OK. Ada sedikit perkongsian daripada satu majlis ilmu Selasa lalu.
Pun begitu saya tetap juga berusaha untuk mengikuti syarahan. Pada pagi Rabu saya dapat mengikuti selama 15 minit sahaja sebelum merasa terganggu oleh bunyi bising televisyen anak-anak sedang menonton di ruang tamu. Lewat petang semalam baru dapat mengikuti lebih lama dari atas rumah pokok. Dengan ini bolehlah dikongsikan secara ringkas isi syarahan.
Tajuk syarahan yang berlangsung dalam bahasa Inggeris boleh diterjemahkan menjadi "Islam Sebagai Jalan Ta'at dan Jihad". Selepas pengenalan oleh Profesor Madya Dr Imtiyaz Yusuf, juga dari ISTAC, pensyarah iaitu Prof Osman pun membuka tentang makna ta'at. Rasanya semua orang faham ta'at itu adalah akur pada titah perintah. Kata Osman sifat ta'at merupakan sesuatu yang asas buat semua orang.
Semua manusia perlu melakukan keta'atan kerana ia adalah satu sifat yang telah terbina secara semulajadi dalam diri manusia. Tetapi manusia juga boleh menjadi tidak ta'at (disobedient). Jadi bagaimana boleh menjadi tidak ta'at sedangkan sifat ta'at itu sesuatu yang asas sudah ada dalam diri manusia? Di sini Osman mengemukakan pandangan secara falsafah.,,
Yang sebenar tidak ada langsung sifat tidak ta'at dalam diri manusia. Sebaliknya apa yang berlaku adalah beralihnya keta'atan dari sesuatu kepada sesuatu. Misalnya apabila tidak mengikut perintah Allah SWT maka kita tidak ta'at kepada Tuhan. Tetapi sebenarnya kita ta'at kepada sesuatu (selain Allah). Walaupun Osman tidak menyatakan ta'at kepada apa sekurang-kurangnya saya boleh faham ia menjadi ta'at kepada kepada hawa nafsu.
Maka bolehlah difahami bahawa memang manusia itu harus bersifat ta'at kepada sesuatu. Kecenderungan untuk mengikuti apa yang orang ramai buat (following the crowd) termasuk dalam sifat ta'at tersebut. Maka itu Osman memecahkan ta'at kepada 3 bahagian. Saya terjemahkan seperti berikut :-
1) Ta'at tanpa faham (ignorant obedience)
2) Ta'at berpura-pura (hypocritical obedience)
3) Ta'at penuh faham (enlightened obedience)
Ah. Banyak pula saya menulis tentang ta'at sedangkan ini cuma hasil daripada mengikut 50 minit pertama syarahan dari atas rumah pokok lewat petang semalam sehingga malam. Masih ada lebih sejam termasuk sesi soal jawab tidak sempat diikuti apabila kembali ke rumah setelah menunaikan solat Isyak di sana. Ini baru cuba diikuti siang tadi.
Ada beberapa contoh ayat Quran diberikan tentang ta'at termasuk yang bersifat pura-pura. Biar diringkaskan bahawa keta'atan yang terbaik adalah ta'at kepada Allah dan Rasul. Ini boleh memasukkan kita ke dalam golongan terpilih seperti para Sidiqin, Solehin dan Syuhada. Antara yang perlu dita'ati adalah seruan untuk berjihad.
Namun jihad tidak semata-mata bermaksud pergi berperang untuk menegakkan agama seperti yang ramai faham. Sebaliknya maknanya lebih meluas kerana jihad sebenarnya bermaksud berusaha (to strive) sebaik mungkin untuk memperbaiki keadaan. Sebab itu sekembalinya daripada satu perang Rasulullah SAW pernah menyebut kita kembali daripada satu jihad kecil pergi ke satu jihad yang lebih besar. Yang dimaksudkan adalah jihad melawan hawa nafsu sendiri. Untuk mengikuti sendiri syarahan sila masuk sini.
3 ulasan:
Taat Hang Tuah pula jatuh didalam kategori taat yang mana Tuan?
Wallahualam. Cuma saya melihat ta'at beliau adalah dalam konteks menjaga keutuhan suatu kerajaan. Kalau tidak dijaga ini boleh runtuh institusi. Tidak ingin saya berdebat dengan bermacam2 pendapat.
Terima kasih atas pencerahan. Bukan lah niat saya ingin berdebat pendapat. soalan saya kepada tuan hanyalah soalan yang hadir dari perassan ingin tahu pendapat tuan memandangkan saya senantiasa mengikuti blog tuan. Terima kasih lagi sekali atas pencerahan pendapat tuan.
Catat Ulasan