Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Selasa, September 04, 2012

Perjalanan jauh bermotosikal besar setelah 9 tahun - Ujian Sungai Koyan ke Cameron Highlands

Hari ni sudah 17 Syawal. Adapun hujung minggu lalu sempena cuti hari kemerdekaan Malaysia yang ke 55 kami sekeluarga ada membuat satu perjalananan kecil yang harus diceritakan nanti. Buat masa ini biar disambung cerita dari Perjalanan jauh bermotosikal besar setelah 9 tahun - Cabaran menunggang ke Raub melalui Bukit Fraser. Biar juga dikongsi peta di bawah ini...



Peta ini menunjukkan laluan pengembaraan yang diceritakan dalam Perjalanan jauh bermotosikal besar setelah 9 tahun - Cabaran menunggang ke Raub melalui Bukit Fraser. Seharusnya ia dikongsikan dalam artikel tersebut tetapi ketika mempersembahkannya saya belum tahu cara mudah untuk melakar kembali laluan pada peta... hujung minggu lalu baru ditunjukkan cara oleh seorang sahabat saya, Zaidi.

Melalui lakaran yang boleh diterbitkan secara automatik di Google Map ini saya diberitahu jarak yang dilalui adalah 135 km. Tetapi ini tidak dicampur jarak saya berpusing-pusing melihat pemandangan di Kuala Kubu Baru juga sebahagian Bukit Fraser sebelum mencari makam Raja Billah di Kampung Sempalit, Raub. Maka saya percaya jarak sebenar perjalanan harus tidak kurang 148 km.

Dengan adanya peta ini saya rasa elok dinyatakan bahawa pada asalnya saya mahu mengambil laluan Rawang-Batu Caves kemudian lebuh raya Karak ke Bentong untuk ke Raub. Laluan ini lebih jauh tetapi lebih mudah dan selamat kerana saya sudah tahu kedudukan stesyen-stesyen minyak dan ia dilalui lebih banyak kenderaan berbanding jalan Bukit Fraser. Dan walaupun kedua-duanya menyeberangi kawasan pergununan Banjaran Titiwangsa, lebuh raya Karak jauh lebih lancar berbanding laluan Bukit Fraser yang sempit lagi berliku-liku. Tetapi setelah memikirkannya dalam-dalam saya terasa harus lebih berani mengambil laluan Fraser dan ini sebenarnya menjadikan saya lebih yakin untuk membuat perjalanan seterusnya.


Ahad 12 Ogos 2012, setelah puas bermalam di rumah almarhum Nenek di Kampung Sempam Baru, Raub saya pun bersedia untuk ujian hari kedua.


Saya mahu naik Cameron Highlands melalui Sungai Koyan, satu laluan yang belum pernah saya ambil sebelum ini. Singgah dahulu di makam Nenek yang terletak tidak jauh dari rumah.




Jalan ke Sungai Koyan melepasi pekan kecil Batu Malim. Saya terpanggil untuk turun sebentar mengambil gambar Sungai Lipis di sebelah sini. Lihat artikel Lipis river at Batu Malim di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Perjalanan diteruskan ke Kuala Medang, 60 km ke utara bandar Raub. Saya menyeberangi Sungai Jelai untuk masuk ke satu kawasan kampung.


Adapun Kuala Medang terletak sekitar 9 km melepasi simpang ke Cameron Highland di Sungai Koyan. Tapi biasa le saya, suka sangat berjalan-jalan melihat pelbagai ceruk rantau tempat orang.


Saya sudah beberapa kali berjalan ke Kuala Medang tetapi cuma dua kali masuk ke kawasan kampung selepas sungai. Teringat bagaimana sekitar 10 tahun lalu saya berjalan di sekitar ini untuk mendapatkan 'rasa' sejarah berkenaan perjalanan pahlawan-pahlawan lama Pahang terutama Datuk Bahaman, si Orang Kaya Semantan. Kali ini saya pergi lebih jauh ke dalam sehingga mengambil jalan batu-batu kasar yang rupa-rupanya boleh membawa kembali ke pekan kecil Kuala Medang selepas melepasi dua lagi jambatan.


Puas berjalan-jalan melihat kampung saya kembali ke Sungai Koyan lalu mengisi minyak. Di stesyen ini saya terserempak dengan sekumpulan 8 orang gitu penunggang motosikal besar dari Kuala Lumpur yang baru sahaja selesai membuat perjalanan balik hari ke Cameron Highlands.


Selepas berehat seminit dua saya pun bersedia untuk mengambil laluan tersebut.


Adapun laluan Sungai Koyan ke Cameron Highland ini baru sahaja dibuka tahun 2010 menjadikannya jalan naik keempat untuk ke Cameron. Jalan terawal iaitu dari Tapah, Perak sudah lama wujud ketika saya pertama kali sampai ke tanah tinggi peranginan tersebut penghujung tahun 70an atau awal 80an, laluan kedua pula iaitu dari Simpang Pulai, Ipoh dibuka tahun 1990an tetapi baru penghujung 2010 saya mengambilnya. Laluan ketiga iaitu dari Gua Musang dibuka sekitar tahun 2003 dan dilalui saya buat pertama kalinya 3 tahun lepas. Sekarang sampailah giliran untuk mencuba laluan Sungai Koyan...


Sejak seorang sepupu dari Raub memberitahu tentang laluan ini lebih setahun lalu menyimpan hasrat untuk mencubanya, masuk bulan Ramadhan tahun ini baru betul-betul menanam tekad. Terus terang cakap saya agak risau kerana akan menunggang motosikal besar berusia 15 tahun yang pernah tersadai 5 tahun akibat kerosakan, motosikal yang sudah 9 tahun tidak dibawa berjalan jauh. Setelah mendapat tahu jarak dari Sungai Koyan ke Ringlet di Cameron Highlands di mana terdapat stesyen minyak adalah 80 km, bukan lebih 100 km seperti disangkakan pada awalnya baru hilang sedikit kerisauan. Alhamdulillah, kejayaan mengambil laluan Bukit Fraser ke Raub pada hari pertama pengembaraan bermotosikal besar ini turut meningkatkan keyakinan.


Ternyata jalan ini cantik dan lebar seperti halnya laluan dari Simpang Pulai juga dari Gua Musang. Setelah melepasi laluan Bukit Fraser yang lebih sempit malah lebih berliku-liku daripada laluan lama Tapah ke Cameron Highlands, jalan dari Sungai Koyan terasa jauh lebih santai.


Tidak lama kemudian sampai ke simpang masuk ke penempatan Orang Asli di Pos Betau.


Selepas itu motosikal menyeberangi sebuah jambatan. Sekitar 200-300 meter kemudian timbul rasa tak puas hati kerana mahu melihat sungai dengan lebih teliti. Saya pun berpatah balik lalu bertanyakan orang tempatan yang kebetulan ada berdekatan. Apabila diberitahu ia adalah Sungai Jelai saya pun mengambil gambar. Lihat Jelai river near Pos Betau.

Sepanjang perjalanan saya ada berhenti lagi di beberapa tempat untuk menikmati pemandangan. Lihat Jelai river from further up Pos Betau dan The views from a fully elevated part of the Sungai Koyan-Cameron Highlands road. Tidak lama selepas itu motosikal pun memasuki sempadan daerah Cameron.


Ini diikuti satu kawasan pembalakan.




Saya sempat berhenti melihat satu lagi pemandangan sebelum cuaca mula memburuk menandakan hujan lebat di hadapan. Lihat A look at some development just after entering Cameron Highlands. Saya pun berhenti di tempat yang kelihatan ini untuk memakai baju hujan juga menutup beg kulit kiri dan kanan motosikal dengan lapisan kanvas. Teringat pula pengembaraan pertama dengan motosikal sama yang dilakukan tahun 1997, setahun selepas bekerja di akhbar The New Straits Times lalu disahkan kedudukan dan dibenarkan mengambil cuti. Teringat saya mengambil cuti satu setengah bulan. Selepas menghadiri majlis perkahwinan seorang sepupu di Bukit Damansara saya terus bergegas untuk mengembara tanpa mempedulikan saranan saudara mara agar bermalam dahulu di sana. Malah saya redah hujan lebat tanpa memakai pun baju hujan sehingga masuk ke negeri Perak. Kalau tak salah ingatan saya telah bermalam samada di Tanjung Malim atau di Tapah kemudian esoknya naik ke Cameron...


Berbalik pada pengembaraan terbaru ini, ternyata pakaian hujan murah yang dibeli beberapa tahun lalu tidak dapat menahan penangan hujan lebat. Saya basah teruk seluruh badan sedangkan tidak ada tempat untuk berlindung sampailah ke Lembah Bertam. Dalam keadaan sejuk disapa hujan lebat dan kedinginan angin pergunungan saya membuat keputusan untuk terus sahaja ke stesyen minyak di Ringlet. Di situ baru dapat berlindung, membuka baju hujan, jaket dan baju t-shirt untuk mendapat sedikit kelegaan.


Di situ juga saya mengisi lagi minyak dan harus menunggu setengah jam sebelum hujan betul-betul reda. Setelah langit cukup terang saya menyimpan baju hujan, jaket yang masih basah diikat pada penyandar kerusi belakang motosikal agar dapat disapa angin dalam perjalanan. Saya memakai kembali t-shirt basah yang telah diperah lalu menyambung perjalanan ke Tanah Rata. Walaupun kedinginan, sapaan angin dapat menghilangkan sedikit kelembapan. Sambil itu saya berhenti di dua tempat untuk menikmati lagi pemandangan. Lihat artikel A misty after rain look at the Bharat plantations dan Bharat plantations from a higher point of view.


Sekitar jam 5: 43 petang saya pun sampai ke bandar Tanah Rata.


Terus menuju ke masjid jameknya di mana saya akan beriktikaf satu malam.


Selepas mandi dan bertukar pakaian bersih saya berjalan kaki ke pusat bandar. Hampir waktu berbuka baru kembali ke masjid. Lihat Walking from Tanah Rata mosque.


Ini adalah keadaan orang bersolat tarawih di masjid.


Ini pula adalah sudut yang dipilih untuk bermalam.


Peta perjalanan hari kedua. Perkiraan Google Map meletakkan jarak yang dilalui sebagai 161 km. Tetapi kalau dicampur jarak saya berpusing mengambil jalan kampung di Kuala Medang (tidak wujud dalam Google Map), jarak berpatah balik untuk melihat lebih teliti pemandangan di beberapa tempat malah ada juga jarak berpusing di Tanah Rata sebelum tidur saya percaya jumlah perjalanan sebenar yang dibuat hari itu sekitar 183 km.