Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Sabtu, November 28, 2015

Harimau di Alam Melayu - Antara mitos, mistik dan sejarah

Merujuk pada artikel Hang Tuah dan Ekspo Buku di PWTC yang dipersembahkan pagi tadi. Sekarang biarlah diceritakan apa yang berlaku sebelum itu.


Melalui Facebook saya dapat tahu tentang wacana ilmu terbaru di Jabatan Sejarah, Universiti Malaya. Tajuk yang diberikan sangat menarik. Seingat saya, sejak rajin menghadiri wacana-wacana ilmu yang dibuka kepada umum di universiti-universiti juga institusi-institusi seperti muzium, perpustakaan dan arkib inilah kali pertama tajuk sebegini diketengahkan.


Petang Jumaat 28 November 2015 saya pun bergegas ke tempat acara. Nampaknya ramai orang tertarik sama.



Kelihatan pembentang, Dr Azharudin yang merupakan pensyarah kanan jabatan sedang menerangkan topik-topik dalam pembentangan. Memandangkan gambar slaid agak kabur, saya tulis di bawah untuk memudahkan bacaan. Topik-topiknya adalah seperti berikut :-


Bahagian 1 : Pengenalan mengenai ulasan literatur serta latar belakang kajian

Bahagian 2 : Karisma harimau dan kewujudannya

Bahagian 3 : Mitos dan mistik

Bahagian 4 : Ilmu harimau, harimau jadian dan harimau keramat

Bahagian 5 : Memburu harimau

Bahagian 6 : Harimau Terengganu (pada slaid ini ditulis sebagai Bahagian 5 juga seperti di atas. Nampaknya ia kesilapan typo, maka saya betulkan menjadi Bahagian 6 lalu diikuti Bahagian 7 di bawah)

Bahagian 7 : Kesimpulan dan slides




Untuk menangani subjek yang menarik ini Azharudin telah membuat rujukan di merata Semenanjung Malaysia juga Indonesia terutama di Pulau Sumatera dan Jawa. Slaid atas menunjukkan acara yang dipanggil sebagai Sima-Maesa di Jawa. Ia merupakan acara di mana harimau dilawankan dengan kerbau. Secara rata beliau mahu menunjukkan bagaimana harimau dijadikan simbol keperkasaan pelbagai masyarakat di Alam Melayu. Hal ini disedari para pengkaji Barat yang ramai datang bersama penjajahan lalu ramai merekodkannya dalam tulisan masing. Tulisan-tulisan ini pula menjadi asas untuk orang lain memanjangkan kajian. Maka dapatlah sumber-sumber rujukan seperi berikut :-


Frontiers of Fear : Tiger and People in the Malay World 1600-1950 oleh Peter Boomgaard terbitanYale University Press

The Soul of Ambiguity : The Tiger in the Southeast Asia oleh Robert Wessing (1986)

Soul of the Tiger oleh Jeffrey A. McNeely dan Paul Spencer (1991)



OK. Walaupun diberitahu bahawa pembentangan dibahagikan kepada 7 bahagian seperti disebut pada slaid pertama saya tidak akan bercerita mengikut turutan bahagian. Saya lebih selesa bercerita menurut turutan slaid yang saya sempat atau tergerak untuk ambil gambar. Oleh kerana saya duduk jauh paling belakang, susah nak dapat gambar terang. Tapi saya cuba terangkan sebaik mungkin, ringkas apabila perlu (atau malas hendak bercerita panjang) asal boleh difahami ya.

Kelihatan Azharudin menunjukkan lambang yang dipanggil Kayon/ Gunungan. Ini melambangkan kosmologi alam masyarakat Melayu terutama di Jawa. Gunungan merujuk pada gunung melambangkan bentuk hierarki masyarakat dan kefahaman masyarakat di mana puncak adalah tingkat tertinggi. Apabila diletakkan dalam persembahan seni seperti wayang kulit di Jawa, ia dipanggil Kayon. Pada lambang ini kelihatan ada harimau di kiri kanan. Ia melambangkan semangat yang kuat membara, ingin meningkat ke atas. Ini menunjukkan betapa tinggi kedudukan harimau dalam falsafah kehidupan masyarakat. Ia juga menunjukkan karisma harimau yang tinggi berbanding binatang-binatang lain di Alam Melayu/Nusantara.


Gambar harimau dikandar setelah ditangkap. Terlupa pula saya apakah sudah dibunuh. Nasib baik setiap hadirin diberikan satu salinan kertas kerja. Di bawah sub-topik "Karisma Harimau"  diceritakan bagaimana harimau adalah antara haiwan yang paling dikagumi masyarakat dunia kerana keberaniannya dan ditakuti kerana kebuasannya. Namun ini juga menjadi sebab ia diburu oleh pelbagai pihak. 

Selain India, cuma Alam Melayu memiliki jumlah harimau yang signifikan. Pada zaman sebelum penjajah Barat masuk, masyarakat tempatan terutama golongan bangsawan ada memburu harimau tetapi untuk keperluan tertentu seperti upacara adat. Selain itu kalau terbukti ada harimau membuat kacau sehingga selalu mengancam manusia baru ia diburu. Kalau tidak ia dibiarkan sahaja, tidak dikacau. Apabila Barat masuk, memburu harimau menjadi satu macam sukan atau kesukaan demi menunjukkan kehebatan seorang pemburu. Lagi banyak harimau dapat dibunuh, lagi hebat seseorang itu. Ini menjadi asbab kepada menurunnya secara drastik jumlah harimau  pada zaman moden.


Pembentangan mula memasuki bab mitos dan mistik apabila harimau jadian disentuh. Ini adalah kisah manusia yang boleh bertukar menjadi harimau, satu cerita yang saya rasa ramai pernah dengar melibatkan orang Kerinchi di/dari Sumatera. Azharudin memberitahu bahawa di Kerinchi pun sebenarnya cuma daerah tertentu sahaja terkenal dengan orang boleh bertukar menjadi harimau. Mereka dipanggil sebagai Chenaku. Dikatakan kebolehan ini boleh diwarisi melalui keturunan.

Di atas adalah gambar tentang harimau jadian di Ulu Kelantan. Rupa-rupanya di Semenanjung Malaysia juga ada beberapa kejadian serupa dan ini direkodkan oleh pegawai British seperti W. W. Skeat dan C. O. Blagden. Mereka juga ada menyebut tentang harimau jadian Kerinchi. Hal sama turut disebut T. J. Newbold dan George Maxwell.


OK. Saya tidak mahu menulis panjang lagi. Maka cukuplah ditambah bab harimau keramat iaitu harimau yang boleh ghaib lalu muncul tiba-tiba untuk menjaga satu kawasan termasuk makam orang tertentu turut diceritakan dalam pembentangan ini. Secara rata, aspek mitos dan mistik melalui cerita-cerita rakyat cuba diselaraskan dan aspek-aspek nyata. Sebab itu tajuk seperti Harimau Terengganu disebut. Ia malah menjadi tajuk buku berbahasa Inggeris, The Tigers of Terengganu yang ditulis oleh A. Locker, pegawai daerah Kemaman 1949-1951.


Turut disebut adalah 4 orang watak yang dikenali sebagai Harimau Malaya dalam sejarah tanah air kita. Seorang daripadanya adalah Tengku Mahyuddin, seorang kerabat diraja Patani yang pernah menjadi komando di bawah pasukan gerak khas Force 136.



Disentuh juga tentang harimau dijadikan lambang dalam bendera, jata negeri/negara, institusi dan sebagainya. Cukuplah perkongsian daripada saya...







Tiada ulasan: