Masuk pada bab intipati manusia atau kemanusiaan dan manifestasi-manifestasi biofizikalnya. Satu, merujuk pada hati rohani dengan penerangan berikut :-
1. Intipati kemanusiaan diterangkan oleh Al-Ghazali sebagai Latifah Rabbaniyah Ruhaniyah : Bahan halus yang ethereal, bersifat keTuhanan, keIlahian dan kerohanian.
2. "Hati (kerohanian) adalah bahagian daripada manusia yang tahu dan merasai. Ia ditujukan dan dipertanggungjawabkan dan ditegur, ia ada hubungan dengan hati fizikal" - Ihya.
3. Hati rohani adalah pusat seluruh diri manusia.
4. Manifestasi biofizikal hati rohani adalah pada :
i. Hati fizikal, pusat badan fizikal
ii. Ruang dalam hati fizikal yang mana terdapat darah hitam, punca dan tempat duduk roh kejiwaan yang menjadi perhatian ahli perubatan.
5. Roh kejiwaan :-
i. Suatu wap halus yang dihasilkan oleh hati kepada hati.
ii. "Ia menyebar melalui urat-urat berdenyut ke serata bahagian lain tubuh."
iii. Perumpamaan cahaya Al-Ghazali : "Peredarannya dalam badan dan penglimpahannya daripada cahaya kehidupan, perasa deria, penglihatan, pendengaran dan bau kepada anggota-anggota tubuh badan menyerupai kebanjiran cahaya dari sebuah lampu yang bergerak melalui sebuah rumah, Setiap kali ia dibawa ke mana-mana bahagian rumah ia diteranginya olehnya."
Nota : Terjemahan ethereal yang saya dapat adalah 'halus'. Tetapi ia lebih halus berbanding subtle yang juga membawa makna halus kerana bersifat luar keduniaan (outwordly). Maka dikekalkan perkataan ethereal pada terjemahan atas. Untuk physical heart pula pada mulanya saya memilih untuk menterjemahkannya sebagai jantung fizikal, bukan hati fizikal. Sebetulnya saya pun kurang faham ini, kerana dalam bahasa Melayu perasaan dikatakan berlaku pada hati (hati yang merasa sakit, kecewa, gembira, bukannya jantung), tetapi bahasa Inggeris mengatakan berlaku pada heart (hearty, heartbroken, heartfeld) yang secara harfiahnya merujuk pada jantung.
Saya pun mencari dalam Internet di manakah letaknya spiritual heart. Jawaban yang didapati letaknya sedikit ke kanan pertengahan dada. Jantung pula terletak lebih ke kiri. Yang ke kanan adalah hati fizikal.
Oleh kerana spiritual heart dikatakan ada hubungan terus dengan physical heart maka nampaknya ia merujuk pada hati fizikal, bukannya jantung. Seterusnya terma psychic spirit saya terjemahkan sebagai roh kejiwaan. Sebetulnya lebih mudah untuk mengulas syarahan dalam bahasa Inggeris. Tetapi disebabkan kebiasaan mahu memudahkan kepada khalayak dalam bahasa Melayu saya ambil masa untuk cuba juga menghasilkan sesuatu yang mudah difahami walaupun syarahan asalnya adalah untuk mereka yang sudah memiliki kefahaman tinggi hal-hal falsafah dan metafizikal dalam bahasa Inggeris.
Perkara kedua tentang intipati manusia atau kemanusiaan dan manifestasi-manifestasi biofizikalnya. Merujuk pada roh metafizikal :-
1. Roh metazikal yang serupa dengan hati rohani : Ia tahu dan merasa.
2. Inilah yang dimaksudkan oleh Tuhan dalam ayat Al Quran (17:85) : [Katakanlah : Roh adalah urusan Tuhan].
3. Roh yang ditiupkan oleh Tuhan ke dalam jasad Adam, Al Quran (15:29).
4. Manifestasi biofizikal : Roh kejiwaan yang dikaji oleh ahli perubatan.
5. Keadaan kesihatan roh kejiwaan adalah faktor penentu bagi kedua-duanya kesihatan fizikal dan spiritual.
Perkara ketiga tentang intipati manusia atau kemanusiaan dan manifestasi-manifestasi biofizikalnya : Apakah kaitan antara jasad dengan hati rohani atau diri?
1. Hati rohani/jiwa/roh adalah dalam perjalanan keduniaan. Hati fizikal bertugas sebagai kenderaan, yang mana Tuhan telah ciptakan dalam bentuk yang cemerlang.
2. Oleh itu hati mesti mendapat bekalan peruntukan daripada dunia ini. Tubuh adalah kenderaan (markabah) yang dengan mana ia berhubungan dengan dunia. Maka itu badan perlu dijaga dan dipelihara, dan ia cuma terpelihara dengan cara mendapatkan makanan dan lain-lain benda yang sesuai dengannya, dengan cara menangkis daripadanya sebab-sebab kemusnahan yang jelek buatnya lalu memusnahkannya (daripada kitab Keajaiban Hati).
3. Al-Ghazali membincangkan secara terperinci bagaimana hati rohani memenuhi keperluan badani melalui kawalan dan peraturan terhadap semua kuasa semulajadi manusia. Perbincangan ini kebanyakanya meliputi pengetahuan dalam ilmu hayat, ilmu jiwa (kedua-duanya bersifat kognitif dan tingkah laku) dan antropologi spiritual.
4. Tadbir urus hati terhadap jasad dan lain-lain kerajaan mikrokosmik melibatkan enam kuasa : selera (shahwah), kemarahan (ghadab), dorongan (qudra), kebimbangan (mudrika), akal-pertimbangan (aql) dan kehendak (iradat). Tetapi terdapat kuasa-kuasa keSyaitanan yang bertindak sebagai pelawan undang-undang dan pemberontak dalam kerajaan. Ilmu jiwa Islam harus menangani implikasi-implikasinya untuk kesihatan manusia yang bersepadu.
Perumpamaan antara kesihatan fizikal dan spiritual. Untuk sihat fizikal kena ada pemakanan yang sihat sedangkan untuk kesihatan spiritual kena ada 'makanan' intelektual seperti ilmu pengetahuan yang berguna. Begitu juga, badan memerlukan senaman fizikal sedangkan roh memerlukan kita mematuhi arahan dan tugasan agama. Fizikal juga perlu amal agama sedangkan spiritual perlukan meditasi dan renungan (riadat al-nafs). Kedua-duanya perlukan bimbingan dengan ahli perubatan secara berkala. Untuk spiritual perlukan ahli perubatan roh.
Osman pun menyebut tiga keadaan kesihatan jiwa yang pernah dinyatakan oleh Al-Ghazali. Pertama adalah apa yang disebut dalam bahasa Arab sebagai Nafs al-Ammarah bi su. Terma ini bahkan disebut dalam Surah Yusuf ayat ke-53. Terjemahannya :-
"Dan tiadalah aku berani membersihkan diriku; sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan, kecuali orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanku (maka terselamatlah ia dari hasutan nafsu itu). Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."
Keadaan jiwa yang dimaksudkan merujuk pada nafsu yang suka menyuruh pada kejahatan.
Keadaan Nafs Al-Ammarah ini disebut Al-Ghazali sebagai memiliki ciri-ciri berikut :-
1. Jiwa yang tercela : Jiwa dengan dengan sifat-sifat tercela atau mazmunah.
2. Jiwa yang pemarah dan tamak.
3. Jiwa ini "meninggalkan tentangannya lalu menjadi tunduk dan patuh pada permintaan-permintaan selera jasmani (syahwat) dan ajakan Syaitan".
4. Jiwa ini adalah kepunyaan parti Syaitan.
5. Ia sangat jauh dengan Tuhan.
6. Jiwa kebinatangan (al-nafs-al-hayawaniyaah) bukan sifat sebenar manusia.
7. Menggunakan kepandaian bagi tujuan kejahatan.
8. Ia adalah musuh paling buruk manusia.
9. Satu keadaan penyakit jiwa.
Keadaan kedua disebut dalam Al-Quran sebagai Nafs al-Lawwamah. Ayat kedua Surah Al-Qiyamah menyebut...
Dan Aku bersumpah dengan "Nafsul Lawwaamah" (nafsu yang menyalahi diri sendiri).
Al-Ghazali menerangkan keadaan ini seperti berikut :-
1. Mengkritik diri sendiri dan jiwa yang mencela diri sendiri.
2. Jiwa yang berusaha "untuk menghalau keluar atau melawan keinginan jasmani".
3. Jiwa yang "mencela pemiliknya setiap kali dia ketinggalan dalam beribadat kepada Tuannya (Allah SWT)".
4. Jiwa yang layak dipuji : Memiliki sifat-sifat terpuji (sifat mahmudah).
5. Jiwa yang sihat tetapi tidak sepenuhnya dalam keadaan rehat dan puas/redha.
6. Sedar tentang diri sebenar manusia, intipatinya dan sifat sebenar.
7. Jiwa yang mengenal Tuhan dan segala benda yang boleh diketahui.
8. Jiwa yang peka dengan hati nuraninya.
9. Sedar akan jalan keselematan.
10. Satu keadaan kesejahteraan jiwa.
Keadaan ketiga adalah Nafs al-Mutma'innah. Surah Al-Fajr ayat 27-30 menyebut :-
"Wahai orang yang mempunyai jiwa yang sentiasa tenang tetap dengan kepercayaan dan bawaan baiknya!
"Kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan engkau berpuas hati (dengan segala nikmat yang diberikan) lagi diredhai (di sisi Tuhanmu) !
"Serta masuklah engkau dalam kumpulan hamba-hambaku yang berbahagia
Nota : Terjemahan-terjemahan ini diambil daripada sesawang
https://www.surah.my/. Tetapi saya selalu lihat terjemahan yang menyatakan
Nafs al-Mutmai'naah cukup ringkas iaitu "jiwa yang tenang". Disebabkan terjemahan terhadap ayat inilah maka saya dapati perkataan Arab
Nafs boleh diterjemahkan sebagai jiwa.
Al-Ghazali menyatakan keadaan ini sebagai :-
1. Paling terpuji.
2. Jiwa yang berehat di bawah perintah Tuhan : Redha dan diredhai.
3. Lawan pada selera jasmani.
4. Bebas daripada pergolakan.
5. Intipati sebenar manusia.
6. Memiliki pengetahuan sempurna tentang Tuhan setakat mana boleh dicapai oleh manusia.
7. Kesejahteraan jiwa dalam keadaan yang sempurna.
8. Jiwa manusia yang sempurna (al-insan al-kamil), biasa merasai kesatuan dengan Tuhan - Ayat-ayat Al-Quran yang dibincangkan adalah undangan terbuka Tuhan bagi jiwa-jiwa yang berjaya untuk kembali bersatu.
Maka apa itu kesejahteraan jiwa? Memiliki kualiti-kualiti baik jiwa (sifat-sifat ideal) seperti berikut :-
1. Hikmah.
2. Takut kepada Tuhan.
3. Pemaaf.
4. Menggalakkan kebaikan.
5. Sabar.
6. Tidak marah : Namun "apabila kemarahan dikendalikan di bawah ilmu pengetahuan dan Shari'ah ia boleh disebut sebagai cantik." Kecantikan kemarahan sebegini dipanggil sebagai keberanian.
7. Pemurah
8. Tahu malu
Penyakit-penyakit jiwa pula adalah berikut :-
1. Ketamakan, keghairahan, kemarahan dan kebanggaan : Empat penyakit besar (dosa utama asas).
2. Selalu menipu dan tidak jujur.
3. Bermuka-muka/munafik.
4. Kebencian dan dengki.
5. Bahaya lidah : Percakapan yang sia-sia, bertengkar, perbalahan, mencela, marah-marah, kata-kata kesat, sumpah seranah, berbohong, menikam belakang dan puji diri sendiri.
Kesimpulan :-
1. Kefahaman Al-Ghazali tentang kesihatan/kesejahteraan jiwa meliputi kesihatan intelektual-rasional-mental (kesihatan pada akal), kesihatan rohani (kesihatan pada hati) dan moral-etikal atau kesihatan tingkah laku. Kesihatan jasmani terpadu dalam perspektif luas ini tentang kesihatan jiwa.
2. Contoh-contoh kebajikan dan keburukan yang diberikan menunjukkan dengan jelas pada konsep luas beliau tentang kesihatan jiwa.
3. Pandangan-pandangan Al-Ghazali tentang cara mencapai kesejahteraan jiwa dan bagaimana untuk mengubat penyakit-penyakit jiwa akan dipersembahkan dalam syarahan seterusnya.
Untuk rakaman penuh sila ikuti di
sini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan