Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Friday, March 19, 2010

Buku-buku saya di pesta buku antarabangsa

Dah masuk jam 4 pagi ni. Saya lepaskan cerita ringkas ya...




Siang tadi, ketika orang sedang sibuk menyiapkan gerai masing-masing untuk Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2010 yang akan bermula di PWTC esok, saya datang untuk mencari gerai Karnadya Solutions. Ini kerana buku-buku saya ada terdapat di gerai itu untuk pesta buku yang akan berlangsung sehingga 28 Mac, jam 10 pagi hingga 8 malam...


Sukacita dimaklumkan gerai itu terletak betul-betul berhadapan gerai buku PTS yang lebih terkenal. Dan kedudukan kedua-dua gerai terletak betul-betul di bahagian tengah Dewan Tun Razak 2 yang terletak di seberang sungai menghadap bangunan utama PWTC.





Sukacita juga dimaklumkan, seperti tahun lepas, saya akan menawarkan potongan harga 20 per sen untuk siri buku "Berpetualang ke Aceh". Maka buku pertama dengan sub-title "Mencari diri dan erti" dan kedua, "Membela syiar yang asal", setiap satu berharga RM24.90 akan ditawarkan pada harga RM20 senaskah. Buku ketiga "Sirih pulang ke gagang?" yang berharga RM27.90 pula akan menjadi RM22. Tetapi kalau beli satu set, harga jadi RM60 iaitu tolak lagi RM2, jauh bezanya dengan harga biasa satu set RM77.70.

OK. Siri ini diletakkan di Karnadya kerana mereka telah menerbitkan buku ke 4 saya "Rumah Azan" dan saya lebih kenal dengan mereka yang bergerak sebagai satu keluarga. Lihat artikel lama Buku "Rumah Azan" dan Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009 di PWTC . Saya tidak tahu berapakah tawaran yang akan diberikan untuk "Rumah Azan" tahun ini tetapi semasa ia dilancarkan di pesta buku tahun lepas, buku yang harga biasanya RM108 senaskah ini ditawarkan pada harga RM75.

Saya difahamkan buku ke 5 saya, buku berbahasa Inggeris bertajuk "Ahlul Bait and the Malay Sultanates" yang sebelum ini menghadapi sedikit masalah percetakan juga akan mula menemui khalayak umum pada pesta buku ini. Tapi anda kena cari gerai Crescent News di dewan yang sama. Saya lepas tangan, biar mereka mengatur segalanya. Lihat artikel My 5th book is out! Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and the Malay Sultanates.... Selamat malam, eh... dah pagi buta daaa! :]


Maulidur Rasul di Aceh : Ke kompleks anak yatim Nurin di Lhoong

OK. Kita sambung lagi penceritaan melalui video...



Di sini ditunjukkan kami sampai ke lapangan terbang sebelum singgah makan di sebuah restoran dengan pemandangan sawah padi meluas. Kemudian kami singgah di pejabat Nurin Travel milik Kak Ann di tengah Banda Aceh...




Lewat petang kami bertolak ke kompleks anak yatim Nurin yang didirikan Kak Ann di Lhoong, lebih kurang 50 km ke barat-daya Banda Aceh. Sengaja saya rekod dan paparkan pelbagai pemandangan dalam perjalanan agar pembaca dapat sedikit 'rasa'...



Malam itu juga kami kembali ke Banda Aceh. Penat wooo buat bermacam-macam aktiviti dengan jalan jauh sana-sini, sepertimana penatnya saya ketika menulis ini sehingga tak dapat lagi menerangkan cerita panjang-lebar, cuma mengharapkan penceritaan dalam video sebagai ganti.

Siang tadi saya ada sedikit urusan di Kuala Lumpur yang melibatkan buku sebelum singgah ke pejabat akhbar The New Straits Times setelah lebih setahun tidak ke sana. Malamnya pula saya pergi ke satu lokasi yang lebih kurang sama jauh dari rumah (sekitar 40 km)untuk menghadiri satu majlis pernikahan. Sebaliknya berlaku sesuatu yang menyebabkan pernikahan tak jadi... saya pula terpaksa menjadi bidan terjun menerangkan keadaan untuk memastikan majlis tetap berjalan lancar dalam keadaan aman tanpa rasa sia-sia.

Balik pula saya melepaskan satu rasa panjang lebar melalui artikel Celebrating the Prophet's birthday in Aceh : A feeling of old Kedah... or rather, old Malay country before Western colonialists spoiled everything? di blogspot BERPETUALANG KE ACEH . Selesai itu baru saya boleh membuat artikel ini, kemudian harus membuat satu lagi artikel sebelum saya betul-betul dapat tidur...

Tuesday, March 16, 2010

Maulidur Rasul di Aceh : Dari Perak bertukar ke Perlak...

Alhamdulillah, malam ini sudah masuk 1 Rabiulakhir tahun Hijrah 1431. Seperti dijanjikan dalam artikel Al-Rasyid masuk 2 bulan di Fraser's Hill sudah sampai masanya untuk memulakan cerita-cerita terbaru tentang perjalanan ke Aceh. Cuma setelah difikirkan kembali rasanya lebih elok diceritakan dahulu perjalanan yang dibuat penghujung bulan Februari. Biar perjalanan sebelumnya iaitu pada penghujung Januari disimpan untuk masa hadapan ya. Ada lah sebabnya kenapa saya berbuat begini. Lagipun hampir keseluruhan perjalanan bulan Februari dirakamkan melalui video. Mungkin lebih senang dicerna oleh kita semua.

OK. Sedikit latar-belakang pembuka cerita. Siri baru ini diberi tajuk "Maulidur Rasul di Aceh"... kerana memang perjalanan bulan Februari itu dilakukan untuk menghadiri satu majlis Maulidur Rasul di sana, tepat pada 12 Rabiulawal iaitu tarikh dikatakan Nabi Muhammad SAW dilahirkan lebih 1,400 tahun lalu. Satu perkara menarik... pada asalnya saya bercadang mahu menyambut hari Maulidur Rasul yang jatuh hari Jumaat itu di Perak, negeri kelahiran ayahanda saya. Ini kerana setelah berjaya memecah persoalan sebenar di sebalik sistem penggiliran takhta Perak serta identiti rahsia seorang moyang saya yang dikenali sebagai Laksamana Toh Jambu @ Keramat Sungai Durian (lihat artikel Jalan semakin terang : Kaitan sebenar kerabat diraja Aceh-Bugis dalam pemerintahan Perak...) saya bercadang untuk menziarahi makam beliau (baginda sebenarnya) yang lagi satu iaitu di atas identiti rahsia yang dimaksudkan.

Lewat Isnin itu saya mendapat panggilan dari kenalan saya Kak Ann, seorang warga Malaysia yang kini lebih selesa menetap di Aceh. Beliau mempelawa saya menghadiri majlis Maulidur Rasul yang akan diadakan di sebuah masjid yang baru siap dibinanya di Perlak, dalam wilayah Aceh Timur. Harus dimaklumkan bahawa saya mendapat pelawaan itu sebaik sahaja selesai menyajikan artikel Jalan semakin terang : Kaitan sebenar kerabat diraja Aceh-Bugis dalam pemerintahan Perak... berserta artikel sokongan bertajuk Teknik penggelapan salasilah.... Saya menolaknya kerana terasa tetap mahu ke Perak...

Oleh kerana Kak Ann juga mahu saya mendapatkan beberapa buah naskah buku "Ahlul Bait dan Raja-raja Melayu" untuk dijadikan hadiah kepada para ulamak yang akan hadir pada majlis nanti, saya pun memperkenalkannya dengan penulis buku, pasangan suami isteri Puan Suzana dan Haji Muzaffar lalu meminta mereka mengatur apa yang perlu tanpa kehadiran saya. Kemudian Puan Suzana memberitahu Kak Ann telah menjemput mereka suami isteri sebagai tetamu baru ke majlis Maulidur Rasul itu. Kebetulan mereka belum pernah menjejakkan kaki ke Aceh dan baru merancang untuk ke sana, mungkin bulan Mei. Apalagi, ibarat kata pepatah, kecil tapak tangan, nyiru kami tadahkan...

Isteri saya pula terus 'monyok' sejak saya menolak pelawaan. Apabila mendapat tahu Puan Suzana suami isteri akan pergi, lagilah muncungnya naik, hehe. Puan Suzana pula kalau boleh mahu kami pergi sekali kerana tidak mengenali orang lain dalam rombongan akan datang ini. Saya pun memikirkan masak-masak... Perak tidaklah begitu jauh dari rumah kami sedangkan untuk ke Aceh apalagi menyambut Maulidur Rasul di Perlak, bumi terawal berdirinya sebuah keSultanan Ahlul Bait di Nusantara, itu adalah peluang yang datang jarang sekali... mungkin tak akan datang lagi.

Lagipun beberapa hari sebelum itu, ada terbetik di fikiran bahawa saya perlu menziarahi makam Sultan Malikus Salih 3 kali, baru selesai satu fasa persoalan. Sebelum itu saya sudah ke sana 2 kali, pertama semasa lawatan ke Aceh Jun 2009, kedua dalam lawatan Januari 2010. Saya pun menukar fikiran, isteri saya pula tersenyum lebar. Kak Suzana juga merasa senang apabila mendapat tahu saya menukar fikiran. Pada hari Selasa juga segala butiran penerbangan dapat diselesaikan. Sukacita dimaklumkan bahawa anak kecil kami Muhammad Al-Aminul Rasyid yang baru melepasi umur 4 bulan pun dapat lagi ke Aceh, buat kali kedua, dalam tempoh 2 bulan!

Pada hari Rabu 24 Februari bergegaslah kami untuk berlepas. Di bawah adalah cantuman klik video pembuka cerita. Untuk penceritaan kali ini saya akan banyak luahkan melalui video ya. Ini kerana malam sebelum berlepas baru saya tersedar charger kamera Olympus kesayangan saya rosak teruk, tidak dapat dibaiki sedangkan cas bateri yang ada tinggal sedikit sahaja. Mana sempat nak cari charger baru dalam kesuntukan masa itu? Nasib baik Haji Muzaffar telah membeli sebuah perakam video baru. Maka jadilah saya tukang rakam video, dapatlah juga merakamkan cerita untuk anda semua...





Cerita bergambar menggunakan apa-apa gambar yang dapat ditangkap dengan perakam video, juga sedikit menggunakan kamera sendiri (saya menangkap tidak sampai 20 gambar dengannya) turut disajikan melalui siri penceritaan selari di blogspot BERPETUALANG KE ACEH . Lihat artikel Celebrating the Prophet's birthday in Aceh : A sudden unexpected trip... yang baru dibuat tadi.

Monday, March 15, 2010

Al-Rasyid masuk 2 bulan di Fraser's Hill

Assalamualaikum semua. Tamatnya siri "Jalan-jalan anak-beranak" bermakna siri penceritaan perjalanan-perjalanan terbaru ke Aceh akan bermula tidak lama lagi. Adapun Sabtu baru ini iaitu 13 Mac 2010 adalah tarikh anak kami Al-Rasyid masuk umur 5 bulan. Dengan kuasa Allah, kakaknya Erin dan abang, si Haziq yang sedang menetap di Kelantan dapat datang ke rumah lalu saya dan isteri secara spontan telah membawa mereka mandi air terjun di Lata Kinjang, Perak, 150 km perjalanan ke utara.

Cerita bergambar tentang ini Insyaallah akan dibuat kemudian tetapi bukan dalam masa terdekat. Sebagai kesinambungan untuk siri "Jalan-jalan anak-beranak" merangkap peralihan untuk cerita perjalanan ke Aceh yang kemungkinan besar akan dimulakan sebaik sahaja masuk bulan Rabiulawal, biar dipersembahkan ini... satu perjalanan spontan membawa Al-Rasyid naik ke bukit peranginan Fraser's Hill...

12 Disember 2009. Erin dan Haziq sudah kembali ke Kelantan. Dua hari lagi isteri saya akan tamat cuti bersalin selama 2 bulan. Maka ada sedikit masa untuk berjalan lalu kami memutuskan untuk membawa Al-Rasyid pergi ke Kuala Kubu Bahru...


Dari Kuala Kubu Bahru timbul rasa untuk menghala ke Fraser's Hill pula. Kelihatan dalam gambar empangan Ulu Selangor yang mesti dilalui semua...




Tidak lama kemudian sampailah kami ke kaki bukit Fraser's Hill...



Oleh kerana semasa itu adalah tempoh masa giliran kenderaan untuk turun bukit (jalan mendaki Fraser's Hill adalah satu arah akibat ia sempit...), kami berehat dahulu di warung berdekatan.




Sempatlah bergambar...












Lalu kami sampai di atas ketika waktu Maghrib...







Ini adalah pemandangan cantik dari sebuah bungalow di tempat yang strategik...








Alhamdulillah, ketika kami sampai masih ada sebuah bilik untuk disewa...





Isteri saya dan Al-Rasyid bergambar di serambi bilik...





Esoknya 13 Disember... cukuplah umur Al-Rasyid 2 bulan. Gambar-gambar cantik dari bungalow pada siang hari telah diletakkan di dalam artikel Views from a bungalow on top of Fraser's Hill di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.





Petang itu kami bersedia untuk kembali ke Bandar Tasik Puteri. Al-Rasyid pula nyenyak tidur. Maklumlah, penat... kecik-kecik lagi dah berjalan ke merata tempat...



Kompilasi "Jalan-jalan anak-beranak"

Singgah makan di Tasik Biru, Kundang, Selangor, 2 hari setelah kembali dari Janda Baik...


OK. Biar dibuat kompilasi yang mengumpulkan link-link untuk siri cerita "Jalan-jalan anak-beranak" yang baru tamat hari Sabtu. Tadi, saya juga telah membuat sebuah artikel baru bertajuk Views from a bungalow on top of Fraser's Hill di blogspot BERPETUALANG KE ACEH. Melihat tarikh gambar-gambar dalam artikel itu diambil di Fraser's Hill iaitu 13 Disember 2009, baru saya tersedar ketika itu baru anak kami Al-Rasyid betul-betul masuk umur 2 bulan. "Jalan-jalan anak-beranak" pula berlangsung 5 hari lebih awal. Ini bermakna Al-Rasyid baru sahaja berumur sebulan lebih semasa kami membawa dia berjalan-jalan bersama kakak dan abangnya. Hmm... kenalah saya memperbetulkan ini di setiap artikel di bawah...


Jalan-jalan anak-beranak : Kuala Selangor sebagai tempat pembukaan...


Jalan-jalan anak-beranak : Bermain-main di Tanjung Sepat


Jalan-jalan anak-beranak : Ke Port Dickson terus ke Tanjung Tuan


Jalan-jalan anak-beranak : Kuala Linggi waktu Maghrib dan Melaka waktu malam


Jalan-jalan anak beranak : Ronda-ronda Melaka di siang hari


Jalan-jalan anak beranak : Muar... satu legasi lama purbakala?


Jalan-jalan anak-beranak : Akhirnya, dapat naik river cruise Sungai Melaka malam hari...


Jalan-jalan anak-beranak : "International port" Janda Baik sebagai pelengkap?