Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Friday, October 19, 2012

Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH) - Cukup seminggu mendapat nama...



Subhanallahi walhamdulillahi walailaha illallahu wallahuakbar. Segala puji bagi Tuhan sekalian alam. Malam ini masuk jam 11 genaplah seminggu acara Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman  (HIKMAH) diasaskan secara ad-hoc lalu diwar-warkan melalui Facebook. Baru seminggu sahaja tetapi jumlah yang menyatakan akan hadir sudah jauh melangkaui jangkaan awal... dari kurang 200 dah kelihatan seperti lebih 500 dan mungkin terus bertambah lagi dan lagi. Saya diberitahu, melihat perkembangan ini, wakil dari istana menyatakan minat akan datang. Katanya kalau tak Sultan Selangor, adindanya Tengku Panglima Diraja Tengku Sulaiman akan menjadi wakil utama bersama sejumlah pembesar.

Jika dahulu saya cuma mahu menggunakan dewan (bilik seminar dan ruang luarnya sahaja sebenarnya) di Kompleks Belia dan Kebudayaan, Seksyen 7, Shah Alam untuk seminar sejarah yang paling kuat pun memakan masa 4 jam sekarang, disebabkan sambutan terhadap HIKMAH kami akan beralih ke dewan Sekolah Menengah Seksyen 18 agar dapat dibuat acara sepenuh hari. Saya baru sahaja mendapat berita tentang kepastian tempat siang tadi, setelah beberapa hari mencari alternatif yang sesuai. Ini kerana jika mahu mendapatkan tempat lebih glamour di Kuala Lumpur, kami harus menunggu sehingga bulan Disember. Sedangkan ramai sudah begitu bersemangat untuk menghadiri acara apabila diwar-warkan akan berlangsung 4 November.

Di sini saya ingin berkongsi beberapa perkembangan terkini tentang acara seperti telah dipaparkan di Facebook dari semalam hingga ke hari ini. Anda boleh membaca artikel-artikel sebelumnya, Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH) dan Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH) - Permission to proceed untuk melihat perkembangan awal acara.


-------------


Rasanya biar disenaraikan subjek/kertas kerja yang bakal dibentang untuk HIKMAH. Ni tajuk-tajuk tentative ya. Yang ditunjukkan bukan aturan sebenar kerana saya akan menilai kembali menurut jangkaan mood acara daripada pembukaan sehingga ke penghujung. Sampai masa acara dilangsungkan 4 Nov tajuk mungkin diubah tetapi isinya masih tetap kena.

1. Dinar dan dirham sebagai pemangkin ekonomi Islam 

2. Perlembagaan negara dan cabaran terhadap hak Melayu dan institusi beraja

3. Tujuh wasiat Raja-raja Melayu

4. Faktor sultan kepada bangsa Melayu - Mesej untuk umat Melayu di akhir zaman

5. Keris dan penyatuan Melayu Nusantara

6. “Berpetualang ke Aceh” : Satu pengalaman mencari jati diri Melayu

7. Motif pedang Zulfiqar di Alam Melayu

8. Identiti Melayu Islam pada mihrab dan mimbar

9. Busana tradisional Melayu sebagai lambang jiwa merdeka

10. Dari Srivijaya ke Batu Bersurat Terengganu : Perjalanan Melayu merentas zaman menggamit peranan.

11. Panji-panji hitam dari Timur : Peranan bangsa Melayu akhir zaman

Melihat pada senarai nampaknya saya tidak boleh menerima lagi kertas kerja. Mereka yang berminat doakanlah kejayaan HIKMAH agar ada acara seterusnya di mana boleh sampai giliran mereka pula. Setiap kertas kerja harus dihadkan ke 30 minit. Para pembentang sila ambil perhatian.










--------------------









Salam Jumaat. Kita tentunya tahu bagaimana ramai daripada kita berkenalan lalu berhubung di FB, jadi friends, fans dan sebagainya tetapi tidak pernah bersua muka hingga kini. Mengambil keberkatan penghulu segala hari ini saya ingin membuka ruang penyertaan untuk satu komponen utama Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman atau HIKMAH 4 Nov ini. Ia adalah segmen acara berkumpulan menurut minat 
atau special interest groups. Melalui aturan acara ini, ruang pun dibuka untuk pameran dan perniagaan.



Acara yang kiranya mahu mengangkat format perbincangan groups dalam Facebook ke dunia nyata ini akan diadakan selepas tamat sesi pembentangan petang kertas kerja. Untuk makluman selain memperjuangkan kedaulatan Melayu dan Islam, matlamat HIKMAH adalah untuk menterjemahkan rangkaian perhubungan/perbincangan/setiakawan dalam FB menjadi sesuatu yang mampu dizahirkan ke dunia nyata demi agama, bangsa dan negara (bukan sekadar Malaysia ya. Kita akan ada beberapa penyertaan daripada negara-negara jiran). Sekarang biar disenaraikan aturan special interest groups.



1. Perkerisan – Ini khas untuk peminat keris juga senjata-senjata lain Melayu seperti pedang. Saya sudah mendapat pengesahan penyertaan daripada dua kumpulan besar iaitu Persatuan Pusaka Senipurba Nusantara Selangor (PURBA) dan Persatuan Pusaka Perkerisan Kuala Lumpur.



2. Perubatan – Tentunya ada orang yang berminat pada ilmu perubatan terutama yang berbentuk tradisional Melayu. Saya tidak pasti penyertaan tetapi saya tahu ada sejumlah yang menyatakan komitmen akan datang memang terlibat dengan dunia perubatan.



3. Persilatan – Walaupun belum ada persatuan menyatakan penyertaan ramai yang bakal datang ke HIKMAH dan menyokong majlis adalah pesilat dan aktivis persilatan daripada pelbagai aliran, baik lincah, mahupun gayung, cekak sehingga ke penjurit kepetangan. Lagipun persatuan-persatuan yang disebut di bawah tajuk perkerisan itu sendiri terdiri daripada ahli-ahli silat. Saya rasa bolehlah dimaklumkan bahawa di belakang saya ada orang-orang kuat daripada aliran selempang merah.



4. Busana tradisional Melayu – Penyertaan juga mungkin bercampur-baur dengan tajuk perkerisan dan persilatan. Bezanya tajuk busana insyaallah turut mengandungi penyertaan kaum Hawa yang berpakaian tradisional.



5. Kebudayaan/tarian – Sejumlah artis terutama dalam bidang lakonan telah memberikan komitmen mahu menyerikan acara. Peminat subjek berkenaan boleh berkumpul di bawah ‘panji-panji’ ini, chewah… :]



6. Seni ukiran/khat – Ini juga satu cabang seni yang diminati orang Melayu khususnya, Islam umumnya. Saya diberitahu akan ada peserta mempamerkan kerja-kerja khat dan sebagainya. Semoga manusia yang bertanggungjawab memahat Batu Bersurat Terengganu juga datang, hehe.



7. Kitab/buku/sastera – Difahamkan antara penggiat khat ada yang mungkin membawa mushaf Al-Quran lama. Selain itu kumpulan ini boleh dijadikan tempat perkongsian hasil pembacaan kitab-kitab dari pelbagai aliran fahaman termasuk Tasawuf.



8. Keagamaan – Tasawuf, feqah dan sebagainya. Ada perkara yang mungkin bertindih dengan tajuk kitab/buku/sastera. Di sini kumpulan-kumpulan Tariqat boleh bersatu untuk memeriahkan acara.



9. Keluarga dan salasilah – Kita sedia maklum antara topik paling hangat di dunia Internet terutama di forum-forum dan Facebook adalah perbincangan keluarga dan salasilah. Di HIKMAH anda digalakkan membawa salasilah dan lain-lain bukti kaitan keluarga. Mana tahu mereka yang selama ini tidak tahu asal usul sebenarnya rupa-rupanya bersaudara?



Untuk ini saya boleh memaklumkan ada peserta HIKMAH yang merupakan wakil-wakil berpengaruh daripada keturunan Megat Terawis, Daeng Selili, Nakhoda Hitam, keluarga Temenggung Muar, keturunan Daeng Berlima (Daeng Parani, Daeng Merewah, Daeng Menambon, Daeng Chelak dan Daeng Kemasi) juga keturunan Sultan Hussein Singapura. Saya rasa mereka yang katanya daripada keturunan Hang Tuah pun akan ada selain keturunan kerabat diraja dan bangsawan lain.



Saya juga mengalu-alukan kedatangan kaum keluarga Empayar Siam-Kedah. Walaupun saya secara peribadi tidak bersetuju dengan beberapa dakwaan mereka, keluarga ini juga adalah ahli komponen besar bangsa Melayu Islam kita. Ada kajian mereka yang harus difikirkan.



10. Ketamadunan dan kerajaan – Yang ini mungkin bertindih dengan tajuk keluarga dan salasilah. Bezanya ia tidak ditumpukan kepada keluarga sahaja tetapi melibatkan hal kerajaan. Dalam FB juga di wadah Internet yang lain ada yang sedang sibuk berbincang tentang Srivijaya, ada Siam-Kedah ada juga bab Terengganu lama, Muar, Samudera-Pasai, Melaka, Aceh dan sebagainya. Maka di sini bolehlah perbincangan dilanjutkan ke dunia nyata secara bersemuka empat mata.



Berdasarkan pembahagian ini ruang dan penyertaan pameran akan diatur. Mereka yang mahu berniaga pun akan diatur menurutnya demi mewujudkan persepaduan acara. Kalau anda rasa pameran/produk anda tidak dapat dikaitkan dengan mana-mana tajuk telitilah lagi. Busana Muslimah misalnya tentu kena di bawah tajuk busanan tradisional. Saya sendiri akan membuka gerai menjual buku tulisan saya terutama siri “Berpetualang ke Aceh” dan itu tentunya masuk di bawah tajuk kitab/buku/sastera.



Acara ini akan diatur untuk membentuk satu macam suasana pasar bercampur wadah perbincangan ilmu bersifat cosmopolitan. Peserta HIKMAH juga pengunjung lain termasuk VVIP/VIP boleh melihat dan melawat dari kumpulan ke kumpulan. Ahli kumpulan boleh boleh ‘mengintai’ aktiviti yang lain. Selain itu setiap kumpulan dan sub-kumpulan (misalnya dua persatuan besar di bawah tajuk perkerisan) akan diberikan kertas dan pen/pensil. Di situ mereka boleh memberikan :-



1. Maklum balas tentang acara, keberkesanan, kelemahan



2. Cadangan untuk penambahbaikan



3. Cadangan/buah fikiran/penyelesaian sesuatu masalah kepada pemerintah tertinggi negara untuk mendaulatkan agama, bangsa dan negara



Maklum balas dan cadangan akan diambil kira bersama isi terpilih pembentangan untuk dijadikan rumusan HIKMAH edisi sulung ini dan membentuk resolusi majlis. Insyaallah ia juga akan diangkat untuk pemerhatian orang atasan oleh pihak kami yang berkebolehan. Selain itu maklum balas dan cadangan akan diwar-warkan sekurang-kurangnya melalui blogspot saya sendiri, merahsilu.blogspot.com dan FB page HIKMAH.



OK. Cukuplah ini ya. Selepas solat Jumaat nanti, mungkin petang sikit saya akan meletakkan setiap tajuk/kumpulan sebagai satu update di page HIKMAH. Sesiapa yang mahu membuat pameran atau/dan berniaga sila tinggalkan nama, jenis perniagaan dan contact number di bawah tajuk pilihan. Sila berikan maklum balas.


----------------------

OK. Senarai sukarelawan untuk HIKMAH 4 Nov pun dibuka. Siapa berminat sila letakkan nama dan contact number/e-mail dan sebagainya pada komen. Kalau takut kena ngurat PM kat saya je.


MC – Dr Hapiza Muhammad 



Penyambut VIP – Nor Afidah Yusof



Urus setia meja hadapan/pendaftaran @ front desk – 3 orang selain saudari Rozein dan Shikin yang akan menjaga 313 buku ke-3 saya “Berpetualang ke Aceh : Siri

h pulang ke gagang?”, ditawarkan pada harga istimewa RM10.


Usherer – 10 orang. Ni yang tolong menunjukkan tetamu ke dalam dengan muka manis gitu.



Security/Bouncer/keselamatan - 15 orang anak jantan. Bukan nak pukul orang. Yang datang pun ramai orang persilatan yang telah menyatakan kesudian bersama saya jika ada yang cuba membuat kacau. Cuma kita sentiasa perlu bersiap-siaga menjaga keselamatan ya tak?



Teknikal – 2 orang. Memastikan misalnya projektor berjalan, pembentangan tiada masalah dan sebagainya pastikan mikrofon cukup dan berfungsi. Tahu sedikit tentang set-up computer, audio-visual.



Runner – 3 orang. Bermacam-macam tugas untuk melicinkan acara.



Moderator kertas kerja – 3 orang untuk 3 sesi pembentangan, pagi, tengah, hari petang. Harus orang yang boleh mengawal masa dan keadaan, mampu mengulas isi kertas kerja di hadapan orang ramai.



Moderator acara berkumpulan – 10 orang. Perlukan orang yang bijaksana boleh mengawal kumpulan orang, sebaiknya ada pengetahuan tentang bidang atau subject matter.



Jawatankuasa makan – 3 orang yang amanah. Bukan harapkan pagar, pagar makan nasi briyani… :]






Untuk melihat status terkini sila klik pada badge. Kami juga sedang mencari sukarelawan untuk memenuhi keperluan yang disebut di atas. Mereka yang berminat boleh mendaftar di page HIKMAH.









No comments: