Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Thursday, November 01, 2012

Dari Akademi Pengajian Melayu ke Yayasan Restu, dari Wacana Keilmuan Melayu Islam HIKMAH jadi Suai Kenal...

Salam. Ini kiranya sambungan daripada artikel Dari Pulau Besar ke Akademi Pengajian Melayu - Semuanya ada HIKMAH! yang dibuat 29 Oktober 2012. Artikel kali ini mahu menerangkan beberapa perubahan yang berlaku sejak itu.

Ada disebut dalam Dari Pulau Besar ke Akademi Pengajian Melayu - Semuanya ada HIKMAH! bagaimana acara sulung HIKMAH atau Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman akhirnya mendapat tempat untuk diadakan di Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya, setelah mesyuarat yang diadakan bersama pihak APM di pejabat mereka hari Isnin mencapai kata sepakat. Cuma sedikit perubahan harus dilakukan seperti mengubah nama acara kepada "Wacana Keilmuan Melayu Islam HIKMAH" dan mengakui ia sebagai acara kerjasama APM. Selain itu kami diminta mengelak penggunaan perkataan "Himpunan"  ketika merujuk pada acara juga dalam mempromosinya di sana.

Di atas biar dikongsikan surat yang dihantar kepada APM Rabu malam Khamis minggu lepas. Surat yang dilampirkan kertas kerja awal HIKMAH (lihat dalam Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH) - Permission to proceed) dan atur cara terbaru majlis ketika itu turut menyertakan screen shot event page HIKMAH yang diambil pada 23 Oktober jam 9.25 malam. Sedangkan surat dihantar selepas tengah malam, sudah masuk 24 Oktober.




Screen shot dibuat sebagai bukti betapa HIKMAH yang baru ditubuhkan dan diwar-warkan 11 hari sebelum itu mendapat sambutan hangat. Saya sengaja menggunakan screen shot jam 9.25 malam kerana seronok melihat 313 orang telah menyatakan akan datang. Walhal screen shot selepas tengah malam boleh diambil untuk menunjukkan jumlah yang lebih ramai.




Menyedari kedudukan kerdil HIKMAH sebagai satu entiti yang baru 11 hari ditubuhkan, itupun secara ad hoc melalui Facebook saya meminta jentera di belakang saya untuk memberikan surat sokongan. Biar dimaklumkan jentera yang dimaksudkan terdiri daripada satu komiti orang berpengaruh dan berkedudukan. Diakui ada yang terlibat dengan politik, ada juga yang pakar dalam bidang akademik. Namun secara rata mereka adalah para peneraju NGO dan saya terlibat dengan mereka kerana salah seorang ahli adalah sahabat lama yang baru ditemui kembali selepas 2008. 

Sahabat ini sebenarnya bermula sebagai kenalan isteri. Apabila isteri mendapati saya menghadapi masalah mental block untuk menulis buku baru mahupun skrip yang harusnya lebih mudah kerana diminta bercerita tentang pengalaman hidup sebenar yang membawa kepada penerbitan 3 buku pertama saya, siri trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" isteri pun cuba mengatur agar saya membuat ceramah ilmu. Kami masih ada lebihan isi daripada ceramah/syarahan tertutup yang pernah dibuat di Muzium Negara beberapa bulan lalu. Lihat Ceramah "Batu Nesan Aceh" di Muzium Negara. Dan lagi ada sahabat-sahabat kami  meminta agar ceramah sama dapat dipanjangkan dalam acara terbuka.

Tanpa dipinta isteri pun cuba mencari ruang.  Apabila permohonan untuk menggunakan premis sebuah persatuan ditolak baru isteri menghubungi sahabat yang terlibat dalam komiti tadi. Apabila sahabat itu memberi jaminan boleh memberikan mana-mana premis di bawah pengawasannya di Shah Alam timbul semangat baru untuk berkongsi ilmu. Apabila diberitahu premis boleh memuatkan 100-200 orang saya pun terfikir untuk mengajak sejumlah orang lain turut berkongsi ilmu dengan disaksikan sesiapa sahaja yang sudi datang. Maka lahirlah HIKMAH seperti diceritakan dalam artikel Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).

Berbalik pada hal komiti. Sahabat dalam komiti membawa saya berjumpa dan bermesyuarat dengan mereka apalagi saya memiliki acara yang dilihat sangat sesuai untuk diangkat. Mereka mengaku mahu memperjuangkan Melayu dan Islam tanpa berpaksi pada politik dan saya menerima mereka seadanya. Pada saya kalau mereka hendak bermain politik pun itu hal mereka. Tak harus kita berpatah arang apalagi bersama saudara seagama dan sebangsa. Saya ada misi tersendiri dan boleh bekerjasama dengan mereka untuk merealisasikannya. Seperti pembaca yang betul-betul mengikuti penulisan saya sedia maklum, saya sebenarnya amat membenci dunia politik dan wadah penipuan Yahudi yang kita panggil demokrasi.

Dengan surat sokongan daripada salah seorang ahli komiti menggunakan nama NGO yang sesuai, mesyuarat pun diatur dengan APM di mana kata sepakat dicapai untuk menjayakan acara sulung HIKMAH, atas nama "Wacana Keilmuan Melayu Islam HIKMAH" di bangunan APM. Sejumlah sahabat saya yang bakal membentang kertas kerja menjadi saksi akan berita gembira ini kerana dibawa masuk ke dalam mesyuarat sebagai wakil-wakil HIKMAH. Saya pun mula mewar-warkan ini di Internet. Kemudian artikel Dari Pulau Besar ke Akademi Pengajian Melayu - Semuanya ada HIKMAH! pun ditulis.

Esoknya sekitar tengah hari pihak pejabat APM menghubungi saya meminta dibuat satu lagi surat... surat permohonan di mana dinyatakan secara rasmi mahu menggunakan salah satu dewan milik APM. Menganggap ini cuma formaliti biasa, saya pun merangka surat lalu menghantarnya melalui e-mail sebaik sahaja siap. Dalam kesibukan kegembiraan mengatur acara, selepas jam 6 petang baru saya tersedar ada e-mail balas sudah sampai lebih setengah jam. Peliknya ia menyatakan permohonan menggunakan dewan telah ditolak... atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan.

Terduduk juga saya dan isteri mendapat berita ini. Acara tinggal 5 hari lagi mahu berlangsung, bagaimana ini boleh berlaku? Kemudian kami dapat menghubungi seorang pegawai tinggi APM. Kata beliau permohonan kami ditolak atas arahan pihak atasan. Alasan yang diberikan, ada perkatakan "Himpunan" dalam surat.

Ah. Kalau itu sahaja masalahnya tentu mereka boleh mengingatkan lalu meminta saya membuat surat baru. Apa yang susah sangat? Kemudian kami mendapat tahu acara kami ini sudah dipolitikkan. Tidak dinyatakan dipolitikkan bagaimana. Cuma telahan saya, melihat pada jentera di belakang saya ada yang mungkin menganggap HIKMAH yang sangat menyokong kedaulatan Melayu dan Islam adalah alat sebuah parti politik untuk mengalahkan sebuah parti politik lain yang kelihatan seriau dengan apa-apa usaha untuk memartabatkan bangsa Melayu. Lalu mereka telah campur tangan untuk menghalang HIKMAH daripada bertapak dan mendapat sambutan di UM.

Bayangkan menerima berita Maghrib semalam. Bagaimana dengan acara? Kami cuba mengejar tarikh 4 Nov kerana sudah menjanjikannya kepada ramai peserta. Namun akibat kesuntukan masa jentera di belakang saya atau orang-orang komiti mencadangkan ia ditunda sekurang-kurangnya 3 minggu ke hadapan di mana acara dapat diatur lebih baik lagi dengan penglibatan pihak istana, mungkin oleh sultan.

Saya pun mengalah lalu memilih tarikh baru 25 Nov. Saya bersedia untuk menggunakan premis yang dicadangkan komiti. Penundaan pun diumumkan di FB lalu ramai dapat menerimanya sebagai lumrah cabaran perjuangan. Namun ada sejumlah peserta meminta agar dapat diteruskan juga acara 4 Nov walaupun atas padang bola, walau dalam hujan dan ribut petir. Apabila mendapat tahu ada yang sudah menempah tiket bas dari jauh lalu mengambil cuti, ada pula sudah membeli tiket kapal terbang daripada luar Semenanjung saya pun cuba mencari jalan.

Malam itu juga ada yang menawarkan kedai bukunya sebagai premis baru untuk 4 Nov. Acara 25 Nov boleh diadakan secara besar-besaran kerana ada sokongan jentera, acara 4 Nov biar kecil-kecilan agar tidak menghampakan mereka yang setia menunggu. Apabila ini diumumkan seorang lagi peserta menawarkan ruang. Saya dan sahabat-sahabat rapat yang mahu menjayakan HIKMAH pun mendapat suntikan semangat baru.

Pagi tadi kami berjaya menempah ruang di Kompleks Taman Seni Islam Selangor yang dikelolakan Yayasan Restu di Shah Alam. Pengumuman pun dibuat dan ramai menyatakan terus setia akan mengikuti acara. Ini termasuk barisan pembentang yang akan berkongsi ilmu dan kertas kerja. Dengan ini acara asal dapat dilangsungkan, cuma dalam keadaan lebih santai dan mesra tanpa perlu menjaga protokol, boleh juga dijadikan persediaan untuk acara utama 25 Nov.

Memandangkan salah satu tujuan utama HIKMAH diterbitkan adalah untuk memberi ruang para kenalan di FB bersua muka bertukar fikiran (ramai yang tidak pernah bertemu empat mata, cuma berhubung melalui Internet sahaja) saya rasa wajarlah acara ini diberi nama "Suai Kenal HIKMAH" pula. Rasanya cukuplah cerita ya. Harap para pembaca faham keadaan sebenar dan sedia menerima apa-apa kekurangan dan kelemahan apabila HIKMAH berlangsung 4 Nov, pagi hingga petang nanti. Untuk melihat premis baru tersebut rujuk artikel lama Mencari makam panjang dan lain-lain di Jeram, Kuala Selangor.


5 comments:

Anonymous said...

bro, sorry to say, dari awal bila program ni jd makin besar, aku dah rasa dia akan fail. dari awal aku rasa better kekalkn je tempat asal.. kecik pun kecik lah, untuk permulaan je kan..

ko pon tau perangai orang kita. bila kita cakap psl Melayu, depa melenting kata Asobiyah.. bila kita cakap psl Islam, depa kata kolot, tak sesuai dgn zaman moden..

org Melayu ni satu saat pon x boleh keluar skjp dr kepompong politik keris & bulan.. aku dah rasa dah akan ada org ambik ksempatn dr program ko ni...

Radzi Sapiee said...

Siapa yang menjangka program ini akan jadi begini besar sehingga diperhatikan ramai pihak atasan daripada pelbagai aliran bro? Tak mengapa. Allah dah bagi gerak. Kita terus redah... :]

p/s : Tempat asal tak dapat dikekalkan sebab program dah jadi besar. Tempat tu sebenarnya di bawah pengawasan parti politik tertentu. Aku diberitahu kalau nak teruskan kat situ nanti program aku kena rebrand jadi program mereka.

Anonymous said...

benda2 camni aku rasa better ko join ngan blogger2 lain yang sama aliran, yang sama tune. blog mistisfiles ngan kengkawan diorg ke. ok gak.. yang betul2 boleh kluar dari kepompong UMNO-PAS ni..

anyway, congrats & thanks gak atas hasil usaha ko. at least, menjadi la jugak dari tak ada langsung kan? aku hope sumenya lancar & Insya Allah kita jumpa nnt...

i.omar said...

terima kasih di atas undangan & ulasan

sama-sama kita doakan
semoga dipermudahkan segala urusan
semoga tiada halangan atau rintangan
sekiranya ada kekurangan
sama2 kita maafkan

namun, usaha perlu dijalankan
doa perlu diteruskan
tawakkal tidak dilupakan

semoga usaha sdr diberkati
ada umur & rezeki
insyaAllah kita berjumpa nanti

Radzi Sapiee said...

Amin... :]