Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Saturday, April 09, 2011

Makam panjang Melayu Aceh yang dikelilingi kubur-kubur Cina : Sahabat seperjuangan Sheikh Shamsuddin Al-Sumatrani


Kembali ke rumah ibubapa kami berehat sebentar sebelum bersiap-siap untuk meninggalkan Muar. Esoknya Isnin hari bekerja. Selepas jam 6 petang, selepas bertandang sebentar ke rumah seorang datuk saudara kami pun mengambil jalan lama menghala ke utara.




Kelihatan matahari lewat petang mewarnakan langit begitu cantik.


Selalunya apabila mengikut jalan lama dan sampai ke bandaraya Melaka saya akan melakukan antara dua perkara. Samada meneruskan perjalanan melalui lebuhraya pinggir bandaraya sehingga keluar menghala ke Alor Gajah atau masuk ke Bandar Hilir, singgahlah mana-mana yang terasa nak pergi, kalau tak singgah pun lalu sebelum keluar dari bandaraya. Sebaliknya kali ini timbul semacam gerak untuk ke Bukit Cina.


Sebenarnya ada satu makam yang sudah lama ingin diziarahi di Bukit Cina, sebuah makam lama pejuang Melayu dari Aceh tetapi saya tidak tahu lokasinya. Untuk pengetahuan Bukit Cina dipenuhi kubur-kubur Cina. Menurut ceritanya Sultan Mansur Shah yang memerintah Melaka pertengahan abad ke 15 telah memberikan Bukit Cina untuk dijadikan tempat duduk para pengiring Puteri Hang Li Po yang dikahwini baginda. Tapi setahu saya mereka semuanya memeluk Islam. Maka kuburan Cina yang banyak di Bukit Cina adalah dari zaman kemudian, jauh kemudian... (baca yang tersirat... zaman kiasu...)


Saya terlihat bangunan makam ini di kaki bukit. Apakah ia makam yang dicari?


Rupa-rupanya ia memang makam seorang Islam yang berkaliber tetapi bukanlah makam yang dicari. Namun dari papan maklumat yang ada di situ saya mendapat kepastian akan kedudukan makam yang dicari iaitu di puncak Bukit Cina. Lihat artikel Makam (Tomb of) Habib Omar, Melaka di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).

Kemudian terserempak pula seorang Cina yang sedang beriadah di satu bangsal berdekatan makam. Dia baru selesai bersenam di atas bukit. Untuk makluman Bukit Cina adalah salah satu tempat kegemaran orang Cina berjogging. "Boss, ada tahukah kubur panjang orang Melayu atas ini bukit?" tanya saya. Ternyata dia tahu di manakah kedudukannya lalu menunjukkan arah.


Tapi memandangkan hari sudah senja orang itu berpesan agar naik sahaja lain kali siang hari... takut dah gelap bila naik ke atas, susah pula nak mencari, susah juga nak turun nanti. Katanya lagi di kawasan makam ada ular hitam besar. Saya pula takut kalau ditunggu nanti tak sampai-sampai. Entah bila lagi kami akan ke sini. Sedangkan bila dah sampai pun belum tentu jumpa. Sampai bila nak ditunggu-tunggu? Kami anak beranak pun terus menuju ke atas.



Alhamdulillah berpandukan arah yang ditunjukkan kami dapat menemui makam. Kedudukannya agak jauh juga ke atas kerana Bukit Cina agak lebar dan memiliki 2-3 puncak. Beberapa tahun dahulu saya pernah cuba mencari makam yang sama bersama seorang rakan. Tetapi ketika itu tak jumpa langsung walau sedikit pun kesan, rupa-rupanya kami tersilap kerana sibuk mencari di puncak lain Bukit Cina. Lihat artikel Bukit China (the Chinese Hill), Melaka... yang ditulis lebih 3 tahun lalu.




Oh. Di luar makam ada ditulis perkataan "Aceh Pidie". Tak tahulah siapa yang buat. Tetapi ia merujuk kepada makam panjang yang dikatakan milik Panglima Pidi dari Aceh. Untuk pengetahuan Pidi atau Pidie adalah satu daerah di Aceh. Panglima Pidi ini dipercayai terkorban ketika Aceh membuat serangan besar-besaran terhadap kedudukan Portugis di Melaka tahun 1629. Lihat Makam (Tomb of) Panglima Pidi.



Pemandangan semasa turun dari bukit. Tadi semasa langit masih cukup cerah kami dapat melihat Masjid Al-Azim iaitu masjid negeri Melaka di bawah sana.


Sampai sahaja ke kereta kami terus masuk lalu menuju ke Masjid Kampung Hulu.


Tetapi saya belum mahu singgah ke sana. Saya mahu ke satu makam lain terlebih dahulu. Turun sebentar di Masjid Kampung Keling untuk ke tandas dan mengambil wudhuk. Lihat artikel Masjid (Mosque of) Kampung Keling, Melaka at night di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.



Jalan yang sama di hadapan Masjid Kampung Keling boleh membawa ke makam.


Perhatikan rumah tradisional Melayu di sebelah tokong Cina.


Jalan masuk ke Kampung Ketek.



Saya suka mengambil laluan pejalan kaki kecil di sebelah kanan rumah tradisional.



Pada dinding yang ada terdapat papan tunjuk arah ke makam.



Masuklah ke pintu gerbang.


Ada papan maklumat tentang pemilik makam.


Inilah makam Sheikh Shamsuddin Al-Sumatrani juga dikenali sebagai Sheikh Shamsuddin Pasai,. ulamak dan wali besar yang menjadi penasihat kepada Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam (memerintah Aceh 1607-1636) dan mufti tertinggi kerajaan yang dipanggil Kadhi Malikul Adil (kalau tak salah ingatan). Seperti Panglima Pidi beliau juga dipercayai terkorban ketika Aceh menyerang Portugis di Melaka 1629. Cerita tentang beliau telah dibuat beberapa kali di blogspot ini. Tetapi baru malam tadi saya membuat satu di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART). Lihat Makam (Tomb of) Sheikh Shamsuddin Sumatrani. Dari papan maklumat di makamnyalah saya dapat tahu tentang kewujudan makam Panglima Pidi di Bukit Cina. Tetapi tu le... setelah berapa lama, baru dapat menjejakkan kaki ke sana.




Alhamdulillah, tanpa dirancang saya dapat menyempurnakan hajat menziarahi makam Panglima Pidi yang datang seiring dengan Sheikh Shamsuddin, setelah lebih 3 tahun menyimpan hajat. Kami pun melangkah masuk ke Masjid Kampung Hulu dengan senang hati.




Bagi kami suami isteri berziarah, bersolat dan beriktikaf sebentar di masjid ini sudah jadi seperti satu kewajiban setiap kali singgah di bandaraya Melaka.



Seperti biasa kami turut menziarahi makam ulamak Sayyid Abdullah Al-Hadad di hadapan masjid dan melihat kuburan lama lain yang ada.



Ini pula adalah bangunan PWTC dilihat apabila kami sampai ke Kuala Lumpur lewat malam.






Saya tak tahu sejak bila ia dibuat begini. Nampaknya dah ada wayang free besar di PWTC. Tamatlah cerita. Selepas ini saya mahu ke Putrajaya menghadir majlid Maulidur Rasul dan Hol almarhum Sultanul Awliya Sheikh Abdul Qadir Al-Jilani ni Masjid Besi. Tapi layan cerita Bollywood bertajuk "Robot' di TV2 sat. Selamats... :]



Makam Sultan Alauddin Melaka, kesan banjir dan ukiran lidah terjulur

Meneruskan proses melepaskan cerita-cerita dari perjalanan-perjalanan kecil yang dibuat dalam masa terdekat. Mari... :]


Awal pagi Sabtu minggu lepas saya dan keluarga berlepas meninggalkan Bandar Tasik Puteri untuk balik bercuti hujung minggu di rumah ibubapa di Muar.



Kami mengambil jalan lama ke selatan lalu singgah bersolat Subuh di Beranang. Lihat artikel Mosque of Raja Alang in Beranang revisited di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.



Kalau tak salah ingatan ini adalah keadaan semasa lalu di pekan Mantin.



Bukit-bukau yang membawa ke Seremban pun mula kelihatan.


Di ibunegeri Negeri Sembilan itu kami berhenti sebentar untuk sarapan.


Hampir tengahari baru sampai ke Muar. Bukan apa, singgah di Melaka berehat sebentar di sebuah masjid. Lihat artikel Masjid (Mosque of) Laksamana Hang Tuah, Duyung, Melaka di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).




Sampai ke kampung kami harus bersiap cepat untuk ke satu majlis kahwin.



Kemudian ada satu lagi jemputan perlu dipenuhi, selepas itu baru dapat menyambung rehat.


Malamnya kami keluar berjalan-jalan di bandar Muar. Lihat Muar's very own Uptown. Selepas makan bersama keluarga di Bentayan baru kami kembali ke rumah...



Esok pagi Ahad kami terus menuju ke stesyen bas untuk sarapan nasi beringin kegemaran.



Ini diikuti hidangan kopi enak di kedai Kopi 434. Sengaja saya ambil gambar gajah kerana sejak kebelakangan ini seronok minum kopi gajah, bukan kopi cap gajah... tapi bijiannya jenis yang dipanggil elephant bean kerana saiz yang lebih besar dari biasa...



Puas makan dan minum kami menuju ke Pagoh.


Kami ingin menziarahi makam Sultan Alauddin Riayat Shah di Kampung Raja, Pagoh yang merupakan satu-satunya makam Sultan Melaka yang masih wujud hingga sekarang. Semasa kembali bercuti raya tahun baru Cina 2 bulan lepas kami tidak dapat ke sini kerana banjir yang melanda banyak kawasan di selatan Semenanjung. Lihat artikel lama Balik Muar Raya Cina : Mencari makam Panglima Lidah Hitam dan bermain banjir di Pagoh dan Kota Buruk.




Ini ialah ziarah pertama kami ke makam Sultan Alauddin sejak setengah tahun lalu. Kali ini kami mengambil lebih masa untuk duduk di sekitar makam dan saya juga mengambil gambar setiap batu nesan Aceh yang ada dari setiap 4 sudut. Ini dibuat agar gambar dapat ditatap dengan harapan ada yang faham tulisan Khatnya dan mampu membuat terjemahan dari bahasa Arab. Untuk apa? Lihat artikel Batu-batu nesan di makam Sultan Alauddin Melaka (Tombstones at the tomb of Sultan Alauddin of Melaka). Lihat juga The tomb of Sultan Alauddin Riayat Shah of Melaka revisited.



Seterusnya kami melawat masjid lama ini. Lihat Revisiting the old mosque of Olak Sepam.


Pada rumah di sebelah masjid masih boleh kelihatan kesan lumpur dari banjir yang melanda 2 bulan lalu.


Kesan banjir juga boleh dilihat di pekan Panchor yang turut terletak di tepian Sungai Muar.



Teringat selepas meninggalkan Pagoh ketika cuti hari raya Cina saya bercadang mahu ke Panchor. Tapi sampai ke satu simpang saya telah diberitahu pekan itu ditenggelami air dan jalanraya yang ada tidak boleh digunakan.


Dari Panchor kami menyeberangi Sungai Muar lalu pergi ke pekan Grisek.



Cukuplah berjalan-jalan melihat keadaan pekan yang namanya serupa satu tempat di Pulau Jawa... Grisek juga, tempat Wali Songo pertama iaitu Maulana Malik Ibrahim menjalankan aktiviti sehingga dikenali sebagai Sunan Grisek. Saya juga mengambil peluang melihat rupa Sungai Muar dari sebelah sini untuk perbandingan. Lihat The Muar river from Pagoh to Grisek.



Setelah beberapa lama berjalan sampailah masa untuk kembali ke rumah ibubapa. Saya mengambil jalan melalui pekan Bukit Gambir.


Sampai di satu bahagian kelihat satu perhentian bas yang menggunakan kayu-kayu lama. Terpegun saya melihat bentuk yang saya suka panggil sebagai lidah terjulur. Kerana ini jarang sekali ditemui di luar Perak. Selain itu ia cuma terdapat di sebahagian dari Selangor, Kedah, Perlis dan Pulau Pinang.


Ke hadapan lagi kelihatan pula sebuah restoran memakai ukiran serupa. Apakah maknanya ini? Apakah ia berkait dengan penemuan yang akan dibuat lewat petang nanti? Untuk makluman ini adalah artikel ke 828 di blogspot ini. Kita rehat sebentar... ]


Friday, April 08, 2011

Kesegaran udara Janda Baik


Seperti dijanjikan dalam artikel Jalan-jalan Putrajaya dan majlis maulud/hol yang akan datang kita cerita pula tentang perjalanan terbaru ke Janda Baik, kalau dikira dari hari ini ia berlaku hampir 2 minggu lalu. Mari. :]


Sabtu 27 Mac kami anak-beranak keluar ke Tasik Titiwangsa, Kuala Lumpur.

Kami mahu ke stadium tertutup untuk satu acara. Turut ikut sama adalah seorang rakan yang kiranya adik angkat isteri.


Kami mahu menghadiri satu majlis perkahwinan.


Seorang rakan lain menjemput kami kerana ia adalah majlis perkahwinan dua orang adiknya dengan pasangan masing-masing.


Menarik juga majlis yang diadakan dalam stadium tertutup ini.


Ini adalah pemandangan Tasik Titiwangsa berlatarbelakangkan pusat bandaraya KL dilihat apabila kami keluar...


Dari sana kami masuk ke Jalan Gombak naik menghala ke Pahang.



Singgah sebentar menziarahi makam Sheikh Muhammad Nur, solat di masjid Sungai Cincin.


Kami terus menelusuri Jalan Gombak masuk ke jalan lama menuju ke Pahang. Ke hadapan sedikit kami berhenti lagi.


Bukan apa. Saja tengok gelagat haiwan. Oh, baru teringat. Sebelum itu saya ada singgah untuk mengambil gambar sebuah surau. Lihat artikel Surau (Small praying hall of) Silaturrahim, Gombak di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).


Ke hadapan lagi pula saya masuk ke satu jalan dalam tidak berapa jauh dari jalan besar merangkap jalan lama ke Pahang. Ada satu kuil dengan suasana tenang.


Jangan ingat saya nak sembahyang cara India pula. Saya suka melihat sungai yang ada. Kiranya inilah kali pertama saya singgah setelah beberapa tahun. Isteri, anak dan adik angkat isteri menunggu sahaja di dalam kereta.


Tidak lama kemudian sampai ke Genting Sempah.

Perjalanan diteruskan ke Janda Baik. Sampai sahaja ke kampung pertama yang ada iaitu Kampung Sungai Sum Sum kami singgah di sebuah warung untuk hidangan enak sup tulang.




Seterusnya kami berjalan naik ke sebuah bungalow yang terletak tinggi di satu lereng bukit. Berikut adalah klip-klip video yang menunjukkan pemandangan kawasan di sekitarnya.









Tempat ini memang cantik. Untuk gambar-gambar lihat artikel The hillside resort called Saufiville di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.





Malamnya kami makan di sebuah restoran di kampung lain dalam Janda Baik iaitu Kampung Cheringin.


Kemudian kami pergi ke padang sekolah berdekatan masjid dan Pulau Santap. Kebetulan malam itu ada pertunjukan muzik.



Esoknya pagi Ahad kami bersedia untuk berjalan-jalan lagi. Oh, setelah beberapa lama baru saya tergerak untuk membuat satu artikel tentang surau tempat saya biasa berehat di Janda Baik untuk blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART). Lihat artikel Surau (Small praying hall of) Sungai Chemperoh, Janda Baik .




Dari surau kami berjalan kaki ke rumah penulis buku politik S. H. Alattas yang juga dikenali sebagai Pak Habib. Lihat Al-Rasyid going around Pak Habib's place. Ada gambar Al-Rasyid posing macam katun Jepun...


Seterusnya kami singgah di rumah seorang rakan. Al-Rasyid melihat kolam di hadapan rumah.


Kemudian kami menaiki sebuah bukit untuk melihat pemandangan.


Di bukit ini ada sebuah hotel. Selepas itu kami singgah ke masjid. Lihat Masjid jamek (Main mosque of) Janda Baik. Untuk artikel akan datang saya ada mengambil gambar dekat batu-batu nesan yang ada di makam Sultan Alauddin Riayat Shah Melaka di Pagoh, Muar untuk diteliti mereka yang tahu membaca tulisan khat Arab. Turut dipaparkan nanti adalah makam panjang seorang pahlawan Aceh yang dikelilingi tanah perkuburan Cina, di atas Bukit Cina, Melaka. Tunggu. :]