Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Friday, February 08, 2008

Segar yang amat sangat di Segamat... Ya ke?

Best tak peta Johor yang aku cilok ni, hehe! :]



Subhanallah! Kalau boleh saya mahu menyelesaikan bab cerita-cerita Johor ini secepat mungkin... Susah juga kalau proses penceritaan yang sepatutnya telah lama selesai banyak tertinggal kebelakang kemudian belum sempat diluahkan, sudah muncul pula pengembaraan baru seperti perkelanaan ke Kedah kemudian Perak yang baru sahaja tamat beberapa hari lalu.
Kalau ikutkan memang terasa malas pun hendak bercerita apa-apa tetapi kalau saya malas, takut jadi tersangkut pula sedangkan saya buat masa ini telah ditakdirkan perlu bercerita walau sekadar untuk menghilangkan apa-apa sekatan dalaman yang mungkin mengganggu gerakan penerbitan ilham untuk masa hadapan. Hmm... Kalau faham, fahamlah maksud saya. Kadang-kadang, sesuatu cerita yang paling bernas itu cuma akan terbit setelah segala lendir dan kahak keluar. Maka kalau sesuatu cerita itu kurang menarik atau teratur, anggaplah ia sebagai sisa-sisa yang perlu dibuang sebelum isi sebenar dapat keluarkan.
OK... Sekadar menelusuri kesinambungan, cerita-cerita Johor yang telah diluahkan setakat ini (campur dalam blogspots BERPETUALANG KE ACEH dan SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) tanpa menurut urutan kronologi bila cerita dibuat sebaliknya urutan tempat pengembaraan) ialah... Biar diatur mengikut daerah ya :-

Tentang Muar...

Tempat jatuh lagi dikenang...
The legendary Kota Buruk (ruined fort) of Muar...
The hill I saw in a recent dream?
Medan Ikan Bakar (Grilled fish food-court in) Sabak Awor, Muar...

Tentang Batu Pahat...

Cerita Batu Pahat...
The origin of Batu Pahat...
Gunung (mount) Banang in Batu Pahat, Johor...
Masjid (mosque of) Datuk Bentara Luar, Batu Pahat....

Tentang Pontian...

Mencari Muzium Bugis di Pontian...
Salam daripada Pontian...
A quaint look at the town of Pontian

Tentang Johor Bahru...

And now, a quaint look at Johor Bahru!
Nostalgia di tengah bandaraya Johor Bahru

Tentang Kota Tinggi...

Berbalik ke Kota Tinggi...
Historic Kota Tinggi, once the seat of the Johor Empire...
Makam (tomb) of Laksamana Bentan
Makam (tomb of) Sultan Mahmud Mangkat DiJulang
Makam (tomb of ) Bendahara Tun Habab

Tentang Mersing...

Salam daripada Mersing pula!
Smelling the sea in Mersing...
Pemandangan di Masjid Jamek Mersing (views at the main mosque of Mersing)...


Tentang Kluang...

Reminiscing the teenage years in Kluang - Part 1
Reminiscing the teenage years in Kluang - Part 2
Memori lama pahit getir SMSJ, Kluang, Johor...



Saya juga telah menulis sebuah artikel bertajuk salam-daripada-tangkak-ledang sekitar sebulan lalu tetapi ini berlaku dalam perjalanan kembali ke Kuala Lumpur daripada Muar, boleh dikira sebagai berada di luar lingkungan cerita-cerita Johor.

Apapun, untuk melengkapkan cerita-cerita Johor ini, tadi saya telah membuat artikel bertajuk Reminiscing the teenage years in Kluang - Part 3 and last... di blogspot BERPETUALANG KE ACEH lalu memulakan langkah memasuki daerah seterusnya iaitu Segamat dengan cerita Makam-makam lama di (The old tombs at) Lubok Batu, Segamat... di SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) . Sekarang bolehlah saya bercerita tentang apa yang berlaku di Segamat. Pada hari lain pula, Insyaallah siri-siri Johor ini akan ditamatkan tentang penceritaan pengalaman dan tempat-tempat yang dilawati dalam perjalanan daripada Segamat kembali ke Muar. Sila! Oh... Lupa pula, Gong Xi Fa Chai... Selamat Tahun Baru Cina. Tapi jangan jadi penakut macam tikus ya, heh! :]

OK... Pada penghujung cerita Reminiscing the teenage years in Kluang - Part 3 and last... , ada diletakkan gambar ketika menunggu di stesyen keretapi Kluang... Saya menaiki keretapi menghala ke Kuala Lumpur untuk ke Segamat sekitar jam 8.30 pagi. Sejam kemudian sampailah ke Labis...

Kebetulan pula semasa itu negara jadi riuh akibat kes Menteri Kesihatan (sekarang bekas) Chua Soi Lek terlibat dalam skandal seks. Kalau tak salah ingatan, dia adalah wakil rakyat Labis.

Hmm... Semasa ini 2 Jan 08... Rasanya masa tu si Chua ni mengaku memang dia orang yang dilihat dalam video seks itu tetapi tidak mahu melepaskan jawatannya. Keesokannya baru dia mengalah dan melepaskan segala jawatan kot?


Apapun, setengah jam kemudian sampailah saya ke Segamat...


Kali terakhir di sini adalah pada tahun 2005. Dan kini saya ingin menuju ke destinasi yang sama seperti kali terakhir sampai...


Tapi perlu pergi ke stesyen bas dahulu...

Ini dia destinasi pertama saya, Masjid Makam Lubok Batu. Setelah selesai Solat Dhuha, sampailah masanya untuk pergi ke makam-makam di seberang jalan menghadap masjid...


Makam-makam siapakah ini? Cukuplah diberitahu, antaranya adalah makam Bendahara terakhir Melaka. Ceritanya baru dibuat di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) tadi dengan tajuk Makam-makam lama di (The old tombs at) Lubok Batu, Segamat...

Oh... Semasa di kawasan makam inilah saya bertemu dengan seorang kenalan baru iaitu Khairul. Adapun Khairul adalah seorang pembaca siri buku "Berpetualang ke Aceh" yang mendapat tahu saya sedang berjalan-jalan di Johor setelah membaca berita terbaru di blogspot ini...

Lebih seminggu sebelum itu iaitu ketika dalam perjalanan daripada Batu Pahat ke Pontian, beliau telah menghubungi saya lalu mengajak saya ke bertandang ke Segamat. Semasa itu saya tidak pasti akan ke sana lalu tidak dapat menjanjikan apa-apa.

Semasa saya berada di Mersing (ataupun Kluang? Kurang pasti), Khairul telah menghubungi saya lagi. Ketika itu, saya sudah merancang akan ke Segamat, salah satunya akibat melihat peta Johor seperti yang diceritakan dalam Nostalgia di tengah bandaraya Johor Bahru, cuma tak pasti bila... Biar saya copy and paste sedikit cerita berkaitan...

Saya singgah di MPH City Square untuk melihat peta Johor. Ternyata kedai itu adalah menjual BKA III, alhamdulillah!Sebenarnya saya kurang pasti ke mana saya harus mengembara lagi selepas itu. Yang saya tahu, apapun saya perlu ke Kluang kerana satu... Saya telah menyatakan mahu berjumpa kawan tertentu di sana jika tidak ada halangan... Kedua, kerana saya sudah lama tidak ke sana sedangkan di situlah saya membesar memasuki alam remaja lebih 20 tahun lalu!

Saya pun membelek-membelek peta Johor yang terdapat di kedai buku MPH... Sambil mengkaji perjalanan yang telah dibuat beberapa hari kebelakangan, saya cuba meneliti jalan-jalan lain dengan harapan gerak hati ini akan memberi petunjuk seterusnya.

Oh... Sebenarnya saya ada terfikir untuk pergi ke Kota Tinggi untuk menziarahi makam-makam kerabat diraja lama terutama yang berkaitan dengan kerajaan Melaka lama di sana. Selama ini saya lebih berat kepada jurai keSultanan Melaka di Perak. Mungkin sudah sampai masanya saya menyambung wasilah kepada pecahan di Johor pula...

Kemudian saya membalikkan peta yang dipegang... Terserlahlah peta 8 bandar-bandar utama yang mewakili 8 daerah utama di Johor... Dengan peta bandar Muar di sudut atas kiri.

Apabila dilihat melawan arah jam, ternyata terdapat satu aturan dengan Muar di ikuti Batu Pahat, Pontian seterusnya Johor Bahru... Masyaallah! Ini sama gilirannya dengan bandar-bandar yang telah saya singgah dan tidur di Johor dalam perjalanan jauh kali ini! Dan Johor Bahru adalah bandar ke 4 dalam perjalanan ini... Ada lagi 4 bandar kalau mengikut peta ini... 4 dan 4? Apakah ini makna 44 yang tersirat di sebalik nombor bilik hotel saya di Johor Bahru?

Apapun kami akhirnya berjumpa juga... Kebetulan Khairul sampai selepas saya selesai bersolat di masjid lalu masuk ke makam. Rupa-rupanya, hamba Allah ini pun rajin ziarah makam...


Kemudian Khairul membawa saya berjalan-jalan di kampung berdekatan... Berjumpa dengan keluarga seorang waris Raja Temenggung Muar... Lalu waris ini menunjukkan sebuah barang perhiasan lama turun-temurun keluarga. Saya lupa namanya tapi kalau di Perak, barang ini dipanggil aguk (entah betul entah tak spelling nya tapi begitu le bunyinya)...

Menurut cerita waris ini, barang tersebut ialah barang hantaran (atau maskahwin? Rasanya maskahwin) pemberian seorang nenek-moyangnya kepada wanita yang dikahwininya... Katanya umur barang ini tidak kurang 300 tahun!

Teringat cerita Sayid Zainal Abidin, anak seorang Sayid keluarga Al-Idrus di Kampung Pasir, Aceh... Ibunya adalah puteri kepada seorang Sultan Aceh. Sayid Zainal Abidin telah mendapat alamat dalam mimpi mencari jodohnya, tunangan orang di Muar. Apakah ini barangan yang diberinya? Waris ini tidak dapat memberi kepastian kerana tidak ingat cerita...

Apapun, daripada perkahwinan Sayid Zainal Abidin ini, muncul anak-anak (atau cucu? yang pasti memang dari keturunan ini) bernama Sayid Jaafar, Tun Habab atau Tun Habab Abdul Majid dan seorang puteri dikenali sebagai Puteri Bakal. Puteri Bakal berkahwin dengan Sultan Johor ketika itu, kalau tak salah ingatan, Sultan Mahmud Mangkat DiJulang. Lalu tanah jajahan Muar diberikan sebagai hadiah kepada Sayid Jaafar sebagai abang yang tua.

Tun Habab menjadi Bendahara Johor sementara Sayid Jaafar memegang Muar. Apabila Sultan Mahmud mati dibunuh Laksamana Bentan, anak cucu Tun Habab naik menjadi Sultan-sultan Johor dan Terengganu. Keturunannya yang lain pula muncul kemudian menjadi Sultan-sultan Johor moden dan Pahang sementara anak cucu Sayid Jaafar terus memegang Muar dengan memakai gelaran Temenggung atau Raja Temenggung Muar.

Sila baca Makam (tomb of ) Bendahara Tun Habab , Makam (tomb of) Sultan Mahmud Mangkat DiJulang dan Makam (tomb) of Laksamana Bentan untuk cerita-cerita berkaitan...

Dalam bercerita dengan Khairul tentang sejarah lama Muar dan Segamat (ingat, Segamat dahulu terletak di dalam Muar, sebab itu ada makam Raja Temenggung Muar di Segamat), terkeluar juga cerita tentang Hikayat Malim Deman. Dalam cerita ini, tersebutlah nama seorang puteri bunian bernama Puteri Santan Bertapis. Menurut Khairul, tempat puteri ini ialah di suatu bukit (lupa namanya) tidak jauh daripada bandar. Kami pun pergi ke sana...


Ada sesuatu yang pelik tentang suasana di bukit itu. Yang pasti, saya deja vu lagi, ada le dekat 15 minit deja vu tentang tempat ini...


Di puncak bukit ini terletak sebuah kawasan tangki air yng berpagar. Sayang, tak boleh masuk ke dalam...


Seterusnya kami pergi makan kemudian berjalan-jalan jumpa kawan-kawan lain. Singgah sebentar di sebuah masjid kecil di tengah bandar. Deja vu lagi... Aduh, memang banyak sangat deja vu dalam perjalanan Johor ini... Dalam tempoh 2 minggu perjalanan, semenjak di Muar lagi untuk perayaan Aidil Adha, beberapa kali berlaku deja vu paling panjang dan paling banyak sepanjang ingatan saya yang dah berumur 38 tahun ini...


Petang itu singgah sebentar di rumah Khairul lalu berkenalan dengan keluarganya. Ibu Khairul begitu mesra... Rupanya ibunya itu daripada keturunan Sultan Ali, Sultan Johor terakhir (daripada keturunan Bendahara) yang pernah bertakhta di Singapura. Kisahnya Sultan ini ada dinukilkan dalam blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) dengan tajuk Makam (tomb of) Baginda Ali ...

Menurut Khairul, bapanya pula daripada keturunan Bendahara Pahang yang berasal daripada keturunan Tun Habib Abdul Majid. Maka terkaitlah keturunan kedua ibu-bapanya dengan salasilah Sayid Zainal Abidin seperti yang disebut tadi. Patutlah mamat ni suka menziarahi makam di Lubuk Batu juga di Kota Tinggi.

Khairul teringin hendak berposing dengan saya. Saya pun dah lama tak posing... Siap pakai rencong Aceh pulak tu... Entah betul entah tak cara aku pegang. Lagak aje lebih, hehe... Hmm... Bila tengok muka mamat ni kat sini, teringat kawan lama saya yang dah lost contact... Namanya Alex Zulkarnain. Last sekali kerja kat Petronas bahagian apa entah kat Bintulu, Sarawak. Entah apa cerita agaknya...

Apapun, kira settle le cerita bab Segamat ni. Besok lusa, minggu depan ke atau bila-bila saya ada mood, nanti kita complete kan cerita jalan-jalan Johor dengan perjalanan dan persinggahan dari Segamat ke Muar ya... Ada banyak lagi yang boleh diceritakan. Banyak juga yang kena cover. Hehe! Selamats! :]

p/s: Le... Baru saya perasan. Tajuk cerita ni "Segar yang amat sangat di Segamat... Ya ke?" sedangkan dalam cerita setakat ini takda satu pun yang kena mengena dengan tajuk. Sepatutnya saya beritahu lebih awal, mengikut ceritanya, Segamat mendapat nama apabila Bendahara terakhir Melaka yang dikenali sebagai Bendahara Lubok Batu (gambar batu nesannya ada diletakkan di atas tadi) sampai di sekitar Lubok Batu lalu mandi di sungai berdekatan. Sungai itu letaknya di belakang Masjid Makam Lubok Batu, tempat itu dipanggil Lubok Batu kerana ia memang berlubuk dan berbatu.

Agaknya mungkin kerana setelah lama kepenatan akibat berjalan, sang Bendahara mandi lalu terasa sangat perbezaannya... Itu yang dia sebut "Segar amat!"... Maka timbullah nama Segamat! Soalnya, kalau orang sekarang mandi, agak-agak segar amat ke tidak? Yang pasti airnya tidak sejernih dan sebersih dahulu. Rasanya cukuplah explanation ini ya... OK, chow...

Sunday, February 03, 2008

Memori lama pahit getir SMSJ, Kluang, Johor...

OK... Kita kembali semula kepada cerita-cerita mengenai perjalanan di Johor. Kali ini, cerita yang boleh dikira paling istimewa, satu cerita bergambar tentang tempat saya membesar lebih 20 tahun lalu, sebuah sekolah berasrama penuh kerajaan bernama Sekolah Menengah Sains Johor (SMSJ) di Kluang, Johor...

Cerita ini sudah lama ingin dinukilkan di sini... Kalau tidak disebabkan kerana masalah komputer laptop yang rosak selepas perjalanan Mersing ke Kluang dahulu, mungkin ia sudah dipaparkan sebulan lalu di Muar, sebaik sahaja tamat perjalanan meliputi 8 daerah utama di Johor selama 2 minggu itu malah mungkin lebih awal semasa di Kluang lagi!

Tiga hari lepas, sebaik sahaja sampai ke Teluk Intan dalam pengembaraan terbaru saya meliputi lokasi-lokasi tertentu di Kedah kemudian Perak, timbul rasa kuat untuk membuat nukilan ini tetapi entah kenapa, tak terkeluar juga... Semalam semasa di Kuala Kubu Baru, hampir sahaja artikel ini dibuat kalau tidak kerana Internet Cafe sana ditutup awal. Kini di Rawang, 30km sahaja sebelum kembali ke Kuala Lumpur, baru tekad itu dapat dizahirkan... Maka terimalah persembahan ini seadanya... Wassalam! :]



Sudah lebih 20 tahun saya tidak menjejakkan kaki ke sekolah lama saya ini... Malah boleh dikatakan perjalanan keliling Johor yang tamat sebulan lalu sebenarnya terjadi semata-mata kerana timbul niat untuk ke Kluang demi menjejak balik kenangan suka-duka membesar di SMSJ. Begitu besarnya makna kenangan itu sehingga saya sanggup berjalan kaki hampir 2km daripada pusat bandar untuk ke sekolah dengan menyusuri jalan serupa yang dilalui ketika zaman bersekolah dahulu. Maka sebaik sahaja nampak papan-tanda di kaki bukit membawa ke sekolah ini terus timbul debaran dada yang kuat akibat rasa teruja yang amat sangat...




Saya pun menyusuri jalan yang ditunjukkan oleh papan-tanda... Sudah lain daripada jalan ketika saya membesar dahulu. Rupa-rupanya pintu masuk sekolah juga telah dialih, tak pasti sejak bila... Kali ini lebih dekat dengan kaki bukit...

Niat awal saya, kalau dapat sampai ke pintu masuk sekolah pun sudah cukup baik. Tetapi biarlah saya cuba untuk masuk ke dalam demi menelusuri nostalgia lama pahit manis membesar mengenal erti kehidupan yang penuh ranjau durinya.

Tentang masuk ke dalam kawasan sekolah ini, saya mempunyai satu pengalaman yang agak pahit. Terus terang saya cakap, di SMSJ inilah berlaku perubahan besar dalam hidup yang membawa saya memberontak lalu menjadi budak nakal. Sedikit sebanyak yang berlaku telah dinukilkan dalam buku pertama saya "Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti" atau BKA I... Lalu semasa di Kluang lagi saya bercadang ingin membuat posting mengenai SMSJ dengan menyertakan sedutan cerita berkenaan. Sayangnya ia tidak dapat ditunaikan kerana isi buku adalah di dalam komputer laptop sedangkan laptop itu telah mengalami kerosakan.

Apapun, yang tertera di dalam BKA I adalah pengalaman pahit yang menyebabkan saya mula jadi nakal. Pengalaman pahit masuk ke sekolah yang ingin diceritakan di sini pula adalah yang berlaku kemudian iaitu selepas hampir penghujung tahun 1986, selepas saya dibuang sekolah atas masalah disiplin...

Beberapa bulan kemudian iaitu dalam tahun 1987, saya tergerak untuk melawat SMSJ. Ketika itu saya sudah kembali ke kampung di Muar dan bersekolah di Sekolah Tinggi Muar. Saya telah masuk ke kawasan sekolah dan asrama untuk bertemu kawan-kawan lama. Akibat rindukan suasana lama, juga atas saranan kawan-kawan, saya pun terus melepak lama dengan niat untuk bermalam di asrama.

Hampir tengah malam, beberapa orang tertentu telah mencari saya termasuk pengawas, guru sekolah atau warden yang menjaga asrama dan pengawal keselamatan. Lalu saya ditegur dan disuruh keluar. Kata seorang warden, jika saya memberitahu lebih awal, mungkin saya dibenarkan bermalam di dalam. Betulkah ini atau ia cuma alasan? Maklumlah, walaupun saya dikenali sebagai seorang pelajar pintar, saya juga dikenali sebagai seorang yang banyak masalah disiplin dan suka melawan.

Pun begitu, saya bukan mahu membuat kacau, cuma mahu menghirup udara segar bermalam bersama kawan-kawan seperti dulu-dulu. Tetapi apa boleh buat, saya dilayan seperti seorang budak yang akan membuat kekacauan besar... Tengah malam itu juga saya melangkah keluar dan berjalan kaki menuruni bukit lalu ke pusat bandar sejauh 2 km untuk mencari hotel murah buat menginap. Ketika itu bukan macam sekarang... Jalan ketika itu sentiasa sunyi dan memang orang kata "berhantu"...

Untuk pengetahuan, itulah kali terakhir saya menjejakkan kaki di sekolah lama saya ini, tahun 1987 lebih 20 tahun lalu. Dalam keadaan memori ini masih sedikit terngiang-ngiang di kepala, bayangkan bagaimana perasaan insan ini ketika ingin melangkah kembali ke pintu masuk sekolah lebih sebulan lalu... Bayangkan...




Alhamdulillah, dengan berkat doa dan harapan yang dipanjatkan kepada Allah Subhanahuwataala, pengawal yang menjaga ketika itu iaitu seorang wanita berumur membenarkan saya masuk ke dalam. Saya berterus-terang memberitahu yang saya seorang bekas pelajar yang ingin kembali menggamit memori lama. Ketika itu pula cuti sekolah, maka sekolah itu kosong kecuali guru dan kakitangan yang datang bermesyuarat serta beberapa orang pekerja kontrak yang membuat kerja-kerja membaik-pulih... Mungkin sebab itu saya dibenarkan masuk? Apapun, syukur Alhamdulillah!



Sampai di sini, baru saya dapat melihat bangunan lama kelas dengan tangki air sekolah...


Sedikit ke hadapan adalah bangunan yang pernah (atau masih lagi?) menjadi tempat kelas Seni Perusahaan. Di belakang ini juga pernah terletak bilik gerakan Pengakap... Dahulu sebelum saya bertukar menjadi budak nakal, saya pernah menjadi seorang ketua Pengakap yang boleh dikatakan sangat rajin dan berdisiplin...



Semasa saya masih bersekolah dahulu, bangunan yang menjadi bengkel Seni Perusahaan ini terletak di satu hujung sempadan kawasan sekolah. Sekarang sudah ada tempat letak kereta dengan bumbung warna biru seperti yang kelihatan dalam gambar ini serta sebuah surau (atau masjid?) yang agak besar dan selesa di dalam kawasan sekolah sedangkan dahulu, kawasan ini merupakan hutan belukar tempat jin bertendang!


Ah... Daripada kawasan bukit di belakang bangunan Seni Perusahaan yang dahulu terletak di luar kawasan sekolah (sebenarnya di sinilah letaknya puncak kepada bukit yang menampung sekolah ini!) saya dapat melihat dengan lebih terang bangunan-bangunan lama sekolah yang menggamit begitu banyak kenangan...


Oh... Ini kawasan puncak bukit tempat saya berdiri mengambil gambar tadi, dilihat daripada tepi bangunan Seni Perusahaan. Dahulu, kawasan di belakang ini merupakan jalan utama saya untuk keluar malam-malam meloloskan diri daripada sekatan disiplin hidup berasrama penuh. Sebabnya, ada banyak pokok-pokok hutan belukar yang boleh digunakan untuk menyorok dan menyelinap demi mengelakkan diri daripada dikesan pihak berkuasa...

Semasa itu, jalan bertar yang kelihatan dalam gambar ini belum lagi wujud. Sebaliknya terdapat pagar sebelum letak jalan itu, pagar dawai yang selalu terpaksa saya bersusah-payah panjat untuk melepaskan diri...

Hmm... Kalau difikirkan, memang itulah perangai saya... Bukan soal panjat pagar atau soal melanggar disiplin tapi soal suka keluar seorang diri, solo membawa diri mencari ketenangan di dalam pengembaraan.

Bayangkan ketika berumur 15 tahun sudah mula keluar seorang diri meredah hutan belukar walau pada jam 3 pagi semata-mata untuk menghirup udara segar di luar. Rupa-rupanya saya masih begini... Sekarang sudah berumur 38 tahun pun sanggup masuk ke tempat-tempat yang dikira menyeramkan termasuk kawasan kubur purba seorang diri walau dalam gelap-gelita pagi buta kerana rimas dengan hiruk-pikuk sesak dunia sekarang yang penuh dengan fitnah Dajjal!

Oh... Sebagai satu peringatan... Kepada para pembaca terutama jika ada adik-adik muda (bagi saya boleh dipanggil anak kalau berumur 18 tahun ke bawah!) terbaca cerita ini, jangan ikut perangai saya ini. Susah... Takut tak tertanggung beban dan akibatnya... Yang elok dijadikan teladan, yang buruk dijadikan sempadan. Bab berani tu elok juga diikut. Takut hanya pada Allah, bukan pada hantu, jin dan manusia. Tapi berani bukan bermakna jadi kurang ajar... Jangan suka melawan guru macam saya masa zaman nakal dulu. Dan jangan sampai melilau ke merata tempat sehingga tak dapat lagi mengatur hidup normal macam orang lain. Nak buat kerja biasa pun tak dapat... Macamana nak buat kalau nak duduk diam pun susah? Jangan jadi seperti saya... Takut menyusahkan masyarakat... Itu sahaja ya peringatan...

Oh... Berbalik pada puncak bukit tadi. Dahulu hutan belukar, sekarang sudah ada gelanggang bola keranjang dan gelanggang tenis!


Dari puncak itu juga kelihatan bangunan dewan tempat perhimpunan setiap pagi Ahad. Ketika zaman saya bersekolah dahulu, kami ada kelas setiap Ahad hingga Khamis kerana menurut waktu kerja di Negeri-negeri Tidak Bersekutu...


Lorong jalan kaki di sebelah bangunan Seni Perusahaan menuju ke kelas...



Oh... Terlupa hendak beritahu. Di dalam bangunan itu juga terletak kantin sekolah... Tiba-tiba teringat Mak Pah yang berniaga kantin dengan anak-anak perempuannya yang putih melepak cun-melecun tapi sedikit berisi... Hehe! :]


Salah satu blok bangunan kelas. Di tempat letak kereta inilah, pada tahun 1985, saya kali pertama melihat sebuah Proton Saga, kereta pertama buatan Malaysia setelah ia dikeluarkan tahun itu juga... Tak ingat milik siapa...


Bangunan dewan perhimpunan... Teringat sesi-sesi kelas muzik yang WAJIB dihadiri tetapi saya selalu "tuang" kerana tak suka. Hasilnya, saya termasuk salah seorang yang "didenda", kena mewakili sekolah dalam pertandingan koir (perkataan English nya choir, ala yang kena nyanyi beramai-ramai tu...) peringkat daerah.

Allah! Dah lah kena paksa, bila pertandingan, kena pakai bedak, dibedakkan orang malah di make up dan digincukan lagi! Aduh... Geli! Tapi dipaksa gak...

Yang lagi tak tahan, ingatkan dah buat "sehabis baik" nak selamatkan diri, tengok-tengok menang. Dah kena wakil daerah pulak lawan peringkat negeri Johor. Waduh!!! Pecah kepala dong!


Saya mula melangkah menelusuri padang utama sekolah. Saya sebut padang utama kerana sejak beberapa tahun lalu, mungkin juga beberapa tahun setelah meninggalkan SMSJ 1986, sebuah padang baru telah didirikan di sebelah bangunan asrama puteri.

Apapun, saya pasti padang ini tetap padang utama. Sebenarnya saya ada banyak gambar lagi untuk menyatakan kedudukan padang ini berbanding lokasi-lokasi lain di kawasan sekolah juga sebuah padang kecil yang pernah menjadi tempat para pelajar membuat latihan lompat tinggi dan bersilat. Tetapi kalau diletakkan, jadi banyak sangat pula gambar. Biar diletakkan beberapa yang terpilih sahaja ya...





Hmm... Sudah ada binaan seperti panggung utama stadium di lereng bukit tepi padang... Binaan ini belum wujud semasa saya bersekolah dahulu. Inilah kali pertama saya melihatnya. Tetapi binaan ini segar dalam ingatan sebagai salah satu senario dalam mimpi yang pernah dilihat secara terang beberapa tahun lalu. Untuk makluman, dalam perjalanan ke Johor ini, boleh kata tiap-tiap hari saya deja vu... Malah ada deja vu yang panjangnya melebihi setengah jam... Apa yang berlaku, sudut yang diambil, orang yang ditemui semuanya sama seperti dalam bayangan atau mimpi yang pernah berlaku entah berapa tahun lalu!


Dari panggung ini boleh kelihatan tulisan SMSJ serta KLG iaitu singkatan untuk Kluang dengan terang. Suatu masa dahulu, seseorang itu hanya perlu menyebut SMSJ untuk Sekolah Menengah Sains Johor dan tahu yang dimaksudkan adalah sekolah ini tanpa perlu menyebut duduk letaknya di Kluang. Ketika itu, SMSJ merupakan satu-satunya sekolah berasrama penuh sains di negeri Johor.

Pada tahun 1985 (kalau tak salah ingatan), muncul pula Sekolah Menengah Sains Muar, dan kemudian beberapa buah lagi sekolah menengah sains di Johor. Maka itu perlu disebut SMSJ Kluang supaya lebih terang sekolah mana yang dimaksudkan.


Ini adalah bangunan asrama putera atau asrama laki-laki. Jantung saya semakin berdebar kencang melalui kawasan ini...


Di tingkat 3 bangunan inilah terletak bilik-bilik tempat saya pernah bermastautin daripada tahun 1983-1986. Warga asrama, lelaki dan perempuan dibahagikan kepada 4 rumah sukan iaitu Segara (kalau tak salah, bahasa Sanskrit untuk lautan), Buana (hutan dan tumbuhan), Purnama (bulan) dan Suria (matahari). Lalu setiap rumah diberi warna yang sesuai dengan nama, Segara warna biru lautan, Buana hijau tumbuh-tumbuhan, Purnama merah (walaupun saya tidak pernah melihat bulan berwarna merah) dan Suria (kuning).

Dan setiap rumah diberi satu tingkat tempat menginap. Maka Segara yang mewakili lautan seharusnya di bawah diikuti Buana, Purnama seterusnya Suria di tingkat empat iaitu yang paling atas. Saya diberi rumah Purnama... Hmm... Seolah-olah memang saya ditakdirkan ada kaitan kuat dengan warna merah... Fikirkan... Lebih 20 kemudian, saya mula memakai nama Merah Silu di Internet, nama yang muncul sempena nama syarikat penerbitan saya Wasilah Merah Silu Enterprise. Hmm...

Tiba-tiba teringat. Adapun sejak kecil lagi saya mempunyai perangai lasak suka memanjat pokok dan bangunan, juga melompat atau terjun ke bawah setelah sampai ke atas. Dahulu, saya selalu juga melompat ke bawah daripada tingkat 2 atau rumah Buana. Kalau tak salah ingatan, daripada tingkat Purnama pun pernah. Tapi daripada tingkat Suria saya tak berani. Terlalu tinggi...

Sekarang kalau disuruh buat kerja macam ni, terus terang saya cakap, saya surrender walaupun tinggi setakat 5 kaki... Badan dah tak larat, kecuali terpaksa... Dulu dah banyak sangat lasak, dengan lompat-lompat, main ragbi, macam-macam... La ni macam-macam pulak dapat bisa-bisa badan. Hmm...


Ini pula dewan makan. Di sebelahnya adalah asrama puteri. Banyak juga kenangan macam-macam... Kalau nak cerita semuanya memang tak larat. Sekarang menulis ini pun dah terasa penat... Saya masih berada di Rawang, belum kembali lagi ke Kuala Lumpur setelah lebih 2 minggu mengembara dan badan pula tengah tak sedap... Tapi saya tetap menulis juga untuk meluahkan apa yang terbuku. Lagipun cerita ini sudah lama tergendala...






Blok bangunan kelas yang terletak betul-betul berhadapan dewan makanan ini mempunyai fungsi penting semasa zaman saya bersekolah. Dahulu, setiap Jumaat malam Sabtu (atau malam keesokannya? Saya pun terlupa tetapi memang malam hujung minggu), jika tidak ada apa-apa gangguan teknikal, akan datang sebuah van daripada luar membawa alat projektor serta segulung filem wayang... Filem itu akan dipancarkan pada dinding tingkat 2 bangunan ini... Lalu warga sekolah pun berhimpun di bawah samada bersila atas tikar atau membawa kerusi yang diambil daripada dewan makan untuk menonton cerita.

Mereka yang malas turun pula sekadar melihat daripada tingkap di bilik-bilik tingkat atas. Mereka yang lebih berani (dan selalunya juga lebih nakal) akan mencabut kepingan tingkap bilik lalu keluar untuk berbaring dan duduk di "kaki lima" luar bangunan yang tidak ada pagar keselamatan. Yalah, tempat tu bukan untuk orang keluar apa lagi bersantai. Maka kalau jatuh ke bawah, nasiblah, siapa suruh keluar! Tetapi setakat yang saya ingat, belum ada pelajar pernah jatuh ke bawah tu...

Apapun, yang menjadi keseronokan kami ketika itu adalah menunggu wayang cerita apa yang keluar. Tapi kalau buruk pun, bukannya kami ada pilihan... Selain daripada itu, apalagi bentuk hiburan yang kami pelajar sekolah berasrama penuh boleh dapat?


Ini pula binaan di hadapan asrama puteri. Adapun bangunan yang kelihatan di kiri ini pernah menjadi pondok pengawal keselamatan zaman saya masih bersekolah dahulu. Di situlah, di hadapan ratusan pelajar perempuan yang memandang, saya dan 2 orang rakan pernah dipaksa berdiri tanpa baju selama lebih sejam setelah ditangkap malam hari cuba menyeludup keluar daripada kawasan sekolah!

Bayangkan perasaan malu kami ketika itu! Nasib baik masa tu badan saya memang tough... Banyak muscle berketul. Bukan angkat diri tapi itulah kenyataannya sekadar menunjukkan keadaan ketika itu. Tapi malu tetap malu. Dan itulah kali terakhir saya dihukum disiplin kerana sebelum itu saya pernah beberapa kali dihukum atas kesalahan lain. Dan esoknya saya terus dibuang dari sekolah!

Oh... Itulah juga kali pertama saya tertangkap ketika menyeludup keluar sekolah! Sebelum itu saya telah keluar beberapa kali terutama ketika malam buta tetapi tidak pernah tertangkap atau disedari, mungkin kerana keluar seorang diri.

Apa yang berlaku ketika itu, saya dipujuk 2 orang rakan untuk menunjukkan jalan kerana mereka ingin membeli rokok di luar selain ingin merasa keluar malam hari seperti saya. Sedangkan ketika itu, bermula sekitar sebulan sebelum itu, saya telah berikrar kepada diri sendiri dan keluarga tidak akan melanggar disiplin lagi setelah pernah sekali dibuang atas satu kesalahan kemudian diterima masuk kembali...

Apapun biarlah apa yang berlalu terus berlalu, Saya setakat bercerita apa yang terbit dalam proses penceritaan secara spontan yang mungkin berguna untuk merungkai masalah diri saya sendiri. Lagi satu nak beritahu, kawasan pejalan kaki berbumbung di sebelah bangunan kecil yang pernah menjadi pondok pengawal itu dahulu adalah pintu masuk utama ke sekolah...


Bila dilihat kembali kedudukan-kedudukan bangunan lama ini, baru saya sedar masjid yang sekarang berada di kawasan sekolah ini, masjid yang belum wujud ketika saya bersekolah ini terletak di kawasan utama luar sekolah tempat ibubapa menziarahi anak-anak sambil "berkelah" makan-minum bertanyakan khabar...

Allah! Teringat bagaimana perasaan anak-anak kecil yang ibu-bapanya tidak berpeluang menziarahi, mungkin akibat sibuk bekerja, mungkin kerana duduk jauh... Kalau datang pun bukan boleh selalu berbanding mereka yang lebih beruntung duduk dekat dan selalu diziarah saudara-mara.

Bayangkan perasaan anak-anak kecil yang baru membesar mengenali erti kehidupan duduk jauh di asrama, jauh daripada lingkungan kasih-sayang keluarga... Duduk terkongkong penuh disiplin dalam kawasan sekolah dan asrama yang terkecil di Malaysia, seminggu sekali sahaja dapat keluar sementara untuk bersolat Jumaat, 2 minggu sekali baru dapat outing sehingga jam 6 petang sebelum pulang ke dalam. Bayangkan... Belajar erti kehidupan, kena ragging dan macam-macam, teringin mengadu kepada keluarga tetapi keluarga tidak dapat datang. Bayangkan keadaan anda jika sifat semulajadi anda dan cara pemikiran ada sedikit lain daripada yang lain tetapi dipaksa menuruti cara kebiasaan ramai demi untuk terus hidup dalam lingkungan anak-anak lain yang sekadar bertindak seperti kelaziman orang kebanyakan. Bayangkan menyimpan segala perasaan dan tekanan jiwa seorang diri di kala melihat rakan-rakan yang lebih beruntung ketawa bergembira bersama sanak saudara yang datang membawa berbagai juadah dan buah tangan.

Bukan ibu-bapa saya tidak datang... Cuma tak boleh selalu. Maklumlah ayah bekerja di Kuala Lumpur, seminggu sekali kembali ke Muar di mana ibu duduk dan bekerja. Tentu penat perlu berkejar pula ke Kluang. KL ke Muar hampir 200km... Mahu ke Kluang lagi 90km begitu... Dan zaman itu belum ada Lebuhraya Utara-Selatan untuk memendekkan perjalanan... Dan adakalanya, saya lebih suka ibu-bapa tidak datang walaupun rindu. Sebabnya, ayah saya sangat garang dan saya selalu dimarahi sedang saya sedang menghadapi banyak masalah di asrama...

Ah cukuplah! Cukuplah diberitahu jalan yang kelihatan dalam gambar di atas ini juga menandakan jalan yang perlu diambil untuk keluar masuk sekolah. Lebih jauh dan berliku berbanding jalan masuk sekarang yang lebih dekat dengan kaki bukit...


Nah... Inilah jalannya. Kembali kita ke sini...


Maka sampailah masanya untuk meninggalkan SMSJ dan segala kenangannya. Oh... Cerita ini boleh dianggap sebagai kesinambungan 2 buah cerita mengenai Kluang yang baru dibuat di blogspot BERPETUALANG KE ACEH . Untuk membacanya, sila klik...

Reminiscing the teenage years in Kluang - Part 1

Reminiscing the teenage years in Kluang - Part 2

Selamat jalan! :]