Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Friday, June 20, 2008

Mengenang ulasan siri buku "Berpetualang ke Aceh" dalam program Resensi, Selamat Pagi Malaysia di RTM1 penghujung 2007...

Semalam semasa memulakan proses editting buku kedua saya "Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal" untuk kemungkinan membuat cetakan kedua juga naskah PDF untuk edisi Internet, saya tergerak untuk menggunakan sebuah gambar yang diambil semasa membuat rakaman program Resensi, Selamat Pagi Malaysia di RTM1. Gambar itu mahu digunakan untuk ruangan profil penulis dalam edisi baru itu... Lalu timbul gerak untuk membuat posting tentang program Resensi itu di blogspot ini apabila ada kesempatan nanti... Ini dia! :]


Ini adalah gambar yang digunakan untuk ruangan profil itu... Dalam ruangan profil untuk edisi baru buku pertama "Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti" yang siap diedit Selasa lalu pula, saya telah menggunakan gambar daripada rencana tentang saya di bahagian Ikon, akhbar Berita Harian yang keluar Disember 2007. Sila lihat Terbaru! Apa kata I-Kon tentang penulis...

Gambar di atas ini juga digunakan untuk poster-poster promosi terbaru siri buku "Berpetualang ke Aceh". Sila lihat gambar poster-poster yang tertera di bahagian atas blogspot ini. Anda dialu-alukan untuk mengulang-cetaknya jika mahu menolong saya mempromosi siri buku ini...


Adapun rakaman untuk ulasan siri buku ini dibuat pada pagi 4 Oktober 2007. Saya datang dengan Nur kedua, insan tersayang yang banyak menolong saya menyiapkan buku kedua diikuti buku ketiga yang melengkapkan cerita iaitu "Berpetualang ke Aceh: Sirih Pulang ke Gagang?". Sebelum rakaman dapat dimulakan, gambar buku-buku itu harus diambil dahulu untuk still shot yang bakal digunakan untuk mengisi latar-belakang set di dalam siaran TV. Dalam gambar ini kelihatan pengacara Resensi juga pengacara program Selamat Pagi Malaysia, saudara Sayed Munawar sedang mengatur still shot itu...



Kamera-kamera yang digunakan untuk membuat rakaman. Ketika ini, Sayed sedang menemu-ramah seorang eksekutif syarikat penerbitan buku tentang buku-buku terbaru terbitan mereka...



Kemudian sampailah giliran saya ditemu-ramah sebagai penulis juga penerbit siri buku "Berpetualang ke Aceh"... Selain menjadi "make-up artist" saya, Nur kedua bertugas menjadi "cameraman tambahan" untuk hari itu. Hehe! :]



Tu dia... Sayed memperkenalkan siri buku "Berpetualang ke Aceh". Ketika itu, buku ketiga iaitu "Sirih Pulang ke Gagang?" belum lagi terbit. Maklumlah, bulan November baru ia siap dicetak. Tetapi saya telah membuat satu cetakan kulit luar lalu dibuat mock copy dengan menyelitkan buku lain di dalamnya. Mock copy itu ada kelihatan di atas meja...



Sampailah peluang untuk saya bercerita sedikit tentang makna Melayu yang lebih luas mencakupi pelbagai bangsa bersatu yang beragama Islam... Dan saya juga cuba memanjangkan makna Islam sebagai agama yang bukan sekadar bermula dengan Nabi Muhammad SAW 1,400 tahun lalu tetapi sebenarnya ialah agama asal yang dianuti sejak zaman Nabi Adam entah berapa puluh ribu tahun lalu!


OK... Biar saya berterus-terang, kenapa boleh timbul gerak untuk membuat posting ini. Seperti yang ramai tahu, boleh kata semua buku-buku di pasaran terutama novel akan menceritakan serba-sedikit tentang penulisnya lalu diberi sedikit profil. Tetapi siri buku saya tidak menceritakan ia walaupun sedikit! Hingga ada yang tertanya-tanya... Dari mana datangnya cerita-cerita ini. Tiba-tiba ada... Daripada Radzi Sapiee tetapi siapakah dia ini? Lawyer, magistrate?



Adapun saya tidak meletakkan profil penulis selama ini kerana saya sebenarnya tidak mahu dikenali umum kerana lebih sukakan privacy... Yang saya mahu cuma supaya cerita-cerita lama Melayu dan Islam yang ingin disampaikan dapat diterima ramai lalu meresap ke dalam jiwa mereka... Diri saya sendiri tidak penting kerana saya cuma mahu menjalankan amanah seraya melepaskan bebanan dan apa yang terbuku di dada... Itu sahaja!

Tetapi bukan semua memahami niat sebenar saya... Itu yang kadang-kadang membuat saya terasa sedih... Dalam keadaan apa pun, tetap ada pihak yang menuduh saya membuat cerita terutama di blogspot ini untuk meraih populariti. Sedangkan cukuplah fakta bahawa saya tidak menyertakan apa-apa profil dalam mana-mana buku saya sebagai bukti bahawa bukan itu yang saya kehendaki...



Apapun, rupa-rupanya saya tak dapat juga melarikan diri dari perhatian umum. Untuk memastikan agar buku-buku saya dan apa yang ingin disampaikan dapat menemui khalayak ramai, nak tak nak, saya harus memperkenalkan diri kepada seramai yang mungkin! Bayangkan, dahulu apabila orang terbaca buku-buku saya, salah satu soalan utama yang ditanya, adakah ia berdasarkan pengalaman benar atau ia cuma cerita khayalan yang dibuat-buat? Ini penting untuk memastikan bahawa cerita yang ingin disampaikan itu ada praktiknya lalu berguna dalam kehidupan, bukan sekadar khayalan yang menggula-gulakan fikiran... Kemudian ada yang bertanya terus kenapa tidak diletakkan profil penulis? Bukankah ini cuma kebiasaan dalam mana-mana buku? Bagaimana mahu diketahui kredibiliti penulis, apakah qualification atau kelulusannya, apakah pengalamannya... Apakah kata-katanya boleh dipakai atau tidak jika tidak disertakan sedikit maklumat tentang dirinya?



Lalu untuk edisi kedua buku-buku saya, saya telah membuat keputusan untuk meletakkan profil penulis berserta gambar... Dan itulah yang menggerakkan saya untuk membuat posting ini hari ini, setelah masuk 8 bulan rakaman itu dibuat! Lagipun saya rasa patut merekodkan ulasan siri buku "Berpetualang ke Aceh" dalam program Resensi di Selamat Pagi Malaysia, RTM1 itu di blogspot ini sekurang-kurangnya untuk kenang-kenangan. Pada asalnya saya mahu mendapatkan video tayangannya apabila ia keluar pada satu pagi di kaca TV bulan Disember 2007... Nasib baik saya kebetulan berada di hadapan TV... Dan dengan takdir Allah, ketika itu saya berada di Muar bersama ibu bapa sedangkan saya pun tak tahu bila ia akan keluar di kaca TV!

Sayangnya saya tidak dapat merekodkannya untuk dikongsi dengan para pembaca... Apabila ditanya (beberapa kali) pada Sayed bolehkah mendapatkan video tayangan ini untuk simpanan peribadi saya, katanya boleh... Tapi sampai sekarang masih tak dapat! Mungkin dia terlalu sibuk untuk memberikan perhatian terhadap masalah yang begitu kecil pada matanya ini? Entahlah. Apapun saya malas hendak bertanya lagi dan ia pun sudah lama berlaku... Jadi cukuplah setakat ceritanya diabadikan di sini ya.

Ah... Apapun saya telah meluahkan rasa hati. Akhirnya, bolehlah saya berehat untuk malam ini. Esok pagi saya perlu hadir sebagai tetamu ke bengkel penulisan kelolaan penulis novel Aina Emir dan syarikatnya KarnaDya di Perpustakaan Kuala Lumpur. Selamat malam!



Perjalanan terbaru ke Perak... Sambungan cerita ke Beting Beras Basah, tempat pertabalan Sultan Perak!

OK... Kita sambung terus cerita Perjalanan terbaru ke Perak... Ke Beting Beras Basah, tempat pertabalan Sultan Perak! Untuk makluman, bukan senang saya mahu menyambung cerita ini... Beberapa hari kebelakangan ini terasa gangguan kesihatan zahir dan batin semakin kuat dan terasa semakin mencengkam apabila cuba meluahkan bab Beting Beras Basah ini tetapi harus dilawan... Mari! :]




Maka kami pun singgah ke pondok diraja sebelum masuk ke kawasan Beting Beras Basah...

Sebelum itu, keteguhan hati kami untuk meneruskan perjalanan ke sini diuji... Daripada Bagan Datoh kami terus menghala ke Sungai Ular... Sambil-sambil itu saya melihat ke kanan mencari lorong menghala ke Beting Beras Basah sepertimana yang pernah saya lalui lebih setahun lalu. Tetapi ketika itu, saya dibawa ke sana oleh beberapa orang anak muda tempatan... Itupun setelah mereka yakin bahawa saya ada kaitan peribadi dan kekeluargaan dengan tempat ini.

Kali ini saya tidak pasti lorongnya yang mana... Maka harus bertanya kepada orang... Itupun terlajak sedikit beberapa batu ke hadapan. Nasib baik saya sedar apabila mendapati jalan utama yang dilalui mula membelok ke kiri menghala ke selatan menandakan kami sudah sampai ke penghujung tanah seperti semenanjung yang mengandungi kawasan Bagan Datoh di utara dengan Sungai Perak sebagai sempadan sementara kawasan Sabak Bernam pula di selatan dengan sempadan semulajadinya Sungai Bernam...

Pondok diraja ini dikatakan tempat setiap bakal Sultan Perak harus singgah sebelum menjejakkan ke Beting Beras Basah. Di dalamnya ada semacam satu singgahsana kecil... Saya pun naik ke atas lalu duduk bersila dan bertafakur sebentar... Berbalik pada cerita hendak sampai ke tempat ini...

Setelah terlajak perjalanan tadi hampir menghala ke Sabak Bernam, kami pun berpatah balik menghala ke Sungai Ular... Sempat singgah di sebuah surau untuk mengambil wudhuk sebelum bertanyakan orang lagi jalan yang patut diambil lalu terjumpalah simpang masuk ke Beting Beras Basah...

Kami pun masuk ke jalan kecil berbatu kasar itu, jalan yang sebenarnya membawa masuk ke sebuah ladang. Lebih kurang satu kilometer kemudian jalan di hadapan terhalang... Ia ditutup dengan palang besi yang berkunci. Apabila ditanya pada pekerja orang Indonesia di situ, katanya kuncinya tiada kerana telah di bawa balik oleh mandur!

Ah... Apa ini? Kalau naik motosikal mungkin kami boleh lepas tapi kami bertiga menaiki kereta, sudah nyata tak boleh lepas sedangkan perjalanan masuk ke dalam masih jauh lagi, rasanya paling kurang pun sekitar dua kilometer juga. Nak buat macamana ni?




Selepas selesai saya bertafakur di pondok diraja, kami pun menyambung perjalanan ke Beting Beras Basah... Dan kembali ke cerita di tempat yang terhalang tadi...

Nasib baik pekerja Indonesia itu tahu jalan lain untuk ke sana. Kami pun keluar balik ke jalan besar kemudian bergerak menghala kembali ke Bagan Datoh sekitar dua kilometer sebelum masuk ke jalan yang dikatakan...




Pemandangan kuala Sungai Perak daripada bangunan jeti paling hampir ke Beting Beras Basah. Kelihatan dalam gambar ialah sebahagian daripada gugusan pulau-pulau yang dikenali sebagai Pulau Sembilan!

Ternyata jalan kedua yang diambil ini lebih teruk keadaannya daripada jalan mula-mula yang sekurang-kurangnya lebih luas dan terang walaupun berbatu-batu. Jalan kedua ini dikelilingi semak samun dan terasa begitu sempit... Kalau naik motosikal lainlah juga. Ini naik kereta dengan kiri-kanannya sentiasa menyapu semak.

Sampai satu peringkat jalannya bercabang. Kami memilih itu mengambil jalan terus lalu sampai ke jalan mati di sebuah kunci tali air. Allah! Bagaimana ini? Betulkah jalan yang diambil ini? Takkan nak keluar balik dan bertanya orang lagi sedangkan kami telah beberapa kali bertanya, nak patah balik pun boleh tahan jauh juga!




Sepupu saya Nizam memandang ke aras Beting Beras Basah yang terletak hampir ke tengah kuala Sungai Perak... Nampak tak perahu nelayan di dalam gambar ini? Letak Beting Beras Basah tidak jauh daripada situ!

Kami berpatah balik ke bahagian yang bercabang tadi lalu cuba masuk melalui cabang jalan yang lagi satu... Nasib baik bercabang dua, kalau tiga atau empat kan ke susah? Sedangkan kami masih lagi meneka-neka manakah jalan untuk sampai ke Beting Beras Basah... Berapa kalikah kami perlu tersilap atau haruskah kami mengalah?

Apapun perjalanan tetap diteruskan juga. Seperti tadi, jalan semakin sempit dan ada bahagian yang berlekuk-lekuk. Rasanya jalan ini sudah lama tidak dilalui kereta walaupun tompokan rumput di tengah jalan yang diapit bahagian sedikit lapang kiri dan kanan menandakan ia memang pernah dilalui kereta... Mungkin kereta 4x4 agaknya?

Kami bertawakal untuk meneruskan laluan di jalan ini, tak tahulah jauh sampai ke mana... Kalau tak jumpa juga, mungkin takda rezeki. Cuba dahulu sejauh mana yang kami larat dan confident, kalau tak berjaya juga sekurang-kurangnya kami dah cuba setakat yang boleh ya tak?

Kalau saya pergi seorang diri, mungkin tak berapa risau kerana saya biasa meredah pelbagai halangan. Tapi apabila membawa orang, saya merasa bertanggungjawab atas susah-payah mereka hatta keluhan dan rasa tidak pasti yang muncul sepanjang perjalanan... Dan saya risau juga jika kereta sepupu saya jadi rosak akibat jalan yang kurang baik ini. Alhamdulillah, dia sedia meredah... Mintak-mintak le tiada masalah...




Lihat dengan lebih dekat bahagian kuala Sungai Perak ini... Perhatikan sampan di kanan. Sekarang lihat ke kiri sedikit daripada tengah gambar. Nampak tak ada satu batang kayu kecil tinggi terpacak di tengah sungai? Kalau nak tahu di situlah terletaknya Beting Beras Basah... Kali terakhir saya ke sini, ada bendera Perak terikat pada kayu tersebut...

Apapun, kami meneruskan perjalanan... Sempatlah bertemu beruk melintas, tak lama kemudian biawak melintas dan akhir sekali seekor babi hutan besar menunggu di tengah jalan!


Pemandangan sedikit ke kiri mungkin menghala ke arah kiblat? Wallahualam... Kelihatan di latarbelakang ialah Pulau Pangkor sekitar 60km ke hadapan. Kelihatan di kawasan lumpur kuala Sungai Perak ini pula adalah beberapa buah bendera Perak yang dipacak, kalau tak salah sebagai petunjuk arah menaiki sampan daripada jeti ke Beting Beras Basah...

Setelah bergerak sekitar 2km mengharungi jalan kecil kurang elok yang ada kera, biawak dan babi hutan, kami akhirnya berjumpa dengan laluan binaan batu yang membawa ke jeti terdekat untuk ke Beting Beras Basah... Alhamdulillah, sungguh lega saya. Begitu juga Nizam dan rakannya...

Lebih setahun lalu, saya juga menurut laluan ini tetapi dengan dibawa melalui jalan awal berbatu yang didapati ditutup tadi, dengan menaiki motosikal... Lihat gambar pertama dalam artikel Perjalanan terbaru ke Perak... Ke Beting Beras Basah, tempat pertabalan Sultan Perak! Ketika itu laluan tersebut masih dalam pembinaan tetapi kini sudah siap sepenuhnya...

Nizam menuding jari ke Beting Beras Basah... Maka tercapailah hajat Nizam dan rakannya untuk sampai ke sini... Rasanya cukuplah sampai ke jeti ini kerana tiada sampan ataupun untuk ke tengah. Itupun kalau katakan kami mempunyai banyak masa (kerana ada tempat lain yang mahu disinggahi dalam perjalanan terbaru ke Perak ini), tak mustahil kami akan mencari mana-mana sampan orang kampung lalu bergegas ke tengah sungai...

Oh... Sebelum menyambung cerita, elok juga saya letak satu versi cerita tentang Beting Beras Basah, dikutip daripada Internet...

Sejarah Kesultanan Perak bermula pada awal abad ke 15 iaitu pada tahun 1528 dimana Sultan Perak yang pertama, Paduka Seri Sultan Muzaffar Shah I telah ditabalkan bermulanya di Beting Beras Basah, di kuala Sungai Perak berhampiran pekan Bagan Datoh. Baginda adalah putera kedua kepada Almarhum Sultan Mahmud Shah, Sultan Melaka yang akhir dan bersemayam di Kampar (Sumatera) satelah kejatuhan Melaka ke tangan Portugis pada tahun 1511.

Sewaktu bahtera baginda menghampiri kuala Sungai Perak dan sampai ke kawasan Beting Beras Basah, bahtera baginda telah dipukul ombak yang besar dan terdampar secara tiba-tiba diatas satu beting ditengah lautan tersebut. Baginda telah mengarahkan supaya dibuangkan ke laut barang-barang yang berat, namun laut tetap bergelora.

Didalam keadaan yang huru-hara itu tiba-tiba muncul satu Jin yang sangat besar sehingga kepalanya kelihatan mencecah langit. Jin tersebut telah berkata kepada Sultan Muzzaffar Shah : " Sekiranya tuanku hendak bersemayam dan memerintah Negeri Perak ini, hendaklah tuanku buangkan Mahkota tuanku kedalam laut terlebih dahulu...."

Sultan Muzaffar serta merta mengambil mahkota baginda dan buangkannya kedalam laut. Secara tiba-tiba laut yang bergelora itu tenang kembali saperti biasa. Bahtera baginda dapat belayar semula seperti sediakala.

Disebabkan peristiwa tersebut, baginda telah mengambil keputusan untuk mendarat di Beting Beras Basah dan ditabalkan sebelum meneruskan pelayaran baginda. Maka baginda Sultan Muzaffar Shah pun ditabalkan sebagai Sultan Perak yang pertama di Beting Beras Basah.

Semenjak peristiwa itu Negeri Perak tidak lagi memakai nama 'Tengku Mahkota' oleh sebab mahkotanya telah diambil oleh Jin yang menjaga Negeri tersebut yang bernama Dato'Mahkota Si Raja Jin.. Gelaran tersebut telah ditukar kepada 'Raja Muda'. Sahingga kini setiap Sultan Perak yang baru ditabal akan menziarahi ke kawasan Beting Beras Basah sebagai salah satu adat kebesaran Negeri dan mengingati peristiwa sejarah tersebut.


Dari bangunan jeti, saya, Nizam dan rakannya setakat turun ke tepian pasir kemudian memasukkan kaki ke dalam lumpur sebagai syarat. Insyaallah lain kali baru kami akan betul-betul menjejakkan kaki ke Beting Beras Basah? Insyaallah!

Oh... Tentang cerita Beting Beras Basah tadi. Itu adalah satu versi... Saya sendiri kurang cenderung pada apa-apa versi yang melibatkan jin. Tetapi cukuplah diberitahu bahawa semua cerita sepakat dalam menyebut bahtera Sultan pertama Perak, Sultan Muzaffar Shah pernah tersangkut di kawasan itu ketika kali pertama mahu masuk ke Sungai Perak. Lalu diberitakan, baginda telah bersawab atau menyebut kata-kata berikut...


Selilit Tanah Minangkabau,
Selengkung Pulau Perca,
Dilengkung ular Saktimuna,
Sebenarnya Aku keturunan Raja,
Jauhkan segala malapetaka,
Perpisahan Aku di Selat Melaka....

Setelah itu bergeraklah bahtera baginda masuk ke negeri Perak dan dapatlah baginda menjadi Sultannya yang pertama. Maka itu dalam adat pertabalan Sultan di negeri Perak, diwajibkan setiap bakal Sultan agar menjejakkan kaki ke Beting Beras Basah. Lalu adat-istiadat ini dimulakan dengan menziarahi makam-makam tertentu sepanjang menghilir Sungai Perak sehingga sampai ke kuala lalu sang Sultan pun mesti menjejakkan kaki ke Beting Beras Basah...

Disebabkan ini maka dikatakan Beting Beras Basah itu tidak boleh dijejaki oleh orang kebanyakan... Yang boleh cuma kerabat diraja yang ada kena-mengena dengan susur-galur keSultanan Perak yang dikatakan mewarisi darah dan daulat keturunan Raja-raja Melaka malah ada juga darah diraja Aceh!

Ingat tak kes satu hamba Allah tu mengaku sebagai Raja Melaka? Sehingga sanggup membuat majlis pertabalan sendiri lalu cuba diwar-warkan pada orang ramai seraya dia cuba membuat tuntutan kepada majlis raja-raja?

Salah satu perkara yang membuat dia yakin yang dia adalah waris Raja Melaka adalah disebabkan dia sudah mandi di Beting Beras Basah dengan selamat tanpa ketulahan atau menerima apa-apa bencana... Pada saya tiada apa hendak dihairankan kerana anak cucu Raja Melaka bukan seorang. Malah semua mereka yang ada darah kerabat diraja Perak memiliki darah Raja Melaka... Maka secara adatnya, mereka semua boleh singgah dan mandi di Beting Beras Basah tanpa perlu takut apa-apa bencana mahupun ketulahan... Sekurang-kurangnya jika darah diraja mereka masih kuat le, bukan bercampur-aduk dan sudah turun grade nya!

Kami pula setakat membasuh kaki dengan air perigi di belakang pondok diraja. Dalam pada itu saya teringat Nur, seorang gadis kesayangan saya pernah sampai ke Beting Beras Basah dengan menaiki bot bersama seorang rakan perempuan... Lalu dia bukan sahaja menjejakkan kaki ke sana malah terus turun bot dan mandi di situ hingga pemandu bot itu terperanjat lalu tertanya-tanya, apakah Nur ini adik kepada Raja Nazrin, Raja Muda Perak sekarang?


Sebelum meninggalkan kawasan Beting Beras Basah ini, kami singgah lagi ke pondok diraja... Baru kami tersedar ada sesuatu yang tidak kena tentang bendera-bendera di sisi pintu masuk ini! Sepatutnya warna putih yang melambangkan Sultan adalah di atas, baru diikuti warna kuning sebagai lambang Raja Muda seterusnya hitam sebagai lambang Raja Di Hilir... Ini tidak, kuning di atas diikuti putih di tengah seterusnya hitam di bawah. Apa dah jadi?

Malam itu, saya sempat menunjukkan gambar ini kepada seorang bapa saudara di Teluk Intan... Setelah melihatnya sendiri dalam kamera, baru dia juga tersedar ada kesilapan di sini... Kalau ya pun bendera dipasang terbalik maka seharusnya hitam di atas, kuning di tengah dan putih di bawah. Ini tidak... Samada ia kesilapan besar kerana warna-warna ini dijahit sebegitu rupa ataupun ia adalah sesuatu yang disengajakan kerana ada makna tertentu?

Apapun, saya sudah berjaya melepaskan cerita Beting Beras Basah ini dari dada setakat yang boleh. Sekarang biar saya cuba membuat sedikit update untuk blogspot-blogspot saya yang lain ya termasuk gambar sebuah masjid di sekitar Bagan Datoh yang amat menarik untuk blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) ... Kemudian Insyaallah saya ada satu lagi perkara hendak dilepaskan di blogspot ini. Sekian! :]






Wednesday, June 18, 2008

Program berjalan sambil buat video cerita Perak sekitar Perjanjian Pangkor 1874 dan pembunuhan Birch, apa sebenarnya berlaku... Jemputan untuk semua!

Lakaran imaginasi rupa paras Pandak Indot, salah satu pejuang Melayu yang dikatakan terlibat dalam pembunuhan Residen British ke Perak J.W.W. Birch tahun 1875. Lakaran ini berserta lakaran beberapa orang watak utama peristiwa seperti Datuk Maharajalela dan sebagainya terpapar di Kota Ngah Ibrahim, Taiping. Untuk melihatnya, sila masuk ke artikel The main players of the Perak-British war as depicted at the fort of Ngah Ibrahim... di blogspot BERPETUALANG KE ACEH...

Assalamualaikum semua! Dalam ruangan komen artikel Kembara ke Negeri Sembilan... Akhirnya, makam Raja Melewar... Pada waktu malam! , saya ada menyebut begini:

Hmm... Tadi aku baru sempat test tengok video upload tu... Memang ada part sangkut-sangkut, tak tau le pasal line lambat ke sangkut ke hapa. Tapi bila dah full buffering, boleh main elok. So kira OK le kot.Untuk sesi seterusnya, Insyaallah kita akan mulakan daripada makam Raja Melewar pagi hari seterusnya ke Pengkalan Kempas, pegi ke Tanjung Tuan, mungkin juga ke Kuala Linggi dahulu sebelum masuk Port Dickson pas tu pegi Kota Lukut, amacam? Dan untuk projek akan datang... Pasir Salak dan Peristiwa Perjanjian Pangkor 1874... Amacam? Mungkin akan di open juga pada sesiapa yang nak ikut tapi belanja dan tanggungan serta risiko sendiri le, hehe! :]

Ini diikuti komen-komen pembaca yang merasa teruja tentang cadangan ini lalu seterusnya saya menjawab:

Wassalam. Nanti le, datang gerak jadi le ia. Sambungan perjalanan Negeri Sembilan pun tertangguh lagi. Settle part ni baru le tunggu open tender pi Perak tu... Insyaallah...Sesapa nak ikut boleh le sekurang-kurangnya melihat kawasan Pasir Salak juga Bandar Baru yang dah jadi hutan tapi asalnya ibunegeri Perak tahun 1820an... Kat situ ada kubur Birch, makam Sultan ke 19 juga sebuah masjid lama... Menarik tu!Bab risiko tu biasa le... Berjalan tempat-tempat cam ni kadang-kadang ada le gangguan. Tapi kalau kena cara dengan tawakal pada Allah, semuanya selamat belaka. Insyaallah! :]

Saya difahamkam beberapa hari kemudian, ada para pembaca yang membincangkannya di c-box dan ada yang mahu mengikut program ini.... Oleh itu apakata kita buka perbincangan melalui ruang komen artikel ini? Sekurang-kurangnya siapa yang berminat bolehlah menyatakan nama kemudian kita pakat tarikh yang sesuai untuk semua.

Bagi saya perkara ini terbuka... Cuma harus diingatkan saya memerlukan sekurang-kurangnya 3 hari untuk membuat perjalanan berserta program terbaru ini dan ia juga bergantung pada bila cameraman saya Zaidi @ PerpatihTulus dapat meluangkan masa. Atau mungkin orang lain boleh datang dan pergi ikut kesesuaian masing-masing tetapi pandai-pandailah cari di mana kami nanti kerana perjalanan ini akan menurut gerak hati... Tidak ada banyak masa untuk menunggu.

Apapun kita buka perbincangan dahulu... Siapa yang berminat, ketika mana masa paling sesuai,,, Masa di mana seramai mungkin (jika mahu) boleh turut serta... Saya rasa sebelum masuk bulan Ramadhan, insyaallah! :]

p/s: Untuk homework dan persediaan mengharungi program ini, disarankan baca posting-posting ini... Sila juga baca cerita-cerita siri "Laksamana pulang ke Perak" di bawah c-box blogspot ini. Selamats!

The main players of the Perak-British war as depicted at the fort of Ngah Ibrahim...

Taiping dan akibat Perjanjian Pangkor 1874...

In Perak's royal mausoleum to give justice to Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin

Di Kuala Kangsar untuk memperbaharui wasilah...

Perjalanan terbaru ke Perak... Ke Beting Beras Basah, tempat pertabalan Sultan Perak!

OK... Saya sebenarnya terasa begitu berat dan malas untuk menulis buat masa ini, mungkin akibat badan kurang sihat dan kepala pula terasa penat akibat bebanan kerja dicampur gangguan-gangguan tertentu. Biasa le... Kalau kita dah terbawa banyak cerita-cerita mengenai peranan Ahlul Bait dan cuba mengenengahkan hal-hal berkaitan akhir zaman dan perjuangan yang perlu dibawa kepada orang ramai demi memartabatkan Islam, jangan fikir kita boleh duduk senang tanpa diduga dari pelbagai arah. Kerana ada musuh-musuh yang tidak suka usaha ini diteruskan!

Apapun, apa yang terbuku harus disampaikan kerana ia adalah sebahagian daripada gerak perjuangan. Kalau dilayan mood kurang enak ini, sampai bila pun kerja tak siap ya tak? Malah jadi bertimpa-timpa pula apabila berlaku pengalaman-pengalaman baru yang harus juga dilepaskan sebagai amanah untuk iktibar orang lain sedangkan cerita-cerita dahulu pun belum lagi selesai! Maka sakit tak sakit, sihat tak sihat, saya harus juga terus melangkah seraya menggagahkan diri untuk terus bercerita di sini...

Dalam posting bertajuk Salam daripada tepian Sungai Perak yang dibuat lebih 3 minggu lalu, saya ada menyebut akan membuat cerita tentang perjalanan terbaru ke Perak yang dibuat 25 Mei lalu... Sebaik sahaja selesai proses penceritaan kembara ke Negeri Sembilan. Maka itu terimalah ini, cerita pembuka bagi siri cerita-cerita terbaru Perak ini. Mari! :]



Dalam gambar ini adalah sepupu saya Nizam (di kanan) dan seorang rakannya... Alamak. Lupa pula nama rakan itu! Mereka sedang menuju ke satu tempat tertentu yang sangat penting dalam sejarah keSultanan Perak yang bermula abad ke 16 Masihi hingga kini...

Tempat apakah ini? Biar saya lepaskan cerita dahulu bagaimana pengembaraan terbaru ke Perak ini boleh berlaku... Pada 25 Mei, seminggu sahaja selepas membuat kembara ke Negeri Sembilan 18 Mei lalu!


Beberapa hari sebelum itu, saya mendapat panggilan telefon daripada Nizam. Walaupun kami saudara sepupu yang sangat rapat semasa kecil, sering pergi keluar masuk hutan dan mandi sungai bersama apabila saya bertandang ke rumah Nenek, ibu pada ayah di Raub, Pahang, sejak dewasa ini, lebih tepat sejak saya menyambung pengajian ke luar negeri tahun 1991 kami jarang berhubung atau berjumpa. Kemudian Nizam berhijrah untuk bekerja di Sarawak lalu berkahwin dengan orang sana dan saya pula sibuk dengan hal sendiri. Kalau tak salah ingatan, Nizam duduk di Sarawak sejak 14 tahun lalu!

Saya agak terperanjat apabila mendapat panggilan telefon terbaru daripada Nizam, setelah lebih 3 bulan rasanya tidak berhubung. Manakan tidak, sudahlah lama tiada khabar berita, rupa-rupanya dia telah bertukar kerja di Lembah Klang setelah begitu lama menjadi warga "celup" Sarawak! Dah 2 bulan pun kembali ke Semenanjung tapi sikit pun tak bagitahu saya...


Ini adalah gambar paya di sekitar tempat yang dituju. Maaf, gambarnya senget kerana saya bergerak sedikit semasa memetik gambar menggunakan kamera digital murah.

Adapun Nizam juga rajin mencari sejarah dan menziarahi makam-makam tetapi lebih banyak di sebelah Borneo terutama di Sarawak dan sekitar wilayah Banjarmasin di Indonesia. Ini kerana bapanya berketurunan Banjar... Rasanya ada kaitan juga walaupun tak rasmi dengan keluarga Ahlul Bait Al-Qadri di sekitar Pontianak.

Ibu Nizam iaitu adik bapa saya pula adalah satu-satunya ahli keluarga yang duduk bersama dengan Nenek sehingga nenda kembali menyambut panggilan Ilahi. Nizam dan adik-adiknya pula banyak membesar di bawah ketiak Nenek lalu banyaklah cerita tentang keluarga yang diceritakan kepadanya... Bukan seperti saya yang cuma sempat mendengar cerita-cerita ini daripada Nenek dalam tempoh 3 hari sahaja seumur hidup. Itupun pada penghujung 2001 ketika saya sudah berumur 31 tahun. Kerana selepas itu Nenek sakit, tidak mampu bercakap sehinggalah dia meninggal dunia! Sedangkan sebelum itu saya tidak pernah pun mahu mengambil-tahu tentang sejarah keluarga...

Nizam memberitahu dia bercadang untuk pergi ke kampung Nenek (kampung asal ayah) di Teluk Intan lalu mengajak saya ikut sama. Destinasi utama ialah masjid lama Batak Rabit dan kawasan pemakaman keluarga di hadapannya di mana suami Nenek telah disemadikan lebih 20 tahun lalu (Nenek disemadikan di Raub)! Selain itu, insyaallah kita akan singgah mana-mana tempat yang patut menurut gerak hati. Seorang rakannya ikut sama... Kata Nizam, rakan ini juga minat berjalan menziarahi makam-makam lama dan mungkin dia ada geraknya yang tersendiri...

Ah... Senget lagi. Inilah masalahnya apabila mengambil gambar menggunakan kamera murah. Untuk makluman, gambar-gambar dalam perjalanan terbaru ke Perak ini ialah gambar-gambar terakhir untuk blogspot-blogspot saya yang diambil menggunakan kamera itu! Sila lihat artikel Kamera digital murah ku juga "bersara" akhirnya!

Nizam dan rakannya bercadang masuk ke Perak melalui Kuala Selangor. Kalau nak cepat, lebih senang ikut lebuhraya PLUS hingga ke Bidor dan masuk dari situ tetapi nampaknya mesti ada sebab Tuhan menggerakkan mereka mahu mengikut jalan ini. Saya tak ada hal... Ikut je!

Sebenarnya mereka bercadang untuk singgah di Sungai Besar, Selangor atau sekitarnya kerana mahu mencari mentarang, sejenis siput laut yang popular dijadikan masakan di sana untuk makan tengahari nanti. Kata mereka dah masuk musim dah dan siput itu khabarnya memang sedap dimakan! Tapi kami tak jumpa pula mentarang ini apabila dicari. Tak tahu le jika tersilap tempat tapi Nizam dan rakannya kata pernah makan mentarang di situ beberapa kali! Sebaliknya saya pula timbul satu gerak hati untuk membawa mereka ke tempat lain...


Bendera-bendera negeri Perak yang terpacak di tepian paya. Kalau tak salah ingatan, warna putih melambang Sultan, kuning untuk Raja Muda dan hitam untuk Raja di Hilir!

Oh... Kami singgah sebentar di Kuala Selangor untuk melawat Makam Anak Dara di Bukit Keramat. Entah kenapa, saya terasa perjalanan ke Perak melalui jalan ini harus dibuka di sana... Mungkin ini benar juga... Yang pasti, tidak lama kemudian timbul gerak hati yang kuat supaya pergi ke kuala Sungai Perak nanti!

Tapi saya biarkan dahulu kata hati ini tersembunyi kerana mahu melihat apa pula gerak hati Nizam dan rakannya. Hmm... Nampaknya mereka pun tak tahu mana yang patut disinggahi, cuma memandu kereta sahaja menurut arah yang patut membawa ke Teluk Intan. Lalu sebaik sahaja masuk sempadan Perak di Sabak Bernam, saya pun memberitahu mereka supaya tidak terus pergi ke Teluk Intan sebaliknya pergi ke Bagan Datoh dahulu!

Papan warna kuning dengan ukiran bulan dan bintang ini menandakan satu tempat yang juga istimewa... Sebelum menghala ke destinasi utama kawasan ini!

Tidak lama kemudian, kami pun sampai ke pekan Hutan Melintang... Sampai satu simpang - ke kanan dalam 24 kilometer boleh sampai ke Teluk Intan. Ke kiri juga sekitar 24 kilometer iaitu pada arah yang berlawanan baru boleh ke Bagan Datoh.

Disebabkan kami keluar lambat dan membuat beberapa persinggahan sepanjang perjalanan selain keadaan trafik separuh sesak yang sedikit mengganggu, kami sampai ke persimpangan ini sekitar jam 3 petang kalau tak salah ingatan... Makan tengahari pun belum lagi sedangkan cadangnya, sejauh mana pun berjalan, kami harus kembali ke Kuala Lumpur paling lewat pun selepas tengah malam... Dan kami WAJIB pergi ke kawasan pemakaman keluarga di Teluk Intan kerana itulah tujuan utama kami pergi ke Perak ini. Jika pergi ke Bagan Datoh akan banyak memakan masa juga selain menambah jarak perjalanan. Maka perlukah pergi ke sana, mereka bertanya?

Saya kata mari, ikut sahaja gerak hati saya... Tetapi saya masih tak mahu memberitahu tempat sebenar yang hendak dituju kecuali menyebut ia terletak di Kuala Sungai Perak. "Sekurang-kurangnya kita tengoklah dulu kuala Sungai Perak... Tadi dah tengok kuala Sungai Selangor (di Kuala Selangor), tak kan masuk Perak lalu jalan ni dah dekat pun dengan kuala tapi kita tak tengok dan singgah dulu?" itu sahaja penerangan saya pada mula-mula...


Inilah pondok diraja tidak jauh daripada papan-tanda tadi... Maka biar diberitahu bahawa tempat yang hendak dituju di sini sebenarnya adalah Beting Beras Basah di kuala Sungai Perak, tempat terakhir yang wajib dijejak seorang Sultan Perak yang sedang ditabalkan!

Cerita mengenainya akan saya huraikan nanti ya... Atau cari saja dengan Google di Internet? Biar saya menulis di sini setakat untuk meluahkan apa yang patut dalam keadaan tubuh-badan dan jiwa saya terasa kurang enak mahu bercerita tetapi harus juga melepaskannya...

Nizam dan rakannya percaya dengan gerak hati saya kerana Nizam sudah tahu sejauh mana saya sudah mengembara dan mengalami pelbagai perkara. Setelah berhenti sebentar untuk melihat bahagian kuala Sungai Perak yang di Bagan Datoh, saya menyuruh mereka menghala ke barat lagi iaitu ke Sungai Ular...

Beberapa kilometer kemudian ketika mencari-cari simpang yang patut (saya pernah sampai ke Beting Beras Basah sekali sahaja sebelum itu iaitu awal tahun 2007 begitu...) dan setelah ditanya lagi ke manakah kita nak pergi, baru saya menyebut mahu ke Beting Beras Basah. Terus rakan Nizam jadi teruja kerana dia memang sudah lama berhasrat untuk ke situ kerana pernah mendengar banyak cerita tentangnya. Nizam juga tahu sedikit sebanyak cerita tetapi dia juga sama, belum sampai lagi ke situ...

Saya tersenyum sahaja melihat mereka teruja. Alang-alang dah ambil jalan ke Perak melalui Kuala Selangor dan rasanya ada cukup masa, saya rasa sudah patut lah kami singgah ke Beting Beras Basah!

Apapun kita sambung ceritanya lain kali ya. Cukuplah... Sekurang-kurangnya dapat juga saya bercerita hingga ke tahap ini walaupun saya sebenarnya rasa tak berasa sedap badan dan kepala. Sekian! :]

Kembara Negeri Sembilan 18 Mei... Akan disambung tak lama nanti?

Peta sekitar daerah Jelebu ke Seremban sebagai hiasan.


Di sini, biar dikumpulkan link-link cerita untuk kembara ke Negeri Sembilan yang dibuat Ahad 18 Mei lalu. Lagipun siri cerita ini adalah pertama kali saya ada menggunakan klip-klip video dengan ulasan sendiri untuk menyampaikan cerita. Insyaallah pengembaraan Negeri Sembilan ini akan disambung tidak lama lagi...

Jika perjalanan 18 Mei lalu boleh disamakan dengan perjalanan separuh bulatan daripada Ampang ke Hulu Langat (dua-dua dalam negeri Selangor) sebelum masuk Negeri Sembilan melalui Jelebu lalu ke Kuala Klawang... Kemudian baru ke Seremban seterusnya ke Rembau dan ke Astana tempat bersemadinya Raja Melewar... Maka perjalanan akan datang nanti diharap dapat melengkapkan bulatan ini!

Perjalanan akan datang nanti insyaallah akan bermula pagi dari sekitar makam Raja Melewar sebelum masuk ke Pengkalan Kempas seterusnya Tanjung Tuan kemudian naik ke Port Dickson lalu ke Kota Lukut yang mungkin menjadi destinasi penutup siri kembara ke Negeri Sembilan... Kemudian kembali Kuala Lumpur. Selepas itu barulah boleh dikeluarkan ceritanya ya...

Oh... Penerangan tentang kembara awal pada 18 Mei lalu dimulakan dengan artikel Mukadimah journo kembara Negeri Sembilan yang akan datang... yang ditulis keesokannya harinya. Maka yang dimaksudkan "akan datang" pada tajuk itu adalah proses penceritaan kemudiannya. Harap maklum!

Apapun klik pada mana-mana link yang diberikan untuk melihat klip-klip video ulasan yang dibuat. Nak cantik lagi, ikutlah turutan yang diberi. Sila! :]