Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Thursday, March 08, 2012

Jejak "Berpetualang ke Aceh" : Dari Saidi Mukammil ke Hamzah Fansuri


HAMZAH FANSURI

DAN

ISKANDAR MUDA:

PUNCAK KEGEMILANGAN ACEH

Z

Sabda Rasul Allah: Man ‘arafa nafsahu

Bahwasanya mengenal akan Rabbahu

Jika sungguh engkau abdahu

Jangan kau cari illa wajhahu

Wajah Allah itulah yang asal kata

Pada wujudmu lengkap sekalian rata

Jika anggamu menjadi mata

Mangkanya dapat pandanganmu nyata

Dirimu itu seperti zilal (bayang)

Jangan kau pandang pada waham dan khayal

Jika pandangmu itu pada rupa Jamal

Engkaulah da’im beroleh wisal


- Beberapa bait Gurindam Hamzah Fansuri





Assalamualaikum warahmatullahi ta'ala wabarakatu. Di atas adalah petikan daripada muka surat 237 buku kedua saya "Berpetualang ke Aceh : Membela syiar yang asal" (terbit Mei 2007). Ia adalah pembuka bab bertajuk seperti di atas. Kiranya ada kaitan juga dengan artikel baru ini.

Setelah beberapa lama bercerita hal-hal lain terutama bab kewujudan Hang Tuah dan perbincangan di forum/seminar mari kita masuk kembali bab pengembaraan. Berkat malam Jumaat ini biar disambung cerita perjalanan Medan ke Banda Aceh, perjalanan yang dilakukan kami anak beranak 2-13 November tahun lepas. Maka bersambung daripada artikel Jejak "Berpetualang ke Aceh" : 3 x 11 dan jejak warisan Bugis Aceh yang dibuat 3 minggu lalu.



Dalam artikel dahulu telah diceritakan bagaimana kami mahu ke Banda Aceh setelah puas (dan sangat penat sebenarnya) menziarahi tempat-tempat di sekitar Sigli sehingga ke Padang Tiji. Alhamdulillah kami sampai walaupun lewat, dapat berehat dengan selesa di rumah besar milik kenalan kami yang dipanggil Kak Anne. Esoknya Sabtu 12 November baru dimulakan proses berziarah di Banda Aceh. Kali ini kami keluar lebih selesa apabila diberi sebuah kereta dengan pemandunya sekali.

Dari Medan ke Berastagi ke Danau Toba ke Pulau Samosir. Keluar dari Parapat ke Permatang Siantar @ Kota Simalungun ke Tebing Tinggi, sampai di Medan malam raya haji. Pusing Medan hingga ke Deli Tua dan Timbang Deli sebelum keluar melalui Pinang Baris ke Kota Binjai naik ke Tanjung Pura Langkat, singgah di Babussalam sehingga ke Pengkalan Brandan. Naik ke Pengkalan Susu masuk ke Pulau Kampai sebelum masuk Aceh ke Langsa. Lalu ke Perlak masuk ke pendalaman sebelum ke tinggalan pusat kerajaan Samudera-Pasai di Geudong, naik ke Lhokseumawe melepasi Bireun dan Samalanga ke Sigli sebelum sampai ke Banda Aceh Jumaat malam Sabtu. Kami telah menaiki begitu banyak kenderaan dan dari berbagai jenis.

Dari van-van dan kereta separa pick-up yang dijadikan kenderaan awam, beca bermotor, 'labi-labi' seperti Pajero, naik 'ojek' iaitu membonceng motosikal sewa sehingga membawa sendiri motosikal keliling pulau, semuanya sudah kami rasa termasuk naik bot dan feri. Bayangkan. Seorang laki-laki yang nak masuk umur 41 tahun ketika itu, taklah tua sangat tetapi apabila difikirkan yang dibawa dan perlu dilindungi sekali adalah seorang isteri sarat mengandung 6 bulan berserta anak 2 tahun yang perlu dibawa cukup susu dan pampers menaiki kenderaan awam ke merata tempat di rantau orang ia bukanlah mudah. Di Banda Aceh baru kami dapat berjalan sedikit mewah, tidak lagi begitu penat, satu hadiah yang patut kami kecapi kerana telah berjaya melepasi cabaran perjalanan 10 hari sebelumnya.


Seperti biasa, apabila sampai di Banda Aceh tak sah kalau tak singgah di Masjid Baiturrahman.


Chewah! Macamlah selalu sangat sampai. Apapun alhamdulillah, campur perjalanan ini saya sudah sampai 5 kali di Aceh tetapi kali pertama Januari 2004 tak sampai Banda Aceh kerana terhalang akibat darurat perang yang melanda bumi Serambi Mekah dahulu. Isteri saya sudah sampai 4 kali iaitu bersama saya, anak kecil kami Muhammad Al-Aminul Rasyid pula 3... jika tidak dicampur ketika 6 bulan dalam perut, semasa saya pertama kali sampai bersama isteri pertengahan 2009.


Masuk dalam masjid ambil berkat. Untuk pengetahuan walaupun bangunan yang dilihat ini dibina Belanda penghujung abad ke 19, Masjid Baiturrahman sendiri sudah berdiri dalam bentuk lain sejak awal atau pertengahan abad ke 13 iaitu hampir 800 tahun lalu!


Kemudian baru menziarahi sebuah makam yang tidak jauh dari masjid. Cuma pertengahan tahun lepas baru saya tahu kewujudannya sekitar ini, setelah mendapat maklumat di Internet. Ia adalah makam Sultan Alauddin Riayat Syah Sayyid al-Mukamil yang memerintah Aceh 1586-1604Masihi. Lihat artikel Makam (Tomb of) Sultan Saidil Mukammil di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).

Pada cerita sebalik tabir Sultan ini ada rahsia bagaimana Laksamana boleh menjadi Sultan dan Sultan menjadi Laksamana. Ini adalah satu perkara biasa di Aceh akibat ia sering terlibat dalam perang jihad melawan penjajah Barat. Biar diberi sedikit sedutan dari muka surat 251 buku...




Rasyid kembali ke rumah sedikit lega. Sokongan ikhlas daripada Nur telah mengembalikan semangat yang hilang beberapa hari kebelakangan... Timbul gerak untuk menyambung sedikit penulisan mengenai Sultan Iskandar Muda yang tersangkut lebih seminggu akibat fikiran bercelaru...

Adapun Iskandar Muda dilahirkan 1593 dengan nama Abangta Raja Munawar Shah. Ayahandanya Raja Muda Haru, Sultan Mansur Shah adalah anak kepada Abangta Raja Abdul Jalil bin Sultan Alauddin Riayat Shah al Qahar. Ibu Iskandar Muda, Puteri Raja Indera Bangsa atau Paduka Shah Alam pula adalah puteri kepada Sultan Alauddin Sayyid al Mukamil.

Sayyid al Mukamil adalah cicit kepada Sultan Muzaffar Shah, Sultan negeri Darul Kamal sementara Sultan al Qahar adalah cicit Sultan Munawar Shah yang merajai negeri Mahkota Alam. Suatu masa dahulu, Munawar Shah telah mengalahkan Muzaffar Shah lalu menyatukan kedua negeri menjadi Aceh Darussalam. Mengikut satu salasilah pula raja-raja itu adalah adik-beradik, anak kepada Sultan Mahmud Alauddin Inayat Shah yang memerintah Aceh lama (1480-1490). Maka itu, Iskandar Muda adalah campuran dari dua nasab raja adik-beradik yang pernah bersengketa.

(Hmm... Sudah nampak bagaimana penulisan harus disambung...)


————————


Hikayat Aceh yang dipercayai ditulis pada zaman pemerintahan Iskandar Muda membuka cerita dengan menyatakan asal-usul nenek moyang baginda, bermula dengan Sultan Munawar Shah yang dikatakan berketurunan Iskandar Zulkarnain. Adapun Munawar yang dimaksudkan di sini bukanlah Raja Mahkota Alam tetapi seorang raja sebelum itu. Baginda mempunyai dua orang putera, Raja Syah Muhammad dan Raja Syah Mahmud... Syah Muhammad berkahwin dengan puteri daripada buluh betong dan Syah Mahmud dengan puteri dari kayangan.

Hasil perkahwinan tersebut, masing-masing telah mendapat sepasang anak lelaki dan perempuan lalu dikahwinkan antara satu sama lain. Daripada satu pasangan ini terbitlah Raja Muzaffar, moyang Sultan-sultan Aceh seterusnya... Mengikut kata sarjana, raja ini juga dikenali sebagai Sultan Munawar yang merajai negeri Mahkota Alam. Kemudian hikayat itu menceritakan serba-sedikit tentang mereka hinggalah ke zaman Sultan Alauddin Sayyid al Mukammil diikuti kemunculan Iskandar Muda.


Sedutan atas harus dapat memberikan siapakah itu Sayyid al-Mukamil. Dari makamnya kami masuk ke melepasi satu kawasan yang dipanggil Kampung Keudah (kerana dahulu memang ramai orang dari Kedah) lalu terus ke kawasan makam dalam gambar, kawasan yang pertama kali kami jejaki pertengahan 2009. Lihat artikel lama Makam (tomb of) Tuan di Kandang...


Adapun makam ini kami temui secara tidak sengaja ketika mahu mencari makam lain yang katanya terletak sekitar ini. Oh. Sebelum itu singgah di masjid berdekatan. Lihat Masjid (Mosque of) Teungku Di Kandang.


Kali ini baru kami ketemu makam yang dicari. Rupa-rupanya dekat belakang makam Tuan Di Kandang sahaja tetapi dahulu tak sedar, mungkin kerana ketika ia sekitarnya bersemak. Lebih menarik kami terjumpa satu lagi kawasan pemakaman. Katanya di sinilah disemadikan Puteri Hijau dari kerajaan Haru atau Deli Tua. Baca artikel Jejak "Berpetualang ke Aceh" : Kerajaan Haru Deli Tua dan legenda Puteri Hijau yang dibuat dua setengah bulan lalu, kemudian baru lihat artikel Makam (Tomb of) Putroe Ijo.


Inilah kawasan makam yang kami cari sejak tahun 2009 dahulu, kawasan yang tidak sempat kami jejaki ketika pergi lagi ke Aceh Januari dan Februari 2010. Di sekitar ini kerajaan Aceh lama dikatakan bermula hampir 800 tahun lalu. Lihat Makam Raja-raja Kampung Pande (Tombs of the kings of Kampung Pande). Turut kelihatan dalam gambar adalah pemandu kereta atau pak supir, Teuku Chairul.



Tidak jauh, terdapat satu kawasan yang diduduki oleh ramai golongan Sayyid diketuai seorang ulamak abad ke 18 yang dipanggil Teungku Di Anjong. Kami singgah di masjid yang dibeliau bersebelahan makamnya. Lihat Masjid (Mosque of) Teungku Di Anjong.


Sebelum kembali ke jalan besar kami singgah di makam seorang pejuang besar Aceh ketika melawan pencerobohan Belanda yang bermula 1873. Kami terlihat papan tanda arah masuk ketika mahu mencari makam Raja-raja Kampung Pande tadi. Lihat Makam (Tomb of) Tuanku Raja Kemala.


Seterusnya kami ke makam Sultan Ahmad Syah Johan Berdaulat yang memerintah Aceh 1727-1735, sultan yang dikatakan berketurunan bangsawan Bugis. Lihat artikel lama Makam Raja-raja Dinasti Bugis (the tomb of kings from the Bugis dynasty). Sila rujuk silang dengan Apa cerita bangsawan Bugis pula boleh menjadi raja Aceh? dan Jejak "Berpetualang ke Aceh" : 3 x 11 dan jejak warisan Bugis Aceh.


Berdekatan makam terdapat loceng dari China yang diberi oleh Laksamana Cheng Ho kepada kerajaan Pasai, katanya pada tahun 1405 Masihi.



Loceng itu kemudian dibawa ke Banda Aceh lalu diabadikan di sini, di hadapan rumah tradisional yang dijadikan Muzium Aceh.



Di kawasan bersebelahan pula terdapat sejumlah lagi makam raja berketurunan Bugis. Lihat artikel lama Makam keluarga kerajaan (Tombs of the ruling families).




Dari situ cukup dekat untuk berjalan kaki ke makam Sultan Iskandar Muda. Lalu di satu kelompok makam. Lihat Kompleks makam Meuh (Meuh tombs complex).



Inilah makam yang dinyatakan sebagai milik Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam, raja yang dikira teragung dalam sejarah Aceh Darussalam. Tetapi saya masih lagi terasa ada sesuatu yang kurang tentang makam ini. Lihat artikel Makam (tomb of) Sultan Iskandar Muda? (dibuat dua setengah tahun lalu).


Kali ini saya terasa ada sesuatu yang menarik tentang pokok di luar makam.


Dari situ kami pergi ke sebuah lagi kawasan pemakaman yang cukup dekat. Dekat-dekat pun jenuh le kalau perlu berjalan kaki...


Kawasan pemakaman ini baru saya tahu kewujudannya awal atau pertengahan tahun lepas.


Menempatkan jasad 5 orang Sultan abad ke 16, ia terasa begitu selesa buat saya berehat terutama di atas makam penakluk besar Sultan Alauddin Riayat Syah Al-Qahar, moyang kepada Sultan Iskandar Muda. Lihat Komplek makam (Tomb complex of) Kandang XII.


Sempat singgah di masjid sebelah makam sebelum pergi ke satu masjid lain di pinggiran Banda Aceh, masjid yang memiliki reka bentuk yang sangat unik. Lihat Masjid (Mosque of) Al Fitrah Keraton, Banda Aceh dan Masjid (Mosque of) Teuku Omar.


Kemudian kami keluar dari bandar menuju barat laut ke satu kawasan semenanjung berbukit yang dipanggil Hujung Pancu.


Kami pergi sampai ke penghujung jalan lereng bukit menghadap laut sehingga kereta tidak boleh masuk lalu meneruskan dengan berjalan kaki.


Ada kawasan tempat orang suka memancing...


Saya kira ada pertemuan arus Selat Melaka dengan Laut Andaman dan Lautan Hindi.


Adapun kami masuk ke kawasan ini hampir Maghrib, terus mengikut denai pejalan kaki ke bangunan yang tersorok dalam hutan.


Di sinilah wali dan pujangga besar Aceh abad ke 16 dan 17, Sheikh Hamzah Fansuri dimakamkan. Lihat Makam (Tomb of) Hamzah Fansuri. Adapun kitab Hamzah Fansuri merupakan bacaan terawal saya mengenai ilmu Tasawuf. Ketika itu saya baru berumur 18 tahun.

Hasil dari pembacaan itu membawa perubahan besar dalam hidup. Ia membuat saya begitu lama terpinga-pinga hilang arah. Biar diletakkan sedikit sedutan berkenaan daripada buku pertama saya "Berpetualang ke Aceh : Mencari diri dan erti" (terbit Jun 2006)... daripada bab bertajuk "Warkah untuk Nenek"...



Bayangkan, dahulu saya mampu mendengar full orchestra dalam kepala. Boleh membezakan setiap alat muzik dengan terang dan nyata, misalnya cello section di telinga kiri, violin di kanan, bass di tengah seperti 3D sound Saya juga mampu melihat lebih 20 baris equation matematik dalam kepala terpampang jelas, siap berwarna hijau macam tulisan dalam skrin komputer dulu-dulu. Semuanya kelihatan begitu terang dan nyata malah boleh project keluar depan mata! Jadilah seperti tulisan yang terapung di udara... Dengan cara yang sama, saya juga boleh ‘mewujudkan’ objek-objek, yang boleh dipusingkan macam dalam program AUTOCAD komputer. Tetapi entah kenapa, semua ini hilang semasa saya hampir memasuki universiti. Mungkin sebab saya sudah terlalu banyak membuat dosa? Maka Tuhan tarik balik beberapa kelebihan yang ada? Sombong sangat, dah terhantuk baru nak tengadah!

Mungkin juga ini berlaku kerana wujudnya pertentangan jiwa yang agak kronik, semenjak saya mula meminati pengajian Tasawuf dan ilmu-ilmu berkaitannya. Selepas membaca buku The Mysticism of Hamzah Fansuri karangan Professor Syed Naguib Al-Attas dan puisi-puisi Sufi, ketika berumur 18 tahun dahulu. Or, maybe it started when I tried to empty the cup that is full ? Cuba menolak tepi segala kekuatan logik dan analisis akal yang menjadi kebanggaan selama ini, cuba mengikut cara Zen pula untuk memahami konsep-konsep keTuhanan yang sudah lama saya minati, sejak kecil lagi.... Pandai sangat konon, masih cuba mengenali Tuhan dengan kekuatan sendiri.

Agaknya memang sudah ditakdirkan perjalanan hidup saya begini, nenek. Bukannya ayah tak tahu, sejak kecil lagi saya selalu bertanyakan tentang Tuhan. Siapakan Dia sebenarnya, di manakah letakNya, bagaimana rupaNya dan segala macam soalan berkaitan yang boleh memeningkan kepala kebanyakan manusia termasuk ahli keluarga. Tetapi siapa lagi yang boleh menolong menjawab dengan terang kalau bukan kaum-kerabat sendiri? Ayah pula asyik nak marah sahaja sebab anaknya terlalu banyak bertanyakan soalan yang bukan-bukan, soalan-soalan yang tidak patut ditanya budak mentah seperti saya ini...

Mungkin kalau awal-awal lagi saya mengenali diri nenek seperti diketahui sekarang, saya tidak perlu lagi bertanya orang lain. Nenek boleh memberikan jawaban yang memuaskan kerana saya sedar nenek sebenarnya faham semua ini. Nenek ada satu pertalian kerohanian yang tidak dimiliki semua orang. Maka itu saya percaya nenek mesti boleh membaca kecenderungan cucundanya terhadap pengajian Tasawuf, dapat memantau dan memberikan bimbingan yang perlu secukup rasa.

Nenek tahu tak, sampai satu peringkat, saya seperti tidak mampu mengawal diri sendiri lagi, leka dengan syair-syair dan penulisan berbentuk Tasawuf (Mat Saleh panggil Sufism) oleh orang-orang seperti Omar Khayyam, Fariduddin Attar dan Jalaluddin Rumi. Saya sudah jadi seperti robot yang kena remote control, asyik nak mencari pembacaan sebegini hampir setiap hari.

Sejak tahun pertama pengajian universiti lagi, kalau tak tidur berjam-jam di rumah, bermain-main dalam alam mimpi yang kadang-kadang datang berlapis-lapis, mimpi dalam mimpi dalam mimpi macam cerita Nightmare on Elm Street, saya akan duduk merengkuk sehari suntuk di kedai-kedai buku di kota London terutama di Foyle’s di Charing Cross Road dan Dillon’s dekat universiti. Lalu zaman universiti saya lebih banyak dihabiskan membaca kitab-kitab Tasawuf terjemahan bahasa Inggeris atau ulasan-ulasan sarjana Barat terkemuka seperti Professor Nicholson dan A. J. Arberry. Ataupun subjek lain berkaitan keTuhanan juga seperti ajaran Tao, Zen Buddhism dan Neo-Platonism. Macam-macam cara saya cuba untuk mengenaliNya!

Bacaan Sains saya pula mesti ada unsur-unsur spiritual seperti buku The Tao of Physics, sudah lupa karangan siapa atau buku-buku kategori New Age (Mat Saleh juga yang bagi nama kategori ini, untuk buku-buku berunsur spiritual daripada pelbagai fahaman dan agama serta bermacam-macam budaya). Barulah saya ada selera hendak membaca, kalau tidak langsung tak masuk kepala...

Disebabkan keadaan saya beginilah, buku-buku teks universiti sudah tidak ada tempat lagi dalam hati. Lalu bagaimana hendak memperolehi first class Degree in Mathematics? Kepala saya sudah jadi teramat ganjil sehingga saya jarang bergaul dengan mana-mana orang sedangkan dalam tempoh itu banyak perkara pelik yang telah berlaku, susah hendak diceritakan bagaimana tetapi saya rasa nenek tahu... Itu baru cerita zaman student, belum lagi cerita apa yang berlaku kemudiannya, kemelut yang melanda semasa bekerja sebagai wartawan sampailah hilang pekerjaan lalu asyik keluar mengembara tanpa bekerja dengan mana-mana pihak lagi sampailah sekarang. Berbagai ujian, dugaan dan cabaran terpaksa dihadapi, bermacam-macam pengalaman tak masuk akal dialami termasuk perkara-perkara yang melibatkan unsur-unsur kerohanian...




Walaupun ada percaya makam Sheikh Hamzah terletak di Fansur ataupun Barus berdekatan sempadan Aceh dengan Minangkabau, ada juga yang pernah pergi ke kedua-dua makam lalu mendapati kedudukan di sini lebih tepat. Saya sendiri dapat merasakan kehadiran yang kuat. Kalau tidak disebabkan hari semakin gelap, tiada bekalan eletrik atau lampu pelita di dalam sana dan tidak pula ditemui sumber air yang boleh digunakan untuk berwudhuk tentu kami akan duduk lebih lama.



Sebulan dua setelah kembali dari Aceh baru saya terbaca satu kajian yang menyebut bahawa Fansur yang asal memang terletak di sini... bahawa nama Hujung Pancu itu terbit dari perkataan Fansur yang kemudian disebut Pansur menjadi Pancur! Tetapi tak sampai sebulan lalu baru saya percaya perkara ini. Apabila sibuk mengkaji isi kitab Sulalatus Salatin versi Raja Bongsu yang mana cerita pengIslaman kerajaan Samudera dan rajanya Merah Silu (kemudian menjadi Sultan Malikus Saleh) menyebut negeri yang disinggahi kapal pendakwah Sheikh Ismail sebaik sahaja sampai ke Sumatera adalah Fansuri, hati saya kuat menyokong. Laluan yang diambil dari Fansuri ke negeri Thobri (dipercayai Lamuri di Teluk Lamreh timur Banda Aceh) sebelum terlajak ke Haru lalu kapal harus berpatah balik, singgah di Perlak sebelum menemui Samudera menunjukkan Fansuri harus terletak di hujung pulau Sumatera, masuk laluan kapal dari benua Hindi ke Selat Melaka, bukan berdekatan Minangkabau yang sangat jauh di pantai barat pulau.


Sebuah surau, masih di Hujung Pancu. Setelah lebih dua dekad mengenali nama Hamzah Fansuri baru saya berpeluang menziarahi makamnya. Maka itu biar artikel diakhiri dengan satu lagi sedutan buku "Membela syiar yang asal" atau BKA 2... daripada bab bertajuk "Hamzah Fansuri dan Iskandar Muda : Puncak kegemilangan Aceh"... muka surat 261-262.




“Bila bercakap tentang ulamak dan para wali di bumi Serambi Mekah, kebanyakan masyarakat Aceh lebih menyanjung tinggi Sheikh Abdul Rauf Singkel yang juga dikenali sebagai Syiah Kuala,” orang tua berketurunan Aceh di Perak menyambung cerita. “Mereka lupa, Sheikh Hamzah Fansuri telah lebih dahulu memainkan peranan mendaulatkan bumi Aceh.”

Asal-usul sebenarnya tidak dapat dipastikan tetapi Sheikh ini diketahui membesar di Siam, ketika itu dikenali sebagai Shahr Nawi. Ini kerana bapanya dahulu pernah menjadi seorang pembesar di sana, maka Sheikh Hamzah menyebut beliau ‘mendapat wujudnya di tanah Sharnawi’.

“Tetapi ada pula yang menyebut Hamzah Fansuri dilahirkan di Fansur, barat-daya Aceh berdekatan sempadan wilayah Minangkabau sekarang,” orang tua itu meneruskan. “Lagipun beliau pernah membuka madrasah di sana, sebab itu dikenali sebagai Hamzah Fansuri.”

Rasyid teringat kali pertama dia mengenali nama itu... Ketika berumur 18 tahun, selepas terjumpa sebuah buku tulisan Professor Syed Naguib Al-Attas bertajuk “The Mysticism of Hamzah Fansuri.”. Itulah buku pertama yang mengenalkan anak muda itu kepada dunia Tasawuf dan orang-orang Sufi. Sejak itu, dia tidak memandang ke belakang lagi. Rasyid telah membaca banyak lagi buku yang menceritakan pengalaman para wali dan Sufi dalam mencari kebenaran hakiki, makna sebenar kehidupan, keTuhanan dan tujuan sebenar manusia dijadikan lalu diletakkan di atas muka bumi.

Sheikh Hamzah telah mendalami berbagai cabang ilmu berkaitan Islam. Selain belajar di Aceh, beliau mengembara ke merata sudut dunia demi menambah pengetahuan termasuk di seluruh tanah Jawa, Semenanjung Malaysia juga India, Parsi dan Tanah Arab. Sheikh ini dikatakan sangat mahir dalam ilmu Fiqah, Tasawuf, falsafah, mantiq, ilmu kalam, sejarah dan lain-lain. Dalam bidang bahasa pula Hamzah Fansuri telah menguasai seluruh cabang ilmu berkaitan bahasa Arab (nahu, saraf dan sebagainya) selain boleh bertutur dalam bahasa Urdu, Parsi, Melayu dan Jawa!

Dunia sastera Melayu pula mengakuinya sebagai pelopor malah sasterawan serta pujangga Melayu terulung dahulukala atas sumbangan yang tidak terhingga terhadap perkembangan penulisan Melayu. Beliau telah memperkenalkan banyak gurindam, puisi, syair dan pantun yang sebenarnya merupakan ajaran Tasawuf yang dikarang begitu indah. Maka banyak perkataan Arab melibatkan konsep keTuhanan diMelayukan... Dengan ini, khazanah kata-kata Melayu turut menjadi lebih luas.

“Beliau menjadi rujukan utama dalam hal kerohanian di Aceh lalu menjadi guru mursyid yang bertanggungjawab menggilap peribadi Sultan Sayyid al Mukammil,” orang tua berketurunan Aceh di Perak memberitahu. “Antara karyanya yang masyhur ialah Al-Muntahi (Ilmu tertinggi), Ruba’i Hamzah Fansuri (sekumpulan puisi), Syair Si Burung Pinggai, Syair Si Burung Pungguk, Syair Sidang Faqir, Syair Dagang dan Syair Perahu.”

Pengaruh kuat sang pujangga Sufi ke atas perkembangan kerohanian kerajaan Aceh Darussalam terus berlangsung sehingga ke zaman pemerintahan Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam (1607-1636). Maka sudah tentu beliau mempunyai pengaruh penting terhadap raja besar itu.

“Tidak ramai orang tahu, selain membimbing Sultan Sayyid Al-Mukammil, Sheikh Hamzah Fansuri juga merupakan guru mursyid Sultan Iskandar Muda.” dia mendedahkan satu rahsia. “Malah pada zaman itu, beliau adalah mahaguru Tasawuf yang terkemuka di seluruh Nusantara!”

Walaupun tidak ada bukti akademik menyatakan Sheikh Hamzah pernah berjumpa kedua-dua Sultan ini, Rasyid percaya cakap orang tua itu. Sebagai seorang pemikir besar, ulamak dan wali yang sangat terkenal zaman itu, tidak hairanlah jika beliau dijemput mengajar atau didatangi Sultan-sultan ini. Lagipun Hamzah Fansuri memang mempunyai pengaruh ke atas mereka ini, setidak-tidaknya melalui anak muridnya Sheikh Shamsuddin Pasai, ulamak dan penasihat utama di istana Aceh zaman itu. Sayyid al Mukammil diketahui seorang pengikut Tariqat Qadiriyah iaitu jalan kaedah peningkatan kerohanian yang diasaskan oleh Sultanul Awliya Sheikh Abdul Qadir Al-Jilani. Sheikh Hamzah Fansuri pula adalah Khalifah tertinggi Tariqat ini untuk bumi sebelah sini . Maka tidak hairanlah jika penasihat utama istana Aceh itu pernah memimpin Sayyid Al-Mukamil dan cucundanya Iskandar Muda bersuluk dan apabila sampai masa, menyuruh mereka khatam mengaji dengan Hamzah Fansuri pula.



Tuesday, March 06, 2012

Forum Hang Tuah di DBP : Nampaknya Khoo Kay Kim masih bertegas Hang Tuah tidak wujud lalu terus memperkecilkan Melayu

Assalamualakum semua. Sejak membuat artikel Kembara Johor-Riau - Menjejak Sultan Alauddin II di Johor Lama dan Sayong Pinang sebelum berkejar ke Tanjung Sedeli 2 minggu lalu saya belum menyambung lagi apa-apa cerita pengembaraan, samada tentang perjalanan selatan Disember 10-18 yang membawa saya anak beranak ke Bentan mahupun perjalanan Medan-Banda Aceh Nov 2-13 yang dibuat untuk menyusuri tempat-tempat yang pernah dijejaki dan/atau diceritakan dalam siri trilogi novel "Berpetualang ke Aceh". Dalam tempoh itu penulisan saya lebih berkisar sekitar seminar dan bengkel sejarah. Cuma Sabtu baru ini lain sedikit kerana artikel Mengenang 88 tahun kejatuhan pemerintahan khalifah Islam dibuat apabila menyedari makna tarikh hari itu.

Apapun pagi tadi saya menghadiri lagi satu acara berkaitan sejarah. Kiranya bersambung mood dan rasa daripada Seminar Antarabangsa Hang Tuah di Seri Negeri - Menjana kebangkitan jati diri Melayu sejati?...



Pagi tadi saya ke Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.


Ada forum sastera "Hang Tuah wira bangsa".



Ada yang bertanya tak cukupkah Seminar Antarabangsa Hang Tuah yang diadakan di Melaka 8 hari lalu? Jawabannya forum di DBP ini dijangka ada extra oomph kerana ia dihadiri oleh Tan Sri Profesor Emeritus Dr Khoo Kay Kim, pakar sejarah dari Universiti Malaya yang mencetuskan polemik tentang kewujudan Hang Tuah.



Biar saya panggil dia Prof KKK sahaja ya sebagai singkatan. Suka hati le kalau orang lain nak tambah jadi kokak ke kengkang ke kangkung. Beliau diberitakan pernah menyebut pada pihak media bahawa Hang Tuah tidak wujud. Tentunya ramai ingin mendengar daripada mulut beliau sendiri apakah alasan beliau berkata begitu.

Kalau betul KKK menafikan kewujudan HT (Hang Tuah pun saya singkatkanlah jugak kot... sekali sekala... :] ), maka ramai berharap akan bertemu buku dengan ruas. Turut menjadi ahli panel adalah Prof Emeritus Datuk Wira Mohd Yusoff Hashim (kiri) dan SN (Sasterawan Negara) Prof Emeritus Dr Muhammad Haji Salleh (tiga dari kiri). Ramai sedia maklum kedua-duanya amat menyokong kewujudan Hang Tuah. Pengerusi adalah Prof Dato' Dr Md. Salleh Yaapar dan saya percaya beliau juga pro HT.



Prof KKK memulakan bicara dengan sopan dan teratur. Ternyata beliau memang seorang pakar akademik yang berwibawa, pandai bermain ilmu saikologi untuk menari minat khalayak. Apabila beliau membuka langkah dengan berkata "Saya tidak pernah menyebut Hang Tuah tidak wujud" orang berjiwa Melayu seperti saya mungkin cepat mahu memaafkan. Mungkin kata-kata beliau dahulu tersilap dipetik orang atau sengaja diputar-belitkan pihak berkepentingan untuk menimbulkan polemik yang kelihatan memang bertujuan mahu menggugat hak orang Melayu.

Maaf ya jika ayat tersebut tidak tepat kerana saya tidak mencatat atau mengingat secara ad verbatim. Mungkin yang dikatakan itu adalah "Saya tidak menyebut Hang Tuah tak wujud". Saya nyatakan ini agar ada atau tidak perkataan 'pernah' jangan dijadikan isu. Sebaliknya fahamkan makna tanpa perlu terlalu teliti setiap perkataan mesti diatur seperti diucapkan. Kadangkala kita terpaksa berurusan dengan orang bersifat loyar buruk. Disebabkan tersilap menyebut Azman jadi Asman kes boleh digugurkan atas hujah ia merujuk kepada orang berlainan sedangkan hakikatnya semua orang tahu ia adalah orang yang sama, cuma kita sahaja tersilap ejaan.

Yang nyata KKK begitu pakar sehingga dapat menyebut sejumlah contoh-contoh orang Melayu yang pernah berjaya di persada antarabangsa termasuk dalam bidang sukan. Sekali lagi saya tidak ingat nama-nama kerana tidak membuat catatan. Saya mahu menumpukan pencernaan pada hal yang saya rasa lebih penting dan ini dibuat menurut gerak rasa dalaman. Tetapi kalau tak salah beliau ada menyebut tentang orang Melayu yang pertama jadi ahli tinju, pertama jadi doktor, pertama masuk Universiti Oxford, pertama main ragbi bersama orang Eropah dan sebagainya. Melihat pada ini hampir sahaja kita boleh terpujuk menganggap KKK sebagai seorang yang memandang tinggi pencapaian orang Melayu.

Sisi lain yang menunjukkan kepercayaan sebenar beliau cuma dapat dihidu dan diduga setelah beliau habis memuji Melayu-melayu tersebut. Dalam pada mengatakan betapa Tanah Melayu yang kita cintainya ini begitu unik kerana memiliki 9 orang pemerintah (yang mana 7 memakai gelaran Sultan, seorang Raja Perlis, seorang lagi Yang Dipertuan Negeri Sembilan tetapi KKK terlupa menyebut ini) beliau kelihatan menyanjung tinggi Inggeris kerana membenarkan institusi beraja terus wujud di sini, tidak menghapuskannya seperti terjadi di India misalnya. Dari situ beliau kelihatan membina premis yang menarik minat kita! Raja-raja Melayu dikatanya mendapat daulat disebabkan mereka berketurunan Raja Iskandar Zulkarnain dan pada satu lapis ini kelihatan seperti mengiktiraf kebesaran orang Melayu. Kemudian baru 'bom' dilepaskan... katanya Hang Tuah tidak penting kerana kedaulatan Raja-raja Melayu sudah cukup untuk menyokong keberadaan orang Melayu.



Maka itu apabila tiba giliran panelis kedua, Prof Mohd Yusof berkata-kata beliau memulakan dengan menyebut betapa insan bernama Hang Tuah ini harus dilihat dalam konteks jawatannya sebagai Laksamana. Katanya kitab Suma Oriental karangan Portugis ada menyebut mengenai Laksamana. Laporan Tom Pires selepas penaklukan Melaka 1511 pula menyebut, selain Bendahara, orang paling penting adalah Laksamana. Walaupun nama Hang Tuah tidak disebut, khalayak harus maklum bahawa yang menjadi Laksamana pada masa yang dirujuk adalah Hang Tuah.

Dalam tradisi penulisan orang Melayu sendiri seperti terdapat dalam kitab Sulalatus Salatin, nama Hang Tuah tidak lagi disebut setelah mendapat jawatan Laksamana. Yang disebut adalah Laksamana sebagai ganti nama dan ini harus menjadi bukti akan kewujudan Hang Tuah, bukan sekadar khayalan dalam minda masyarakat Melayu. Kemudian baru Prof Yusof menyanggah kenyataan KKK bahawa Raja Melayu kononnya cukup sebagai simbol kedaulatan Melayu. Kata beliau, selain raja mesti ada pembesar dan rakyatnya sekali barulah wujud kedaulatan itu. Beberapa kata pujangga tentang hubungan raja dengan rakyat pun diberi sebagai contoh, antaranya bagaimana raja itu seperti pohon, rakyat seperti akar.

Kemudian baru dipanjangkan peranan pembesar dalam dinamika perkembangan kerajaan Melaka. Walaupun pembesar yang dianggap paling penting adalah Bendahara sebagai pemikir, pelaksana polisi adalah Laksamana. Ini menjadi lebih penting apabila mengenangkan Melaka adalah kerajaan maritim di mana kebanyakan perusahaan baik perdagangan mahupun peperangan untuk mengembangkan empayar berlaku atas laut. Dalam konteks itu Laksamana sangatlah penting kerana beliau adalah raja di laut. Jika di darat beliau tidak boleh membunuh tanpa mendapat perkenan raja, di laut pula beliau boleh berbuat begitu atas pertimbangan sendiri. Pendek kata tanpa kewujudan Laksamana Hang Tuah, Melaka tidak akan dapat berkembang menjadi empayar besar dengan kota perdagangan dan pelabuhannya yang pesat itu.



Seterusnya sampai giliran panelis ketiga Prof Muhammad Haji Salleh mengemukakan pandangan atau pengkajian. Oh. Sebelum itu, pengerusi majlis Prof Salleh Yaapar (nama macam serupa tapi seorang Muhammad bin Haji Salleh, seorang lagi Salleh bin Yaapar, tiada perhubungan bapa dan anak ya... :]) menyebut tentang perjalanan Hang Tuah ke India seperti disebut dalam Hikayat Hang Tuah lalu berjumpa dengan angkatan Portugis. Kemudian baru Prof Muhammad mengupas persoalan. Sebagai seorang Sasterawan Negara tentunya beliau mengambil pendekatan sastera...

Kata Prof Muhammad terdapat 5 sumber utama tentang Hang Tuah :-

1. Kitab Sulalatus Salatin (nota saya - kitab yang juga dikenali sebagai Sejarah Melayu, karangan Bendahara Johor Tun Sri Lanang, dipercayai mula dikarang tahun 1612 Masihi)

2. Kitab Tuhfat al-Nafis (karangan Raja Ali Haji, cucu kepada Raja Haji Sabilillah yang mangkat melawan Belanda di Melaka 1784. Kitab harus ditulis abad ke 19 Masihi).

3. Hikayat Hang Tuah (secara rata tidak diketahui pengarangnya tetapi ada satu versi katanya ditulis Tun Kolah, sepupu HT yang katanya terkorban ketika melawan Portugis awal abad ke 16, versi lain-lain pula dikatakan dikarang abad ke 19 atau kemudian)

4. Cerita-cerita lisan (tidak boleh diletak jangka waktu kecuali selepas Hang Tuah wujud abad ke 15)

5. Filem/komik dan lain-lain (harus wujud abad ke 20 dan kemudian).

Menurut beliau terdapat 25 buah naskah manuskrip lama Hang Tuah dengan 4 terdapat di perpustakaan (sila betulkan kalau saya tersilap kerana semasa dia menyebut ini minda saya menerawang sebentar ke tempat, mungkin alam lain) dan 1 di DBP. Ada lebih 40 Hikayat Hang Tuah dan Sulalatus Salatin sedangkan ratusan cerita lisan masih lagi ditulis di kepulauan Melayu (sekali lagi saya kurang dengar). Dalam SS selanggaran A. Samad Ahmad nama HT disebut 128 dalam 6 bab, dalam Tuhfat 2 kali sementara dalam HHT ribuan kali. Ini seharusnya menunjukkan betapa insan bernama Hang Tuah itu wujud secara nyata, bukan setakat cerita-cerita khayalan belaka.





Saya sudah lupa apa yang disebut seterusnya. Kemudian sampai giliran panelis keempat Dr Lalita Sinha. Memperkenalkan dirinya sebagai anak murid Prof Muhammad beliau mungkin berseloroh apabila menyebut dirinya yakin akan kewujudan Hang Tuah apabila awal pagi memilih untuk menaiki LRT demi mengelakkan kesesakan lalu lintas lalu mendapati dirinya turun di stesyen Hang Tuah (di Jalan Hang Tuah, terdekat dengan DBP selain stesyen monorail Maharajalela berhampiran Stadium Merdeka). Dr Lalita memilih untuk bercakap tentang Hang Tuah ke India (seperti disebut dalam HHT) dari aspek spiritual tetapi nampaknya lebih mengenengahkan beberapa kepercayaan Hindu sebagai nilai sejagat yang kelihatan tersirat dalam pengembaraan HT itu.



Sampailah sesi soal jawab dan/atau berkongsi pandangan. Ia dimulakan oleh tokoh Ma'al Hijrah tahun 2005 (saya semak di Google tadi), Dr Muhammad Uthman El-Muhammady. Oh. Salah satu perkara yang disebut panelis (Prof Muhammad kalau tak salah ingatan, saya tak pasti sebenarnya) adalah tentang pertarungan antara Hang Tuah dengan Hang Jebat (dalam Sulalatus Salatin disebut dengan Hang Kasturi). Kata panelis itu, Hang Tuah memperjuangkan institusi diraja yang mana tanpanya akan runtuhlah seluruh kerajaan dan institusi kemasyarakatannya.

Dr Uthman pula melanjutkan dari pernyataan Dr Lalita bahawa HHT mengandungi cerita proses penyucian jiwa untuk kembali kepada diri sebenar mendekati Sang Pencipta. Maka tokoh ulamak itu menyebut Hang Tuah mewakili perjalanan Nafsu Mutmainnah (jiwa yang tenang) sedangkan Hang Jebat mewakili Nafsu Ammarah (yang mengandungi sifat-sifat buruk seperti pemarah dan gopoh, kedua-dua bentuk nafsu disebut antara tujuh tahap nafsu dalam huraian ilmu Tasawuf atau spiritual/kebatinan Islam).



Ini pula adalah Prof Dato' Dr Wan Hashim Wan Teh. Beliau menyebut tentang satu surat yang dibacanya dalam akhbar The New Straits Times. Katanya surat itu menyebut terdapat bukti dari Okinawa, Jepun tentang kewujudan keris Hang Tuah di Pulau Ryukyu. Dan HT pernah datang ke sana bersama kapalnya (menepati cerita dalam HHT).



Selepas itu ada 4 atau 5 hadirin lain berkongsi pandangan sebelum saya diberi peluang menyatakan pandangan/soalan terakhir. Memperkenalkan diri sebagai penulis buku dan bekas wartawan NST kali ini saya tergerak untuk turut menyebut batang tubuh ini sebagai generasi kelima keturunan Laksamana Muhammad Amin yang dibuang ke Pulau Seychelles (rujuk artikel lama Pengembalian jenazah Laksamana Muhammad Amin ke Makam diraja Bukit Chandan... dan Laksamana kembali ke Perak). Saya memulakan dengan menyebut pandangan peribadi bahawa tindak tanduk Hang Tuah yang dikatakan membuta tuli taat terhadap segala titah perintah raja itu adalah berkaitan dimensi Tasawuf juga... bahawa HT melihat raja sebagai zilullah fil alam, bayangan Allah di muka bumi dan titah perintah baginda dianggap sebagai kalam daripada Allah jua. Kemudian baru saya menyebut panjang lebar bahawa perbezaan cerita yang terdapat dalam Sulalatus Salatin berbanding Hikayat Hang Tuah sehingga yang satu kata Hang Tuah melawan Jebat, lagi satu kata lawan Kasturi adalah disebabkan ada persaingan merebut pengaruh antara keluarga/kelompok Bendahara dengan Laksamana.

Saya menyebut 2-3 contoh persaingan yang tertulis dalam Sulalatus Salatin tetapi terlupa menyebut satu yang paling besar. Selepas makan tengah hari baru saya berkongsi contoh tersebut dengan Prof Muhammad. Adapun Sulalatus Salatin menyebut kejatuhan Melaka berlaku tidak lama selepas Bendahara Seri Maharaja Tun Mutahir dibunuh berserta hampir seisi kaum keluarganya akibat fitnah. Sebenarnya berlaku beberapa rentetan peristiwa sebelum timbul nama-nama pengkhianat berbangsa Keling seperti Si Kitul dan Raja Mendeliar yang mengadu-domba. Laksamana (ketika bukan lagi Hang Tuah, kalau tak salah menantunya Khoja Hassan yang dalam SS versi Raja Bongsu disebut Khoja Husin) termakan fitnah lalu mengadu pada raja mengatakan Bendahara hendak menderhaka merebut kerajaan dan inilah yang menyebabkan hampir seisi keluarga Bendahara dibunuh.

Berbalik pada sesi perkongsian/soalan forum. Adapun semasa pembentangan Prof KKK ada menyebut kita sepatutnya melebihkan bercerita tentang sejarah selepas pertengahan abad ke 19. Mereka yang peka tentu dapat menangkap apa yang dimaksudkan adalah sejarah selepas kedatangan Inggeris ataupun British (Inggeris secara definisinya adalah salah satu kaum dan kerajaan di bawah nama besar kerajaan gabungan Britain yang warganya dipanggil British. Tetapi hakikatnya kerajaan yang turut mengandungi negeri-negeri Wales dan Scotland itu rata-rata dikuasai orang Inggeris). Semasa itulah kaum-kaum bukan Melayu dibawa secara besar-besaran ke Tanah Melayu untuk membentuk keadaan sosio-politik sekarang yang semakin menggugat keberadaan orang Melayu. Di atas tadi saya ada menyebut KKK memuji tokoh-tokoh Melayu bukan? Tetapi apabila difikirkan kembali, ia adalah cara halus untuk cendekiawan berketurunan Cina ini menegaskan agenda tersiratnya.

Sesungguhnya tokoh-tokoh Melayu yang disebut itu diberi penghormatan sebegitu rupa setelah MENDAPAT PENGIKTIRAFAN INGGERIS. Mahu sahaja saya menambah bahawa kata-katanya tentang 9 orang pemerintah Melayu disokong Inggeris yang kononnya menunjukkan keprihatinan penjajah (KKK seperti tidak mahu memanggil mereka penjajah tetapi sebagai pelindung ataupun penaung) sedangkan ramai antara pengkaji Melayu tahu bahawa 9 pemerintahan itu terbit antaranya disebabkan polisi pecah dan perintah Inggeris. Misalnya selepas Empayar Johor-Riau-Lingga dipecah dua melalui Perjanjian Inggeris-Belanda 1824, Inggeris menyokong temenggung untuk menerbitkan keSultanan Johor yang terpisah daripada empayar, begitu juga halnya Bendahara menaiki takhta Pahang lalu memakai gelaran Sultan. Dan kami tahu yang diangkat itu adalah para pemerintah pilihan Inggeris. Sedangkan ada waris-waris lebih afdhal disisihkan.

Pada kami Inggeris menyokong Raja-raja Melayu dan tidak menjatuhkannya bukan kerana mereka baik hati. Mereka sebenarnya tahu percubaan untuk menghapuskan institusi tunjang keMelayuan ini akan memberi akibat yang sangat buruk kepada mereka... orang Melayu akan mengamuk dan akan jadi tidak terkawal. Sebaliknya mereka memilih raja-raja yang 'progresif' (baca : boleh mengikut kehendak malah budaya Inggeris. Maaflah saya berterus-terang. Saya pun daripada nasab raja-raja juga. Banyak raja-raja pilihan Inggeris ini kemudian kuat minum arak). Raja-raja pun digunakan untuk memujuk orang Melayu agar sedia menerima program 'kemajuan' Inggeris (sebenarnya program mengubah keadaan sosio-politik Alam Melayu... satu social engineering besar agar bangsa kita terpinggir, bangsa lain pula dapat naik agar kebangkitan Islam daripada Timur dapat dikekang menurut program besar Yahudi Zionis Illuminati).

KKK ada menyebut bagaimana masyarakat Cina kononnya (perkataan saya) lebih terbuka dan fleksibel. Dia memberi contoh bagaimana segala macam dialek bahasa Cina yang banyak itu kemudian disatukan dengan penggunaan dialek Mandarin yang berasal daripada Manchu, dahulu sebuah kerajaan tersendiri yang dimusuhi orang Cina. Katanya di Singapura tidak ada dialek lain lagi kecuali Mandarin. KKK pun bertegas... inilah contoh keterbukaan dan fleksibelnya orang Cina yang kita orang Melayu harus contohinya. Beliau walaupun secara berseloroh turut menambah, orang Cina boleh makan apa sahaja kecuali kerusi dan meja dan itu termasuk contoh keterbukaan (yang nampaknya dikaitkan dengan kemajuan).

Apa maknanya ini tuan-tuan dan puan-puan? Ini secara halus menunjukkan orang Melayu itu 'kurang' berbanding orang Cina menurut pandangan beliau. Teringat saya awal tahun lepas, bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew ada menyebut orang Melayu janganlah terlalu keras menjaga pengamalan agama Islam supaya dapat bercampur baik dengan kaum lain. Kelihatan saranan ini seperti mahukan orang Melayu selesa duduk semeja dengan orang Cina ketika kaum bukan Melayu itu minum arak atau makan babi. Kalau tidak mereka dikira mundur dan akan terus mundur belaka. Ingat lagi reaksi orang Melayu Singapura ketika itu? Saya ada menyebut sedikit dalam artikel lama Isi perlembagaan Singapura yang bakal memangkin kebangkitan Melayu?.

Berbalik pada bab Hang Tuah. Selepas menyebut wira bangsa ini tidak begitu penting berbanding kedaulatan raja yang katanya bersumber (cuma) daripada nasab keturunan Raja Iskandar Zulkarnain KKK mengakhiri pembentangannya dengan menyebut sejarah haruslah ditulis berdasarkan fakta bukannya fable (dongengan). Tu dia. Dah nampak belangnya. Walaupun ada banyak lagi perkara boleh ditanya, kekangan masa menyebabkan saya mengenengahkan ini sahaja kepada KKK - apakah posisi sebenar Prof tentang kewujudan Hang Tuah? Kerana tadi Prof menyatakan bahawa Prof tidak pernah menyebut HT tidak wujud. Namun akhirnya Prof berkata sejarah harus ditulis berdasarkan fakta bukannya fable (kelihatan dibayangkan secara tersirat sebagai fable adalah HT... HT memang diakui wujud pada KKK tapi dalam fable, paling kuat pun dalam sastera sahaja). Kemudian apa yang Prof mahu dalam kurikulum sejarah yang diwajibkan lulus untuk SPM bermula 2013? Berapa peratus agaknya tentang hal-hal seperti kerajaan Melayu Melaka, berapa pula hal kemudian (misalnya selepas penjajahan British yang mana KKK tak mahu mengakui sebagai penjajahan).

Oh. Apabila teringat pasal penjajahan ini mahu sahaja saya bertanya apa pendapat Prof kalau ada orang tampar muka Prof tetapi mengaku cuma mahu menghalau nyamuk yang menghisap darah di muka Prof? Kerana pada saya itulah hakikatnya penjajahan Inggeris di Tanah Melayu. Atas kertas mereka tidak pernah menjajah malah menjadi 'penaung dan pelindung' yang 'memajukan' kita. Tetapi hakikatnya. Ah. Orang yang nenek moyangnya (atau dirinya sendiri!) masih bergelar rakyat British sebelum 31 Ogos 1957 mana faham rasa kesetiaan sebenar terhadap tanah air ini? Tanah mereka tidak dirampas, tanah kita yang dirampas dan mereka sebenarnya mendapat untung daripada polisi penjajah ini. Nasib baiklah saya masih dapat mengawal amarah dan tidak menimbulkan persoalan secara begini...

Apapun saya dapati jawaban KKK seperti membuat 'korner baring'. Tanpa menyatakan dengan tepat beliau percaya atau tidak akan kewujudan HT lagi, Prof Cina ini mengulangi pendiriannya bahawa sejarah harus ditulis dengan fakta yang boleh dibuktikan secara 'empirikal' ataupun saintifik sahaja. Lainlah kalau sastera tambah beliau. Tulislah apa sahaja kamu mahu tetapi ia belum tentu boleh dijadikan sejarah. Kemudian beliau mengulangi kembali peranan Inggeris dengan nada yang memuji... tentang 9 pemerintah atau Raja-raja Melayu yang disokong Inggeris ditambah pula definisi Melayu dalam perlembagaan yang terbit ketika mahu membuat enakmen tanah simpanan Melayu atau Malay Reserve Land 1913. Ah. Inggeris baginya begitu baik dan berjiwa besar. Seolah-olah tanpa mereka institusi diraja tidak akan dapat dipertahankan dan tanah simpanan Melayu pun tidak akan ada.

Saya rasa cukuplah. Anda harus dapat mengagak apakah pendirian sebenar KKK. Dia bukan bodoh. Pada saya kalau dia mahu dia boleh mengorek lebih lanjut sumber-sumber sejarah daripada Dinasti Ming Cina atau sumber Portugis dan Belanda untuk membuktikan Hang Tuah itu wujud sehingga memuaskan piawaian empirikal yang selalu disebut-sebutnya. Ini tidak. Pandainya beliau memperkecilkan peranan Hang Tuah dengan menaikkan kedaulatan Raja-raja Melayu sebagai semata-mata bersumber daripada nasab keturunan Raja Iskandar Zulkarnain. Siapa tahu esok lusa apabila percubaan mengeluarkan nama dan kisah Hang Tuah daripada buku sejarah berjaya, Raja-raja Melayu pula akan diserang sebagai mitos?

Kalau kewujudan Hang Tuah pun mahu dipertikaikan betul ke KKK percaya Raja-raja Melayu adalah keturunan Iskandar Zulkarnain? Sedangkan itulah salah satu modal besar mereka yang anti-monarki, anti Raja-raja Melayu untuk mempersoalkan hak raja-raja memerintah. Bukankah pihak mereka selalu menyebut bahawa kaitan Raja-raja Melayu dengan Iskandar Zulkarnain itu cuma dakwaan yang dicipta untuk menaikkan prestij raja-raja kita? Kalau Hang Tuah sebagai tonggak kekuatan kerajaan berjaya dipatahkan, berapa lama agaknya raja-raja dapat bertahan? Fikirkanlah. Sesungguhnya KKK bukan tidak tahu semua ini. Seorang peguam handal yang sedang membela seorang pembunuh bukan tidak tahu anak guamnya jahat. Tetapi beliau sanggup membelitkan segala fakta, memperkecilkan kredibiliti lawan semata-mata untuk menang kes tak kiralah jika wujud imbuhan lain seperti wang dan kekuasaan.




Nota : Awal pagi jam 4 selepas menyemak kembali artikel ini baru saya teringat. Selepas menyebut daulat Raja-raja Melayu berasal daripada nasab keturunan Iskandar Zulkarnain KKK menambah bagaimana daulat kemudian boleh disampaikan oleh seorang raja kepada yang lain. Lalu disebut bagaimana Raja Lumu (ibni Raja Haji ibni Daeng Chelak) mendapat daulat untuk menjadi Sultan pertama Selangor (Sultan Salehuddin pertengahan abad ke 18 Masihi) dengan pengiktirafan Sultan Mahmud Perak yang dibuat di Lumut. Dalam pada itu beliau menyebut Sultan Johor mendapat daulat daripada Queen Victoria England dan Raja Perlis dari Raja Siam. Agak-agak le apakah yang mahu disampaikannya secara tersirat?

KKK pada akhir jawaban kepada soalan saya tentang posisi sebenar beliau berkenaan kewujudan Hang Tuah ada menyebut dalam rekod Cina tidak disebut langsung bab pernikahan Puteri Hang Li Po dengan Raja Melaka. Katanya orang Cina tidak percaya pun cerita ini. Jadi siapakah yang dibawa ke Melaka dari Cina bersama kira-kira 500 dayang dan pengikut lalu ditempatkan di Bukit Cina? Siapakah yang disebut dikahwini Sultan Mansur Shah dalam kitab Sulalatus Salatin mahupun Hikayat Hang Tuah?

Saya ada teori sendiri tentang siapa itu Hang Li Po (disebut Hang Liu dalam SS versi Raja Bongsu). Saya percaya beliau bukan anak Maharaja Cina zaman itu, mungkin anak pembesar, mungkin dayang, mungkin setakat bertaraf gundik sahaja. Saya percaya pernikahan memang berlaku tetapi dibuat untuk menguji Raja Melaka sambil menyatakan raja Melayu itu sebagai bawahan dari Cina. Maka itu terjadilah peristiwa dalam SS di mana Maharaja Cina akhirnya terpaksa mandi dan minum air basuhan kaki Raja Melaka untuk menghilangkan penyakit teruk akibat ketulahan menerima sembah daripada Raja Melaka.

Saya percaya Sultan Mansur Shah kemudian baru menyedari taraf sebenar 'puteri maharaja Cina' itu. Kalau puteri diraja tulen zaman itu mesti nama keluarganya adalah Zhu seperti halnya raja-raja Dinasti Ming. Sebab itu gelaran Hang yang sebenarnya membawa maksud hamba raja diberikan kepada Li Po. Ya. Hang bukan gelaran dari Cina. Dalam daftar nama-nama keluarga Cina tidak wujud langsung nama Hang, paling dekat adalah Hwang ataupun Huang sedangkan nama-nama gelaran Hang sudah wujud di Melaka sebelum berlaku lagi perhubungan dengan Cina.

Sebab itu Hang Li Po tidak pernah diletakkan setaraf permaisuri Melaka seperti halnya Raden Galoh daripada Majapahit misalnya. Anak hasil perkahwinannya dengan Raja Melaka, Paduka Mimat setakat diberi pemerintah kecil di Jeram, Selangor... bukan sebuah negeri pun, sama saja taraf pegangannya dengan anak-anak raja dari ibu gundik. Cerita sebegini apalagi disebut hal Maharaja Cina terpaksa minum air kaki raja yang awalnya dianggap lebih rendah daripadanya (sebab itu diberi perempuan bertaraf lebih rendah tetapi dihias seolah bertaraf puteri maharaja untuk mengelirukan pandangan awal) kalau benar pun HARAM (menggunakan bahasa kutu) akan disebut dalam rekod raja-raja Cina yang sering menganggap kerajaannya terbesar di dunia, rajanya paling utama.

Apapun apa yang saya nak sebut adalah KKK mengulangi sekali lagi apa yang sudah dinyatakannya kepada media sebelum ini - bahawa dia tidak percaya Hang Li Po dan cerita sekitarnya wujud. Fikirlah. KKK menyebut ini selepas saya bertanyakan posisi sebenar beliau tentang kewujudan Hang Tuah. Tidak disebutnya HT wujud atau tidak... tetapi selepas memberi sedikit 'korner baring' disebut lagi hal Hang Li Po tidak wujud sambil menambah masyarakat Cina pun tidak percaya tentangnya.