oh... Tadi saya baru menambah sebuah lagi cerita tentang pengembaraan mengelilingi Eropah tahun 1995 dahulu di blogspot BERPETUALANG KE ACEH . Jenguklah... Boleh klik Trip to Europe 1995... Trouble in Amsterdam... untuk membacanya terus. Sila... :]

Friday, August 17, 2007

Sekitar Alor Setar terutama di Langgar...

Hmm... Malam ini malam Jumaat dan sekarang ini sudah lebih jam 3 pagi. Saya telah duduk di hadapan komputer sejak jam 10 malam tadi maka biarlah saya lepaskan cerita seterusnya secepat dan seringkas mungkin ya...
Adapun setelah meninggalkan Sikh petang 17 Julai 2007, saya pun pergi ke Alor Setar. Sedikit cerita tentang ibu negeri Kedah itu berdasarkan pengembaraan terdahulu ada dinukilkan di blogspot BERPETUALANG KE ACEH dengan tajuk Alor Setar at last!. Sebuah cerita mengenai masjid lamanya yang terkenal pula ada dalam blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) di bawah tajuk Masjid (mosque of) Zahir.
Blogspot ini sendiri pernah menyaksikan sebuah cerita mengenai makam diraja Kedah dengan tajuk Bertandang ke makam diraja Langgar, Kedah? dibuat 4 bulan lalu. Maka tak salah jika cerita bergambar seterusnya dinukilkan sepintas lalu bukan? :]

Pemandangan sawah padi dalam perjalanan menaiki bas daripada Sikh menghampiri Alor Setar...


Simpang ke Jalan Langgar, Alor Setar...


Di hadapannya adalah hotel murah tempat saya menginap... Perhatikan poster promosi siri buku "Berpetualang ke Aceh" yang 'menghiasi' laman hotel...


Sekolah Kebangsaan Langgar, lebih kurang 11 km daripada bandaraya Alor Setar...


Pekan Langgar...


Satu pemandangan yang indah daripada kawasan perkampungan di Langgar...

Lagi pemandangan yang menarik. Bangunan putih yang kelihatan adalah makam diraja Kedah... Sila klik Bertandang ke makam diraja Langgar, Kedah? untuk ceritanya...


Sebuah kolam mengandungi banyak bunga teratai...


Lagi pemandangan sawah padi menghijau...


Sebuah makam lama dengan batu nesan Aceh bersebelahan sebuah rumah di Langgar...


Dan akhir sekali sebuah madrasah dengan bangunan agak unik di Langgar. Kalau tak salah ingatan, namanya Madrasah Sheikh Abdullah.

Lagi sekali saya deja vu melihat semua ini. Sekian, selamat malam! :]


Apa ada di Sikh, Kedah?

Ya! Apa ada di Sikh, Kedah? Yang pasti, tiada hotel murah Cina, tidak seperti di kebanyakan bandar dan pekan di Malaysia. Maka biar disambung cerita terus daripada artikel Sejenak di Baling, Kedah.
Seperti disebut pada akhir artikel itu, saya hendak meninggalkan Baling. Rancangnya mahu ke Alor Setar. Saya sampai ke stesyen bas selepas jam 6 petang sementara bas seterusnya ke Alor Setar yang merupakan bas terakhir ke sana akan bertolak jam 7.30 petang.
Dalam pada itu, saya sedang menunaikan puasa 1 Rejab. Terfikir juga, kalau naik bas 7.30 itu, apakah sempat berbuka puasa atau saya akan terkejar-kejar?
Tidak lama kemudian sampai pula bas ke Sikh jam 6.30 petang. Saya sudah malas menunggu lama dan terasa ingin menerukan perjalanan walau ke mana. Lagipun daripada Sikh boleh juga ke Alor Setar. Apalagi saya pun terus naik bas itu...

Saya sampai ke Sikh sejurus sebelum masuk waktu Maghrib. Ternampak pula sebuah pasar malam...

Gambar di atas diambil ketika langit hampir gelap tapi entah kenapa ia boleh kelihatan terang pula dalam kamera. Yang pasti, ketika itu saya sedang mencari hotel murah yang boleh dijadikan tempat penginapan. Kemudian sempatlah berbuka puasa secara ringan dengan sekotak minuman...
Adapun kali terakhir (dan rasanya kali pertama) saya menjejakkan kaki di Sikh adalah pada tahun 1997, semasa mengembara seorang diri menaiki motosikal besar keliling Semenanjung Malaysia. Ketika itu saya sedang menghala ke Tasik Pedu lalu singgah ke Sikh yang terletak dalam perjalanan. Memandangkan semasa itu saya cuma singgah tidak sampai sejam, elok juga kali ini saya bermalam... Tapi bermalam di mana ya? Kalau boleh saya mahu berehat panjang tanpa diganggu orang...

Ternyata di Sikh tidak ada hotel Cina murah yang boleh disewa pada kadar sekitar RM20 satu malam. Yang ada cuma rest house dengan kadar sewa RM60-RM70 (menurut kata orang lah, saya pun tak singgah tapi saya pasti begitulah kadarnya. Nak check sendiri, perlu berjalan kaki jauh lagi)... Maka, mahu tak mahu saya harus mencari masjid juga...

Walaupun memang saya biasa tidur masjid ketika mengembara, ada kalanya saya begitu kepenatan dan tidak mahu diganggu kerana kalau tidur di masjid, saya kena bangun seawal jam 5 pagi. Ini kerana siak, bilal atau pembantu masjid datang awal kerana perlu bersedia untuk solat berjemaah Subuh... Lainlah di hotel, sukahati nak bangun pukul berapa.


Dalam pada berjalan-jalan melihat sekitar kawasan Masjid Jamek Baling pada pagi keesokannya itu, saya ternampak lagi sudut yang sesuai untuk menggantung poster promosi siri buku "Berpetualang ke Aceh"...


Adapun masjid itu terletak di tepi jalan utama menghala ke beberapa tempat termasuk Tasik Pedu... Maka poster itu boleh dilihat oleh ramai orang.


Melihatkan sebuah poster di tepi kolam wudhuk masjid mengatakan "merokok adalah haram", teringat usaha saya sendiri untuk berhenti rokok. Cerita susah-payahnya pernah saya nukilkan dalam sebuah forum lalu dikumpulkan bahagian yang relevan untuk dijadikan satu artikel dalam blogspot ini Disember lalu... Tajuknya ialah Bukan senang woo nak berhenti rokok!

Untuk makluman, setakat ini saya masih bertahan tidak merokok walaupun senafas setelah usaha berhenti serta-merta dimulakan sejak Ramadhan lalu. Tetapi saya masih tidak berani mengaku berjaya berhenti merokok kerana ada ketikanya saya masih terasa mahu menarik senafas dua asap rokok setakat untuk memuaskan rasa gian yang kadangkala muncul menganggu. Maklumlah hati kita ini boleh dibolak-balikkan Tuhan begitu sahaja...

Cukuplah kita berusaha sebaik mungkin dan mengharap agar Allah merestui usaha kita. Kalau kita berbangga kerana berjaya melawan godaan berhenti rokok, mungkin Tuhan akan marah lalu menimbulkan rasa gian yang tak terlawan... Mungkin sebagai peringatan bahawa kita ini cuma makhluk yang lemah. Jangan pandai-pandai mengaku boleh berbuat itu dan ini atas kekuatan diri sendiri...

Ingat! Segala-galanya berlaku atas rahmat Nya jua... Begitu juga kita mampu bersolat kerana Allah memberi kita Qudrat dan Iradat untuk bersolat. Kalau tidak, mungkin kita menjadi lemah badan untuk bersolat atau badan kita kuat tetapi kita dilalaikan. Masyaallah!


Ini pula adalah gambar yang diambil sebelum saya meninggalkan pekan Sikh. Oh... Sebelum itu, saya ke Internet Cafe lagi untuk melihat perkembangan terbaru di dunia siber. Sempat menggantung poster promosi BKA di hadapan stesyen bas Sikh seperti yang terpapar di bawah... :]




Sejenak di Baling, Kedah.

Alhamdulillah, tadi saya baru menyiapkan sebuah artikel bertajuk Masjid (mosque of) Sungai Cincin dan (and) Sheikh Muhammad Nur untuk blogspot dwi-bahasa SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) . Kemudian, seperti dijanjikan lebih awal, saya telah memulakan proses menyiarkan kembali pengalaman mengembara keliling Eropah tahun 1995, pengalaman yang pernah dinukilkan tahun 1997 semasa mula menjadi wartawan di The New Straits Times dan kini boleh dibaca melalui artikel Trip to Europe 1995... The story begins... di dalam blospot berbahasa Inggeris BERPETUALANG KE ACEH.
Sekarang saya tergerak pula untuk menyambung kembali cerita berdasarkan pengembaraan terbaru meliputi beberapa buah negeri di Malaysia iaitu perkelanaan yang saya panggil sebagai BKA tour run. Maka ini dia sedikit cerita bergambar yang ringkas tentang Baling di Kedah sebagai menyambung daripada cerita terdahulu iaitu Mencari jejak Raja Bersiong... . Sila...

Ini adalah hotel murah tempat saya menginap selepas penat mencari jejak Raja Bersiong. Di belakang adalah sebuah bukit batu-kapur yang menjadi landmark bagi pekan Baling, Kedah...


Sedikit sejarah tentang asal-usul nama Baling dan kaitannya tentang cerita Raja Bersiong telah dinukilkan dalam artikel Mencari jejak Raja Bersiong.... Sekarang biar saya copy and paste daripada Internet salah satu peranan Baling yang terkenal dalam sejarah Malaysia iaitu rundingan kerajaan dengan pihak komunis tahun 1955... Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.

Rundingan Baling 1955

Rundingan Baling diadakan di Sekolah Kebangsaan Tunku Putera, Baling , Kedah Darul Aman, Malaysia pada 28 dan 29 Disember 1955.

Jun 1955 , sepucuk surat dihantar oleh Parti Komunis Malaya dan ditandatangani oleh Ng Heng . Surat itu menyatakan tawaran rundingan kepada Ketua Menteri Persekutuan Tanah Melayu , Tunku Abdul Rahman. Ng Heng sebenarnya ialah nama samaran Chin Peng.
Tawaran Chin Peng tidak dihiraukan oleh Kerajaan kerana PKM sudah lemah . Lagipun kerajaan dengan bantuan tentera negara-negara Komanwel hampir melumpuhkan pemberontakan bersenjata komunis di dalam hutan. Rundingan dengan komunis yang mahu PKM diiktiraf sebagai sebuah parti bebas tentulah tidak wajar.
Julai 1955 Kerajaan Perikatan berjaya dalam pilihan raya di Tanah Melayu.
September 1955 kerajaan menabur 40 juta surat tawaran pengampunan beramai-ramai ke dalam hutan melalui kapal terbang.
Tunku telah menarik balik tawaran pengampunan pada bulan Februari 1956.
Setiausaha Antarabangsa DAP dan Ketua Bureau NGO, Ronnie Liu Tian Khiew dalam laman web DAP pada 5 Ogos 2005, mendakwa bahawa Chin Peng adalah salah satu faktor memaksa pihak British memberikan kemerdekaan kepada Malaysia. Tetapi ada pihak yang berpendapat bahawa cadangan Liu itu adalah kurang tepat kerana Parti Komunis Malaya sudahpun lemah dan terpaksa memohon perundingan dilakukan pada 1955. Malah, pihak kerajaan yang mengetahui kelemahan Parti Komunis Malaya menolak permintaan langsung Parti Komunis Malaya agar dibenarkan bergerak sebagai sebuah parti politik.
Selain itu, sekiranya Parti Komunis Malaya memberi tekanan kepada pihak British, sudah pasti pihak British tidak akan melepaskan Tanah Melayu untuk merdeka kerana sekiranya Tanah Melayu jatuh ketangan komunis, ini akan menjejaskan bekalan bahan mentah yang amat diperlukan British bagi membangunkan semula industri mereka selepas Perang Dunia II.

Lagi gambar di sekitar Baling... Sudah lupa hari apa ketika gambar ini diambil tetapi saya masih ingat tarikhnya 16 Julai 2007 dan sudah masuk 1 Rejab...


Gambar daripada dalam sebuah kedai runcit di hadapan hotel tempat saya menginap.

Apa yang berlaku, pagi itu saya terbangun lewat selepas jam 9 pagi...Maklumlah penat akibat banyak sangat berjalan terutama hari semalam semasa mencari jejak Raja Bersiong. Perut saya pun kelaparan lalu saya keluar hotel tanpa mandi untuk mencari roti demi mengalas perut. Tergerak pula mengambil gambar ini kerana suasana ketika itu terasa lain macam... Art lah konon tu...


Tengok... Dalam kedai makan Cina yang terletak di bawah hotel tempat saya menginap pun sempat ambil gambar. Sampai apek yang menjaga kedai pun jadi pelik... Haiya... Apa ini olang mahu ambik gambar wa punya kidai? Ala betui ka?

Ketika itu saya sedang teruja akibat sesuatu... Apa itu? Lihat gambar di bawah...


Nah, nampak tak poster promosi siri buku "Berpetualang ke Aceh" digantung di hadapan masjid? Gambar ini ada dipaparkan dalam artikel BKA Tour run: Laporan daripada Aloq Setaq! yang dibuat hampir sebulan lalu. Itulah yang membuat saya teruja pagi itu. Ketika keluar untuk mencari roti mengalas perut, saya ternampak satu sudut yang sesuai untuk meletakkan poster. Apalagi, tanpa mempedulikan pandangan orang ramai (ketika itu, saya sedang memakai t-shirt buruk dan kain pelikat dengan muka tak mandi, rambut tak bersikat!) saya terus memasang poster tersebut...

Selepas memasang poster dan masih lagi berkain pelikat, saya sempat berjalan sedikit ke hadapan untuk menikmati pemandangan ini...

Hmm... Boleh tahan comel pekan Baling ni...

Petang sedikit, baru saya bersiap untuk meninggalkan Baling... Itupun selepas beberapa jam memerap di sebuah Internet Cafe untuk menaip beberapa cerita termasuk Danau Tok Uban pula... , BKA Tour Run: Jale-jale Kota Bahru, Kelantan dan Mendaki Bukit Panau .

Singgah sebentar di Masjid Jamek Baling ini untuk menjamakkan solat Zuhur dan Asar. Kemudian baru bergerak...


Lalu di menara jam ini... Kalau tak salah ingatan, menara ini didirikan semasa zaman pemerintahan British sejurus sebelum Perang Dunia ke 2...



Kemudian barulah saya menaiki bas untuk meninggalkan Baling. Rancangan sebenarnya mahu ke Alor Setar. Tetapi sekali lagi saya tersasar ke tempat lain. Kita sambung cerita sebentar lagi ya!

Monday, August 13, 2007

Selesainya satu bab dalam penulisan...

Alhamdulillah. Sukacita dimaklumkan bahawa proses memasukkan gambar-gambar daripada pengembaraan terdahulu untuk dijadikan cerita-cerita dalam blogspot-blospot saya telah selesai sepenuhnya dengan siapnya 4 cerita terakhir untuk blogspot BERPETUALANG KE ACEH siang hari dan 2 cerita untuk SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) sebentar tadi.
Adapun usaha ini dimulakan lebih 3 minggu lalu di mana, ketika sedang meneliti koleksi gambar-gambar lama, saya dapati banyak yang perlu diluahkan demi melepaskan sedikit bebanan jiwa. Oleh kerana blogspot ini telah digunakan untuk menceritakan pengalaman pengembaraan terbaru iaitu usaha promosi siri buku"Berpetualang ke Aceh" atau BKA tour run, maka saya telah membuat keputusan untuk meletakkan gambar-gambar lama itu di dalam BERPETUALANG KE ACEH dan SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).
Dengan selesainya proses ini, saya juga boleh menumpukan perhatian untuk menyambung kerja-kerja penyuntingan buku "Berpetualang ke Aceh: Sirih pulang ke Gagang?" atau BKA III. Insyaallah akan saya pastikan ia terbit sebelum tamat tahun 2007. Doakan saya ya kawan-kawan!
Oh... Ingin dimaklumkan bahawa blogspot BERPETUALANG KE ACEH bakal menerima beberapa cerita baru berdasarkan penulisan yang dibuat 10 tahun lalu semasa saya baru menyertai syarikat The New Straits Times... Penulisan berdasarkan pengalaman mengembara seorang diri menumpang kenderaan orang dan tidur bersepah di sekeliling Eropah 1995.
Hmm... Di sini, biar saya beri link-link serta gambar tertentu untuk penulisan yang dibuat hari ini ya... Silalah klik dan jenguk...


Another Perak trip... A one day trip made in December 2006...


Perak trip of September 2006... A look at the tombs...


Perak trip of September 2006: Around the royal town of Kuala Kangsar...


Perak trip of September 2006... Going merrily around...


Perigi (well of) Hang Tuah, Masjid (mosque of) Duyung...


Masjid (mosque of) Zahir