Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Friday, June 14, 2019

Bersedia untuk menyambut buku ke-13 Radzi Sapiee @ Merah Silu - Mengambil berkat beberapa Jumaat untuk menggerakkan usaha

Salam petang Jumaat. Bersambung gerak penceritaan dan perkongsian daripada artikel Satu gerak berkenaan keberadaan Laksamana Raja Mahkota Muhammad Arshad... sementara ada sisa hari Jumaat 10 Syawal kerana apabila masuk Maghrib nanti dah jadi hari Sabtu menurut kiraan Islam.


Merujuk kepada buku ke-13 saya, "KENANGAN KEMBARA HITCHHIKE SOLO EROPAH TAHUN 1995" yang kini dalam proses percetakan. Kali terakhir saya ada menyebut tentangnya di blogspot ini adalah dalam artikel Mengambil berkat Nuzul Quran untuk percetakan buku dan berbuka di ISTAC yang dipersembahkan  Jumaat 24 Mei. Disebut bahawa buku telah dihantar ke kilang cetak pada petang hari Rabu 22 Mei yang bersamaan 17 Ramadhan iaitu hari Nuzul Quran. Pada Jumaat sebelumnya iaitu tarikh 17 Mei pula dikumpulkan perkembangan tentang buku daripada mula tercetus ilham untuk menulis hingga perkembangan terbaru waktu itu lalu dipersembahkan dalam artikel bertajuk Menelusuri perkembangan penulisan buku "Kenangan Kembara Solo Hitchhike Eropah Tahun 1995".

Kebetulan artikel pertama tentang buku iaitu untuk mengisytiharkan usaha memulakan penulisan dibuat pada hari Jumaat juga iaitu pada 27 Julai 2018. Ini boleh dirujuk dengan melihat artikel Bila kenangan hitchiking solo pusing Eropah musim panas tahun 1995 menyapa...



Jumaat 31 Mei iaitu tepat 3 minggu lalu pula timbul gerak untuk membuat status update berikut di Facebook diiringi gambar yang kelihatan...

 · 
5 JUMAAT DI EROPAH

Salam Jumaat. Sempena hari ini 31 Mei 2019 bersamaan 26 Ramadhan 1440 Hijriah adalah hari Jumaat terakhir bagi bulan puasa ini timbul rasa hendak berkongsi sedikit tentang hari-hari Jumaat saya semasa melakukan kembara solo hitchhike pusing Eropah penghujung musim panas tahun 1995. Apabila disemak kembali segala yang berlaku dalam tempoh keseluruhan pengembaraan yang memakan masa 33 hari itu didapati ia meliputi 5 kali Jumaat. Ini boleh disenaraikan dan diringkaskan seperti berikut :-

1. Jumaat pertama 18 Ogos di Amsterdam, Belanda selepas bertolak dengan bas dari London pada malam Jumaat (bermalam dalam bas)

2. Jumaat kedua 25 Ogos di Frankfurt, Jerman selepas bermalam bawah jambatan di tepian Sungai Main

3. Jumaat ke-3 pada 1 Sept di Vienna, Austria selepas bermalam dalam kolong di tepi Sungai Little Donau (Danube)

4. Jumaat ke-4 pada 8 Sept di Zurich, Switzerland selepas bermalam bawah jejantas tempat letak kereta

5. Jumaat ke-5 pada 15 Sept sampai ke Paris selepas bermalam di tempat rehat lebuh raya luar kota Lyon 448 km ke selatan

Butiran dan banyak lagi perkara mengujakan ada dikongsikan dalam buku ke-13 saya, "KENANGAN KEMBARA SOLO HITCHHIKE EROPAH TAHUN 1995". Ia dijangka akan siap dicetak 3 minggu lagi. Mereka yang menempah lalu membuat bayaran sebelum buku keluar akan diabadikan nama dalam senarai penyumbang kos percetakan. Sila pilih salah satu harga berikut.

1. RM55 senaskah sahaja bagi yang hendak mengambil buku terus daripada saya. Boleh berjumpa di rumah saya di Bandar Sungai Buaya, Rawang atau di Kuala Lumpur (selalunya saya berada di tempat belajar di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Tamadun dan Pemikiran Islam di Bukit Tunku sepanjang hari Isnin)

2. RM62.90 (senaskah buku RM55 + RM7.90 pakej Poslaju) untuk pembaca di Semenanjung

3. RM67.50 (senaskah buku RM55 + RM12.50 pakej Poslaju) untuk pembaca di Sabah dan Sarawak.

Sila masukkan jumlah berkenaan ke dalam akaun saya :-

AFFIN ISLAMIC BANK : 20-530-011171-1

Atas nama: Mohd Fahrulradzi bin Mohamad Sapiee

Atau akaun isteri :-

MAYBANK - 112110854698

Atas nama: Nor Afidah binti Yusof

Selepas itu pm bukti pembayaran ke Facebook atau Whatsapp nombor saya 013-3082131. Sertakan sekali alamat pos dan nombor telefon untuk memudahkan urusan Poslaju



Petang Rabu 12 Jun iaitu 2 hari lepas saya ada menelefon pihak pencetak untuk mendapatkan  berita perkembangan. Mereka baru sahaja kembali beroperasi Isnin 10 Jun iaitu selepas bercuti seminggu untuk hari raya. Dimaklumkan bahawa kulit buku sudah siap dicetak, begitu juga teks keseluruhan buku.  Namun masih perlu melalui proses folding atau lipat kertas yang mana 7 set kertas besar akan dilipat membentuk 32 muka surat buku setiap satu set (7 x 32 = 224 muka surat berwarna_. Selesai itu baru boleh dijilid menjadi buku yang siap untuk dibaca.

Dijangka ini akan siap minggu hadapan lalu saya boleh mengambil buku. Tetapi pegawai yang berurusan dengan saya tidak berani menyatakan pada hari bila. Apapun saya harus bersedia untuk menyambutnya termasuk menyediakan wang yang cukup untuk membayar baki kos percetakan. Dengan itu biar dikumpulkan artikel-artikel yang telah ditulis tentang buku setakat ini :-


1. Bila kenangan hitchiking solo pusing Eropah musim panas tahun 1995 menyapa

2. Ringkasan perjalanan solo hitchhike keliling Eropah tahun 1995

3. Menelusuri perkembangan penulisan buku "Kenangan Kembara Solo Hitchhike Eropah Tahun 1995"



Artikel Mengambil berkat Nuzul Quran untuk percetakan buku dan berbuka di ISTAC yang dipersembahkan  tepat 3 minggu lalu pula sekadar menyebut tentang buku masuk kilang cetak. Jumaat 24 Mei. Petang Jumaat seminggu selepas itu saya menerima tempahan berbayar yang ke-44 untuk buku. Tetapi ia dinyatakan di FB pada waktu malam yang menurut kalendar Islam sudah masuk hari Sabtu 4 Syawal. Rujuk artikel Hari-hari awal bulan Syawal tahun 1440 Hijriah dan usaha memartabatkan busana tradisional Melayu yang dipersembahkan sebelum solat Jumaat tadi. Selepas mendapat berita terbaru tentang perkembangan percetakan buku petang Rabu 12 Jun saya ada membuat membuat status update menyebut tentang buku tetapi dalam konteks sejarah kejatuhan Kekhalifan Turki Uthmaniyah yang dipercayai ada kena mengena dengan nasib seorang moyang saya. Lihat artikel Satu gerak berkenaan keberadaan Laksamana Raja Mahkota Muhammad Arshad yang dipersembahkan jam 6.15 petang tadi. Cukuplah perkongsian tentang buku. Untuk makluman ini adalah artikel ke-1800 di blogspot CATATAN SI MERAH SILU.



Satu gerak berkenaan keberadaan Laksamana Raja Mahkota Muhammad Arshad

Merujuk kepada artikel Hari-hari awal bulan Syawal tahun 1440 Hijriah dan usaha memartabatkan busana tradisional Melayu yang dipersembahkan sebelum solat Jumaat tadi. Sebenarnya ia disemak beberapa kali lalu ditambah lagi isi selepas solat. Seiring dengan perkongsian tersebut ada satu cerita yang boleh dikatakan muncul 'segerak'. Ia bermula apabila saya memuat naik teks dan status berikut di Facebook iaitu di celah-celah status-status tentang perkembangan pemakaian busana tradisional Melayu yang membentuk isi artikel "Hari-hari awal bulan Syawal..." :-


Rabu 11 Jun jam 15:46 · 

SUATU SEJARAH YANG DIGELAPKAN

Tanggal 5 Rabiulawal 1337 Hijriah yang saya perkirakan bersamaan 15 Januari 1919. Bagaimanakah keadaan negeri dan kerajaan Perak ketika dan sekitar waktu itu ya?

Nota : Berita berkenaan diterima tengah hari Selasa 7 Syawal 1440 Hijriah bersamaan 11 Jun 2019.




Sejarah apa yang digelapkan ini? Jam 2:18 awal pagi esoknya, Khamis 12 Jun gerak hati menyuruh menyediakan gambar yang tertera berserta teks berikut :-


SEMOGA KEBENARAN TERUNGKAP JUA...

Salam semua. Rasanya ramai peminat sejarah pernah melihat gambar ini. Ia dikatakan menunjukkan Sultan Abdullah (memerintah Perak daripada tahun 1874 sebelum dibuang ke Pulau Seychelles tahun 1877) bersama para pengikut baginda di kota Batak Rabit, Teluk Intan, Perak. Gambar ini selalu digunakan untuk menunjukkan yang manakah Dato' Sagor, salah seorang pejuang Melayu yang bertanggungjawab membunuh Residen pertama British ke Perak iaitu J.W.W. Birch pada tahun 1875. Saya pula lebih berminat untuk mencari yang manakah moyang saya sebelah bapa, Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin yang merupakan saudara sepupu kepada Sultan Abdullah.

Untuk makluman Muhammad Amin adalah datuk kepada datuk kepada ayah saya. Rumah kaum kerabat dan nenek moyang kami terletak di dalam kawasan kota. Ayah saya sempat bermain-main di rumah besar yang mengandungi singgahsana raja. Kami cuma diberitahu ia dan tanah sekeliling milik kaum kerabat kami jua.

Sudah bertahun-tahun saya mendapat gerak rasa bahawa orang yang kelihatan berbaju putih di belakang bahu kanan Sultan Abdullah (yang sedang duduk itu) adalah moyang bernama Muhammad Amin itu. Baru petang semalam seorang saudara mengesahkan lalu menandakan dengan bulatan biru pada bahagian berkenaan dalam gambar. Baru beberapa bulan lalu saya mendapat tahu salah seorang isteri beliau bernama Wan Long Saadiah, puteri kepada Perdana Menteri Kedah zaman itu, Wan Mat Saman yang terkenal dengan terusannya. Daripada perkahwinan ini terbit seorang anak laki-laki bernama Muhammad Arshad yang cerita tentangnya seolah-olah hilang langsung daripada sejarah.

Ada yang kata beliau sempat memegang jawatan bakal laksamana iaitu Raja Mahkota, ada yang kata beliau sempat menjadi laksamana. Beliau memiliki seorang isteri yang katanya sangat cantik sehingga anak-anak raja sanggup berperang untuk memilikinya. Keluarga kami cuma menyebut namanya sebagai Hajah Halijah, anak kepada orang kaya Haji Musa. Dan masjid lama Batak Rabit yang sudah ada sejak zaman itu dibina atas tanah wakaf keluarga dengan geran tanah tertera nama Hajah Halijah ini.

Tentang Muhammad Arshad pula masih banyak misteri tentangnya. Cuma saya diberi petunjuk sejak hampir 20 tahun lalu bahawa ada moyang saya mati dibunuh penuh tragis sekitar tahun 1920 akibat perebutan takhta dan inilah orangnya. Sedikit demi sedikit mula terkuak apa yang selama ini cuba ditutup cerita oleh pihak-pihak tertentu. Selain hal pangkat dan kedudukan ia melibatkan harta bernilai berbillion RM.



Ini ditambah dengan gambar yang kelihatan diikuti teks berikut pada jam 09:54 :-


ANTARA MENYOKONG UTHMANIYAH TURKI DENGAN SOKONG BRITISH - APAKAH SIKAP DAN KEDUDUKAN PARA PEJUANG SEJATI MELAYU?

Tiba-tiba teringat. Antara pemerhatian saya dahulu setelah beberapa tahun selalu berjalan pusing Semenanjung Malaysia melihat tempat-tempat bersejarah termasuk masjid-masjid dan makam lama adalah seperti ada sejarah besar Melayu digelapkan antara tahun 1900an dengan 1920an. Saya melihat ini ada kena-mengena dengan Perang Dunia Pertama yang berlangsung tahun 1914-1918. Perang ini telah menyaksikan kuasa bersekutu Barat yang diterajui British berjaya mengalahkan lalu menjatuhkan empayar Islam terakhir iaitu Empayar Turki Uthmaniyah yang berpusat di Istanbul. Akibat daripada kekalahan tersebut wilayah empayar difaraidkan antara kuasa-kuasa Barat dan antara natijahnya adalah terbitnya negara haram Israel tahun 1948.

Saya melihat ada kelompongan besar sejarah Tanah Melayu dalam tempoh masa ini. Harus dapat dibayangkan dalam suasana penjajahan British sedang mencengkam para pejuang Melayu sejati yang sayangkan Islam dan ummah menjadi penyokong kerajaan Uthmaniyah Turki. Namun sejarah telah menyaksikan British dan sekutu menang, begitu juga pihak-pihak yang menyokong mereka termasuk ahli kerabat diraja. Bukan menjadi rahsia bahawa ramai raja Melayu yang naik dalam tempoh masa sekitar itu dan kemudian adalah mereka yang mendapat sokongan British kerana dilihat lebih mudah dilentur menurut kehendak mereka.

Jadi apakah berlaku kepada anak-anak Melayu yang menyokong Turki Uthmaniyah? Pernahkah kita mendengar cerita tentang mereka? Malah pernahkan kita mendengar cerita daripada apa-apa sumber rasmi tentang sikap rakyat, para pejuang dan raja-raja Melayu tentang Perang Dunia Pertama dan siapakah yang disokong mereka? Kalau ada harap kongsikan. Kalau tiada pun mari kita bincangkan...




Status update tadi menerima banyak maklum balas tetapi saya tidak mahu berkongsi atau memanjangkannya di sini. Sebaliknya biar disalin perkongsian yang berkaitan pada jam 14:50 walau ada sedikit lari topik :-


DAH SAMPAI RUPANYA TEMPAT SULTAN TERAKHIR TURKI UTHMANIYAH MANGKAT SETELAH DITURUNKAN DARIPADA TAKHTA. TENYATA IA JUGA TEMPAT DI MANA DIPUTUSKAN PEMBAHAGIAN 'FARAID' ANTARA BRITISH DAN PERANCIS SETELAH MENGALAHKAN UTHMANIYAH DALAM PERANG DUNIA PERTAMA (1914-1918)

Membaca tentang kapal perang besar HMS Malaya yang dibina atas 'sumbangan' raja-raja Melayu untuk membantu British dalam Perang Dunia Pertama lalu dapat tahu ia telah digunakan untuk membawa sultan terakhir Turki Uthmaniyah iaitu Sultan Mehmed VI keluar dari Turki. Baginda akhirnya mangkat di Sanremo, Itali... teringat bagaimana saya pernah sampai ke tempat tersebut setelah bergerak dari bandar raya Genoa ke sempadan Peranchis tetapi tak dapat kenderaan tumpangan lalu harus bermalam dekat plaza tol di Sanremo.

Berikut adalah perenggan berkenaan diambil dari Wikipedia. Cerita tentang persinggahan ke Sanremo ada disebut dalam muka surat ke-173 buku ke-13 saya "KENANGAN KEMBARA SOLO HITCHHIKE EROPAH TAHUN 1995" yang akan keluar tidak lama lagi...


The Grand National Assembly of Turkey abolished the Sultanate on 1 November 1922, and Mehmed VI was expelled from Constantinople. Leaving aboard the British warship Malaya on 17 November, he went into exile in Malta; Mehmed later lived on the Italian Riviera.

On 19 November 1922, Mehmed's first cousin and heir Abdulmejid Efendi was elected Caliph, becoming the new head of the Imperial House of Osman as Abdulmejid II before the Caliphate was abolished by the Turkish Grand National Assembly in 1924.

Mehmed died on 16 May 1926 in Sanremo, Italy, and was buried at the Tekkiye Mosque of Sultan Suleiman the Magnificent in Damascus.[5]


Bukan setakat itu. Di Sanremo inilah diadakan Sanremo Conference di mana tanah-tanah bekas jajahan Turki Uthmaniyah terutama di Timur Tengah dibahagi-bahagikan antara British dan Perancis. Antara natijah daripada pembahagian ini adalah terwujudnya negara haram Israel tahun 1948. Kalau tahu semua ini semasa menulis dahulu tentu akan dimasukkan ke dalam buku. Berikut adalah perenggan berkenaan dalam Wikipedia...


The First World War was a disaster for the Ottoman Empire. British and allied forces had conquered Baghdad, Damascus, and Jerusalem during the war and most of the Ottoman Empire was divided amongst the European allies. At the San Remo conference of April 1920, the French were granted a mandate over Syria and the British were granted one over Palestine and Mesopotamia. On 10 August 1920, Mehmed's representatives signed the Treaty of Sรจvres, which recognised the mandates and recognised Hejaz as an independent state.



Sebagai penutup buat gerak dibuat perkongsian ini pula jam 15:52. Semua ini membentuk satu naratif yang insyaallah akan diterangkan dan dilanjutkan perincian apabila sampai masanya nanti :-


ANTARA SEBAB KISAH DIGELAPKAN - LAKSAMANA MUHAMMAD ARSHAD DAN GERAKAN PRO-UTHMANIYAH MELAWAN BRITISH SEMASA PERANG DUNIA PERTAMA 1914-1918?

Semakin kuat rasa seorang moyang saya Laksamana Raja Mahkota Muhammad Arshad bin Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin yang cerita tentangnya hilang langsung, tidak disebut lagi keluarga malah makamnya di mana pun tak tahu adalah mangsa perbalahan zaman. Dikatakan oleh orang tertentu beliau yang merupakan datuk kepada datuk saya sebelah bapa dibunuh dengan kejam akibat diserang hendap selepas mengambil wudhuk bagi menunaikan solat Dhuha, Boleh jadi ini berlaku kerana beliau termasuk antara bangsawan dan kerabat paling berpengaruh menyokong gerakan pro-Uthmaniyah melawan British di Perak sekitar zaman Perang Dunia Pertama 1914-1918...



Hari-hari awal bulan Syawal tahun 1440 Hijriah dan usaha memartabatkan busana tradisional Melayu

Salam tengah hari Jumaat 10 Syawal, Jumaat kedua bagi bulan Syawal tahun ini. Setelah mempersembahkan artikel Berbuka 27 Ramadhan bersama kawan-kawan lama Sains Johor 11 hari lalu baru hendak berkata sesuatu tentang raya.




Harus tidak terlambat untuk saya mengucapkan selamat hari raya Aidil Fitri. maaf zahir batin kepada para pembaca sekalian. Kelihatan adalah 'kad raya' yang dibuat secara ad hoc pada hari Isnin malam Selasa 3 Jun. Ketika itu tinggal kurang 24 jam sahaja lagi sebelum tarikh 1 Syawal menjelma iaitu apabila masuk waktu Maghrib Selasa malam Rabu 4 Jun. Ketika membuat 'kad' dalam tempoh sekitar 10-20 minit keluar pengumuman tentang tarikh jatuhnya 1 Syawal dalam kaca televisyen oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-raja. Gambar diambil daripada artikel tentang raya tahun lepas iaitu Ringkasan sambutan raya Aidil Fitri/bulan Syawal tahun 2018.



Ini adalah gambar pertama diambil pada pagi raya 1 Syawal bersamaan 5 Jun 2019. Lokasinya adalah di  halaman masjid jamek Muar. Lupa pula apakah diambil sebelum atau selepas solat raya.



Yang ni confirm selepas solat raya. Bersolat di bahagian belakang masjid terjumpa sejumlah anak jati Muar yang turut berpakaian busana tradisional Melayu.


Ini dalam dewan utama masjid. Ia adalah tempat saya bergolek-golek zaman bebudak. Selepas itu ada bergambar bersama anak-anak laki-laki saya juga beberapa orang aktivis busana tradisional Muar di halaman masjid. Tapi nak cari gambar tak jumpa pula di mana. Hari tu mudah aje jumpa terpapar dalam WhatsApp.


Ini gambar bersama isteri dan anak-anak di hadapan rumah orang tua saya di Kampung Temiang, Muar.


Ini pula gambar bersama isteri di rumah seorang seorang saudara di  kampung beliau di Tanjung Sepat, Selangor. Gambar diambil pada hari raya ke-3 iaitu pada 7 Jun sejurus sebelum menunaikan solat Jumaat.


Gambar di tempat sama tetapi dalam keadaan berdiri dikongsikan dalam Facebook pada malam itu jam 21:21. Ini dicetuskan oleh satu perkembangan baru melibatkan usaha buku terbaru saya. Lihat teks yang dikongsikan bersama gambar :-


ANTARA RAYA DAN BUKU - SILA DAPATKANNYA...

Salam malam 4 Syawal. Setelah melupakan hal buku terbaru merangkap buku ke-13 saya, "KENANGAN KEMBARA SOLO HITCHIKE EROPAH TAHUN 1995" untuk memberi laluan kepada sambutan hari raya tiba-tiba ada orang bertanya tentangnya petang tadi. Dah masuk Isyak baru tersedar beliau telah membuat bayaran sebelum Maghrib. Ia menjadi tempahan berbayar yang ke-44 setakat ini.

Dengan itu tergerak saya untuk berkongsi kembali teks update ketika tempahan mula dibuka lebih kurang sebulan lalu. Ia mengandungi maklumat ringkas tentang buku dan isi. Insyaallah buku akan keluar dari kilang 2 minggu lagi. Untuk membuat tempahan sila ikut panduan pada penghujung teks.

Nota : Gambar hiasan diambil dekat kampung isteri di Tanjung Sepat, Selangor siang tadi... ๐Ÿ˜€


PRE-ORDER DIBUKA UNTUK BUKU ‘PERTAMA’ YANG MENJADI BUKU KE-13 RADZI SAPIEE @ MERAH SILU

Salam semua. Akhirnya, setelah dekat 10 bulan berhempas-pulas menulis dan mengatur isi sebaiknya baru boleh dinyatakan ini. Dengan lafaz bismillah baru boleh dibuka pre-order untuk buku terbaru saya “KENANGAN KEMBARA SOLO HITCHHIKE EROPAH TAHUN 1995”. Adapun penulisannya pernah dimulakan dalam bahasa Inggeris ketika saya mula bekerja sebagai wartawan akhbar The New Straits Times hampir penghujung tahun 1996. Tetapi usaha dilupakan setelah semua fail berkenaan hilang akibat masalah pada sistem Intranet pejabat awal tahun 1997.

Usaha dihidupkan kembali tetapi dalam bahasa Melayu apabila mendapat mimpi untuk melakukannya Julai tahun 2018. Maka diimbau kembali pengalaman pengembaraan lebih 20 tahun lalu daripada kaca mata diri yang telah jauh berbeza berbanding dahulu. Dengan ini buku yang asalnya harus menjadi buku pertama saya akan muncul sebagai buku ke-13 iaitu sejak buku pertama “BERPETUALANG KE ACEH : MENCARI DIRI DAN ERTI” terbit Jun 2006. Sasaran saya buku terbaru ini dapat keluar dari kilang cetak pada Jun 2019 iaitu tepat 13 tahun selepas buku BERPETUALANG itu terbit. Sedikit maklumat ringkas tentang buku : -


TAJUK : KENANGAN KEMBARA SOLO HITCHHIKE EROPAH TAHUN 1995

RINGKASAN ISI : Mengimbau kembali pengembaraan seorang diri pada musim panas tahun 1995 menaiki pelbagai jenis kenderaan tidur luar merata meliputi 11 buah negara di Eropah dalam tempoh 33 hari dengan belanja kurang RM1,000. Pengembaraan dilakukan setelah tamat pengajian ijazah muda dalam bidang matematik di University College of London. Sebelum ke tanah besar Eropah saya ada membuat persediaan tidur lasak dengan menjadi gelandangan ataupun homeless di tengah kota London selama 3 bulan.

NEGARA DILIPUTI :

1. Belanda
2. Jerman
3. Republik Czech
4. Slovakia
5. Austria
6. Switzerland
7. Liechtenstein
8. Itali
9. Monaco
10. Peranchis
11. Belgium

JARAK DILIPUTI: Sekitar 5,900 km, 1,240 km dengan pengangkutan awam, 230 km berjalan kaki. Selain itu iaitu lebih 4,500 km adalah dengan hitchhike iaitu menahan lalu menumpang kenderaan orang.

CARA MENGINAP : Mana sahaja dapat dengan menggunakan sleeping bag. Antaranya dalam sampan orang di Amsterdam, tepi lebuh raya di sempadan Belanda-Jerman, bawah jambatan di Frankfurt, atas meja di luar restoran Dubi, Republik Czech, hadapan Kedutaan Peranchis di Bratislava bersama ahli Greenpeace, dalam kolong di tepi sungai Little Danube di Vienna dan dalam terowong kereta di Sisteron, Peranchis

PENGALAMAN LUAR BIASA : Tertinggal bas di Breda, Belanda. Gitar dicuri di Amsterdam. Barangan dicuri di Prague, Republik Czech. Berhadapan dengan 3 orang warga tempatan, seorang mendakwa memiliki pistol Colt.45. Berhadapan 40 orang peninju dalam bas ke Brno mahu meminta wang. Bergelut dengan 2 orang inspektor tiket di Bratislava, Slovakia. Berselisih dengan sekumpulan lelaki berwajah Arab, seorang membawa pisau daging berdarah-darah di Genoa, Itali. Masuk lokap satu malam di Lyon, Peranchis akibat disyaki pengganas Islam.

JUMLAH MUKA SURAT : 224 berwarna saiz 6 x 9 inci termasuk gambar-gambar lama saya, gambar-gambar tempat dan lakaran peta perjalanan.

Mereka yang berminat sila ikut panduan berikut. Bayaran pre-order ini mahu digunakan untuk kos mencetak buku. Nama-nama mereka yang tersenarai sebagai pembayar akan diabadikan dalam blogspot CATATAN SI MERAH SILU.


CARA MEMBUAT PEMBAYARAN PRE-ORDER

Pilih salah satu harga berikut :-

1. RM55 senaskah sahaja bagi yang hendak mengambil buku terus daripada saya. Boleh berjumpa di rumah saya di Bandar Sungai Buaya, Rawang atau di Kuala Lumpur (selalunya saya berada di tempat belajar di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Tamadun dan Pemikiran Islam di Bukit Tunku sepanjang hari Isnin)

2. RM62.90 (senaskah buku RM55 + RM7.90 pakej Poslaju) untuk pembaca di Semenanjung

3. RM67.50 (senaskah buku RM55 + RM12.50 pakej Poslaju) untuk pembaca di Sabah dan Sarawak.

Sila masukkan jumlah berkenaan ke dalam akaun saya :-

AFFIN ISLAMIC BANK : 20-530-011171-1

Atas nama: Mohd Fahrulradzi bin Mohamad Sapiee

Atau akaun isteri :-

MAYBANK - 112110854698

Atas nama: Nor Afidah binti Yusof

Selepas itu pm bukti pembayaran ke Facebook atau Whatsapp nombor saya 013-3082131. Sertakan sekali alamat pos dan nombor telefon untuk memudahkan urusan Poslaju


Dalam tempoh waktu itu iaitu hari raya pertama hingga hari raya ke-3 boleh dilihat banyak gambar anak-anak Melayu di merata Malaysia bergambar memakai busana tradisional Melayu penuh bertanjak, bersampin, berkeris dan bercapal melalui FB dan WA. Usaha memartabatkan pakaian tradisional bangsa itu mencapai satu tahap baru apabila universiti pun masuk mempromosi sama. Kelihatan di atas gambar artikel berkenaan yang keluar dalam surat khabar Harian Metro untuk hari Isnin 3 Jun iaitu 2 hari sebelum raya. Namun salinan digital muka surat yang mengandungi artikel telah diwar-warkan dalam beberapa kumpulan WA terutama yang melibatkan persilatan pada malam sebelumnya lalu saya pun memanjangkannya ke FB berserta teks berikut :-



TU DIA - UNIVERSITI PUN DAH MASUK BERKEMPEN MENGHIDUPKAN PEMAKAIAN BUSANA TRADISIONAL MELAYU

Alhamdulillah. Dulu kami para penggiat seni dan warisan bergerak berkempen sendiri untuk menghidupkan kembali, mendaulatkan juga membiasakan pemakaian busana tradisional Melayu, bertanjak berkeris bagai termasuk semasa menyambut Hari Raya Aidilfitri atau awal bulan Syawal. Kini ATMA atau Institut Alam dan Tamadun Melayu di UKM (Universiti Kebangsaan Malaysia) pula bersedia untuk bergerak di barisan hadapan memimpin inisiatif serupa pada skala yang lebih besar. Syukur usaha-usaha terdahulu tidak sia-sia. Semoga ini akan mengangkat semangat kedaulatan dan ketamadunan Melayu ke mercu kejayaan tertinggi sesuai dengan bayangan-bayangan yang menyatakan ada kemungkinan bangsa kita ini akan memimpin kebangkitan Daulah Islamiyah akhir zaman...




Namun di sebalik kemeriahan itu wujud pula suara-suara sumbang yang mengkritik lonjakan pemakaian busana tradisional yang berlaku pada musim raya ini. Masalahnya mereka yang mengkritik itu juga termasuk dalam kalangan para aktivis dan pengamal tetapi berselisih dengan para aktivis dan pengamal lain. Setelah ini berlanjutan buat beberapa hari saya pun tergerak untuk menyatakan sesuatu. Pada 9 Jun Ahad malam Isnin diletakkanlah dalam FB pautan bagi artikel Pemerhatian terhadap perkembangan pemakaian busana tradisional Melayu - Bibit-bibit awal sekitar tahun 2012 di blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH) . Ia menerbitkan gambar atas lalu ditambah teks berikut  :-


MELURUSKAN HAL PERKEMBANGAN PEMAKAIAN BUSANA TRADISIONAL MELAYU PADA ZAMAN MODEN - DARI SEBELUM TAHUN 2006 MEMBAWA KE AWAL 2013...

Salam malam 6 Syawal. Melihat pada perkembangan pemakaian busana tradisional Melayu terutama tanjak yang sangat memberangsangkan pada musim raya kali ini namun ada pula yang mempersoalkan bab adab pemakaian seolah-olah mereka paling baik dan berhak menterjemahkan perkara tergerak saya untuk berkongsi pemerhatian sendiri dalam hal ini. Ia pernah dipersembahkan sebagai satu pembentangan pada acara ke-18 HIKMAH di Muzium Negara, Kuala Lumpur 22 Oktober 2016. Untuk perkongsian dalam blogspot isi pembentangan telah dipecahkan kepada 3 bahagian. Ini bahagian pertama.



Petang Selasa 11 Jun pernyataan disambung dengan memautkan artikel Pemerhatian terhadap perkembangan pemakaian busana tradisional Melayu - Gerakan yang berkembang ke merata Semenanjung membawa luar negara ke Aceh. Keluarlah gambar yang kelihatan lalu ditambah teks berikut :-


MELURUSKAN HAL PERKEMBANGAN PEMAKAIAN BUSANA TRADISIONAL MELAYU - AWAL 2013 HINGGA PERTENGAHAN 2015...

Salam petang 7 Syawal. Berbalik pada perkembangan pemakaian busana tradisional Melayu terutama tanjak yang sangat memberangsangkan pada musim raya kali ini namun ada yang mempersoalkan bab adab pemakaian seolah-olah mereka paling baik dan berhak menterjemahkan perkara. Percaya atau tidak gerakan anak Melayu di Malaysia bermula di Lembah Klang malah menjadi ikutan sehingga menjalar ke beberapa tempat di Indonesia termasuk di Aceh. Diakui ada yang terlebih-lebih menggayakan busana sehingga kelihatan "bersultan di mata, beraja di hati". Tetapi dalam membuat 'teguran' janganlah sampai boleh mematikan semangat mereka yang baru berjinak-jinak dengan dunia ini. Biarlah berhemah lalu dapat membantu perkembangan minat bukan membantutkannya.

Melihat kepada cara sesetengah orang 'menegur' itu kelihatan mereka seperti berhasad dengki dengan orang-orang yang lebih dikenali dan diakui dalam bidang ini. Kelihatan mereka yang 'menegur' itu bukan jujur mahu menegur tetapi melepaskan geram kerana mereka sendiri tidak diangkat sebagai pakar rujuk busana tradisional Melayu walau pernah termasuk dalam kalangan mereka yang terawal menghidupkanya kembali pada zaman moden ini. Sekarang biar disambung pemerhatian saya sendiri dalam hal ini seperti pernah dibentangkan pada acara ke-18 HIKMAH di Muzium Negara, Kuala Lumpur 22 Oktober 2016. Ini adalah bahagian ke-2 daripada isi pembentangan yang dipecah 3 untuk perkongsian dalam blogspot.




Lewat malam itu pula tergerak untuk berkongsi gambar ini berserta teks berikut. Cerita tentangnya boleh dirujuk dalam artikel Panggilan Pasir Salak - Bersama Raja Muda Perak diikuti Panggilan Pasir Salak - Bertandang ke rumah Tok Sago :-


BERSANGKA BAIK DAN BERBUDI PEKERTI DALAM MELESTARIKAN PEMAKAIAN BUSANA TRADISIONAL MELAYU...

Pada saya kalau kita berlapang dada kita akan seronok melihat semakin ramai anak Melayu mahu berbusana tradisional walaupun cara pemakaian tidak lengkap, ada kecacatan dan sebagainya. Biar datang minat dahulu kemudian siapa yang tahu tu boleh le bantu perbetulkan. Jangan jadi macam syaitan yang berbisik kepada manusia, selagi belum lengkap cara mengamati setiap rukun solat atau selagi belum 'mengenal' Allah SWT maka tak sah solat. Begitu juga kalau belum ikhlas, ada yang kata baik tak payah solat.

Kaedah beramal yang saya diajar oleh orang tua-tua adalah teruskan bersolat walaupun tetap banyak kecatatan. Jangan nak tunggu cukup segala syarat baru boleh bersolat. Kalau tunggu cam tu sampai bila le tak bersolat jawabnya.

Pandangan saya mudah. Kalau hati kita lurus mau meraikan maka kalau tak enak dipandang pun ada je cara baik nak sampaikan teguran dan pembetulan. Tapi kalau dah cara tu macam mengejek-ngejek, mengherdik je memanjang? Apatah lagi bila yang disindir adalah orang-orang tertentu yang bagi kami yang sudah lama mengikuti perkembangan tahu akibat berlaku perselisihan dalam persatuan dan pergerakan? Jangan salahkan kalau ada orang kata kamu tu sebenarnya dengki orang tak angkat kamu sebagai tempat rujuk. Cukup.



Pagi Khamis 13 Jun iaitu semalam gerak perkongsian ini dilengkapkan dengan memautkan artikel Pemerhatian terhadap perkembangan pemakaian busana tradisional Melayu - Melangkaui sempadan politik demi penyatuan Melayu akhir zaman. Keluarlah gambar seperti di atas lalu ditambah teks berikut :-


APABILA PEMAKAIAN BUSANA TRADISIONAL MELAYU MELANGKAUI SEMPADAN IDEOLOGI POLITIK - TITIK PENTING YANG MEMBAWA KEPADA LONJAKAN PEMAKAIAN BERMULA MUSIM RAYA TAHUN 2016...

Salam pagi 9 Syawal. Merujuk kepada perkongsian-perkongsian sebelum ini yang mengenengahkan pemerhatian saya terhadap perkembangan pemakaian busana tradisonal Melayu seperti pernah dibentangkan pada acara ke-18 HIKMAH di Muzium Negara, Kuala Lumpur 22 Oktober 2016. Dipersembahkan bahagian ke-3 dan terakhir daripada isi pembentangan yang dipecah 3 untuk perkongsian dalam blogspot. Dalam bahagian ini ditunjukkan satu titik penting perkembangan yang pada saya sangat penting dalam melestarikan pemakaian busana tradisional. Ini adalah apabila satu parti politik yang terkenal bergerak atas nama agama mengadakan satu majlis penting dengan ramai pemimpinnya berbusana penuh, bertanjak, bersampin, berkeris dan bercapal.

Sebelum itu wujud stigma dan persepsi buruk yang menggambarkan bahawa semua pengamal busana tradisional Melayu (konon) adalah penyokong satu parti politik lain yang berjuang atas nama bangsa. Ini kerana parti ini memakai lambang keris sedangkan keris adalah aksesori yang sangat penting dalam pemakaian busana tradisional Melayu. Dengan terzahirnya parti atas nama agama memakai busana serupa saya melihat stigma ini akhirnya terbubar. Ini membawa kepada lonjakan pemakaian busana tradisional yang kelihatan nyata pada pagi raya 1 Syawal dan hari-hari seterusnya pada tahun itu...



Semua artikel yang dipautkan tadi boleh dirujuk dalam artikel lama Acara kelapan belas HIKMAH di Muzium Negara, Kuala Lumpur 22 Oktober 2016. Ini kerana ia merupakan bahagian daripada pembentangan yang dibuat pada majlis tersebut. Untuk sesiapa yang belum tahu atau terlepas pandang HIKMAH merupakan singkatan bagi Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman. Ini adalah satu kumpulan longgar para aktivis kedaulatan Melayu Islam terutama dalam bidang sejarah yang saya asaskan pada Jumaat malam Sabtu, 12 Oktober 2012 untuk mengadakan majlis berupa wacana ilmu tentang Melayu.

Rujuk latar belakang kami dan penubuhan juga aktiviti di blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH). Di atas adalah gambar daripada hari raya pertama tahun 2015. Ia adalah kali pertama saya, isteri dan anak-anak menyambut hari raya dengan berbusana tradisional Melayu walaupun sudah biasa berpakaian begitu sejak penghujung tahun 2012. Ini disebabkan mahu menjaga hati ibu yang belum betul-betul dapat menerima saya berpakaian begitu. Rujuk artikel-artikel berikut :-

3. Sekitar sambutan Aidil Fitri tahun 2017 - Dah puas ziarah manusia mari 'ziarah' dinosaur pula...


Merujuk kembali pada pautan-pautan berikut :-


1. Pemerhatian terhadap perkembangan pemakaian busana tradisional Melayu - Bibit-bibit awal sekitar tahun 2012

2. Pemerhatian terhadap perkembangan pemakaian busana tradisional Melayu - Gerakan yang berkembang ke merata Semenanjung membawa luar negara ke Aceh

3. Pemerhatian terhadap perkembangan pemakaian busana tradisional Melayu - Melangkaui sempadan politik demi penyatuan Melayu akhir zaman


Ia menyorot perkembangan pemakaian busana tradisional Melayu sehingga hampir ke penghujung tahun 2016 sahaja kerana dipersembahkan di Muzium Negara pada Oktober tahun itu. Selepas beberapa lama saya kurang memberikan perhatian pada perkara kerana mahu merehatkan diri daripada aktiviti-aktiviti rasmi melibatkan busana juga silat. Ini berlaku selepas menganjurkan satu sahaja acara HIKMAH bagi tahun 2017. Lihat Acara kedua puluh HIKMAH di Rumah Cut Nyak Dhien, Aceh 19 Mac 2017.

Atas sebab tertentu saya telah memutuskan untuk tidak menganjurkan apa-apa lagi acara HIKMAH. Hampir pertengahahan 2018 baru dapat gerak dan rasa agar mengadakannnya di Aceh tapi tak tahu bila. Penghujung tahun pula dapat ilham bagi tarikh sesuai iaitu 1 Muharram 1441 Hijriah yang menurut kalendar adalah bersamaan 1 September 2019. Lihat Rancangan perjalanan pusing utara Sumatera dan Aceh berserta acara HIKMAH ke-21 di kompleks makam Sultan Malikus Saleh 1 Muharram 1441. Namun dalam tempoh masa 'rehat' itu saya tetap sentiasa berbusana tradisional di majlis. Antaranya adalah pada acara-acara tradisi anjuran pengarah filem terkenal saudara Mamat Khalid.


Sebelum membuat keputusan untuk 'berehat' Mamat pernah meminta saya untuk mengadakan satu acara HIKMAH di tempatnya iaitu Sarang Art Hub di Tanjung Malim. Itu yang membawa kepada penulisan artikel Cadangan acara HIKMAH di Sarang Art Hub dan lain-lain tempat - Langkah untuk mengintegrasikan diri lama yang keBaratan? awal tahun 2017. Ketika datang ke majlis tradisi pertama anjuran beliau saya masih bercadang untuk mengadakan acara di tempat tersebut. Itu sebab artikel berkenaan diberi tajuk Malam Anjung Tradisi di Sarang Art Hub - Satu langkah persediaan untuk menyambut HIKMAH di sana.

Mamat sedia mengaku bahawa beliau mula berminat dengan busana tradisional Melayu setelah mengenali dan mengikuti acara-acara HIKMAH. Pengaruh sebagai seorang pengarah selebriti membuka jalan untuk aktivis-aktivis lain meningkat naik sambil menarik minat golongan artis seperti Awie daripada kumpulan rock Wings mula membiasakan diri berbusana. Walaupun tidak mengadakan acara HIKMAH saya terus berjuang untuk memartabatkan pemakaian busana tradisional Melayu dengan memberikan tumpuan pada majlis-majlis ilmu melibatkan para cendekiawan dan akademik. Hasilnya? Kalau diperincikan nanti orang kata masuk bakul angkat diri sendiri. Cukuplah dikatakan kesannya sangat besar.

Cuma mereka yang mengikuti sejak daripada awal dengan jujur sahaja sedia mengakui peranan. Cuma mereka sahaja yang dapat melihat bagaimanakah keadaan ketika saya diikuti sekumpulan kecil aktivis sanggup berpakaian begini dalam majlis-majlis ilmu di universiti-universiti dan institusi-institusi setaraf yang mana kot dan blazer lebih dibanggakan sebagai lambang kedudukan orang berpelajaran. Bertanjak dan berkeris pula dianggap ketinggalan zaman dan pakaian orang kekampungan yang cuma tahu bersilat dan tercicir pelajaran. Sesungguhnya bukan senang hendak memecahkan stigma bahawa mereka yang datang berbusana tradisional Melayu ke majlis-majlis 'orang pandai' ini sekadar layak membuat persembahan silat atau jadi pengiring majlis.  Kecuali bila ada aktivis cukup yakin dan pintar untuk berhujah dan berbincang hal-hal ilmiah baik dalam bahasa Melayu juga dalam bahasa Inggeris yang sering dianggap sebagai ukuran orang 'pandai'...








menganjurkan acara ke-20 HIKMAH di Aceh