Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Friday, July 18, 2008

Yahoo, eh... Alhamdulillah... Moto beso aku boleh jalan dah!

Ya... Seperti disebut dalam tajuk tu... Motosikal besar saya dah hidup balik! Oh... Beri salam dulu. Apa da... Nak jadi Mat Saleh celup ke? Assalamualaikum! Alhamdulillah, setelah menyiapkan beberapa cerita malam ini untuk ketiga-tiga blogspot saya, barulah dapat dikongsi berita baik ini dengan semua...

Ingat tak rintihan yang saya luahkan dalam artikel Apakah ada esok lagi untuk motosikal besar kesayanganku ini? Ketika itu, saya tak pasti apakah berbaloi mahu menghidupkan kembali motosikal besar saya yang sudah lama rosak... Tidak berjalan sejak awal pertengahan tahun 2003 dan sudah mati cukai jalan sejak 13 September 2001! Melihat keadaan motosikal saya ketika itu begitu teruk, saya rasa patah hati... Ni kalau nak repair ni, mahu nak kena cekau lebih RM5,000 ni... Kalau dah begitu, bukankah lebih elok beli sahaja motosikal baru? Atau beli motosikal Virago second-hand, tambah le beberapa ribu lagi ya tak? Itulah dilemma yang bermain dalam fikiran sedangkan sejak dahulu lagi saya menyimpan harapan agar motosikal yang telah menemani saya mengembara melalui hampir semua jalan-jalan utama juga sebahagian jalan-jalan kampung seluruh Semenanjung Malaysia 1997 hingga 2003 ini akan berjalan lagi! Jadi macamana?

Alhamdulillah, luahan dalam Apakah ada esok lagi untuk motosikal besar kesayanganku ini? yang dibuat 3 bulan lalu telah mendapat respons yang positif daripada beberapa orang pembaca. Saudara Syahir sampai sanggup membuat sedikit sumbangan lalu mengajak orang lain turut menolong. Lalu saya difahamkan, pembaca setia lain seperti saudari Anggun juga saudara Dong (tak lupa Cikgu Nasir kawan si Syahir) turut menolong lalu memberi harapan untuk saya cuba menghidupkan kembali motosikal itu! Terimakasih semua...

Hasilnya, motosikal kesayangan saya yang sangat berjasa membawa saya menjelajah menyusuri cerita-cerita lama Melayu inipun dapat dihantar ke sebuah bengkel motosikal besar milik orang Melayu. Katanya insyaallah boleh dibaik-pulih dengan kos sekitar RM3,000. Maka harapan itu saya nyatakan pula dalam artikel Harapan baru untuk motosikal besar kesayanganku! lebih 2 bulan lalu.

Minggu lepas saya telah mendapat panggilan telefon menyatakan motosikal itu sudah siap dibaik-pulih. Semalam saya mengambilnya daripada bengkel Mail Motor di Rawang... Ternyata dia dapat mengotakan janji untuk menjimatkan kos selagi boleh - kos total baik-pulih termasuk menggantikan barangan yang rosak dan hilang berjumlah RM3,021... Lega saya kerana takut juga ia melambung naik RM5,000! Nasib baik tak... Siang tadi pula saya telah membuat pemeriksaan Puspakom. Setelah membeli insurans baru, saya akhirnya dapat menghidupkan cukai jalan setelah 7 tahun tidak memilikinya! Bayangkan perasaan saya ketika itu!

Alhamdulillah lagi, kini dapatlah saya berjalan-jalan kembali menaiki motosikal besar kesayangan saya... Cuma mungkin tidak sekerap dulu kerana satu, harga minyak mahal... Tadi saya isi tangki penuh RM33.30 wooo!!! Sakit poket aku. Memang pun kos minyak motosikal Virago 535 ni macam naik kereta Kancil... Bezanya kereta Kancil boleh muat sampai 5-6 orang, motosikal saya setakat boleh bawak 2 orang! (Kecuali kalau nak jadikan motosikal circus, boleh le bawak 20 orang gamaknya kot?) Kedua, saya tak mahu memanjakan badan seperti yang pernah berlaku dahulu di mana saya pergi ke mana-mana walau tempat dekat dengan menaiki motosikal. Lalu apabila terpaksa berjalan sedikit, saya mudah terasa penat sedangkan kini saya boleh tahan jalan kaki berbatu-batu tanpa henti!

Apapun, di bawah ini biar disajikan beberapa gambar terbaru motosikal itu yang diambil semalam dan hari ini. Cuba bandingkan dengan gambar-gambar dalam artikel-artikel Apakah ada esok lagi untuk motosikal besar kesayanganku ini? dan Harapan baru untuk motosikal besar kesayanganku! Banyak perubahan kan? Maka ini saya ucapkan selamat malam... Ooppsss... Selamat pagi... Selamat pagi Jumaat, pertengahan bulan Rejab. Insyaallah segalanya ada berkat! Wassalam... :]



Motosikal di luar bengkel Mail Motor


Posing kat kedai sebelah sat...


Saya pula posing hehe! Apa da... Naik moto beso pakai baju cam ni. Apa kelasssss!!!


Motosikal depan rumah makcik di Ampang...


Tunjuk 'bontot' sat... Hehe!


Ni gambar tengah malam tadi masa dok berjalan nak feel balik naik motosikal malam-malam. Sempat le ambik gambo bulan penuh sebelah menara KLCC... Sila lihat artikel The full moon and the end of a chapter di blogspot BERPETUALANG KE ACEH . Sekian! :]

Sambungan perjalanan ke Negeri Sembilan. Sampai ke makam Raja Melewar... Sekali lagi di malam hari!

Ya... Tajuknya cukup terang... Jika 2 bulan lalu dalam perjalanan awal ke Negeri Sembilan, saya dan kawan saya Zaidi @ PerpatihTulus yang bertindak sebagai cameraman sampai ke makam Raja Melewar, Yam Tuan pertama Negeri Sembilan waktu malam, kali ini dalam perjalanan sambungan yang dibuat hampir 3 minggu lepas pun begitu jadinya!

Asalnya, perjalanan sambungan ini mahu dimulakan di makam Raja Melewar pagi hari. Tetapi disebabkan sepupu saya Nizam dan rakannya Asri memerlukan saya untuk membawa mereka ke Pulau Besar, Melaka pada hari yang sama, maka itu saya tukar jadual agar makam Raja Melewar menjadi tempat terakhir Negeri Sembilan diziarahi hari itu kerana ia terletak paling hampir ke Melaka... Dengan harapan perjalanan sebelum itu dapat diselesaikan cepat lalu boleh sampai ke makam Raja Melewar sebelum waktu Maghrib, atau sekurang-kurangnya selagi ada sedikit cahaya matahari!

Ternyata manusia merancang, Allah jua yang menyimpulkan keadaan. Lalu kami sampai ke makam Raja Melewar selepas gelap, sekitar jam 8 malam juga sama seperti dalam lawatan yang lepas! Cuma bezanya kali ini terbuka berbagai perkara yang kami terlepas pandang dalam lawatan yang lalu. Maka terimalah ini, klip-klip video yang menutup proses penceritaan sambungan perjalanan ke Negeri Sembilan. Mari! :]





Sambungan perjalanan ke Negeri Sembilan. Berkejar ke Pengkalan Kempas...

Hmm... Tadi saya telah membuat 4 posting baru di blogspot BERPETUALANG KE ACEH dan 2 di SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) , setelah membuka sesi menulis malam ini dengan artikel Sambungan perjalanan ke Negeri Sembilan. Lagi di Tanjung Tuan... Pulau Intan dan satu tempat keramat... di blogspot ini. Sebenarnya malam ini saya bercadang setakat mahu membuat satu artikel sahaja di sini, tentang motosikal (nanti saya ceritakan dalam posting lain)... Tetapi apabila melihat klip-klip video sambungan perjalanan ke Negeri Sembilan telah diletakkan sampai habis masuk ke YouTube, saya rasa patut membuat lebih banyak posting agar segalanya dapat dikemaskinikan. Maka itu beberapa posting berkaitan menggunakan gambar-gambar statik atau still pictures harus dibuat di blogspots saya yang lain.

Sampai masa untuk menambah posting di blogspot ini pula, baru saya tersedar artikel Sambungan perjalanan ke Negeri Sembilan. Lagi di Tanjung Tuan... Pulau Intan dan satu tempat keramat... adalah posting ke 365 di blogspot ini! Rasa cantik pula nombor itu, serupa 365 hari dalam satu tahun... Terasa mahu membiarkan sahaja jumlah ini buat beberapa hari tetapi kalau dibiarkan, maknanya saya tidak boleh mengemaskinikan cerita seperti yang sepatutnya!

Lalu untuk menghilangkan dilemma ini, maka saya tulis kata-kata di atas. Sekarang penceritaan baru boleh disambung, dengan sedikit klip video selepas meninggalkan Tanjung Tuan untuk ke Pengkalan Kempas lalu melihat apa yang ada di sana. Mari! :]





Lihat, kami terkejar-kejar untuk ke Pengkalan Kempas kerana hari semakin lewat...


Dan kemudian kami terkejar-kejar lagi untuk ke tempat seterusnya... Apa dia? Sila lihat posting selepas ini!


Sambungan perjalanan ke Negeri Sembilan. Lagi di Tanjung Tuan... Pulau Intan dan satu tempat keramat...

OK. Tak payah cerita panjang. Bersambung terus dari posting bertajuk Sambungan perjalanan ke Negeri Sembilan... Bertandang ke Tanjung Tuan : Rumah api dan sekitarnya...

Dari rumah api, kami tergerak menuruni denai hutan sampai ke tempat paling hujung di Tanjung Tuan dikenali sebagai Pulau Intan. Kemudian kami memanjat bukit balik separuh jalan untuk turun ke satu tempat yang dikatakan keramat. Ini klip-klip videonya... Gambar-gambar statik atau still pictures akan diletakkan di blogspots BERPETUALANG KE ACEH dan
SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) . Mari! :]










Baru teringat. Dekat dengan kawasan yang dikatakan keramat di Tanjung Tuan, terdapat sebuah pulau yang dipanggil Pulau Masjid...

Wednesday, July 16, 2008

Sambungan perjalanan ke Negeri Sembilan... Bertandang ke Tanjung Tuan : Rumah api dan sekitarnya...

OK, setelah membiarkan baki klip video yang diletakkan Zaidi @ PerpatihTulus duduk "menunggu giliran" dalam ruangan YouTube sejak 6 hari lalu, sampailah masanya ia diatur di sini untuk tatapan semua... Bersambung dari cerita Sambung lagi perjalanan ke Negeri Sembilan... Muzium dan Kota Lukut yang dibuat Isnin minggu lepas. Sila! :]




Singgah di Port Dickson untuk rendesvous dengan sepupu saya Nizam dan rakannya Asri.


Sampai ke Tanjung Tuan @ Cape Rachado...


Ke rumah api Tanjung Tuan dan sekitar...


Pemandangan dari rumah api Tanjung Tuan...


Turun bukit dari rumah api ke penghujung Tanjung Tuan...

Gambar-gambar statik atau still pictures berkaitan boleh dilihat di dalam blogspots BERPETUALANG KE ACEH dan SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) . Silalah juga bertandang ke sana ya... Sekian! :]

p/s: Wah Zaidi... Kualiti klip-klip video pun sudah meningkat... Siap ada supporting text @ sub-title lagi. Caya lah! Kalau cam ni boleh le bawak pada projek VCD/DVD nanti. Amacam kawan-kawan? Mahukah anda memiliki VCD/DVD cerita siri pengembaraan sambil menyusuri sejarah lama yang akan kami buat nanti?


Monday, July 14, 2008

Salam ukhuwah untuk semua anak cucu Keramat Kuala Bidor dan Laksamana Raja Mahkota Nakhoda Hitam!

Gambar makam Keramat Kuala Bidor diambil daripada artikel Jalan-jalan cari makam 1... yang dibuat Julai tahun lepas.

Assalamualaikum semua. Izinkan saya membuka cerita kali ini dengan satu komen yang baru hari ini saya sedari telah dibuat di dalam artikel Perjalanan terbaru ke Perak... Mencari makam Keramat Sungai Durian dan membuka sedikit taraf sebenar keluarga Laksamana Raja Mahkota! , artikel yang mula disiarkan di blogspot ini Jun 27. Ini dia...

-------------

khaz64 said...

Sdra Radzi,Makam Arwah Haji Ibrahim Taha agak menonjol kalau dibandingkan dgn kubur lain kerana Arwah seorang dihormati di situ. Beliau seorang ketua kampung yang disegani bukan sahaja oleh penduduk setempat malah ditakuti oleh orang luar yang perlu meminta kebenaran beliau sebelum berurusan dgn penduduk kampung. Saya terkilan kerana sdra meletakkan gambar batu nisan moyang saya(Haji Ibrahim ialah Datuk kepada ibu saya) sebagai kemungkinan orang yang mencuri harta keluarga nenek saudara. Sdra sepatutnya lebih bertanggungjawab dan mendapatkan kepastian sebelum menimbulkan kekeruhan dan Kemarahan dikalangan keturunan Arwah Haji Ibrahim terhadap saudara. Kalau hendak dibandingkan dgn Ngah Ibrahim, harta peninggalan Arwah haji Ibrahim tidak seberapa. Saudara perlu belajar menjadi seorang penulis yang bertanggungjawab dan tidak menulis mengikut emosi. Tuduhan sebegini dianggap satu fitnah besar walaupun saya tahu saudara sendiri dalam keadaan keliru. Eloklah dihilangkan kekeliruan itu dahulu sebelum memburukkan orang lain. Tuduh menuduh begini tidak membawa faedah kepada sesiapa pun malah boleh memberi padah. Mohon diperbetulkan dgn kemaafan kepada kerurunan arwah Haji Ibrahim Taha.

Monday, July 07, 2008 11:52:00 AM

------------------

Adapun komen itu nampaknya dibuat sebagai reaksi kepada beberapa perenggan awal dalam artikel Perjalanan terbaru ke Perak... Mencari makam Keramat Sungai Durian dan membuka sedikit taraf sebenar keluarga Laksamana Raja Mahkota! . Biar saya copy and paste pula perenggan-perenggan tersebut...

--------------------

Makam yang paling menonjol di sini... (ada gambar)
Pemiliknya dinyatakan sebagai Haji Ibrahim bin Muhammad Taha... Teringat cerita Nenek bahawa seorang bapa saudara kepada ibu Nenek telah membolot segala harta yang nilainya mungkin berpuluh juta Ringgit tahun 20an dulu! Dan orang itu bernama Haji Ibrahim atau Datuk Ibrahim! Apakah ini orangnya?
Yang pasti orang ini memang bapa saudara kepada ibu Nenek iaiatu Aminah binti Abdul Raof. Sedangkan Abdul Raof dengan Haji Ibrahim adalah adik-beradik tetapi lain ibu... Lalu Abdul Raof dikatakan mewarisi semua harta abangnya Laksamana Sulaiman yang tidak memiliki anak kemudian Abdul Raof dan isterinya meninggal lalu anak-anak mereka jadi yatim piatu, itu yang harta tersebut dipegang oleh Haji Ibrahim? Entahlah...
Saya cuma pernah mendengar cerita ini dalam tempoh 3 hari saya sempat berbual-bual dengan Nenek untuk mengetahui asal-usul keluarga pada satu penghujung tahun 2001, kali pertama saya berminat tentang itu... Sedangkan Nizam telah mendengar cerita-cerita ini hampir seumur hidup ketika membesar kerana dia dibela oleh Nenek sejak kecil lagi! Lalu kata Nizam, Haji Ibrahim atau Datuk Ibrahim yang dimaksudkan adalah Ngah Ibrahim yang sangat terkenal sebagai orang terkaya di Perak pertengahan abad ke 19 Masihi!

---------------

OK... Pertama kali saya sampai ke makam ini awal tahun lepas... Dalam keadaan sama juga iaitu ketika mahu mencari Makam Keramat Sungai Durian @ almarhum Laksamana Raja Mahkota Tok Jambu. Memang diakui ketika itu saya cenderung untuk berfikir bahawa Haji Ibrahim yang dinyatakan Nenek adalah Haji Ibrahim bin Muhammad Taha yang dimakamkan di satu kawasan perkuburan di Sungai Durian itu. Bukan saya berniat buruk atau mahu memfitnah. Adapun setelah mengkaji sejarah susur-galur keluarga hingga 1,400 tahun ke atas, memang terdapat banyak kisah di mana berlaku pergaduhan keluarga malah adik-beradik berebut takhta, apalagi harta dan sebagainya sehingga sanggup bunuh-membunuh pun ada! Jadi tidak mustahil kalau ada kes bapa saudara membolot harta kerana ia bukannya perkara ganjil, sudah biasa berlaku dalam mana-mana keluarga. Cuma dalam kes keluarga terdekat saya, tidak dapat dipastikan siapa yang betul-betul terlibat kerana saya setakat mendengar cerita Nenek sahaja...

Dalam hal ini, elok dinyatakan bahawa kami adalah dari susur-galur satu watak misteri yang dikenali sebagai Keramat Kuala Bidor. Ada pihak menyebut bahawa Keramat Kuala Bidor dengan Laksamana Raja Mahkota Nakhoda Hitam, Laksamana pertama Perak yang muncul pertengahan abad ke 18 pada zaman pemerintahan Sultan ke 13 Perak, Sultan Muzaffar Shah III (Marhum Hajiullah) adalah orang yang sama.

Tetapi Nenek pernak memberitahu bahawa Keramat Kuala Bidor datang ke Perak dari tanah seberang (Pulau Sumatera) ketika Perak masih belum beraja lagi. Malah beliaulah yang membela buaya putih Sungai Perak yang ketika itu hanya sebesar tapak tangan! Pendekkata, zaman Keramat Kuala Bidor dengan Nakhoda Hitam yang juga dikenali dengan nama Daeng Hanasah, abang kepada Daeng Selili @ Maharajalela pertama Perak Pancung Tak Bertanya adalah jauh berbeza. Tetapi mungkin juga mereka orang yang sama tetapi pernah muncul dalam 2 zaman yang berbeza? Apapun itu cerita lain yang melibatkan kisah tajalli roh dan perkara-perkara luar-biasa.

Mengikut ceritanya Keramat Kuala Bidor membawa diri ke Perak akibat adiknya merebut takhta di tanah seberang. Jadi di situ sendiri sudah ada cerita pergaduhan keluarga yang besar... Belum lagi yang ke bawah-bawah apabila keturunan itu muncul jadi banyak bercabang-cabang... Lagi le terdapat bermacam-macam perangai dan kepentingan. Maka itu janganlah hairan jika ternampak sahaja makam Haji Ibrahim di Sungai Durian, saya teringat cerita Nenek tentang seorang bapa saudara ibunya yang membolot harta keluarga. Tetapi ada pula ahli keluarga lain menyebut bahawa Haji Ibrahim yang dimaksudkan adalah orang kaya terkenal Perak dahulukala Ngah Ibrahim yang menguasai daerah Larut, Matang dan segala hasil bijih timahnya yang melimpah... Dah terlibat satu keluarga lagi pula! Dan memang kami semua ada kena-mengena...

Maka itu dalam artikel Perjalanan terbaru ke Perak... Mencari makam Keramat Sungai Durian dan membuka sedikit taraf sebenar keluarga Laksamana Raja Mahkota! , selepas perenggan-perenggan yang menyebut tentang almarhum Haji Ibrahim di Sungai Durian itu, saya juga menyebut begini....

------------------------

Ah! Saya keliru... Yang manakah sebenarnya dimaksudkan sebagai Haji Ibrahim atau Datuk Ibrahim oleh Nenek? Yang pasti, Ngah Ibrahim ini juga bersaudara dengan kami. Saya tidak ada salasilah terperinci tetapi saya tahu Ngah Ibrahim adalah menantu kepada Laksamana Muhammad Amin, moyang kepada datuk saya!
Hmm... Biar saya cerita lepas sahaja le... Saya ambil salasilah belah lelaki yang saya ingat...
Adapun nama saya ialah Mohd. Fahrulradzi bin Mohamad Sapiee bin Muhammad Arshad bin Muhammad Wahi bin Muhammad Arshad bin Laksamana Muhammad Amin. Nenek pula adalah isteri kepada Muhammad Arshad bin Muhammad Wahi. Nama Nenek ialah Raja'ah binti Muhammad Isa tetapi saya tidak tahu bagaimana salasilah Muhammad Isa ini. Yang saya tahu, ibu Nenek adalah Aminah binti Abdul Raof bin Muhammad Taha.
Muhammad Taha pula ialah anak kepada Tok Chu Abdul Rahim bin Che Uda Kecil Tekukor (pelik-pelik le nama diaorang ni, entah nama panggilan ke hapa? Apapun tetap nenek-moyang saya juga!) sementara Laksamana Muhammad Amin ialah anak kepada Abdul Wakap bin Alang Muhammad bin Che Uda Kecil Tekukor. Ah... Saya dah pening dah... Keluarga kami banyak berkahwin saudara-mara sedangkan kalau dipakai salasilah sebelah lelaki sahaja tanpa menyatakan siapa isteri mereka dan kaitan melalui sebelah perempuan pun sudah cukup untuk menunjukkan kaitan persaudaraan.
Apapun oleh kerana Ngah Ibrahim adalah menantu Laksamana Muhammad Amin, maka dia juga boleh dikata sebagai salah seorang bapa saudara Nenek...

------------

Seterusnya, selepas satu gambar, saya menyebut begini...

--------------

Tetapi tujuan sebenar kami pergi ke Sungai Durian adalah untuk mencari sebuah makam yang lebih lama dan jauh lebih penting dari yang lain. Saya pernah sampai ke kawasan ini sekitar awal 2007 lalu diberitahu seorang penduduk kampung (yang rupa-rupanya atuk saudara saya, masyaallah) bahawa makam lama yang ingin dicari ini terletak di sebalik belukar di kawasan latar-belakang gambar ini, di tepian Sungai Perak.
Untuk makluman, makam ini milik seorang pembesar istana yang dipanggil sebagai Laksamana Raja Mahkota Tok Jambu. Oleh kerana beliau dikatakan seorang alim lagi pahlawan yang banyak memiliki kelebihan maka itu selepas meninggal dunia, beliau dikenali sebagai Keramat Sungai Durian!

---------------

Memang itupun tujuan saya. Tetapi dalam penceritaan terkeluar pula cerita tentang Haji Ibrahim ini dan memang itu adalah cara saya bercerita. Saya bukan seorang pengarang yang mereka-reka cerita untuk kelihatan bagus tetapi saya sekadar menurut gerak rasa mana cerita yang akan keluar dengan kepercayaan bahawa akan ada hikmahnya nanti!

Dalam keadan ini muncul komen saudara khaz64 yang nampaknya juga datang daripada susur-galur keturunan yang sama, cuma cabang keluarga sahaja berlainan. Percayalah, selama kira-kira 2 tahun saya mula berkecimpung bercerita melalui siri novel "Berpetualang ke Aceh" diikuti cerita-cerita yang dibuat di satu dua forum Internet juga di blogspot ini dan blogspots BERPETUALANG KE ACEH dan SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) , telah ramai mereka yang berkait tetapi selama ini tidak menyedarinya dapat berhubung dan saling mengenali... Semuanya kerana asbab membaca tulisan-tulisan saya!

Ada pula hubungan yang sudah lama putus tetapi bertaut kembali bukan secara langsung akibat membaca tulisan saya tetapi tetap ada kena-mengenanya... Misalnya sekitar 2 minggu lalu Nur kedua telah membawa saya berjumpa dengan seorang kawan lamanya yang sudah 13 tahun tidak berjumpa. Dalam berkenalan itu, dia bertanya apakah pekerjaan saya? Saya jawab saya tak kerja apa-apa, cuma suka merantau sahaja...

Memang saya tak suka mengenalkan diri sebagai penulis sepertimana semasa jadi wartawan di akhbar The New Straits Times dahulu saya tidak suka mengenalkan diri sebagai wartawan kecuali apabila perlu sahaja. Satu kerana saya sebenarnya memang tak kisah tentang pangkat dan kedudukan, kedua kadang-kadang lebih elok tidak mengenalkan siapa diri saya... Kerana dah banyak kali, apabila orang tak tahu siapa saya maka mereka pun seronok bercerita macam-macam di hadapan saya hingga terbuka segala macam telahan dan rahsia... Mungkin kerana memandang saya lekeh. Maklumlah saya suka berpakaian buruk, kalau tak berapa buruk pun ringkas seolah-olah saya cuma seorang pemuda cabuk yang tak punya apa-apa. Tetapi sebaik sahaja tahu saya wartawan, terus tiba-tiba mulut mereka terkunci seolah-olah tak ada modal bercerita. Selalunya kerana samada mereka segan atau takut apa yang diceritakan itu akan direkodkan saya!

Bila dapat tahu saya seorang penulis pula selalunya ada 2 reaksi yang berbeza... Pertama ada orang yang tiba-tiba seronok kerana dapat berkenalan dengan seorang penulis. Maklumlah, hakikatnya di luar sana bukan selalu kita dapat berjumpa dan berbual-bual berhadapan dengan orang yang ada nama... Bukanlah nak kata saya ada nama sangat tapi adalah juga... Lebih elok le daripada beribu malah berjuta orang di luar sana yang bercita-cita mahu menjadi penulis lalu ingin dikenali ramai tetapi cita-cita tak kesampaian...

Ada pula yang tiba-tiba jadi ego semacam... Ya ke saya ni penulis? Sedangkan dia tengok zahirnya saya selamba selalu pakai baju buruk main campur semua orang tanpa menunjukkan kedudukan. Orang begini selalu menganggap apabila saya mengaku penulis maka saya cuma mahu membesar-besarkan diri sendiri. Dan mereka menganggap kalau orang dah ada nama, tentu tak akan bergaul sembarangan, tentu dah jaga nama, tak da le macam saya kadang-kadang orang boleh jumpa tepi jalan depan Masjid India mengunyah kerepek sambil duduk atas lantai...

Hmm... Teringat pula masa saya mula-mula nak kutip duit jual siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Pustaka Mukmin, Jalan Tuanku Abdul Rahman. Ada ke diaorang tak terima letak nama saya kat cek? Agaknya selama ini diaorang ingat saya kuli tukang hantar buku saja... Atau setakat penulis biasa lalu tak percaya bahawa syarikat penerbitan buku Wasilah Merah Silu Enterprise adalah milik saya walaupun ia tak sebesar mana...

Itulah persepsi sesetengah orang dan sebab itu juga ramai yang bercita-cita mahu jadi penulis... Agar dapat bercampur dengan orang ada nama, pihak atasan dan kemudian dipandang tinggi masyarakat umum! Ia boleh dikira satu karier glamour... Dapat nama menulis buku cinta pun ramai dah teruja inikan lagi satu siri novel yang ada unsur-unsur intelektual tinggi. Selalunya mereka yang mampu dan dah pun menghasilkan buku-buku sebegini mempunyai lingkungan pergaulan yang terdiri daripada para pemimpin serta orang-orang berkuasa di persada tanahair. Perlukah saya memberitahu yang saya dulu selalu duduk bersila di hadapan orang-orang seperti Tun Mahathir juga Pak Lah? Dan sekurang-kurangnya orang macam Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said kenal juga saya apabila berjumpa.

Ah... Saya bukan peduli ini semua tetapi disebabkan tak peduli tentang kedudukan di samping saya peramah bergaul dengan orang dari semua peringkatlah ada sesetengah orang take me for granted. Agaknya diaorang nak saya cakap macam ni kot: "Apa standard aku nak campur dengan engkorang layan engkorang punya cakap-cakap kosong!"... Lepas tu biar saya jalan sana sini pakai coat bawak BMW ke, Mercedes kot baru nak percaya? Atau nak lagi bagus (sebab nak sangat jaga standard...) jangan turun pun langsung tempat-tempat macam Central Market dan Masjid India. Kalau nak jalan cuma kat hotel besar dan sebagainya. Takkan le kena jadi begitu baru orang nak hormat kita sebagai penulis? Patutlah orang tak faham makna perjuangan dalam dunia penulisan seperti yang saya war-warkan...

Apapun, apabila rakan lama kepada Nur kedua ini asyik bertanya tentang pekerjaan saya kerana tidak berpuas-hati dengan jawaban yang diberi, saya pun suruh Nur kedua menjawab bagi saya. Terus dia terperanjat. Katanya inilah kali pertama dia terjumpa seorang penulis! Kemudian dia tanya saya tulis apa... Kebetulan saya ada membawa satu set siri buku "Berpetualang ke Aceh" saya pun tunjukkanlah... Dari situlah dia dapat tahu kaitan saya dengan keluarga Laksamana Raja Mahkota Perak.

Dipendekkan cerita, rupa-rupanya kami bersaudara! Bukan setakat itu, hamba Allah ini adalah anak kepada sepupu ayah saya, kira saudara dekat le ni tapi tak pernah kenal pun seumur hidup... Rupa-rupanya dia sudah terpisah lama dengan keluarga besar sebelah ayah saya kerana ibu-bapa mereka bercerai semasa dia berumur 2 tahun ke 2 bulan gitu! Masyaallah! Cuma masalahnya ada versi cerita berbeza dalam hal ini. Hamba Allah ini menganggap bapanya lah yang telah meninggalkannya dan abang serta ibunya lalu tidak mempedulikan mereka hingga kini!

Katanya dia sedia mengaku yang sepupu ayah saya itu adalah bapanya tetapi bapanya pula yang seolah tidak mahu mengaku kewujudan anaknya itu! Masyaallah lagi... Saya baru beberapa hari bercerita pada ayah saya tentang ini... Terus ayah memberitahu, sebenarnya sepupunya itu telah banyak kali cuba berhubung dengan anak-anaknya sejak mereka kecil lagi tetapi dihalang sang ibu dan keluarganya pula! Sedangkan si ibu juga ada hubungan kekerabatan dengan kami semua...

Begitulah juga agaknya tentang hal-hal lain yang melibatkan keluarga. Pihak ini mendengar versi daripada keluarga yang terdekat dengannya. Pihak lain mendengar versi yang lain pula. Pada saudara khaz64, saya tidak bertanggungjawab kerana telah melibatkan nama datuk kepada ibunya Haji Ibrahim dalam satu kisah pembolotan harta kaum keluarga yang diceritakan oleh Nenek. Saya pula mendengar dari versi Nenek tetapi tidak pasti siapakah Haji Ibrahim yang dimaksudkan... Malah Nenek dan ibu saudara pula yang bercakap kepada saya seolah-olah saya ada tanggungjawab untuk memperbetulkan keadaan. Dalam pada itu saya cuma terfikir mungkin Haji Ibrahim ini adalah yang di Sungai Durian kerana memang dia bapa saudara kepada ibu Nenek! Tetapi tak mustahil juga yang dimaksudkan adalah Ngah Ibrahim kerana memang kami juga ada hubungan persaudaraan!

Di sini timbul lagi satu masalah. Kalau betul Haji Ibrahim itu ialah Ngah Ibrahim, maka terkait lagi satu keluarga dalam cerita ini. Adapun mengikut salasilah yang saya lihat, Menteri Paduka Tuan sekarang iaitu Datuk Wan Isa dari keturunan Ngah Ibrahim adalah saudara tiga pupu saya! Bukannya jauh sangat walaupun tak kenal, setakat ada jumpa sekali sahaja semasa peristiwa pengembalian jasad almarhum Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin dan Menteri Paduka Tuan Ngah Ibrahim dari Singapura ke Perak September 2006... Dah jadi cerita lain pula... Dah boleh jadi gaduh dengan keluarga lain nanti!

Belum lagi dicampur cerita-cerita yang melibatkan takhta... Setakat ini belum ada lagi saya jumpa orang yang dapat menjawab, siapakah yang membunuh moyang saya yang dikenali sebagai Orang Kaya Besar Muhammad Arshad bin Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin. Katanya ia berlaku sekitar 1920an... Kebetulan pula saya ada terbaca dalam buku Chempaka Sari kalau tak salah ingatan bahawa pada zaman itu Raja Bendahara terus naik jadi Sultan... Mana perginya Raja Muda? Takkan hilang begitu sahaja sedangkan saya telah diberitahu beberapa pihak, sepatutnya zaman itu seorang kerabat dari Teluk Intan naik menjadi Sultan! Takkan le nak sebut kaitan sebenar keluarga Laksamana Raja Mahkota dengan kerabat diraja terdekat baru orang nak faham...

Sudahlah... Hakikatnya kita semua manusia biasa yang tidak sunyi dari membuat kesilapan. Maka jangan hairanlah jika datuk nenek-moyang kita dahulu pernah bergaduh sesama-sendiri apalagi jika ia melibatkan perebutan takhta, harta dan kuasa malah wanita juga! Tetapi takkan kita yang anak cucu ini masih mahu terus berdendam dan terus bermusuh sedangkan kita tetap bersaudara dan Islam lagi ya tak?

Para pembaca sekalian... Rasanya mereka yang sudah lama mengikuti penulisan saya faham bagaimana saya selalu mengembara malah menulis pun menurut gerak hati akan apa yang keluar mengalir daripada dalam diri ini. Dalam menulis itu, mungkin keluar sesuatu yang tidak enak... Tetapi percayalah tidak pernah saya berniat busuk mahu menfitnah dan mengada-adakan cerita dan sebagainya.

Maka itu cuba ambil dari sudut yang positif. Saya telah menyatakan rasa saya secara jujur tanpa berselindung tentang cerita Haji Ibrahim kerana ia sudah ditakdirkan akan terkeluar untuk masa itu padahal saya sebenarnya mahu bercerita tentang pencarian makam Keramat Sungai Durian. Lalu saudara khaz64 telah memberikan komen dan teguran bagi pihak keluarganya setelah membacanya, menurut persepsi cerita mereka pula!

Maka anggaplah apa yang berlaku sebagai satu perkenalan kembali 2 cabang keluarga yang sudah lama tidak kenal-mengenal atau saling menghubungi. Kalau tak rajin nak berhubung pun sekurang-sekurangnya, biar mereka tahu ada seorang saudara yang rajin mengembara mencari cerita-cerita lama, bukan untuk menuntut harta lama tetapi untuk menyelami jati diri sebenar Melayu Islam yang mungkin boleh menolong kita menghadapi cabaran lebih besar yang akan mendatang nanti!

Cuma saudara ini (maksudnya saya...) juga harus mengembara sejauh mungkin ke seluruh Tanah Melayu untuk menyambung kaitan keluarga yang lebih besar lalu mungkin kurang teliti dalam menangani persoalan satu-satu cabang keluarga kecuali keluarga terdekatnya sahaja... Lalu akan ada perkara yang terlepas pandang, perkara yang mungkin cuma boleh diperbetulkan melalu komen ataupun feedback keluarga terdekat daripada jurai yang terlibat sahaja...

Misalnya saya pernah ke Kampung Kota, Beruas lalu pergi ke sebuah rumah keluarga Sayyid kabilah Jamalulail dengan harapan dapat bertemu ketua keluarganya, seorang tua yang katanya tahu segala cerita tentang makam-makam lama berbatu nesan Aceh di situ. Ternyata orang tua tersebut telah meninggal dunia. Lalu sebaliknya saya pula yang harus menerangkan sedikit tentang sejarah makam-makam lama dan cerita kerajaan Beruas kepada mereka. Malah saya juga harus mengingatkan kembali kepada mereka tentang perjuangan Ahlul Bait anak cucu Nabi, tentang cerita Saidina Ali ditentang Muawiyah dan sebagainya sedangkan saya bukan pun ada Sayyid kat pangkal nama!

Disebabkan pengembaraan dan pencarian saya ke merata tempat, maka ramai bertanyakan saya tentang sejarah sesuatu tempat atau watak-watak penting yang terlibat. Kalau saya tahu, insyaallah saya akan cerita kecuali yang betul-betul rahsia. Selain itu mana saya nak tahu? Mana nak terjaga sejarah kaitan beratus malah beribu tempat dan watak? Sepatutnya orang terdekat di situ, kaum keluarga yang masih ada le yang menceritakan dan menerangkannya untuk saya ya tak? Itupun bukan semua saya boleh ingat!

Apapun, di sini saya ingin membuat pengumuman... Kepada seluruh warga keturunan Haji Ibrahim bin Muhammad Taha, dengan ini saya Mohd. Fahrulradzi bin Mohamad Sapiee bin Muhammad Arshad bin Muhammad Wahi bin Muhammad Arshad bin Laksamana Muhammad Amin, saya yang bapanya Mohamad Sapiee beribukan Raja'ah binti Muhammad Isa, anak kepada Aminah binti Abdul Raof bin Muhammad Taha menyusun jari ingin memohon ampun dan maaf atas setiap kesilapan kata-kata yang menerbitkan rasa tidak senang hati keluarga Haji Ibrahim. Percayalah, niat saya bercerita adalah semata-mata untuk mencari kebenaran. Maka anggaplah kesilapan saya ini sebagai salah satu perkara yang ada hikmahnya.. Sekurang-kurangnya untuk menyatukan kembali keluarga besar Keramat Kuala Bidor dan Laksamana Raja Mahkota Nakhoda Hitam untuk menangani cabaran besar akhir zaman demi kemaslahatan bangsa Melayu kita dan agama Islam! Sekian, wassalam... :]

Sunday, July 13, 2008

Komen Aina Emir tentang siri buku "Berpetualang ke Aceh" untuk mereka yang belum mengenali siri buku ini...

Entah kenapa tergerak mahu menggunakan gambar batu nesan ini sebagai hiasan. Dari artikel Makam (tomb of) Sultan Muhammad Shah, Pahang... di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART)

Tadi lama juga saya 'menggagau' cuba mencari satu artikel lama yang mengandungi tulisan novelis Aina Emir tentang siri buku "Berpetualang ke Aceh". Saya bercadang untuk meletakkan linknya pada side-bar kanan di bahagian "Ruang untuk perkara-perkara berkaitan promosi siri buku 'Berpetualang ke Aceh'" . Maklumlah saya adalah seorang penulis kecil yang menerbitkan karya-karya sendiri. Inilah salah satu jalan yang saya ada untuk mempromosi buku... Itupun sebenarnya tulisan Aina Emir itu telah keluar 4 bulan lalu, saya kutip masukkan dalam satu posting... Hari ini baru saya tergerak untuk mencari posting tersebut agar dapat diletakkan di side-bar supaya para pengunjung kemudian blogspot ini dapat membacanya nanti!

Saya pun cuba mencari posting yang mengandungi tulisan tersebut. Cari punya cari tak jumpa-jumpa! Ait? Takkan le tak da kot sedangkan saya pasti tulisan Aina Emir itu memang telah dikutip dan diletakkan di blogspot ini. Takkan boleh hilang pula...

Akhirnya saya terpaksa melihat artikel-artikel lama satu persatu, baru terjumpa posting yang mengandungi tulisan itu... Rupa-rupanya ia diletakkan di bawah artikel bertajuk Ke mana aku selepas ini? Pening le! ... Patut le tak jumpa!

Adapun artikel itu ditulis dalam keadaan saya baru juga kembali dari menyelesaikan pengembaraan seluruh Semenanjung setelah selesai menyajikan ketiga-tiga buku di bawah siri "Berpetualang ke Aceh". Untuk membaca cerita-cerita pengembaraan ini sila lihat side-bar kanan bawah, di bahagian "Siri-siri pengembaraan dan tempat-tempat yang menarik". Ketika itu saya begitu penat zahir dan batin... Ada juga beberapa masalah peribadi selain gangguan pihak yang dengki di blogspot ini, cuba membuat kacau mengganggu ketenteraman pengunjung tetap selain mahu mencemarkan nama baik saya di hadapan umum.

Apapun, biar saya letak balik tulisan Aina Emir itu ya... Kerana jika selama ini ramai menghargai siri buku saya, mungkin ada yang berkata itu kerana mereka yang menghargai ini jenis yang 'pelik-pelik', percaya pada peristiwa akhir zaman, kedatangan Imam Mahdi dan sebagainya. Jadi apa kata lihat kata seorang penulis perempuan yang ada nama, penulis yang dikenali kerana telah mengarang banyak novel-novel cinta. Dari http://aina-emir.blogspot.com/2008/04/asal-usul.html. Sila! :]

------------------------------------


Monday, April 21, 2008

ASAL USUL

Pernahkah kita bertanya tentang asal usul diri kita? Pernahkah kita menyoal ibu bapa kita, datuk dan nenek kita tentang hal ini? Tak mahukah kita tahu salasilah diri kita, keturunan kita? atau sudahkah kita tahu semuanya?
Semasa di tapak pesta buku, saya telah didekati seseorang pemuda kerana mahu menumpang tiang banner KarnaDya. Rupa-rupanya, pemuda itu adalah seorang penulis yang telah meminta Fajar Pakeer (Jiran KarnaDya) di tapak pesta untuk mengedarkan buku-buku penulisannya. Semasa hendak meninggalkan tapak pesta (ketika itu pesta buku sudah hampir tamat), dia datang mengucapkan terima kasih kepada saya. Saya pun bertanya tentang buku-bukunya itu. Dia pun bercerita. Katanya, dia menulis novel tentang pencarian asal usul dirinya itu. Ada tiga jilid. Saya tertarik bila katanya penulisannya itu ada kaitan dengan 'Ahlul Bait'... keturunan Nabi Muhammad SAW.
"Kak Aina ambillah buku saya ni... saya nak beri percuma. Bolehlah Kak Aina baca." Dia berkata kepada saya.
Saya menjawab, "Oh ya, saya memang teringin nak baca, tapi tak apa, biar saya beli." Saya pun membeli ketiga-tiga buah novelnya itu.
Kebetulan, apabila saya tiba di rumah, saya mula sakit-sakit dan kerana itu saya tak mampu untuk menulis. Pun begitu, saya masih berdaya untuk membaca dan buku pemuda itulah yang menjadi bacaan saya. Alhamdulilah, saya seronok membaca bukunya. Sebuah novel yang mempunyai tulisan yang serius. Bukan sekadar novel biasa-biasa. Penulis adalah seorang graduan matematiks, juga bekas wartawan NST, tetapi kini menjadi seorang penulis dan juga seorang pengembara. Dia mahu mencari identiti dirinya dan dalam pencarian itulah penulis telah membongkarkan pelbagai kisah sejarah yang ada kaitan dengan kewujudan bangsa Melayu dan agama Islam yang dimiliki oleh orang Melayu Nusantara.
Saya kagum dengan tulisannya itu kerana saya sedar bahawa penulis telah bersusah payah ke merata ceruk untuk mengorek rahsia yang lama tersembunyi. Penulis juga berani untuk membongkarkan rahsia ini! Mungkin ada yang mahu mempertikai cara pemikirannya, namun bagi saya, penulis mempunyai hak untuk membongkarkan rahsia seperti apa yang difahaminya. Saya tabik kepadanya kerana mampu memaparkan sebuah cerita, yang telah menyusun pelbagai fakta lama, membawa kita menjelajah semula kepada kerajaan Pasai, Melaka, dan macam-macam lagi dan mendedahkan pelbagai peristiwa kebangkitan kerajaan Aceh, bumi serambi Mekah.
Apabila membaca tulisan penulis ini, sebagai pembaca, kita perlulah membuka minda dan mengizinkan penulis ini menyampaikan apa sahaja pandangan dan pendapatnya, kerana kita juga tahu terlalu banyak pembohongan dalam kajian sejarah yang menjadi peninggalan buat kita semua. Kebanyakan fakta sejarah sudah diputar-belitkan untuk kepentingan kerajaan yang wujud ketika itu dan kerana itu juga, kita berhak untuk melihat kembali segala fakta yang ada untuk kita menilai.
Saya percaya ramai yang akan melihat tulisan Radzi Sapiee (Penulis muda yang saya maksudkan) dalam novel-novelnya yang berjudul 'BERPETUALANG KE ACEH' sebagai sesuatu yang mencabar kematangan pemikiran kita dan tentu sekali penulisannya itu akan membuat kita tertanya-tanya tentang banyak hal dalam kewujudan bangsa Melayu yang beragama Islam. Bacalah! Saya tidak menyesal menelaah novel-novelnya ini.

Posted by Aina Emir at 10:58 AM

-----------------

p/s: Ramai dah bertanya bilakah buku keempat "Berpetualang ke Aceh" akan keluar? Sebenarnya siri novel ini adalah satu trilogi, buku I-III. Maka kira dah cukup le tu... Tetapi memang sudah lama ada isyarat untuk membuat buku empat. Malah rekabentuk kulit luarnya sudah lama siap, menunggu sahaja ceritanya untuk dikarang dan modal untuk cerita pun dah banyak, kira standby je...

Sayangnya saya cuma boleh menulis apabila sudah ada 'keizinan dari atas'... Dan keizinan ini cuma akan terjadi setelah saya kembali ke Aceh menziarahi makam Sultan Malikus Salih dengan orang tertentu (atau orang-orang tertentu)? Perkara inipun saya tak boleh jawab dengan terang selagi belum sampai masanya kerana Tuhan boleh mengubah keadaan begitu sahaja!

Oleh itu, buat masa ini saya tumpukan perhatian pada hal-hal lain... Salah satunya ialah proses editting siri buku "Berpetualang ke Aceh" untuk kemungkinan membuat cetakan kedua, juga untuk edisi Internet yang boleh dijual secara on-line ke mana-mana lokasi di seluruh dunia, Insyaallah. Sila baca artikel Open tender edisi baru siri buku "Berpetualang ke Aceh"...

Sekarang, buku satu "Berpetualang ke Aceh" dengan sub-title "Mencari Diri dan Erti" dan buku dua "Membela Syiar yang Asal" telah siap dikemas-kini... Tunggu masa untuk memulakan proses editting buku ketiga "Sirih Pulang ke Gagang?". Selesai ini, insyaallah saya akan mengarang satu novel baru, mungkin untuk syarikat Karnadya milik Aina Emir.

Oh... Sebagai satu teaser untuk para pembaca yang menunggu buku keempat "Berpetualang ke Aceh" keluar... Sub-titlenya adalah "Kembali ke Makam Nenda!". Agak-agak sendirilah bagaimana jalan ceritanya ya... Sekian! :]