Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Isnin, Oktober 29, 2012

Dari Pulau Besar ke Akademi Pengajian Melayu - Semuanya ada HIKMAH!

Subhanallah walhamdulillahi walailaha illallahu wallahuakbar. Sungguh... musim raya haji tahun ini ada keistimewaannya yang tersendiri sekurang-kurangnya buat kami sekeluarga.


Pagi semalam, Ahad 28 Oktober 2012. Setelah 3 malam berada di kampung ibu di Muar sempena cuti hari raya haji kami pun bersedia untuk kembali ke rumah di Bandar Tasik Puteri, Rawang, Selangor. Singgah dahulu di warung hentian bas lama yang terletak di tepian Sungai Muar untuk menikmati hidangan kegemaran kami iaitu nasi beringin.


Untuk pengetahuan hari itu bersamaan 12 Zulhijjah iaitu masih dalam tempoh hari-hari tasyrik (11, 12 dan 13 Zulhijjah). Ketika ini umat Islam yang sedang menunaikan haji di Mekah dan sekitarnya tentu masih sibuk menunaikan rukun haji seperti melontar batu di jamrah. Kami pula mengambil jalan lama untuk masuk ke negeri Melaka, berhenti sebentar di hadapan replika gergasi yang melambangkan beca tradisional Muar, replika setinggi bangunan 3 tingkat yang terletak sebelum sempadan.




Sampai di Merlimau kami tergerak untuk masuk ke jalan kecil pantai melalui satu laluan yang saya rasa belum pernah kami lalui sebelum ini. Terlihat rumah tradisional menarik yang menyebabkan kami mengambil masa agak lama di dalamnya, rumah yang kini di bawah penjagaan pihak muzium negeri. Lihat artikel Galeri (Gallery of) Demang Abdul Ghani, Merlimau di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).


Di sinilah kami pertama kali terlihat buku besar ini yang sebenarnya telah terbit sejak tahun 2010 lagi. Buku berharga RM300 yang diterbitkan kerajaan negeri ini mengandungi sejumlah lukisan daripada simpanan negara Portugal yang dapat membuktikan bahawa kerajaan Melayu Melaka telah memiliki sejumlah bangunan batu malah kota utamanya dikelilingi tembok kukuh, bukannya kayu sebelum armada Portugis dapat menaklukinya tahun 1511.


Di rumah tradisional itu juga kami mendapat tahu kewujudan sebuah makam yang menimbulkan tanda tanya.  Lihat Makam sebenar Tun Teja? (Real tomb of Tun Teja?). Oh, sebelum itu kami melihat bahagian kuala Sungai Merlimau. Lihat artikel The jetty of Kuala Merlimau di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Letak makam tersebut berdekatan dengan makam yang diakui secara rasmi sebagai milik Tun Teja, si jelitawan dari Pahang yang menurut satu cerita dibawa Hang Tuah ke Melaka untuk dikahwinkan dengan sultan.


Bila dah dekat-dekat kawasan sekitar ini kami biasanya akan menziarahi juga makam Sultan Ali ibni Sultan Hussein, orang yang sering dinyatakan sebagai sultan terakhir Johor dari keturunan bendahara yang menggantikan Sultan Mahmud Mangkat Dijulang.


Selepas itu baru kami menaiki bot di jeti Anjung Batu untuk ke Pulau Besar.


Sebenarnya memang rancangan utama kami hari itu adalah untuk ke Pulau Besar sebelum kembali ke rumah. Tapi tu le... bila dah ternampak rumah tradisional menarik di Merlimau tersangkut lama pula di situ. Kemudian boleh ke makam Tun Teja pula. Asalnya mahu masuk ke pulau ambil feri jam 11.30 konon. Rupa-rupanya yang ada cuma feri jam 12.00 kemudian 2.30. Disebabkan singgah di rumah tradisional diikuti makam kami sampai ke jeti jam 1.30. Tu yang kami pergi dahulu ke masjid Umbai di mana terdapat makam Sultan Ali sebelum kembali ke Anjung Batu mengejar feri jam 2.30.



Adapun itulah kali pertama kami anak beranak masuk ke pulau yang penuh dengan cerita-cerita mistik itu tahun 2012, itulah kali pertama anak kecil kami Muhammad Alauddin Johan dibawa ke situ. Sebelum ini kami ada masuk ke Pulau Besar bersama dua orang anak yang lebih tua iaitu pada 19 November 2011, 6 hari selepas kembali dari perjalanan Medan-Banda Aceh 2-13 Nov. Lihat artikel lama Pulau Besar yang lebih menarik untuk semua.


Seperti biasa kalau dah sampai ke Pulau Besar kami mesti menziarahi makam utamanya yang dikatakan milik wali besar seNusantara, Sultanul Ariffin Sheikh Ismail. Cuma kali ini kami mahu berlegar di sekitarnya sahaja, tidak pergi ke tempat-tempat menarik lain yang terdapat di sekeliling pulau. Kami merancang mahu keluar dengan feri jam 5.30 petang kemudian mungkin singgah di Astana Raja, Negeri Sembilan sebelum kembali ke rumah.

Namun dah jadi perangai saya agaknya tak dapat menahan untuk melihat tempat-tempat lain apa lagi setelah hampir setahun tidak bertandang ke Pulau Besar. Saya bukan setakat pergi ke tempat lebih jauh seperti Makam Tujuh Beradik dan Makam Seribu serta kawasan-kawasan di belakangnya, saya sanggup meredah hutan cuba mencari denai yang telah digunakan beberapa kali bertahun dahulu untuk menaiki puncak tertinggi di Pulau Besar di mana terdapat Batu Belah. Oh, sebelum itu kami terjumpa satu pasangan suami isteri kawan lama yang menyebabkan kami menunda rancangan mahu meninggalkan pulau ke jam 7 malam iaitu dengan menaiki feri terakhir hari itu. Kalaulah tidak kerana esok Isnin kami ada hal penting di Kuala Lumpur, mahu sahaja kami bermalam di pulau.


Sementara isteri berbual dengan kawan saya pun mula berjalan-jalan. Bayangkan, setelah tidak berjaya menemui denai tetapi tetap mahu meredah hutan belukar, saya keluar jam 6.20. Ketika itu saya mendapat panggilan daripada kawan agar segera kembali bertemu isteri untuk bersiap ke jeti. Namun saya tak puas hati. Saya hendak mendaki juga bukit, kali ini melalui jalan bertanda kasar yang saya sudah nampak lebih awal tetapi tidak mengambilnya kerana degil mahu juga mencari denai yang nampaknya sudah tertutup langsung oleh belukar. Dengan kuasa Allah saya masih sempat sampai ke Batu Belah malah berehat sebentar di atasnya pada jam 6.30. Itulah pendakian paling pantas pernah saya lakukan di sekitar ini seumur hidup walhal stamina dan kekuatan saya berbanding dahulu boleh dikatakan telah banyak berkurangan. Dapat juga berjalan laju lagi dari atas batu sampai ke jeti jam 6.50 untuk mendapatkan feri!


Esok hari Isnin iaitu siang tadi saya dan isteri menghadiri satu mesyuarat bersama para pentadbir Akademi Pengajian Melayu di Universiti Malaya. Bersama saya adalah beberapa orang kawan yang akan menjayakan HIKMAH - Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman, acara yang baru saya asaskan 2 minggu lalu dan dirancang mahu diadakan Ahad 4 November ini. Kemudian datang 3 orang peneraju kumpulan NGO Selangor yang menyokong saya dan acara. Untuk HIKMAH, mereka bersetuju untuk bergerak di bawah nama Persatuan Sejarah Malaysia cawangan Selangor. Rujuk artikel-artikel di bawah :-







Sebenarnya sejak Khamis 25 September bersamaan 9 Zulhijjah iaitu hari wukuf di Arafah, hari bermulanya ibadah haji secara rasmi, pihak HIKMAH yang diterajui oleh saya sebagai presiden dan pengasas, PSM cawangan Selangor dan APM telah berjanji akan bertemu untuk membincangkan kerjasama yang sesuai untuk menjayakan acara. Sekadar mengingatkan kembali. HIKMAH yang mula terbit melalui satu cetusan ilham pada Jumaat malam Sabtu 12 September 2012 asalnya mahu diadakan di Kompleks Belia dan Kebudayaan Selangor di Seksyen 7, Shah Alam. Kemudian apabila acara yang diwar-warkan di Internet mendapat sambutan luar dugaan, kompleks itu tidak lagi sesuai lalu ia mahu diadakan di Sekolah Menengah Seksyen 18. Berlaku lagi perubahan yang menyebabkan premis baru harus dicari lagi...

Pada hari Rabu 24 September, atas cadangan sahabat baik saya, Profesor Abdullah Zakaria daripada Jabatan Sejarah UM (katanya baru mendapat gelaran Dato') saya telah berjumpa dengan pihak APM untuk membincangkan kemungkinan membuat kerjasama untuk menjayakan HIKMAH. PSM cawangan Selangor kemudian menghantar surat sokongan melalui pengerusi kawasan Kuala Selangor lalu mesyuarat pun diatur mahu diadakan di APM pagi tadi bersamaan 13 Zulhijjah. Alhamdulillah selepas beberapa lama membincangkan pelbagai aspek penganjuran kami mencapai kata sepakat. Dipersetujui acara akan diadakan di dewan besar APM pada masa dan tarikh yang dirancang iaitu Ahad 4 Nov 9 pagi hingga 5.30 petang.


Mulai itu, acara akan dikenali sebagai "Wacana Keilmuan Melayu Islam HIKMAH" anjuran bersama HIKMAH, PSM cawangan Selangor dan APM. Dengan itu saya rasa cukuplah artikel ini. Kepada semua sukarelawan, pembentang, peserta dan lain-lain bersedialah untuk pertukaran premis ini ya. Dijemput semua melihat dahulu 2 Nov iaitu selepas solat Jumaat berjemaah supaya dapat diatur tempat seperti ruang perniagaan, pameran dan macam-macam.


6 ulasan:

anak melaka berkata...

kat mana ada jual buku Empayar Melaka tu ye? ada gambar2 lain ke yang ditunjuk dalam buku tu?

Ke sama dengan gambar2 Melaka lukisan Portugis yang dah pernah ditunjuk dalam blog2 sejarah macam blog Al-Semantani lokalgenius.blogspot.com tu?

Radzi Sapiee berkata...

Cuba cari di tempat-tempat di muzium di bawah PERZIM iaitu muzium Melaka. Ya, lukisan memang kelihatan sama seperti dalam blog Al-Semantani. Nampaknya si Semantani ini anak murid Prof Nordin Hassan yang menemui lukisan2 itu dalam arkib Portugis. Apapun dalam buku ia memiliki lebih autoriti apalagi kerana buku juga terbitan kerajaan negeri. Dan setiap bab boleh dikaitkan lalu dipertanggungjawabkan dengan para pengkaji professional bertaraf Prof. dan Dr. yang ternama dalam bidang mereka.

mama ju berkata...

Salam sejahtera ,

Tuan memang hebat!
Harap buku2 saudara ada di pamer/ dijual di majlis tersebut.

Radzi Sapiee berkata...

Wassalam. Insyaallah. Datang le...

Kullmerjdkb berkata...

Wassalam. Insyaallah. Datang le...

Wak Lat berkata...

salam Tuan, bgmn cara mahu ke Batu Belah sbb tiada trek yg nyata n jelas utk ke atas bukit itu?