Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Saturday, November 22, 2008

Projek buku masjid - Satu pandangan segar terhadap Taman Tamadun Islam di Kuala Terengganu

OK. Mereka yang sudah lama mengikuti penulisan di blogspot ini dan juga ada membaca siri buku "Berpetualang ke Aceh" tulisan saya dengan jujur dan hati yang terbuka tentu sedar betapa saya sering menulis menurut gerak hati tanpa berselindung tentang sesuatu perkara atau apa yang saya rasai. Walaupun ada ketika ini akan menyebabkan saya mendedahkan pekung di dada, saya menganggap semuanya sebagai perlu dalam proses untuk memperbaiki diri. Sekurang-kurangnya saya tidak menulis secara control handsome iaitu dengan mengatur kata-kata agar kelihatan muluk sentiasa. Maka di sini juga insyaallah para pembaca dapat mengekori perubahan rasa dan keadaan jiwa saya dari semasa ke semasa yang juga menggambarkan perjalanan hidup saya sebagai manusia biasa yang tetap ada turun naiknya...

Misalnya, ingat tak dahulu betapa saya pernah menulis tentang satu kumpulan tertentu di Terengganu yang dikatakan sesat, betapa saya menulis dalam keadaan nada melepaskan geram dan marah atas apa yang pernah berlaku? Lihat sahaja buku kedua "Berpetualang ke Aceh" yang mempunyai sub-title "Membela Syiar yang Asal" di mana saya seolah-olah ingin berperang dengan kumpulan tersebut. Tetapi sebaik sahaja selesai menyajikan ketiga-tiga buku dalam siri itu, saya terasa lebih tenang kerana telah meluahkan banyak perkara yang terbuku keluar dari dada. Hasilnya, saya lebih terbuka dalam melihat keadaan yang sama, lebih sudi menerima kehadiran kumpulan yang dahulu saya begitu marah ini dan anda boleh melihat perbezaannya dengan membaca artikel Masuk ke markas sebuah kumpulan "perjuangan akhir zaman"... Apa yang ingin dibuat di sana? yang dibuat April 2008.

Pada ketika tempoh masa sekitar itu, saya juga sempat melawat Taman Tamadun Islam di Kuala Terengganu di mana terdapatnya Masjid Kristal yang sering dibangga-banggakan pihak tertentu. Hmm... biar cerita disambung di bawah gambar ini ya... :]

Adapun saya kali pertama melawat Masjid Kristal ini adalah dalam siri perjalanan seluruh Semenanjung yang dibuat selepas menyajikan ketiga-tiga buku dalam siri trilogi "Berpetualang ke Aceh". Ketika itu, walaupun hati saya sudah lembut melihat keadaan kumpulan "perjuangan akhir zaman" di sekitar Hulu Terengganu, tetapi ia dalam keadaan panas apabila mengetahui cerita-cerita di sebalik pembangunan pesat Kuala Terengganu beberapa tahun kebelakangan.

Mungkin ada yang akan menempelak saya sebagai sekadar mendapat cerita dari khabar-khabar angin. Ya, mungkin juga ada cerita yang diperbesar-besarkan. Tetapi percayalah, saya ada sumber-sumber berita yang kukuh. Sebagai seorang bekas wartawan di akhbar The New Straits Times, saya bukannya begitu bodoh sekadar mendengar cerita khabar angin. Lagipun ada antara orang-orang yang terlibat dengan dunia perniagaan dan politik peringkat tinggi negara adalah kenalan lama saya semasa belajar di United Kingdom, ada pula yang saya kenal kemudian yang sangat rapat dengan pemerintahan tinggi sekarang dan saya tahu perangai sebenar mereka di balik tabir yang sangat terang mempermain-mainkan agama, bangsa dan negara tetapi cukup pandai berlakun sebagai jaguh perjuangan bangsa, malah pandai berdoa dan bercakap dalam bahasa Arab pun ada!

Apapun, apa yang hendak saya luahkan adalah keadaan saya ketika itu melihat pembangunan di Terengganu yang pada saya berniat tidak jujur... pembangunan dibuat untuk menggunakan wang royalti hasil minyak Terengganu selagi dapat untuk memperkayakan dan menguatkan kedudukan orang-orang tertentu tetapi projek itu disalurkan dan dibentuk sebegitu muluk agar kelihatan seperti benar-benar mahu memperjuangkan Islam yang syumul. Lalu rasa meluat ini saya luahkan dalam artikel Kembali ke Kuala Terengganu... Daripada makam keluarga Tokku Paloh ke "warisan Zionis" di Pulau Wan Man? yang di sini juga di blogspot BERPETUALANG KE ACEH (melalui artikel Masjid Kristal (The Crystal Mosque)... Built for genuine worship or just to impress?) , dua-dua pada bulan Mei 2008.

Tetapi perjalanan terbaru ke Pantai Timur ini menimbulkan satu perspektif lain dalam melihat keadaan. Jika dahulu saya terasa begitu benci dan meluat melihat masjid ini dan sekitar, percaya atau tidak, dalam lawatan terbaru ini saya melihat segalanya dengan penuh kasih-sayang! Maka dengan itu juga dapat saya membuat artikel Masjid Kristal di (Crystal mosque in) Kuala Terengganu di Masjid Kristal di (Crystal mosque in) Kuala Terengganu . Kalau tidak, jangan haraplah saya mahu mengabadikan gambar-gambar masjid itu di sana...

Pintu masuk ke Taman Monumen, sebahagian daripada kompleks pembangunan besar di atas Pulau Wan Man di tengah Sungai Terengganu yang diberi nama Taman Tamadun Islam. Untuk pengetahuan, Taman Monumen yang mengandungi sejumlah replika monumen-monumen menarik Islam seluruh dunia ini terletak sekitar 300 meter dari masjid kristal.

Adapun saya lebih lembut hati melihat keadaan di sini berbanding dahulu adalah kerana beberapa perubahan keadaan. Satu, saya kini dalam proses untuk kembali menghampiri keadaan kehidupan manusia biasa setelah bertahun hidup dalam keadaan sentiasa kembara. Insyaallah, saya akan mendirikan rumahtangga baru tidak lama lagi lalu saya dapat melihat semua ini dalam konteks kekeluargaan... konteks orang ramai dapat ke Taman Tamadun itu semata-mata untuk melihat apa yang ada tanpa memikirkan daripada mana ia datang.

Ya, jika melihat daripada sudut kacamata saya seorang diri yang lebih teliti melihat pucuk pangkal persoalan, tentu saya marah apabila mendapat tahu monumen-monumen indah yang ada dibina oleh para penipu bangsa menggunakan hasil duit campuran rasuah untuk memenangkan golongan sendiri dalam arena politik tertinggi negara seraya bermain dengan sentimen agama untuk menggula-gulakan rakyat biasa. Tetapi kanak-kanak yang datang bersantai bersama keluarga tidak dapat ini melihat ini... yang mereka nampak hanya bangunan-bangunan menarik yang membuat mereka teruja, itu sahaja.

Saya mendapat suntikan rasa ini apabila melihat anak-anak Shamsul, seorang berumur 8 tahun, seorang 6 tahun begitu teruja melihat berbagai bentuk monumen yang kelihatan dari luar. Projek membuat buku masjid yang sedang berjalan kini turut menolong saya melihat segala sesuatu dari perspektif yang lebih segar. Dalam mengkaji sejarah senibina masjidlah baru saya dapat tahu bahawa binaan masjid yang asal termasuk pada zaman Nabi Muhammad SAW dan para sahabat cuma berbentuk kotak, tidak memiliki kubah mahupun menara azan. Baik kubah mahupun menara azan seperti yang turut terdapat di Masjidil Haram, Mekah juga Masjid Nabawi di Madinah kini adalah tambahan kemudian yang dibuat pada zaman pemerintahan Bani Umaiyah... berdasarkan binaan bangunan-bangunan besar Kristian Byzantium yang ditakluki.



Penaklukan kerajaan Islam terhadap wilayah-wilayah yang dahulu dikuasai empayar Kristian Byzantium menyaksikan banyak bangunan yang asalnya mengandungi berhala diubah-suai menjadi masjid. Moral daripada cerita ini... bangunan yang asalnya dibina atas asas kekufuran boleh sahaja diubah-suai menjadi bangunan yang dibina atas asas takwa jika kena caranya.

Maka di sini saya dapat menerima kembali pembinaan Masjid Kristal juga Taman Monumen dengan lebih tenang. Ya, mungkin sahaja dahulu ia didirikan untuk 'mengkapurkan' segala macam hasil mahsyul negeri Terengganu sambil mengaburkan mata rakyat dengan pembawaan luaran yang kelihatan lebih Islamik. Padahal segalanya dibuat atas nama politik belaka... segala slogan muluk dilaung-laungkan untuk menawan negeri ini daripada satu pihak lain yang turut menggunakan slogan Islam.




Apapun, segala bangunan inipun terbina, tak kiralah atas sebab apa. Mungkin ini hikmah dari perbuataan Allah belaka...

Sepertimana kita sering melihat orang-orang kaya yang gilakan publisiti menunjukkan gaya di majlis-majlis gemilang memegang mock cheque sebesar almari agar semua dapat melihat jumlah wang yang didermakan dengan 'ikhlas'. Ya... mungkin sahaja segala itu sandiwara belaka untuk meraih populariti dan sokongan ramai belaka tetapi sekurang-kurangnya ada juga pihak kurang bernasib baik yang mendapat tempias wang hasil dari sandiwara orang-orang seperti ini ya tak?

Dahulu, saya begitu marah melihat beberapa jenis permainan diletakkan di sekitar monumen-monumen yang ada di Taman Monumen di Pulau Wan Man, Kuala Terengganu ini. Apa makna semua ini? Dah... nak jual agama dengan cara begini pula, masjid-masjid mahu dicampur-adukkan dengan funfair... jerit hati saya.

Kini saya lebih tenang menerimanya. Biarlah budak-budak yang datang bermain-main dahulu. Biarlah jika pihak lain setakat mempergunakan agama dalam menerbitkan ini semua. Harapan saya, mungkin dalam keadaan bersuka-ria menikmati segala macam permainan ini, anak-anak ini turut akan terbuka hati untuk mengenali segala macam replika masjid yang ada lalu turut terpanggil untuk mengkaji dan mengenali segala yang tersurat dan tersirat di sebaliknya.

Dengan ini, biar ditamatkan luahan rasa ini. Untuk melihat dan membaca cerita-cerita tentang monumen-monumen yang ada, sila klik pada link-link di bawah yang membawa ke blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) ya.

Oh... baru teringat.

Lagi satu perkara yang membuat saya teruja di Taman Monumen itu adalah 'paspot' yang diberikan setelah selesai membuat kunjungan. Allah! Macam budak-budak pula saya rasa apabila melihat paspot itu dicop seperti paspot biasa.

Setelah keluar, baru saya tersedar, saya sebenarnya terlupa hendak melihat dan mengambil gambar replika Masjid Negara di Kuala Lumpur yang turut ada di situ. Kemudian baru saya teringat, beberapa hari sebelum itu, saya ada tergerak membuat posting bertajuk Masjid Negara (the national mosque) di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) . Sekian! :]

p/s: Untuk makluman, blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) juga telah masuk jumlah 191 postings, satu nombor yang ada makna tertentu buat saya. Lihat artikel 911, 119 dan 191 (Hmm... Apa pula ini?) ....

Jumlah hits di blogspot ini pula sudah melepasi angka 131,000. Ada makna tu... saya kan suka nombor 131, hehe!


Dari Russia ke Pakistan (from Russia to Pakistan) : Replika di (Replicas at) Taman Tamadun Islam



Asia Barat ke Afrika (West Asia to Africa) : Replika di (Replicas at) Taman Tamadun Islam




Ke Mekah dan Madinah (To Mecca and Madinah) : Replika di (replicas at) Taman Tamadun Islam





> Turki dan Tunisia (Turkey and Tunisia) : Replika di (Replicas at) Taman Tamadun Islam

Alhambra dan seterusnya (Alhambra and so on) : Replika di (Replicas at) Taman Tamadun Islam

Projek buku masjid - Terengganu dalam kurang 24 jam

OK. Sekarang baru boleh dihuraikan lebih teliti cerita perjalanan terbaru ke Pantai Timur yang dibuat hujung minggu lalu... dalam kerangka kerja untuk menerbitkan sebuah buku mewah atau cofee-table book mengenai masjid-masjid di Malaysia. Mari...

Ini adalah Pulau Kapas, kelihatan daripada tepian jalan di satu kawasan sekitar daerah Marang, Terengganu. Oleh kerana jurugambar Shamsul Yunos cuma ada masa yang terhad untuk keluar mengembara dalam projek ini sedangkan belanjawan projek juga memerlukan kami berdikit-dikit berbelanja selain bijak merancang arah perjalanan dan masjid-masjid yang ingin diketengahkan, saya membuat keputusan agar kami pergi terus ke Kuala Terengganu sebelum naik ke Kota Bahru, Kelantan. Kemudian baru kembali ke Kuala Lumpur melalui Gua Musang, masuk melalui Kuala Lipis, Pahang seterusnya ke Raub untuk mengambil gambar masjid-masjid yang boleh dikatakan mewakili negeri Pahang.

Kami bertolak dari Kuala Lumpur sebaik sahaja masuk tengah malam, Sabtu 15 haribulan. Setelah keluar semalaman bersama orang tersayang, saya ke stesyen minyak Caltex di Jalan Ipoh, tempat yang dijanjikan untuk bertemu dengan Shamsul.

Shamsul muncul lebih kurang setengah jam kemudian. Asalnya dia merancang untuk membawa isteri dan 3 orang anak paling besar bersama (Shamsul memiliki 6 orang anak, 3 daripadanya kembar yang baru dilahirkan awal tahun ini kalau tak salah ingatan). Sebaliknya dia muncul bersama 2 orang anak paling besar sahaja. Mungkin kerana tidak dapat kereta yang lebih besar untuk dipandu-uji? Untuk makluman, Shamsul juga adalah seorang auto-journalist atau wartawan permotoran...

Kami pun meninggalkan Kuala Lumpur, masuk ke lebuhraya Karak terus ke lebuhraya Kuantan. Kami cuma berhenti berehat di sekitar Maran untuk tidur sebentar... Sekitar jam 3 pagi begitu baru perjalanan disambung terus ke Terengganu.


Ini adalah jalan di sekitar Marang di mana kami berhenti untuk sarapan. Sebelum itu, perjalanan disambung terus dari Maran, sehingga ke kawasan loji penapisan minyak dan gas di Kertih, di mana Shamsul ternyata sudah tidak tahan lagi memandu kerana kepenatan dan mahu tidur lalu saya mengambil alih sebentar. Sampai di kawasan ini dan selesai sarapan pagi baru Shamsul memandu kembali...

Kami terus masuk ke daerah Kuala Terengganu untuk menziarahi masjid pilihan pertama dalam perjalanan ke Pantai Timur ini, Masjid Tengku Tengah Zaharah di Kuala Ibai, juga dikenali sebagai masjid terapung. Sila lihat artikel Masjid (mosque of) Tengku Tengah Zaharah, Kuala Terengganu yang dibuat di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) semalam.

Adapun dalam perjalanan sebelum itu saya ada memberitahu Shamsul bahawa jika kami dapat menyelesaikan ziarah serta mengambil gambar di masjid-masjid terpilih di Terengganu dalam tempoh masa yang sesuai, maka saya ingin membuat ziarah ke makam Tok Pulau Manis selepas itu. Tetapi sebaik sahaja selesai mengambil gambar di masjid terapung, Shamsul pula mencadangkan agar kami terus pergi ke makam itu. Katanya tiada gunanya sibuk mengambil gambar masjid-masjid buat masa ini kerana cuaca sedang mendung. Maka eloklah diselesaikan dahulu hajat di hati...


Kami pun pergi ke makam Tok Pulau Manis... dengan memotong jalan dari Kuala Ibai masuk ke Bukit Payung untuk ke lokasinya di Kampung Pulau Manis, sekitar 25km ke barat-daya bandaraya Kuala Terengganu. Semalam, ketika mahu memulakan penulisan tentang semua ini seraya memilih gambar-gambar yang sesuai untuk diagih-agihkan ke ketiga-tiga blogspots saya, baru saya tersedar bahawa saya tidak pernah membuat apa-apa posting tentang makam ini di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) .

Sebaliknya cerita berkaitan Tok Pulau Manis ada disebut sekurang-kurangnya 2 kali dalam blogspot berbahasa Inggeris BERPETUALANG KE ACEH , dalam artikel From Kuala Berang to Pulau Manis... dan Enter Tok Pulau Manis . Dalam blogspot ini pula ia telah disebut beberapa kali. Tetapi untuk cerita yang lebih khusus, sila baca artikel Wasilah kekeluargaan Tok Pulau Manis, wali agung Terengganu abad ke 17...

Apapun, semalam telah dibuat satu cerita pendek tentang ulamak besar Terengganu bertaraf wali ini untuk blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) pula. Sila lihat artikel Makam (tomb of) Tok Pulau Manis...

Selesai ziarah ke makam Tok Pulau Manis, kami pun menghala ke bandaraya Kuala Terengganu. Kami sengaja mengambil jalan kampung paling dekat menyusur tepian Sungai Terengganu. Dapatlah melihat sebentar bagaimana pasir sungai dikorek keluar untuk dijadikan bahan binaan...

Adapun dalam rancangan asal perjalanan, masjid yang sepatutnya diziarahi selepas masjid terapung di Kuala Ibai ialah Masjid Abidin di tengah bandaraya Kuala Terengganu. Tetapi disebabkan kami telah mengambil jalan lain untuk ke makam Tok Pulau Manis dan dari situ pula kami akan menghampiri kawasan Chabang Tiga dan Losong sebelum dapat masuk ke bandaraya, rasanya lebih elok kami ke masjid-masjid di sekitar itu terlebih dahulu.

Oleh kerana kami juga belum mandi pagi, saya rasa elok juga ke Masjid Tok Ku Paloh dan mandi air perigi di sana. Memang masjid ini termasuk di dalam senarai masjid pilihan kami untuk projek buku dan kami juga sempat menziarahi makam Tok Ku Paloh selepas itu. Sila baca artikel New trip to the East Coast - Tomb and mosque of Tok Ku Paloh revisited yang dibuat di blogspot BERPETUALANG KE ACEH semalam.

Selesai itu, kami ke Masjid Kristal yang terletak di atas Pulau Wan Man, sekitar 2km sahaja daripada Masjid Tokku Paloh. Kami juga turut masuk ke Taman Tamadun Islam untuk melihat replika masjid-masjid terkenal dunia di sana. Tetapi biar ceritanya dibuat dalam satu artikel tersendiri untuk blogspot ini kemudian ya. Ada sesuatu yang ingin saya luahkan... tentang betapa kali ini hati saya lebih lembut melihat keadaan berbanding lawatan lalu di mana saya sering marah-marah kerana terlihat kaitan pembangunan baru di Terengganu dengan permainan politik wang tangan-tangan cemar yang pada saya terkait dengan agenda pihak Yahudi Zionis untuk menjatuhkan orang Melayu Islam.




Kemudian baru kami ke Masjid Hiliran yang lebih dekat ke satu persimpangan jalan, persimpangan yang menyebabkan timbulnya nama Chabang Tiga. Sila lihat artikel Masjid Hiliran (the Hiliran mosque), Kuala Terengganu... di SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) .





Seterusnya kami ke Masjid Abidin di tengah bandaraya Kuala Terengganu. Untuk cerita berkaitan, anda boleh membaca artikel Di dalam Masjid Abidin (Inside the Abidin Mosque), Kuala Terengganu... dan Makam diraja Terengganu di Masjid Abidin (Terengganu royal mausoleum at the Abidin mosque) di SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) . Dengan itu, selesailah kerja untuk masjid-masjid di Terengganu, bolehlah kami mengatur langkah untuk ke Kelantan pula.


Oh... semasa berada di Masjid Kristal, Shamsul ada menyuarakan hasrat mahu mengambil gambar masjid itu dari seberang sungai. Memandangkan kami sudah siap kerja dan ada lebihan masa, kami pun pergi ke Pulau Duyung. Sila lihat artikel Views from Pulau Duyung, Terengganu... di blogspot BERPETUALANG KE ACEH . Sekian... :]




Friday, November 21, 2008

Perjalanan terbaru ke Pantai Timur - Cerita projek masjid

Model Qubah as-Sakhra atau kubah batu berhampiran Masjidil Aqsa seperti yang terdapat di Taman Tamadun Islam, Kuala Terengganu

Assalamualaikum semua. Setelah lama melangut melayan penat dan pelbagai hal, baru hari ini saya tergerak untuk memulakan langkah bercerita tentang perjalanan terbaru ke Pantai Timur, perjalanan yang dibuat hujung minggu lalu dalam kerangka kerja untuk menerbitkan sebuah buku mewah atau coffee-table book tentang masjid-masjid di Malaysia. Maka tanpa membuang masa, biar diceritakan apa yang berlaku secara ringkas terlebih dahulu.

Adapun perjalanan dimulakan pada tengah malam dari Kuala Lumpur, masuk hari Sabtu 15 November, terus ke Kuala Terengganu. Sampai ke situ selepas Subuh terus singgah ke Masjid Tengku Zaharah, juga dikenali sebagai masjid terapung di Kuala Ibai untuk mengambil gambar. Kemudian kami pergi ke Kampung Pulau Manis untuk menziarahi makam Tok Pulau Manis sebelum menghala kembali ke Kuala Terengganu lalu singgah ke Masjid Tokku Paloh di mana kami juga mandi sebelum mengambil gambar kemudian menziarahi makam Tokku Paloh.

Oh! Dalam perjalanan ini, rakan saya Shamsul Yunos yang menjadi jurugambar turut membawa 2 orang anak kecilnya berjalan. Peluang ini juga digunakannya untuk memandu uji sebuah kereta baru.

Seterusnya kami menghala ke Pulau Wan Man untuk ke Masjid Kristal kemudian masuk Taman Tamadun Islam untuk melihat segala macam replika atau model masjid-masjid terkemuka di dunia. Kemudian baru ke Chabang Tiga untuk mengambil gambar Masjid Hiliran, seterusnya ke Masjid Abidin di tengah bandaraya Kuala Terengganu.

Dengan itu selesailah rangka-kerja untuk masjid-masjid di Terengganu. Kami pun terus ke Kota Bahru, Kelantan untuk bermalam di sana. Keesokannya hari Ahad, baru kami mengambil gambar di Masjid Muhammadi, masjid jamek lama ibukota negeri itu sebelum ke Masjid Tok Kenali di Kubang Kerian, kemudian menziarahi makam ulamak besar bertaraf wali ini.

Adapun di celah-celah itu berlaku beberapa keadaan yang melambatkan perjalanan. Tapi ini akan saya ceritakan dalam bahagian yang lebih detail atau teliti nanti. Dipendekkan cerita, kami sampai ke masjid seterusnya iaitu Masjid Kampung Laut di Nilam Puri sekitar jam 5 petang. Kemudian terus menghala ke kawasan antara daerah Pasir Mas dan Tanah Merah untuk ke Danau Tok Uban... untuk melihat Masjid Brunei Darussalam dari seberang tasik.

Kami sampai di Danau Tok Uban sahaja dah sekitar jam 6.30 petang. Sedangkan jalan kereta untuk sampai ke seberang boleh tahan jauh dan banyak simpang-siurnya selain teruk keadaannya. Lalu kami beberapa kali tersilap ambil simpang, akhirnya sampai ke Masjid Brunei sekitar jam 8 malam.

Oleh kerana Shamsul harus memulangkan kereta hari Isnin, kami bergerak kembali ke Kuala Lumpur malam itu juga. Dalam perjalanan, baru kami singgah ke masjid lama di tengah pekan Kuala Lipis kemudian sebuah masjid di tepian sungai di Dong, Raub...

Bayangkan, sampai ke Kuala Lipis sahaja dah hampir jam 2 pagi. Sampai ke Kuala Lumpur hampir jam 5 pagi. Begitulah perjalanan kami yang agak terkejar-kejar itu.

Maka di sini biar diumumkan. Proses penceritaan perjalanan ke Pantai Timur ini akan dibuat begini. Akan saya lepaskan dahulu sedikit gambar yang diambil di Masjid Ibai diikuti siri gambar-gambar replika masjid-masjid di Taman Tamadun Islam untuk blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) . Adapun dalam perjalanan ini juga, saya dapat melihat perspektif baru untuk masjid-masjid yang pernah dilawati sebelum itu dan pernah saya letakkan gambar-gambarnya dalam blogspot dwi-bahasa itu. Maka untuk penceritaan kali ini, akan saya lepaskan perspektif terbaru itu dalam dalam satu siri penceritaan di blogspot BERPETUALANG KE ACEH pula .

Kemudian baru boleh dibuat cerita-cerita yang lebih detail untuk blogspot ini pula ya. Insyaallah akan saya cuba lepaskan sebanyak mungkin hari ini. Lagipun selagi saya tak lepaskan, selagi itulah saya belum betul-betul dapat menyambung penulisan untuk isi buku masjid yang sedang diusahakan kini. Sekian... :]

Wednesday, November 19, 2008

Gangguan pesakit jiwa yang tak tahu diuntung...

Gambar hiasan diambil daripada artikel Ho..ho..ho..ho...(ketawa gaya Tuan Dong) di blogspot Merbawi


Assalamualaikum semua. Awal siang tadi saya ada terfikir mahu mencabut langsung beberapa perenggan kata-kata di side-bar kanan atas c-box yang ada meminta agar semua pengunjung ke sini dapat berinteraksi dengan baik dan beradab. Saya juga bercadang mahu mencabut bahagian yang ada menunjukkan gambar Hospital Bahagia dan kata-kata di bawahnya, juga interaksi panjang di bawah c-box yang menunjukkan betapa orang sakit jiwa yang sentiasa mahu mengacau keharmonian di sini memang seorang sahaja. Tetapi dia suka memakai nickname bermacam-macam malah menggunakan nickname orang lain dengan niat untuk memfitnah para pengunjung di sini juga saya sebagai tuan rumah agar dilihat buruk oleh para pengunjung baru yang tidak tahu hujung pangkal apa yang sebenarnya telah berlaku di sini.

Saya mahu membuat semua ini kerana menyangkakan suasana di sini telah kembali harmoni seperti ketika c-box ini mula-mula aktif awal tahun lalu... terutama setelah sang pengacau yang memakai IP address 202.47.162.41 telah di ban dari c-box selama 2 minggu. Rupa-rupanya tak juga. Sebaik sahaja tahu atau tersedar telah tamat tempoh ban (atau si pengacau terasa dirinya kononnya pandai kerana dapat masuk balik sedangkan saya yang sebenarnya memberikan dia peluang untuk mengubah sikap dan kembali cuba berkawan di sini), dia membuat kacau lagi.

Di sini, biar diletakkan kembali kata-kata yang telah diluahkan dalam c-box tadi ya, setelah melihat lagi perangai pemilik IP 202.47.162.41 yang tidak sedar diri ini. Oleh kerana saya pun tidak suka lagi side-bar kanan disemakkan dengan kata-kata nasihat dahulu yang sebenarnya ditujukan hanya untuk pengacau, juga interaksi yang dipaparkan di bawah c-box, maka biar semuanya dialihkan untuk dipaparkan lalu diabadikan dalam posting ini sebagai peringatan dan pengajaran untuk semua. Sekian...

---------------


19 Nov 08, 18:09

MerahSilu: Assalamualaikum semua. Di sini ada pengumuman. Setelah lama cukup bersabar dengan kerenah Al-Bule @ Chakriput @ apa-apa entah @ Sofiya perasan @ Batak bodoh, setelah hampir setahun membiarkan dia berm

19 Nov 08, 18:10

MerahSilu: bermaharajalela dengan harapan satu hari nanti dia akan mengubah perangai, baru saya ban IP nya dari c-box ini, itupun selama 2 minggu sahaja. Ban ini tamat dalam 3-4 hari lepas. Saya sengaja membiarkan dia berm

19 Nov 08, 18:10

MerahSilu: membiarkannya untuk memberi peluang dia cuba berbaik-baik kembali dengan orang, mungkin atas nama samaran lain. Tetapi ternyata orang ini masih tak sedar diuntung. Hari ini dia muncul memakai nama RC

19 Nov 08, 18:11

MerahSilu: Pagi tadi saya dah sedar betapa RC ini memang orang sama yang mengganggu dahulu walaupun say tidak melihat IPnya. Melihat lenggok cara ia berinteraksi, memang terang ini adalah badak gemuk perasan

19 Nov 08, 18:12

MerahSilu: Tetapi saya tetap membiarkan juga untuk melihat jika ada kemungkinan perangainya akan jadi lebih elok. Betul le orang ini SIAL. Kalau lelaki memang ku ajak bersilat depan-depan tetapi engkau perempuan

19 Nov 08, 18:13

MerahSilu: perempuan andartu SIAL yang suka membuat kacau. Maka itu diumumkan, pemilik IP no 202.47.162.41 telah di ban sampai bila-bila. Selepas ini jika saya nampak mana-mana pengunjung, tak kiralah atas nama

19 Nov 08, 18:13

MerahSilu: atas nama yang memakai bahasa atau cara kurang enak, saya tidak akan teragak-agak untuk ban dia buat selama-lamanya. Sekian...


-----------------------------------------



Hospital Bahagia, sebuah tempat rawatan terkemuka untuk para pesakit mental di Malaysia. Mungkin di sini terletaknya kebahagian kepada jiwa-jiwa kacau yang suka mengadu-domba?




Pengumuman...

Adapun dahulu saya telah membuat sedikit kata-kata 'aluan' panjang-lebar di bawah ini kerana sejak awal tahun 2008, terdapat pihak-pihak tertentu cuba membuat kacau dengan kata-kata kurang sopan dan komen-komen yang tidak membina di blogspot ini. Selain mengganggu ketenteraman para pengunjung tetap, pihak-pihak ini juga nampaknya mahu memfitnah blogspot ini malah peribadi saya sendiri agar kelihatan buruk di kacamata mereka yang tidak tahu pucuk pangkal sebenar apa yang telah berlaku di sini.

Kini saya rasa kata-kata itu tidak lagi diperlukan... Walaupun pihak-pihak ini tetap akan cuba membuat fitnah dan kacau nanti. Saya harap para pengunjung baru dapat melihat dengan matahati pihak mana yang benar, pihak mana yang suka membuat kacau tanpa perlu lagi saya menerangkan. Selain itu saya berlindung dan menyerahkan perkara ini kepada Allah SWT yang melakukan segala sesuatu dengan ada hikmahnya. Selamat berinteraksi! :]

-----------------




OK... Di bawah ini adalah interaksi di c-box ini dalam beberapa hari kebelakangan (sekitar 31 Okt). Perhatikan IP address yang ada betul-betul untuk melihat perangai orang yang suka membuat kacau...



Lanun
kekekekeh!!
31 Oct 08 17:13 115.132.113.3

Lanun dok chating di YM tu, jadi macam samseng kg dusun la pulak
31 Oct 08 17:13 115.132.113.3

Lanun al maklum la, takut dgn peperangan. Jadi, macammane la nak jadi pejuang?
31 Oct 08 17:11 115.132.113.3

Lanun dah takde org da.. ini mesti suma dah lari ke YM..
31 Oct 08 17:10 115.132.113.3

Wak Tempe .
31 Oct 08 12:40 210.187.9.226

Wak Tempe .
31 Oct 08 12:14 210.187.9.226

Wak Tempe .
31 Oct 08 11:21 210.187.9.226

Wak Tempe .
31 Oct 08 11:17 210.187.9.226

Wak Tempe .
31 Oct 08 11:11 210.187.9.226

Wak Tempe .
31 Oct 08 11:05 210.187.9.226

Wak Tempe .
31 Oct 08 10:58 210.187.9.226

Wak Tempe bosan
31 Oct 08 10:02 210.187.9.226

Wak Tempe tak habis2 dgn kata-mengata dlm cbox nie
31 Oct 08 10:02 210.187.9.226

Wak Tempe woot woot
31 Oct 08 09:44 210.187.9.226

Wak Tempe salam
31 Oct 08 09:44 210.187.9.226

R walauwehh
30 Oct 08 18:07 202.47.162.41

R nak bersinsing lengan
30 Oct 08 18:06 202.47.162.41

R baru berbalah pendapat dengan sorang dua dahh
30 Oct 08 18:06 202.47.162.41

R dah tu ada hati nak masuk jemaah
30 Oct 08 18:04 202.47.162.41

R dah marah2 sampai biol
30 Oct 08 18:00 202.47.162.41

R baru perang mulut dah nak komplen
30 Oct 08 18:00 202.47.162.41

R org sini bukan tahan berperang pun
30 Oct 08 18:00 202.47.162.41

R betul tu
30 Oct 08 18:00 202.47.162.41

neraka kekekekeh!!
30 Oct 08 17:17 124.82.49.103

neraka buang masa jek dan hanya akan membuatkan chatbox ni jadi medan perang pulak...!
30 Oct 08 17:17 124.82.49.103

neraka tak perlu ler citer abuya kat sini, tuan tanah ni pun bknnye ada mase nak selidik itu semua.. ;-p
30 Oct 08 17:16124.82.49.103

quroor apa salahnya kalau adakan cerita tentang beliau..bagus untuk semua
30 Oct 08 14:23 60.53.63.70

quroor tuan tanah...hamba ingin tuan tanah menyiasat tentang asyari
30 Oct 08 14:22 60.53.63.70

quroor sekarang dah byk iras iras ingin menjadi dan mengaku diri sebagai imam mahdi
30 Oct 08 14:21 60.53.63.70

quroor salam semua..siapa anak buah asayari muhamad?beliau bukan calang orang kalau bercakap,byk tahu hukum hakam tetapi ada yang beliau seleweng..membuka perkara yang tidak boleh di buka secara umum..
30 Oct 08 14:20 60.53.63.70

citer lagi aku tak layan raya hindu daaaa
30 Oct 08 12:59 60.53.52.133

r kekee
30 Oct 08 11:57 202.47.162.41

Raya Hindu raya hindu ada lagi
30 Oct 08 11:56 202.47.162.41

citer lagi bosannnn............
30 Oct 08 11:42 60.53.52.133

citer lagi jiwa kosonggg......
30 Oct 08 11:41 60.53.52.133

citer lagi tunggu raya haji plk
30 Oct 08 11:40 60.53.52.133

citer lagi raya dh habissss.....
30 Oct 08 11:40 60.53.52.133

citer lagi nk termuntah pun makan gak hari2...
30 Oct 08 11:40 60.53.52.133

dong aku suka makan...
29 Oct 08 20:27 60.48.225.40

dong makan..
29 Oct 08 20:27 60.48.225.40

dong .
29 Oct 08 20:27 60.48.225.40

Wak Tempe .
29 Oct 08 18:33 210.187.9.226

Wak Tempe .
29 Oct 08 18:27 210.187.9.226

Wak Tempe .
29 Oct 08 18:16 210.187.9.226

Wak Tempe .
29 Oct 08 17:54 210.187.9.226

Wak Tempe .
29 Oct 08 17:46 210.187.9.226

Wak Tempe .
29 Oct 08 17:41 210.187.9.226

Wak Tempe woot
29 Oct 08 17:33 210.187.9.226

Wak Tempe letih makan
29 Oct 08 17:18 210.187.9.226

Wak Tempe nak termuntah dibuatnyer
29 Oct 08 17:18 210.187.9.226

Wak Tempe cukup le open hse
29 Oct 08 17:18 210.187.9.226

citer lagi :glad:
29 Oct 08 17:16 218.111.169.66

citer lagi ker mlm nie last nk sambut open house.......last raya daaaa
29 Oct 08 17:14 218.111.169.66

citer lagi aku dgr citer skit2 lagi ader orang nk buat kenduri nie.......sapa lah yer
29 Oct 08 17:13 218.111.169.66

Wak Tempe woot
29 Oct 08 17:09 210.187.9.226

Wak Tempe :lol:
29 Oct 08 17:04 210.187.9.226

Wak Tempe mcm filem charlie chaplin
29 Oct 08 17:03 210.187.9.226

Wak Tempe cerita senyap
29 Oct 08 17:03 210.187.9.226

Wak Tempe wsalam
29 Oct 08 17:03 210.187.9.226

MerahSilu Salam. Apa cite semua? :nuts:
29 Oct 08 17:01 218.208.202.218

C"gar yeeeeee
29 Oct 08 16:57 218.111.189.116

anggun cgar..
29 Oct 08 16:57 58.27.115.84

anggun salam wak..
29 Oct 08 16:57 58.27.115.84

C"gar salam
29 Oct 08 16:51 218.111.189.116

Wak Tempe sunyi jo
29 Oct 08 16:47 210.187.9.226

Wak Tempe salam
29 Oct 08 16:46 210.187.9.226

citer lagi sebole2nyer taknak la tersilap beli nanti....maklum la sekarang nie ekonomi pun tgh gawat
29 Oct 08 14:35 218.111.169.66

citer lagi apa kisah sebenar buku nie
29 Oct 08 14:34 218.111.169.66

Opu Apa pkembangan slepas mg'ikut Bro M.S jalan2 cari makam hari tu..
29 Oct 08 14:02 218.111.245.61

Opu salam Wak yg dlm dvd ari tu Wak la ya...
29 Oct 08 13:59 218.111.245.61

anggun salam..
29 Oct 08 13:58 58.27.115.84

Opu em... aku tak faham dah apa yg jd dkt CBOX nie... pasti Bro M.S kecewa melihat...
29 Oct 08 13:58 218.111.245.61

Wak Tempe .
29 Oct 08 11:18 210.187.9.226

Wak Tempe .
29 Oct 08 11:04 210.187.9.226

Wak Tempe bosannyer
29 Oct 08 10:29 210.187.9.226

Wak Tempe woot woot
29 Oct 08 10:19 210.187.9.226

Wak Tempe salam
29 Oct 08 10:19 210.187.9.226

Orang Ber Ada ala beruk...
28 Oct 08 23:16 219.93.152.34

Orang Ber Ada ala beruk...
28 Oct 08 23:16 219.93.152.34

Orang Ber Ada ala beruk...
28 Oct 08 23:16 219.93.152.34

Orang Ber Ada ala beruk... marah sikit je beruk...
28 Oct 08 23:13 219.93.152.34

Orang Ber Ada ala beruk...
28 Oct 08 23:12 219.93.152.34

Orang Ber Ada ala marah sikit je beruk...
28 Oct 08 23:10 219.93.152.34

Orang Ber Ada mari beruk... marah laa...
28 Oct 08 23:03219.93.152.34

Orang Ber Ada alaa.. sikit jer...
28 Oct 08 23:02 219.93.152.34

Orang Ber Ada marah le... yok le... ala marah sikit jer...
28 Oct 08 23:01 219.93.152.34

Orang Ber Ada mari.. mari le...
28 Oct 08 22:59 219.93.152.34

Orang Ber Ada mari.. mari le...
28 Oct 08 22:58 219.93.152.34

Orang Ber Ada hehehehe... mari le... ngamuk le ko pepuas esok...
28 Oct 08 22:57 219.93.152.34

Orang Ber Ada hehehehe... mari le... ngamuk le ko pepuas esok...
28 Oct 08 22:57 219.93.152.34

Orang Ber Ada ko takdak.. ha ha..
28 Oct 08 22:53 219.93.152.34

Orang Ber Ada kami akan bergembira bersama2, dan mengutuk ko dengan bebas.. nak yamseng pun boleh.. macam yang ko selalu buat masa abis kerja dengan member2 ko.. oops... ko mana ada apa2 kan? hatta nak bertuhan pun
28 Oct 08 22:52 219.93.152.34

Orang Ber Ada haha, ko mengamuk le esok pepuas.. lepas ni ko nak kena block, takleh nak ngaco lagi kat sini! bye bye sucker!
28 Oct 08 22:49 219.93.152.34

Orang Ber Ada haha, ko mengamuk le esok pepuas.. lepas ni ko nak kena block, takleh nak ngaco lagi kat sini! bye bye sucker!
28 Oct 08 22:48 219.93.152.34

Orang Ber Ada hehehe.. nutcase...
28 Oct 08 22:46 219.93.152.34

Orang Ber Ada he he he heh ... psiko..
28 Oct 08 22:45 219.93.152.34

Orang Ber Ada cakap le.. betulkan? ala ngaku la.. ngaku laa... alaa sikit je... bagi la hint sikit...
28 Oct 08 22:40 219.93.152.34

Orang Ber Ada ko kerja apa? HICOM kan?
28 Oct 08 22:37 219.93.152.34

Orang Ber Ada kan.. kan.. kan..hehe..
28 Oct 08 22:36 219.93.152.34

Orang Ber Ada abang MS ada KAMI SEMUA.. kau takda apa pun.. sebab tu kau ke mari.. nakkkan perhatian.. kan..
28 Oct 08 22:21 219.93.152.34

Orang Ber Ada ntah2 sekolah pun tak abis.. sebab tu paling koman pun keja opis.. sian, nak ngorat rakan sekerja pun selekeh sangat mamat ni.. spender pun tak ganti dari tahun lepas gamaknya.. miskin... fakir kunun.
28 Oct 08 22:19 219.93.152.34

Orang Ber Ada nerd yang paling tak popular.. abis sekolah jadi perkerja taraf am aja.. ha ha..
28 Oct 08 22:17 219.93.152.34

Orang Ber Ada nerd yang paling tak
popular.. abis sekolah jadi perkerja taraf am aja.. ha ha..
28 Oct 08 22:17 219.93.152.34

Orang Ber Ada ntah-ntah dari waktu sekolah rendah, bawak ke sekolah menengah kau dipulau orang... takda sapa nak kawan dengan kau, eee apa nak panggil ek?
28 Oct 08 22:16 219.93.152.34

Orang Ber Ada miskin etika kerja..
28 Oct 08 22:14 219.93.152.34

Orang Ber Ada miskin etika kerja..
28 Oct 08 22:14219.93.152.34

Orang Ber Ada tuan mengulor, tak amanah.. oh? tak patut panggil tuan pada orang miskin macam... eee dia tu..
28 Oct 08 22:12 219.93.152.34

Orang Ber Ada sewel.. kan?
28 Oct 08 22:11 219.93.152.34

Orang Ber Ada tuan dok sini.. tah kejape? kerja tu buat tak? ai? sempat chatting lg? oops cakap sensorang... rupanya.. he he..
28 Oct 08 22:10 219.93.152.34

Orang Ber Ada tuan dok sini.. tah kejape? kerja tu buat tak? ai? sempat chatting lg? oops cakap sensorang... rupanya.. he he..
28 Oct 08 22:10 219.93.152.34

Orang Ber Ada ...tau, hamba mengajar.. satu kelas ada 30++ orang murid.. hamba ajar 6 kelasx30 waktu seminggu.. ramai nak dengar kata-kata hamba...
28 Oct 08 22:09 219.93.152.34

Orang Ber Ada ..paling ADA sekali nikmat ISLAM, nikmat TAUHID, nikmat MAQAM EHSAN/TASAUF..
28 Oct 08 22:07 219.93.152.34

Orang Ber Ada Subhanallah (33x), Alhamdullilah (33x), Allahuakbar (33x).. Lailahaillahwahdahulasyarikallah!
28 Oct 08 22:06 219.93.152.34

Orang Ber Ada ALHAMDULILLAH.. BANYAK YANG HAMBA DAPAT! ALLAH TAALA MAHA PEMURAH!
28 Oct 08 22:05 219.93.152.34

Orang Ber Ada ..aku ada.. persahabatan, wang, status dalam masyarakat.. eh? banyak rupanya yang Allah beri kat aku.. kesihatan.. kewarasan.. kewangan.. pangkat.. harta.. kegembiraan.. walaupun barang pinjaman..
28 Oct 08 22:04 219.93.152.34

Orang Ber Ada ..aku ada.. persahabatan, wang, status dalam masyarakat.. eh? banyak rupanya yang Allah beri kat aku.. kesihatan.. kewarasan.. kewangan.. pangkat.. harta.. kegembiraan.. walaupun barang pinjaman..
28 Oct 08 22:03 219.93.152.34

Merbawi meh beraya kat rumah hamba oba
28 Oct 08 22:03 118.100.228.255

Merbawi ehem
28 Oct 08 22:03 118.100.228.255

Orang Ber Ada internet pun harapkan sedekah orang.. miskin la tu.. takda mende.. kan..
28 Oct 08 22:02 219.93.152.34

Orang Ber Ada kau sunyi.. nak cari perhatian orang.. eh! terlayan lagi..
28 Oct 08 22:01 219.93.152.34

Orang Ber Ada kau tertekan.. eh! terlayan lagi..
28 Oct 08 22:00 219.93.152.34

Orang Ber Ada kau tahu.. takda sapa nak pandang kau kat tempat kerja..
28 Oct 08 21:59 219.93.152.34

Orang Ber Ada kau tahu.. takda sapa nak pandang kau kat tempat kerja..
28 Oct 08 21:58 219.93.152.34

Orang Ber Ada oops.. silap! orang 'gila', oh tidak.. jangan dilayan.. hamba dah ter'layan' dah.. hi najis! jijik..
28 Oct 08 21:58 219.93.152.34

Orang Ber Ada babai sucker! si gila yang kerja dari pagi ke petang.. malam takda dah.. he.. internet pun pakai kompeni dia punya.. aku ada internet bayar sendiri! awak takda!.. hi hi.. 28 Oct 08 21:56 219.93.152.34

Orang Ber Ada sakurasister80@yahoomail.com
28 Oct 08 21:24 219.93.152.34

Orang Ber Ada wasallam...
28 Oct 08 21:24 219.93.152.34

Orang Ber Ada ..dia akan dapat kepuasan.. bila tak dilayan.. hehehehe... jangan cakap pun dengan dia.. jangan dibalas..
28 Oct 08 21:23 219.93.152.34

Orang Ber Ada ..suka dengan orang yg melayan sahabt.. biarkan.. buat dono aja.. kita guna channel lain..
28 Oct 08 21:22 219.93.152.34

Orang Ber Ada jangan dilayan.. sebab sifat SYAITAN..
28 Oct 08 21:21 219.93.152.34

Orang Ber Ada Assalamualaikum.. Kalau SYAITAN ajak bercakap.. atau dicabar..
28 Oct 08 21:21 219.93.152.34

Haram_Zadah geng tak kan skodeng ja..
28 Oct 08 21:08 60.54.78.142

Haram_Zadah nama sendiri pun silap.. memang haram zadah... betul...
28 Oct 08 21:06 60.54.78.142

Haran_Zadah apa nak takut pengganas... kalau depa ganas potong la... kasi die
28 Oct 08 21:06 60.54.78.142

Haran_Zadah kalau lu nak yg haram bersepah2, mau ka..
28 Oct 08 21:04 60.54.78.142

Haran_Zadah lu nie arab tulen ke?? atau mat arab celup??? 28 Oct 08 21:03 60.54.78.142

Al-Bule mat bangla la tu
28 Oct 08 16:46 202.47.162.41

Al-Bule Jehan Miskin? kahkahkah
28 Oct 08 16:45 202.47.162.41

Al-Bule siapalah ini org miskin
28 Oct 08 16:45 202.47.162.41

Al-Bule al fetungi pun tak ada
28 Oct 08 16:45 202.47.162.41

Al-Bule merbawiyin al sifari mana
28 Oct 08 16:45 202.47.162.41

Al-Bule mana la oran oran semua
28 Oct 08 16:44 202.47.162.41

Orang Miskin apa yg ko ADA
28 Oct 08 16:43 202.47.162.41

Orang Miskin blah la ko Ber Ada
28 Oct 08 16:43 202.47.162.41

Orang Ber Ada akula org paling takut penggnas bahasa
28 Oct 08 16:43 202.47.162.41

Orang Ber Ada mula YM lama-lama YAM SENGGGG
28 Oct 08 16:42 202.47.162.41

Orang Ber Ada itu pasal la aku ajak YM
28 Oct 08 16:42 202.47.162.41

Orang Ber Ada sebab aku tak boleh jawap
28 Oct 08 16:42 202.47.162.41

Orang Ber Ada aku paling takut pengganas bahasa
28 Oct 08 16:42 202.47.162.41

Orang Miskin kekeke
28 Oct 08 16:41 202.47.162.41

Orang Miskin YM oiii
28 Oct 08 16:41 202.47.162.41

Chakriput kekekeke
28 Oct 08 15:04 202.47.162.41

Chakriput sebab itu ana menjadikan salah satu resepi atau hidangan dalam rumah terbuka ana
28 Oct 08 15:04 202.47.162.41

Chakriput ana meminati nya kerana terimbau kenangan keturunan ana
28 Oct 08 15:04 202.47.162.41

Chakriput siapa maukan resepi jews sila email saya
28 Oct 08 15:03 202.47.162.41

Chakriput saya juga adalah peminat spagethi colobros..
28 Oct 08 15:03 202.47.162.41

Chakriput jiran saya adalah bill keith kikikikikiki
28 Oct 08 15:02 202.47.162.41

Chakriput tuan tuan dan puan puan
28 Oct 08 15:02 202.47.162.41

Mas Kepunden kekekee
28 Oct 08 12:44 202.47.162.41

Mas Kepunden opu kupu kupu
28 Oct 08 12:44 202.47.162.41

Mas Kepunden opuuuuuuuuuuuuu
28 Oct 08 12:44 202.47.162.41

Mas Kepunden cari mas yer
28 Oct 08 12:44 202.47.162.41

Mas Kepunden abg Opu
28 Oct 08 12:43 202.47.162.41

Opu Aku hanya Opu saja...
28 Oct 08 12:35 218.111.245.61

Opu aku bukan Opu Kepunden Marang Sekeper tu...???
28 Oct 08 12:34 218.111.245.61

Opu wasalam
28 Oct 08 12:31 218.111.245.61

Opu ???
28 Oct 08 12:31 218.111.245.61

Wak Tempe woot
28 Oct 08 11:52 210.187.9.226

Wak Tempe salam
28 Oct 08 11:39 210.187.9.226

Al-Bule ada vanyak lagi anugerahh..
28 Oct 08 11:36 202.47.162.41

Al-Bule atau ana kumpul funya kumpul..jadikan bintang anugerah.....pun dia mau jugalah
28 Oct 08 11:36 202.47.162.41

Al-Bule kalau taik idung ana tukarkan jadi emas pun dia rebutlah....kakakka
28 Oct 08 11:35 202.47.162.41

Al-Bule uran maleysia tamakkan taik hidung...
28 Oct 08 11:35 202.47.162.41

Al-Bule kakakakakak
28 Oct 08 11:34 202.47.162.41

Al-Bule ada vanyak taik idung taik idung lagi kalau antum mau lah
28 Oct 08 11:34 202.47.162.41

Al-Bule 1 bintang sebesar taik idung sajalah..itupun mau kudukut...
28 Oct 08 11:33 202.47.162.41

Al-Bule asyik take take take aja...sesekali give la skit.....
28 Oct 08 11:33 202.47.162.41

Al-Bule tarak tau give n take la org malaysia
28 Oct 08 11:33 202.47.162.41

Al-Bule org akan ambil tau itu asal usul....lama2 nama melayu pun org sebut lah
28 Oct 08 11:32 202.47.162.41

Al-Bule nanti org taulah dulu2 melaka byk hebat lah...sikit lebih kurang
28 Oct 08 11:32 202.47.162.41

Al-Bule byk malau la ana
28 Oct 08 11:31 202.47.162.41

Al-Bule jangan org sebut perangai dengki sudahla..
28 Oct 08 11:31 202.47.162.41


Al-Bule ini macham la funya perbincangan...lama2 org2 sebut2lah
28 Oct 08 11:31 202.47.162.41

Al-Bule Jawapan : dulu2 kalau mau tau situ byk rempah....
28 Oct 08 11:31 202.47.162.41

Al-Bule afa fasal....
28 Oct 08 11:30 202.47.162.41

Al-Bule Jawapan dulu itu melaka lah paling famous....itu inggeris itu portugis pernah datang itu negeri
28 Oct 08 11:30 202.47.162.41

Al-Bule Jawapn bagus tarak bagus boleh tahan lah...
28 Oct 08 11:30 202.47.162.41

Al-Bule afa macham bagus sangatkah ini malaysia?
28 Oct 08 11:29 202.47.162.41

Al-Bule dalm filem
28 Oct 08 11:29 202.47.162.41

Al-Bule Jawapan : Sebab dia ada tolong majukan pelancungan nya
28 Oct 08 11:29 202.47.162.41

Al-Bule afa fasal malaysia beri anugerah...?
28 Oct 08 11:29 202.47.162.41

Al-Bule ohhh lu urang tarak tau....itu dato' anugerah dari malaysia lah
28 Oct 08 11:29 202.47.162.41

Al-Bule afa itu dato'?
28 Oct 08 11:28 202.47.162.41

Al-Bule kurang2 urang akan sebutlah dato' shah rukh khan
28 Oct 08 11:28 202.47.162.41

Al-Bule sudahlah tiada peribadi yg bagus....mau letak nama dalam buku...pun ditentang hebat
28 Oct 08 11:27 202.47.162.41

Al-Bule itupun ada pemimpin yg mau menunjukkan kehadiran negara ini dengan cara anugerah...pun di kecam...
28 Oct 08 11:27 202.47.162.41

Al-Bule sudahlah lemah dengki fula..tiada tempat lah di dunia ini
28 Oct 08 11:26 202.47.162.41

Al-Bule kalau ada dengki ini macham lah
28 Oct 08 11:26 202.47.162.41

Al-Bule 1000 tahun pun bangsa melayu tak boleh maju
28 Oct 08 11:26 202.47.162.41

Al-Bule cuba cari satu melayu terkenal macam itu....tak ada lah..tak ada
28 Oct 08 11:25 202.47.162.41

Al-Bule walaupun dia india atau bangla....tapi bukan senanglah mau jadi terkenal itu mcm
28 Oct 08 11:25 202.47.162.41

Al-Bule tidak nampak hikmah allah
28 Oct 08 11:24 202.47.162.41

Al-Bule semua hati keras mcm plastik industri lah
28 Oct 08 11:23 202.47.162.41

Al-Bule plastik lah semuanya..mungkin kecil2 dulu byk minum susu ada melanin
28 Oct 08 11:23 202.47.162.41

Al-Bule org malaysia byk gila nama gila fanagkat gila bintang2
28 Oct 08 11:22 202.47.162.41

Al-Bule ana merasa amat malu lah
28 Oct 08 11:22 202.47.162.41

Al-Bule sebab itu bintang setitik menjadi satu isu
28 Oct 08 11:22 202.47.162.41

Al-Bule byk sungguh manusia memikirkan dunia sahaja
28 Oct 08 11:22 202.47.162.41




Motosikal monyet yang comel...

OK. Satu lagi rasa bercerita yang ingin diluahkan sebelum saya dapat membuat apa-apa postings tentang perjalanan terbaru ke Pantai Timur. Lihat gambar-gambar di bawah ini...

Adapun setelah puas berjalan di Pantai Timur, saya sampai kembali ke Kuala Lumpur hampir jam 5 pagi hari Isnin. Oleh kerana jurugambar saya Shamsul Yunos mahu kembali ke rumahnya di Bukit Damansara, saya rasa elok juga dia menurunkan saya di sebuah rumah tempat orang berzikir di sekitar kawasan bukit itu juga di mana saya sesekali suka bermalam.

Maka berehatlah saya di tempat itu. Sampai matahari naik, ketika keluar berjalan di bahagian tepian rumah, kelihatan pula motosikal dengan rupa bentuk yang agak unik ini.


Saya tertanya-tanya motosikal apakah ini lalu melihat lebih dekat. Ah... betulkah apa yang dilihat ini?


Yalah... memang motosikal ini motosikal 'Monyet'. Limited edition nampaknya...

Saya bertanya pada orang di rumah. Mereka tidak tahu motosikal itu milik siapa tetapi ia telah ditinggalkan di situ sejak beberapa hari lalu.

Hmm... motosikal 'Monyet'... siap ada nama 'Comel' lagi. Sekian, hehe! :]

p/s: Pernah dengar ayat gurauan Mat Saleh remaja zaman moden yang berbunyi "Spanking the monkey"? Hehe...

Scooby doo be doo... where are you?

Salam semua! Salam sejak saya kembali dari Pantai Timur semalam.

Kalau ikutkan, saya mahu membuat beberapa postings baru di blogspots saya malam semalam lagi dan selepas itu tak jadi, kini malam ini pula. Tetapi kepala saya (dan mata terutamanya) terasa begitu penat semacam. Jadi biar saya lepaskan cerita ini dahulu ya.... satu cerita yang sebenarnya mahu dipaparkan di sini sejak lebih seminggu lalu. Lepas tu kalau larat (tapi rasa macam tak dah...), akan saya buat lagi beberapa postings termasuk menggunakan gambar-gambar replika masjid-masjid terpilih dunia yang terdapat di Taman Tamadun Islam, Kuala Terengganu... untuk blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) ...

OK. Adapun sejak beberapa bulan ini, saya semakin kerap bermalam seorang diri di rumah milik keluarga di Kajang. Jika dahulu, saya selalu menggunakan bilik air di bawah, sejak itu saya lebih suka menggunakan bilik air di atas.

Ketika duduk termenung di dalam bilik air (agak-agak buat apa le yek...) saya terpandang bahagian tingkap. Ada satu objek yang menarik perhatian...mengingatkan sesuatu pada zaman silam!


Saya perhatikan ia betul-betul. Iya lah, rupanya kelihatan begitu familiar, begitu dikenali. Ah... takkan ke situ pula perginya imaginasi saya ini?

Kalau sekali duduk dalam bilik air lalu objek itu kelihatan begitu familiar tak mengapalah juga. Ini sejak saya sedari perkara ini, sejak itu apabila kelihatan objek ini saya terus teringat sesuatu pada zaman silam yang menjadi sebahagian daripada 'santapan' kegemaran saya zaman kanak-kanak dahulu...


Nah, perhatikan sekarang gambar yang baru diambil dari Internet tadi. Perhatikan bentuk kepala katun anjing ini dengan bentuk objek di atas. Bukankah ada persamaan?

Ya. Setiap kali memandang objek itu, saya teringatkan katun Scooby Doo yang begitu digemari semasa kecil dahulu... dalam tahun 70an gitu. Hmm... teringat pula lawatan ke Peranchis tahun 2000 kalau tak salah ingatan, untuk meliputi satu acara kuda lasak atau horse endurance racing bertaraf antarabangsa di sana. Sila baca artikel-artikel lama di blogspot BERPETUALANG KE ACEH ini untuk mendapat sedikit penjelasan :-

Endurance 1

Endurance 2

Endurance 3

Equestrian endurance in France

Equestrian sports gaining ground?

Equestrian again? Why not?

Teringat bagaimana di satu kawasan lapang bersebelahan sebuah castle atau kota lama di sebuah bandar kecil di selatan Peranchis, saya buat pertama kali seumur hidup terjumpa seekor anjing besar yang rupanya serupa kartun Scooby Doo ini... rasanya 3-4 kali saiz saya!

Semasa itu, berpuluh ekor kuda, lebih 50 ekor, mungkin 100 ekor ditempatkan di situ dalam kandang masing-masing. Saya pula seronok merayau-rayau melihat kuda-kuda ini.... tiba-tiba muncul anjing "Scooby Doo be doo" ini yang juga kelihatan seronok merayau-rayau melihat kuda! Cara ia berjalan, gaya matanya bersinar aktif, lidah yang asyik terkeluar memang sama dengan kartun Scooby Doo...

Hmm... teringat juga seorang kanak-kanak kecil Mat Saleh memakai kasut but berbaju tebal berstokin tinggi berdiri terhuyung-hayang di sebelah bapanya yang sedang melihat kuda-kuda. Kelihatannya dia baru sahaja tahu berdiri dan berjalan sedikit, mungkin umurnya sekitar 1 tahun.

Saya senyum memandang kanak-kanak ini lalu cuba menegurnya. Entah kenapa, dia pula takut melihat saya dan mula merengek-rengek...

Sebenarnya saya ingin bergurau dengannya lalu membuat muka-muka pelik. Apabila saya terus mengacaunya, kanak-kanak ini pun menutup matanya dengan tangan. Sebentar kemudian, dia membuka tangan tetapi sebaik sahaja terlihat saya, terus dia merengek kemudian menutup matanya kembali.

Ini dilakukannya beberapa kali. Teringat saya pada zaman kanak-kanak (jangan terperanjat jika saya boleh ingat beberapa perkara yang berlaku sejak berumur sebelum 6 bulan lagi!) di mana apabila saya rasa takut melihat sesuatu, saya akan menutup mata dengan tangan... dengan harapan itu akan membuat objek atau orang yang menakutkan itu hilang begitu sahaja.

Rasanya sekian cerita ini yang keluar begitu sahaja ya. Asalnya saya cuma mahu berkongsi rasa tentang objek serupa "Scooby doo" ini. Untuk cerita seterusnya di blogspots saya, esok lusa aje le eekkk... Akhir kata. "Scooby doo be doo... where are you?". Selamat malam! :]