Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Wednesday, December 11, 2019

'Angan-angan' besar bagi 11 tahun ke hadapan dan beberapa faktor nombor 11

Subhanallah. Tadi beberapa minit selepas jam 12 tengah malam baru tersedar dah masuk tarikh 11 Disember 2019. Sukacita dimaklumkan tarikh ini merupakan ulangtahun ke-11 perkahwinan saya dan isteri, Nor Afidah binti Yusof. Maka itu biar diambil kesempatan untuk berkongsikan satu cerita yang kebetulan membentuk artikel ke-1888 di blogspot CATATAN SI MERAH SILU ini...


Kelihatan adalah lakaran bagi satu laluan pengembaraan yang 'diangan-angkan' mahu dilakukan pada tahun 2030. Ia telah diletakkan di Facebook sekitar jam 5 pagi semalam. Malam ini sempena sudah masuk ulangtahun perkahwinan ke-11 kami suami isteri biar dipanjangkan cerita. Kiranya artikel ini menerangkan kenapa gambar di FB diiringi teks berikut :-


ANGAN2 TAHUN 2030

Sedang menyimpan angan2 satu perjalanan epik kalau dipanjangkan umur, diberikan kekuatan dan kesihatan juga rezeki yang mencukupi. Berapa ya agak2 kos minyak kalau memandu kereta sendiri sejauh 55,000-60,000 km dalam tempoh 6-7 bulan? Sesiapa ada pengalaman sudah memandu kereta jauh ke luar negara 4,000 km ke atas sila kongsi pengalaman... 



---------------


Sebetulnya 'angan-angan' ini adalah susulan daripada satu harapan pengembaraan yang sudah lama bersarang dalam hati iaitu sejak awal tahun 1990an, ketika saya belajar di London lagi. Ketika itu dapat tahu ada seorang dua kawan pernah melakukan pengembaraan merentas Laluan Sutera atau Silk Road dari Eropah merentasi wilayah besar Russia hingga ke China. Ini adalah laluan lama perdagangan dunia yang sudah wujud sejak ribuan tahun yang lampau. Namun apabila sudah meningkat umur harapan ini dilupakan. 

Saya bukanlah orang yang berduit walaupun memiliki latar belakang pelajaran tinggi daripada sebuah universiti luar negara yang tersenarai sebagai antara 10 terbaik di dunia. Pada kala ramai rakan lama menfaatkan kelulusan serupa sehingga dapat memegang kedudukan-kedudukan tertinggi dalam dunia korporat, badan-badan kerajaan dan sebagainya, ketika ramai sudah bergelar Datuk dan/atau sudah menjadi jutawan saya masih diri yang lama melepak santai tidak mengejar dunia. Ketika kawan-kawan boleh bila-bila masa membawa keluarga melancong ke New York, Paris dan sebagainya saya masih mengharapkan suatu hari nanti dapat berpeluang menjejakkan kaki kembali di London di mana pernah berlaku beberapa hal penting yang membentuk kehidupan saya tahun 1991-1995. Buat masa ini amat bersyukur saya apabila sekali-sekala dapat membawa isteri dan anak-anak berjalan lasak ke Thailand, Indonesia dan Cambodia. Sedangkan ini cuma perkara kecil, mungkin lekeh bagi mereka yang mengenali saya lalu tahu pada tahap mana sepatutnya saya berada kalau mahu 'menunggang' dunia seperti mereka.

Apabila hendak menjejakkan kaki kembali ke London yang menyimpan begitu banyak ingatan dan kenangan peribadi pun tidak berkemampuan, apatah lagi hendak membuat perjalanan merentas Jalan Sutera. Sehinggalah beberapa tahun lalu saya mendapat tahu seorang rakan sekolej telah melakukannya seorang diri walau dia seorang perempuan berbadan kecil setinggi 5 kaki! Dia telah menaiki rangkaian kereta api yang dikenali sebagai Trans Siberian Railway. Walaupun bergerak daripada arah berlawanan iaitu China ke Eropah yang penting rakan lama ini sudah melakukannya.

Hal ini membuat harapan lama timbul kembali. Walaupun perjalanan sebegini memerlukan kos yang besar tak mustahil saya boleh melakukannya dengan cara yang lebih murah apabila timbul dorongan yang cukup kuat. Ini adalah berdasarkan pengalaman pernah mengembara seorang diri sejauh 5,900 km merentasi 11 buah negara di Eropah dalam tempoh 33 hari dengan belanja kurang RM1,000. Lihat Ringkasan perjalanan solo hitchhike keliling Eropah tahun 1995 dan Ulasan buku KEMBARA EROPAH 1995 dalam akhbar Berita Harian. Cuma rakan tersebut tidak pernah berkahwin lalu tidak terikat dengan halangan berkeluarga.

Pengembaraan sebegini memerlukan tempoh tidak kurang sebulan. Tapi untuk  saya sekurang-kurangnya 3 bulan keluar baru boleh puas. Ini kerana kalau dah sampai ke Eropah tak sah kalau tak pusing sekurang-kurangnya sebulan keliling Eropah pula. Dan tak sah kalau tidak memanjangkan perjalanan hingga ke London demi menggamit kenangan lama. Untuk itu saya harus berada sekurang-kurangnya seminggu di kota besar itu dan lagi seminggu dua untuk pusing ke tempat-tempat lain di United Kingdom.

Bagi orang yang berduit cukuplah kalau dapat naik Trans-Siberian Railway ke Moscow kemudian terbang dengan pesawat kembali ke Malaysia. Mereka boleh pergi ke Eropah atau ke London pada bila-bila masa yang lain kerana ada duit untuk melakukannya. Tidak bagi orang tak berduit seperti saya. Bagi saya sebanyak mungkin masa diperlukan untuk menjejakkan kaki ke sebanyak mungkin tempat bila berpeluang untuk bergerak begitu jauh. 


SYUKUR KERANA MEMILIKI ISTERI YANG MEMAHAMI

Kalau tak salah ingatan 2 atau 3 tahun lepas saya pertama kali memberitahu isteri bahawa pernah menyimpan harapan mahu membuat pengembaraan merentas Laluan Sutera. Tengok-tengok isteri bukan sahaja menyokong malah terus mencari cara untuk melakukannya dengan mencari panduan dan cerita-cerita berkenaan di Internet. Inilah permulaan harapan atau 'angan-angan' ini dikongsikan bersama isteri lalu dihidupkan kembali. Cadangannya adalah kami boleh mengambil kereta api Trans-Siberian Railway dari China ke Moscow di Russia. Kemudian sambung perjalanan merentasi Eropah hingga ke London.

Beliau mahu kami pergi sekeluarga bersama 2 orang anak laki-laki kami. Untuk itu haruslah ditunggu ketika anak bongsu kami yang kini berumur 7 tahun habis sekolah. Anak ini dijangka mengambil peperiksaan SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) pada penghujung tahun 2029. Maka perjalanan boleh dilakukan pada tahun 2030. Ketika itu isteri dijangka mengambil pencen awal masuk umur 55 tahun, saya pula masuk umur 60. Sementara menunggu waktu itu sampai bolehlah kami mula menabung...


DARIPADA KERETA API TUKAR JADI KERETA

Petang Isnin baru ini dalam perjalanan kembali ke rumah setelah bermalam di Bukit Fraser isteri memberitahu bahawa baru-baru ini ada pasangan suami isteri berjaya sampai ke sempadan China dengan memandu kereta Kancil 660cc yang berusia lebih 25 tahun. Ini ada diwar-warkan di FB. Katanya ketika itu mereka telah merentas jarak 2,500 km. Masih ada 3,500 km mahu direntasi entah ke mana. Rasanya harus termasuk jarak kembali ke Malaysia.

Kami sekeluarga sendiri pernah membuat perjalanan sejauh lebih 4,000 km dengan kereta Kia Carens berusia 17 tahun. Kami beli 2nd hand pada tahun 2014. Kereta buatan tahun 2001 yang didaftarkan tahun 2002 itu telah dibawa berjalan merata di Semenanjung Malaysia. Paling jauh sekali berjalan setakat ini adalah lebih 4,000 km itu. Ia dibawa sehingga ke Ayuthyya di Thailand... dalam perjalanan pergi dan kembali banyak lokasi dijejaki di selatan Thailand dan utara Semenanjung. Lihat Jejak Langkasuka-Siam Lama-Srivijaya - The Compilation,.

Memikirkan hal ini saya cakap dengan isteri apa kata tukar rancangan? Jangan naik kereta api, kita naik kereta sendiri sehingga ke London, Bukan tidak ada orang pernah melakukannya. Ada. Cuma selalunya mereka ada sokongan dana mencukupi terutama daripada badan-badan kerajaan. Tapi kalau kereta Kancil 660cc berusia lebih 25 tahun boleh sampai ke sempadan China kenapa tak boleh mencuba dengan Kia Carens kami?


TAKSUB MENGATUR PERKARA

Sebaik sahaja sampai ke rumah dari Bukit Fraser kepala saya ligat mengatur perkara. Dicarilah laluan yang sesuai sambil mengambil kira kedatangan musim sejuk, musim bunga, musim panas, musim luruh dan sebagainya. Didapati bahawa elok dimulakan awal tahun dengan menghala ke barat melalui Thailand, Burma dan utara India. Sampai ke Pakistan kemudian naik ke Afghanistan ambil kesempatan untuk pergi ke Uzbekistan, Tajikistan dan Turkenistan sebelum masuk ke Iran.

Antara tujuan saya adalah mahu menjejak jalan ulamak-ulamak silam Islam di negara 'Stan-stan' itu kemudian naik ke Tabriz (ingat Shams at-Tabriz, si Sufi yang pernah menjadi teman akrab Maulana Jalaluddin Rumi?) lalu merentas masuk ke Gunung Judi dekat sempadan Turki/Syria/Iraq, dikatakan lokasi mendaratnya bahtera Nabi Nuh AS selepas banjir besar. Daripada situ turun ke selatan menyusuri aliran Sungai Tigris sehingga ke Baghdad untuk menziarahi makam nenda, Sultanul Awliya Sheikh Abdul Qadir al-Jilani sebelum masuk ke Arab Saudi dari arah sana.

Saya sudah dapat membentuk jadual yang baik supaya dapat sampai ke Mekah masuk musim haji. Kalau dapat peluang bolehlah kami anak-beranak menunaikan haji sekali. Daripada segi laluan perjalanan semua sudah dapat diatur malam semalam. Bersengkang mata saya sehingga sampai waktu bersahur (bagi puasa sunat tengah bulan 13, 14, 15 Rabiulawal)  sebelum Subuh untuk melakukan ini. Tinggal bagaimana betul-betul mahu mengatur kos, bagaimana hendak mendapatkan belanja yang mencukupi, bagaimana hendak melepasi negara-negara tertentu (termasuk yang diketahui selalu ada kekacauan) juga mendapatkan kebenaran menunaikan haji.


SEMOGA INI BUKAN SEKADAR ANGAN-ANGAN

Sebetulnya banyak lagi faktor perlu difikirkan selain laluan, belanja, visa dan sebagainya. Tetapi lebih penting lagi adalah apakah kami cukup sihat tubuh badan dan fikiran untuk melakukannya apabila sampai masa nanti? Tahun 2030 nanti, kalau panjang umur, isteri berumur 55 tahun, saya 60 tahun. Saya membuat perancangan  dengan mahu memandu sendiri kereta pada kadar purata 300 km sehari selama lebih 6 bulan setiap hari. Larat ke saya, larat ke kereta?

Tak mengapa. Tak salah untuk berangan-angan. Semoga dibantu Allah SWT diberikan segala yang perlu sehingga menjadi kenyataan. Tak perlulah dikongsikan semua yang dirancang, cukup ada peta sebagai perkongsian. Dijangka ia memerlukan tidak kurang 55,000 km pemanduan. Malam ini timbul gerak untuk berkongsi kerana tarikh 11 Disember ini sudah masuk ulangtahun perkahwinan kami yang ke-11. Sedangkan perjalanan rentas benua, 2 buah benua iaitu Asia dan Eropah, pergi dan balik ini dicadangkan mahu dilaksanakan pada tahun 2030 iaitu 11 tahun daripada sekarang. Kan banyak faktor 11?

Bukan sekadar itu. Malah tanpa dirancang dan disengajakan perjalanan dibahagikan kepada 11 bahagian. Ini disebabkan had jumlah destinasi atau tempat yang boleh diletakkan dalam Google Map bagi mencari laluan yang bersambung bagi suatu perjalanan. Jadilah bahagian-bahagian itu seperti begini :-

1. Rumah (Rawang, Malaysia) ke Amritsar (India) - Dalam 21-24 hari (6,358 km)

2. Lahore (Pakistan) ke Mekah (Saudi Arabia) - Dalam 26-34 hari (7,912 km)

3. Mekah ke Istanbul (Turki) - Dalam 13-19 hari (3,914 km)

4. Istanbul ke Zurich (Switzerland) - Dalam 16-21 hari (4,802 km)

5. Zurich ke Gibraltar (London) - Dalam 14-19 hari (4,329 km)

6. Gibraltar ke London (United Kingdom) - Dalam 10-13 (3,039 km)

7. Pusing UK hingga ke utara Scotland - Dalam 9-12 hari (2,779 km)

8. London ke Moscow (Russia) - Dalam 16 -20 hari (4,982 km)

9. Moscow ke sempadan Mongolia/China - Dalam 24-27 hari (7,288 km)

10. Merentas China dari utara ke selatan - Dalam 14-17 hari (4,207 km)

11. Sempadan China/Vietnam ke rumah  - Dalam 10-13 hari (2,930 km)


Sesungguhnya nombor 11 memiliki makna tertentu buat diri saya. Sebagai mengakhiri artikel ini yang merupakan ke-1,888 di blogspot ini, biar dilampirkan artikel lama Jejak "Berpetualang ke Aceh" : 3 x 11 dan jejak warisan Bugis Aceh. Dilampirkan juga artikel lama Umrah 2005 - 11 kali 3 perkara di mana saya berpeluang melalukan 11 kali umrah, 11 kali cium Hajarul Aswad dan 11 kali cium Rukun Yamani dalam satu sesi umrah. Harap para pembaca sekalian dapat memanjatkan doa agar usaha ini berjaya. Amin... :]


Sunday, December 08, 2019

Madinah sebagai manifestasi keTauhidan Muhammad dalam kehidupan bermasyarakat - Rujukan bagi setiap kota semua zaman

Salam pagi Ahad 11 Rabiulakhir 1441 Hijriah, Merujuk pada artikel Batu Aceh Sultan Alauddin Melaka di Pagoh - Pendekatan hidup mati Sufi sebagai pegangan raja-raja Melayu yang dipersembahkan malam semalam. Selepas menghadiri acara berkenaan di Muzium Kesenian Islam petang Jumaat saya makan di tengah bandar raya Kuala Lumpur kemudian bergerak ke ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Dunia Islam). Di sanalah artikel sebelumnya iaitu Membina kekuatan Sufi dalam diri pemimpin - Suatu elemen penting dalam kenaikan empayar Uthmaniyyah dapat disiapkan lalu dipersembahkan lewat petang. Malamnya selepas masuk waktu Isyak saya pun menghadiri satu syarahan bersiri...


Ia adalah edisi ke-11 bagi siri yang tajuk utamanya pernah saya terjemahkan sebagai "Pesan  Abadi Islam dan Tamadunnya". Lihat artikel pertama tentang siri yang diadakan 2 minggu sekali ini - Perjalanan kecil ke Jelai - Membawa ilmu dan amal dalam pengembaraan sebenar. Edisi ke-11  membawa tajuk kecil yang boleh diterjemahkan sebagai "Kelahiran kota Nabi : Cerita Dramatik Wilayah Pertama Tamadun Islam". Ia adalah kesinambungan bagi edisi ke-9 dan ke-10 syarahan yang memberikan tumpuan pada hari-hari awal penyebaran agama Islam di Mekah. Rujuk artikel-artikel berikut :-





Dengan itu kedua-dua syarahan terdahulu itu dirujuk oleh pensyarah iaitu Sheikhul Quliyyah ISTAC Profesor Ulung Datuk Dr Osman Bakar sebagai latar belakang bagi syarahan ke-11. Intipatinya adalah konsep Tauhid yang mengEsakan Allah Ta'ala. Konsep ini telah diterapkan dan diberi faham daripada pelbagai sudut pandang semasa 13 tahun baginda Rasulullah Nabi Muhammad SAW mengajar tentang Islam di Mekah. Bila hal ini sudah cukup mantap baru masuk bab Madinah sebagai wilayah pertama 'berumahnya' Islam lalu dapatlah ia berkembang ke seluruh Tanah Arab.

Kata Osman, Tauhid adalah intipati agama sedangkan keEsaan adalah intipati Tauhid. Ini harus mendakap pada kesatuan alam semesta. Sesungguhnya ia adalah penzahiran daripada nama-nama Allah dan keEsaannya. Keteraturan alam semesta menjadi bukti pada Tuhan yang Satu. Kalau terdapat tuhan-tuhan selain itu tentu ia sudah lama kelam kabut. 

Agama adalah intipati bagi ketamadunan sedangkan Tauhid adalah intipati agama. Tauhid merupakan ideologi keTuhanan. Ia bukan ciptaan manusia. Ia adalah sesuatu yang diwahyukan. Konsep Tauhid terbit dalam 'rahim' kenabian di Mekah. Dalam hal ini 5 ayat pertama Al-Quran yang diwahyukan (di Gua Hira') iaitu 5 ayat Surah al-Alaq dirujuk. Lihat Iqra' sebagai asas ketamadunan Islam. Sesungguhnya Mekah adalah pusat spiritual terpenting di dunia lalu dicemburui pihak lain. Mana ada tempat spiritual lain sentiasa dipenuhi berjuta orang berkumpul seperti orang ramai berpusing (bertawaf) mengelilingi Ka'abah di Mekah?


Ilmu Tauhid ini mencapai kesempurnaan dalam roh Nabi. Seperti kata para Sufi ia membawa kepada pembentukan manusia sempurna iaitu Insan al Kamil, manusia yang telah merasa penyatuan dengan Tuhan. Tetapi terdapat pelbagai darjat yang berlainan dalam hal ini. Para pendita dan wali masuk dalam golongan begitu juga sejumlah Sahabat, Tetapi para Nabi memiliki kedudukan dan makam yang lebih tinggi.

Nabi Muhammad SAW berpengalaman naik berjumpa Allah SWT secara zahir dan batin dalam peristiwa Mikhraj. Sesungguhnya ia berlaku bukan sekadar untuk 'memujuk' baginda yang ketika itu baru kehilangan beberapa insan penting dalam hidup. Ia juga untuk menunjukkan misi baginda berdakwah dan menyebarkan Islam mendapat restu selain mahu menunjukkan cabaran masa hadapan yang bakal dihadapi di Madinah. Lihat bagaimana bentuk ayat-ayat Al-Quran yang turun di Mekah - Surah-surah Makiyah - tentang Tuhan, tentang malaikat, tentang spiritual manusia, tentang masa hadapan. Sesungguhnya agama baru Islam bertujuan untuk membentuk satu komuniti atau masyarakat berdasarkan Tauhid. Tamadun baru. Islam ini memerlukan laki-laki dan perempuan yang faham.

Dalam tempoh 13 tahun di Mekah baginda Rasulullah berjaya menghasilkan satu kelompok terbaik yang boleh menggalas tugas. Kenapa 13 tahun di Mekah tetapi cuma 10 tahun di Madinah? Kata Osman ini untuk menjadikan Tauhid sebati dalam diri penganut Islam awal. Selepas itu baru dicari wilayah untuk menzahirkan keTauhidan ini pada peringkat masyarakat atau komuniti. Mekah bukan tempatnya. Namun harus dicari juga suatu tempat dalam Tanah Arab kerana wahyu terakhir Allah SWT (sebagai perbandingan terhadap wahyu yang ditujukan kepada para nabi dan umat terdahulu) adalah dalam bahasa Arab.

Lalu lahirlah kota Nabi - Madinatun Nabi yang nama lamanya adalah Yathrib. Ia berlaku pada bulan September tahun 622 Masihi. Ini mungkin peristiwa paling terkemuka dalam pengasasan sebuah negarakota. Dikatakan baginda pertama kali sampai (dari Mekah) pada tarikh 12 Rabiulawal yang kebetulan adalah hari lahir baginda, Ini berlaku selepas harus berhadapan dengan segala macam ancaman dan mara bahaya baik daripada pemburuan manusia (Arab Jahiliyyah Mekah yang mahu membunuh baginda) juga kehangatan terik padang pasir lalu menjadi hadiah hari lahir.


Kenapa memilih Yathrib sebagai destinasi hijrah? Tentunya baginda menerima arahan daripada Allah SWT. Para sejarawan Marxist (yang materialis, tidak percaya pada hal-hal ghaib dan spiritual) cuma melihat baginda sebagai seorang yang genius, bernasib baik dan kebetulan dapat melakukan sesuatu yang besar.  Namun kita (orang Islam) tahu apabila keadaan sudah terlalu teruk di Mekah (umat Islam awal ditindas) baginda diberikan bayangan (vision) agar melakukan hijrah. 

Kata Osman, Martin Lings (seorang sarjana Barat) ada menulis tentang ini berdasarkan maklumat daripada kitab Sahih Bukhari. Telah berlaku pertengkaran antara Abu Bakar dan Umaiyah (belum Islam) disebabkan Abu Bakar mahu membina masjid yang bersambung dengan rumahnya. Umaiyah takut ini akan menyebabkan lebih ramai orang memeluk agama Islam lalu mahu pembinaan dihentikan. Abu Bakar tidak mahu lalu berlakulah pertengkaran.

Ketika itulah datang Rasulullah SAW untuk memberi tahu baginda telah mendapat satu bayangan. Baginda telah ditunjukkan rupa suatu tempat yang bakal menjadi pengkalan dan wilayah umat Islam, Ciri-cirinya begitu begini. Ia merujuk pada Yathrib (terletak sekitar 400km ke utara Mekah). 

Kenapa Yathrib? Kata Osman ia terkait dengan tujuan agama baru dan ketamadunan. Keadaan semasa Yathrib dirujuk. Ia adalah kota yang penuh dengan perbalahan antara pelbagai puak termasuk Yahudi. Ada pergaduhan antara puak-puak Arab yang berlainan, ada antara Arab dan Yahudi. 

Sudah seratus tahun halnya begini. Yathrib adalah tempat tanpa pemimpin. Ia sedang mencari pemimpin. Tiada pemimpin (atau ketua) boleh menyatukan kota.  Dipendekkan cerita (saya yang pendekkan) kedengaranlah tentang kemunculan Nabi Muhammad SAW di Mekah dan ketokohan baginda. Satu delegasi pun dihantar untuk mengundang baginda datang dengan harapan dapat menyelesaikan masalah lalu menyatukan masyarakat di Yathrib. Sampai masanya berlakulah penghijrahan membawa kepada pembentukan Madinah. 

Madinah cuma membawa maksud "kota". Nama Yathrib ditukar kepada Madinah untuk membentuk kota yang dapat menzahirkan ad-din atau agama (sebagai cara hidup). Madinah menjadi mikrokosma untuk menunjukkan apa itu Islam, Islam dalam bentuk praktikalnya bagi kehidupan bermasyarakat. Sesungguhnya Nabi itu memberi gambaran pada Ummah. Kualiti dan sifat-sifat baiknya menzahir pada masyarakat. Ummah pula menzahirkan sifat-sifat Nabi.

Madinah adalah contoh terbaik di mana tidak setitik darah pun tumpah dalam pengasasannya. Ia bukan berlaku melalui penaklukan atau apa-apa cara ganas malah adalah satu kemenangan bagi diplomasi. Terdapat begitu banyak sebab kenapa ia adalah kota yang patut dicontohi. Semua kota-kota di dunia baik zaman dahulu mahupun zaman sekarang dan akan datang harus dinilai menurut neraca Madinah. 

Cukup sekadar ini perkongsian. Untuk makluman banyak lagi perkara berkaitan dibincangkan, misalnya bagaimana ulamak silam Islam terkenal Al-Farabi (hidup 872-950M)  melihat Madinah berbanding cara Ibnu Khaldun (1332-1406) melihatnya. Bagaimana pengasasan Madinah apabila dibandingkan dengan pengasasan Israel misalnya (melalui keganasan) dan Soviet Union (Russia) yang merupakan wilayah manifestasi pertama ajaran komunisma Karl Marx. Perbandingan juga dibuat dengan konsep keTuhanan dalam agama Buddha dan Yahudi yang kelihatan berlawanan.

Sesungguhnya Islam mengambil jalan tengah iaitu Wasatan - Wasatiyah. Biar dimaklumkan ini adalah syarahan terakhir dalam siri bagi semester ini. Insyaallah ia akan disambung lagi tahun hadapan.