Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Saturday, November 28, 2015

Hang Tuah dan Ekspo Buku di PWTC

OK. Ni malam tadi punya cerita.


Adapun pada beberapa hari kebelakangan saya dengar cerita ada pesta buku di PWTC. Malam tadi selepas Maghrib saya pun bertandang ke sana. Tengok-tengok memang ada...



Nampak pula poster ini. Tentang buku yang kelihatan pun saya baru dengar dalam beberapa hari kebelakangan kerana ia baru je terbit. Nampaknya boleh tengok sat lagi.



Takpa. Kita jalan-jalan dulu.



Sekadar memberitahu. Yang ni bukan buku Pesta Buku Antabangsa Kuala Lumpur atau PBAKL yang selalu diadakan di PWTC setiap tahun sejak beberapa lama. Yang ni Ekspo Buku 1 Malaysia yang baru dimulakan 3 tahun lalu.


Skalanya lebih kecil daripada PBAKL. Untuk tahun 2015 ini saya anggarkan kawasan yang digunakan kurang 1/4 daripada PBAKL tahun sama yang telah diadakan lebih setengah tahun lalu. Lihat artikel Daripada Cheng Ho ke pesta buku - Rumi dan projek penulisan baru dan Pesta buku bersama Hijjaz dan Duta Arab Saudi.


Namun ia tetap ada keistimewaannya sendiri. Oh, jangan anggap pesta buku ini tak best sebab tak ramai orang. Kebetulan saya sampai sejurus selepas masuk waktu Maghrib dan pada hari minggu. Jadi nampak le lengang. Untuk pengetahuan sudah berlaku beberapa hal yang agak istimewa setelah saya datang ke pesta buku ini. Lihat artikel-artikel lama berikut :-







Untuk tahun ini saya mula nampak keistimewaan apabila terpandang replika Batu Bersurat Terengganu.



Rupa-rupanya terdapat pameran manuskrip lama sekali.



Seterusnya adalah berkenaan Hang Tuah...









Ah. Ada sahabat daripada Melaka terlibat dalam pameran...



Dan di sinilah saya mendapatkan buku baru tentang Hang Tuah. Katanya ia menonjolkan rekod-rekod lama daripada kerajaan Rukyu di Jepun yang dapat membuktikan kewujudan laksamana besar Melayu ini. Sekarang Ryukyu dikenali sebagai kepulauan Okinawa. Bila dah habis baca nanti insyaallah saya akan ceritakan di blogspot. Tapi tak janji bila ya. Sebab saya masih ada banyak kerja penulisan yang tak siap...

OK. Pesta atau ekspo buku ini berlangsung sehingga 29 November iaitu Ahad ini. Waktu buka katanya 10 pagi hingga 10 malam. Eloklah bertandang bawa keluarga atau kawan-kawan. Selepas ini akan cuba diceritakan apa yang berlaku sebelum saya datang ke pesta ini...


3 comments:

Anonymous said...

Saya juga bertemu dgn sdr yg berbusana merah tu.Ia mendakwa waris hang tuah.Saya tanya apa bukti ,beliau tunjukkab potoh batu petir kepunyaan hang tuah ketika bertempur

Anonymous said...

bagai mana untuk saya mendapatkan senaskah buku ini? mohon tuan membantu.

terima kasih.

Radzi Sapiee said...

Boleh order kat sibi... https://www.facebook.com/TamanPustaka/?fref=ts