Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Saturday, May 08, 2010

Kamera Olympus hitam pun 'bersara'...

Setiap yang hidup pasti akan mati. Namun benda yang tidak bernyawa pun memiliki 'jangka hayat'nya juga, serupa seperti manusia yang dipinjamkan tempoh waktu tertentu untuk hidup di mukabumi atau aktif di tempat kerja. Apabila sampai masanya, baik manusia mahupun kamera harus berundur. Maka dengan berat hati bercampur sedikit sukacita, biar dimaklumkan ini...

Dalam artikel Qeqah di Jelai, melihat Gunung Ledang di Asahan, bermalam di Pulau Besar dan kamera yang rosak yang dibuat hari Selasa telah disebut, kemungkinan besar gambar-gambar yang terpapar di situ adalah yang terakhir diambil menggunakan kamera Olympus Stylus 820 kesayangan saya. Walaupun beberapa hari ini saya ada mencuba untuk menyelamatkannya, kerosakan teruk yang menimpa memaksa saya untuk mendapatkan kamera baru. Sehari dua ini saya mula mencari apakah model yang sesuai untuk menggantikan kamera Olympus hitam yang begitu berjasa. Siang tadi, setelah beberapa lama membelek apa yang ada di sekitar Bukit Bintang, saya akhirnya membeli sebuah lagi kamera Olympus yang lebih canggih.

Walaupun berat hati menerima 'persaraan' kamera kesayangan yang telah bertanggungjawab merakam beribu-ribu gambar di merata lokasi dan destinasi, sebahagiannya menghiasi blogspots saya 2 tahun kebelakangan, hati ini sedikit terubat dengan kehadiran kamera baru yang ternyata lebih terkehadapan. Apapun, 'persaraan' kamera ini menurut jejak langkah beberapa alatan yang pernah berjasa dalam hidup saya. Lihat artikel-artikel lama di bawah. Sekian makluman... :]


Komputer Sinclair ZX81... Satu kenangan lama 25 tahun lalu!

Komputer laptop TwinHead 12D hadiah daripada Nur. Mengenang jasa besarnya...

Kamera digital murah ku juga "bersara" akhirnya!


2 comments:

Anonymous said...

MS
Dah tiba masanya ko pkai DSLR, Kalu boleh pkai yg leh ada HD video skali (cthnya Nikon D90)... Boleh ko buat high quality photojournal/videojournal yang mampu dipasarkan... Memang mahal sket nak kena invest, tp rsnya pulangan dia berbaloi jugak..

Radzi Sapiee said...

Hmm. Terfikir gak tu. Masalahnya DSLR tu bagak, leceh sikit nak heret sana sini. Lagipun budget tinggi wooo sedangkan bab ni aku lebih banyak buat keje free.

Buat masa ni aku lebih selesa dengan kamera compact yang boleh letak dalam pouch, bila-bila masa je aku boleh tarik keluar ambik shot. Esok lusa tak tahu le plak cerita camana... :]