Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Saturday, January 19, 2008

Kata-kata spontan 10 Muharram...


Maulana Jalaluddin Rumi, seorang ahli Sufi terkenal Abad ke 13 Masihi...

Assalamualaikum semua, semoga sihat sejahtera sentiasa hendaknya... Tadi semasa melayari Internet, saya terjumpa sebuah artikel yang menyentuh tentang "sebab-musabab" mengikut pandangan ahli Sufi, katanya menurut ulasan sang Sufi agung, Jalaluddin Rumi.
Adapun Jalaluddin Rumi ini sangat terkenal sebagai guru kerohanian yang mengasaskan Tariqat Mehlevi, kini terkenal di Turki dengan tarian zikirnya yang berpusing-pusing seperti planet-planet sedang mengorbit matahari. Kalau tak salah, karyawan negara kita M, Nasir sangat suka menggunakan hasil kerja Rumi seperti kumpulan puisi-puisinya yang terkenal Mathnawi untuk menghasilkan lagu-lagu menarik yang menjadi hits tanahair.
Apapun ini cerita lain. Saya rasa tergerak untuk memaparkan cerita tentang "sebab-musabab" ini kerana terasa ia boleh menjawab pelbagai soalan oleh mereka yang pernah membaca siri buku "Berpetualang ke Aceh" karangan saya. Antara soalan utama yang sering dilontarkan oleh peminat terutama mereka yang telah khatam buku ketiga, BKA III "Berpetualang ke Aceh: Sirih Pulang ke Gagang?" ialah bagaimana untuk mendapatkan pengalaman pengembaraan kerohanian seperti yang dipaparkan dalam bab bertajuk "Impian seorang petualang".
Untuk menjawab solan ini, izinkan saya menyimpang sedikit. Tidak sedikit orang yang berjumpa atau menghubungi saya meminta saya agar membuat scan ataupun tilikan tentang masalah peribadi mereka juga tentang pencarian mereka sendiri terutama melibatkan nasab keluarga. Selalunya saya akan cuba menepis ini kerana pada saya, saya tidak pandai dan tidak suka membuat scan. Kenapa? Penerangan yang saya selalu beri, saya tidak mahu menjadi golongan yang "kuman di seberang laut nampak, gajah di depan mata boleh tak sedar." Faham?
Terus terang saya cakap. Pada pandangan saya, ramai orang mempelajari ilmu kerohanian dan kebathinan termasuk mengamalkan zikir-zikir dan sanggup masuk dunia keSufian dengan niat yang kurang murni. Kurang murni sebab mereka belajar kerana untuk mendapatkan kelebihan sebenarnya, kelebihan yang boleh memberikan mereka imbuhan dalam mengangani kerjaya dan masalah hidup... Salah satu kelebihan ini adalah boleh menilik keadaan ghaib seperti melihat masa hadapan atau sekurang-kurangnya melihat apa yang orang lakukan dit tempat jauh, juga cuba membaca isi hati orang lain. Atau dalam bahasa mudahnya, mengendap atau skodeng le...
Saya tidak mahu semua ini... Buat apa dapat ilmu macam-macam yang menambahkan riak dan ujub lalu menghijab diri sendiri daripada hakihat sebenar wujud Ilahi? Buat apa boleh nampak segala aib orang sedangkan diri sendiri bergelumang dengan tahi? Sedangkan sedikit kelebihan nyata yang saya ada seperti jaringan contact keluarga dan kawan-kawan serta kelulusan tinggi luar negara yang biasanya boleh membuat seseorang melangkah jauh meluncur naik tangga profession kerja juga naik dalam persada kuasa politik negara pun saya boleh tolak ke tepi... Sedikit kesenangan hidup yang mampu diraih juga tidak dipedulikan sehingga dalam keadaan umur hampir mencecah 40 tahun ini saya masih lagi tidak memiliki kereta, suka berjalan kaki naik bas turun bas mengembara ke segala ceruk rantau seorang diri tidur bersepah dengan membawa beg besar... Apa sangat le hendak membuang segala ilmu kebathinan yang pernah saya raih seumur hidup? Insyaallah, kalau adapun sudah dibatalkan lama dahulu...
Malah bab mendapatkan ilmu zahir dan batin lalu membuangnya, mendapat dan membuang lagi lagi dan lagi telah saya lalukan hampir setiap masa. Tujuannya apa? Supaya dapat "menelanjangkan" diri... Sedar akan kelemahan diri yang tidak ada apa-apa lalu boleh mendapat hakikat Lahaulawala... Tiada daya dan upaya daripada dia... Juga hakikat ikhlas... Bagaimana segala-galanya berpunca daripada Dia, Allah, Tuhan yang tidak beranak dan tidak diberanakkan... Dia yang Esa... Esa, meliputi segalanya... Bukan setakat Wahid ataupun tunggal sahaja.
Oh... Kalau dibiarkan luahan hati yang tiba-tiba muncul ini terus terkeluar di sini, boleh melalut dan melarat pula. Cukuplah saya katakan sebagai jawaban kepada mereka yang bertanya di luar sana, segala pengalaman kerohanian yang saya lalui bukan kerana kebolehan dan daya upaya sendiri. Semuanya kerana rahmat Allah belaka. Bukan disebabkan apa-apa amalan zikir nak dapat power ke hapa termasuk amalan yang dilakukan oleh mereka yang suka scan atau meraga sukma, mengeluarkan satu lapisan diri untuk melayang-layang mengembara secara ghain ke berbagai alam.
Apa yang saya dapat cuma sekadar kilasan cahaya yang tiba-tiba muncul di hati tanpa dipinta. Maka itu, daripada belajar dan amalkan macam-macam ilmu kononnya untuk meningkatkan diri, lebih baik belajar cara bagaimana untuk mendapatkan rahmat Allah. Salah satunya dengan cara merendahkan diri, mengaku kekurangan diri sendiri, kalau boleh kosongkan diri sehingga takda apa-apa lagi... Jadilah kita fakir miskin hina-dina yang lemah selemah-lemahnya sehingga Allah "merasa simpati" untuk menolong kita. Itu bahasa saya le, harap faham apa yang ingin diterangkan.
Teringat cerita Rasulullah SAW semasa ditanya tentang Israq dan Mikhraj oleh seorang skeptik... Orang ini meminta Nabi agar mengangkat satu kaki ke atas lalu diturut baginda. Kemudian dia meminta Nabi supaya mengangkat kaki yang lagi satu. Kata baginda tak boleh...
Lalu kata orang itu, sedangkan diminta angkat kedua-dua kaki pun tak boleh, maka bagaimana baginda boleh naik "terbang" ke atas lalu Israq dan Mikhraj. Jawab baginda, "Aku tidak pernah kata aku mengangkat diri, aku kata aku diangkat..." Faham tak bezanya?
OK lah. Mungkin juga kata-kata ini keluar sempena tarikh 10 Muharam atau Hari Asyura ini. Lalu saya yang biasanya agak malas hendak membuat puasa sunat dapat juga menetapkan diri untuk berpuasa hari ini... Lagipun bukannya selalu.
Apapun, inilah artikel tentang "sebab-musabab" yang saya kutip daripada Internet tadi. Sila baca dengan teliti ya. Wassalam!

p/s:
2-3 hari lepas, saya ada tergerak hendak bercerita tentang Kopi 434 di blogspot BERPETUALANG KE ACEH . Kalau nak baca, boleh klik Nostalgic memory of Muar's "Kopi 434" . Tiba-tiba teringat iklan kopi apa hendak... "Mai kopi secawan!" Heh! :]


--------------------------

Allah membuat aturan, adat, sebab dan cara untuk orang yang ingin mencari Dia. Kebanyakan perkara terjadi menurut aturan. Tetapi kadang-kadang KuasaNya memecah aturan itu. Dia mencipta aturan dan adat yang baik. DijadikanNya Mukjizat yang mencarik adat dan kebiasaan.
Wahai anda yang diperangkap oleh sebab;
Jangan sangka Pembuat sebab itu telah mati. Pembuat sebab itu menzhohirkan apa yang Ia Kehendaki. Maha KuasaNya boleh melanggar semua sebab. Tetapi biasanya dibiarkanNya pelaksanaan KehendakNya menurut sebab agar si pencari boleh menyusuli tujuan kehendak mereka.
Kalau tidak ada sebab, jalan apa si pencari hendak ikut??? Mestilah ada "sebab" yang nyata di perjalanan yang diturutinya. "Sebab" itu adalah salutan pada mata; kerana bukan semua mata dapat memerhati KerjaNya. Perlulah mata yang dapat menembus di sebalik sebab dan membuang salutan itu seluruhnya. Dengan itu dapatlah dilihat Pembuat Sebab di alam yang tidak ada ruang; dan kelihatanlah semua tindakan dan usaha kita adalah "cakap kosong belaka".
Setiap yang baik dan yang buruk datang dari Pembuat Sebab. "Sebab" dan "cara" tidak ada apa-apa; kosong belaka. Ibarat sangkaan adanya hantu menghalang perjalanan Raja, agar kejahilan memerintah untuk seketika.

Intaha Jalaluddin Rumi

Kebanyakan orang memahami sebab ini sebagai sesuatu yang merujuk kepada usaha dan tadbir diri. Sedikit orang boleh memahami sebab ini adalah sebagai suatu limpah kurnia dari Allah untuk dirinya; dan hanya ada beberapa orang sahaja yang benar-benar mengerti bahawa sebab itu adalah MusabbabNya.
Salik memang tidak pandang kepada amal dan wiridnya;
Demikian juga Ulama tidak pandang kepada ilmu dan kepandaian dirinya;
Tetapi mereka masa merasai dan menilik kepada Kewujudan dirinya;
Mata mereka yang melihat,
Telinga mereka yang mendengar;
Mulut mereka yang berkata-kata;
Tangan mereka yang memegang;
Lidah mereka yang merasa;
Kaki mereka yang melangkah.
Sebab melihat kerana ada mata,
Sebab mendengar kerana ada telinga Dan seterus-seterusnya yang menunjukkan adanya kesedaran pada wujud diri itu. Menghijabkan daripada Wujud Yang Hakiki.
Ini bukanlah soal Mengenal Allah apabila hijab itu tersingkap, tetapi adalah soal MengenalNya dalam hijab itu sendiri..........
Kesempurnaan adab itu ialah memerlukan hijab itu dipelihara.........
Untuk santapan "jiwa yang memikir dan membuat kesimpulan". Jiwa yang bercahaya dan dapat menjadikan sesuatu yang lain bercahaya.



--------------------


Nota saya: Perhatikan ayat ini...

Ini bukanlah soal Mengenal Allah apabila hijab itu tersingkap, tetapi adalah soal MengenalNya dalam hijab itu sendiri..........

Fahamilah ini. Yang dimaksudkan, bukanlah mengenal Allah itu dengan terbang masuk ke alam-alam lain walaupun dengan izin Allah ini boleh dilakukan sepertimana Nabi Muhammad SAW mendapat Israq dan Mikhraj. Apa yang dimaksudskan sebenarnya adalah melihat Allah di sebalik alam dan wujud biasa yang kita nampak ini... Wujud yang kita rasa hambar, penuh cacat-cela tetapi hakikatnya sempurna.
Tuan-tuan dan puan-puan, alam ini dan segala yang berlaku di dalamnya sebenarnya adalah kamil, sempurna. Ibarat satu makanan yang paling sedap, semua yang merasainya akan mendapat kelazatan kecuali mereka yang deria rasanya telah rosak atau kufur nikmat, mungkin akibat penyakit dalam diri sendiri termasuk penyakit hati.
Begitu juga... Kalau kita yakin bahawa tiada ciptaan Allah yang sia-sia dan Allah itu Maha Bijaksana, maka seharusnya kita mengakui alam ini sempurna. Tetapi kenapa kita sering terasa gelisah melihat segala kekurangan dan cacat-cela di dalamnya? Apakah betul alam ini yang silap atau pandangan dengan penglihatan kita yang sebenarnya kabur? Fikirkanlah...
Adapun ilmu utama yang saya dapat setelah mengharungi berbagai pengalaman hidup ini... Cukup senang untuk kita melihat kecantikan di sebalik seorang perempuan dengan rupa-paras model yang diakui cantik oleh semua orang. Tapi dapatkah kita melihat kecantikan di sebalik rupa-paras wanita gemok-gedempol hitam-legam?
Begitu juga dapatkah kita melihat kesempurnaan di sebalik alam ini yang bermacam-ragam? Kalau dapat, maka percayalah... Di situlah kita mula melangkah melihat wajah yang sempurna di sebalik segala sesuatu. Di situlah timbul kebenaran kata-kata, "di mana sahaja aku memandang, di situ ada wajah Allah"... Maka itu orang-orang seperti Saidina Ali menyebut, "aku tidak akan bersolat kecuali apabila aku dapat melihat Dia".
Sekian dan sekali lagi, selamat menyambut 10 Muharram. Insyaallah bermula hari ini saya akan keluar mengembara beberapa hari ke utara pula...

Monday, January 14, 2008

Nostalgia di tengah bandaraya Johor Bahru

Hei!!! Nostalgia lagi... Tak habis-habis le si Merah Silu ni dengan nostalgia dia. Tapi apa nak buat, memang saya ni jenis orang yang kuat rasa nostalgia, kuat rasa mengingat cerita-cerita lama... Kata setengah orang, feeling... Kat budak kutu, mungkin Mat Jiwang...
Tapi saya bukannya Mat jiwang yang suka cakap berbunga-bunga mengurat perempuan. Kalau nak kata saya Mat Jiwang, maka katalah saya Mat Jiwang yang suka menghirup rasa dalam setiap peristiwa... Maka gambar yang mungkin kelihatan hambar pada orang lain boleh jadi terasa begitu warna-warni penuh makna daripada penglihatan saya.
Lagipun memang saya sedang melatih diri untuk sentiasa mempertingkatkan taraf musyahadah atau penyaksian akan ragam alam sebagai hasil karya indah Ilahi... Dalam pengajian saya, alam ini sebenarnya kamil ataupun sempurna... Lalu kalau begitu, mengapa kita selalu melihat banyak cacat-cela? Atau cacat-cela yang dilihat itu sebenarnya cuma nampak pada penglihatan kita sahaja sedangkan hakikatnya sebenarnya tiada...
Memang cukup senang melihat kecantikan di sebalik intan permata dan rupa wanita menawan... Tapi mampukah kita melihat kesempurnaan Qada' dan Qadar serta cara penceritaan dan penciptaan Allah di sebalik hitam-legam air longkang dan wajah-wajah menderita di medan perang?
Ah... Melilau pula saya. Terima sahaja le cerita nostalgia di tengah bandaraya Johor Bahru ini ya...


OK... Cerita ini boleh dikatakan sambungan kepada posting bertajuk Mencari Muzium Bugis di Pontian... . Oh... Dalam posting itu yang kemudiannya disambung dengan cerita bertajuk A quaint look at the town of Pontian di blogspot BERPETUALANG KE ACEH , saya terlupa hendak memberitahu saya akhirnya bermalam di bandar Pontian.

Semasa di sanalah saya sempat membuat posting bertajuk Salam daripada Pontian... Keesokannya baru saya pergi ke Johor Bahru ataupun JB.

Di atas adalah gambar di sekitar Jalan Wong Ah Fook, jalan utama di tengah bandaraya JB. Walaupun saya mempunyai ramai saudara mara di sana termasuk seorang adik perempuan yang bekerja sebagai doktor yang kini menetap bersama suaminya, kali ini saya rasa lebih selesa berjalan sendirian tanpa melibatkan mereka...

Ini adalah gambar bangunan kerajaan negeri Johor di Bukit Timbalan. Entah kenapa, ada semacam aura tertentu daripada kawasan bukit itu seolah-olah cuba menarik saya masuk ke sana... Apapun, bangunan itu sendiri memiliki senibina sebelum merdeka tahun 1957 yang agak menarik... Memang bentuknya begitu terserlah dan dapat dilihat menonjol daripada jauh...


Dahulu semasa kecil sehingga remaja, saya dan keluarga sering ke Johor Bahru untuk menziarahi saudara mara kemudian ke Singapura... Ada le beberapa kali ke sana setiap tahun...
Proses ini cuma terhenti apabila saya menyambung pengajian peringkat A Levels di Kuala Lumpur kemudian pergi ke universiti di London. Setelah itu saya jarang ke JB. Itupun sempat juga pergi setahun sekali semasa Hari Raya Aidil Fitri.
Tahun 2006, sekitar 5 hari selepas Hari Raya Aidil Fitri tahun itu, seorang kenalan melalui Internet telah mengajak saya berjumpa di JB. Kenalan ini orang Singapura. Ketika itu kami sedang berhubung melalui Internet dan saya berada di Muar... Setelah beberapa hari memerap di kampung, baru hari itu saya keluar ke bandar lalu dapat menggunakan Internet.
Kebetulan saya ada membawa rucksack kecil yang mengandungi sehelai tuala. Maka dengan sehelai sepinggang itulah, terus saya mengambil bas ke JB. Kebetulan juga saya ada membawa paspot antarabangsa bersama. Tanpa dirancang, saya sempat pergi ke Singapura... Sempat menziarahi Makam Habib Nuh juga Makam Mas Merah setelah 20 tahun tidak ke negara itu (kerana akhir sekali saya ke Singapura adalah ketika berumur 15 tahun gitu...)
Oh... Apapun, itu cerita lain. Apa yang saya nak beritahu sebenarnya, walaupun saya tidak kerap lagi ke JB berbanding ketika zaman remaja dahulu, saya masih juga ke sana terutama apabila ada apa-apa acara melibatkan keluarga. Misalnya beberapa bulan lepas, seorang sepupu saya yang bernikah gantung dengan pasangannya seorang gadis genit daripada JB telah melangsungkan acara perkahwinan penuh (yang sebelum itu kira acara 'spara-rasmi' aje le sebab nikah gantung...) setelah isterinya selesai menamatkan pengajian di England.
Apa yang saya sedar apabila datang lagi ke JB untuk perjalanan terbaru ini (oh... saya sampai kali ini pada 26 Disember 2007 ya) adalah sejak tahun 1985 begitu, saya tidak pernah berjalan-jalan lagi di pusat bandaraya JB. Kalau berjalan pun di luar kawasan pusatnya yang sebenar...
Kenapa gunakan perkataan "pusat sebenar"? Nanti saya terangkan...

Dalam perjalanan ke JB yang terbaru inilah baru saya sedar pusat bandarnya sudah jadi begitu cantik dan teratur. Nampak ciri-ciri metropolitan yang layak diwar-warkan pada pelancong.

Satu lagi yang saya sedar, di sepanjang jalan utama JB iaitu Jalan Wong Ah Fook sudah terdapat persiaran jalan kaki yang agak lebar dan panjang... Ketika itu juga saya terasa pelik, bagaimana pihak bandaraya dapat mencari ruang yang begitu selesa untuk pejalan kaki ini? Setahu saya pusat bandaraya JB sudah cukup padat dan sesak...

Kemudian baru timbul pertanyaan, mana dia pergi Sungai Seget? Hmm... Saya tak ingat spelling nya yang sebenar ya, pakai aje le Sungai Seget...

Satu masa dahulu Sungai Seget yang terletak di tengah-tengah pusat bandaraya JB dikira sebagai sungai paling kotor di Malaysia... Kemudian saya ada terbaca di suratkhabar bahawa usaha untuk membersihkan sungai itu telah dimulakan... Dalam suratkhabar sekitar 20 tahun lalu lah...

Sekarang, tidak kelihatan lagi sungai yang sangat kotor ini. Sebaliknya yang terdapat adalah persiaran jalan kaki yang selesa dan cantik seperti yang boleh dilihat dalam gambar di atas. Apakah yang telah terjadi?

Kemudian baru saya terfikir, persiaran kaki ini dibina di atas Sungai Seget! Patutlah tak nampak lagi sungai itu...

Saya cuba bertanya pada remaja di sekeliling untuk mendapatkan kepastian... Mereka seperti tidak pernah mendengar nama Sungai Seget. Apabila ditanya pada orang tua, barulah ada yang dapat membenarkan telahan saya itu... Hmm... Banyak juga yang telah berubah ya...


Sambil berjalan kaki di sepanjang persiaran kaki tadi, saya melihat di sekeliling. Kelihatan kawasan rumah pangsa di atas dengan bangunannya agak comot. Nampaknya yang ini tidak berubah... Daripada segi "kecomoton"nya le...

Tapi perubahan yang nyata adalah 20 tahun dahulu, kawasan pangsapuri ini menandakan sempadan timur bandar JB. Sekarang bandaraya JB sudah meliputi kawasan Plentong (kalau tak silap ingatan le) menghala ke Pasir Gudang yang terletak sekitar (atau lebih) 15 km ke timur!


Dahulu, bangunan Kompleks Tun Razak atau Komtar setinggi lebih 20 tingkat ini adalah bangunan tertinggi di Johor Bahru. Di sini juga terletak kompleks membeli-belah utama di ibunegeri Johor itu. Tetapi ketika saya datang, ia tidak berpenghuni... Sedang under renovation...

Apakah selepas ini ia akan kembali ceria seperti dahulu? Mungkin ya, mungkin tidak. Yang pasti, ia bukan lagi bangunan utama di JB... Sudah terdapat berpuluh lagi bangunan besar dan pusat membeli-belah yang lebih menarik di sekitar bandaraya ini...


Saya terus berjalan sehingga penghujung Jalan Wong Ah Fook mula berpecah menjadi jalan-jalan lain. Dahulu, inilah sempadan utara JB. Sekarang JB sudah jauh lebih besar dengan radius atau jejari kawasan bandaraya melebihi 15 km di sekeliling...

Dahulu, rumah seorang datuk saudara di Bandar Baru Uda, Tampoi yang sering diziarahi keluarga saya dari Muar terletak lebih 5km di luar bandar JB. Sekarang, sempadan bandaraya telah menjalar hingga meliputi Sekudai yang terletak sekitar 10km lagi ke utara.

Bayangkan bagaimana pula keadaannya jika konsep bandaraya mega Iskandar yang dikatakan akan menjalar berpuluh batu lebih jauh lagi berjaya didirikan. Katanya ia akan merangkumi kawasan seluas dua setengah kali ganda Singapura!

Memang kemajuan itu kelihatan cantik di atas kertas... Tapi harapnya janganlah tanah dan bumi orang Melayu tergadai lagi... Jangan pula projek Iskandar bertukar menjadi projek Zon Kemajuan Singapura Utara...

Untuk sedikit lagi cerita berkaitan JB, sila masuk ke blogspot BERPETUALANG KE ACEH untuk membaca cerita And now, a quaint look at Johor Bahru! yang juga baru dibuat tadi. Sekian...

p/s: Rasa nak copy and paste balik cerita yang dibuat dalam posting bertajuk Salam daripada Mersing pula! ... Daripada perenggan-perenggan berkaitan JB... Insyaallah sebentar lagi saya akan meletakkan gambar-gambar yang diambil di Makam Sultan Mahmud Mangkat Dijulang dalam blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) pula...

Sekadar ingatan, Sabtu hari itu saya sempat membuat satu posting di blogspot itu tentang Makam Laksamana Bentan. Untuk melihatnya sila masuk ke sana atau klik terus ke Makam (tomb) of Laksamana Bentan .

OK... Inilah perenggan-perenggan tentang JB itu...

Di Johor Bahru, saya telah menyewa bilik di hotel murah lalu mendapat bilik nombor 44. Saya merasakan nombor itu cuba memberitahu sesuatu... Dan memang beberapa ketika kemudian saya asyik ternampak nombor 4 di merata tempat.... Salah satunya, saya ada terjumpa motor (atau kereta? lupa pula) yang ada plet nombor 4444.
Saya singgah di MPH City Square untuk melihat peta Johor. Ternyata kedai itu adalah menjual BKA III, alhamdulillah!
Sebenarnya saya kurang pasti ke mana saya harus mengembara lagi selepas itu. Yang saya tahu, apapun saya perlu ke Kluang kerana satu... Saya telah menyatakan mahu berjumpa kawan tertentu di sana jika tidak ada halangan... Kedua, kerana saya sudah lama tidak ke sana sedangkan di situlah saya membesar memasuki alam remaja lebih 20 tahun lalu!
Saya pun membelek-membelek peta Johor yang terdapat di kedai buku MPH... Sambil mengkaji perjalanan yang telah dibuat beberapa hari kebelakangan, saya cuba meneliti jalan-jalan lain dengan harapan gerak hati ini akan memberi petunjuk seterusnya.
Oh... Sebenarnya saya ada terfikir untuk pergi ke Kota Tinggi untuk menziarahi makam-makam kerabat diraja lama terutama yang berkaitan dengan kerajaan Melaka lama di sana. Selama ini saya lebih berat kepada jurai keSultanan Melaka di Perak. Mungkin sudah sampai masanya saya menyambung wasilah kepada pecahan di Johor pula...
Kemudian saya membalikkan peta yang dipegang... Terserlahlah peta 8 bandar-bandar utama yang mewakili 8 daerah utama di Johor... Dengan peta bandar Muar di sudut atas kiri.
Apabila dilihat melawan arah jam, ternyata terdapat satu aturan dengan Muar di ikuti Batu Pahat, Pontian seterusnya Johor Bahru... Masyaallah! Ini sama gilirannya dengan bandar-bandar yang telah saya singgah dan tidur di Johor dalam perjalanan jauh kali ini! Dan Johor Bahru adalah bandar ke 4 dalam perjalanan ini... Ada lagi 4 bandar kalau mengikut peta ini... 4 dan 4? Apakah ini makna 44 yang tersirat di sebalik nombor bilik hotel saya di Johor Bahru?