Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Wednesday, December 19, 2018

Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Antara tarikan purba kuil Preah Vihear dengan panggilan keMelayuan Kampong Cham

Salam. Malam ini saya ada sedikit kekuatan dan kelapangan untuk menyambung penceritaan perjalanan saya dan keluarga ke Cambodia dan Thailand 22 November hingga 3 Disember lalu, Masuklah kepada hari ketiga perjalanan. Bersambung daripada artikel Jejak empayar Funan dankerajaan-kerajaan berkaitan - Angkor Wat dan kuil-kuil lama di sekitar.


Awal pagi Sabtu 24 November 2018. Kami menunggu di hadapan rumah peranginan yang menjadi tempat kami menginap di Siem Reap selama 2 malam.


Kami mahu bergerak ke kuil purba Preah Vihear yang terletak di sempadan utara Cambodia dengan Thailand. Kami telah membeli tiket bas untuk ke bandar terdekat di sana.


Kami dibawa dengan tuk tuk ke stesyen bas yang terletak di luar timur bandar raya Siem Reap.





Ini stesyen basnya. Di Cambodia ini konsepnya syarikat-syarikat bas utama memiliki stesyen sendiri di bandar-bandar.





Selepas jam 8 bas pun sampai lalu kami pun menaikinya.


Walaupun disebut sebagai bas ekspress ia ada mengambil penumpang di beberapa perhentian di sepanjang perjalanan. Bila tempat duduk penuh diberikan pula kerusi-kerusi kecil untuk duduk di bahagian tengah iaitu laluan orang berjalan.


Adapun destinasi kami adalah bandar kecil Sra'aem yang terletak lebih kurang 200 km ke timur laut Siem Reap. 


Dari Sra'aem boleh dapatkan teksi atau sebagainya hingga ke kaki gunung di sempadan Cambodia-Thailand. Di kaki gunung kena beli tiket masuk ke kuil berharga US$10 untuk satu kepala. Kemudian naik bonceng motosikal atau kenderaan 4WD pada kadar US$5 sekepala untuk sampai ke puncak di mana terdapat kuil purba Preah Vihear.


Beginilah rupa bahagian hadapan kuil.


Kedudukan di atas puncak gunung yang bersambung dengan dataran tinggi dalam negara Thailand memberikan pemandangan menakjubkan ke atas dataran rendah yang membentuk sebahagian besar Cambodia...


Namun didapati bas menuju ke arah Kampong Cham di tenggara Siem Reap. Ini adalah jauh mencapah dari laluan ke Sra'aem dan kuil Preah Vihear.


Nasib baik ada seorang pembantu bas boleh bercakap bahasa Melayu. Beliau memberikan jaminan bahawa tiket-tiket yang kami beli daripada ejen ketika hari pertama di Siem Reap memang boleh membawa ke Sra'aem. Cuma kena tukar naik lagi satu bas.


Tempat pertukaran itu terletak di Kampong Thom. Kami harus bertukar naik bas dari Phnom Penh ke Sra'aem. Kebetulan tidak lama selepas sampai ke tempat tersebut bas dari Phnom Penh pun sampai. Kami pun mengalihkan beg-beg ke dalam bas.


Tempat pertukaran itu adalah kawasan rehat bagi syarikat bas yang kami gunakan. Menjadi kebiasaan di Cambodia bas untuk perjalanan lebih 100 km akan berhenti di sekurang-kurangnya satu tempat rehat.


Tetapi kami akhirnya membuat keputusan untuk naik kembali bas ke Kampong Cham. Setelah beberapa lama bas mengalami kerosakan.


Kenapa batalkan niat ke Sra'aem dan kuil Preah Vihear? Kerana dah lari bajet masa. Daripada satu segi kami sudah tersilap membeli tiket. Sepatutnya ada cara dan laluan lain boleh sampai ke Sra'aem dalam tempoh 3-4 jam dari Siem Reap. Sebaliknya kami sampai ke tempat pertukaran pun sudah jam 10.40 iaitu setelah lebih dua setengah jam perjalanan.



Menurut Google Map laluan jauh yang dibuat supaya boleh bertukar menaiki bas dari Phnom Penh boleh dicapai dalam masa kurang 6 jam. Hakikatnya tidak. Kami diberitahu dari tempat pertukaran memerlukan masa 7 jam untuk sampai ke Sra'aem. Kalau begitu dekat jam 4 petang baru sampai. Kat sana kena dapatkan kenderaan lain untuk bergerak lagi 30 km ke pintu masuk ke laluan naik kuil di kaki gunung sedangkan kuil pula tutup jam 5. Memang tak dan. Ertinya kena bermalam di Sra'aem, esoknya baru boleh naik ke kuil Preah Vihear untuk menikmati kesan-kesan purba berserta pemandangan indah. Selepas itu harus tidur lagi di Sra'aem kerana keesokan paginya baru boleh mendapatkan bas menuju ke arah Phnom Penh.


Ah. Memang lari bajet masa kalau begitu sedangkan terdapat banyak lagi tempat mahu disinggahi di Cambodia kemudian masuk ke Thailand sebelum kembali ke Malaysia melalui jalan darat selewatnya 3 Disember 2018. Dah lah perlu menginap 2 malam di Sra'aem nanti nak Kampong Cham seperti dirancang selepas itu pun agak susah dari sana. Maka itu dibuat keputusan naik kembali bas ke Kampong Cham. Nasib baik kerosakan yang rupanya menjadi kebiasaan bagi bas-bas di sana dapat diperbaiki walaupun memakan masa lalu kami pun sampai jam 1.18 petang.


Nampaknya hajat kami mahu melawat kuil Preah Vihear harus ditunda ke suatu waktu yang lain. Sekurang-kurangnya kami lega dah sampai ke Kampong Cham yang memang termasuk dalam destinasi yang dirancang, cuma asalnya ia mahu dijejaki selepas kuil Preah Vihear. Penat wooo 5 jam dalam bas. Kami pun mendapatkan tuk tuk ke hotel. Dalam perjalanan itu dapatlah melihat keadaan Kampong Cham. Lihat artikel Early look at Kampong Cham di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Selepas check in di hotel lalu berehat sebentar kami naik tuk tuk yang sama lalu dibawa ke kawasan pasar.


Di situ ada satu tempat makanan halal. Alhamdulillah, kami pun layan makan tengah hari.


Selepas itu kami meminta agar dibawa ke satu kuil lama bersejarah.


Ia didirikan lebih 800 tahun lalu. Lihat artikel Kuil (Temple of) Nokor Bachey, Kampong Cham di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART)
.

Seterusnya kami meminta dibawa melihat masjid-masjid lama berdekatan. Pemandu tuk tuk kami yang beragama Buddha pun membawa menaiki jambatan menyeberangi Sungai Mekong.


Di Kampong Cham inilah kami pertama kali kami melihat sungai sepanjang 4,350 km ini, sungai ke-12 terpanjang di dunia. Walaupun kedudukan belah sini adalah lebih 400 km jauh dari kuala di selatan Vietnam lebarnya mencapai 1 hingga 1.5 km. Lihat Mekong river from the bridge at Kampong Cham.


Kampung-kampung Melayu Islam banyak terdapat di seberang.


Di sini kami sempat menziarahi dua buah masjid termasuk satu yang katanya didirikan di atas tapak masjid lama yang sudah wujud lebih 400 tahun lalu. Lihat Masjid (Mosque of) al-Ikhsan, Kampong Cham diikuti Masjid (Mosque of) ar-Rahmah, Kampong Cham.


Saya sempat melihat pemandangan sungai juga bandar daripada tebing di seberang dan dari atas sebuah menara berdekatan. Selepas itu kami kembali menghala ke bandar. Lihat Mekong river from a part across Kampong Cham town diikuti Views from the French tower at Kampong Cham.


Kami dibawa ke masjid utama yang terletak di selatan bandar Kampong Cham. Lihat Masjid jamek (Main mosque of) Kampong Cham.


Selepas itu kami berehat minum air kelapa dan tebu sambil melihat pemandangan daripada tepian Sungai Mekong. Lihat Mekong river from southern side of Kampong Cham town. Sekarang biar dikongsikan satu cerita tentang asal usul orang Melayu atau lebih tepat, orang Melayu Cham yang menjadi penduduk utama Islam dalam kerajaan atau negara Cambodia/Kemboja yang dikuasai orang bangsa Khmer yang majoritinya beragama Buddha.


Adapun orang Melayu di Cambodia rata-rata adalah orang Melayu Cham yang berasal daripada kerajaan Champa satu kerajaan lama Melayu yang kini telah 'ditelan' menjadi separuh daripada negara Vietnam. Pemandu tuk tuk memberitahu Kampong Cham adalah tempat pertama orang Melayu Cham mendarat menggunakan laluan Sungai Mekong setelah kerajaan Cham pertama kali mengalami kekalahan besar oleh puak Dai Viet yang berasal daripada selatan China iaitu di sekitar Hanoi sekarang. Dia memberitahu ini berlaku lebih 500 tahun lalu. Memang sejarah ada menyebut kerajaan Champa mula jatuh ke tangan Dai Viet pada tahun 1471 Masihi. Ketika itu kerajaan utama Champa di bahagian tengah Vietnam hancur digasak tentera Dait Viet. Yang tinggal kerajaan-kerajaan bawahannya di selatan yang kemudian ditakluki sedikit-sedikit demi sedikit sehingga hilang langsung nama Champa dalam peta-peta rasmi selepas pertengahan abad ke-19.

Menariknya menurut pemandu tuk tuk kejatuhan Champa berlaku akibat perempuan. Pihak Dai Viet sudah lama mengidam mahu menakluki Champa tetapi tidak berjaya disebabkan pertahanannya yang kuat. Secara simboliknya pertahanan ini terkait dengan pokok-pokok bunga chempaka yang ditanam mengelilingi istana raja. Dai Viet pun memulakan muslihat dengan menghantar seorang perempuan cantik menghampiri istana Champa.

Kehadiran ini pada mulanya disedari oleh panglima-panglima besar Champa. Lalu mereka mula bergaduh disebabkan berebut seorang perempuan. Mendengarkan kekecohan tersebut raja memerintahkan agar perempuan itu dibawa masuk ke dalam istana. Baginda ingin melihat wanita bagaimanakah ini sehingga dapat membuat panglima-panglimanya berbalah.

Ternyata perempuan itu memang sangat cantik sehingga raja pun jatuh hati. Raja pun mengajaknya untuk berkahwin lalu diberikan syarat - Raja mesti membenarkan ahli keluarga dan saudara mara perempuan itu masuk menetap menjadi sebahagian daripada warga istana. Raja pun bersetuju lalu ahli keluarga dan saudara mara dibawa masuk dalam jumlah 50 orang gitu dari kalangan puak Dai Viet. Tidak lama kemudian mereka mendapat kedudukan-kedudukan istimewa dalam istana.

Setelah melahirkan beberapa orang anak baru muslihat seterusnya dilaksanakan. Perempuan cantik yang sudah menjadi permaisuri Champa itu pura-pura sakit. Ada pula tabib bersekongkol menyatakan bahawa beliau sakit kerana terhidup bau bunga chempaka yang mengelilingi pagar istana. Raja dinasihatkan agar memotong semua pokok jika mahu permaisuri pulih. Pada mulanya baginda enggan. Namun lama-lama termakan 'nasihat' tabib dan pujuk rayu isteri lalu habis diratakan semua pokok.


Hal ini rupa-rupanya menimbulkan kemarahan para pembesar baginda termasuk yang beragama Islam. Akibatnya raja dibunuh mereka (ini kata pemandu tuk tuk le) lalu permaisuri naik memangku takhta. Selepas itulah permaisuri bertindak untuk fasa muslihat seterusnya. Pembesar-pembesar raja pula dibunuhnya sementara saudara mara permaisuri daripada kaum Dai Viet mencengkam kuasa. Dalam keadaan itu tentera Dai Viet dari luar masuk lalu dapat mengalahkan Champa dengan mudah, Mereka membunuh segala orang Melayu yang sudah ramai Islam. Sebahagian dapat lari lalu mudik Sungai Mekong dengan beberapa kapal besar.

Penempatan pertama mereka di bumi Kemboja didirikan di Kampong Cham. Daripada situlah mereka masuk ke bahagian-bahagian lain negara. Rasanya cukuplah berkongsi cerita ya. Nak lebih lanjut sila tanya kepada orang lain.


Tuesday, December 18, 2018

Antara dunia keintelektualan dan akal logik dengan dunia kesufian dan pengalaman mistik

Hari ini tarikhnya cantik, 18/12/18. Terasa harus dipersembahkan satu artikel baru di blogspot ini, kalau boleh cerita sambungan iaitu hari ketiga perjalanan di Cambodia dan Thailand 22 November hingga 3 Disember lalu. Tapi tak sempat kerana ia memerlukan sejumlah artikel sokongan dibuat terlebih dahulu sedangkan hari ini saya sibuk dengan pelbagai urusan. Oleh itu biar dikongsikan satu gerak penulisan kecil yang tercetus selepas tengah malam lalu dipaparkan di Facebook…




AL-GHAZALI VS AL-JILANI - MANAKAH PILIHAN KALIAN?

Dunia pemikiran dan keintelektualan Islam sering mengangkat Imam Al-Ghazali sebagai tokoh tersohor dalam dunia itu. Dunia sufi dan tasawuf pula mengangkat Sheikh Abdul Qadir al-Jilani sebagai tokoh paling tinggi dan utama. Walaupun sudah mengenali nama Al-Ghazali juga sedikit penulisan beliau terutama daripada kitab Ihya Ulumiddin sejak berumur awal 20an lagi baru kini saya terpanggil untuk meneliti pemikiran beliau. Nama Al-Jilani dan penulisan-penulisan atas namanya (beliau sebenarnya tidak menulis tetapi syarahan-syarahan beliau dicatatkan orang) pula saya cuma kenal selepas berumur lebih 25 tahun. Selepas masuk umur 30 tahun baru menekuni tulisan-tulisan beliau.

Ketika mahu meneliti pemikiran Al-Ghazali baru tersedar bahawa beliau hidup sezaman dengan Al-Jilani. Al-Ghazali hidup 1058-1111 Masihi, Al-Jilani dikatakan hidup. 1077–1166. Al-Ghazali lahir dan wafat di Tous, Iran sekitar 1,700 km ke timur Baghdad tetapi pernah menjadi ‘profesor’ besar di Universiti Nizamiyah di kota besar tersebut 1091-1095. Al-Jilani pula lahir di Jilan, juga dalam wilayah Iran ataupun Parsi sebelum berpindah ke Baghdad pada umur 18 tahun. Cuma saya tak pasti di manakah Jilan yang dimaksudkan. Wikipedia menyebutnya sebagai sebuah kampong lama 40 km di selatan Baghdad. Google Map menunjukkan Jilan sebagai satu tempat lebih 1,300 km ke timur kota itu menghala ke Tous.

Al-Ghazali naik sebagai seorang intelektual besar dalam ilmu fiqah seawal umur 27 tahun lagi sebelum diberikan kedudukan formal intelektual tertinggi di Baghdad pada tahun 1091 iaitu pada usia 33 tahun. Pada tahun 1095 beliau mengalami krisis spiritual lalu meninggalkan segala kedudukan dan kemewahan untuk menjadi seorang faqir sambil mendalami ilmu kesufian. Pada tahun yang sama Al-Jilani yang juga sudah mendalami pelbagai jenis ilmu termasuk fiqah berhijrah ke Baghdad untuk mendalami lagi pengetahuan pada umur 18 tahun. Tetapi menurut ceritanya beliau ditahan daripada masuk ke dalam kota lalu berlegar-legar di luar sebagai seorang majnun selama 7 tahun. Apabila masuk ke Baghdad terus menerima ijazah tinggi kesufian. Ini harus berlaku pada tahun 1102.

Al-Ghazali dikatakan menghabiskan masa di Damsyik dan Baitulmaqdis, ada menziarahi Mekah dan Madinah tahun1096 sebelum kembali ke Tous lalu beruzlah atau menyendiri selama beberapa tahun. Selepas berjaya dipujuk baru beliau kembali ke Baghdad untuk mengajar tahun 1106 tetapi kembali sebelum ke Tous tahun 1110 lalu wafat di sana 1111. Al-Jilani pula menjadi pengembara selama 25 tahun. Tahun 1127 baru beliau dikatakan hidup setempat lalu mula mengajar di Baghdad di mana beliau kemudian dikenali sebagai Sultanul Awliya iaitu raja para wali sehingga wafat dan dimakamkan di sana 1166.

Melihat pada tahun-tahun dan apa yang berlaku dalam kehidupan kedua-dua tokoh besar ini kelihatan mereka tidak pernah atau tidak sempat bertemu antara satu sama lain. Tetapi melihat pada kehidupan kesufian kedua-dua tokoh ada kemungkin pernah berlaku pertemuan sekurang-kurangnya dalam bentuk batin. Al-Ghazali menulis kitab besar beliau Ihya Ulumuddin selepas mendapat kesedaran Tasawuf tinggi. Ini dikatakan berlaku pada penghujung abad ke-12 Masihi (tiada tahun tepat diberikan). Cuma berdasarkan cerita perjalanan hidup beliau besar kemungkinan kitab tersebut dikarang antara tahun 1096 dengan 1106. Al-Jilani pula memang sudah menjadi seorang sufi besar seawal umur 25 tahun lagi iaitu pada tahun 1102. Tetapi bermula tahun 1127 baru ini dipertontonkan kepada umum sehingga dikatakan kakinya memijak tengkuk semua wali yang ada di dunia ini.

Penulisan-penulisan Al-Ghazali selepas menjadi seorang sufi menyentuh perkara kebatinan tetapi cuba diselarikan dengan pemikiran logik ilmu kalam dan mantik. Sebab itu beliau diangkat sebagai tokoh tinggi pemikiran Islam. Penulisan-penulisan Al-Jilani pula lebih berunsur karamah dan kewalian tanpa ada keperluan untuk memuaskan keperluan logik akal. Antara dua pendekatan ini yang manakah pilihan kalian?