Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Wednesday, August 01, 2012

Pusing Pulau Jawa anak-beranak : Wali Hassani di Kebumen, Buddha di Borobudur dan Jawa Kejawen di Jogja...

Assalamualaikum semua. Malam ini sudah masuk 13 Ramadhan sedangkan tarikh 'Orang Putih' 1 Ogos. Kiranya ada faktor 131 yang merupakan nombor home sweet home buat saya. Maka biar disambung cerita dari Pusing Pulau Jawa anak-beranak : Dari Tasikmalaya ke Banyumas menjejak rasa leluhur isteri.


Sabtu 12 Mei 2012 kami berjalan-jalan di satu kawasan perumahan berdekatan bandar (ke pekan?) Kebumen.


Adapun daerah Kebumen adalah tempat asal leluhur isteri saya sebelah ibu. Bapa kepada ibunya telah berhijrah dari Kebumen ke Kuala Langat, Selangor tetapi kami tidak tahu dengan tepat tempat asalnya. Dengan kuasa Allah kami telah berkenalan dengan satu pasangan suami isteri dalam bas dari Banyumas malam sebelumnya. Apabila mendapat tahu misi kami berjalan sambil menjejalk rasa atau aura para leluhur kami diajak bermalam di rumah mereka.


Si suami begitu bersemangat mahu menunjukkam satu dua makam yang terdapat berdekatan. Ini salah satunya, cuma sekitar 200-300 meter dari rumah mereka. Lihat artikel Makam (Tomb of) Mbah Ireng, Kebumen di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).


Pasangan tersebut bersama isteri dan anak-anak saya. Si suami kami panggil Pak Agus.


Paling istimewa mereka mahu kami melihat makam seorang wali besar dahulukala yang berasal dari keturunan Saidina Hassan.


Selepas masuk ke dalam kami terkial-kial mencari pula. Lihat artikel Looking for the tomb of a Hassani Sheikh in Kebumen di blogspot BERPETUALANG KE ACEH. Rupa-rupanya Pak Agus sendiri tak tahu makam yang dicari yang mana satu. Mungkin dia cuma biasa mendengar nama tetapi baru tergerak hendak menjejak kaki bersama kami.


Ini tidak menghairankan kerana kami sudah beberapa kali terjumpa warga tempatan tempat lain yang begitu teruja menunjukkan makam orang penting di tempat mereka kepada kami... sedangkan mereka sendiri belum pernah menjejakkan kaki. Rupa-rupanya yang dicari adalah makam pertama kami lihat sebaik sahaja meletakkan kereta. Lihat Makam (Tomb of) Sheikh Abdul Kahfi al-Hassani.


Selepas itu sampai masa meneruskan perjalanan. Pak Agus dan isteri menurunkan kami di terminal bas Kebumen.


Tidak lama kemudian kami pun mendapat bas menghala ke Magelang, sebuah bandar penting di tengah Jawa Tengah.


Tetapi kami turun belasan kilometer gitu sebelum sampai ke Magelang... di pekan bernama Salaman.


Kemudian mendapatkan lagi satu bas.


Tempat turun seterusnya adalah di terminal bas Borobudur. Sudah dapat agak tujuan kami?


Dari terminal kami naik beca untuk sampai ke satu tempat yang sangat terkenal. Lihat dahulu artikel Walking to Borobudur


Nah. Tengok gambar ini sahaja sudah ramai orang boleh meneka ke di manakah ini. Sesungguhnya Candi Borobudur memang diketahui ramai, reka bentuknya orang boleh cam dan kenal. Sepertimana Big Ben dan Tower Bridge menjadi ikon bagi kota besar London, Menara Eiffel ikon Paris, orang yang tak pernah sampai England dan Peranchis boleh tahu, begitu juga halnya Borobudur. 


Akibat begitu teruja anak kecil kami Muhammad Al-Aminul Rasyid yang baru berumur 2 tahun 7 bulan sanggup memanjat sendiri, tidak mahu didokong mahupun dipimpin. Sampai ke atas dia terus menjerit "Menang!". Lihat Climbing Borobudur to the top. Saya pun sama seronok. Ternyata selain bentuk binaan dan ukiran yang ada pemandangan di sini memang cantik. Sambil-sambil itu saya cuba menyerap rasa candi yang dikatakan berunsur ajaran Buddha tetapi pada saya menggambarkan ajaran tauhid mirip ilmu Tasawuf daripada syariat nabi-nabi terdahulu. Baca artikel-artikel berikut dan teliti gambar-gambarnya...











Ini pula kami di terminal bas bandar raya Jogjakarta ataupun Jogja.


Dari Borobudur kami mendapatkan bas terakhir ke Jogja hampir jam 7 waktu malam.


Kami menaiki bas lain untuk ke pusat bandar raya. Ternampak sepanjang jalan orang begitu ramai kerana satu, kami sampai malam hujung minggu. Kedua, Jogja memang ramai pelancong dan kebetulan hari itu ada konsert percuma. Lihat Festive night at Jogja...

Kelihatan di sini kami menukarkan baju anak bongsu kami Muhammad Alauddin Johan yang ketika itu berumur 2 setengah bulan di atas pangkin berdekatan sebuah surau. Di sini keadaannya senyap sedikit. Ada pula tandas dan bilik mandi di mana kami boleh menyegarkan diri sebelum berjalan lagi.


Destinasi utama kami di Jogja adalah masjid utamanya yang merupakan masjid diraja. Lihat Masjid Raya (Main mosque of) Jogjakarta.


Kemudian kami pergi melihat Keraton Jogja atau istananya. Kebetulan konsert diadakan di alun-alun atau pada berhadapan istana. Cuma saya tak terfikir hendak mengambil gambar-gambar konsert. Lihat Keraton (Palace of) Jogjakarta.


Kami turut melihat sebuah istana lain yang terletak keluar sedikit dari pusat bandar raya. Selepas pintu masuk utama saya dapat melihat patung dewa Hindu ini, sedangkan istana mewakili sebuah pemerintahan yang mengaku Islam. Kemudian saya diberitahu banyak lagi perkara serupa boleh dilihat di Jogjakarta di mana orang-orang mengaku Islam membuat amalan seperti orang Hindu. Saya sudah lama tahu ini. Itulah yang sering disebut sebagai Jawa Kejawen. 

Alhamdulillah saya sampai Jogja waktu malam dan meninggalkan pun dalam kegelapan. Diakui ia sebuah kota yang menarik dan memang cantik tetapi kami perlu berkejar lagi untuk menziarahi tempat-tempat lain apalagi kami perlu kembali ke Malaysia lusanya nanti. Kalaulah kami berjalan siang tak tahulah lagi apa kami boleh nampak. Kami bukannya pelancong biasa yang mungkin begitu seronok dengan kebebasan kebudayaan tanpa mengira agama. Kalau banyak sangat terlihat hal seperti patung dewa ini ditakuti saya boleh naik panas baran. Kalau patung di kuil saya tak marah kerana sah-sah le itu cara kepercayaan mereka. Tapi kalau di tempat orang yang mengaku Islam? Hmm... cukup.



Tuesday, July 31, 2012

Pusing Pulau Jawa anak-beranak : Dari Tasikmalaya ke Banyumas menjejak rasa leluhur isteri

Subhanallah! Hari ini 31 Julai bersamaan 11 Ramadhan. Maka ini adalah hari ke 11 kita wajib berpuasa mengikut Rukun Islam. Sesuailah rasanya untuk saya mempersembahkan cerita hari ke-11 perjalanan di Pulau Jawa. Bersambung dari Pusing Pulau Jawa anak-beranak : Pesantren Abah Anom dan makam Sheikh Abdul Muhyi Pamijahan.


Dalam artikel sebelum ini telah disebut kami anak beranak bermalam di kedai makan berhadapan stesyen kereta api. Kelihatan di sini kedai tersebut dilihat awal pagi Jumaat 11 Mei 2012.


Kedai itu terletak betul-betul di hadapan stesyen kereta api Tasikmalaya. Lihat artikel Early morning look at Tasik Malaya train station di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Dari stesyen terasa hendak berjalan kaki ke pusat bandar. Lihat Tasikmalaya town.


Terus sampai ke masjid agung Tasikmalaya, masjid utama bagi seluruh daerah sini.


Oh. Saya berjalan membawa anak yang bernama Muhammad Al-Aminul Rasyid. Lihat artikel Masjid Agung (Great mosque of) Tasikmalaya di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).


Kemudian kami kembali ke kedai makan lalu bersedia bersama isteri dan anak kecil untuk meninggalkan Tasikmalaya. Dengan menaiki van kami pun ke stesyen bas...


Sampai di stesyen kami sempat makan di kedai berdekatan.


Alhamdulillah, ada bas mahu bergerak dalam masa terdekat. Destinasi kami kali ini adalah Banyumas, sebuah bandar/pekan yang terletak  sekitar 100 km kalau tak salah ke timur.


Seperti halnya Tasikmalaya, Banyumas juga adalah nama daerah selain nama bandar/pekan. Bas tidak membawa terus ke pekan Banyumas sebaliknya kami harus turun dahulu di Purwokerto yang terletak di dalam daerah Banyumas.


Purwokerto merupakan bandar perhubungan utama di sekitar ini...




Dari situ baru boleh mendapatkan bas ke pekan Banyumas.




Selepas berjalan belasan kilometer kami pun sampai ke pusat pekan.


Berehat dahulu di sebuah gerai menghilangkan kelaparan...




Kami juga dapat menumpang beg-beg berat di gerai tersebut. Dapatlah kami berjalan kaki melihat Banyumas dengan ringan.


Padang besar yang dipanggil alun-alun seperti halnya terdapat di semua bandar di Pulau Jawa menjadi tumpuan penduduk bersantai petang-petang. Rasyid mencuba satu permainan...


Tu dia. Pasang muzik kemudian kayuh dengan kaki lalu motosikal mainan pun bergerak-gerak. Seronok Rasyid.


Selepas itu baru kami menuju ke masjid utama.


Adapun isteri saya memang ingin menjejakkan kaki di sini. Bapa kepada bapanya berasal dari Banyumas sebelum berhijrah ke Kuala Selangor, tak tahulah Banyumas di sebelah mana. Kiranya jejak kaki di masjid utama bagi seluruh daerah adalah syarat untuk menyambung wasilah dengan leluhur. Lihat Masjid Agung (Great mosque of) Nur Sulaiman, Banyumas.


Puas menyerap suasana masjid kami pun kembali ke gerai makan. Sampailah masa untuk ke satu lagi tempat leluhur isteri iaitu dari belah ibunya, tempat bernama Kebumen yang terletak sekitar 100 km lagi ke timur.


Nota : Terfikir pula. Kebetulan artikel melibatkan Banyumas ini dibuat selepas muncul artikel Dari Jugra ke Tanjung Malim mencari batu nesan Aceh di Lubuk Jaya semalam. Artikel itu pula cuma dapat disajikan setelah kami sekeluarga berjaya mencari batu nesan Aceh di satu kawasan pendalaman Kuala Selangor iaitu berdekatan Bukit Belimbing hari sebelumnya. Teringat kata-kata dalam sebuah buku kecil tentang Kuala Selangor. Kalau tak salah ia menyebut Bukit Belimbing (atau satu kawasan berdekatan?) dibuka oleh orang Aceh juga masyarakat Jawa dari Banyumas.

Memang pun bapa kepada bapa isteri datang dari Banyumas ke Kuala Selangor tapi saya tak tahu pula di belah mana. Nampaknya seperti ada kaitan, artikel tentang Banyumas ini 'terkeluar' selepas kami menjejakkan kaki ke kawasan pendalaman tersebut. 



Monday, July 30, 2012

Dari Jugra ke Tanjung Malim mencari batu nesan Aceh di Lubuk Jaya

Kembali ke Malaysia sebentar...


Hujung minggu dua minggu lepas saya, isteri dan anak-anak telah kembali ke kampung isteri di Tanjung Sepat, Kuala Langat.


Ada majlis tahlil diadakan di rumah seorang abang kepada isteri. Kelihatan di sini anak-anak kami memakai baju batik yang dibeli di Pekalongan, Pulau Jawa. Rujuk artikel Pusing Pulau Jawa anak-beranak : Batik Pekalongan dan makam Sunan Gunung Jati yang dibuat hampir sebulan lalu.


Esoknya kami pergi menziarahi makam Sultan Abdul Samad di Jugra. Ia adalah kali pertama anak kecil kami Muhammad Alauddin Johan yang lahir bulan Februari dapat ke sini.


Boleh kata hampir setiap kali kembali ke kampung isteri kami akan mengambil peluang berjalan-jalan di Jugra dan sekitarnya kerana letaknya dalam perjalanan pergi juga kembali dari rumah kami di Bandar Tasik Puteri. Kali ini kami dapati ada perubahan ketara di sebuah makam lain tidak jauh daripada makam Sultan Abdul Samad. Lihat artikel The new look of the tomb of a wife of Sultan Abdul Samad di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Dari Jugra kami mengambil satu jalan yang sudah disiapkan separuh jalan sejak setahun dua lalu.


Namun jalan ini cuma jadi berguna setelah siapnya sebuah jambatan menyeberangi Sungai Langat, katanya dalam 2-3 bulan baru ini. Selalunya daripada Jugra mahupun Morib (oh, dari Tanjung Sepat kami selalu ke Jugra dengan mengambil jalan kecil dari Morib) kami akan ke bandar Banting dahulu kemudian sampai ke Teluk Panglima Garang. Dengan adanya jambatan baru ini kami dapat memendekkan perjalanan dengan mengelak liku-liku jalan ke Banting dan sekitarnya yang selalu sesak dengan kenderaan lalu terus masuk ke Teluk Panglima Garang.


Selalunya juga selepas Teluk Panglima Garang kami samada akan menggunakan jalan belakang di Jenjarom ke Bukit Rimau/Bukit Kemuning lalu ke Shah Alam kemudian mengambil jalan Puncak Alam masuk ke satu jalan lain yang menyambung ke jalan utama Kuala Lumpur ke Kuala Selangor. Samada itu atau kami melalui bandar Klang terus ke Meru sebelum masuk ke jalan utama KL-KS itu. Tapi kali ini saya tergerak untuk membelok ke Pelabuhan Klang sebelum sampai ke ke bandar Klang.


Saya teringin melihat kuala Sungai Klang yang terletak di sekitar ini. Mula-mula daripada jeti ke Pulau Ketam. Lihat Views from jetty to Pulau Ketam. Kedudukan jeti berdekatan kompleks feri antarabangsa mengingatkan tentang pertama kali saya masuk ke Aceh Januari 2004, ketika ia sedang darurat dilanda perang antara tentera kerajaan Indonesia dengan puak pemisah. Teringat bagaimana selepas melalui pelbagai cabaran saya kembali ke Malaysia melalui kompleks feri tersebut.


Kemudian saya melihat keadaan dari satu jeti lain yang terletak sedikit ke pendalaman. Lihat Klang river from Bagan Hailam.


Dari Pelabuhan Klang kami mengelak kesesakan teruk yang biasa terdapat di Bandar Klang dengan mengambil jalan terus menghala ke North Port atau Pelabuhan Utara. Saya tak pasti jika pernah mengambil laluan ini. Di sini terdapat jambatan menyeberang Sungai Klang yang paling dekat dengan kuala. Lihat Klang river from the bridge to the North Port.


Ini pula di Pantai Remis yang terletak di laluan berhampiran pantai Klang-Kapar-Kuala Selangor. Sebenarnya sebelum sampai ke kampung isteri lagi kami sudah merancang untuk mengambil laluan ini apabila kembali kerana mahu singgah ke satu bahagian pendalaman daerah Kuala Selangor untuk mencari sejumlah makam berbatu nesan Aceh yang kewujudannya saya baru tahu lebih sebulan lepas. Sejak itu saya menunggu masa yang sesuai untuk mencari makam-makam tersebut. Namun sampai di Pantai Remis ni pun dah lepas 5 petang. Nak cari makam rasa dah terlewat dan kami pun dah penat. Nampaknya pencarian harus ditunda ke hari lain...


Seminggu kemudian kami pergi ke Tanjung Malim yang terletak berhampiran sempadan Selangor dan Perak. Perhatikan gambar yang sedikit melebar ini. Untuk pengetahuan, gambar ini dan 2 berikutnya diambil menggunakan perakam video. Sebenarnya hari selepas kembali dari Pantai Remis dan berehat di rumah saya telah memulakan langkah untuk mencari makam berbatu nesan Aceh di pendalaman Kuala Selangor. Tetapi entah kenapa, atas sebab apa, saya baru menyedari kehilangan kamera setelah 3 km meninggalkan rumah. Lihat artikel Makna di sebalik tamatnya perkhidmatan suatu kamera... yang dibuat seminggu lalu.


Berbalik ke Tanjung Malim. Kami ke sana kerana isteri perlu bertugas malam di Kalumpang 7 km dari situ. Maka kami pun bermalam di bandar yang terletak dalam negeri Perak itu. Esoknya kami masuk kembali ke negeri Selangor melalui Hulu Bernam, lalu di Masjid Sheikh Ismail yang memiliki sejarahnya yang tersendiri.


Dalam perjalanan itu, buat pertama kali sejak sekian lama timbul hasrat untuk menziarahi makam orang bernama Sheikh Ismail yang namanya diambil menjadi nama masjid. Kami dapat tahu makam beliau terletak dekat dengan makam seorang lagi tokoh besar tempatan iaitu Mustafa bin Raja Kamala, penghulu pertama Hulu Bernam dan Tanjung Malim (rujuk artikel lama Ke Tanjung Malim bersama Al-Rasyid... untuk mendapatkan 'feel' jejak Raja Kamala. Apa pula 'kebetulan' nombor yang berlaku?). Kebetulan bapa kepada seorang rakan, seorang warga situ sudi menunjukkan jalan. Lihat artikel Makam (Tomb of) Sheikh Ismail, Hulu Bernam dan Makam (Tomb of) Haji Mustafa bin Raja Kamala di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).

Bapa rakan yang datang bersama isterinya turut membawa kami melihat satu bahagian Sungai Bernam yang menjadi tempat kesukaan keluarga mereka berehat dan berkelah. Lihat Bernam river near the north-south main trunk road. Selepas itu kami pun singgah di rumah mereka. Tak sangka pula kami akan melepak lama malah berbuka puasa di sana.

Ikut selepas Asar atau lebih awal kami mahu mencari batu nesan Aceh di pendalaman Kuala Selangor... dengan mengambil Lebuhraya Plus dari Tanjung Malim ke Bukit Tagar kemudian mengambil jalan berdekatan Batang Berjuntai menghala ke Kuala Selangor. Tetapi bila dah duduk kat rumah timbul rasa penat. Kebetulan pula turun hujan, kami anak-beranak pun terlelap. Tak mengapalah... suasana pun meriah apabila rakan yang dimaksudkan balik kampung, begitu juga adik-beradiknya yang lain dan keluarga masing-masing untuk berbuka hari pertama puasa bersama ibu bapa mereka.


Semalam petang baru saya dan isteri dapat membawa anak-anak betul-betul mencari batu nesan Aceh di pendalaman Kuala Selangor. Lokasinya di Kampung Lubuk Jaya berdekatan Bukit Belimbing. Biar diberitahu... gambar ini dan gambar-gambar seterusnya diambil menggunakan kamera baru yang dibeli Jumaat lalu.


Alhamdulillah, selepas bertanya kepada seorang warga tempatan kami dapat mencari lokasi.

Ternyata ada sejumlah batu nesan Aceh di sini. Ia merupakan lokasi ketiga di negeri Selangor di mana kami dapat melihat batu nesan istimewa ini.

Terjumpa pula serpihan papan tanda memberitahu bahawa kawasan ini pernah dijadikan tapak ekskevasi arkeologi oleh pengkaji profesional melibatkan pihak muzium dan pensyarah universiti. Tarikh kerja ekskevasi dibuat 11 Mei-11 Jun 2009 mengingatkan kali pertama saya dan isteri dapat bersama berjalan-jalan di Aceh. Lihat Koleksi cerita perjalanan Aceh yang lebih teratur... .



Kami turut mencari satu lagi tanah perkuburan di Lubuk Jaya...


Fikir kami mungkin di sini juga ada batu nesan Aceh.


Namun ternyata nesan-nesan situ adalah jenis batu granit yang dipahat. Apa yang saya dapat dilihat banyak kuburan sini adalah dari tahun 1950an...


Dari Lubuk Jaya kami ke Bukit Belimbing kemudian singgah di Bukit Raja di mana terdapat juga sejumlah makam lama tetapi bukan berbatu nesan Aceh. Kami turut singgah di kawasan perkuburan Pasir Permatang yang pernah terdapat batu nesan Aceh (sekarang dah hilang apabila pokok besar di situ tumbang) kemudian berbuka puasa di masjid bandar lama Kuala Selangor yang terletak di kaki Bukit Melawati. Perjalanan kali ini terasa seperti penutup satu rangkaian penjelajahan melibatkan lokasi-lokasi tertentu di sekitar Kuala Selangor yang terasa ada kaitan dengan sejarah lama Selangor yang terasa turut melibatkan Perak. Dengan itu biar diletakkan links beberapa artikel lama berkaitan :-



Bukit-bukit 'berhantu' di Kuala Selangor dan batu nesan Aceh di perdu pokok - Membuka kaitan Aceh-Bugis dan cerita sebenar sistem penggiliran Perak?

Bukit Jeram dan satu watak misteri bernama Upu Chendera Burung

Mencari Bukit Raja di Kuala Selangor... singgah juga di Bukit Talang, Kampung Permatang dan beberapa tempat


Nak lagi cantik pergi ke bahagian paling bawah blogspot ini. Lihat sebelah kiri di bawah tajuk "Pembongkaran yang bakal menggegarkan dua kesultanan?". Baca setiap artikel yang tersenarai. Sekian.