Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Saturday, June 21, 2014

Pameran Antarabangsa Manuskrip Melayu 2014 di Perpustakaan Negara

Saya rasa ramai pembaca setia sudah sedia maklum bagaimana sejak 2-3 bulan ini kebelakangan ini saya begitu berat dan malas menulis di mana-mana blogspot. Nak pergi mana-mana majlis pun terasa berat, dan apabila dah pergi tak terasa nak bercerita ataupun ulas seperti kebiasaan sebelum itu. Namun siang tadi timbul rasa seronok untuk kembali bercerita tentang sesuatu. Untuk makluman ini berlaku sejam dua sebelum membeli komputer baru seperti diceritakan dalam artikel Hikmah laptop rosak tadi.


Saya pergi ke Perpustakaan Negara untuk menyaksikan Pameran Antarabangsa Manuskrip Melayu 2014 di bangunan utama.


Berlangsung 26 Mei hingga 26 Ogos, ia terbuka kepada semua dan percuma.


Menariknya ia dibuat seperti pameran muzium.


Siap ada kapal di mana sebahagian besar pameran dikira berada dalam perut kapal.





Pengunjung disuakan dahulu dengan maklumat tentang manuskrip-manuskrip Melayu yang disimpan di luar negara.


Kemudian baru masuk kapal.


Manuskrip-manuskrip tentang ilmu pelayaran menjadi santapan awal.














Ini diikuti manuskrip tentang undang-undang yang diamalkan dahulukala.





Saya rasa tak payahlah dihuraikan panjang lebar pameran.


Cukup disebut ada banyak bahagian meliputi pelbagai aspek kehidupan, dari penceritaan dan hikayat sejarah membawa kepada penggunaan senjata termasuk petua dan jampi serapah untuk senjata api.














Kitab-kitab perubatan turut ditonjolkan. Hmm... saya rasa seperti pernah melihat patung yang sama di muzium Jelebu, Negeri Sembilan.





Busana...


Seni ukiran...


Geram tengok... rasa nak bawak balik rumah... :]








Bahagian ini menghampiri pintu keluar. Ketika itulah saya fikir elok berpatah balik sebentar ke pameran awal.


Bukan apa. Ada tangga naik ke atas kapal.












Turun balik menghampiri pintu keluar.








Tu dia kapal...


Saya rasa ini adalah pameran terbaik pernah diadakan di Perpustakaan Negara, sekurang-kurangnya sejak rajin berjinak dengan buku di sana ketika awal pencarian salasilah keluarga sekitar 12 tahun lalu. Cukup.


Hikmah laptop rosak


Lebih 2 tahun lalu saya ada menulis artikel bertajuk Komputer Aceh Aspire pun bersara di mana diperkenalkan sebuah komputer riba baru. Setelah komputer terdahulu rosak ia mahu digunakan untuk menulis buku ke-8 saya. Itulah komputer yang kelihatan di atas. Dibeli ketika isteri saya sedang berpantang selepas melahirkan anak kecil kami Johan, ia kemudian menjadi mangsa anak kecil itu suka mengopek-ngopek papan kunci.


Ditakdirkan Allah SWT ia mengalami kerosakan teruk seminggu lalu. Rupa-rupanya nak bagi rezeki lain. Biar dicopy paste cerita berkenaan yang diluahkan di Facebook sekitar 11 malam tadi...


------------------


Sedang menulis dengan laptop baru. Tak lah baru sebenarnya, 2nd hand dan dah berumur 2-3 tahun. Tapi spec jauh lagi bagus daripada laptop sebelum ini.

Oh. 3 minggu lepas saya ada sebut bagaimana laptop Asus A43SJ saya menghadapi masalah program berat semacam. Kelihatannya seperti kena virus, dah cuba bersihkan beberapa kali tapi tak lama pas tu berat balik. Apa yang saya tak bagitau seminggu lepas tiba2 skrin tak keluar apa langsung gambar. Laptop boleh hidup sebab lampu on nyala dan dengar bunyi kipas. Tapi hard drive nampak tak engage. Power dari plug tak boleh masuk, harap baki power dalam bateri je.

Saya pun hantar kedai. Lepas 2-3 hari mereka call kata tak boleh buat, motherboard rosak. Kalau nak juga kena tukar motherboard baru. Ish. Pecah kepala rasa. Dah le motherboard baru harga tak kurang RM450. Kena pulak order dari luar, katanya sebulan kena tunggu. Saya pun cuba dekat kedai tempat beli laptop tu dulu. Warranty 2 tahun dah 3 bulan tamat. Tapi cuba le. Fikir saya kalau kena ganti motherboard, biar upgrade spec tapi tengok gak harga. 

Kedai tu kata dia tengok camana. Kalau dalam tempoh sejam tak boleh buat dia pulang balik tanpa bayaran. Tapi dari sejam jadi 2 jam terus disambung 2-3 hari sebab rasa macam boleh buat. Lepas tu baru give-up mengaku tak boleh. Katanya dalaman laptop saya ada kena air. Entah bila, tak tahu le.

Apapun kedai yang ini offer trade-in tanpa dipinta. Alhamdulillah saya dapat Sony Vaio dengan processor I-5 pada harga top-up yang sangat munasabah. Tak payah sebut le berapa, Cukup diberitau specnya jauh lebih baik daripada laptop yang rosak. Masa beli laptop lama Asus tu memang saya inginkan spec seperti yang terdapat pada Vaio tu. Tetapi budget tak mengizinkan. Kini saya dapat spec yang lebih bagus ini pada harga yang kalau dicampur harga asal Asus itupun saya tak boleh dapat ketika membeli Asus tersebut 2 tahun 3 bulan yang lepas.

p/s : Sebetulnya saya nak bagitau baru dapat tau Sony dah tak buat lagi laptop sejak 2 bulan lalu. Mereka jual Vaio pada satu company Jepun dan sekarang concentrate pada tablet. Saya dapat tahu ini apabila cuba survey harga Vios di kedai2 lain. Dah... terus terkeluar luahan gembira mendapat laptop dengan spec lebih bagus setelah 3 minggu berdukacita laptop dulu rosak. :v



Pada mulanya ada rasa terkilan juga kerana komputer Asus itu rosak sebelum dapat melahirkan buku ke-8. Namun bila difikirkan kembali ia masih sempat menabur jasa yang sangat besar untuk perkara lain yang ada kena-mengena iaitu usaha kedaulatan Melayu dan Islam. Dengan komputer itulah saya dapat mengatur acara demi acara HIKMAH membawa ia ke merata Semenanjung sehingga luar negara ke Aceh. Lihat artikel HIKMAH berehat dan Faktor 131 di blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Dan komputer itu sebenarnya sempat digunakan untuk menulis sebahagian buku sambil mengumpul bahan-bahan sokongan untuk diolah dan diatur. Atas hikmah ia rosak usaha menerbitkan buku ke-8 akan diambil-alih oleh komputer baru Viao, insyaallah. Walaupun tak berapa baru sebenarnya kerana second hand ia memiliki banyak kelebihan kuasa berbanding laptop yang rosak itu. Doakan saya diberi limpahan gerak dan ilham untuk melaksanakannya ya kawan-kawan dan para pembaca sekalian. Amin... :]


--------------------


Oh. Baru teringat. Pada artikel Komputer Aceh Aspire pun bersara ada dilink atau dipautkan artikel-artikel lalu tentang barang-barang eletronik terdahulu yang banyak berjasa dalam penulis. Saya pautkan di sini pula :-



Komputer laptop TwinHead 12D hadiah daripada Nur. Mengenang jasa besarnya...

Kamera digital murah ku juga "bersara" akhirnya!

Kamera Olympus hitam pun 'bersara'...

Bakti 3 kamera lama dan misi kamera baru


Apabila terlihat tajuk artikel "Bakti 3 kamera" dan melihat kembali isinya baru saya teringat bahawa kamera seterusnya seperti disebut dalam artikel hilang tercicir ketika menunggang motosikal lalu tidak dapat ditemui. Entah jatuh di mana, saya betul-betul tak sedar. Bila sampai satu tempat tergerak mengambil gambar baru tersedar ia sudah tiada.

Ada disebut ia memiliki zoom 7x. Selepas itu, samada hujung 2011 atau awal 2012 saya membeli kamera baru jenama Olympus juga tetapi dengan zoom 12.5x. Namun ia menghadapi masalah setelah beberapa kali asyik terjatuh keluar daripada sarung lama kamera ('diwariskan' dari kamera ke-2 milik saya) yang semakin longgar penutup lekatnya. Sementara menunggu ia diperbaiki agak lama di kedai saya pun membeli kamera lebih murah yang ada zoom 5x, kali ini dari jenama Nikon awal 2013.

Apabila kamera Olympus 12.5x selesai diperbaiki hampir sebulan kemudian Nikon itu diserahkan kepada isteri. Namun tidak berapa lama kemudian ia jatuh dan rosak lagi lalu saya mengambil kembal untuk kegunaan diri. Kali ini saya membiarkan sahaja Olympus tersebut di kedai selepas dihantar untuk diperbaiki kerana tiada lagi warranty dan bayaran yang perlu dibuat tidak rasa berbaloi lagi. Maka Nikon itulah yang digunakan sejak itu untuk menemani  ke mana-mana sehingga ini.

Saya ceritakan ini agar segalanya terekod kemas dalam kenangan. Ini kerana barang-barang eletronik yang disebut adalah alat-alat yang sangat membantu saya menulis buku mahupun berceloteh di blogspot juga di Facebook. Bila menulis ini baru tersedar, sejak membeli kamera digital pertama tahun 2007 gitu, saya kini menggunakan kamera ke-6. Dan atas asbab menulis tentang ini baru timbul gerak untuk meneliti apakah saya ada menulis apa-apa tentang nasib kamera ke-4, kamera Olympus dengan zoom 7x yang disebut sebagai pengganti dalam artikel Bakti 3 kamera lama dan misi kamera baru.

Ternyata ia memang ada. Pada artikel Makna di sebalik tamatnya perkhidmatan suatu kamera... yang ditulis Julai 2012 malah dihurai dengan lebih terperinci apa yang berlaku pada kamera pertama hingga ke-4. Cuma 'persaraan' kamera ke-5 sahaja belum pernah diceritakan lagi. Ini kerana asalnya saya berhajat untuk menggunakannya kembali setelah siap diperbaiki di kedai. Tetapi saya asyik menangguhkan dari mengambilnya kerana duit yang asalnya mahu dibayar untuk upah pembaikan harus dibelanjakan ke arah lain. Makin lama pula makin rasa tak berbaloi untuk mengambilnya lalu luputlah tempoh setahun untuk berbuat begitu.

Kembali pada hal laptop atau komputer riba. Biar diberitahu sejak memiliki laptop pertama sekitar penghujung 2001 ke awal 2002 komputer sekarang saya sudah masuk laptop ke-5. Harap ia dapat menabur jasa lebih lama dari komputer-komputer sebelum ini. Harap selain buku ke-8 ia dapat menjayakan buku-buku lain juga lebih banyak penulisan di blogspots ditambah peringkat seterusnya usaha kedaulatan Melayu dan Islam terutama melalui HIKMAH. Selesai gerak bercerita tentang ini.



Thursday, June 19, 2014

Perjalanan kecil ke Kelantan : Jejak wasilah kuala ke teluk

Salam. Sampai masa untuk menamatkan siri kecil ini. Bersambung dari Perjalanan kecil ke Kelantan : Tolak Kota Bahru untuk ke Rantau Panjang dan Perak.


Isnin 2 Jun 2014. Setelah bermalam di surau berdekatan kami menziarahi makam watak legenda yang dipanggil Tok Temong, pemimpin perempuan yang bertanggungjawab menabalkan sultan pertama Perak tahun 1528.


Kelihatan bangunan makam di Kampung Temong Hilir, Kuala Kangsar ini telah diperbaiki begitu cantik. Mungkin untuk menerima pertabalan sultan baru Perak. Lihat artikel Rupa baru makam Tok Temong (New look of the tomb of Tok Temong) di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).


Seperti biasa kalau dah sampai di sini rasa tak sah kalau tak melepak sebentar di Sungai Perak berdekatan makam.


Dan kalau dah berada di Kuala Kangsar mesti makan laksa kegemaran di sebuah kedai di Kota Lama Kanan. Mesti juga ziarah masjid lama di mana terdapat batu nesan menandakan tempat ghaibnya sultan kedua Perak.


Perjalanan diteruskan menyusuri Sungai Perak melalui laluan kampung ke Sayong...






Kemudian baru masuk ke pekan.



Naik Bukit Chandan singgah le ke istana hinggap lama yang telah dijadikan muzium. Masih lagi tak buka-buka kerana proses baik-pulih. Entah baik-pulih apa, dah 10 tahun gitu tak siap-siap.


Dah naik Bukit Chandan mesti singgah Masjid Ubudiyah.


Kelihatan di sisi tandu yang digunakan untuk membawa jenazah Sultan Perak ke-34 Sultan Azlan Syah dari istana ke tanah perkuburan. Untuk pengetahuan baginda mangkat beberapa hari sebelum kami sampai.


Kali ini saya berpeluang untuk naik ke menara masjid sampai ke bahagian paling atas. Walhal seingat saya tidak pernah pun terfikir hendak berbuat begitu walaupun dah pergi ke masjid ini entah berapa kali. Entah bagaimana peluang boleh muncul lalu gerak hati menyuruh ikut sahaja. Kelihatan tanah perkuburan diraja Perak di sebelah. Lihat artikel Views from minaret of Masjid Ubudiyah, Kuala Kangsar di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Tentunya kami juga menziarahi makam Sultan Azlan. Al-Fatihah. Lihat Visiting the Perak royal mausoleum after demise of a Sultan.


Anak-anak pula seronok bermain dengan rama-rama yang ditemui di masjid.


Musim mengawan ke hapa, rama-rama ini katanya muncul dengan banyaknya ketika Sultan Azlan dikebumikan Khamis 29 Mei. Seekor rama-rama serupa masuk ke rumah kami hari sebelumnya lalu melekap pada dinding sehingga keesokan hari. Apakah ada kena-mengena dengan kemangkatan sultan selepas Zuhur hari Rabu?


Tempat seterusnya dituju adalah Hulu Kenas untuk bermandi-manda.


Kemudian ke Kampung Semat di Manong memberi salam kepada sultan ke-4 Perak yang dimakamkan di Pulau Semat yang terletak di tengah Sungai Perak.


Perjalanan diteruskan ke Teluk Intan, singgah ke makam watak legenda Keramat Kuala Bidor di Kampung Bahagia.


Masuk bandar Teluk Intan kami ke Kampung Terengganu pula untuk menziarahi makam sultan ke-22 Perak.


Berdekatan situ ada pokok besar yang menjadi semacam penanda arah di sekitar ini.


Singgahlah makan minum. Sempat melihat aliran Sungai Perak berdekatan. Lihat Perak river near junction to Kampung Terengganu.


Untuk menutup perjalanan hari itu yang lebih merupakan ziarah wasilah tokoh-tokoh yang ada kaitan darah dengan keluarga sebelah bapa, kami singgah di masjid lama Kampung Batak Rabit. Tengok-tengok ada pula poster ini.


Kalau menurut apa yang tertera pada atap genting menara masjid ini sudah berdiri sejak tahun 1865. Namun di sebelahnya terdapat tapak untuk masjid yang lebih lama bersama tanah perkuburan keluarga bapa.


Saya tertarik melihat kayu-kayu lama yang dilonggokkan di tapak masjid tersebut. Kalau tak salah ia dicabut dari bangunan masjid sedia ada, setelah sebahagian besar bangunan yang asalnya kayu digantikan dengan binaan batu. Tergerak untuk mengambil sekeping dua kayu buat kenangan. Itulah yang ada terpapar dalam artikel Penambahan hiasan rumahku syurga. Sekian siri kecil ini. :]