Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Friday, April 13, 2012

Luahan rasa malam Jumaat dan makam lama di Pasir Penambang

Allah! Saya begitu penat tetapi hingga kini, dah lepas jam 3 pagi masih tak dapat tidur lagi. Walhal kami anak beranak baru kembali dari satu perjalanan kecil tetapi memakan jarak 400-500 km gitu (terlupa hendak perhatikan meter betul-betul), baru sampai rumah sekitar jam 9 malam tadi. Perjalanan asalnya dibuat tengah hari Rabu setakat untuk menghadiri kenduri doa selamat di rumah adik saya di Melaka. Tengok-tengok boleh pula terjumpa makam tua dengan megalith atau batu hidup di Taboh Naning. Petang selepas kenduri pula pusing-pusing bandar raya Melaka, terasa harus menziarahi makam Sheikh Shamsuddin Sumatrani di Kampung Ketek sebelum bergerak ke Alor Gajah untuk bermalam di rumah anak saudara isteri.

Pagi Khamis pula ingatkan sekadar hendak singgah di Seremban sebelum balik terus ke rumah. Tanpa dirancang, timbul rasa untuk menziarahi makam Dol Said di Taboh Naning lalu terjumpa sekumpulan makam berdekatan berbatu nesan Aceh yang tidak pernah saya sedari kewujudannya sebelum ini. Gerak perjalanan seterusnya membawa kami ke Kota sebelum masuk ke Astana Raja, lalu ke makam Raja Melewar diikuti replika istananya. Terjadi pula pertemuan yang membuat kami anak beranak berjalan ke Sungai Timun sebelum masuk ke pekan Linggi lalu melawat makam lama yang banyak batu hidupnya di Pengkalan Kempas. Kemudian baru ke Seremban melalui Rantau untuk ke muzium negeri. Sempat singgah di satu lagi makam yang baru saya tahu kewujudannya... ada pula kaitan dengan sejarah lama Sungai Ujong katanya...

Apa yang berlaku Rabu dan Khamis boleh dijadikan satu atau dua artikel baru di blogspot ini. Namun saya ada 'selonggok' lagi gambar yang harus ditambah penerangan untuk turut menjadi cerita, iaitu tentang perjalanan 10 hari 9 malam yang baru selesai cuma seminggu lalu. Rujuk artikel Pengembaraan Johan ke separuh Semenanjung - si cilik membuka langkahnya... yang dibuat 4 April. Sambil itu ada cerita lain yang harus dikongsi tentang Forum Identiti Melayu yang dihadiri di Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya 10 April. Kepenatan perjalanan 10 hari 9 malam yang meliputi tempat-tempat di negeri Pahang, Terengganu, Kelantan, Perak dan Selangor pun belum habis lagi sedangkan saya ada kerja penulisan yang harus disiapkan sebelum Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2012 bermula 27 April. Tetapi ia dah lebih 2 minggu tersangkut...

Untuk pagi jam 11 Ahad 15 April iaitu hujung minggu ini saya diminta agar membentangkan isi untuk diskusi buku, tentang siri trilogi novel saya "Berpetualang ke Aceh", selama setengah jam di satu acara besar di masjid negeri, Shah Alam. Lihat blogspot sini (klik situ le... :]). Tiga hari selepas itu saya harus menghadiri kursus di Tanjung Tuan selama 3 hari, kemungkinan besar selepas itu perlu berkejar kembali ke rumah terlebih dahulu mengambil anak dan isteri sebelum pergi ke Jelai berdekatan Gemas untuk menghadiri satu acara. Sebelum tamat bulan, kami anak beranak harus bersiap untuk satu perjalanan jauh dan mencabar, mungkin lebih mencabar daripada perjalanan "Jejak 'Berpetualang ke Aceh'" yang dibuat 2-13 November (lihat Koleksi "Jejak 'Berpetualang ke Aceh'"). Apabila mengatur kembali artikel-artikel berkaitan dari blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) untuk dimasukkan ke bawah kumpulan tempat-tempat yang dilawati di Aceh, baru saya tersedar tidak pernah membuat apa-apa artikel tentang makam Sultan Iskandar Thani (memerintah 1636-1641 Masihi), menantu dan pengganti Sultan Iskandar Muda.

Semak punya semak rupa-rupanya saya tidak memiliki pun gambar makam kecuali satu yang dilihat dari atas sebuah bangunan permainan lama yang dipanggil Gunongan. Lihat artikel Gunongan.... Baru teringat saya ada merakamkan video dalam kawasan makam untuk dijadikan bahan pilot episode atau episod pengenalan sebuah cadangan dokumentari 13 episod TV yang konsepnya kemudian diambil sebuah stesyen televisyen tanpa pengetahuan saya (bukan stesyen kereta api atau Victoria Station ya... :]). Saya cuma tahu apabila orang yang mengenali hasil kerja saya memberitahu. Tetapi isi rakamannya dan sejumlah rakaman lain 'hangus' apabila berlaku masalah perakam video. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material....

Allah! Terasa agak kelam kabut apabila begitu banyak perkara perlu dibuat dalam masa terhad sedangkan bila masuk bab menulis ni bukan semua boleh dibuat begitu sahaja. Hampir setiap masa setiap penulisan, sekurang-kurangnya bagi saya le cuma dapat dibuat apabila timbul rasa atau mood yang sesuai atau setimpal. Maka itu bila rasa kepala tersangkut tadi, seperti biasa salah satu cara terbaik bagi saya adalah meluahkan rasa, atau/dan membuat artikel-artikel kecil aktiviti berdasarkan urutan kronologi atau aturan masa. Kerana artikel agak besar seperti aktiviti hari pertama perjalanan 10 hari 9 malam yang tamat minggu lepas misalnya memerlukan saya membuat sejumlah artikel sokongan di blogspot BERPETUALANG KE ACEH dan SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART). Baru boleh diikuti huraian yang boleh jadi panjang lebar di blogspot ini.

Maka itu saya cuba membuka kekusutan dengan melihat fail gambar bulan ini lalu membuat artikel A cousin's wedding at old town Bangi seterusnya Masjid (Mosque of) Al-Hasanah, Bandar Baru Bangi tadi. Ini diikuti luahan di atas yang memakan beberapa perenggan! Sekarang baru boleh dimulakan satu cerita. Itupun sebagai pembuka agar tengah hari atau petang Jumaat nanti kepala terasa cukup lapang untuk berkongsi tentang apa yang berlaku di UM... sebelum dapat mengatur bagaimana dan bila mahu melepaskan hal tentang aktiviti Rabu dan Khamis, di mana dan bila pula mahu diletak cerita tentang perjalanan 10 hari dan 9 malam serta aktivi baru yang bakal menjelang hujung minggu ini...



Isnin 9 April kami anak beranak pergi ke Pasir Penambang di Kuala Selangor lalu terlihat kawasan tanah di hadapan ini.



Ia adalah sebuah tanah perkuburan lama Melayu Islam yang diapit kawasan perniagaan dan pendudukan orang Cina.


Sudah 2 tahun saya melihat ia diliputi belukar dan semak samun, baru kali ini ia menjadi terang dan bersih kembali. Tanah perkuburan ini mula menjadi hutan apabila sebuah pokok paling besar tumbang akibat ribut, pokok yang mungkin berumur tidak kurang 300 tahun. Lihat artikel lama Pembongkaran yang bakal menggegarkan dua keSultanan?.



Nampak batu-bata pecah ini? Ia sebenarnya adalah kepungan bagi satu atau dua makam. Yang pasti pernah ada dua buah batu nesan Aceh di pangkal pokok tetapi nampaknya ia sudah diambil orang. Anda boleh lihat bagaimana keadaannya dahulu di Pembongkaran yang bakal menggegarkan dua keSultanan?.


Adapun Pasir Penambang ini terletak menyeberang Sungai Selangor berhadapan pekan lama Kuala Selangor di mana terdapat Bukit Melawati yang merupakan pusat pemerintahan awal negeri.



Seperti biasa apabila dah ke Kuala Selangor tu rasa tak sah kalau tak naik Bukit Melawati bermain-main dengan populasi monyet hitamnya.



Oh. Inilah kali pertama saya dan isteri membawa anak baru kami Muhammad Alauddin Johan yang ketika itu berumur sekitar 51 hari. Terlupa pula nak ambil gambarnya di sini. Sekarang baru saya boleh berehat tidur... :]



4 comments:

Nurun Nur 9111 said...

salam sejahtera buat saudara sekeluarga...semoga sihat bahagia semuanya...:)

tgok gmbar monyet2 kat situ,tetiba rasa nak bertanya dgn saudara.apeke khabar monyet2 itu semua,hehe...nampak sihat2 belaka...hehe

maaf ye mengacau bg komen mengarut pg2 cmni...hehe

-Annur-

Radzi Sapiee said...

Wassalam. Saya dah tanya ketua monyet. Katanya mereka semua sihat belaka. Bekalan makanan yang disumbang para pelancong mencukupi. Cuma sesekali nak juga tukar menu, bagi KFC spicy atau Pizza Hut Hawaian Supreme ke.

Oh, mereka pula kirim salam kat saudari. Kalau tak percaya pergi sendiri tanya kat Bukit Melawati... :]


p/s: Siapa sebenarnya Nurun Nur ni? Annur mana? Pernah kenal saya ke dulu?

Nurun Nur 9111 said...

oh,wsalam kepada monyet2 sekalian...bagusla gitu...hehe...

nurunnur ni sbnarnya nickname utk saya annur dan kakak sy d.hada,saya ye annur...hmmm...kalau yg saudara mksudkan annur dalam penulisan saudara,bukan sy tu...sy lagi comel...haha...

-Annur-

Childers said...

oh,wsalam kepada monyet2 sekalian...bagusla gitu...hehe... nurunnur ni sbnarnya nickname utk saya annur dan kakak sy d.hada,saya ye annur...hmmm...kalau yg saudara mksudkan annur dalam penulisan saudara,bukan sy tu...sy lagi comel...haha... -Annur-