Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Saturday, January 19, 2019

Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Battambang-Poipet-Bangkok-Ayutthaya dengan pelbagai jenis pengangkutan

Hari ini 19/1/19 terasa patut mengeluarkan satu artikel baru. Kebetulan sudah lebih seminggu cerita perjalanan Cambodia-Thailand diketepikan buat sementara waktu untuk memberikan laluan kepada cerita-cerita jejak sejarah di Muar yang berlaku hujung minggu lalu. Maka biar disambung penceritaan daripada artikel Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Ditipu USD100 di Battambang.


Pagi Khamis 29 November 2018 iaitu pada hari ke-8 perjalanan. Kami sudah bersiap sedia di ruang legar hotel seawal jam 7.30.


Walaupun hal ditipu USD100 masih terngiang-ngiang dalam kepala kami harus membuat seperti tidak berlaku apa-apa. Yang penting kami selamat. Dan untuk hari itu kami akan membuat perjalanan jauh. Jam 7.30 kami sudah siap menunggu di ruang legar untuk pengangkutan yang katanya akan sampai jam 8.


Kami mahu meninggalkan negara Cambodia masuk ke Thailand. Untuk itu pengangkutan sudah ditempah melalui meja hotel pada malam sebelumnya sejurus sebelum berlaku saya ditipu USD100 itu. Pengangkutan ada dua bahagian, satu dari Battambang ke sempadan di Poipet. Satu lagi di Thailand menuju ke Bangkok. Pengangkutan awal berupa teksi land cruiser sampai jam 8.30 pagi


Kami pun bergerak dengan penuh selesa. Teksi ini memperuntukkan 3 tempat duduk di belakang, 1 di sebelah pemandu di hadapan. Kami beli 3 tempat duduk untuk saya, isteri dan dua anal kecil sama-sama duduk di belakang.


Jarak dari Battambang ke Poipet bukanlah jauh sangat. Cuma sekitar 115 km.


Tapi keadaan jalan dan trafik menyebabkan dekat jam 11.30 pagi baru masuk bandar raya tersebut. Lihat artikel Battambang to Poipet di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Kami diturunkan di satu bulatan jalan berdekatan sempadan jam 11.36


Pusat immigresyen untuk meninggalkan Cambodia terletak di tepi bulatan. Kami pun masuk untuk urusan paspot...


Sekitar setengah jam kemudian selesailah urusan. Seterusnya kami harus berjalan kaki melepasi zon bebas menyeberangi sempadan masuk ke Thailand.


Tengok-tengok urusan paspot di belah situ pula memakan masa. Lihat Crossing to Thailand.


Dipendekkan cerita jam 2.30 baru kami bergerak dari sempadan dengan pengangkutan bahagian kedua berupa minivan Thailand ke Bangkok.


Dari sempadan ke Bangkok ada jarak lagi 260 km. Dalam perjalanan inilah baru tersedar bagaimana  caranya saya boleh ditipu USD100 di hotel di Battambang iaitu selepas membuat semakan berkenaan di Internet. Biar dicopy paste lagi cerita berkenaan yang telah dikongsikan di Facebook ketika dalam van...


DAH TERKENA DAH - SCAM USD DI CAMBODIA

Nampaknya confirm saya memang dah kena tipu/scam duit USD100 di hotel Blue Diamond di Battambang semalam. Ceritanya saya nak pecah duit terakhir USD100 kami di hotel jadi beberapa keping duit USD20 dan USD10 agar mudah untuk digunakan dalam perjalanan kami anak beranak meninggalkan Cambodia untuk ke Ayuthayya di Thailand hari ini. Tengok- tengok- dia kata duit kita fake, siap tunjuk ada perkataan copy. 

Kami yang dalam kepenatan selepas 7 setengah jam perjalanan dari Phnom Penh cuma boleh tepuk kepala masa tu. Fikir kami kenapa tak sedar boleh kena tipu dengan moneychanger di Rawang tempat kami tukar wang sebelum bertolak dengan pesawat ke Cambodia. Siap berkira-kira lagi nak buat polis repot apabila kembali ke Malaysia nanti. Setelah beberapa lama baru terfikir entah-entah lelaki kat desk hotel tukar tapi saya tak perasan. Ada perempuan berumur Cina di hotel bantu scam apabila diminta mengesahkan wang.

Lewat malam semalam saya bersemuka dengan lelaki tersebut. Tapi dia tak mengaku malah menyalahkan saya kerana katanya mengeluarkan wang palsu daripada dompet saya lalu cuba menukar kepada wang sah di tempatnya. Katanya situ ada CCTV. Saya pun minta supaya ditunjukkan rakaman CCTV. Dia kata boleh pagi nanti. Nanti ajak polis tonton sekali.

Tapi dia memberitahu saya boleh dipenjarakan kerana cuba menukar duit palsu dengan wang sah. Mengingatkan diri di negara orang dan pagi nanti harus bergegas ke Thailand bersama isteri dan dua anak kecil saya pun mengalah lalu meminta diri.

Selepas tengah malam saya tergerak untuk Google perkataan "Fake USD100 Battambang". Jumpalah satu artikel memberitahu perkara ini memang biasa berlaku di Cambodia. Tadi dalam minivan ke Bangkok (saya masih dalam perjalanan ni) tergerak untuk meneliti artikel tersebut. Terjumpa satu gambar contoh yang kelihatan sebijik macam kes saya. 

Rupa-rupanya adalah menjadi kebiasaan sesetengah orang di Cambodia print wang USD tapi ada perkataan copy untuk dibakar dalam upacara tertentu. Wang sebegini biasa digunakan untuk menipu mereka yang tidak menyedari. Lihat artikel bawah ini, tuju pada bab spirit money. Gambar yang diletakkan adalah duit tipu USD100 yang kami terima itu...





Kami sampai ke Bangkok sudah malam.


Disebabkan kesesakan lalu lintas kami diturunkan di suatu bahagian pinggir luar pusat bandar raya lalu harus mengambil tuk tuk untuk ke perhentian seterusnya.


Kami mahu ke stesyen kereta api Hua Lamphong di timur pusat bandar raya.


Seperti halnya ketika singgah di Phnom Penh dari Kampong Cham (rujuk Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Menghampiri sempadan selatan Vietnam) kami mahu meneruskan perjalanan dengan menaiki kereta api.


Destinasi utama kami hari ittu adalah kota bersejarah Ayutthaya 80 km ke utara Bangkok.


Alhamdulillah sampai jam 10.14 malam. Lihat To Ayutthaya via Bangkok.


Jam 10.48 kami sampai ke rumah penginapan dengan menaiki tuk tuk. Ini berlaku selepas lebih 14 jam memulakan perjalanan dari Battambang. Adapun malam itu adalah malam Jumaat. Selepas beberapa lama saya membuat update berikut di FB berserta gambar atas...


KEAMANAN DI RUMAH PENGINAPAN KAYU, KUIL LAMA MENGHADAP KIBLAT DAN PERMAISURI SURIYOTHAI

Salam malam Jumaat. Pada ketika ini kami anak beranak sedang berehat dengan aman di sebuah rumah penginapan klasik kayu betul-betul di tepian Sungai Chao Phraya, di suatu bahagian bandar lama Ayuthayya. Tadi setelah bertolak keluar dari hotel di Battambang, Cambodia sekitar jam 8.30 pagi, dekat jam 11.40 baru sampai ke sempadan Thailand di Poipet. Urusan imigresyen untuk keluar dari negara Cambodia memakan masa 20 minit. Tapi campur masa untuk berjalan kaki 500 meter untuk menyeberangi sempadan lalu berurusan dengan imigresyen Thailand menjadi 2 jam. 

Lepas jam 2 petang baru dapat kenderaan menuju ke Bangkok lalu sampai ke pusat bandar raya sekitar 7.15 malam. Ambil tuk tuk ke stesyen Hua Lhampong lalu mendapatkan kereta api jam 8.10 malam ke Ayuthayya, 2 jam kemudian baru sampai. Nasib baik dapat tuk tuk 11 km ke rumah penginapan. Ternyata ia amat cantik dan selesa dengan konsep rumah kayu tradisional. 

Selepas selesai beberapa perkara lain baru mandi dan menukar pakaian. Dekat jam 1 pagi baru betul-betul aman. Menariknya semua bangunan di sekitar kawasan ini termasuk sebuah kuil lama Buddha dibina menghadap kiblat. Ada sesuatu yang terasa patut dirungkaikan. Mungkin ada kena mengena dengan satu watak lama permaisuri Ayuthayya dahulukala bernama Suriyothai...



Friday, January 18, 2019

Menjejak bukit daripada mimpi tahun 2007 - Tanjung Olak, Jong Merak dan Bukit Astakona

Salam Jumaat. Sampai masanya untuk menutup cerita perjalanan kecil menjejak sejarah di Muar 11-13 Januari baru ini. Bersambung daripada Menjejak bukit daripada mimpi tahun 2007 - Dari puncak Bukit Mor ke batu nesan Aceh di Jorak dan beberapa tempat berkenaan.


Pagi Ahad 13 Januari 2019. Setelah mengucup tangan ibu bapa lalu meminta diri saya keluar meninggalkan rumah mereka di Kampung Temiang, Muar.


Jika asalnya saya merancang cuma akan meninggalkan mereka selepas jam 3 petang untuk kembali ke rumah sendiri di Selangor saya keluar awal agar dapat menyambung penjejakan sejarah di sekitar Jorak dan Pagoh sebelum mengambil lebuh raya PLUS melalui tol Pagoh. Terus ke warung di simpang Jorak lalu jadilah seperti apa yang diwar-warkan di Facebook dua minggu terdahulu - diumumkan satu sesi jejak sejarah mahu diadakan di sekitar ini. Siapa yang mahu turut serta boleh jumpa di warung jam 9 pagi lalu bersarapan.


Cuma bezanya jam 10 baru saya berada di sana. Ini kerana mahu menghabiskan masa bersama ibu bapa sebelum meninggalkan mereka. Dua orang kenalan daripada Persatuan Sejarah Malaysia cawangan Muar muncul untuk mengikuti. Selepas puas bersarapan seraya bertukar bermacam cerita saya membawa mereka ke makam berbatu nesan di Bukit Rhu 2.4 km dari warung tadi.


Tentang makam ini dan bagaimana saya mendapat tahu tentangnya sudah diberitahu dalam artikel Menjejak bukit daripada mimpi tahun 2007 - Dari puncak Bukit Mor ke batu nesan Aceh di Jorak dan beberapa tempat berkenaan.


Saya bawa dua orang ini kerana pertama mereka pun belum pernah sampai ke makam ini. Kedua saya mahu menunjukkan lokasi penting yang mahu dijejaki kemudian nanti - sebuah bukit yang boleh kelihatan jelas dari makam atas bukit kecil ini.


Selepas makam singgah dahulu di Tanjung Olak tidak jauh dari situ...



Sudah diberitahu pada artikel pengenalan Menjejak bukit daripada mimpi tahun 2007 - Bergerak ke Muar sambil mengimbas pencarian lama bahawa jejak sejarah di Muar ini dibuat untuk mencari bukit dalam mimpi. Dalam mimpi tersebut saya ada terlihat papan tanda tertera nama Tanjung Olak. Lihat artikel Muar river at Tanjung Olak di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Seterusnya kami melihat persekitaran Sungai Muar di pekan kecil Jorak. Saja je suka-suka kot-kot boleh membantu mendalami makna dan petunjuk dalam mimpi. Lihat Muar river from the small town of Jorak.


Ini adalah gambar dalam surau di sebelah warung simpang Jorak. Kami singgah untuk menunaikan solat Zohor (saya qasar dan jamakkan bersama Asar sekali). Sebelum itu kami makan tengah hari di warung. Sambil itu berbual-bual dengan beberapa orang tempatan lalu terkeluar cerita-cerita yang boleh membantu jejak.


Adapun warung itu terletak cuma 100 meter ke sekolah dalam gambar. Di belakang sekolah ada sebuah bukit kecil yang menurut cerita tempatan berasal daripada sebuah jong yang disumpah menjadi bukit. Apabila saya bertanya tentang jong dan bukit seorang yang saya anggar berumur 50an memberitahu itulah asal usul nama Jorak. Jong yang menjadi bukit itu dikenali sebagai Jong Merak disebabkan memiliki kepala berbentuk merak atau lambang merak di hadapannya. Pada mulanya tempat ini disebut sebagai Jong Merak. Lama-lama disingkatkan akibat percakapan mudah menjadi Jorak.


Ketika itu saya terlupa hendak bertanya lebih lanjut tentang kisah Jong Merak. Kemudian baru dapat tahu ia lebih kurang seperti Si Tanggang yang derhaka kepada ibunya lalu disumpah menjadi batu sehingga jong kenaikannya menjadi bukit. Yang tercetus dalam fikiran ketika itu cuma mahu tahu apakah makna lambang merak. Kebetulan saya ada membawa pending tembaga besar yang dihadiahkan oleh seseorang yang katanya waris keturunan Hang Tuah. Pada pending itu ada lambang merak. Menurut beliau itulah lambang asal laksamana...


Satu lagi cerita yang terkeluar dalam perbualan dengan orang tempatan adalah dahulu terdapat beberapa makam keramat di Jorak. Tetapi banyak yang sudah hilang masuk ke dalam sungai, tinggal satu sahaja masih wujud hingga sekarang. Itulah yang kami naik di Bukit Rhu. Cerita ini timbul kerana ketika kami singgah pagi itu rupa-rupanya baru selesai gotong royong membersihkan tanah perkuburan di mana terdapat makam. Menurut abang berumur 50an tadi itulah satu-satunya makam yang wujud di situ ketika kampung berdekatan dibuka. Kubur-kubur lain dibuat kemudian.


Seorang lagi abang yang saya anggar sudah berumur lebih 60an menambah dahulu banyak makam keramat tetapi kini tinggal satu. Saya pun bertanya apakah mereka ini dianggap keramat kerana orang alim? Jawab abang itu mungkin. Terus terpacul dalam fikiran agaknya inilah kena-mengenanya dengan mimpi yang dialami penghujung tahun 2007. Dalam mimpi itu saya naik sebuah bukit. Di puncaknya saya masuk semacam pintu ke alam lain lalu dapat melihat ramai orang muda berjubah seperti hendak bergegas ke surau ataupun madrasah...


Oh. Gambar-gambar selepas gambar sekolah di atas menunjukkan perjalanan kami masuk ke kawasan pendalaman di mana dipercayai terletaknya bukit dalam mimpi. Kali ini, setelah meneliti kedudukan daripada beberapa sudut terutama melihat dari makam atas bukit kecil saya sudah pasti ke mana hendak dituju...


Kembali kepada cerita abang tadi tentang keramat lalu teringat bahawa dalam mimpi saya masuk pintu ke alam lain lalu melihat ramai orang muda berjubah. Selama ini saya menyangkakan masuk ke alam bunian, jin atau sebagainya. Tetapi selepas mendengar cerita tentang banyak makam keramat kerana mungkin mereka semua orang alim besar baru terbit satu lagi kemungkinan - pintu itu sebenarnya membawa saya masuk ke zaman silam. Apa yang dilihat adalah suasana kuat keagamaan pada suatu zaman yang lampau. Kemungkinan besar zaman itu terdapat surau, tempat pengajian, madrasah, rumah suluk dan sebagainya lalu diduduki ramai orang yang kuat beragama.


Oh. Ini ketika mendaki ke puncak bukit yang cuba dipadankan dengan mimpi. Terlihat satu batu seperti dipahat dengan ukiran, mungkin ada tulisan jawi.



Saya meneliti bukit dan pemandangan sekitar daripada beberapa sudut dan lokasi. Lihat The hill known as Bukit Astakona


Walaupun tidaklah sama 100 peratus seperti dalam mimpi (sebenarnya saya pun dah tak ingat butiran), saya yakin memang ini tempatnya.


Dengan itu saya kembali ke Selangor melalui lebuh raya PLUS dengan rasa puas. Saya yakin bukit yang dilihat dalam mimpi lebih 11 tahun lalu telah berjaya dijejaki. Saya dapat merasakan ia terkait dengan satu sejarah yang hilang di mana kawasan sekitar Jorak dan Pagoh itu pernah menjadi satu pusat keagamaan, mungkin juga pusat dakwah Islam yang penting di Tanah Melayu. 

Melihat pada petunjuk yang diperolehi pada hari sebelumnya (rujuk balik Menjejak bukit daripada mimpi tahun 2007 - Dari puncak Bukit Mor ke batu nesan Aceh di Jorak dan beberapa tempat berkenaan) saya percaya ia ada kena mengena dengan kerajaan lama Champa juga Kesultanan Aceh. Semoga akan muncul petunjuk-petunjuk dan ilham yang lebih jelas tidak lama lagi...




Thursday, January 17, 2019

Menjejak bukit daripada mimpi tahun 2007 - Dari puncak Bukit Mor ke batu nesan Aceh di Jorak dan beberapa tempat berkenaan

Salam semua. Masuklah ke bahagian pengembaraan sebenar dalam penceritaan siri kecil berdasarkan usaha terbaru menjejak sejarah di Muar. Bersambung daripada Menjejak bukit daripada mimpi tahun 2007 - Bergerak ke Muar sambil mengimbas pencarian lama.


Pagi Sabtu 12 Januari 2019. Setelah bermalam di rumah ibu bapa di Kampung Temiang, 5 km ke timur-laut bandar Muar saya keluar seorang diri menghala ke Bukit Mor dekat Parit Jawa, 20 km ke selatan,


Adapun jejak sejarah ini asalnya dicadangkan mahu meliputi tempat-tempat di sekitar Jorak dan Pagoh, iaitu sekitar 14 hingga 26 km ke timur bandar Muar. Tetapi beberapa hari kemudian timbul rasa untuk terlebih dahulu memanjat Bukit Mor.


Dalam perjalanan singgah di Parit Pinang Seribu.


Sebelum mendaki bukit yang tingginya boleh tahan, katanya mencapai 233 meter atau 764 kaki dari paras laut biar dibereskan dahulu segala 'hajat' di masjid. Lihat artikel Masjid (Mosque of) Sulaimansyah, Parit Pinang Seribu di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).


Tentang ketinggian 233 meter bersamaan 764 kaki itu saya dapati daripada seorang guru sekolah yang rajin memanjat dan meneroka pelbagai ceruk Bukit Mor. Menurut beliau itu menurut ukuran yang dibuat oleh sekumpulan pendaki tempatan. Namun beliau ada peta lama zaman British meletakkan ketinggian bukit pada 787 kaki.


Menggunakan Google Earth saya pula mendapati puncak tertinggi Bukit Mor terletak pada ketinggian 716 kaki dari paras laut, Satu peta promosi acara hiking beramai-ramai yang dibuat tahun 2012 meletakkanya pada 714 kaki. Semakan dengan program satelit tersebut menunjukkan ia adalah tanah tertinggi dalam lingkungan jejari 30 km dari bandar Muar. Dari garisan pantai bandar Melaka hingga ke bandar Batu Pahat sepanjang 80 km darab lebar 15 km ke pendalaman pula ia memang bukit paling tinggi dalam kawasan lalu mudah kelihatan daripada laut. Dari Pulau Besar di Melaka saya biasa melihat Bukit Mor dengan jelas sebagai penanda kedudukan bandar Muar sehingga ke Parit Jawa.


Maka tidak hairanlah jika Bukit Mor dijadikan pusat pentadbiran  bagi satu keluarga bangsawan yang dikenali sebagai keluarga Raja Bugis Chempa. Dikenali juga sebagai keluarga Raja Bugis Kembayat keturunan ini dikatakan lari ke Melaka setelah ibu kota kerajaan Champa iaitu Vijaya (sekarang di tengah Vietnam) jatuh ke tangan  puak Dai Viet daripada selatan China tahun 1471 Masihi. Cerita kedatangan keluarga Raja Champa ini ada disebut dalam kitab Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu.  Begini ceritanya, saya salin daripada Sulalatus Salatin edisi pelajar yang diselenggarakan oleh A. Samad Ahmad untuk terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka tahun 1979 :-

Maka ada dua orang anak raja Cempa, Syah Indera Berma seorang namanya; seorang lagi Syah Pau Ling, lalu ke Aceh; ialah asal raja Aceh. Insya-Allah Taala lagi akan dikisahkan perkataannya kemudian. Adapun Syah Indera Berma lalu ke Melaka; maka terlalu kesukaan  Sultan Mansur Syah melihat segala mereka itu. Maka Syah Indera Berma dan isterinya, Kenia Mesra, sangat dipermulia baginda. Maka sekaliannya disuruh masuk agama Islam; akan Syah Indera Berma dengan isterinya, serta temannya sekalian pun masuk Islamlah. Maka oleh Sultan Mansur Syah, akan Syah Indera Berma, dijadikan baginda menteri, terlalu sangat dikasihi baginda. Dan mereka itulah asal segala Cempa di Melaka, asal berasal daripada anak cucu Syah Indera Berma.


Bagaimanapun Sulalatus Salatin tidak menyebut tentang Bukit Mor. Sebaliknya itu didapati daripada cerita turun temurun keluarga yang keturunannya sampai ke orang-orang besar Muar seperti Orang Kaya Junid yang menimbulkan nama Jalan Junid . Keturunan ini masih wujud dengan ramainya. Untuk pengetahuan ibu mantan Perdana Menteri Malaysia Dato' Sri Najib Razak iaitu Tun Rahah juga ibu mantan Menteri Pertahanan Dato' Seri Hishamuddin Tun Hussein iaitu Tun Suhailah (mereka adik beradik, anak Tan Sri Noah) adalah daripada keturunan tersebut. Rujuk artikel Sedikit lagi tentang Muar. Jalan Junid, Bukit Mor dan beberapa kenangan lama.. yang ditulis hampir 11 tahun lalu.


Apapun kali ini saya betul-betul ingin mendaki Bukit Mor hingga ke puncak. Rancangan ini diwar-warkan dalam Facebook lalu muncul dua orang anak muda dari Kulai, Johor ikut sekali. Kedua-dua mereka tiada masalah untuk mendaki kerana baru berumur 26 tahun dan sudah memanjat banyak gunung. Tetapi mendaki Bukit Mor dan dalam rangka kerja menjejak sejarah? Itu kali pertama kali buat mereka.


Kami dapat sampai ke puncak dalam tempoh kurang setengah jam. Lihat artikel To the summit of Bukit Mor di blogspot BERPETUALANG KE ACEH. Namun kami menghadapi masalah untuk mencari satu kawasan terbuka dengan pemandangan cantik yang dilihat dalam  Internet. Gambar ini menunjukkan saya menyemak kedudukan menggunakan Google Earth setelah kami tersilap jalan.


Dipendekkan cerita setelah lebih satu setengah jam meninggalkan puncak baru terjumpa tempat yang dicari. Alhamdulillah dapat ditemui sekali batu belah yang katanya ada legenda tersendiri. Lihat Looking for a clear view of the lake up Bukit Mor.


Dari tempat terbuka itu mudah sahaja naik ke satu puncak (bukan tertinggi) yang memberikan pemandangan terbaik ke arah timur dan sekeliling... 


Pemandangan yang terbuka menjangkau jauh ke arah Pagoh juga Yong Peng. Lihat Views from Puncak Bendera - The flag summit..


Kemudian kami naik kembali ke puncak tertinggi Bukit Mor.


Kami mahu mencari satu batu yang katanya ditanda arah mata angin oleh komunis pada zaman darurat (tak pasti pada tahun 1945 selepas kekalahan Jepun atau pada tahun 1960an selepas British memberikan kemerdekaan kepada Persekutuan Tanah Melayu/Malaysia).


Kami dapat tahu kedudukannya dekat puncak tertinggi setelah diberitahu seorang cikgu yang rajin mendaki Bukit Mor.



Adapun cikgu tersebut ditemui sedang meneroka seorang diri ketika kami pertama kali turun dari puncak tertinggi untuk mencari kawasan terbuka dengan pemandangan meluas. Ketika itu kami tidak tahu pun sudah sampai ke puncak tertinggi. Setelah diberitahu cikgu tandanya adalah batu yang diapit dua batang pokok kecil baru sedar dah sampai. Kami juga dapat tahu terdapat banyak jalan atau denai untuk menerokai Bukit Mor. Tetapi kami sengaja naik kembali ke puncak tertinggi kerana dua perkara :-

1) Mencari batu tanda arah angin komunis tadi

2) Mencari kawasan lapang menghadap ke barat dan laut (Selat Melaka).


Beginilah kawasan lapang menghadap ke barat.


Dari situ dapat dilihat pekan Parit Jawa. Ada laluan untuk turun ke kaki bukit tetapi melalui kuari yang telah membotakkan hampir seluruh muka barat bukit.


Kami turun melalui jalan sama ketika mendaki supaya dapat sampai terus ke kereta.


Terus ke satu kuil Cina di pekan Bukit Mor di mana kami bertemu seorang pengkaji yang berasal dari Batu Pahat tetapi datang daripada tempat kerjanya di Alor Gajah, Melaka.


Pengkaji tersebutlah yang mewar-warkan penemuan batu Aceh di satu bukit kecil dekat Jorak sehingga saya terasa wajib untuk melihatnya lalu kembali ke Muar. Rujuk balik artikel Menjejak bukit daripada mimpi tahun 2007 - Bergerak ke Muar sambil mengimbas pencarian lama. Beliau yang datang bersama seorang pengkaji muda anak jati Muar kemudian menunjukkan satu makam berdekatan yang disebut sebagai keramat. Lihat Makam (Tomb of) Tok Sijau.


Selesai urusan di Bukit Mor baru ke Jorak 25 km ke arah utara kemudian timur.


Singgah bersolat di surau Kampung Jorak, tengok-tengok ada peti lama yang layak dijadikan pameran bersejarah muzium. Lihat Surau (Praying hall of) Kampung Jorak.


Selesai solat baru bergerak 2.4 km ke timur lagi untuk sampai ke makam berbatu nesan yang Aceh yang menjadi asbab jejak sejarah ini dibuat.


Di situ saya dapat merasakan sesuatu.


Walaupun bukit kecil dan makam tidak termasuk dalam mimpi yang berlaku penghujung tahun 2007 (rujuk balik artikel Menjejak bukit daripada mimpi tahun 2007 - Bergerak ke Muar sambil mengimbas pencarian lama) ia membantu memberikan petunjuk yang cukup jelas ke mana harus dituju untuk merealisasikan isi dan makna mimpi. Lihat Makam berbatu nesan Aceh (Tomb with Aceh stones at) Bukit Rhu, Jorak.





Selepas itu pengkaji bernama Azlan Sharif itu membawa kami menjejak beberapa lagi batu nesan Aceh juga tempat-tempat bersejarah di sekitar bandar Muar. Lihat artikel-artikel berikut :-








Perjalanan kami bersama menjejak sejarah (lima orang kesemuanya termasuk saya) ditutup di Parit Raja Laut (Parit Raja menghala ke laut - ada bahagian dipanggil Parit Raja Darat atau Parit Raja menghala ke darat). Dikatakan di sekitar parit tersebutlah berlaku peristiwa "Lembing Awang Pulang Ke Dayang". Ada satu makam berbatu nesan Aceh ingin ditunjukkan Azlan sebelum kami berpisah. Lihat Makam berbatu nesan Aceh (Tomb with Aceh stones at) Parit Raja Laut.


Beginilah lakaran mudah jejak sejarah kami meliputi jarak lebih 57 km


Kemudian saya bersendirian ke Tanjung Ketapang dekat kuala Sungai Muar untuk menjejak lokasi asal satu makam lama yang ada direkodkan dalam peta British. Peta dikongsikan oleh Azlan lalu saya cuba mencari sehingga masuk Maghrib. Lihat My first proper look at Muar's Tanjung Ketapang in ages. Campur jarak bergerak dari rumah ibu bapa ke Bukit Mor, jarak dari Parit Raja ke Tanjung Ketapang juga kembali ke rumah ibu bapa saya sebenarnya telah berjalan lebih 100 km hari itu. Kalau sekali campur jarak berjalan kaki turun naik meneroka Bukit Mor juga jalan kaki keliling Tanjung Ketapang harus sekitar 106 km.


Adapun dalam perjalanan jejak sejarah itu saya ada 3 kali tergerak untuk mengeluarkan keris lalu mengucupnya. Pertama atas batu di puncak tertinggi Bukit Mor, kedua di hadapan makam berbatu nesan Aceh di Bukit Rhu, Jorak, ketiga di jeti sebelah makam berbatu nesan Aceh di Parit Raja Laut. Kembali ke rumah sendiri di Sungai Buaya, Rawang, Selangor hari Ahad malam Isnin tergerak untuk menanda ketiga-tiga tempat lalu menyambungkannya dengan garisan-garisan lurus. Terbentuklah segi tiga yang kelihatan menajam ke Bukit Rhu seperti mahu menunjukkan sesuatu ke arah itu.


Saya pun membuat garisan baru seperti di atas. Dengan menggunakan sambungan jeti Parit Raja ke Bukit Mor sebagai tapak lalu jaraknya dibahagi dua garisan dibuat memanjang melalui batu Aceh Bukit Rhu. Sesungguhnya batu Aceh itu menjadi asbab utama saya membuat jejak sejarah di Muar kali ini. Segi tiga yang menyambungkannya dengan jeti Parit Raja dan Bukit Mor itu sendiri membentuk apex atau puncak segi tiga di Bukit Rhu. Maka memang patutlah kalau ia menjadi arah tuju garisan baru...


Garisan dipanjangkan jauh sehingga ke Indochina. Ternyata ia melalui Cambodia yang memiliki kaitan tertentu dengan kerajaan Melayu Champa yang sudah lenyap dari peta moden. Seperti ada petunjuk mengaitkan jejak sejarah di Muar dengan perjalanan saya dan keluarga di Cambodia  membawa ke Thailand 22 November hingga 3 Disember 2018. Bukankah jejak Muar itu sendiri dibuat pada ketika penceritaan berkenaan hendak memasuki fasa peralihan dari Cambodia ke Thailand? Begini bunyi perenggan pertama artikel Menjejak bukit daripada mimpi tahun 2007 - Bergerak ke Muar sambil mengimbas pencarian lama. yang merupakan pengenalan buat jejak sejarah Muar :-


Merujuk kepada artikel Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Ditipu USD100 di Battambang yang dipersembahkan pagi Jumaat 11 Januari 2019 iaitu 4 hari lalu. Adapun cerita perjalanan Cambodia-Thailand yang bakal menyusul selepas ini akan masuk peralihan dari negara Cambodia ke Thailand. Sebelum ia dipersembahkan ingin saya melepaskan cerita-cerita daripada satu pengembaraan kecil yang berlaku hujung minggu baru ini. Pengembaraan mungkin sekadar meliputi tempat-tempat di daerah kelahiran saya iaitu Muar tetapi makna tersurat dan tersirat yang terkandung di dalamnya melangkaui jauh daripada itu.


Dengan ini terasa elok dipautkan semua artikel yang telah dibuat tentang perjalanan Cambodia-Thailand setakat ini. Semoga muncul suatu corak yang dapat memberikan petunjuk yang lebih bermakna...