Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Saturday, December 29, 2007

Tempat jatuh lagi dikenang...

Ya! Tempat jatuh lagi dikenang. Inikan lagi tempat lahir dan membesar, mengenal erti kehidupan, mengenali erti ada girlfriend dan macam-macam lagi dah... Alhamdulillah masalah virus yang menganggu komputer dan pen-drive lalu merencatkan usaha untuk bercerita semalam (sila baca Laptop aku kena attack dengan virus Indon daa...! ) telah berjaya diselesaikan... Hasilnya, dapatlah saya membuat beberapa postings hari ini... Silalah jengok :-

Ah... Sungguh banyak nostalgia tentang bandar kelahiran saya Muar yang ingin dilepaskan sebelum dapat meneruskan cerita terutama tentang pengembaraan saya di Johor kini yang setakat ini telah meliputi Muar, Batu Pahat, Pontian, Johor Bahru, Kota Tinggi dan Mersing... Di bawah ini adalah gambar-gambar yang mencetuskan rasa pada satu petang di Muar minggu lepas. Sila...


Ini adalah bulatan Jalan Khalidi bertemu Jalan Abdul Rahman. Ke kiri atau pusingan jam 9, seseorang itu boleh sampai ke Parit Jawa seterusnya Batu Pahat. Pada satu petang saya tergerak berjalan di sebelah kanan atau pusingan jam 3 menghala ke Tanjung Emas... Inilah bahagian jalan di Muar yang paling banyak menggamit kenangan daripada zaman kanak-kanak hingga ke remaja...


Lihat jalan ini, Jalan Abdul Rahman... Saya terasa ingin berjalan sampai ke hujung sana...


Tidak lama kemudian sampai ke bahagian luar Taman Tanjung... Teringat seorang buah hati lama, kiranya gadis pertama yang saya betul-betul "kamcing" dan sayang sampai keluarganya dah kenal dan anggap sebagai bakal menantu... Girlfriend saya semasa saya berada di Tingkatan 5 Sekolah Tinggi Muar, dia di Tingkatan 4 di Sekolah Menengah Sultan Abu Bakar... Dan saya selalu bertandang tidur di rumahnya di belakang sana...

Orangnya agak terkenal di kalangan rakan-rakan seusia... Lawa, memang lawa... Ramai peminatnya. Kalau sebut nama pada orang yang umur hampir sama di bandar Muar ni, Insyaallah semua kenal... Tak sangka pula sejak menegurnya semasa bermain roller-skating di sebuah Roller Disco di bandar terus kami sangkut... Asalnya saya kata saya boleh ajar dia matematik. Dia pun ajak datang rumah...

Memang saya nak mengajar dia matematik kerana saya dah janji dan memang saya lurus bendul. Tengok-tengok dia takda pula minat nak mengaji... Asyik main mata aje ada le... Boleh leka wooo tengok cara dia curi pandang dengan senyum... Memang betul-betul sangkut...

Sampailah saya menyambung pelajaran ke A Levels lalu mula berjinak dengan ramai wanita lain. Puncanya saya bengang sebab girlfriend dulu ni ramai sangat peminat bagi kad dan hadiah, dia pulak boleh simpan dalam bilik dia. Saya pulak selalu tidur dalam bilik tu bila dia keluar pergi sekolah... Masa tu saya dah habis sekolah, dia di Tingkatan Lima. Boleh kata tiap-tiap hari saya nampak kad dengan hadiah ramai laki-laki yang minat dia...

Bila saya complain, mak dia pulak backing dia... Kata mak dia, biarlah dia ramai peminat... Masih budak-budak, seronok ramai peminat... Aduh... Saya pulak sebenarnya jenis jealous gak... Masa tu le, hehe! Last-last saya geram, saya mula layan ramai perempuan dan hubungan kami mula renggang sampai le saya pergi melanjutkan pelajaran ke England...

Sejurus sebelum kembali ke tanahair 1995, semasa saya sedang problem dengan steady girlfriend time tu, saya pernah berhubung balik dengan girlfriend lama di Taman Tanjung ini. Sayangnya, dia dah nak kahwin sedangkan saya pulak dah tak tahu nak bawak hidup ni ke mana... Nama je girlfriend ramai tapi sebenarnya aku lonely... Tak dapat betul-betul share jiwa dan perasaan dengan orang yang memahami... Hidup dan jiwa aku kelam-kabut woo...


Saya terus berjalan menyusuri Jalan Abdul Rahman menghala ke Tanjung Emas atau lebih dikenali sebagai Tanjung sahaja. Terserempak rumah bungalow mewah yang sangat terkenal milik seseorang yang dikenali di Muar sebagai Datuk Leman... Atau nama rasminya Tan Sri Sulaiman Ninam Shah, pengerusi tetap UMNO yang sudah kembali ke rahmatullah beberapa tahun lepas.
Pada penghujung bulan Ramadhan setiap tahun, rumah ini sentiasa terang benderang... Ada malam tertentu menghampiri raya, orang akan datang dan setiap yang datang akan diberi sejumlah duit... Kata kawan-kawan, paling kurang budak-budak boleh dapat RM 5 seorang!
Pada seorang anak yang membesar dalam tahun 1970an dan 1980an, pemberian RM5 sangat banyak. Masa tu masih ada lagi orang bagi duit raya setakat 10 Sen atau 20 Sen bila kita datang beraya ke rumah!
Tapi saya tak pernah ambik duit di rumah Datuk Leman. Lama kemudian baru saya tahu, yang diberi itu adalah duit zakat dan lama kemudian baru saya juga tahu, atas sebab tertentu, darah keturunan saya haram makan duit zakat!

Ini adalah Sekolah Menengah Sultan Abu Bakar atau lebih dikenali sebagai SAB... Dulu saya ada ramai girlfriend daripada sekolah ni... Sampailah saya 'tersangkut' dengan budak Taman Tanjung yang disebut tadi lalu mula belajar jadi one-woman-man... Konon... Hehe! :]


Ini pula adalah Jalan Khatib yang bertemu dengan Jalan Abdul Rahman di hadapan sekolah tadi. Jalan terus ke hadapan boleh sampai ke Masjid Jamek Muar...

Dulu, pemuda-pemuda di sekitar kawasan ini terkenal sebagai gangster-gangster Muar yang nakal, banyak girlfriend, bergaya dan ada pengaruh... Maklumlah, termasuk di dalam lingkungan ini adalah anak-anak orang berada... Tetapi sekembalinya saya daripada England tahun 1995, saya tengok ramai kawan-kawan di sini sudah menghilangkan diri... Ada yang dah berhijrah memulakan kehidupan baru di negeri lain, ramai pula yang jadi 'graduan' Pusat Serenti!


Perjalanan diteruskan menghala ke Tanjung... Dulu bila malam bulan Ramadhan, sepanjang kawasan ini tak putus ada lampu pelita dengan budak-budak main mercun dan bunga api... Pada time-time lain pula sentiasa ada kanak-kanak main berlari-lari, juga kejar-mengejar naik basikal. Dulu Muar cukup top sebagai bandar pencen yang ramai penduduknya pergi sana-sini naik basikal... Sampai budak sekolah nak naik basikal pun kena ada lesen woo... Seriusss!!!


Bertembung pula dengan simpang masuk ke Lorong Sekolah... Dulu ada Sekolah Agama Dumpar Rendah di sini. Adventure saya zaman kanak-kanak di kawasan ini memang tidak terkira woo...

Ah... Inilah rumah tempat saya membesar dahulu... Rumah milik atuk sebelah ibu, sekarang sudah diwarisi seorang bapa saudara yang duduk di negeri lain...
Allah... Faham-faham aje le perasan.. Rumah tempat saya duduk sejak lahir tahun 1970 sampai le tahun 1983 saya pergi ke sekolah asrama di Kluang lalu balik bila time cuti...


Rumah ini terletak berdekatan persimpangan Jalan Abdul Rahman dengan Jalan Mariam (kelihatan di atas). Kalau jalan terus, boleh sampai pusat bandar melalui Sekolah Tinggi Muar...


Tapi kita mahu terus menghala ke Tanjung...


Lalu berjumpalah persimpangan Jalan Abdul Rahman dengan Jalan Junid. Di Jalan Junid ada Sekolah Agama Dumpar Tinggi, sebuah lagi sekolah agama tempat saya pernah belajar dan buat macam-macam hal...

Di kiri gambar adalah Surau Tadah Utara. Di situlah saya mula mengenal Maulid Nabi dan Barzanji...


Hampir sampai ke Tanjung, kelihatan padang ragbi dan bola Sekolah Tinggi Muar... Ternampak pokok-pokok besar di kanan, Terus teringat satu kenangan lama, kenangan yang telah diabadikan melalui cerita dalam buku kedua saya, "Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal".

Nak tahu apa cerita, sila masuk ke sini...

MSD (Military, Spy, Detective)... Satu episod nakal seorang budak hyper-active

MSD (Military, Spy, Detective)... Tempat jatuh lagikan dikenang...

MSD (Military, Spy, Detective)... Akhirnya jadi kongsi gelap pula?


Ah... Sudah menghampiri simpang ke Tanjung...


Rumah Pengawai Daerah atau DO (District Officer) Muar. Teringat masa darjah Enam, anak DO masa itu adalah orang kanan saya... Manalah perginya engkau Irwan? Sampai sekarang aku tak tahu cerita... Katanya lu pegi Switzerland buat Hotel Catering ya... Hmm...


Jalan ke Tanjung... Tempat berehat petang-petang juga tempat ramai orang 'merosakkan kereta'... Atau kereta OK, tiba-tiba rosak lepas tu goyang-goyang malam-malam... Ada faham?

Tapi bagi saya dan kawan-kawan, inilah salah satu tempat paling nostalgik di Muar...


Di sini kami selalu duduk beramai-ramai bergurau senda buat lawak budak-budak...


Dan di kuala Sungai Muar inilah kami selalu duduk berjam-jam menghirup udara segar yang nyaman dan memandang ke laut lepas yang merupakan Selat Melaka. Allah! Dan Alhamdulillah dapat juga saya melepaskan sedikit rasa nostalgia ini. Syukur...

Cukuplah ya... Rasanya sebentar lagi saya perlu meninggalkan Mersing tempat saya sedang menulis posting ini dan berlepas ke destinasi lain pula ya. Sekian... Wassalam! :]

Friday, December 28, 2007

Salam daripada Mersing pula!

Gambar di dalam Masjid Jamek Kuala Lumpur yang diambil selepas solat Zuhur berjemaah pada hari Rabu minggu lepas sejurus sebelum mengambil bas untuk kembali ke Muar demi menyambut Aidil Adha bersama keluarga. Adapun pada masa itu, saya bercadang untuk mengambil beberapa gambar lagi agar dapat dimuatkan ke dalam blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) yang ada menyentuh sedikit-sebanyak tentang senibina bangunan, rumah dan masjid yang menarik perhatian saya ketika mengembara...
Walaupun saya selalu singgah di masjid itu untuk bersolat, saya sudah lama tidak masuk ke ruang dalaman kerana lebih selesa bersolat di serambi. Baru saya sedar rupa-rupanya ada terpahat maklumat yang menyatakan masjid ini dibina sekitar 100 tahun lalu (lupa pula tahun sebenarnya)...
Selama ini saya sudah menceritakan dan mengenengahkan banyak gambar masjid-masjid di seluruh tanah-air. Ternyata saya terlupa untuk bercerita tentang Masjid Jamek Kuala Lumpur, masjid utama di daerah saya bermastautin kini!
Sayangnya, kamera digital saya ketika itu kehabisan bateri. Maka tak dapatlah saya membuat posting tentang masjid ini buat seketika....


Assalamualaikum... Setelah meluahkan apa yang patut termasuk kata-kata di posting tadi bertajuk Laptop aku kena attack dengan virus Indon daa...! baru saya boleh meneruskan cerita.
Adapun seperti disebut dalam posting itu, saya sebenarnya bercadang untuk membuat beberapa posting baru di blogspot-blogspot saya... Gambar-gambar yang mahu digunakan adalah gambar-gambar yang diambil di Muar minggu lepas termasuk gambar-gambar di tapak Kota Buruk yang pernah didirikan Parameswara sebelum membuka Melaka 600 tahun lalu. Tetapi proses ini terbantut kerana gangguan disebabkan virus tadi...
Hmm... Memandangkan beberapa keping gambar dapat dimasukkan ke pen-drive tanpa gangguan virus (baca Laptop aku kena attack dengan virus Indon daa...! untuk mengetahui apa yang sebenarnya berlaku) mungkin juga saya akan membuat posting berkenaan Kota Buruk ini sebentar lagi jika sempat... Tapi di dalam blogspot BERPETUALANG KE ACEH ya.. Insyaallah.
OK... Berbalik pada tajuk posting ini sendiri. "Salam daripada Mersing pula!"...
Ya, saya kini berada di Mersing, Johor... Bandar utama negeri Johor di Pantai Timur dan tempat untuk berlepas ke pulau-pulau menarik dalam negeri ini di perairan Laut Cina Selatan terutamanya Pulau Tioman.
Adapun tidak terfikir langsung saya akan menjejakkan kaki ke bandar ini dalam masa terdekat. Kali terakhir saya sampai di sini (kalau tak salah ingatan) adalah pada tahun 1997... Ketika mengembara secara solo menaiki motosikal besar mengelilingi seluruh Semenanjung selama sebulan!
Semasa itu, saya baru setahun bekerja sebagai wartawan di The New Straits Times dan baru itulah saya dibenarkan mengambil cuti. Dan ketika itu, saya baru 6 bulan memiliki motosikal baru Yamaha Virago 535cc... Lalu peluang itu digunakan untuk mengembara jauh, sempat naik ke Cameron Highlands, pusing di Perak, pergi ke Pulau Pinang, masuk Kedah pergi pula ke Perlis lalu menaiki feri ke Langkawi dengan meninggalkan motosikal di jeti Kuala Perlis. Kemudian baru saya kembali menunggang motosikal pergi ke sampai ke sempadan Perlis/ Thailand yang bertemu dengan Selat Melaka sebelum bergerak hingga ke Tasik Pedu.
Seterusnya saya masuk ke Kelantan di mana saya bermalam di Rantau Panjang pada hari pertama bulan Ramadhan tahun itu. Seterusnya sempat pergi ke Pengkalan Kubur sehingga berjumpa sempadan negeri Kelantan/ Thailand yag bertemu di Laut Cina Selatan...
Eh... Melalut pula bercerita tentang perjalanan lalu. Pendek-kata, semasa itu saya sempat pergi ke keempat-empat penjuru Semenanjung termasuk penjuru Tenggara di Teluk Ramunia (ingat masa sekolah dahulu ada belajar, Teluk Ramunia tempat galian bauksit) dalam daerah Kota Tinggi, Johor dan Tanjung Piai di Pontian, tempat yang dikatakan hujung paling ke selatan bagi tanah besar Asia!
OK... Berbalik pada cerita sekarang. Ah! Baru teringat... Selepas perjalanan motosikal dahulu, saya pernah sekali sampai ke Mersing iaitu sekitar tahun 2001... Sebagai seorang wartawan sukan yang meliputi acara jelajah berbasikal seluruh Semenanjung Malaysian anjuran Polis Diraja Malaysia.
Adapun, sejak kebelakangan ini, timbul kembali rasa ingin mengembara jauh tapi tidak pasti ke mana lebih-lebih lagi setelah buku ketiga saya "Sirih Pulang ke Gagang?" atau BKA III yang melengkapkan siri buku "Berpetualang ke Aceh" selamat menemui khalayak ramai. Antara tempat-tempat yang bermain di fikiran adalah Kota Bahru di Kelantan dan Kampung Pulau Manis di Terengganu. Apapun, saya rasa perlu kembali ke kampung ibu di Muar, Johor untuk menyambut perayaan Aidil Adha. Lagipun, beberapa hari sebelum itu saya ada mendapat satu mimpi tertentu melibatkan satu tempat di daerah kelahiran saya!
Sebelum kembali ke Muar juga, seorang kawan yang duduk di Kuala Lumpur telah menalifon mengajak untuk berjumpa. Ketika itu saya sedang dalam perjalanan ke Pahang dan jadual perjalanan beberapa hari seterusnya agak penuh. Oleh kerana kawan ini selalu ke Kluang, Johor kerana ada membuat kerja di sana, saya pun mencadangkan agar kita berjumpa di bandar itu selepas Aidil Adha nanti. Lagipun saya pernah duduk lama di sana, 1983-1986 semasa menuntut di Sekolah Menengah Sains Johor... Dan kali terakhir saya di bandar itu adalah sekitar 2001, semasa melaporkan acara jelajah basikal anjuran pihak polis seperti yang disebut di atas...
Setelah selesai Aidil Adha serta melawat beberapa tempat tertentu di Muar, sampailah masa yang sesuai untuk ke Kluang. Cadang saya, selepas itu saya akan mengambil keretapi, samada untuk kembali terus ke Kuala Lumpur atau menghala ke Pantai Timur... Tengoklah, apa isyarat perjalanan yang saya dapat nanti.
Adapun hari saya hendak bergerak itu adalah hari Isnin. Memandangkan Batu Pahat terletak di antara perjalanan Muar ke Kluang (kalau mengikut jalan biasa ya, bukannya highway...), saya pun bercadang hendak ke sana. Lagipun ada orang berpesan supaya saya menziarahi Habib Ali, seorang tua berumur 90 tahun yang dikatakan bertaraf wali di sana dan saya pun telah beberapa kali menziarahinya... Orang-orang daripada Singapura pun selalu menziarahinya malah orang-orang daripada Yaman di Semenanjung Tanah Arab juga ramai orang-orang dari seluruh dunia yang menghormati dan menyanjung tinggi para Ahlul Bait anak cucu Nabi turut menziarahi orang tua ini!
Allah! Dah jadi panjang pula saya bercerita. Baiklah... Dipendekkan cerita hari itu saya sempat menaiki Gunung Banang di Batu Pahat, juga ke Pantai Minyak Beku untuk melihat Perigi Batu Pahat yang dipahat oleh tentera Siam ketika berperang dengan Melaka 600 tahun lalu sebelum bermalam di rumah Habib Ali. Keesokannya baru saya menghubungi kawan dari Kuala Lumpur yang kadang-kadang bekerja di Kluang.
Ketika itu kawan tersebut sedang berada di Danga Bay, Johor Bahru dan perlu kembali ke Kuala Lumpur malam itu juga, Khamis nanti baru ada di Kluang. Maka itu saya membuat keputusan untuk ke berjalan ke Pontian, sempat singgah di Muzium Bugis dan bercerita beberapa perkara peribadi dengan pemilik muzium itu. Seterusnya saya bercadang untuk ke Johor Bahru tetapi perubahan keadaan membuat saya bermalam dahulu di bandar Pontian sebelum pergi ke ibunegeri Johor itu.
Di Johor Bahru, saya telah menyewa bilik di hotel murah lalu mendapat bilik nombor 44. Saya merasakan nombor itu cuba memberitahu sesuatu... Dan memang beberapa ketika kemudian saya asyik ternampak nombor 4 di merata tempat.... Salah satunya, saya ada terjumpa motor (atau kereta? lupa pula) yang ada plet nombor 4444.
Saya singgah di MPH City Square untuk melihat peta Johor. Ternyata kedai itu adalah menjual BKA III, alhamdulillah!
Sebenarnya saya kurang pasti ke mana saya harus mengembara lagi selepas itu. Yang saya tahu, apapun saya perlu ke Kluang kerana satu... Saya telah menyatakan mahu berjumpa kawan tertentu di sana jika tidak ada halangan... Kedua, kerana saya sudah lama tidak ke sana sedangkan di situlah saya membesar memasuki alam remaja lebih 20 tahun lalu!
Saya pun membelek-membelek peta Johor yang terdapat di kedai buku MPH... Sambil mengkaji perjalanan yang telah dibuat beberapa hari kebelakangan, saya cuba meneliti jalan-jalan lain dengan harapan gerak hati ini akan memberi petunjuk seterusnya.
Oh... Sebenarnya saya ada terfikir untuk pergi ke Kota Tinggi untuk menziarahi makam-makam kerabat diraja lama terutama yang berkaitan dengan kerajaan Melaka lama di sana. Selama ini saya lebih berat kepada jurai keSultanan Melaka di Perak. Mungkin sudah sampai masanya saya menyambung wasilah kepada pecahan di Johor pula...
Kemudian saya membalikkan peta yang dipegang... Terserlahlah peta 8 bandar-bandar utama yang mewakili 8 daerah utama di Johor... Dengan peta bandar Muar di sudut atas kiri.
Apabila dilihat melawan arah jam, ternyata terdapat satu aturan dengan Muar di ikuti Batu Pahat, Pontian seterusnya Johor Bahru... Masyaallah! Ini sama gilirannya dengan bandar-bandar yang telah saya singgah dan tidur di Johor dalam perjalanan jauh kali ini! Dan Johor Bahru adalah bandar ke 4 dalam perjalanan ini... Ada lagi 4 bandar kalau mengikut peta ini... 4 dan 4? Apakah ini makna 44 yang tersirat di sebalik nombor bilik hotel saya di Johor Bahru?
Lebih menarik lagi, mengikut aturan lawan arah jam ini, bandar seterusnya adalah Kota Tinggi! Maka memang patutlah saya ke Kota Tinggi. Cuma saya ada terfikir apakah harus ke Mersing selepas Kota Tinggi. Atau perlu terus ke Kluang?
Dipendekkan cerita, saya pun ke Kota Tinggi, sempat menziarahi Makam Laksamana Bentan, Makam Sultan Mahmud mangkat dijulang dan Makam Bendahara Tun Habib Padang Saujana, moyang kepada Sultan-sultan Johor, Pahang dan Terengganu sekarang sebelum bermalam di rumah seorang kenalan baru. Esoknya saya pun ke Mersing, sempat bersolat Jumaat buat pertama kalinya di masjid jameknya yang terletak di atas bukit.
Oh... Sahaja nak mengadu agaknya... Bibir depan atas saya sedang bengkak dengan sedikit darah juga di gusi dan bahagian hidung yang tercalar. Inilah bahana tadi saya memanjat pagar batu masjid untuk mengambil gambar-gambar yang dirasakan menarik terutama gambar-gambar pulau-pulau di perairan Mersing. Dalam seronok berjalan, saya terlupa yang badan saya yang sedikit demam-demam sebenarnya agak kepenatan sehingga langkah saya mula sumbang.
Selesai mengambil gambar, saya melompat ke bawah. Ketika itu, beg sandang kecil yang mengandungi komputer laptop (beg besar dan sebuah beg lain telah ditinggalkan di hotel awal sebelumnya) pun bergoncang lalu saya menggunakan kedua-dua tangan yang ditarik ke belakang untuk mengstabilkan beg itu kembali...
Sambil itu kaki saya melangkah untuk melompat naik ke satu aras bahagian jalan dan tempat letak kereta bertar di hadapan masjid. Ketika itulah saya tergelincir dan buat pertama kali seumur hidup, berdebuk saya jatuh dengan muka di bahagian hidung dan mulut menyentuh tar terlebih dahulu sebelum bahagian lain jatuh! Allah! Sakit sungguh... Langsung tak sempat bertongkatkan tangan mahupun siku. Selalunya kalau terjatuh, saya sempat mengalih tubuh badan supaya mana-mana bahagian yang sensitif terlindung dan selamat. Kali ini langsung tidak!
Tetapi dalam kesakitan sehingga saya terduduk lama di tepi jalan berhadapan serambi masjid memikirkan apa yang berlaku, saya cuma berzikir subhanallah dan alhamdulillah sahaja! Alhamdulillah, ini bermakna sudah ada peningkatan dalam perjalanan musyahadah saya di mana saya bersyukur dengan kesakitan ini... Bersyukur kerana mungkin ia adalah satu kesakitan kecil berbanding dengan bala-bala yang lebih besar yang mungkin sahaja boleh berlaku bila-bila masa sahaja pada saya tetapi telah dijauhi Allah. Maklumlah, saya dah jauh berjalan dan dilindungi Allah. Tentu kurang sopan kalau timbul walau sedikit pun rasa kesal oleh kerana diberi sedikit kesakitan sedangkan selama ini Allah telah menjaga saya dalam banyak keadaan yang lebih mencabar. Dan syukur juga kerana saya dapat mengingati Allah, bukan keluar maki hamun atau marah-marah.
Mungkin juga saya kena menerima kesakitan ini akibat tidak mempedulikan keadaan.... Terus sahaja berjalan-jalan mengambil gambar di atas tembok masjid ketika imam sedang membaca khutbah kemudian melompat ke bawah dan terus bergerak melangkah tanpa berhenti untuk memerhatikan keadaan sekeliling sehingga timbul sedikit riak akibat langkah saya yang dirasakan selalunya mantap... Siapa tahu, bila-bila masa sahaja Allah boleh membuat langkah kita jadi sumbang sehingga jatuh berdebab tanpa sebab?
OK lah... Saya rasa cukuplah bercerita kali ini... Internet Cafe pun akan tutup sebentar lagi. Selamat ya...

p/s:
Lupa hendak beritahu. Adapun sesi temuramah bersama saudara Syed Munawar untuk program Resensi di Selamat Pagi Malaysia, RTM 1 yang dibuat sebelum Hari Raya Aidilfiri dahulu telah pun ditayangkan pada pagi 28 November.
Pihak RTM tidak memaklumkan bila ia akan terbit walaupun saya sudah berkali bertanya. Tak mengapa. Saya faham, mereka sibuk... Tidak ada masa mahu menjaga semua ini. Sama juga semasa saya menjadi wartawan dahulu... Orang selalu bertanya bilakah akan keluar sesuatu artikel melibatkan pihak mereka sedangkan ini bergantung pada sidang pengarang dan lain-lain, bukannya di tangan saya...
Lalu saya melupakan langsung sesi temuramah ini dengan niat jika Allah mahu saya melihatnya, saya tetap akan dapat menontonnya tanpa perlu dirancang atau menunggu-nunggu. Lalu Alhamdulillah, 2 hari selepas harijadi ke 37 saya pada 26 November 2007 saya telah terbangun tidur dalam keadaan lebih segar. Selalunya, saya bangun Subuh kemudian tidur balik sehingga selepas jam 8 pagi tapi kali ini saya bangun dan kebetulan makan sarapan di hadapan TV.
OK... Cukuplah. Internet Cafe mahu tutup ni. Selamat ya... :]

Laptop aku kena attack dengan virus Indon daa...!

Gambar virus kanser ke hapa aku cedok kat Internet sebagai hiasan...

OK... Pertama sekali, izinkan aku bercakap dalam bahasa kutu, mungkin untuk melepaskan geram. Apa tak nya, aku dah set nak pakai beberapa gambor yang aku ambik kebelakangan ni buat update ketiga-tiga blogspot aku hari ni... Bila masuk kan kat komputer kat Internet Cafe ni (aku kat Mersing sekarang), komputer tak mahu accept sebab ada virus jenis trojan ke hapa...
Sebenarnya mende ni aku dah expect sebab last sekali aku buat posting menggunakan koleksi-koleksi gambar aku adalah di Muar pada Jumaat lepas 21 Disember, dah nampak dah bunga-bunga problem nih... Cuma aku tak sedar tahap keseriusan ia...
Masa tu aku perasan, bila aku browse gambar (daripada laptop masuk dalam pen-drive untuk pakai kat Internet Cafe) gunakan option create (untuk buat posting) dalam blogspot, dia tak mahu baca sebab folder tu dah di classify jadi scr file plak... Apa hal? Masa tu aku pun tak tahu apa kebendanya scr file ni...
Nasib baik kepala hotak aku cukup creative gak... Mana-mana gambar dalam folder yang aku nak pakai masuk dalam blogspot, aku bawak keluar masuk kan dalam main directory. Jadi tu yang aku dapat masuk, jadi le posting-posting bertajuk On top of Ampang! dan Fooling around the Semenyih Dam... di blogspot BERPETUALANG KE ACEH , Masjid Jamek (main mosque of) Putrajaya... di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) dan Dunia sebagai tempat "senda gurauan"... di blogspot ini.
Tapi siang tadi, baru aku dapat confirm komputer aku kena virus... Bila aku tengok folder-folder yang aku dah copy masuk pen-drive dah tukar file type daripada folder jadi .scr atau screen-saver. Baru aku tau scr tu rupanya screen saver... Minggu lepas tak nampak lagi... Perkataan scr tu cuma keluar bila aku nak upload gambar masuk blogspot...
Aku pun cuba le tune sendiri... Terlebih dahulu, cuba delete file-file tersebut tapi tak boleh... Setiap kali delete dia muncul balik! Untuk makluman subscription Norton Antivirus aku dah lama expire. Apapun, aku save dulu file-file gambar yang aku nak pakai hari ini pas tu pegi Internet Cafe... Tengok-tengok kena block sebab memang confirm ada virus. Dan ia adalah virus yang program anti-virus kat komputer situ pun tak boleh settle, cuma boleh deny access, quarantine atau delete je...
Takpa aku fikir... Sekurang-kurangnya aku boleh delete semua file kat pen-drive aku gunakan program anti-virus tersebut lepas tu format balik. Masa kat laptop tadi tak boleh sebab program anti-virus aku dah ketinggalan zaman...
Aku pun switch on laptop untuk copy balik file yang nak dipakai masuk kat pen-drive. Bila aku turn on, engkorang teka apa jadik? Boleh keluar message kat bawah ni pulak dalam satu box... Ni aku salin bulat-bulat pakai notepad...

B1u3f4nt45y - 24.01.2007 - Surabaya

Surabaya in my birthday. Don't kill me, i'm just send message from your computer. Terima kasih telah menemaniku walaupun hanya sesaat, tapi bagiku sangat berarti. Maafkan jika kebahagiaan yang kuminta adalah teman sepanjang hidupku. Seharusnya aku mengerti bahwa keberadaanku bukanlah disisimu, hanyalah lamunan dalam sesalUntuk kekasih yang tak kan pernah kumiliki 3r1k1m0

Yang mahal tu, message ni keluar sebaik sahaja selepas keluar message Windows dah start! Sebelum komputer aku betul-betul ready untuk digunakan. Kira canggih gak le virus nih sebab dah masuk dalam system aku le.... Kira masuk time booting le tu...
Apapun, aku cuba copy balik file yang aku nak pakai dalam pen-drive lepas tu masukkan kat komputer di Internet cafe... Kali ni terus block, langsung tak boleh access! Sebelum ni boleh jugak jenguk isi file folder tapi kali ni langsung takda. Nyilek!!! Malah nak delete pun tak boleh! Peehhh....
Aku cuba tutup laptop lepas tu switch on balik... Keluar lagi message ni... Apa hal?
Adapun aku notice satu mende tentang cara virus ni bergerak. Kat pen-drive aku, bila aku select all file, otomatik keluar message beritahu ada beberapa hidden file... Kalau pen-drive aku ada 3 folder, maka dia sebut ada 6 hidden file. Perkara ni tak berlaku plak pada file-file dalam laptop aku. Kesimpulannya, virus entah apa-apa ini (kalau ikut message yang tertera, confirm le virus Indon) dah masuk dalam system aku tapi kerja dia kacau file-file yang cuba dimasukkan ke dalam pen-drive.
Hmm... Tiba-tiba aku dapat satu idea. Sat, kena switch on balik laptop...

-----------------------

OK... Aku dah test. Kalau tadi, aku copy folder daripada laptop direct masuk dalam pen-drive, kali ini aku masuk dulu dalam folder lepas tu select all gambar (maksudnya takda folder le, semuanya jpg file) copy masuk pen-drive. Pas tu aku pun insert pen-drive kat komputer di Internet Cafe ni. Alhamdulillah... Tak da satu pun virus yang melekat.
Maknanya, virus ni dah confirm lodge in dalam laptop aku tapi dia cuma kacau pen-drive aje... Itupun cuma file folder sahaja.
Ini bermakna aku masih boleh masukkan gambar-gambar yang aku nak letak kat blogspot. Tapi lain kali lah ya sebab dah malam dah ni... Mood aku dah terkacau sikit. Tunggu le bila-bila aku senang. Insyaallah! Apapun sat lagi aku akan buat satu posting bagi sikit le latest report aku punya current travelling session...
p/s: Tambahan fakta Sabtu 29 Disember... Masa aku tulis kata-kata di atas nih, aku ingat virus dalam pen-drive tu dah berjaya dikeluarkan. Rupanya tak walaupun aku dah beberapa kali format pen-drive!
Malam semalam sebelum tidur aku dapat idea camana nak settle problem kat laptop lepas tu test beberapa kali termasuk tengok apa yang jadi bila pakai pen-drive... Rupanya-rupanya ada 3 program virus dok menyorok dalam pen-drive sampai formatting pun tak boleh buang dia. Apapun aku dah berjaya membasmikan musuh-mush dalam selimut yang menyorok sebagai hidden files ni... Alhamdulillah!

Tuesday, December 25, 2007

Salam daripada Pontian...

Gambar hiasan entah apa-apa entah... Tapi aku tengok terus suka le...
Peehhh... Cayalah... Dengan gerak hati nak letak gambar hiasan tadi aku google and search image pakai keywords "eye light heaven" terus terjumpa gambo ni... Tajuk stairway to heaven plak tu... Memang kena dengan gerak bercerita aku kali ni... Alhamdulillah!



Assalamualaikum semua. Setelah melihat gerak berkata-kata yang tiba-tiba muncul tadi untuk chatbox akibat melihat perbincangan-perbincangan yang berlaku beberapa hari kebelakangan, saya rasa elok juga di copy and paste kata-kata yang keluar itu menjadi satu posting supaya tidak hilang apabila kata-kata di chatbox bertambah lalu menolak kata-kata yang terdahulu keluar daripada memory. Terus saya copy and paste ya di bawah... (Hmm... Kena cari gambar hiasan juga ni bagi ada mood sikit kot...)


-----------------------------



25 Dec 07, 18:44
MerahSilu: Hohoho! Merry Christmas... Hohoho! (Tu dia... Jadi Mat Saleh sat. Salam pun tak geti.... Masuk, masuk terus hohoho! Hehe!)


25 Dec 07, 18:45
MerahSilu: OK... Salam daripada Pontian. Tadi baru singgah Muzium Bugis. Semalam kat Batu Pahat sempat naik Gunung Banang dengan pegi Minyak Beku, ada Perigi Batu Pahat tempat asal nama BP...


25 Dec 07, 18:46
MerahSilu: OK... Saya nak menyampuk satu hal aje... Bab harap dan takut dalam perjalanan mengenali Allah... Atau bahasa Tasawuf nya khauf (takut) dan raja'ah... Adapun untuk mereka dalam permulaan perjalanan, sa


25 Dec 07, 18:47
MerahSilu: sama le macam kebanyakan orang. Beramal kerana takutkan siksaan Allah di dunia juga siksaan neraka di akhirat... Harap untuk dapat kebaikan di dunia dan syurga di akhirat... Tetapi apabila kita dah sa


25 Dec 07, 18:48
MerahSilu: sampai pada qurbah atau kehampiran dalam mencintai Allah, keadaannya berlainan. Seseorang itu tidak hiraukan lagi syurga dan neraka seperti mana Rabiatual Adawiyah pernah menyebut api di tangan kanan


25 Dec 07, 18:49
MerahSilu: kanan ku, air di tangan kiri... Api untuk ku bakar syurga, air untuk padamkan api neraka. Kerana aku cuma mahukan engkau ya Allah...


25 Dec 07, 18:50
MerahSilu: Walaupun kita dah sampai keadaan ini, jangan terasa ego sehingga terasa tidak perlu takut dengan Allah. Sebenarnya para Arifbillah masih tetap berdiri antara khauf dan rajaah. Rajaah untuk menerus dud


25 Dec 07, 18:51
MerahSilu: terus duduk dalam hadirat Ilahi, khauf kerana takut disisihkan seperti mana seseorang itu takut kehilangan kekasihnya. Juga konsep khauf dna rajaah ini boleh dipanjangkan dalam keadaan Hadiratul Qudsi


25 Dec 07, 18:54
MerahSilu: di mana si ArifBillah berdiri antara dua 'tangan' Allah atau antara sifat-sifat Jalal dan Jamal Allah. Hakikatnya selagi kita masih menyedari kewujudan diri sebagai makhluk selagi itulah kita akan bua


25 Dec 07, 18:55
MerahSilu: buat balancing antara dua keadaan yang berlawanan... Sentiasa meniti titian siratul mustaqim. Maka janganlah terasa diri kita sudah tinggi. Hakikatnya hati kita sentiasa dibolak-balik antara dua 'jari


25 Dec 07, 18:56
MerahSilu: jari Allah. Bila-bila masa sahaja kita boleh dilempar ke dalam lembah kekufuran. Cuma rahmat Allah jua yang menyelamatkan kita, bukan kekuatan atau amal kita sendiri. Apapun adabnya kita terus beramal


25 Dec 07, 18:57
MerahSilu: beramal mana yang patut dengan harapan Allah sudi melihat dan redha pada kita. Kita tetap hamba, belajar tinggi camana pun, takkan sampai kita pula jadi Rabb... Ingat tu... Sekian...