Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Saturday, June 12, 2010

Mereka yang mengambil kesempatan atas kelompongan sejarah...

Syah Alam So'od Tabim Kaifa Gigi Kapak Haprak Gila Takhta...

Tersebutlah kisah seorang raja dan rombongannya melarikan diri dengan kapal dari serangan ganas tentera Ayam. Sampai ke kuala sebuah sungai yang kelihatan selamat dari pandangan musuh mereka pun cuba mendarat. Malangnya tiada tebing yang terang untuk kapal mahupun sampan masuk. Semua bahagian antara daratan dan air ditumbuhi pokok-pokok sederhana tinggi yang keluar dari lumpur.

Ketika raja sedang pening memikirkan jalan terbaik untuk naik ke darat, seorang panglima datang menghadap.

"Ampun tuanku beribu-ribu ampun sembah patik harap diampun."

"Ya panglima, ada apa-apa perkhabaran menghadap beta?"

"Begini tuanku, patik ada cadangan bagaimana kita mahu masuk ke darat."

"Hmm..." jawab raja. "Apakah jalannya panglima?"

"Begini tuanku," kata panglima. "Kapal kita tidak boleh terus duduk di kuala sungai, takut musuh yang mengejar nampak."

"Ya!" kata raja. "Beta tahu keadaan itu."

"Kita juga sudah kekurangan bekalan makanan termasuk air tawar. Jadi nak tak nak kita tetap perlu naik ke daratan".

"Ya. Beta pun tahu itu juga."

"Begini tuanku," panglima merapati raja. "Apa kata kita angkat kapal ini naik atas pokok terus masuk ke darat."

"Hah?" raja terperanjat. Cadangan tidak masuk akal apakah ini fikir baginda.

Panglima mula tertawa. "Ala... patik gurau je. Nak bagi tuanku hilang tension..." dia tersengih pula.

Raja mula naik angin. "Kepala bapak engkau!" baginda menyergah.

Sejak itu cadangan panglima tersebut menjadi gurauan anak kapal lain. Asal terjumpa je panglima mereka akan menyergah "Kepala bapak engkau!", asal jumpa je "Kepala bapak kau!"

Disebabkan dah selalu sangat menyebut "Kepala bapak kau" ia mula disingkatkan. "Pala bapak kau" boleh jadi "bapak kau" dan akhirnya "ba kau". Oleh kerana maki-hamun gurauan ini tercetus akibat cadangan bodoh mengangkat kapal ke atas pokok di kuala sungai, pokok itu pula disebut pokok "bapak kau" dan akhirnya pokok "bakau". Itulah asal-usul nama pokok-pokok yang tumbuh dari dalam lumpur di kuala sungai.

Amacam... logik tak ceritanya? Apsal plak tak logik? Logik dia lebih kurang sama pasal rombongan dari satu benua muncul di Tanah Melayu dan mendarat di kaki satu gunung. Kemudian sang raja menyuruh orang-orangnya meninjau sekitar gunung untuk mencari sesuatu. Bila orangnya balik raja pun bertanya yang bunyinya lebih kurang begini: "Siapa ada?". Kononnya disebabkan pertanyaan raja tersebut yang bunyinya adalah "Ju rai" dalam bahasa mereka, maka itulah asal-usul nama gunung tersebut sehingga dipanggil Gunung Jerai. Bangang ke hapa? Jadi Gunung Jerai tu Gunung "Siapa ada" ke?

Tuan-tuan dan puan-puan, sejak beberapa tahun kebelakangan ini kita dapat melihat banyak orang yang mengaku berketurunan raja kemudian cuba mengisytiharkannya kepada khalayak ramai. Diakui memang ada di antara mereka yang betul-betul berketurunan raja tetapi baru kini mengetahuinya akibat salasilah keluarga telah digelapkan sekian lama atas beberapa sebab. Antara sebab yang biasa kita dengar adalah merajuk kerana berlaku sesuatu yang menyebabkan nenek-moyang dahulukala lari meninggalkan istana lalu membuang gelaran raja. Ada pula yang nenek-moyangnya membuang gelaran kerana tidak mahu anak-cucu keturunannya terus diburu dan dibunuh musuh.

Meminjam cara bercakap golongan "realiti mutlak", mereka yang merasakan sejarah versi mereka sahaja yang 100 peratus betul, kita semua tahu betapa sejarah kita telah digelapkan penjajah terutama Inggeris sehingga wujud kelompongan tertentu dalam sejarah kita. Dan memang kita semua tahu betapa raja-raja yang ada sekarang boleh kata kesemuanya dapat menduduki takhta atas campurtangan penjajah yang sering memilih kerabat diraja yang sanggup menurut kata-kata mereka seraya membuang kerabat yang menentang keluar terus dari istana.

Masalahnya kelompongan sejarah dan fakta wujudnya kenaikan raja atas pilihan penjajah telah membuka ruang untuk ramai pihak lain pula membuat pengakuan yang bukan-bukan. Ibarat anai-anai yang keluar beramai-ramai dari tunggul pokok yang buruk mereka menggunakan sumber-sumber sejarah separuh sahih lalu dijalin dengan cerita-cerita akuan puak-puak sendiri untuk mengetengahkan diri sebagai waris 'realiti' lagi 'mutlak'.

Hmm. Saya rasa tak perlulah dipanjangkan sangat cerita ini. Kita sudah dengar 2-3 kes orang mengaku Sultan Melaka sehingga masuk suratkhabar, ada pula kes orang mahu menuntut gelaran dan pangkat istana kerana katanya sudah tamat sumpah 7 keturunan. Ada yang sudah mewar-warkan diri sebagai waris puteri yang hilang di kala negeri tempatnya duduk sedang mengalami masalah yang melibatkan takhta. Kes jadi putera-puteri ni sudah banyak sangat saya dengar terutama dalam lingkungan mereka yang terlibat dengan dunia persilatan dan perubatan sehingga ke tahap batin.

Kalau ikutkan, takda le pelik sangat tentang ini semua kerana kita juga telah mendengar kes orang mengaku jadi Nabi dan Rasul. Di luar pandangan media, saya sudah terjumpa kes orang mengaku Nabi Khidir, Saidina Ali, Sultan Malikus Salih, Sultan Iskandar Muda atau penjelmaan semula nama-nama besar ini. Tetapi paling parah apabila ada gerombolan yang terus mahu mengangkat kaum-kerabat mereka sebagai para pemerintah mutlak yang kononnya memiliki jajahan takhluk yang meliputi seluruh Nusantara, Indo-China, sebahagian India juga Australia. Walaupun penipuan mereka telah disedari ramai apabila perkataan Arab Sayyam pun mahu dikatakan berkait dengan bangsa mereka, penipuan tetap diteruskan dengan cara lebih licik kononnya mahu mengaku sebagai pembela bangsa Melayu dalam blogspot baru dan majalah sedangkan dahulu merekalah yang paling sibuk mencanang bahawa bangsa Melayu tidak pernah wujud kecuali satu konsep atau terma baru ciptaan penjajah semata-mata.

Sebenarnya kalau nak bergaduh pasal bab warisan raja ni takkan habis cerita. Biar saya cerita bab Perak negeri yang begitu rapat dengan saya. Kebelakangan ini ada kes orang yang menamakan dirinya Raja Ahmad Nasir meminta agar dijadikan salah satu raja bergelar Perak kerana katanya sudah tamat sumpahan 7 keturunan sejak Sultan Idris I menaiki takhta Perak kira-kira seabad lalu. Saya rasa bab dia mengaku keturunan dari kekanda sulung Sultan Idris itu tiada masalah. Tetapi apakah yang menyebabkan beliau begitu istimewa berbanding ramai lagi kerabat diraja Perak yang bersepah sana sini? Memang pun ramai yang tidak lagi memakai gelaran raja atas sebab-sebab tertentu. Perlukah sangat kita menuntut kembali gelaran itu untuk menyedapkan hati sendiri?

Seorang ahli perniagaan yang mengenalkan diri sebagai Raja Norjan Shah mengaku sebagai Sultan Melaka atas dasar beliau katanya adalah keturunan Sultan Abdullah Muhammad Shah, Sultan ke 22 Perak. KeSultanan Perak memang diketahui berasal dari keSultanan Melaka. Namun apakah istimewanya Norjan berbanding ramai lagi keturunan Sultan Abdullah yang juga memiliki darah diraja Melaka?

Ada pula mereka yang mengaku layak menaiki takhta Melaka kerana kononnya berketurunan Sultan Mahmud mangkat dijulang, raja terakhir Johor dari keturunan Raja Melaka. Kalau betul pun mereka keturunan Sultan Mahmud, saya rasa semua orang yang mengkaji tahu bahawa Raja-raja Johor dahulukala adalah anak Sultan Melaka dari belah ibu keturunan Bendahara sedangkan Sultan Perak adalah dari belah ibu gahara atau darah raja.

Namun untuk mengatakan keSultanan Perak adalah pewaris mutlak Melaka pun tidak tepat. Apa jadi kepada keturunan Sultan Munawar, kekanda kepada Sultan Mahmud (yang disebut dikalahkan Portugis tahun 1511), waris yang lebih afdal untuk menaiki takhta menggantikan ayahandanya Sultan Alauddin? Itupun ada pihak menuduh keSultanan Perak dahulukala tidak pernah wujud kecuali mitos ciptaan lanun-lanun yang menaiki takhta kemudian menulis sejarah baru. Lebih parah lagi apabila disebut keSultanan Melaka pun tidak wujud. Yang mutlak wujud lalu kononnya berkuasa atas semua cuma kerajaan yang elok dipanggil sebagai Empayar Putaran Sayyam Shah Alam So'od Perut Buncit sahaja.

Beginilah. Daripada terus berkokok mengaku itu dan ini buat sahaja kerja yang layak dengan status yang kita akui itu. Baguslah kalau kita dapat mencari salasilah keluarga tapi jangan tertipu dengan permainan jin, syaitan dan nafsu yang juga cukup pandai memutar-belitkan salasilah di alam ghaib agar kita terasa besar kepala, terasa diri tu raja yang mutlak lagi realiti belaka. Jangan sampai batu nesan perempuan pun kita kata milik raja laki-laki, kononnya kita memegang wasiat dan boleh tahu kebenaran dengan memegang batu nesan itu sahaja. Kalau betul kita ini waris yang layak menjadi raja, buat sahaja kerja seorang raja tanpa perlu naik atas takhta.

Apakah kerja asas seorang raja? Membela rakyat bawahannya. Ikutlah kemampuan diri. Kalau kita pemimpin masyarakat atau politik mungkin kita lebih mampu menyelesaikan masalah orang-ramai. Kalau kita ahli perniagaan dan banyak duit, kita boleh sediakan peluang pekerjaan sambil menderma ke mana-mana orang atau institusi yang patut. Kalau kita ilmuwan atau ahli pemikir kita boleh memberikan buah pemikiran yang dapat menaikkan taraf kehidupan masyarakat. Kalau apa yang kita mampu adalah setakat memperbetulkan sejarah yang telah diselewengkan Barat, maka tulislah kembali sejarah yang dapat memberikan kekuatan kepada nusa dan bangsa. Peranan raja yang paling afdal adalah membentuk jatidiri masyarakatnya sehingga dapat hidup bahagia dunia dan akhirat. Dan termasuk dalam takrif jatidiri ini adalah pembentukan iman sehingga kita semua dapat menjadi insan yang ihsan lagi mengenal akan perhubungan sebenar hamba dengan Khaliq...

Jangan ambil kesempatan atas kelompongan sejarah untuk menulis sesuatu semata-mata demi menaikkan puak sendiri... habis segala kitab yang tak selari dituduhnya sebagai tulisan penjajah, kitab yang hampir selari pula disalah-tafsir sebegitu rupa sehingga undang-undang yang sebenarnya diatur dari abad ke 17 hingga awal abad ke 18 dikatakan ditulis lebih 1,200 tahun lalu. Apabila itulah mentaliti kita maka kita akan terperangkap dalam cerita yang diulang-ulang selama bertahun-tahun demi meraih pengaruh. Di ketika orang lain telah mengkaji di manakah kedudukan bangsa Melayu pada zaman Nabi Ibrahim dan zaman Nabi Nuh, kita masih lagi memutar kata-kata yang sama mencanang sejarah rombongan dari Cina yang kononnya menaiki Gunung Jerai 1,200 tahun lalu hinggalah ke kisah Sultan Kedah yang kononnya mengubah seluruh sejarah Tanah Melayu ketika bersembunyi di Melaka bawah naungan Inggeris.

Jangan jadi pihak yang apabila ditanya kononnya tiada niat mahu menuntut takhta. Tetapi pada masa yang sama mengaku waris mutlak kepada satu kerajaan khayalan yang kononnya menguasai seluruh Nusantara, Indochina, separuh India dan Australia lalu meminta agar diberikan 'hak' mereka. Mungkin mereka-mereka ini patut pergi ke Afrika Selatan menonton Piala Dunia. Lihatlah pakaian bola pasukan Afrika Selatan yang serupa warna negeri Kedah iaitu hijau kuning. Mungkin ia boleh dijadikan idea baru untuk dimasukkan ke dalam blog-blog, forum dan Wikipedia... sebagai 'bukti' bahawa Afrika Selatan juga pernah diperintah seorang "raja daerah" di bawah 'naungan' mereka?

Mungkin juga Nelson Mandela sebenarnya bernama Nai Long Kodok. Apa nak dihairankan? Sedangkan Filipina pun boleh dikatakan puak "realiti mutlak" sebagai bermakna "abang Ali abang beta", sedangkan semua pengkaji yang waras tahu ia berasal dari perkataan Barat "Philipines" yang diberi oleh penjajah Sepanyol untuk menghormati raja mereka Philip. Apa ke bodoh satu wilayah boleh diberi nama "abang Ali abang beta"? Sedangkan Philipines cukup terang merujuk kepada wilayah bawahan Philip akibat penjajahan Sepanyol. Siapakah yang begitu biol boleh membiarkan diri terus tertipu dengan teori-teori "realiti mutlak" bodoh kecuali mereka yang betul-betul senang ditipu atau pihak berkepentingan yang mahu menyokong kenaikan takhta puak sendiri.

Tak apa. Buatlah apa yang patut untuk menghidupkan blog yang sudah lama tak laku asalkan sahaja tidak terus menipu... kalau nak menipu pun ngaku sahajalah ia cuma hiburan semata-mata. Atau kalau masih juga nak mempertahankan sejarah versi sendiri, gunakan bahasa berhikmah. Katakanlah itulah sejarah yang dipegang oleh pihak kami. Mungkin sahaja ia tidak sama dengan sejarah yang dipegang oleh pihak lain namun kami terus mahu berpegang padanya kerana itulah yang disampaikan oleh tok nenek moyang kami. Jangan sesekali membuat pengakuan sejarah kita sahaja yang betul 100 peratus, orang lain bohong belaka. Itu lebih elok dan merendah diri...

Selama bertahun pembaca telah dihiburkan dengan cerita-cerita fantasi hebat lagi mengujakan sehingga Allah membiarkan tembelang mereka terpecah sendiri dengan cerita puasa dan Sayyam. Saya rasa kalau sahaja mereka sudi mengaku sebagai badut-badut pembuat cerita hiburan pun lebih baik dan pembaca sudi memaafkan. Kalau buat cerita komik pun lebih berfaedah. Yang penting jangan terus menipu dan nak mengangkat penipuan sebagai realiti apalagi kebenaran mutlak.

Tuesday, June 08, 2010

Makam-makam di Jugra dan apa yang ada di sekitar Jeram

Adus! Asal hujung minggu je berjalan, hujung minggu je berjalan. Penat wooo! Tapi kalau duduk rumah je pun tak boleh gak... dah genetik jenis kuat berjalan. Dan lagi, kadangkala dah tak mahu berjalan dah sebab dah penat sangat. Tapi kena keluar jugak sebab ada kerja, acara keluarga dan sebagainya...

Jika hujung 3 minggu lalu saya keluar naik keretapi ke Pantai Timur sehingga landasan tamat di Tumpat, hujung minggu seterusnya pula saya naik keretapi ke Utara hingga ke Hatyai, Thailand. Hujung minggu lepas saya membawa anak dan isteri berjalan ke Lumut dan Beruas untuk menggantikan hujung minggu sebelumnya tidak dapat bersama. Hujung minggu baru ini kami ke Tanjung Sepat kerana ada perjumpaan keluarga. Kalau berjalan setakat pergi dan balik kira OK lah jugak. Ini setiap kali berjalan mesti ada banyak tempat nak singgah. Pancit tapi dah perangai cam tu... nak buat camna?

Sepatutnya minggu ini saya sudah menulis mengenai perjalanan keretapi ke Utara namun entah kenapa masih tak terbuat. Rasanya saya perlu melepaskan rasa mengenai perjalanan terbaru di sekitar Selangor terlebih dahulu. Inilah dia...

Pagi Ahad 6 Jun 2010. Setelah bermalam di Tanjung Sepat kami mengorak langkah kembali ke rumah di Bandar Tasik Puteri. Selepas singgah di Morib timbul pula rasa untuk mengambil jalan pesisir melepasi Pantai Kelanang...

Dari jalan itu boleh sampai terus ke Bukit Jugra. Terus tergerak untuk ke satu tokong Cina di kaki bukit...

Bukan apa... berdekatan tokong ada satu denai masuk ke hutan.


Ada satu tempat yang ingin diziarahi sejak beberapa bulan lalu. Tetapi dalam lawatan terakhir ke Bukit Jugra saya tidak tahu bagaimana mahu sampai. Lihat artikel Jejak Laksamana Toh Jambu di atas Bukit Jugra? yang mula menemui pembaca penghujung Januari. Ia dibuat sejurus sebelum saya dan isteri pertama kali membawa anak kecil kami Al-Rasyid berjalan ke Aceh, satu perjalanan yang ceritanya masih belum dilepaskan di sini walaupun perjalanan seterusnya sudah berjaya dilepaskan setakat yang patut lebih sebulan lalu melalui siri "Maulidur Rasul di Aceh".
.


Tempat yang dimaksudkan terdapat makam seorang pahlawan hebat dari Sumatera yang namanya sahaja mungkin boleh menimbulkan kegerunan sesetengah pihak. Lihat artikel Makam (Tomb of) Raja Berayun yang baru dibuat di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) lebih awal tadi.




Ini adalah pemandangan dari atas batu besar yang menempatkan tokong Cina...






Alang-alang dah berada di sini kami juga menaiki Bukit Jugra sehingga ke tempat meninjau orang bermain payung terjung paragliding.





Kami juga sempat melihat setor menyimpan peluru di lereng bukit, kalau tak salah ia peninggalan dari zaman British...





Ini pula pemandangan di bawah dari dalam kereta, dari tempat orang bermain paragliding mendarat. Nampak tak menara radar di atas bukit? Di bawah menara itulah tempat orang paragliding meloncat terjun. Lihat balik artikel Jejak Laksamana Toh Jambu di atas Bukit Jugra? untuk mendapatkan gambaran kedudukan...






Sampai di persinggahan seterusnya meter bawah kereta menunjukkan nombor 4444. Hmm... teringat pula artikel ke 444 di blogspot ini, Nombor 444 sebagai pelengkap satu cerita, satu lagi contoh 'penat'...




Adapun keadaan meter ini dilihat sebaik sahaja berhenti di sini, hadapan makam Sultan Abdul Samad.





Makam ini terletak di bahagian lain lereng Bukit Jugra.




Inilah kali pertama kami dapat membawa Al-Rasyid masuk ke dalam. Dalam lawatan sebelumnya pintu masuk berkunci ketika kami sampai. Tengok-tengok ada 2 orang pelawat lain di dalam. Seorang daripadanya adalah pelakon veteran terkenal... rupa-rupanya beliau selalu menziarahi makam Sultan Abdul Samad dan mengaku ada kaitan.





Selepas Bukit Jugra kami ke bandar diraja Klang.






Selalunya kami akan mengelakkan masuk ke Klang kerana jalanrayanya yang selalu sibuk sehingga kenderaan 'merangkak' teruk. Namun kali ini saya mahu singgah ke masjid baru di tepi Sungai Klang. Ternyata persinggahan ini memberikan 'pulangan' melalui satu pengalaman yang unik. Lihat Masjid (Mosque of) Bandar diraja, Klang.






OK. Selepas Klang saya berhajat untuk melalui Jeram yang terletak antara Kapar dengan Kuala Selangor. Kali terakhir saya mengambil laluan itu rasanya lebih 10 tahun lalu. Ketika itu saya tidak menyedari bahawa Jeram memiliki kedudukan tersendiri dalam sejarah kerana menurut kitab Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu karangan Bendahara Tun Sri Lanang, di situlah Paduka Mimat, anakanda Sultan Mansur Shah Melaka dengan Puteri Hang Li Po berkuasa dan bersemayam.


Itupun mula-mula isteri saya tak bersetuju kerana kepenatan. Dia mahu kami menghala ke Meru untuk kembali ke Bandar Tasik Puteri melalui jalan belakang yang melepasi Kota Puteri dan Batu Arang. Tetapi sebaik sahaja sampai ke jalan bercabang, satu ke Meru satu ke Kapar ternyata jalan ke Kapar lebih lapang. Saya pun menghala sahaja ke Kapar. Lagipun bila dikira-kira balik dalam kepala, sama sahaja jarak kembali ke rumah melalui Kapar mahupun Meru. Bezanya jalan melalui Meru lebih kami kenali. Lagipun apa salahnya melalui Kapar? Bukankah ini lebih 'segar'?


Hampir ke Jeram kami terlihat simpang menunjukkan jalan masuk ke Pantai Remis. Pantai Remis? Selama ini saya cuma tahu Pantai Remis di Perak sahaja. Itupun kami nyaris berjalan terus kalau tidak terlihat papantanda menyebut nama Jalan Maharajalela. Itu yang menambah keinginan untuk masuk ke dalam...





Ternyata ia keputusan yang tepat. Pantai Remis memiliki pantai yang jauh lebih meriah daripada Morib dan inilah kali pertama kami melihatnya. Lihat artikel A visit to the Pantai Remis of Selangor di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.







Kami juga melihat pantai Jeram sedikit lagi ke utara iaitu ke hadapan.







Walaupun ia agak sunyi, pada saya pemandangan pulau-pulau kecil berdekatan lebih terserlah dari sini.







Selepas itu kami menghala kembali utara ke Kuala Selangor dengan niat akan membelok ke kanan untuk ke rumah apabila sampai ke Asam Jawa. Namun tidak lama selepas meninggalkan pantai kami terlihat satu simpang lebih awal lalu saya terus masuk ke kanan...


Bukan apa, saya terlihat bukit di hadapan. Apakah ini Bukit Jeram? Saya pun tak pasti. Cuma ada kemungkinan Bukit Jeram itulah tempat Paduka Mimat anakanda Sultan Mansur Shah dengan Puteri Hang Li Po itu bersemayam. Apapun ternyata dari sini saya boleh memotong masuk ke Ijok seterusnya ke rumah.

Adapun malam itu selepas Maghrib kami dijadualkan untuk menghadiri majlis sambutan perkahwinan seorang pelakon/pengarah terkenal di tengah bandaraya Kuala Lumpur. Namun kami sampai ke rumah pun sudah jam 6 petang dan sangat kepenatan. Lagipun saya sebenarnya kurang sihat dan entah mengapa sejak malam sebelumnya kedua-dua tapak kaki sakit seperti terbakar. Rasanya tak larat le nak bersiap kemudian memandu lagi 40 km ke ibukota seterusnya berpura-pura segar di khalayak ramai. Akhirnya 'melepek' kat rumah sahajalah kami anak-beranak... :]