Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Friday, May 23, 2008

Kisah "beruk" pencen... Satu tatapan hujung minggu sebelum cerita kembara Negeri Sembilan mula jadi serius...

Ada orang bertanya, gambar mandi saya sudah dipaparkan... Gambar memanjat bila lagi? Hmm... Bila ya? Saya pun tak tahu kerana tak pernah rancang... Sepertimana gambar klip video mandi air panas di Hulu Langat yang dipaparkan dalam posting bertajuk Kembara Negeri Sembilan... Mandi air panas dahulu di Hulu Langat untuk "mengambil" kesegaran... semalam tidak dirancang sebaliknya terjadi akibat gerak yang muncul tiba-tiba ketika berada di menara tinjau antara Hulu Langat dan Ampang untuk membuat rakaman video sambil berjalan ke Negeri Sembilan Ahad lalu.

Apapun, rasanya bab panjat-memanjat ni saya dah kira pencen le sebab rasa dah tak berapa larat dah... Sekali-sekala kena panjat pagar rumah, masjid dan makam tu kira biasa le, bukannya kira serius memanjat... Kalau serius panjat, sekurang-kurang saya akan naik bangunan seperti masjid ataupun pokok sehingga 30 kaki ke atas tapi itu dulu-dulu... Ketika tubuh-badan saya lebih kemas dan aktif membuat pelbagai aktiviti lasak. Sekarang ni rasanya power dah kurang kot?

Dahulu, semasa umur 6 tahun pun saya selalu naik bangunan buruk tadika tempat saya belajar kecil-kecil di Muar yang terletak di atas tiang-tiang... Ala macam rumah-rumah kayu orang Melayu biasa dulu-dulu... Lepas tu panjat tingkap, terus meloncat ke bawah... Dari pangkal tingkap sampai bawah tu ada le tinggi 10 kaki... Lepas tu saya lari balik naik atas tadika dan panjat tingkap lalu lompat lagi dan lagi... Apa nak buat? Inilah perangai kanak-kanak hyperactive macam saya...

Masa di sekolah rendah pula saya selalu panjat tiang kawasan pejalan kaki yang ada bumbung, lari sorang-sorang atas bumbung lepas tu terus lompat ke bawah... Ada le tinggi 10-12 kaki. Masa sekolah menengah pula saya cuba lompat daripada tingkat 2... Alhamdulillah lepas... Cuba daripada tingkat 3. Dapat juga. Nak lompat daripada tingkat 4 tak berani... Rasanya tak boleh buat. Takut "terpele'ot" nanti! Sampai tingkat 3 pun jadilah... Lepas tu bila dah boring, saya panjat daripada bawah balik ikut tiang dan railing... Bila dah sampai atas, saya pun lompat lagi ke bawah...

Hmm... Tiba-tiba teringat semasa darjah 6. Seorang kawan sebaya saya pernah ikut memanjat pohon jejawi yang agak besar lalu jatuh daripada aras lebih 20 kaki, koma 2 minggu... Duduk dalam hospital sebulan lepas tu terus kepala teleng (senget sebelah) sampai sekarang. Ceritanya ada diabadikan dalam buku kedua saya, "Berpetualang ke Aceh: Mencari Syiar yang Asal". Ada diletakkan di sini, dalam posting-posting berikut yang dibuat Julai 2007 :-



MSD (Military, Spy, Detective)... Satu episod nakal seorang budak hyper-active

MSD (Military, Spy, Detective)... Tempat jatuh lagikan dikenang...

MSD (Military, Spy, Detective)... Akhirnya jadi kongsi gelap pula?



Tu le kerja saya dulu-dulu. Memang saya lasak dan ada pulak orang kata kepala "tergejal" gitu! Hehe... Sekarang ni umur dah masuk 38 tahun, exercise pun dah jarang... Boleh kata macam dah takda langsung! Selalu pulak kena sakit urat. Mana tak... Dalam keadaan badan dah tak fit macam dulu pun kadang-kadang saya bantai buat kerja mengarut juga. Contohnya akhir sekali saya layan memanjat bangunan tinggi adalah panjat menara telekomunasi setinggi hampir 200 kaki di Muar tanpa sokongan apa-apa alat-alat keselamatan sampailah ke penghujung paling atas. Kiranya kalau jatuh, kemungkinan untuk patah-riuk malah "gol" terus amatlah besar!

Gambar-gambar berkaitan ada saya letak dalam blogspot BERPETUALANG KE ACEH pada Oktober 2007, dalam posting bertajuk Views from on top a telecommunication tower in Muar... . Ceritanya pula di Text for Views from on top a telecommunication tower in Muar...

Lihat sendiri gambar-gambar itu dan bayangkan diri anda memanjat setinggi itu menaiki tangga-tangga besi yang licin akibat hujan sebelumnya tanpa apa-apa peralatan keselamatan yang mampu menyokong jika tersilap langkah. Dan bayangkan pula, petang sebelumnya, jantung saya pernah terhenti sedetik dua dan badan sakit gila... Akibat terjatuh pokok dan dihempapnya ketika cuba menyakat kera-kera di Tanjung Emas, Muar!

Semasa itu saya seronok melihat kera-kera itu bermain-main di sekitar dan pokok-pokok lalu terus berlari dan melompat memaut sebuah batang pokok yang saya anggar sebesar setengah pemeluk. Tidak disangka, pangkalnya rupa-rupanya sudah reput... Sebaik sahaja dapat memaut batang yang terkeluar menyendeng itu, saya terus menaikkan badan serta kaki pula mula memaut batang. Kononnya mahu menggantungkan diri secara terbalik dengan kaki memaut di atas seperti yang saya biasa buat apabila datang angin gila-gila ketika memanjat pokok...

Tengok-tengok terus batang pokok itu patah di pangkalnya... Hasilnya, bukan sahaja saya jatuh bedebuk dalam keadaan terlentang pada ketinggian tidak kurang 8 kaki malah turut dihempap batang pokok sebesar setengah pemeluk dan sepanjang sekitar 15 kaki! Bayangkan. Dan esoknya saya boleh pergi memanjat menara telekomunasi setinggi 200 kaki selepas hujan pula...

Rasanya sekarang ini saya mahu pencen daripada semua ini. Selain telah merasa jatuh pokok beberapa kali, saya juga pernah beberapa kali teruk jatuh motosikal juga jatuh akibat pelbagai aktiviti lasak lain seperti main ragbi zaman sekolah dan kolej. Kiranya nasib saya baik kerana belum pernah patah mana-mana bahagian tulang, belum pernah pengsan... Tetapi siapa tahu kesan segala ini terhadap sistem dalaman dan urat saraf? Maka kalau diikutkan, memang tubuh-badan saya sudah menanggung begitu banyak pukulan dan kesannya sebenarnya ada... Mungkin ini yang menyebabkan saya sekarang selalu sakit-sakit badan dan urat?

Apapun, saya cuma akan memanjat apabila perlu. Sementara itu untuk mereka yang ingin melihat saya memanjat, cukuplah disajikan video di bawah ya, diambil selepas melepasi kawasan Batu 18 Hulu Langat, hampir sampai ke Sungai Gabai... Sejurus sebelum masuk ke Negeri Sembilan melalui Kuala Klawang...

Inilah dia gaya "beruk" pencen sejurus sebelum aksinya dilihat 2 orang wanita yang lalu di situ... Selepas ini, klip-klip video tentang perjalanan di Negeri Sembilan akan bernada lebih serius... Tetapi tetap ada bahagian yang mana saya tak dapat tahan nak melayan gila... Maka terimalah semuanya seadanya ya! Selamat berehat hujung minggu!


video


Thursday, May 22, 2008

Kembara Negeri Sembilan... Mandi air panas dahulu di Hulu Langat untuk "mengambil" kesegaran...

OK... Seperti yang dijanjikan dalam posting Mukadimah journo kembara Negeri Sembilan yang akan datang... 3 hari lalu, sebaik sahaja selesai segala yang berkaitan proses penceritaan pengembaraan terbaru ke Pantai Timur... Biar ditampilkan satu bentuk penceritaan baru iaitu dengan membuat klip video ala kembara ala dokumentari perjalanan di TV pula! Berdasarkan satu perjalanan ke Negeri Sembilan yang buat Ahad lalu...

Tetapi sebelum kita boleh pergi lebih serius untuk meneroka cara penceritaan terbaru ini serta tempat-tempat menarik yang terpilih di dalamnya, biar dipamirkan dahulu klip-klip video yang diambil di kolam air panas batu 16, Hulu Langat, Selangor ya! Dalam perjalanan untuk masuk ke Negeri Sembilan melalui Kuala Klawang iaitu di daerah Jelebu. Kiranya mahu "mengambil" kesegaran sebelum perjalanan jauh seterusnya... Sila!


video


Sebelum masuk ke kolam air panas pastikan beberapa perkara... Adapun kucing, anjing serta burung dilarang masuk. Tetapi tidak ada larangan bagi beruk!




video

Seronoknya mandi air panas! Sampai tak peduli nampak perut yang "derhaka" kerana mahu "memboroikan" diri semenjak kebelakangan ini... Dan seterusnya cara-cara membuat air basuhan kaki untuk mengubat penyakit ketulahan si Maharaja Cina! Mungkin akan diekspot ke merata dunia? Heh! :]

Tamat cerita kembara terbaru Pantai Timur @ tamat juga kembara post-BKA... Masa untuk kembali ke kehidupan biasa seperti orang lain...

Pertemuan Sungai Muar dengan Sungai Jempol di Negeri Sembilan...



Assalamualaikum semua! Alhamdulillah, dengan izin dan rahmat Allah, akhirnya tamat juga proses penceritaan tentang pengembaraan terbaru saya ke Pantai Timur yang sudah selesai lebih sebulan lalu, satu pengembaraan yang mengambil masa 3 minggu singgah di tempat-tempat terpilih di negeri-negeri Pahang, Terengganu dan Negeri Sembilan dengan menaiki kenderaan awam, banyak berjalan kaki atau hitchike menumpang kereta dan lori...

Adapun perjalanan ini dimulakan dengan menyusuri Jalan Penarikan di Negeri Sembilan, sebuah jalan purba yang pernah menghubungkan Pantai Barat Semenanjung dengan Pantai Timur melalui Sungai Muar seterusnya Sungai Jempol lalu dari situ boleh pula masuk ke Sungai Pahang. Dipercayai jalan ini mula diterokai oleh sekumpulan manusia yang berpindah daripada Pasai (sekarang dalam Aceh) untuk mencari kehidupan baru di Semenanjung sekitar 700 tahun lalu iaitu sebelum muncul kerajaan Melayu Melaka seperti yang dikenali ramai.

Alhamdulillah, walau pun banyak cabaran dihadapi dalam perjalanan malah cabaran dalam penulisan juga dialami apabila ada gangguan-gangguan tertentu yang mengganggu rentak jujur cara saya menulis tanpa berselindung menurut luahan rasa yang muncul pada suatu ketika, segalanya dapat juga dikongsi di sini... Walaupun proses penceritaan jadi sedikit cacat sejak sekitar 2 minggu kebelakangan akibat mood saya terganggu, segalanya ternyata ada hikmahnya jua... Selain menguji kesabaran saya sendiri, sekurang-kurangnya pembaca dapat melihat sendiri akan beza komen-komen yang jujur dengan komen yang mendakwa ingin memperbaiki keadaan tetapi sebenarnya berbau dengki dan irihati, sengaja mahu membuat kacau di sini.

Apapun, tamat proses penceritaan pengembaraan terbaru ke Pantai Timur ini menandakan tamat juga segala kembara serta cerita-cerita untuk pengembaraan seluruh Semenanjung selepas siap menyajikan ketiga-tiga buku dalam siri trilogi "Berpetualang ke Aceh", satu siri pengembaraan yang saya panggil kembara post-BKA... Penyajian siri buku itu menandakan saya sudah selamat menunaikan amanah penyampaian ilmu yang patut bagi peringkat hidup saya buat masa ini iaitu peringkat sebelum masuk umur 40 tahun... Kerana sebaik sahaja masuk umur 40 tahun akan muncul satu fasa baru dalam kehidupan yang mesti diambil kira...

Seperti disebut Nabi Muhammad SAW kalau tak salah ingatan, jika masuk umur 40 tahun pun kamu belum berubah jadi baik maka kemungkinan besar kamu tidak akan jadi baik sampai bila-bila. Umur 40 tahun juga disebut sebagai umur setiap manusia di syurga (manusia di syurga diberi rupa keadaan umur 40 dan terus kekal dalam keadaan itu) sedangkan Nabi Muhammad SAW sendiri mendapat wahyu untuk menjadi Rasul ketika berumur 40... Dan umur 40 juga ditakrifkan sebagai had umur belia. Pendek kata, memang banyak maknanya bagi setiap manusia...

Mengikut kalender tahun Hijriah, umur saya kini adalah 39 dan penghujung tahun nanti akan mula memasuki umur 40. Maka hasrat saya adalah apabila sampai ketika itu, saya sudah kembali berumahtangga dan menjalankan kehidupan lebih teratur seperti kebanyakan manusia biasa...

Salah satu implikasinya, saya tidak mahu lagi berjalan jauh lama-lama seperti dahulu... Kalau berjalan pun dalam keadaan lebih normal, bukan tidur bersepah di sana-sini atau menumpang kenderaan orang untuk berjalan. Maka tamatnya kembara Pantai Timur dan post-BKA berserta tamat proses penceritaannya ini bermakna mulai sekarang, saya bolehlah menumpukan fikiran untuk mencapai kehidupan yang lebih normal dan stabil.

Di sini biar dikumpulkan balik link-link untuk proses penceritaan pengembaraan terbaru ke Pantai Timur, daripada blogspot ini juga blogspot BERPETUALANG KE ACEH . Adapun ada sebahagian isi yang diletakkan untuk blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) terutama yang melibatkan gambar-gambar masjid dan makam... Tetapi untuk link-linknya, elok lihat sendiri di sana atau ikuti sahaja link-link yang ada diberi dalam artikel-artikel yang telah dikumpulkan di sini ya... Sekian! :]



Negeri Sembilan


Kembara terbaru ke Pantai Timur... Sesi dibuka dengan menyusuri Jalan Penarikan di Negeri Sembilan!

Where Muar river meets Jempol in Negeri Sembilan...

Sambungan cerita "Menyusuri Jalan Penarikan di Negeri Sembilan!"... Menyusuri juga makna sebuah mimpi lebih 10 tahun lalu dan kehadiran hantu Siam?




Pahang

Dan perjalanan diteruskan ke Pekan...

A look at the Pahang river estuary and what's around... The southern part that is...

Berjalan ke Makam Chondong... Satu ulang-tayang filem di alam arwah?

From Pekan to Kuantan... The East Coast journey continues...

Salam daripada Kuantan, Pahang! Membuat "ulang-tayang" preview di alam arwah?

Sudah ke Kuantan tapi kembali lagi ke Pekan kerana ada tempat-tempat yang tertinggal...

Now, a look at the northern parts of the Pahang river estuary...




Terengganu

Salam daripada Kemaman, Terengganu! Malam ini kita mula berkongsi cerita bergambar perjalanan terbaru...

A look around Kemaman, Terengganu...

Menyertai persidangan para wali di Terengganu? Hehe! :]

Salam daripada Dungun! Singgah sebentar sebelum ke Kuala Terengganu?

Semalam di Dungung, makang ikang atas pinggang, heh!

Salam daripada Kuala Terengganu... Selesai sudah apa yang patut dibuat di negeri ini!

Makam Tok Pelam di Kuala Terengganu...

Kuala Terengganu dan makam-makam lamanya... Tapak untuk cerita ke Kuala Berang...

Up on Bukit Puteri in Kuala Terengganu

Walking along the Terengganu river to Kampung Cina...

View of Kuala Terengganu from 14 floors up... Or is it 15 or 13? Never mind, just enjoy the view...

Salam dari Kuala Berang... Menyusuri sejarah lama kedatangan Islam...

Visiting old tombs in Kuala Berang...

Masuk ke markas sebuah kumpulan "perjuangan akhir zaman"... Apa yang ingin dibuat di sana?

From Kuala Berang to Pulau Manis...

Wasilah kekeluargaan Tok Pulau Manis, wali agung Terengganu abad ke 17...

Keluarga besar Tokku Paloh, wali agung Terengganu abad ke 19 Masihi...

Kembali ke Kuala Terengganu... Daripada makam keluarga Tokku Paloh ke "warisan Zionis" di Pulau Wan Man?

Taman Tamadun Islam (The Islamic civilisation park) of Terengganu...

Masjid Kristal (The Crystal Mosque)... Built for genuine worship or just to impress?
A quick visit to the Terengganu state museum...

Semalam di Kuala Besut sebelum masuk ke Kelantan...

Views from the bridge at Kuala Besut




Kelantan

Apa ada di Tok Bali, Kelantan?

Views around the high bridge of Tok Bali, Kelantan

Around Pasir Puteh, Kelantan...

Pusing-pusing kerana Raja Abdullah, suami Puteri Saadong! Atas permintaan Nur kedua...

Menyusuri jejak Raja-raja Jembal...

Around the mythical Bukit Marak in Kelantan...

"Mematikan diri" di makam Tok Selehor...

Salam daripada Kota Bahru, Kelantan! Salam Tok Kenali?

The Brunei mosque at Danau Tok Uban, again...

Kelantan river around Kok Majid... Part 2 that is...

Menuruti jejak para wali juga raja-raja di Kota Bahru dan sekitarnya...

Latest pictures of the famous Masjid (mosque) of Kampung Laut in Kelantan...

Apa ada di Gunung Stong?

Wednesday, May 21, 2008

Masjid mata lawan mahkamah mata... Siapa lagi power?

Memandangkan proses penceritaan pengembaraan terbaru ke Pantai Timur telah pun selesai, bolehlah saya kembali bercerita secara biasa menurut rasa ya... Salah satunya dengan melayan mood kepala gila yang boleh muncul tiba-tiba ... Dan di sini, ada satu cerita mengarut yang sebenarnya ada makna tersirat pada mereka yang sedia merenungnya, satu cerita yang saya sudah terfikir lebih seminggu lalu tapi baru hari ini dapat disajikan di sini... Ini dia...





Lihat ini... Daripada artikel bertajuk Masjid Mata... Ia melihat segalanya! yang dibuat lebih sebulan lalu...





Ini pula daripada artikel hasil cetusan rasa apabila melihat bangunan mahkamah ini selepas selesai bersolat di Masjid Wilayah 2 minggu lalu...

Asalnya saya mahu menaikkan balik gambar-gambar ini kerana seronok atas hasil kerja gila ini... Lalu saya rasa rugi pula kalau tidak dipaparkan sekali lagi dan kali ini dalam konteks satu lawan satu iaitu... "Masjid mata lawan mahkamah mata... Siapa lagi power?"

Ya... Siapa lagi kuat dan berkuasa... Ibarat apabila budak-budak menceritakan lalu membandingkan Superman lawan Incredible Hulk atau Ultraman, atau Hantu Pocong lawan Hantu Raya, Hantu Cina lompat-lompat lawan Dracula dan sebagainya... Tetapi apabila dilihat kembali, seolah-olah ada makna tersirat yang membawa saya tergerak untuk bercerita tentangnya...

Pernah dengar cerita Masjid Dhirar di zaman Nabi Muhammad SAW? Pernah tersebut bahawa pada satu ketika, ada satu golongan telah mendirikan sebuah masjid baru tidak jauh daripada sebuah masjid yang sedia ada... Mereka ini mengaku mahu mendirikan masjid ini untuk kesejahteraan ummah tetapi sebaliknya mereka adalah golongan munafik yang sebenarnya merancang untuk menggunakan masjid itu untuk memecah-belahkan orang.

Beginilah, saya copy and paste sedikit penerangan daripada Website lain... Daripada http://alkhatab2.tripod.com/muqaddimahbab9hadith33/


Tuan-tuan pernah dengar kan tentang cerita puak-puak munafik ni buat masjid?...Bila mereka tengok masjid Nabawi ni ramai orang datang mengimarahkannya ketika Nabi saw buat kuliyyah sehingga setiap malam penuh melimpah-limpah dengan manusia; kemudian dengan jual vcdnya, dengan jual air soyanya, dengan jual murtabaknya, pendekata bermacam ragam manusia yang datang; maka mulalah puak munafik ni jadi jealous. Bila hati mereka sakit, lalu atas cadangan Abu Amir ar-Rahib laknatullah, maka mereka pun bermesyuarat untuk membina sebuah lagi masjid bagi menyaingi kepopulariti Masjid Nabawi. Siapa dia Abu Amir ar-rahib ni tuan-tuan?...Dia seorang munafik. Dia jugalah yang mencadangkan supaya digali lubang untuk mengumpan Rasulullah saw supaya jatuh ke dalamnya dalam Perang Uhud. Nama dia Abu Amir, bukannya nama orang kafir, nama orang Islam tapi dia munafik. Dalam Perang Uhud, lubang yang digalinya itu membuatkan Nabi saw jatuh kedalamnya sehinggakan luka kedua-dua lutut Rasulullah dan Rasulullah pengsan dalam lubang tersebut. Lalu tersebarlah khabar angin mengatakan bahwa Muhammad telah mati ketika itu. Siapa punya kerja ni?...Itulah dia Abu Amir ar-rahib. Dia jugalah yang mempengerusikan mesyuarat dengan jawatan kuasa munafiknya bagi meluluskan projek membina masjid baru untuk melawan Masjid Nabawi. Nama masjid tersebut sepertimana yang Allah sebut dalam al-Quran dalam Surah at-Taubah:107-108 ialah Allah namakan masjid itu sebagai masjid Dhirar yakni masjid pelampau sebab ia bukan dibina atas dasar taqwa. Ia dibina kerana untuk memecah-belahkan masjid Rasulullah saw. Masjid yang dibina oleh Abu Amir ar-rahib ini nampak begitu cantik, sebab memang sejak dulu lagi puak-puak munafik ni Allah bagi depa banyak duit (yang takdak duit selalunya kita). Begitulah juga dengan yang sekarang ni pun. Mereka banyak duit. Mereka boleh buat masjid dengan mudah sekali. Carpet, tu dia punya tebai, kalau sujud tenggelam dengan hidung-hidung kita sekali. Kemudian boh air-con lagi. Mesyuarat AJK ni boleh kata tiap-tiap bulan. Bendahari bentang duit, punyala banyak, sampai beratus ribu pun ada. Tapi satu kuliyah satu ceramah pun takdak, sampai anak qariah jadi bangang, jadi bodo tak reti Islam. Inilah dia keadaan masjid dhirar.

Bila masjid dhirar itu siap ditegakkan, Abu Amir pun panggil Nabi saw untuk merasmikannya. Tapi kebetulan pada waktu itu, Nabi saw nak pergi Perang Tabuk. Tuan-tuan nampak tak macamana teruknya perangai orang munafik?...Dalam suasana Nabi saw nak pergi ke Tabuk untuk berperang, sepatutnya sebagai orang Islam, mereka kenalah join Rasulullah pergi perang lawan Rom di Tabuk. Tapi apa Abu Amir buat?...Dia pi jumpa Rasulullah, minta Nabi saw rasmi masjid dia. Sebab semua krew rtm (radio tv Madinah) dah pun pasang siap dah segala kamera dan lens apa semua ni, untuk ambik gambar bagi dimuatkan dalam suratkhabar Madinah. Maka dalam headline esok akan gah lah terpampang nama Abu Amir Pengerusi masjid yang dirasmikan oleh Rasulullah saw...Tapi apa kata Nabi saw?...Kata Rasulullah saw, "Saya sebenarnya dah plan untuk pergi berperang di Tabuk. Jadi, tunggulah saya balik dari Tabuk, baru saya akan rasmi."...Lalu kata Abu Amir, "Takpalah kalau Rasulullah dah kata lagu tu."...Nampak tak tuan-tuan; bukannya dia nak pi berperang sama, tapi dok asyik sibuk dengan program rasmi masjid. Apa punya tolonji puak-puak ni.

Jadi, pergilah Rasulullah saw ke Tabuk. Tapi dalam perjalanan balik daripada Tabuk, tiba-tiba Jibril as mai sampai pesan Allah ta`ala. Jibril as kata, "Ya Rasulullah, jangan kamu sembahyang dalam masjid tu selama-lamanya; dan Allah pesan kepada kamu supaya arahkan sahabat pi bakar masjid dhirar!!!"...Inilah dia akibat yang ditimpakan Allah kepada masjid yang dibina bagi memecah-belahkan orang beriman. Sebab itu, Allah memuji masjid Kuba`, kataNya, "Wahai Muhammad! masjid yang dibina atas asas taqwa (Masjid Kuba`) adalah lebih berhak kamu sembahyang di dalamnya."...Bila Nabi saw sampai saja di Madinah, bukannya dia pi rasmi, tapi dia pi ambik minyak gas, kemudian habis dibakarnya masjid dhirar tersebut. Terkebil-kebil si Abu Amir melihat masjidnya dibakar; dengan karpet, dengan kamera, dengan lens habih semua selesai jadi abu. Inilah ceritanya tuan-tuan. Iaitu mesti ada sifat rukuk dan sujud kepada Allah, dengan makna kata mesti patuh kepada setiap peraturan Allah di dalam maupun di luar sembahyang. Jangan di dalam sembahyang saja kita sujud sampai hitam dahi-dahi, tapi di luar sembahyang kitalah orang yang menyampaikan ucapan yang menakutkan umat Islam.


Itu cerita zaman Nabi dahulu... Cuba kita lihat dalam konteks sekarang pula di mana banyak masjid-masjid megah telah dibina, bukan atas dasar takwa tetapi untuk bermegah-megah... Jika dahulu masjid-masjid seperti Masjid Dhirar itu dibina oleh orang Islam juga... Walaupun mereka itu golongan munafiq, sekurang-kurangnya daripada segi luaran, mereka masih lagi orang Islam. Tetapi sekarang, terang-terang banyak masjid didirikan oleh orang-orang kafir... Kalau kafir zimmi kira OK lah juga kerana mereka tidak bermusuhan dengan orang-orang Islam... Yang jadi masalah apabila masjid-masjid kita dibina oleh golongan kafir harbi yang sebenarnya memusuhi umat Islam tetapi sanggup membina masjid-masjid kita semata-mata kerana keuntungan wang ringgit setelah mendapat tender kontrak pembinaan dan sebagainya...

Tuan-tuan dan puan-puan... Dahulu kita ada banyak masjid-masjid kayu di kampung-kampung yang walaupun dhaif dan serba ringkas binaannya, ia dibina dengan penuh takwa... Kerana sekurang-kurangnya ia dibina supaya masyarakat tempat dapat bersolat jemaah... Lalu masjid juga menjadi tempat menghubungkan silaturahim dan membuat pelbagai aktiviti sosial yang diredhai Allah... Tetapi kini kita ada banyak masjid-masjid megah tetapi masyarakat pula sering berpecah-belah... Masjid-masjid ini dibina dengan sumber kewangan yang boleh diragukan asal-usulnya... Ada campur-aduk hasil wang rasuah, pecah amanah... Paling kurang pun bercampur wang riba' yang sudah jadi amalan serta perkara biasa masyarakat zaman sekarang... Mana pergi masjid-masjid yang dibina dengan penuh ketakwaan? Yang saya tahu, banyak yang telah dirobohkan atas nama kemodenan...

Zaman sekarang ini di mana program Yahudi Zionis untuk menakluki dunia semakin nyata dengan segala macam krisis peringkat dunia yang sebenarnya dibuat-buat mereka, jangan hairan jika ada masjid yang dibina dengan pembiayaan wang Yahudi Zionis juga! Mungkin sebab itu saya tergerak untuk membuat lakaran masjid mata? Walaupun dari segi luaran, ia adalah gurauan imaginasi yang timbul apabila melihat sesetengah masjid dengan kubah besar tinggi... Akibat timbul rasa, bagaimanakah agaknya rupa masjid ini jika ada mata pada kubahnya... Dari segi tersirat pula, ia menunjukkan satu usaha mendominasi dunia yang sedang berjalan kerana lambang mata satu itu sering dikaitkan dengan lambang-lambang perkumpulan Yahudi Zionis seperti golongan Freemason dan Illuminati kerana ia dikatakan berkaitan dengan mata Dajjal!

Apapun, itu cerita masjid di mana walau apapun, ia tetap boleh dikaitkan dengan Islam, tak kiralah samada Islam sejati mahupun Islam munafiq... Sekarang fikirkan... Mahkamah mata pula... Yang mungkin membawa makna tersirat mahkamah di bawah pengawasan kuncu-kuncu Dajjal ataupun puak Yahudi Zionis...

Dalam pengawasan "mahkamah mata" ini, jangan hairan jika pihak Kristian boleh menang dalam kes penggunaan nama Allah untuk kitab-kitab Injil dalam bahasa Melayu... Mereka boleh dimenangkan atas nama hak asasi manusia dan kebebasan untuk bersuara sedangkan mereka yang melihat dengan matahati, bukan dengan "mahkamah mata" sedar bahawa ini semua dibuat supaya umat Islam dapat dikelirukan lalu dibawa jadi murtad...

Bagaimana pula kes Lina Joy... Bagaimana kes Siti Fatimah Tan Abdullah yang dibenarkan kembali murtad? Atas nama hak asasi sejagat di bawah pengawasan mahkamah yang menggunakan undang-undang ciptaan manusia hasil gerak pemikiran para cendekiawan Yahudi Zionis sejak beribu tahun lalu, pelbagai perkara boleh dibenarkan atas nama "keadilan" sedangkan semua ini melanggar hukum-hakam Allah belaka!

Jadi fikirkan... Jika Masjid Mata lawan Mahkamah Mata, siapa lagi power? Atau mereka sebenarnya sedang bekerjasama untuk membina satu dunia baru iaitu New World Order? Fikirkan... :]

Dari Raub terus ke Kuala Lumpur untuk menghadiri Pesta Buku Antarabangsa 2008... Tamatnya pengembaraan terbaru ke Pantai Timur juga kembara Post-BKA!

Hmm... Ada semacam perasaan yang berat serta sedikit sayu untuk memulakan penulisan posting kali ini... Mungkin kerana ia adalah artikel penamat bagi siri pengembaraan terbaru saya ke Pantai Timur yang sudah selesai lebih sebulan lalu... Malah ia adalah artikel penamat kepada siri pengembaraan "post-BKA" atau pengembaraan-pengembaraan yang dibuat setelah selesai menyajikan ketiga-tiga buku dalam siri trilogi "Berpetualang ke Aceh" dengan sub-titles "Mencari Diri dan Erti" (BKA I), "Membela Syiar yang Asal" (BKA II) dan "Sirih Pulang ke Gagang?" (BKA III)... Siri pengembaraan yang meliputi lokasi-lokasi tertentu di Selatan termasuk setiap daerah di negeri Johor, Utara (Perak dan Kedah) seterusnya Pantai Timur (Pahang, Terengganu dan Kelantan) melalui Jalan Penarikan, sebuah jalan perhubungan dahulu-kala di Negeri Sembilan!

Sat... Kena main minesweeper sampai puas kot sebelum dapat menyambung cerita? Relaks sat...

-----------------------

OK... Setelah beberapa kali "meletup" main minesweeper tetapi dapat juga menghabiskan beberapa sessi dengan jayanya, barulah boleh disambung cerita...

Setelah selesai menziarahi makam Raja Ahmad di Kampung Relong, saya terpaksa berjalan kaki sedikit untuk ke Kuala Lipis. Alhamdulillah, sekitar 2-3 km kemudian saya dapat hitchike menumpang sebuah bas yang sudah tamat perkhidmatan untuk hari itu lalu diturunkan di jalan luar pekan Kuala Lipis, jalan menghala ke Raub juga untuk ke Kelantan...

Di sana, walau dalam keadaan hujan lebat yang menyebabkan saya basah kuyup, Alhamdulillah, saya berjaya mendapatkan bas pukul 7 petang Kuala Lipis ke Raub... Dapat menukar baju di dalam bas dan selamat sampai sampai sekitar 8.30 malam begitu.

Saya turun di Taman Amelina untuk pergi ke rumah seorang sepupu. Ingatkan dapat terus berehat, rupa-rupanya tengah malam itu kena menolongnya mengalihkan sebuah kereta yang rosak teruk akibat kemalangan, dibawa oleh adik iparnya yang suka mabuk dan ada masalah penyalahgunaan dadah.

Apapun, malam itu juga saya dihantar ke rumah almarhum Nenek dan bermalam di situ. Dipendekkan cerita, malam berikutnya saya bermalam di situ lagi tetapi sebelum itu, pada waktu tengah malam juga, saya harus menolong sepupu saya sekali lagi mengalihkan kereta rosak yang sama tetapi ke tempat lain yang lebih jauh pula akibat tempat ia pertama kali dialih tidak lagi selamat... Seorang kenalan sepupu yang mencadangkan agar kereta itu dialih ke hadapan rumahnya malam sebelum itu rupa-rupanya mahu mengambil kesempatan... Dia seorang pomen sambilan lalu menggunakan peluang itu untuk meminta agar kereta rosak itu dijual murah kepadanya... Malah, rupa-rupanya siang itu dia sempat mengambil beberapa barangan spare-part daripada kereta untuk diniagakan... Nasib baik sepupu saya cepat sedar dan memperbetulkan keadaan...

Adapun beberapa gambar sekitar Raub telah saya letakkan di blogspot saya yang lain... Setelah menziarahi makam almarhum Nenek (gambarnya di bawah ini), saya pun mendapat "isyarat" agar terus kembali ke Kuala Lumpur... Tidak perlu lagi singgah di mana-mana tempat seperti Bentong dan Janda Baik sepertimana biasa saya buat apabila mahu bergerak daripada Raub ke Kuala Lumpur... Supaya saya dapat menghadiri Pesta Buku Antarabangsa 2008 di PWTC yang sudah bermula ketika itu.

Saya kembali ke Kuala Lumpur hari Rabu 9 April 2008. Tetapi saya berehat dahulu di Kajang... Hari Sabtu, 12 April baru tergerak untuk pergi ke Pesta Buku... Bersama rakan baik saya Zaidi @ Perpatih Tulus...

Dalam gambar terakhir di posting ini, kelihatan Zaidi sedang tersenyum bergambar bersama sasterawan negara Pak Samad Said yang ditemui di Pesta Buku. Saya pula gembira dapat berjumpa lagi Pak Samad dan menghadiahkan siri buku "Berpetualang ke Aceh"... Ini kerana saya ada berjanji akan memberi ketiga-tiga buku apabila bertemu lagi... Sejak mula mengenalinya serta bertukar-tukar cerita ketika menghadiri sebuah majlis sastera di Dewan Bahasa dan Pustaka lebih sebulan sebelum itu, majlis yang menyebabkan saya terpaksa menunda perjalanan ke Pantai Timur sehingga sekitar 2 minggu kemudian!

Apapun, selesailah proses penyampaian cerita berkenaan pengembaraan terbaru ke Pantai Timur... Insyaallah selepas ini akan disajikan cerita-cerita lain pula... Antara yang sedang difikirkan, cerita bergambar perjalanan melawat makam-makam di Singapura penghujung tahun 2006 serta umrah di Mekah dan ziarah di Madinah tahun 2005.

Tetapi sebelum itu, biarlah dilepaskan nanti sedikit cerita perjalanan sekitar Negeri Sembilan yang dibuat Ahad baru ini... Pertama kali penceritaan dibuat dalam bentuk video ala majalah atau dokumentari pengembaraan di TV...

Insyaallah nanti, akan saya buat juga siri cerita nostalgia zaman kolej "A" Levels untuk blogspot saya yang lain iaitu dalam bahasa Inggeris. Ini kerana perjumpaan bersama kawan-kawan lama sebilik di kolej iaitu ahli-ahli bilik 51C hampir 2 minggu lalu masih terngiang-ngiang di kepala... Sekian! :]









Tuesday, May 20, 2008

Kampung Relong di Kuala Lipis dan makam Raja Ahmad

OK... Tadi telah saya letakkan beberapa gambar sekitar pekan Kuala Lipis, Pahang di sebuah blogspot saya yang lain. Selepas meninggalkan Kelantan, ternyata terasa sungguh penat di badan akibat pengembaraan termasuk memanjat sebahagian Gunung Stong di Dabong dalam keadaan sakit perut yang belum betul-betul reda lalu saya bermalam di Kuala Lipis satu malam.

Ketika itu terasa juga mahu menamatkan terus pengembaraan terbaru ke Pantai Timur yang sudah pun memakan masa 3 minggu dan segala penat-lelahnya... Tetapi memikirkan akan harapan serta saranan seorang pembaca blogspot ini agar saya pergi ke Kampung Relong sekitar Kuala Lipis untuk menziarahi makam seseorang yang dikenali sebagai Raja Ahmad @ Datuk Linggi, saya melawan segala kepenatan dan bisa-bisa badan untuk ke sana juga.

Di Kampung Relong, nasib baik saya terserempak dengan seorang remaja lelaki Tingkatan Empat yang sudi membawa saya ke makam... Kalau tidak jenuh juga mahu mencari sedangkan letak makam ini boleh tahan jauh ke dalam kawasan kampung.

Selepas memasuki sebuah kawasan di belakang rumah orang kelihatan sebuah makam yang sedikit bersemak. Tetapi kata remaja ini, makam Raja Ahmad bukan yang itu sebaliknya langsung tidak kelihatan lagi akibat sekitarnya telah dipenuhi semak hutan belukar...

Nasib baik dia tahu kedudukannya di sebalik semak iaitu di pangkal sebuah pokok... Katanya dahulu dia dan keluarga selalu menziarahi makam Raja Ahmad kerana mereka adalah anak cucu keturunannya... Tetapi mungkin sekarang kurang dipedulikan. Kali terakhir dia menziarahinya adalah 3 tahun lalu!

Petang itu, saya terpaksa berjalan kaki sedikit untuk kembali ke Kuala Lipis kerana perkhidmatan bas sudah tamat. Dalam perjalanan itu, kelihatan sebuah bukit batu kapur yang mungkin adalah tempat asal calon presiden Amerika Syarikat yang terbaru iaitu Barack Obama! Sekian... :]
















Dari Dabong, Kelantan ke Kuala Lipis, Pahang... Sampai ke penghujung pengembaraan terbaru ke Pantai Timur!

Selepas selesai menikmati kesegaran mandi air terjun Gunung Stong di Dabong, Kelantan, saya pun kembali ke pekan Dabong. Dari sana langkah-langkah terakhir pengembaraan terbaru saya ke Pantai Timur pun dimulakan dengan menaiki keretapi ke Kuala Lipis, Pahang.

Sedikit gambar sekitar Dabong serta beberapa pemandangan perjalanan dalam keretapi sehingga ke Gua Musang telah saya letakkan dalam sebuah blogspot saya yang lain Ahad lalu. Di sini biar diletak sedikit lagi gambar dalam perjalanan iaitu sekitar Gua Musang, seterusnya Merapoh sehingga sampai ke Kuala Lipis ya! Insyaallah selepas ini akan saya letakkan pula beberapa gambar sekitar pekan Kuala Lipis dalam blogspot lain itu... Sekian! :]








Monday, May 19, 2008

Mukadimah journo kembara Negeri Sembilan yang akan datang...

Hari Khamis lalu, seorang kawan baik saya, saudara Zaidi @ Perpatih Tulus telah menalifon bertanyakan khabar sambil mengajak saya berjalan hujung minggu. Oleh kerana Sabtu saya bercadang mahu menghadiri majlis hol alrmahum Ustaz Wan Saghir di Gombak, saya mengajaknya ke sana. Zaidi pun bersetuju... Tetapi Jumaat malam Sabtu pula dia terpaksa menukar rancangan kerana ada hal lain lalu kami berjanji untuk berjumpa siang Ahad. Katanya dia bebas Ahad dan Isnin... Bolehlah dia membawa saya ke mana-mana yang saya ingin lalu saya terfikir mahu berjalan-jalan di sebelah Negeri Sembilan pula!

Siang Ahad iaitu semalam kami pun berjumpa di rumah ibu saudara saya di Ampang. Secara spontan kami tergerak untuk mengambil jalan menaiki bukit memotong ke Ulu Langat... Cadang kami mahu ke Kuala Klawang kemudian berpusing mengelilingi Negeri Sembilan menurut arah jam...

Di pertengahan perjalanan ke Ulu Langat iaitu di atas bukit menghadap ke pemandangan indah bandaraya Kuala Lumpur yang terbentang, kami tergerak untuk singgah di tempat rehat serta menara peninjau di atas. Kami pun mula mengambil gambar-gambar, Zaidi menggunakan perakam video yang juga boleh mengambil gambar seperti kamera digital biasa, saya seperti biasa menggunakan kamera digital murah yang ada.

Dalam pada itu, tergerak secara spontan untuk bermain-main berlakon di dalam video... Daripada itu, timbul gerak untuk membuat rakaman perjalanan kami hari itu dalam bentuk seperti majalah TV di mana Zaidi bertindak sebagai cameraman dan saya pula jadi hos "rancangan" ataupun wartawan.

Hasilnya, buat pertama kali kami dapat membuat satu siri rakaman yang serupa sebuah rencana pengembaraan... Insyaallah apabila sampai masanya iaitu selepas selesai menyajikan cerita-cerita bergambar berkaitan pengembaraan terbaru saya ke Pantai Timur yang telah selesai lebih sebulan lepas, akan saya paparkan bahagian demi bahagian rencana hasil rakaman kami ini pula!

Antara tempat-tempat yang sempat kami pergi dan rakamkan ceritanya ialah Masjid Kampung Dulang dan makam Moyang Salleh di Jelebu, makam Sheikh Muhammad Said Linggi di Seremban dan makam Raja Melewar di Rembau. Sebagai mukadimah bentuk baru penceritaan di blogspot yang akan datang ini, biar disajikan 3 video "mengarut" yang berjaya mencetuskan idea baru kami ini... Video-video yang memaparkan muka sembab saya yang masih belum betul-betul bangkit daripada tidur hari itu... Jumpa lagi nanti!


video

"Simulasi" Rock kapak Malaya!



video

Menghadapi serangan Gojira @ Godzila tanpa bantuan Ultraman Taro!

video

Karam Singh Walia melaporkan hal alam sekitar!

Sunday, May 18, 2008

Gunung Stong, air terjun tinggi, sakit perut yang amat sangat dan Chik Siti Wan Kembang...

Beberapa hari lepas, saya ada meletakkan 3 buah gambar yang menunjukkan kedudukan sebuah air terjun tinggi di Gunung Stong, Dabong, Kelantan... Sebagai mukadimah untuk sebuah cerita yang akan datang. Untuk makluman, air terjun ini yang mempunyai satu tingkat besar pada ketinggian 1,000 kaki daripada paras laut dinyatakan sebagai air terjun tertinggi di Asia Tenggara!

Sekarang sudah sampai masanya untuk mengeluarkan cerita ini... Tetapi masih dalam mood bercerita dengan gambar sahaja ya, satu mood yang cuma akan tamat setelah selesai mengeluarkan segala gambar yang perlu tentang perjalanan terbaru saya ke Pantai Timur yang telah tamat lebih sebulan lalu.

Adapun cerita ini dimulakan dengan gambar masjid di Dabong dalam keheningan pagi selepas solat Subuh. Di masjid itulah saya bermalam selepas sampai di situ setelah tengah malam, dengan menaiki keretapi daripada Kota Bahru.

Di masjid itu, saya telah diserang sakit perut berserta penyakit kejang otot, demam-demam dan ceret-beret yang sangat teruk. Bukan sahaja saya tidak dapat betul-betul tidur malah hampir sepanjang malam itu saya mengerang kesakitan selain terpaksa berulang-alik masuk ke tandas masjid... Mungkin sebab malam itu saya tidak makan apa-apa kecuali kerepek ubi kentang pringles?

Mungkin keadaan ini menjadi teruk juga akibat kepenatan mengembara tidak berhenti di Pantai Timur sejak 3 minggu sebelum itu? Dan lagi, sejak saya berhenti merokok secara mendadak hampir 2 tahun lalu, memang saya selalu diserang sakit-sakit sendi dan urat yang amat sangat... Ini belum dikira kesan segala beban hidup yang dialami lebih-lebih lagi setelah lama tidak bekerja dan tidak berumahtangga, sentiasa sahaja mengembara ke sana ke mari untuk memahami keadaan yang menimpa seorang diri dalam keadaan terpinga-pinga dan orang yang tidak memahami sering menghina...

Apapun, pagi itu selepas solat Subuh, dalam kesakitan yang belum surut itu lagi, saya gagahkan diri juga untuk memanjat Gunung Stong demi melihat air terjun tinggi yang saya pertama kali sampai 10 tahun lalu... Ketika mengembara seorang diri menaiki motosikal ke Perak seterusnya masuk ke Jeli, Kelantan kemudian mahu ke Gua Musang melalui Dabong, melalui sebuah jalan tepian Banjaran Titiwangsa yang rupa-rupanya telah rosak teruk.

Gambar-gambar yang ada ini sedikit pun tidak dapat membayangkan kesakitan yang saya alami ketika itu selain penat-lelah teruk dan kejang-kejang otot sehingga terasa seperti mahu "tercabut pinggang" ketika memanjat sebahagian gunung... Sepertimana cerita-cerita yang saya buat di mana-mana blogspot saya yang ada tidak dapat membayangkan segala susah-payah sebenar dan air-mata darah yang mengalir dalam pengembaraan untuk mengorek cerita-cerita yang tersembunyi... Kecuali apabila saya tergerak untuk meluahkan rasa secara jujur demi untuk melicinkan gerak bercerita yang boleh jadi tersekat apabila dilanda masalah.

Cukuplah dikatakan Gunung Stong yang bersambung dengan Gunung Ayam dan sebuah lagi gunung, kalau tak salah ingatan namanya Gunung Cintawangsa menyimpan rahsianya yang tersendiri. Di sini dikatakan tempat persemayaman terakhir raja perempuan Kelantan dahulukala yang terkenal iaitu Chik Siti Wan Kembang.

Selain itu saya terasa sesuatu yang menarik tentang batu-batan dan galian yang terdapat di sini. Air gunungnya yang berwarna sedikit kekuningan melambangkan satu kandungan mineral yang tertentu... Setakat ini air berciri serupa cuma pernah saya lihat di kawasan air terjun Kota Tinggi, Johor dan air terjun Lata Kekabu di Perak.

Lihat pula 2 gambar terakhir yang menunjukkan batu-batan yang kelihatan ada warna-warna metallic... Agak-agaklah, apa yang terkandung di dalam batu batan ini? Sekian! :]