Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Monday, December 22, 2008

Sekitar majlis bertandang ke rumah pihak pengantin lelaki...

Assalamualaikum semua. Alhamdulillah semalam jam 2 pagi saya dan isteri selamat kembali dari perjalanan 1,200 km... sedikit ceritanya akan dibuat di sini nanti. Oleh kerana ramai juga bertanya tentang gambar-gambar sekitar perkahwinan kami baru-baru ini, maka biar diletakkan gambar-gambar di bawah ini berserta sedikit cerita ya.

Adapun gambar sekitar majlis pernikahan dan makan di rumah pengantin perempuan yang berlangsung Khamis lalu 11 Disember bersamaan 13 Zulhijjah belum kami dapat kerana perlu bertemu dengan jurugambar yang berpengkalan di Lukut, Negeri Sembilan. Nantilah, kami jumpa insyaallah minggu hadapan. Apa yang dapat disajikan cuma 5 keping gambar dalam link yang ada diletakkan pada posting terakhir saya Nombor 131 dan makna satu pernikahan... Selasa lalu.

Nasib baik ada gambar-gambar dari majlis bertandang ke rumah pihak pengantin lelaki yang dibuat di rumah seorang bapa saudara di Bukit Damansara pada Ahad 14 Disember... diambil oleh seorang sepupu saya. Tanpa membuang masa lagi inilah dia...


Ini adalah gambar saya duduk bersebelahan bapa saudara dan bapa selepas majlis tahlil kecil yang dihadiri beberapa keluarga terdekat.


Selepas bermalam Jumaat dan seterusnya di rumah pengantin perempuan di Tanjung Sepat, saya ke rumah bapa saudara Sabtu malam Ahad meninggalkan isteri...

Kerana saya telah berjanji dengan bapa saudara akan menolong mendirikan khemah-khemah dan mengatur bangku meja (semuanya milik sendiri) untuk majlis ini dan ini dilakukan pagi Ahad.


Hampir jam 1 tengahari baru pengantin perempuan muncul diiringi keluarga... mereka datang hingga ke kawasan masjid Bukit Damansara sebelum saya mengambil mereka dengan menaiki motosikal besar kesayangan saya...



Tetapi ada ahli keluarga perempuan yang berlepas dari Putrajaya lalu saya terpaksa menerangkan arah...



Dan majlis pun dimulakan. Tak payah pakai pelamin kerana ini majlis ringkas...




Antara anak-anak buah saya yang turut serta...



Mereka juga turut jadi pengapit dan tukang kipas!



Sebahagian keluarga pengantin perempuan...



Sebahagian keluarga pengantin lelaki...




Bapa saudara saya memberi ucapan alu-aluan... diikuti sesi memperkenalkan diri antara kedua-dua keluarga...





Kemudian, menurut adat keluarga saya yang di belah Johor (keluarga belah ibu), pengantin pun menaburkan gula-gula dan duit-duit syiling...





Paling seronok adalah budak-budak...





Tu dia, berebut-rebut nak dapat duit dan gula-gula free!




Acara diteruskan sehingga habis segala duit dan gula dalam mangkuk...





Punyalah seronok, orang tua pun tumpang sekaki!




Malah apabila duit dan gula di mangkuk dah habis, bapa saudara saya pula boleh naik ke atas untuk menabur duit tambahan...




Bukan setakat duit RM1, duit RM10 pun ditaburnya sekali. Nasib baik tak tabur duit RM50... Bapa saudara saya ni duit berjuta pun dia boleh tabur tapi dia bukan jenis yang membazir...




Kemudian baru kami keluar makan. Saya dan isteri pula kena jadi 'patung' sekejap duduk di gazebo sambil dipertontonkan pada orang ramai... terpaksa menunggu orang lain melahap dahulu segala makanan terutama 2 ekor kambing panggang yang asyik membuat saya terliur! Sekian... :]


105 comments:

PerpatihTulus said...

kecik-kecik lah semua gambo kau, letak lah yg beso sikit. sedap tengok

Anonymous said...

salam..

merahsilu selalu dok ketawakan perempuan tak cantik..akhirnya Allah beri cash dapat perempuan tak cantik..tapi cantik lawa ni subjektif...betulkan? Mungkin dalam pandangan mata merahsilu, cantik tetapi orang lain tengok biasa sahaja.

rajawali

wiralala said...

akupun setuju dengan rajawali..aku nak sedarkan si radzi ni, supaya jangan selalu cakap besar dan menunjuk-nunjuk, lama dah aku perati, dia ni ada inferiority complex..mesti nak tunjuk family dia kayalah, dsbnya. Itu peyakit tuan radzi ooii..pasal bini dia aku tak kenal..tapi memang betul kata kau, selalu sangat kutuk perempuan itu buruklah, gemuklah, akhirnya dapat isteri tak lawapun aku tengok, peace....

^^~::RadenCilik::^~^ said...

Alhamdulillah, Perjalanan hidup kita silih berganti adanya.Usah dikenang-kenang hari semalam kerana kita telahpun berada dihari ini,perlu kita bersedia untuk hari esok yang tak ketahuan lagi adanya dengan penuh kesabaran,kecekalan dan ketakwaan.

Usahlah diadu-domba itu dan ini sedang diri ternyata digelumangi dengan segala macam rasa yang tak pasti.Bukankan kita perlu redha dengan qada' dan qadar Allah S.W.T? Sudahkah kita merasai nikmat redha yang seharusnya kita alami?

Sesungguhnya yang membezakan seseorang itu ialah hatinya bukan umurnya,bukan pangkatnya,bukan hartanya,bukan kecantikan atau kejelekkannya.

Peranan setiap kita dah ditentukan.Hanya yang mengerti,faham dan redha yang kan merasainya dari setiap sudut ketentuan itu.

P.S : Kak Anggun dan Abg MS saya doakan perjalanan abg n akak sentiasa mendapat rahmat dan perlindungaNYA.Anggaplah dugaan dan cabaran itu sebagai antah dalam beras.bila dah jadi nasi,sebelum makan tu kalau nampak lagi buang ketepi. :P

anyway,Gambar tu cantik.Candid yang best.Seronok sgt sy tgk. Cayukkkkk!

bendera merah said...

hihahaha...bro ms...biasala dulu playaz ..hihihi udah mcm-mcm keluar rajawali & wiralala...tak de ke benda lain kome nak cerita..pusing-pusing tang tu jugak..kelakar la..pasal www ade berani la..cuba live mati idup balik kome semua bisu..poochai munyar olang..bro ms..wife ni bukan ada dlm cd pangkor ka..moga bahagia...depa dengki tak dapat benda sedap...peace hihiiii

Anonymous said...

Sekarang allah swt dah letakkan dia ke tahap paling bawah sekali. Itupun kalau tak sedar lagi..terimalah pusingan ke-2 pulak.

Sebab radzi pun ada menempelak ex-laki tu hasil adu domba bini taik ayam dia. Kalau allah nak tunjuk, dia akan ditempelak oleh allah balik.

Time ni kita semua dan empunya badan sendiri boleh tau. Kawan-kawan pun kalau nak sokong, sokonglah benda betul. Masa dia belum nikah dulu, kawan-kawan yang tau hal ni tapi membiarkan atau beri sokongan dengan mengiktiraf perbuatan sumbang ini boleh jatuh hukum subahat.

Selama beberapa waktu sumbang tu, yang sokong ada share markah subahat kat situ.

Anonymous said...

Mana kau tau bunga taik ayam ni sedap, kau dah rasa?

Anonymous said...

Orang yg subahat dapat balasan allah tak?

Sebab aku nak tengok bagaimana reaksi kawan-kawan radzi bila bini-bini dorang pulak keluar dengan lelaki lain. Adakah kawan-kawan radzi akan memmberi reaksi sama mcm ex-laki fida tu atau sokong lelaki yg ambil bini dorang sebagaimana dorang sokong radzi.

Bagaimana pulak rasa bila lelaki yg rampas bini dorang menempelak pulak dan cerita macam-macma hal.

Adakah kawan-kawan radzi akan beri sokongan pada lelaki yg ambil bini-bini dorang sebagaimana sokongan pada radzi sapiee.


Especially, kalau kena kat bini bendera merah, radencilik kat atas ni ha, nak sangat aku tengok reaksi kau.

Puti said...

Baiknyer your doctor uncle. Semoga Allah memberi rezeki yang berterusan kepada Dr Hamid and family, you included Fly.
Ignore je la komen2 sumbang tu, sahabat. Yang penting your family and your true friends.

Anonymous said...

Kau pun bunga taik ayam agaknya puti..

^^~::RadenCilik::^~^ said...

alhamdulillah..

Semoga ketabahanku ini mendapat rahmat disisiMU.
Apalah yang ada dengan nikmat dunia yang secebis utk kita bertelagah dan tak berpuas hati.
Takkan faham manusia akan hakiki kerna terbakar dek runtunan diri.
Biar runtuh tanah dibukit angkasa takkan dapat meruntuh hasrat nurani dan jiwa.

Beza antara AKU dan engkau adalah nyata.Tidakkah engkau perhatikannya? Mengapa masih engkau tak mengerti? Terhijab segala pandang terbungkam lisan akan segala yang nyata dihadapan.Semoga Allah membuka pintu hijabmu agar terbit sinar pengertian.

amin.

Anonymous said...

woi pukimak ha lurus, ketua lanun dan cerempet2 yang kat belakang sana. kalau berani mari berdepan. sialan!!!

Anonymous said...

jumpa aku kat tesco puchong jam 6ptg ni. nama aku Raja Ahmad bin Raja Muzaffar. Plate kereta TR 9953 Kancil meraH!!! BODOH PUNYA KAMBING!

Anonymous said...

jENIS2 BANGSAT NI JANGAN BAGI DDUK LAMA2, BOLEH MEREBAK KUDISNYA! KECIK2 SURUH MAMPUS TANAK MAPUSS..!!! PARIA HAPRAKK!!

Anonymous said...

Siapa yg paria sebenarnya ni..

yang disuruh mampus atau yg menyuruh anak org kecik2 mampus...

Anonymous said...

Ini cerita radzi sapiee yg buat hubungan sulit dengan bini org..pastu menempelak ex-laki taik ayam tanpa rasa bersalah sikit pun.. Bunga taik ayam ni dah berhubungan semasa masih jadi isteri sampai akhirnya dia mintak jadi janda.. Radzie dah usung hulu hilir bini org ni

bukan cerita kaula.. enterframe pasal

Radzi Sapiee said...

Allah! Dah lah tu. Ketualanun tu membe aku, begitu juga Master C-Fu yang sama-sama tengah belajar kuntau tekpi kat Tasik Puteri.
Pada saudara Azrul @ Ha Lurus, anda sebenarnya tidak tahu cerita sebenar seratus peratus. Kalau nak tahu sangat pasal saya, pi le tanya Ketualanun ngan Master C-Fu. Jangan le nak hasut-hasut orang dengan dengki kamu itu. Apakah kamu mahu hidup kamu celaru nanti diganggu otai-otai Harmonisers dan CVT? Jangankan mereka, kalau kamu silap langkah, silap-silap kamu kena perambat lagi dengan orang-orang Selempang Merah.
Dah le tu. Saya tahu siapa yang pernah menyamar talifon saya, kononnya mengaku businessman dari Hong Kong menunggu isteri saya (semasa tu belum kahwin lagi) mendakwa dia telah berjanji akan ke Hong Kong untuk berkahwin dengan kamu. Kamu mengaku telah mengikuti perkembangan Fidah sejak zaman sekolah. Tetapi kamu bukannya orang yang dikenali di SEMESTI mahupun ITI, maksudnya tak famous langsung. Sekarang ni kamu cuba menonjol-nonjolkan diri di blogspot ini lalu melaga-lagakan orang. Itu tanda kamu sudah lama meminati Fidah tetapi tidak dilayan lalu kamu sakit jiwa dan dengki.
Sudah. Bawa-bawa le mengucap dan berubat sebelum apa-apa terjadi pada kamu. Sekian.

PERIGI BUTA said...

HAHAHA...MINAT X LAYAN...KO PIKIR BINI KO LAWA SGT...MUKA CAM DIA MELAMBAK KAT PASAR MALAM...KALAU LANGGAR BAHUPUN BELUM TENTU AKU NAK TOLEH...NAK2 MASA KAT SEMESTI...KEREMPENG..SAMPAI SEKARANG..KO JGN BANGGA SGT RADZI..KALAU KO DAPAT ANAK DARA AKU RESPECT..NI BINI ORANG BOLEH BLAHHHHH R....

PERIGI BUTA said...

KIM SALAM KAT BINI KO ERK...AKU RASA X LAMA LAGI X DER ORG YG RESPECT KAT DIA...(SELAMA NIE PUN X DER)...RAMAI DAH NAIK MELUAT NEGOK DIA...EIIII..NAUZUBILLAH...

Anonymous said...

Apa ni ugut ugut org pakai kuntau dan selempang...

Dah dapat bala allah, nak tambah dosa.. tak serik2.. korang biarlah kumbang taik ni..biar dia bangga dengan kejahatan dia.. cara dia ugut tu dah tunjukkan betapa jahat nya dia..

Orang kalau baik takda ugut2 org..walaupun kena lempar taik...ujian utk kau sebab kau pun ada buat salah...

Ini ujian allah beri...dibalas dengan nak ugut dan apa2kan org pulak..macam la bahasa kau selama ni baik sangat. Kau kata org tak sedar..bila org tulis tak tahan telinga terus nak pakai selempang merah dan jin..

Biarlah dia dengan bangga diri dia... ada mata kita tengok...nak senyum pun boleh dan tepuk tangan pun boleh..tapi lagi baik ambik ini semua buat pengajaran..

Balasan utk kau dari allah menunggu radzi...bukan dari kami tapi dari allah..

Kita tengok la lepas ni dia camna..

Anonymous said...

Entah entah bunga taik ayam yg mengadu domba atau buat trick supaya kau radzi semakin nak terkejar-kejar dia.. dengan mereka-reka cerita yg ada org atau ramai sangat la minat kat dia..hahaha

Korang pun satu..pegi bagi tau semua ni..patutnya korang nak bagi padan muka..biarkan aja...watpe cerita2..biar dia tau sendiri..

Anonymous said...

Ingat aja janji allah. Kejahatan sebesar zarah dan kebaikan sebesar zarah semua ada pembalasan.


Kalau yakin ini, tak perlu risau dan sakit hati. Sebab allah akan membalasnya. Biarlah dia terima pembalasan sewajarnya, lagipun dia yang nak terima balasan dari allah.

Kita yang takda apa-apa ni teruskanlah hidup memasing. Jaga isteri dan suami memasing dan ikut syariat islam sebenar. Kalau dah dilarang lelaki perempuan bergaul bebas, inilah sebabnya, kerana ia boleh memporak perandakan masyarakat. Terutama yang dah berkahwin takda istilah2 kawan2 sahaja, lama2 lain jadinya kalau hidup berlandaskan nafsu dan kepentingan diri sahaja.

Ambillah iktibar.

Anonymous said...

salam...
aku nasrul mohd rashid @ ha lurus, ini 1st time aku menulis dalam blog ni. aku tak penah amik tahu pun pasal ni... kenapa nama aku tiba2 terkeluar?
aku ada bertanya kepada beberapa sahabat tentang pernikahan ni, itu aja... sebab aku penah jumpa fidah sebelum ni...
so sapa boleh bagi tau aku camne nama bole terkeluar kat sini...

ha lurus said...

"woi pukimak ha lurus, ketua lanun dan cerempet2 yang kat belakang sana. kalau berani mari berdepan. sialan!!!"
aku nak tahu siapa yang maki2 aku ni...

ha lurus said...

korang main ni tibai je... ada ke korang usul periksa... pernah ke korang baca komen aku kat mana2 sebelum ni? ada ke?
siap nak pukul lagi...
kalau korang betul2 nak pukul aku silakan... korang datang cari aku...

Anonymous said...

kenapa la gaduh pasal pompuan murahan tu..

ketualanun said...

pergh...

hangat betul le. macam macam komen ada. apa apa pun aku nak ucapkan selamat pengantin baru.

Radzi Sapiee said...

Assalamualaikum semua. Dengan rahmat Allah SWT malam ini dapat saya berjumpa dengan saudara KetuaLanun yang saya kenali sejak tahun 2006 juga saudara Ha Lurus @ Nasrul yang baru saya kenali tadi. Setelah berbual agak lama, saya cukup puas hati bahawa baik mereka mahupun saudara-saudara sepeguruan Kuntau Tekpi mereka di Bandar Tasik Puteri iaitu Master C-Fu @ Master CPut yang saya juga kenali sejak tahun 2006 juga Alief (tidak saya kenali tetapi telah diterangkan peribadinya oleh KetuaLanun) tidak terlibat dalam permasalahan kutuk-mengutuk di sini.
Malah tadi saya juga sempat duduk semeja dengan guru Kuntau Tekpi mereka bersama sekali kawan lama saya dari NST, saudara Adam Salleh yang menulis ruangan Jarum Emas di akhbar Metro. Rupa-rupanya Adam juga terlibat dengan silat ini kerana sebuah gelanggang pernah dibuka di rumahnya, gelanggang yang turut dihadiri almarhum P. Ramlee.
Maka itu di sini saya ingin meminta supaya sesiapa yang berniat baik menyebelahi saya tidak menyalahkan mereka. Sebenarnya ada pihak lain cuba melaga-lagakan kita, rasanya pihak yang rapat dengan bekas suami isteri saya, kemudian keadaan ini ditumpang pula oleh pengunjung lain yang sudah lama tidak puas hati dengan saya dan blogspot ini.
Saya tidak ingin perkara ini dipanjangkan lagi. Saya sendiri sibuk dan perlu berjalan jauh lagi ke banyak tempat dalam tempoh seminggu dua ini sedangkan banyak kerja lain lagi menunggu untuk disiapkan.
Kepada pihak yang tidak berpuas-hati dah dah le tu. Sementara anda masih boleh berundur dalam keadaan selamat, berundurlah. Kalau tidak, saya tidak dapat menjamin keselamatan anda kerana kekacauan yang anda timbulkan telah memalitkan pihak lain yang sudi memperlakukan anda dengan cara yang kurang enak tanpa pengetahuan saya. Sekian, wassalam! :]

PERIGI BUTA said...

huh korang nie laki bini percaya sangat dengan ilmu hitam n sihir menyihir nie..nak2 anggun(anggun ker)....sumer tempat bini ko pegi jumper bomoh...dah x der tuhan agaknyer...lebih percayakan bomoh2 nie samapaikan bomoh kata dia ngan ex suami x serasi sanggup mintak cerai..nauzubillah

PERIGI BUTA said...

ops.. sori.. aku silap..

PERIGI BUTA said...

SAPER PLAK GUNA NAMER AKU NIE?...NO SORI22222...

PERIGI BUTA said...

HOI ULAT TAIK.. TAKDE NAMER LAIN KE NAK PAKAI???

Anonymous said...

Takda sapa nak laga-lagakan org. Semua org ada fikiran dan boleh baca. Kalau benda tak betul org pun tak caya. Org yg jadi banyak cakap sebab tulisan kau sendiri, bagaimana kau berlagak, bagaimana kau menempelak ex-laki org. Daripada situ org boleh baca situasi tu.

Bak kata org takut kerana salah. Bila kau tak boleh nak cakap apa-apa, alasan yg kau boleh cari org nak lagakan. Kau pun suka lagakan org dengan mereka-cerita dan cetuskan kontroversi nak alihkan perhatian org. Kau yg lagakan org.

PERIGI BUTA said...

KALAU AKU NAK MELAGA ORG PON KO NAK SIBUK KENAPE?

Anonymous said...

Betul, yg copy paste dan kadang2 berlakun tu Radzi sendiri. Kemudian dia teka-teka nama org tu org ni..ini yg dinamakan laga org.

Kau sebenarnya ada pilihan. Nak terus baca komen atau nak ignore. Tapi, kau pilih nak baca. Kau pun suka nak baca dan suka nak tau apa org kata kat kau. Kau harapkan pujian tapi dapat kejian.

Bila dikeji kau main tuduh dan suruh sesapa buat itu dan buat ini utk kau. Kalau kau sendiri dah buat salah dan dapat terima pelbagai kemungkinan dan segala kata nista org kau takkan jadi begini.

Kau sebenarnya nak dan mau org sokong dan membenarkan segala perlakuan sumbang kau.

PERIGI BUTA said...

SETAKAT NAK MENULIS PAKAI ANONYMOUS.. MACAM LA KO BAGUS.. KO NI MMG ULAT TAIK LA.. ULAT TAIK SAJE YG SUKA MENGEJI PAKAI ANONYMOUS..

Anonymous said...

Kau perlukan pujian utk buat kau rasa kau bagus. Kalau takda pujian dan angkat diri kau, kau ni terus jadi lemah. Kau perlukan pujian utk terus hidup.

Bila org puji2. Mula lah kau kembang. Kau rasa diri kau makin tinggi dan tinggi dan tinggi. Lepas tu kau pun berangan lah. Hakikatnya kau tak punya apa-apa.

Kau perlukan material dan pujian utk teruskan hidup. Kalau tak kau takda semangat. Bila kau sendiri takda harta, kau guna harta sedara mara kau dengan hajat tumpang sekaki supaya org pandang kau datang dari keluarga yang ada-ada. Perempuan yg sukakan nama, pangkat dan recognition akan mencari org sebegini.

Samalah, kau pun nakkan recognition masyarakat. Kau sebenar tak dapat mencari diri kau sendiri.

Kau ceritakan IQ kau yg tinggi dan segala macam kepandaian dari kecil. Tapi itu semua history. Bila kau dah hilang segalanya, kau hilang punca dan kau perlukan cerita2 lama nak naikkan semangat kau.

Kau tak dapat terima kehidupan kau sekarang. Oleh kerana tak dapat menerima hakikat dan segala macam kelemahan yg juga ada, kau perlu berselindung disebalik cakap besar kau. Jadi, kau sendiri yg melakukan kemusnahan demi kemusnahan pada diri kau sendiri.

Semuanya kerana tabiat buruk kau yg masih lagi menebal dalam diri. Harap kau muhasabah diri.

Anonymous said...

kau tahu, dulu aku pun pernah ada tabiat buruk. Iaitu suka mengorek hidung di depan orang ramai menggunakan ibu jari. Tabiat itu telah menyebabkan hidung aku luas sebelah.

Maka aku bermuhasabah lalu menukarkan dengan jari telunjuk saja. Maka mudah bagiku untuk mengorek dengan lebih efisien meskipun di hadapan orang ramai.

Anonymous said...

Hidung Radzi luas sebelah? hahaha

sekilas said...

alamak korang nie....
tak bole ker nk kekal nickname satu jer....jgn la pakai nickname orang lain...
tapi aku sendiri bole cam ayat2 tu bukan dari orang yang sama.
udah2 la tu...
pada empunya blog....belajar la dari kesilapan sementara masih ader peluang.

Anonymous said...

Aku pun terkejut, aku pernah nampak ayat fidah ni bila cerita pasal bomoh. Memang nak cari benda2tu. Tak sangka juga, percaya pada bomoh.

sekilas said...

http://www.youtube.com/watch?v=ca_lEePIIkE

tgk nie....
bagus sangat untuk mereka2 yang dh terpesong dari landasan islam.
biar dok balik dlm 'rel' islam yang sebenarnyer.

Anonymous said...

SANTAU TUJU ANGIN
Music: As Sahar (Januari 1995)
Lyrics: One Barchiel (28th. July 1994)

Occultus revenges in Bojonegoro
Sorceries of Mbah Ucuh
The diabolical glows of Jawa Timur
Releasing the might in Santau Tuju Angin

Unexplained cavities on the cemeteries
Which laid the victimized holy Kiyai’s
Arosbaya, Kalinyamat and Pairan
Succumbed to the mordancy
Of Santau Tuju Angin

Mbah Ucuh’s black magick concecration
His ritualistic voraicities
Banishing his enmities
Of the prowness prouds in Bundaran

No traces of the Bobot corpses....

Sudden shivers & sudden paleness
Blood vomituration & spilled from shades of cuts
Mbah Ucuh’s enormity & the following enraptures
Santau Tuju Angin enshroud the Majestic East

Homicidal winds of evil prevalence
Dukun Cabul of Bojonegoro
And the supremacies of
Santau Tuju Angin

Anonymous said...

STROLL IN KAFAN
Music: As Sahar (March 1994)
Lyrics: One Barchiel (30th. May 1994)

Where even the beds
Looses it’s softness
An the rest of forlorn
Gleamed...

A return trip seems the solution
In another search
For another shelter thyself

Diffused are the fragrance of pacai
Emergence of Pochong
A grief stroll in kafan

Dark shadow beneath the eyes
Blackened facial
Sullen & sombreness
A grief stroll in kafan

The rays that shone thru’ rainforests
Cast a misty shadow
This spiritual roam to ease the narrow pit
Of your overidden sins

In this twilight symphony
A grief stroll in kafan
Awaiting kiamat for this linger is eternal
As the grace in blaze
On path of desecration
A grief stroll in kafan


MY HYMN, IN THE EAST
Music: As Sahar (May 1994)
Lyrics: Bathara Guru (27th. March 1994)

Puteri Ortha Bulan
My mistress of beauty
Dancing on this cold breezing moon
By the side of Buluh Perindu
I hear the forbidden symphony

A pattern, a mockery, a hymn
Under the darkned blue sky
Magickal words spoken with double tounge
Mystical arrival of sharpened claw

Let dignity be the pride
And forward to the enslaved
And infernally feast
The striving old forest

Old grasses turns to gold
Crying fauna in blood-red tears
Awaiting for the seal
Oh my beauty from the sea
Lit up the torches
So the dark is lighted
Even brighter than the sun
The Golden Throne behind me

Anonymous said...

MEDITATION EMBUN PAGI
Music: As Sahar (Oct. 94 – February 95)
Lyrics: Bathara Guru (19th. June 1994)

Watching those descending dark clouds
Forsee by the beast I’m standing proud
Reaching for those star high above
Shining bright blinding my eyes

I suffered a 7 days hunger
The meditation of healing embun pagi
The brightness of golden fields
Look! The sign from the ravens


Those voices – so deafening so cruel
So humid is the winds that blow

Appreciate what have been told
And the sea....

I proceed with my eternal walk
Still those ravens above me
The winds breezing much horizontal

Those voices....
So weakening....
So cruel....

Have you heard the tale of the serpent
That infernally awaits the golden throne
Healing me with the supreme glory
And in eternal path shall we meet

Anonymous said...

GERBANG KAYANGAN
Lirik: Indrajit
Musik: CD Khanzab

Dingin semilir pagi
Senjujuk ke tulang hitam
Mengangkat aku ke bahtera awana
Bertatah petir menerjah awan

Berlari kuda-kuda hitam
Membujuk langit
Menafi Tanah
Menafi Lautan
Bagaikan halilintar rindukan amang

Kuseru langit membuka bidai
Kuseru awan menyembah bumi
Mengalir panas darah diraja
Darah keturunan Indra Sapurba

Bagai Indrajit depan Rawana
Sepuluh kepala sepuluh bahu
Berdatik saja mengakui raja
Aku tuntut janjimu prabu
Sang Sita balik ke dalam pelukanku...

Mengalir panas darah diraja
Darah keturunan Indra Sapurba

Anonymous said...

MERONG MAHAWANGSA
Lirik: Indrajit, Jaie Jokhannaz
Musik: CD Khanzab

Bentara! Hitungkanlah mimpi ini
Singgahsanaku menanti di Qalha
Membuai ribut laksana sutera
Ku belai taufan di hujung bahtera

Paduka andika Pra-Ong Mahawangsa

Sujudlah engkau serahkan puterimu
Kesaktian pusar bentara jadi Jentayu
Gah si Naga Sakti barang kenaikanku
Gelora di laut bercanda di awangan

Kuala Tawai saksi bencana
Dilanggar Garuda langkapuri
Engkau di puncak mengibar awan
Dipanah aku Pra-Ong Mahawangsa

“Hei Garuda durjana
Jika sungguh niatmu
Kupanah kau menjalar mati
Tergantung dirimu di alangan
Kering layu kau di tiang sula..”

“Hei panah saktiku
Jika benar namamu Berana Pura
Jika benar kau mempunyai kesaktian
Tunjukkanlah!”

Hanyut tanah tak bertuan
Rakyat tidak bertuan
Ditabal aku di segara masin
Raja Qalha Pra-Ong Mahawangsa

Anonymous said...

Fuiyo.. Metal wak lu.. ni ruangan metal pulak dah bang MS - Oghang Ba Ado

p/s: Hidup Metal!

Anonymous said...

ni nak citer unsur2 sihir... hahahaha...

Anonymous said...

Sentiasa amalkan yg berikut, terutama sebelum tidur:-

Baca Al-Fatihah 1x
Baca 3Qul 3x setiap satu
Baca ayatul Qursi 1x
Baca Bismillahhirahmanirrahim 21x
Yakinlah dengan seyakin-yakinnya tiada yg berkuasa melainkan Allah jua.

Selalulah menunaikan solat dan jauhkan perkara-perkara yg mungkar.Mohonlah perlindungan Allah. Segala ilmu hitam dan lain-lain tidak akan mendekati anda. Kerana dengan keyakinan kepada allah, disekeliling anda seolah2 ada medan magnet yang tidak dapat ditembusi oleh benda2 tersebut.


Kalau boleh amalkan selalu bacaan Ayatul Qursi setiap kali selepas sembahyang semoga anda sentiasa dalam penjagaan-Nya.

Anonymous said...

Terima kasih... satu maklumat yang bermanfaat..

ha lurus said...

kepada sesiapa yang masih mempunyai hajat nak belasah aku, silakan... musuh aku tak cari... 'rezeki' jangan ditolak... yang jauh dijemput... yang datang disambut... kalau behajat benar aku tunggu di kelana jaya, surau al akidah, jln ss 7/28, masuk ikut shell depan giant, jam 10 malam... setiap minggu aku ada kat sini...

kepada yang berhajat, aku pesan, jangan mudah terkinja2... usah dijual usah dijaja...

ha lurus said...

setiap khamis malam jumaat...

KAKI BAKAR said...

EIII...DAH X DER NAMA LAIN NAK GUNA KER

PERIGI BUTA said...

BENGONG

Anonymous said...

marah ker?..

PERIGI BUTA said...

MANA X MARAH..SUKA2 GUNA NICKNAME ORG LAIN N LAGA2KAN...NIE MESTI KEJE TUAN PUNYER BLOG....

Anonymous said...

hmm.. pegi ler marah kat tuan punyer blog...

fuh.. selamat aku... heheh..

Anonymous said...

taik ayam dan kumbang taik pergi lawat makam wali2, takda kah tulah...

Anonymous said...

ulat taik lak gi lawat maner?

Anonymous said...

dah tentu la ulat taik gi lawat jamban... ader kene tulah kat jamban tak?

Anonymous said...

nanti tersampuk la tu

Anonymous said...

tunggu dan lihat aja

Anonymous said...

lihat aja ulat taik menikmati taik di jamban..

Anonymous said...

yg makan taik radzi la anony..hubungan sulit ngan bini org tu yg org cakap makan taik

makan pulak taik ayam

Anonymous said...

yg makan taik tu ulat taik la anony..tak senang tengok orang bahagia berumahtangga.. yg dier pulak tak laku..

Anonymous said...

siapa siapa tu?

PERIGI BUTA said...

aku la...

Anonymous said...

nak juga aku tau. byk skandal radzi ni

KAKI BAKAR said...

AKU PUN...

Anonymous said...

aku nak tau jugak...

Anonymous said...

jangan jadi lawak artikel sebelah jagung dan ayam sudah..haha

jagung perasan di kejar ayam

KAKI BAKAR said...

MASA ZAMAN JAHILIAH DIA KAT OVERSEA DULU X DER ORG NAK CITER KER????BUKAN DIA NIE DULU PLAY.......AGAK2 DAH LUNYAI LOM YG TUT.......

Anonymous said...

hahaha..
anak ayam dikejar musang..
anak ayam cari ibunya..
ibu ayam berlari..
terus lari..
dan ditangkap musang...

KAKI BAKAR said...

TAPIKAN..KORANG SUMER DOK NGATA SI RADZI NIE...DIA BUKAN ADER PERASAAN PUN...DAH ADA YG SHOT CKIT KAT KEPALA TUH...HUHUHU..ORG CAKAP APER PUN BOLEH SENGEH2 KAMBING..(AKU DPT BYGKAN MUKA KERANG BUSUK DIA)...

PERIGI BUTA said...

ZAMAN JAHILIAH CAT STEVEN LAGI DASAT!!! TAKDE SAPE NK CITER KER???

Anonymous said...

mat c put

salam ...
pada tuan rumah blog ni n forumer2 yg kenal atau tak kenal dgn saya ....saya ingin memohon ampun dan maaf sekiranya terdapat kekeliruan atau salah tangganpan terhadap diri saya dan kawan2 saya....

saya juga ingin menerangkan disini bahawa saya tidak terlibat dengan permasaalahan yg ade......oleh itu kita sama2 buangkan yg keruh ambil yg jernih......

tiap manusia dah ditentukan ajal, jodoh rezeki mereka ....tak payahlah kita cemburu atau iri hati......sok lusa kita plak dapat habuan masing2.......hari ni kita kutuk2 orang esok kita plak yg akan dapat......

jadi berlapang dada ,reda n syukur dengan apa yang ada.....

sekian salam

KAKI BAKAR said...

ANAK MUSANG BERLARI-LARI
ANAK MUSANG CARI BAPANYA...
IBU MUSANG BERLARI...
TERUS LARI...
DAN DITANGKAP HARIMAU...

HUHUHU

PERIGI BUTA said...

HAHAHA.. KAMBING BOER KE KAMBING BIRI2?

KAKI BAKAR said...

BUKAN KUTUK..MENGATA JER...SI RADZI DAH DAPAT HABUAN SEKARG,..OLEH ITU MARILAH BERKONGSI BERAMAI2...GILER TUL...

Anonymous said...

Laa.. kes dengki org len dapat habuan rupernyer..

KAKI BAKAR said...

APER KEJADAHNYER KAMBING...HARIMAU R DUDE....

KAKI BAKAR said...

X DER PEKDAHNYER NAK DENGI..HABUAN DGN CARA X ELOK WAT PER..X DENGKI PUN....SUKA LAGI ADER....DULU MENGATA ORG SGT SEKALI DAPAT PIRAHHH......TU R BALASAN SELALU KUTUK POMPUAN X CUN...

PERIGI BUTA said...

KAMBING LG HENSEM DARI HARIMAU LA..

PERIGI BUTA said...

TAK CUN ERK.. PATUT LA ORG TAK NAK..
KASIK KAT RIMAU PON RIMAU TOLAK PE..
BAU TAIK...

Anonymous said...

Assalammaualaikum Radzie dan Anggun,

Tahniah diatas pernikahan ini, moga berbahagia dan berkekalan, buang yang keruh ambil yang jernih. Yang buruk jadikan sempadan, yang baik jadikan teladan.

Jangan ulangan kisah lalu, jadilah insan.

Tahniah!!!!!!...

Wassalam.

AbuMukmin.

Anonymous said...

bukan dengki, dapat peluang kutuk aja. peluang allah beri. selama ni pun radzi sapiee suka hati dia aja melazerkan org. Skrg kita semua pulak melazerkan radzi balik.adilkan.

Kita nak meraikan peluang ni aja.

Anonymous said...

syukur.. dipeluang untuk mengutuk dan mengata.. marilah kita mengucapkan kesyukuran ini dengan mengutuk dan mengata...

Anonymous said...

ambik kau disuruh jadi insan. selama ni merayau2 kat jalanraya dan kubur tu betul lah memang kambing.

Disuruh jadi manusia..hahaha

Anonymous said...

Untuk pembaca sekelian, ruangan ini adalah untuk mengutuk dan mengata sahaja..sempena peluang allah beri..komen tanpa mengutuk dan mengata tidak dibenarkan..

sekian terima kasih..

Anonymous said...

Sedikit pesanan penaja..

ABU Hurairah dan Said Al-Magburi meriwayatkan: "Ada seseorang lelaki memarahi Saidina Abu Bakar. Ketika itu Rasulullah duduk di sebelahnya.

Nabi diam saja, begitu juga Abu Bakar.

Selepas orang itu selesai memaki hamun dengan mengeluarkan kata-kata kesat, Abu Bakar membalas makian itu, tetapi Rasulullah bangun dan beredar dari situ. Abu Bakar hairan dan terus mengekori Nabi Muhammad sambil berkata: "Ya Rasulullah, dia memaki saya dan engkau pula diam. Ketika saya menjawab maki hamun itu, tiba-tiba engkau bangun lalu pergi."

Rasulullah lantas menjawab: "Sesungguhnya malaikat mengembalikan semua makian orang itu kepadanya ketika engkau diam, tetapi ketika engkau membalas makian itu, maka malaikat pergi dan syaitan pula masuk dan saya tidak suka duduk bersama syaitan."

Rasulullah kemudian bersabda lagi: "Allah akan memuliakan hamba-Nya ketika sedang dianiaya lalu memberikan kemaafan sambil mengharapkan keredaan Allah."


Mekasih. Bye..

sushi said...

sudah2 lah anonymous..
fida dan radzi dah selamat jadi suami isteri..
dah takdir Allah nak menemukan jodoh derang..awak terima ajelah..
nanti awak akan dikata menetang takdir Tuhan..
apa yang kamu sebokkan?
tak de orang nak kat kamukah?
apa yang awak dapat dari semua ni..
kami semua kawan2 radzi dan fida tengok awak mcm anjing menyalak bukit saja tau..

Anonymous said...

sapa tentang? aku suka.malah nak cakap padan muka lagi.

kau dah sakit telinga, kau keluarkan cakap abu hurairah. apsal masa kau caci keji org, masuk tu kau tak cari pulak
koleksi cakap2 abu hurairah. Masa ni takda pulak kau ingat?

Kau cuma bernasib baik aja masa kau kutuk org tu, org tu tak kiaskan hadis abu hurairah ni

Anonymous said...

itula, dah terkena batang hidung sendiri, baru boleh merasa. sebelum ni takda rasa. tuli. rasalah apa yg org lain rasa. supaya lain kali bila terasa nak mengata org. ingatlah pengalaman ini.

Anonymous said...

BETUL. TETIBA AJA BOLEH PANDAI CARI HADIS DAN SELONGKAR WWW CARI BAHAN UTK COPY PASTE.

Radzi Sapiee said...

Hmm... Pemilik IP nombor 202.47.162.41 buat hal lagi dah. Merata masuk blog-blog kawan saya nak adu-domba buat fitnah, pakai nick macam-macam.

Nak tahu apa cerita sebenarnya, sila masuk kat sini... http://merahsilu.blogspot.com/2008/11/gangguan-pesakit-jiwa-yang-tak-tahu.html

Untuk lagi satu orang tertentu dan kawan-kawannya yang dok mengapi-apikan, udah-udah le tu. Mulakan 'pencarian' anda sekarang... sia-sia sahaja mengutuk memaki hamun setakat memuaskan hati sendiri tetapi sebenarnya lagi membuka pekung di dada lalu semua orang boleh nampak, patutlah perempuan itu minta berpisah!
Bahasa itu sendiri sudah melambangkan bangsa... belum cerita lagi pasal makna sebenar kufu yang cuba dibelit-belitkan pemilik IP 202.47.162.41 @ Al-Bule @ Sofiya @ Badak @ ToFu dan segala macam alias, kononnya orang tak tahu.

Sekian. Wassalam.

Anonymous said...

BADAK AKU TA TAU. KUMBANG TAIK DAN BUNGA TAIK AYAM YG KULIKAN LAKI AKU TAU

Anonymous said...

Jadi kau dapat balasan malaikat dari makian kau kepada org lain rupanya.

rajawali said...

pesan aku buat kawan merahsilu dan norafidah (anggun).

Sahabat yang baik adalah sahabat yang akan menegur apabila kawan-kawannya berbuat salah lebih-lebih lagi berbuat dosa. Kamu semua tahu bahwa merahsilu dan anggun membuat hubungan sulit dan membelakangkan maruah suaminya. Kamu semua tahu anggun dan merahsilu selalu berdua-duaan (dating ) ke hulu ke hilir, siang dan malam sewaktu anggun masih istri orang dan ibu kepada dua orang anak yang masih perlukan perhatian ibunya. Kamu juga tahu anggun telah melanggar hukum agama dengan melanggar pantang syariat dalam masa edah dengan berdating dengan lelaki lain, berhias-hias diri dan sebagainya. Jadi kamu telah bersubahat dengan mereka menyokong tindakan mungkar ini. Ini bukan soal dengki atau benci tetapi menegakkan hukum Allah itu tidak mengira lawan atau kawan. Aku di sini ingin menyedarkan merahsilu dan anggun supaya betaubat dari dosa supaya rumahtangga yang mereka bina ini akhirnya direstui oleh Allah SWT. Selagi mereka berdua merasa perbuatan mereka itu tidak berdosa, dan menyalahkan orang lain yang menegur mereka, maka merugilah mereka dunia dan akhirat. Kepada merahsilu jadilah orang yang waras dan bijak kerana kamu sudah belajar tasauf, kamu hanya ada ilmu tetapi kamu tidak mengamalkan ilmu kamu. Tidak perlu kamu mengugut orang yang menegur kesilapan kamu kerana teguran itu atas dasar ingat mengingati sesama saudara seislam. Jika kamu merasa tidak suka, itu tanda nafsu kamu telah menguasai diri kamu lalu membuahkan perasaan sombong dan rasa diri tidak bersalah. Aku bukan anonymous atau sesiapa yang dituduh itu, aku adalah pemerhati selama ini. Tidak sedikit aku berdengki dengan kamu berdua, tetapi aku mahu kamu sedar bahawa hukum tetap huku, dosa tetap dosa, tidak ada alasan untuk diberi di hadapan Allah di akhirat nanti.
Sekian semuga kamu faham maksud dan tujuan yang mahu aku sampaikan.

rajawali said...

Jadi aku harap kepada kawan-kawan merahsilu dan anggun ini, berilah kesedaran kepada mereka berdua jika kamu benar-benar layak bergelar sahabat. Hentikan menfitnah keluarga bekas suami anggun dan keluarganya. Tindakan menfitnah keluarga bekas suaminya dan menuduh mereka berbuat sihir dan dengki khianat bukanlah tindakan yang bijak. Aku bukan ahli keluarga bekas suami atau keluarga mereka tetapi aku diberi kewarasan dan rasa janggal apabila melihat merahsilu dan anggun cuba memburukkan mereka sedangkan merahsilu dan anggun tidak merasa berdosa sedikitpun atas perbuatan mereka sendiri yang terang-terang melanggar hukum Allah. Bagaimanapun aku faham, inilah sikap manusia yang sudah dihijab dari Allah untuk merasa rendah diri dan merasa bels ihsan kepada orang lain.
Begitulah juga nafsu dan kepentingan diri sendiri diletakkan sebagai raja di dalam diri. Sedarlah hidup ini singkat sahaja, bertaubatlah dari dosa lalu. Semuga kalian berdua menjadi hambaNya yang taat.

ultraman said...

ni sekor lagi beruk makyeh yang xabis2 nak melagakan orang. cekuraknya rajawelir hang duk mai sini ngata orang xsedor diri. hang tu pi taubat dulu. bangang!

Pelita Terang said...

Salam...maaf mencelah. aku selama ini memerhati sahaja sedangkan bukan saja aku kenal mereka melalui blog ini, malahan kenalan, saudara mara mahupun rakan sepejabatnya.Aku percaya dgn hukum bahawa yg baik dibalas baik dan yg buruk dibalas buruk. Dalam hidup ini,kita sebagai manusia biasa diuji dgn pelbagai dugaan tapi pernahkah kita terfikir dgn perlakuan kita sebelum ini..mungkin dgn keluarga kita (termasuklah suami /isteri), sahabat kita,mahupun masyarakat.. Pernahkah anda terdegar bahawa sekali kita berbuat jahat sepuluh kali anak kita berbuat jahat... Nauzubillah..Renung2kanlah... Aku tidak mahu menilai mereka, biar masyarakat sekeliling yg menilai mereka dan Allah S.W.T yg memberikan balasan dgn setiap apa yg dilakukan... Sekiranya baik, baiklah ia tapi..sekiranya buruk, burklah ia... mungkin bukan sekarang.. tapi ingat, kita ada keluarga, zuriat..so tunggu jelah.... Sekian

Pelita Terang said...

Salam...maaf mencelah. aku selama ini memerhati sahaja sedangkan bukan saja aku kenal mereka melalui blog ini, malahan kenalan, saudara mara mahupun rakan sepejabatnya.Aku percaya dgn hukum bahawa yg baik dibalas baik dan yg buruk dibalas buruk. Dalam hidup ini,kita sebagai manusia biasa diuji dgn pelbagai dugaan tapi pernahkah kita terfikir dgn perlakuan kita sebelum ini..mungkin dgn keluarga kita (termasuklah suami /isteri), sahabat kita,mahupun masyarakat.. Pernahkah anda terdegar bahawa sekali kita berbuat jahat sepuluh kali anak kita berbuat jahat... Nauzubillah..Renung2kanlah... Aku tidak mahu menilai mereka, biar masyarakat sekeliling yg menilai mereka dan Allah S.W.T yg memberikan balasan dgn setiap apa yg dilakukan... Sekiranya baik, baiklah ia tapi..sekiranya buruk, burklah ia... mungkin bukan sekarang.. tapi ingat, kita ada keluarga, zuriat..so tunggu jelah.... Sekian

PELITA TERANG said...

BERPETUALANG KE ACHEh..dilancarkan pd Julai 2007 bersama seorang wanita. Ada lagi pd Mei 2008 utk promosi yg sama bersama wanita tersebut..
Pada Desember 2008 baru mereka diijabkabulkan.So selama ini mereka keluar bersama2 ketika wanita itu MASIH ISTERI ORG yg mempunyai 2 anak???
Nauzubillah....

Anonymous said...

Why visitors still use to read news papers when in this technological globe the whole thing is available on web?
Here is my website apartments for rent