Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Friday, May 21, 2010

Projek buku keretapi : Stesyen-stesyen selatan hari Ahad. Apa ada di Bekok?

Kita sambung lagi cerita keretapi... hooraaayyyy!!! :]


Pagi Ahad, 7 Februari, sampai masanya untuk melihat stesyen keretapi Johor Bahru...


Nampaknya kedatangan kami tepat pada masanya. Adapun stesyen keretapi yang dibina sejak zaman British ini mungkin akan hilang fungsinya tidak lama lagi...



Seperti stesyen keretapi Kuala Lumpur yang kini sudah turun taraf menjadi stesyen keretapi komuter bertaraf hentian tempatan demi memberi laluan kepada KL Sentral sebagai stesyen baru utama, stesyen keretapi JB juga harus akur dengan ketentuan masa yang lebih menekankan pemodenan. Lihat artikel JB railway station old and new di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.



Satu pemandangan bandaraya JB dari jejantas masuk ke bangunan stesyen baru yang belum dibuka penuh. Lihat juga The blooming skyline of Johor Bahru.




Ini adalah pemandangan Selat Tebrau dengan Singapura di latar-belakang.




Kami singgah sebentar di Masjid Abu Bakar...





Kemudian baru bergerak meninggalkan JB untuk ke Bekok. Rasa teruja pula apabila alat pemanduan GPS (betul ke panggilan tu?) menganggarkan kami akan sampai dalam tempoh 1 jam 31 minit... ada nombor 131, nombor yang sangat bermakna buat saya, nombor home sweet home...




Adapun kami ke Bekok kerana ia adalah antara sedikit stesyen keretapi yang belum kami lawati dalam perjalanan ini, stesyen keretapi yang terletak dalam laluan selatan hingga ke JB. Kebanyakan stesyen sudah kami lawati hari Sabtu. Lihat Projek buku keretapi : Stesyen-stesyen selatan hari Sabtu... satu permulaan. Namun ada yang kami 'simpan' untuk hari Ahad kerana perlu mengejar masa dan cahaya terang siang hari...




Satu setengah jam kemudian sampailah kami ke sini. Bagaimana saya tahu? Kerana pada gambar paparan GPS yang menunjukkan kami akan sampai ke Bekok dalam tempoh 1 jam 31 minit ada rekod menunjukkan gambar itu diambil pada jam 10.51 pagi.

Gambar di atas pula diambil pada jam 12:20 tengahari. Maka beza masanya memang sekitar satu setengah jam atau lebih tepat, 1 jam 29 minit. Tapi ini masih lagi di persimpangan masuk ke empangan Bekok. Rekod menunjukkan gambar seterusnya yang diambil sebaik sahaja sampai (ada papan tanda bertulis "Selamat datang ke empangan Bekok") diambil pada jam 12:22, tepat 1 jam 31 minit selepas gambar paparan GPS diambil. Lihat The Bekok dam .

Ketika memilih gambar untuk artikel ini pula baru saya tersedar gambar di atas memiliki filename P2070131.jpg. Ah... ada lagi satu 131. Nampaknya ada 3 kali 131 yang melibatkan tempat ini... 1:31 waktu jangkaan untuk sampai ke Bekok yang sebenarnya waktu jangkaan untuk sampai ke stesyen keretapi bukan ke empangan kerana itulah koordinat yang kami letak dalam GPS sewaktu meninggalkan JB. Ini diikuti 1:31 untuk waktu sebenar sampai ke empangan dan 131 dalam nama fail gambar menunjukkan jalan masuk ke empangan, jalan yang ditemui terlebih dahulu sebelum dapat sampai ke stesyen dari arah selatan. Untuk pengetahuan stesyen keretapi Bekok terletak lebih 30 km dari empangan Bekok!




Apakah ada sesuatu yang perlu dirungkai di Bekok, sesuatu yang ada kaitan peribadi buat diri ini? Yang pasti di sini saya terasa begitu nyaman dan tenang...


Baik stesyen mahupun pekan kecil Bekok terasa begitu menarik juga mengujakan. Tetapi saya tidak pasti sebab apa. Lihat Bekok's train station. Apakah kedudukannya berhampiran Taman Negara Endau-Rompin menjadi satu faktor? Lihat Something about Bekok....




Semasa meninggalkan Bekok menghala ke Segamat saya tertarik dengan gunung-ganang di latar-belakang. Apakah di tengah itu Gunung Bekok? Hati saya mengatakan memang kena sangatlah bentuknya dengan nama Bekok... mungkin sebab ia berlekok...

Dalam pada itu teringat zaman saya bersekolah asrama penuh di Sekolah Menengah Sains Johor , Kluang lebih 20 tahun lalu. Dari tingkat 3 asrama yang terletak di atas bukit saya sering memandang jauh ke ufuk utara di mana kelihatan gunung-gunung terbentang begitu cantik, indah. Peta menunjukkan yang paling tinggi sekitar itu (kalau tak salah ingatan) bernama Gunung Bekok. Siapa sangka, setelah begitu lama baru saya dapat sampai ke Bekok?











Sekitar 15 minit kemudian kami sampai ke Labis. Seperti di Bekok, baru hari ini kami tergerak untuk singgah ke stesyen keretapi Labis. Walhal tidak seperti Bekok yang terletak hampir 9 km dari jalan besar, bandar Labis dan stesyen keretapinya terletak cuma 200 meter gitu dari laluan utama Air Hitam-Yong Peng-Segamat.





Jam 2:25 kami sampai ke Segamat...







Perjalanan diteruskan ke Gemas. Kelihatan Gunung Ledang sepanjang perjalanan...








Dari Gemas kami memilih untuk masuk ke Bahau yang terletak kurang sedikit 40 km perjalanan. Walaupun stesyen keretapinya terletak pada laluan Pantai Timur, bukan laluan selatan elok juga diambil gambarnya sekali. Sekurang-kurangnya tak perlu lagi datang ke sini nanti. Lihat The unique station at Bahau.





Namun sebab utama saya mengajak Faiz ke Bahau adalah untuk menunjukkan laluan lama Jalan Penarikan yang penuh sejarah.






Laluan purba yang dimulakan dengan Sungai Muar bertemu Sungai Jempol ini pernah diceritakan panjang lebar dalam artikel lama Kembara terbaru ke Pantai Timur... Sesi dibuka dengan menyusuri Jalan Penarikan di Negeri Sembilan! diikuti Sambungan cerita "Menyusuri Jalan Penarikan di Negeri Sembilan!"... Menyusuri juga makna sebuah mimpi lebih 10 tahun lalu dan kehadiran hantu Siam?.





... dapat juga sekali lagi menziarahi makam Datuk Sempedang @ Shah Pedang yang pernah memimpin rombongan 9 orang keluarga berhijrah dari Pasai di Aceh melalui Sungai Muar lalu membuka Jempol, katanya sebelum berdiri keSultanan Melaka seperti diketahui sejarah!





Dari Bahau kami menuju ke Kuala Pilah melepasi Seri Menanti sebelum mengambil jalan melalui Dangi menyeberangi Banjaran Titiwangsa untuk ke Rembau...



Bukan apa... kan saya perlu mengambil anak isteri yang tidur di rumah ibu angkat? Dengan ini tamatlah cerita mengenai stesyen-stesyen di selatan. Insyaallah selepas ini akan diceritakan perjalanan menaiki keretapi hampir 1,000 km hujung minggu lalu untuk meliputi laluan ke Pantai Timur... selepas kembali dari tugasan sambungan yang bakal meliputi jarak lebih jauh hujung minggu ini. :]


Tuesday, May 18, 2010

Projek buku keretapi : Stesyen-stesyen selatan hari Sabtu... satu permulaan

OK. Seperti dijanjikan pada artikel Siri "Ziarah Al-Rasyid ke makam-makam lama Perak" complete! mari kita mulakan siri cerita keretapi. Untuk makluman saya baru sahaja menamatkan perjalanan 1,000 km dengan keretapi hujung minggu baru ini. Tetapi apa yang ingin diceritakan terlebih dahulu adalah satu perjalanan yang dibuat 3 bulan lalu... dari fail gambar Februari...


Sabtu Februari 6, satu pertemuan diatur antara saudara Faiz Al-Shahab dari syarikat penerbitan Karnadya...


Pertemuan diatur di Rembau kerana di situ ada rumah seorang ibu angkat di mana isteri saya dan anak dapat bermalam nanti. Faiz akan membawa saya melihat stesyen-stesyen keretapi selatan hingga ke Johor Bahru. Kami perlu bermalam di sana meninggalkan anak isteri...



Setelah menghantar isteri ke rumah ibu angkat, saya menaiki satu kereta dengan Faiz ke Tampin.


Di situ terletak stesyen keretapi yang pertama mahu dilawati...



Untuk makluman stesyen keretapi Tampin terletak di dalam negeri Melaka. Lihat artikel The train station of Pulau Sebang di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.




Seterusnya kami ke Gemas di mana terdapat persimpangan jalan keretapi utara ke selatan dengan selatan ke pantai timur. Lihat Train station of Gemas...












Dari Gemas kami menghala ke Segamat...




Sampai ke Segamat saya mengambil peluang mengajak Faiz untuk melihat satu kawasan pemakaman yang bersejarah. Lihat artikel Kawasan pemakaman (Burial ground of) Raja Temenggung Muar di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART)...





Kembali dari makam kereta kami sempat ber'posing' di bawah jambatan keretapi. Adapun kereta Volvo model baru ini sedang dipandu-uji oleh Faiz untuk satu artikel dalam sebuah majalah kereta. Letak jambatan ini tidak jauh dari stesyen keretapi Segamat. Lihat Segamat train station.




Selepas singgah di stesyen kami pun mengorak langkah meninggalkan bandar Segamat.




Satu pandangan pusat bandar sebelum kami keluar...




Laluan yang diambil menuju ke Kluang...





Sampai satu simpang kami mengambil jalan kecil untuk ke pekan Paloh melihat stesyen keretapi yang ada. Lihat The small station at Paloh.




Dari Paloh kami mengambil jalan dalam menuju ke Kluang...





Beberapa minit kemudian kelihatan Gunung Lambak yang terletak di pinggir bandar Kluang.




Kluang meninggalkan banyak kenangan buat saya yang pernah bersekolah menengah di sana. Stesyen keretapi Kluang pula terkenal unik dengan hidangan kopi sedap di kantinnya. Lihat Kluang railway station and its famous coffee.





Seterusnya kami ke Renggam yang juga memiliki stesyen keretapi. Lihat Renggam train station.





Dari Renggam kami pergi ke Simpang Renggam untuk memasuki jalan utama menghala ke Johor Bahru. Sempatlah singgah mengambil gambar di stesyen keretapi Kulai sebelum gelap. Lihat Kulai train station.




Kami sampai ke JB sekitar jam 8 malam. Jadi biarlah gambar stesyen keretapinya diambil siang esoknya. Ini adalah gambar stesyen waktu malam dilihat dari hotel kami.




Pusat bandaraya JB di sebalik kegelapan malam. Alhamdulillah, dapat juga saya melepaskan cerita setakat ini setelah membiarkan koleksi gambar terperap selama 3 bulan...