Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Tuesday, December 16, 2008

Nombor 131 dan makna satu pernikahan...

Gambar diambil dari http://abangman.fotopages.com/

Assalamualaikum semua. Setelah menyiapkan beberapa buah artikel untuk blogspots saya, baru saya boleh menulis satu artikel tentang peristiwa besar terbaru dalam hidup saya... iaitu pernikahan dengan Nur kedua @ Anggun yang baru berlangsung minggu lepas.

Sebelum itu, biar kita bercerita sedikit tentang tarikh pernikahan. Seperti ramai pembaca setia blogspot ini tahu, saya sukakan nombor 131. Ini kerana pada saya ia melambangkan home sweet home atau "rumahku syurgaku" yang sudah amat lama saya dambakan.

Nombor 131 ini muncul dalam hidup saya sejurus selepas perkahwinan dengan bekas isteri penghujung 1999. Ia sebenarnya adalah nombor sebuah rumah semi-D di Hulu Langat yang dibeli, sudah dibayar wang pendahuluan juga duit peguam untuk pinjaman rumah... rumah yang sepatutnya siap tahun 2002 tetapi sebaliknya tahun itu menyaksikan beberapa ahli keluarga terdekat meninggal dunia, rumahtangga saya pula porak-poranda apabila ketidak-sefahaman kami menjadi semakin ketara setelah saya hilang pekerjaan tetap sebagai wartawan di akhbar The New Straits Times penghujung tahun 2001.

Keadaan saya amat kelam-kabut ketika itu. Di celah-celah panggilan kebatinan untuk memahami susur-galur keturunan dan peranan, di sebalik celaan bekas isteri yang tidak memahami, kami mendapat anak ketika duit simpanan saya hampir tiada. Keesokannya pula adik lelaki bongsu saya meninggal dunia akibat kemalangan jalan-raya, selepas beberapa bulan Nenek, ibu kepada bapa saya juga meninggal dunia, satu-satunya insan yang sebenarnya faham keadaan saya yang seperti gila isim ketika itu.

Kematian adik membuat saya terasa begitu lemah walaupun kami tidaklah begitu rapat. Ia berlaku ketika saya amat mendambakan kami sekeluarga dapat hidup bersama dalam satu rumah sendiri, dapat sehari pun jadilah...

Selama ini kami cuma duduk di rumah Mak, ibu kepada ibu saya yang banyak membesarkan kami adik-beradik sedangkan ayah yang berkerja di Kuala Lumpur duduk di Kajang, hujung minggu baru pulang ke Muar. Fikirkan... walaupun keluarga saya memiliki 5 (atau lebih? lupa pula) buah rumah, selama itu kami belum pernah betul-betul tinggal satu keluarga dalam rumah milik sendiri. Jadi selama 2-3 tahun sebelum itu terutama setelah mendirikan rumahtangga dengan bekas isteri, saya sebenarnya berusaha agar kami sekeluarga dapat duduk dalam rumah sendiri bersama. Kehilangan adik menghilangkan langsung harapan ini.

Apabila harapan itu sudah hancur-berkecai, maka yang tinggal adalah harapan untuk membina home sweet home bersama isteri sendiri. Sebaliknya perhubungan kami semakin renggang akibat keadaan sedangkan sebulan selepas adik saya meninggal dunia, seminggu selepas Hari Raya Aidil Fitri, Mak pula kembali ke Rahmatullah.

Ah! Cukuplah luahan yang ini. Segalanya telah pun saya ceritakan di dalam siri buku "Berpetualang ke Aceh" melalui pengalaman watak yang diberi nama Muhammad Al-Aminul Rasyid.

Apa yang tidak diceritakan, pada tahun yang sama iaitu 2002, rumah yang dibeli sepatutnya siap sebaliknya projek perumahan itu langsung terbengkalai. Dalam keadaan segala-galanya haru-biru, saya langsung melupakan duit lebih RM7,000 yang telah dibayar untuk rumah itu!

Yang tinggal cuma nombor rumah dalam ingatan iaitu 131 sebagai lambang saya ingin merasai kebahagian berumahtangga sebenar. Sejak itu, ayah dan ibu saya sudah duduk di rumah sendiri, sebuah bungalow baru yang dibeli secara tunai 3 tahun lalu sedangkan saya terus terkapai-kapai mencari arah.

Saya cuma mendapat sedikit kerehatan setelah berjaya menyajikan ketiga-tiga buku dalam siri trilogi "Berpetualang ke Aceh" iaitu buku satu dengan sub-title "Mencari Diri dan Erti" (terbit Jun 2006), buku dua "Membela Syiar yang Asal" (Mei 2007) dan buku tiga "Sirih Pulang ke Gagang?" (Nov 2007).

Oh! Adapun awal tahun lalu saya telah berniat akan menamatkan zaman duda sebelum masuk tahun Hijriah terbaru ini. Ini kerana pada tahun 1430 Hijrah ini umur saya akan masuk 40 tahun (menurut kiraan Islam). Bukankah ada pepatah menyebut "life begins at 40" ("kehidupan bermula pada umur 40 tahun")? Bukankah umur pemuda di syurga dikatakan ibarat orang berumur 40 tahun di bumi (cukup matang tetapi tidak terlalu tua)? Bukankah Nabi Muhammad SAW diangkat menjadi rasul pada umur 40? Bukankah juga disebut bahawa jika seseorang itu tidak mengubah perangainya menjadi baik sebelum umur 40 maka ia akan semakin teruk dan tidak akan baik-baik selepas itu?

Keadaan yang berlaku kebelakangan ini menyebabkan saya lebih rapat kepada seseorang. Dan keadaan itu juga membenarkan kami cuma dapat bernikah sejak baru-baru ini. Oleh kerana nombor 131 melambangkan harapan tinggi saya untuk mendirikan kembali rumahtangga, dan ia harus berlangsung sebelum masuk tahun Hijriah baru ini maka saya cuba mendapatkan tarikh 13 Disember atau 13.12.2008 (perhatikan, ada nombor 131 di situ) untuk pernikahan itu. Sebaliknya pak imam pula ada hal lain lalu meminta saya samada memilih tarikh lebih awal atau terkemudian.

Ini memaksa saya bertafakur sebentar. Lalu baru saya mendapat ilham untuk memilih tarikh 11 Disember kerana kebetulan ia juga bersamaan 13 Zulhijjah atau 13.12.1429 Hijriah (kerana Zulhijjah adalah bulan ke 12), ada juga 131. Kemudian baru saya dapat tahu, rupa-rupanya tarikh itu juga adalah hari keputeraan Sultan Selangor. Malah apabila saya menalifon ibu memberitahu tentang rancangan pernikahan ini, ternyata ia juga adalah tarikh hari lahir ayahanda saya sendiri!

Maka itu jangan hairanlah jika maskahwin perkahwinan saya juga berjumlah RM131. Asalnya seperti dijanjikan kepada bapa mertua, saya cuma akan memberikan maskahwin dengan sebentuk cincin sahaja, maklumlah, saya bukan ada duit sangat... tetapi apabila kembali ke kampung pada Hari Raya Aidil Adha, ayah menyarankan agar saya menambah 3 jenis barang hantaran tanpa perlu dibalas.

Akhirnya saya menghantar 5 dulang barangan - 1 dulang berisi maskahwin diikuti 3 dulang tambahan mengandungi sepasang kasut, sebuah beg tangan dan sehelai kain pasang dengan diapit 1 dulang berisi cincin. Nah, ada 131 lagi di sini. Lebih menarik lagi, walaupun segala gubahan dibuat tangkap muat oleh beberapa orang termasuk ayah (kecuali maskahwin yang dibuat bentuk jambangan bunga oleh seorang kawan isteri), hasilnya adalah barangan yang cukup serasi kombinasi dan gubahannya.

Lagi satu... pada awalnya saya takut ibu bapa saya sendiri tidak dapat datang untuk majlis pernikahan ini. Ini kerana selain agak terperanjat dengan keputusan untuk melangsungkan pernikahan yang cuma dimaklumkan kepada mereka 2 minggu lepas iaitu pada 26 November yang kebetulan harijadi saya ke 38 menurut kalendar Masihi, mereka harus menjaga adik bongsu saya yang baru sahaja melahirkan anaknya yang ketiga. Keluarga isteri saya juga terperanjat dengan keputusan kami. Mereka masih lagi terpinga-pinga memikirkannya. Jadi saya sudah bersedia untuk datang bernikah seorang diri, mungkin di hadapan beberapa orang sahaja ahli keluarga isteri.

Tetapi alhamdulillah, majlis dapat berlangsung dengan saya ditemani sekitar 30 ahli keluarga termasuk ibu bapa sedangkan di pihak perempuan sendiri tidak kurang 60 orang saudara terdekat yang hadir. Alhamdulillah juga, walaupun saya tidak berduit, sebuah majlis kecil tetapi gemilang dapat diadakan oleh pihak laki-laki di kawasan mewah Bukit Damansara. Siapa sangka, seorang bapa saudara menawarkan untuk membuat majlis itu tanpa dipinta. Hasilnya lebih 100 orang saudara mara saya dapat datang sedangkan saudara mara isteri sekitar 30 orang yang bertandang, belum dicampur kawan-kawan saya dan kawan keluarga walaupun ia asalnya cuma sebuah majlis kecil untuk keluarga!

Sekarang kami sudah selamat melayari kehidupan sebagai suami-isteri. Maka di sini biar saya luahkan satu lagi perkara sebelum menutup cerita.

Adapun baru ini saya ternampak di Internet ada pihak mempersoalkan perkahwinan saya dengan Anggun yang juga saya panggil Nur kedua. Ini kerana pihak itu merasakan saya membuat pilihan dalam keadaan terburu-buru lalu mengenepikan kekasih sebelum itu iaitu Nur pertama sehingga dia terus menghilangkan diri. Katanya, akibat pergaduhan saya terus membuat keputusan untuk mengahwini Nur kedua, kononnya saya banyak termakan budi lalu mengabaikan cinta dengan Nur pertama.

Sebenarnya ini tidak benar. Nur kedua saya kenali awal tahun 2007, selepas setengah tahun menyajikan buku pertama saya "Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti". Dia muncul dalam keadaan saya sedang renggang dengan Nur pertama lalu dialah yang paling banyak menolong saya selepas itu sehingga siapnya buku kedua "Membela Syiar yang Asal" pertengahan tahun dan buku ketiga "Sirih Pulang ke Gagang?" penghujung tahun itu.

Baik Nur pertama yang saya kenali sejak tahun 1995 mahupun Nur kedua yang muncul 12 tahun kemudian, kedua-duanya banyak menolong saya. Malah apabila saya mengenalkan dan mempertemukan mereka berdua, mereka juga sering berbual berkongsi masalah dan menolong sesama mereka tanpa perlukan kehadiran saya. Tetapi takdir telah menentukan, di kala Nur pertama terus terjerat dengan keadaan yang melarang kami untuk betul-betul bersama Nur kedua pula berjaya membebaskan diri daripada masalah yang membelenggunya. Maka itu suratan takdir menentukan Nur kedua yang dapat bersama saya sedangkan Nur pertama merestuinya...

Seperti disebut awal tadi harapan saya adalah mendirikan kembali rumah tangga sebelum masuk umur 40 tahun menurut kiraan Islam. Maka tidak seperti telahan sesetengah orang yang Nur kedua kononnya cuma mahu menumpang apa yang ada pada saya, dia adalah pendorong besar dalam kehidupan saya sehingga saya kembali waras dan mampu berumahtangga.

Tuhan telah menentukan dia menjadi isteri saya. Dan sememangnya saya mencintainya kerana sudi berkongsi susah dan senang saya selama ini. Di kala ramai orang masih mempersoalkan segala perjuangan saya sebagai sesuatu yang sia-sia, dia berusaha untuk membawa mereka memahaminya. Nur kedua juga menjadi sebab saya kembali rapat dengan keluarga. Itu sahaja luahan. Sekian selamat malam! :]

p/s: Sila lihat juga artikel-artikel A family outing to Morib... dan 11th December 2008, the day I got hitched (again!) di blogspot BERPETUALANG KE ACEH . Ada sedikit gambar keluarga...

111 comments:

AbnormalSuam said...

tahniah sebesar-besarnya...

kau berdua memang secantik dan sepadan. sama-sama berpengalaman dalam mengharungi kehidupan yang memerlukan teman sehidup.

Semoga keluarga yang baru terbina ini, akan diserikan dengan kehadiran insan-insan kecil yang meneruskan kesinambungan daripada gabungan dua keluarga...

Maafkan kerana tidak dapat menghadirkan diri biarpun telah mengatakan Insya-Allah kepada kau berdua. Hujung tahun, banyak fail dan manuskrip yang perlu disiapkan untuk syarikat...

mungkin kalu ada kelapangan antara kita bersama, bersua jugalah biji mata kita sekaliannya.

Tan Lela Putera said...

Tahniah MS
Selamat kembali ke alam rumahtangga.. Semoga kekal bahagia selamanya

ketualanun said...

salam.

semoga perkahwinan kalian diberkati dan dirahmatiNYa. Selamat Pengantin Baru. Pak!! Pung!! Pak!! Pung!! (bunyi kompang)

bendera merah said...

bro...tahniah..one good comeback story..moga dicucuri kesejahteraan..

nice72 said...

uikssss......

"bendera merah" muncul lak dah... kacau betul lerr...

semoga berbahagia dan berkekalan dalam menempuh "perjalanan"..

Radzi Sapiee said...

Wassalam dan hehe, mekasih semua.

Timing semua cantik. Kalau ada "bendera merah" pun, kata military orang putih cuma false flag operation untuk mengaburkan perhatian je, hehe!

p/s: Aku nikah hari Khamis. Terus dapat pahala sunat malam Jumaat daaa... :]

Anonymous said...

Aku tak tau la merah silu nape kau pilih si fidah janda tu ... dah la 2 anak tinggal ngan bekas mertua, perangai anak tak tentu hala, nak tlg org konon, diri sendiri pun tak betul. Kalu si fidah tu lawa aku tak heran sgt, aku tengok muka pun tak selera, ish ish camne la kau nak hadap muka dia hari-hari ... chow!!

Radzi Sapiee said...

Hmm... camana boleh tau anak tinggal ngan bekas mertua ek? Ini mesti kaum keluarga atau memember ex ni.
Dah la tu... Bukan tak nak jaga anak tu tapi dihalangnya. Dah le dihalang, dibawa lari jauh pulak tu. Lepas tu cuba difitnah... tak kasi anak dan mak berhubung lepas tu cuba brainwash kepala anak nak kata mak dia tak peduli.
Sudah-sudah le tu. Kalau betul le Fida tu tak da apa langsung yang menarik, jadi jangan le terkilan tak dapat lagi sampai cuba nak panjang-panjangkan cerita kat sini pulak ya.
Mulakan hidup baru. Carilah pasangan yang lebih serasi dengan selera hidup yang sama. Sebab tu dalam pemilihan jodoh ada persoalan kufu. Kufu bukan setakat bermakna sama taraf, misalnya berasal dari keluarga kaya sama kaya tetapi juga bermakna sama taraf pemikiran dan pegangan. Barulah senang berbual-bual dan beramah-mesra. Kalau tak asyik nampak salah orang aje, salah dan kekurangan diri sendiri tak nampak. Sekian! :]

Anonymous said...

aku bukan ahli keluarga ex tu la .. tp kawan baik fidah janda tu dulu.. aku nyampah sebenornye ngan minah nih.. hipokrit!.. masa dia tu masih bini org, dah jalin hubungan sulit ngan kau. apa jenis pompuan cam tuh!. sapa kata ex dia bawak lari anak? masa anak tu ada kat tasik puteri ada dia tgk bebudak tuh ok ke tak? setakat bawak tido hujung minggu je apa kelas? tu pun agaknye bila tak dating ngan kau. pelajaran anak? huih teruuk.. anak yg first tu dah mental kot! tak tau hormat org tua .. kau pikir le sendiri .. chow.

bendera merah said...

..ini mcm punya manusia pun ada..sepatutnyer sokong bukan..panjangkan benda..to annoy..u are not a good person..selalu people like u..the best word is knbcc..bro go ahead ..with the journey..tahniah again :)

Anonymous said...

selalunya mmg mcm tu... bila masuk alam rumahtangga maka datanglah ujian demi ujian...

bersabarlah MS dengan ujian2 macam ni.. ni semua ujian jua adanya...

semoga dapat mengatasinya.. renungi 2 ayat terakhir surah Al Baqarah..

anggun said...

Salam..

Yea..ayat 285 n 286..
"Amanarasul...."

tq

AbnormalSuam said...

ntah... tak paham aku manusia nih... kawan baik camni ker? Lain macam jer kawan baik.

orang dah bernikah, dah berkahwin tu kira baguslah. yang nak pi sakit hati pasai apa? anak pulak jadi issue. Kalau dari awai dah rosak, apa tak boleh ka nak betuikan balik? Takkan dengan bekas suami dan bekas isteri sahaja yang boleh betuikan benda tuh? Amacam kalu bekas suami atau bekas isteri tu memang dah semulajadi teruk dan berusaha supaya orang lain jadi seteruk dia jugak dan kendian berlakon kunun-kunun macam keramat hidup?

Perkahwinan dalam Islam tak bermaksud memilikkan isteri dan suami. Ia sekadar satu ikatan tanggungjawab. Kalau ikatan tanggungjawab antara satu sama lain dah tak boleh dipenuhi oleh salah satu pihak, maka Islam membenarkan perceraian. Tapi anak-anak tetap di bawah jagaan bersama. Apasal lak anak-anak jadi isu untuk menjahanamkan dan memburuk-burukkan sesama sendiri?

Tak paham aku! Patutnya doakan supaya mereka berbahagia dan dapat membantu membesarkan anak-anak hasil perkahwinan terdahulu dengan lebih baik, bukannya dengan mencerca... Nabi s.a.w pun berkahwin dengan janda-janda dan balu-balu kecuali Syaidatina Aisyah r.a dan Syaidatina Maria r.a...

Jijik sangat ka janda? Diorang bukan manusia ka?

Anonymous said...

Apala korang ni.Sesuai apa. Satu kufu, sama taraf pemikiran dan pegangan..

Yang satu bekas laki bela anak, satu lagi bekas isteri bela anak. Dah ada satu kufu.

Kemudian isteri jalin hubungan sulit dengan lelaki lain.Lelaki ni pulak ok. Boleh terima. Dah satu kufu lagi. Dah ada 2 kufu tu.
Susah nak cari spesies cam ni.

Lain kufu korang pikir sendiri la.Aku baru nampak 2 ni. Memang dah sesuai lah tuhan jodohkan.

Lelaki yg baik utk perempuan yg baik dan ..............

AbnormalSuam said...

abis tu, apa kudisnya kat kau? Kalau diorang takder beras, kau ker kena cari dan tanggung guni beras tu pi campak kat rumah diorang?

biar ajerlah diorang nak mulakan kehidupan baru. Apa salah ker?

Baik ker tak baik ker, bukan kerja kita. Kita sendiri tak tahu yang kita ni betul-betul baik ker atau pura-pura baik.

salik said...

aslamualaikum! bro tahniah bro.. selamat berumah tangga.. ayooo orang dengki pun ada ka..ta apa bro dia kena dugaan bisikan syaitan tu bro... Jangan layan

Anonymous said...

ish.. korang ni mana ada kita dengki, wat pe dengki tak de luak 1 sen pun. tp bila baca citer ni aku kesian ler ngan anak2 dia. pompuan cam ni pun ada org buat bini.

Anonymous said...

Teringat aku engkau hina satu perempuan singapura nama SS dalam satu artikel engkau dulu. Perempuan singapura tu baca mesti ketawa dekah-dekah punya.

Sekarang org lain pandang geli engkau sorang pandang lawa dan engkau perasan org dengki..takda sapa nak dengki itu macam punya perempuan engkau dapat laaa .. kah kah kah

Radzi Sapiee said...

Wassalam. Terima kasih atas keprihatinan semua. Tak apa le, kita semua manusia, ada membuat salah dan silap. Yang penting adalah bagaimana kita belajar dari kesilapan untuk membentuk masa hadapan yang lebih bermakna.
Kadang-kadang kita tak sedar benda yang elok di depan mata. Masa milik kita, kita suka hati buat macam kain perca. Bila kita nak pakai, kita pakai... bila tak, kita tolak ke tepi, je tak peduli pun perasaan orang itu samada terjaga ataupun tidak.
Bila orang tu silap langkah sikit kita maki hamun. Cuba buat perniagaan tak menjadi, kita kutuk macam-macam kata dia bodoh, lembu. Sampai dia eksiden kereta pun kita macam tak peduli, kita maki-hamun pulak dia lagi, mungkin sebab itu memang perangai semula jadi kita hasil pendidikan keluarga yang juga bermasalah.
Tapi sedarkah kita perkara-perkara beginilah yang boleh membuat perhubungan jadi bernanah bertahun-tahun sehingga banyak makan dalam sedangkan kita tak cuba memahami apalagi mahu mengubah keadaan dengan mengubah perangai diri sendiri. Lalu apabila perhubungan itu tiba-tiba terlerai, kita terperanjat. Kemudian kita ke sana-sini tabur cerita mengata orang itu ini, sebenarnya agar kelemahan diri kita sendiri tidak dipersoalkan.
Itulah dia, kadang-kadang kita cuma nampak silap salah orang je. Sekurang-kurangnya si bekas isteri tu pernah cuba buat perniagaan dengan duit hasil titik peluh sendiri, bukan pakai duit bekas suami pun yang selalu sangat berkira tapi bagi impression kat semua orang terutama keluarga, kononnya dialah yang menanggung semuanya.
Mana lebih bagus... bekas isteri yang tanggung segala risiko sendiri dalam perniagaan yang tak menjadi ke atau bekas suami yang pakai duit isteri sampai lebih RM10,000 lepas tu bila pelaburan tak menjadi, dah lah tak bayar balik, dimaki-hamunnya bekas isteri.
Bila silap kita selama ini tak nampak, maka kita tak boleh nampak betapa perlunya bekas isteri mengadu masalah pada orang lain. Bila jadi rapat dengan orang lain dah dikata buat hubungan sulit pulak dah.
Fida yang saya kenal telah menolong ramai orang, kalau tak dengan duit yang tak seberapa, dengan kudrat, nasihat, pengalaman dan contact dia yang boleh tahan hebat. Paling kurang pun dia akan cuba menolong dengan menampilkan masalah itu ke hadapan pihak yang patut kerana Fida berani berjumpa dengan orang atas walaupun belum kenal dan tahu mengatur kata yang sesuai. Sebab hati dia lembut, dia tak sampai hati tengok orang susah.
Sampai ada seorang Datuk ada masalah sebab perniagaan sangkut pun, si Fida boleh pinjamkan RM10,000 untuk tolong bayarkan gaji pekerja. La ni Datuk tu masih berhutang RM3,000 sebab susah nak maintain syarikat tu sedangkan Datuk itu ada penyakit kronik dan sedang bertungkus-lumus meninggalkan dunia politik dahulu yang penuh segala macam taik. Kalau dia masih dalam politik, senang-senang je boleh dapat duit berjuta Ringgit tapi dia nak cuba cara lain di luar dunia politik walaupun harus merangkak balik . Fida dah cuba setakat yang termampu nak tolong tapi nampaknya tak boleh pergi. Kami bukan ada duit sangat, yang ada cuma sedikit semangat untuk menolong seorang kawan yang juga agak prihatin akan nasib Melayu sekarang.
Kalau diceritakan kan pada ex masalah sebenar ni, lagi le kena makin-hamun, bukannya nak tolong. Bukan senang nak terangkan, kita berkawan bukan kerana nak menggatal tetapi disebabkan ada persefahaman dalam melihat keadaan dunia sekarang, bukan dari segi duit tetapi dari segi perjuangan.
Tu le... bila ada di depan mata, dia tak dipedulikan. Bila dah terlepas masih lagi nak kata macam-macam.
Anak-anak tu melawan dan jadi masalah sebab dipisahkan dari maknya. Tapi kalau dah tak boleh terima kenyataan, sampai bila le tak nampak hujung pangkal sebenar permasalahan.
Daripada buang masa terus cari kesalahan orang, lebih elok telek diri sendiri. Kemudian carilah pasangan yang sesuai, insyaallah ada kebahagian.
Yang lelain pulak janganlah hasut orang supaya terus bergaduh. Kan lebih elok kalau tolong match-make atau carikan pasangan yang sesuai? Tolonglah kita semua jadi lebih tenang mencari kebahagian. Sekian... wassalam :]

Radzi Sapiee said...

Hmm... baru perasan. Ada pihak lain dah cuba mengapi-apikan keadaan. Nampaknya si badak dah cuba menangguk di air keruh balik.. kat c-box dah kena ban forever dah... la ni nak ambik peluang dengan kesilap-fahaman orang lain. Kononnya supaya orang tak boleh baca ini kerja badak macam gak dulu dia menumpang atas kesilap-faham Alief untuk terus membuat kacau di blogspot ini atas nama orang lain.
Tak apa. Bila-bila masa sahaja saya boleh membakul-sampahkan segala komen yang tak membina. Tapi kita biarkan dahulu. Lihat, apakah akan muncul sesuatu yang baik dari semua ini.

p/s: Alhamdulillah. Kalau betul tak da orang dengki saya kahwin dengan perempuan ini bagus lah. Jadi kenapa jadi issue?

Anonymous said...

Tengah wangi, tengok dan lihat jerla, masa panjang lagi

awan7badai said...

Salam MS,

Tahniah kepada anda dan Anggun. Kami laki isteri mendoakan kebahagian anda. Mudah2an rezeki dan harmoni selalu dalam keluarga. Suka benar kami dengar anda kalian telah mendirikan masjid. Tak sangka rupanya dapat berjumpa kalian sebelum di ijab kabul.

Usaha dan kerja yang baik, pasti ada pihak yang didatangkan untuk menguji keikhlasan dan kerukunan anda. Mudah2an anda berdua terus istiqamah. Tahniah sekali lagi :)

Anonymous said...

nama pun bangkai gajah, manakan boleh tutup. heran nak salahkan badak pulak. kalau badak takda kera, lotong, beruk, monyet pun banyak

if you can't blame it to yourself, blame it to the rain, man. don't blame others

Anonymous said...

Jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. Ia bagai menanti jambatan untuk keseberang. Kalau panjang jambatannya, jauhlah perjalanan kita. Ada orang jodohnya cepat sebab jambatannya singkat.

Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35 tahun belum apa-apa kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk membina kecemerlangan. Nyatakanlah perasaan dan keinginan anda dalam doa-doa lewat solat.



Allah itu Maha Mendengar.Wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk lelaki yang jahat. Yakinlah pada janji-Nya kerana kita orang yang beriman.Biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr. Right dan biar seorang diri daripada menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti. Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat ini. Hakikatnya, apabila kita benar-benar mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga datang bersama masalah.

Kita juga selalu melihat orang memandu kereta mewah dan terdetiklah dihati kita, alangkah bahagianya orang itu. Hakikatnya, apabila kita sendiri telah memiliki kereta mewah, kita ditimpa pelbagai karenah. Tidak mustahil pula orang yang memandu kereta mewah terpaksa membayar lebih tatkala berhenti untuk membeli durian di tepi jalan. Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motosikal mencelah-celah hingga mampu berada jauh dihadapan. Anda pun mengeluh, alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang motosikal itu dan cepat sampai ke tempat yang dituju. Padahal si penunggang motosikal sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta.

Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar-benar membahagiakan. Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda pasti ada baik dan buruknya. Demikian juga perkahwinan. Ia baik sebagai saluran yang betul untuk melepaskan syahwat tapi ramai juga orang yang berkahwin hidupnya semakin tidak terurus. Ramai orang menempah neraka sebaik melangkahkan kaki kealam berumahtangga. Bukankah dangan ijab dan Kabul selain menghalalkan hubungan kelamin, tanggungjawab yang terpaksa dipikul juga turut bertambah? Bukankah apabila anda gagal melaksanakannya, anda membina dosa seterusnya jambatan ke neraka? Berapa ramaikah yang menyesali perkahwinan padahal dahulunya mereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah ada yang sanggup berkorban apa sahaja asal impian menjadi nyata? Jika tidak sanggup bergelar isteri tidak usah berkahwin dulu. Jika merasakan diri belum cukup ilmu bergelar ibu ayah, belajarlah dulu. Jika kamu belum bersedia untuk bersabar dengan karenah anak-anak, carilah dulu kesabaran itu.

Jangan berkahwin dahulu sebab kenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi setelah melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut tatkala cuba mendaki naik. Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar-benar mengerti segala tuntutannya. Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus-putus bagi yang menjadikannya gelanggang untuk menjadikan syurga sebagai matlamat. Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan bagi yang mengetahui rahsia-rahsianya. Berkahwinlah demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan kerana perasaan dan mengikut kebiasaan.

Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong-lorongnya agar jemputan itu mudah sampai.

Kadangkala Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat. Kita menangis dan tertanya-tanya, kemana menghilangnya sinar. Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi. Cinta yang disemadikan tidak mungkin layu selagi ada imbas kembali. Hati remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi. Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada.Parut lama pastikan sembuh selagi iman terselit di dada. Kekayaan yang paling kaya adalah akal, kemiskinan yang paling besar adalah jahil, keburukan yang paling hodoh adalah sesat. Tidak berguna adanya mata andai tidak dapat melihat, tak guna adanya hati kalau tak tahu menilai. Nilailah hati itu dengan teliti sebelum pergi mengundur diri kerana segalanya bermula dengan niat yang bertempat di hati.

Anonymous said...

Salam,

eloklah semua muhasabah diri masing-masing. Tak perlu jadi bangau oh bangau..

Anonymous said...

alah dulu pompuan tu penah kata anak tu biarlah laki yang jaga, so apa nak dipikirkan lagi. buat ajelah anak baru. dapat anak muka baru....

Anonymous said...

cuti sekolah memanglah hantar balik kampung dah ex bini tak reti jaga baik nenek dia yang jaga... tak salah kalau niat lakinya hantar anak balik kampung. dulupun bukannya ex bininya yang jaga. asyik sibuk becinta dengan laki orang je.. baik nenek dia yang jaga leh ajar ngaji skali. ni tidak setakat pandai ngaji tapi anak sendiri tak nak diajar ngaji.

Anonymous said...

udahlah tu... benda dah lepas. jangan dikutuk ex husband, dgn kata dia bawa lari anaklah... pakai duit binilah... bekira sangat ex bini ni. namapun berkahwin ni sebagai perkongsian hidup. dah kerja maka kongsilah hidup tu. kalau betullah laki ni berkira dah tentu dia tak bagi makan dan tempat tinggal. merempatlah kamu samapi la ni.. kadang tu laki ni terlampau sayang samapai bini sanggup makan luar. sebabnya kuat menipulah.

lloni said...

MS...Tahniah! kerana sudah ada teman. Kalu kemana-mana jgn lupa bawa selimut. sebab dia ingin dibawa kemana-mana. Kalu nak koyak cepat tampal.supaya tahan lama.

Anonymous said...

mudah-mudahan duit kamupun habis dikikisnya skali. baru padan dan cantik. sesuai bangat.

bendera merah said...

..ini anoy..kaum hawa...tambah satu lagi cawangan la bro ms...hihihiiii..diam la kut hahaaa..bawak bertenang annoy.. :)

Anonymous said...

10,000 untuk Datuk bangkrap kira hati mulia. Apsal bagi pinjam ex-laki 10,000 di ungkit. Ini yang dah nampak pelik...

Kau yg takda kerja tetap tu tak pikir ke esok-esok cerita kau pakai duit dia pun kena jaja. Tapi lantak kau la kan.

Tapi padan lah jodoh kau berdua bak kata org ppn jahat utk lelaki jahat. Nanti sapa pulak nak ambil dia buat bini. Tong sampah cam kau ajalah boleh ambil. Balasan allah pada org suka berlagak siot. Tuhan bayar cash tahun ini juga buat kau radzi. Kau asik mengata org dulu sekarang tuhan balas dengan bini camni dapatla peluang org mengata kau balik. Macam kau selalu celupar cakap dulu. Kau tak boleh la marah sangat.

Aku takda ingin panggil kau merah silu. Takda maknanya. Spedo aja lebih kau ni. Hentikanlah mengaku/kaitkan diri dengan keturunan mulia nabi muhammad.Keturunan rahsia tak boleh beritau. Nak mengaku imam mahdi pulak ke. Kau pimpin dulu anak kau dengan ex kau. Ada kau jenguk?. Ada hati nak jadi pemimpin. Besarnya hajat kau.Kepimpinan mula dari diri sendiri, anak baru seterusnya ikut peringkat. Kalau peringkat mikro pun tak lepas jangan angan mat jenin le. Nanti jatuh pokok.

Kami semua tak suka kau mencalarkan nama nabi kami junjungan mulia dengan perbuatan kau yg tak layak jadi keturunan dia pun. Patut beriya nak jadi org mulia, rupanya perangai tak elok. Sama la kau ngan bini baru kau tu. Perangai tak elok kena cover dengan keturunan mulia lah konon supaya orang tengok boleh beri ampun. Salah dan tak elok tetap salah dan tak elok dipandang orang.

Cukupla tu, mencalarkan nama keturunan nabi nanti kau dapat bala allah lebih hebat lagi.

Bendera merah, kau ni berlakun aja, batu api kau ni, kot kau pun salah satu annoy tak? hahaha

Anonymous said...

Assalamualaikum... Selamat Pengantin Baru kepada Mohd Fakhrul Radzi dan Norahfida semoga kekal bahagia hingga hujung nyawa. Nasihat saya kembalilah kealam sebenar umpamanya menggunakan nama yang telah diberi oleh ibu bapa anda seperti yang tertera dalam sijil lahir. Itu tanda kesyukuran terhadap kedua orang tua kita. Tidak perlu menggunakan nama samaran atau nama pena, kerana yang berlaku adalah hakikat yang telah tersurat dan kini jalanilah hidup baru, semoga anda berada dalam realiti kehidupan sebenar. Kepada Mohd Fakhrul Radzi belajar lah menerima kelemahan orang lain. Kepada Norahfida, apabila bergelar isteri maka hormati dan taati suami anda. Kamu berdua wajib faham bahawa perkahwinan adalah perkongsian bukan satu hutang atau bebanan. Insya Allah, walau lautan tidak selalu tenang, anda pasti dapat mengharungi badainya.

Anonymous said...

Kau akan terima balasannya nanti Radzi. Balasan yang setimpal dari Allah. Bagaimana si Fida tu buat kat bekas lakinya, macam tu jugaklah dia akan buat kat kamu pulak. Tunggu dan lihat ajelah.
Kain baju sendiripun susah nak cuci lagi mau kutuk bekas laki kaaaa.. Kau bakal jadi kulinya Radzi. Bila kau membebel dia pasti akan cari laki yang lebih kaya dari kamu. Sebab tu, dia cuba mendekati Datuk2 yang belum bercucu tu. Mana tau kot ada peluang plak. Akupun pernah jadi mangsa dia sebelum dia berkahwin dengan bekas lakinya dulu. Bila aku terasa duit aku ni asyik kena kikis je, aku cepat sedar lalu terus tinggalkan pompuan macam tu. Sedangkan semasa dia masih menjadi bini bekas lakinya dulupun dia sanggup bersama kamu, tak mustahil dia akan bersama orang lain pula selepas kamu apabila dah jemu nanti. Tapi diharap tidaklah ye sebab umurnya semakin meningkat. Cuma..... paham2 jelah ye. Semoga kamu tahu menjaga bini baru kamu ni. Dia sememangnya liar sejak sekolah lagi. Aku sentiasa mengikuti perkembangannya sehinggalah dia kini bersama kamu plak. Aku akan tersenyum bila sesuatu terjadi kepada kamu lak nanti sebagaimana telah terjadi kepada bekas lakinya dulu. Kini giliran kamu lak. Kamu tunggu dan lihatlah...Di awal perkahwinan sememangnya bahagia tapi lihatlah setelah 10tahun ke atas. Aku mengenalinya sejak zaman persekolahan lagi. Dia sememangnya suka menduakan kita. Kamu tanyalah kawan rapatnya yang lain. Tanya kawan2 lakinya. Dia suka meluahkan perasaan pada lelaki sahaja. Senanglah nak pancing lepas tu.
Walaubagaimanapun aku harap kamu tak akan menjadi seperti kami yang menjadi mangsanya. Aku bersyukur kerana tak menjadi suaminya dahulu. Itupun atas nasihat kawan rapatnya dahulu. Kawannya yang paling rapat.
Kamu alamilah sendiri. Itulah yang dikata alam perkahwinan. Ia bakal menjadi syurga dan neraka dunia.
Nasihat aku supaya kau jaga Fida ni sebaik-baiknya. Jangan biarkan dia terlalu bebas nanti kau pun termakan diri. Tapi ingat bunga bukan sekuntum kalau boleh ditambah bukan dibuang.
SEMOGA BERJAYA

Anonymous said...

Hai Radzi. Cuba kamu tanya dia pasal mamat Sabah. Kirim salam Fida ye. Lama tak jumpa. Tak sangka jadi bini kamu plak...

Anonymous said...

Salam....tahniah dan semoga berbahgia selalu...Insyallah

bendera merah said...

..to annoy ex-bf ..hihiii...leks la ..giler meroyan kaa..kejap kwn kejap x-bf..kejap kena kikis..kejap suruh pakai nama sendili..kejap tahniah..kejap lagi hanyut la tu..hihihiii...some screw missing kaa..

Anonymous said...

Untuk Pengantin Usang of the Year

Bunga Kekwa Singapura not your type
Bunga Ros berduri kau usha, kau cuba nak pikat
Kau kan jenis kumbang taik nyer type
Ngan bunga taik ayam ajerla yang boleh kau dapat

Anonymous said...

Salam Abg MS & Anggun,
Diharap tidak terlambat untuk SS ucapkan 'Tahnia dan selamat pengantin baru' pada anda berdua...Semoga u berdua sabar menghadapi cabaran dan cemuhan terutama dari si Anonymous ni yg nampak sangat irihati pada si Anggun bernikah lagi! Congratulate & All the best for both of you....ikhlas dari sinar suria d'singapura

Anonymous said...

Aik, bendera merah jadi SS pulak

Pootz In Boots said...

Hi Fly!
Lama tak datang sini. Been busy myself. Either way, my heartiest congratulations, bro (and sis). Semoga jodoh diberkati. Cepat2 dapat baby, lewat2 nanti orang kata cucu plak bila hantar anak pergi sekolah. Hihihi... jangan marah, sahabat!!
Pening baca komen2 diorang ni especially yang takde nama.
Teringin juga nak jumpa, tapi bila yer? Tunggu la kalau PPP buat reunion.
Okay, all the best!!!
- Your friend - Pootz

Radzi Sapiee said...

Wassalam. Terimakasih kepada yang memberi kata-kata perangsang, terima kasih juga kepada sesiapa yang kelihatan kurang senang kerana sudi berkongsi perasaan.
Apa pun yang pernah berlaku dahulu (itupun kalau betul le berlaku macam itu...) doakan yang terbaik buat kami. Buang yang keruh, ambil yang jernih. Mulakan hidup baru,jangan dipanjangkan cerita-cerita lama yang tidak elok. Selamat maju jaya semua!:]

p/s: Special thanks to Sinar Suria, Bendera Merah dan Putz. Into makluman mereka-mereka yang berkenaan, di sini ada ramai pembaca yang tidak perlu memakai pelbagai nickname berubah-ubah semata-mata untuk menggambarkan dirinya mendapat sokongan dalam membuat kacau di sini. Di sini ada ramai pembaca genuine, ramai orang yang telah mengenali diri saya secara berhadapan (bukan setakat on-line) dari zaman tadika pun ada membawa hingga ke sekolah rendah dan menengah, kolej, universiti, di tempat kerja juga mereka yang mengenali setelah saya membuat siri buku "Berpetualang ke Aceh".
Ada antara mereka tahu benar betapa dahulu saya pernah menjadi nakal dan seorang kaki perempuan. Tetapi sekarang tidak pernah pun mereka menyumpah-seranah saya malah tetap terus mengharapkan yang terbaik buat saya (dan juga isteri setelah tahu saya berkahwin lagi).
Sebagai manusia, kita tidak sunyi daripada salah dan silap. Maka sebaiknya kita perbetulkan diri sendiri sambil mengharapkan orang yang kita kenali juga diperbaiki Allah SWT. Wassalam! :]

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Banyak benar komen artikel ini. Baguslah kalau tuan empunya blog, dapat menerima kedua-dua pujian atau kritikan dengan berlapang hati. Kita kena sedar, tidak ada manusia biasa yang sempurna di dunia ini, semua tidak lari dari dosa dan kesilapan.
Jika pernah mereka melakukan kesilapan, itu perkara yang lalu, tidak perlulah diungkit-ungkit lagi, dengan sindiran dan menceritakan keburukan sipolan itu dan sipolan ini, sambil membuka rahsia masing-masing apatah lagi rahsia peribadi dan perkahwinan, jagalah hati pasangan dan bekas pasangan masing-masing. Sekurang-kurangnya bersyukurlah dengan ALLAH SWT dengan jodoh pertemuan yang sudah ditakdirkan.

Jika sudah berbuat salah, janganlah pula menempelak orang lain dengan membuka keaiban orang lain pula tetapi eloklah bermuhasabah diri sendiri sebelum menuding jari kepada orang lain.

Jika kita terbuat salah atau terbuat dosa, seperti melanggar syariat dan sebagainya, segeralah bertaubat, dengan niat untuk tidak mengulangi kesilapan lama lagi. Belajarlah dengan mendalam adab-adab seorang isteri atau suami, jangan terikut dengan nafsu dan kepentingan diri sendiri.

Muga dengan perkahwinan ini telah membawa tuan blog dan pasangannya ke jalan yang diredhai Allah SWT dan semuga kesilapan lama tidak berulang lagi. Ameen.

Anonymous said...

memang tuan blog dan isteri kena bertaubat, masa jadi isteri ada hubungan sulit dengan lelaki lain, yang lelaki pula dah tau isteri orang angkut jugak ke hulu hilir..apa jenis manusia macam ini..tulis dalam blog macam alim dan serbatahu tapi kalau setakat ilmu sahaja tapi tak sampai jadi amalan, itu hipokrit namanya. Eloklah benar kau berdua bertaubat nasuha.

rajawali

sekilas said...

aya dan isteri pula kena jadi 'patung' sekejap duduk di gazebo sambil dipertontonkan pada orang ramai... terpaksa menunggu orang lain melahap dahulu segala makanan terutama 2 ekor kambing panggang yang asyik membuat saya terliur! Sekian... :]

melahapppp.....

ayat kurang ajar tu

PERIGI BUTA said...

HMM..AKU SETUJU SGT NGAN ANONYMOUS..SETUJUUUU SGT22222....KO TUH RADZI KALAU NAK BERCERITA TENTG AGAMA N KETURUNAN..TENGOK DIRI KO TUH DULU...ALIM KER KALAU BUAT HUBUNGAN SULIT NGN BINI ORG N MERUNTUHKAN RUMHATANGGA YANG DAH TERBINA HAMPIR 10 THN...MEMANG ANAK2 DIA KUARANG AJAR..BUKAN SEBAB LAKI DIA TAPI SIKAP SI IBU YG X TAU URUSKAN RUMAHTANGGA SENDIRI...KAIN BAJU X PENAH BASUH SMUER URUSAN RUMHTAGGA EX LAKI DIA YG BUAT...ISTERI MACM NIE KO AMIK..MEMANG R NABI MUHAMMAD PUN KAHWIN NGAN JANDA..TAPI KO ROSAKKAN RUMAHTANGGA DIA DULU SEBELUM DIA BERGELAR JANDA..EDAH PUN X SEMAPAT HABIS DAH MENGGATAL SIBUK NAK KAHWIN..SANGGUP BIAR EX.LAKI JAGA ANAK SEBAB NAK KAHWIN NGAN KO..UMAT NABI MUHAMMAD KE KO NI....KALAU AKU NAK CITER PANJANG SGT X HABIS..TAPI APA YG ANONYMOUS CKP MEMAG ADA KEBENARANNYA...KO TANYE DIA BUDAK SABAH TUH...MALAH JAUH LEBIH HENSEM DAN KACAK DARI KO...HUHUHUHU..MALANGNYA DPT BUNGA TAIK AYAM MCM NIH...

sekilas said...

kita lihat ajerlah berapa lama pondok yang ko bina nih bole bertahan.lagi satu....setiap perkataan ko tu radzie akan dpt mencerminkan peribadi buruk ko tuhh...

Anonymous said...

Perigi buta, Radzi tu pun bukan hensem, padan la dapat yg taik ayam..

Nabi Muhammad saw kahwin janda ada klas tau..

Bukan cam taik ayam ni, takda klas...sebab dia bini orang yang mintak simpati buat trick mengadu masalah..perempuan nusyuz..lepas tu baru dia menjanda..

Nabi manusia terpilih..Radzi ni siapa? Manusia bacin yg letaknya hanya di bawah tapak kaki korang aje

PERIGI BUTA said...

ENTAHLAH ANONYMOUS...AGAK2 KO R APA BALASAN TUK BINI YG NUSYUZ??...BAU SYURGA PUN BELUM TENTU DIA DAPAT HIDU..ALAMAT TAIK AYAM JER R...N APA DOSA ORG YANG MERUNTUHKAN MASJID??...KATA HANYA BERKAWAN BUKAN MENGGATAL...NAK TERKELUAR BIJIK MATA AKU TENGOK DORANG BEPELUK2..PEGANG2 TANGAN..MASA TUH BELUM FAIL CERAI LAGI KAT MAHKAMAH...ISTERI DOT..DOT..TOL R....SI RADZI PUN STU..X YAH NAK BELAGAK NGAN KEMEWAHAN ORANG LAIN TERUTAMA SAUDARA-MARA KO..YG PASTI KO SESEN PUN X DER...SETAKAT DH BAYAR DOWN PAYMENT 7K PUN KECOH...KALAU AKU NI JADI BINI KO (NUR 1) PUN CABUT LARI...GILER APA NAK TANGGUNG BIAWAK HIDUP

Radzi Sapiee said...

Alhamdulillah! Biar saya sendiri buat komen ke 50. Terima kasih atas keprihatinan anda semua. Allah SWT lebih tahu duduk letak perkara yang sebenar. Alhamdulillah! :]

PERIGI BUTA said...

INSYAALLAH....SEKRG ALLAH NAK BALAS X YAH TUNGGU LAMA2..SUMER CASH....

Anonymous said...

Kalau kau jatuh sakit cam ada satu penulis lirik tu..tau la kau camna...

Isteri dot dot dot pun buat perangai dot dot dot lah...

Anonymous said...

Ini adalah komen ke 52...


Resolusi Buat Yang Patah Hati

Setiap pergantian tahun, membuat resolusi dalam hal karir, keuangan, dan cinta, selalu menjadi hal wajib yang dilakukan banyak orang. Bicara soal cinta, jangan lupa mengoreksi diri terhadap hal-hal berikut ini:

1. Lupakan masa lalu
Kmu bukan satu-satunya orang yang pernah dikhianati, diputusin, atau bahkan ditinggalkan menjelang pernikahan. Setiap hal dalam hidup memang bisa dijadikan pelajaran, tapi jangan biarkan pengalaman buruk di masa lalu mempengaruhi hubungan yang sedang dijalin. Come on cheer up! Leave the past dan face the future

Sebaliknya, jangan biarkan hal-hal positif dan menyenangkan dari mantan kekasih jadi bumerang dalam hubungan yang sekarang gara-gara kmu sibuk membuat perbandingan. Ibaratkan hubungan yang baru akan dijalin seperti kertas putih yang siap ditulis.

2. Ketemu banyak orang
Tempat yang sama, orang, dan kegiatan yang itu-itu saja tak akan membantu kmu bertemu calon kekasih yang potensial, kecuali seorang teman. Jalin pertemanan dengan orang yang bisa membawa kmu pada pertemanan yang lebih luas. Jadi, keluarlah dari zona nyaman kmu. Ikutilah komunitas baru yang lebih heterogen.

3. Ubah penampilan
Ini berarti kmu perlu meninggalkan gaya lama yang sudah kmu pakai bertahun-tahun. Sisihkan uang lebih untuk membayar hair stylist agar rambut kmu terlihat lebih fresh. Bawalah contoh model rambut dari majalah bila perlu atau konsultasikan potongan seperti apa yang sesuai dengan kmu. Memberikan sedikit warna pada rambut juga gak ada salahnya koq, slama itu membuat kmu jadi lebih fresh. Demikian pula dalam hal pakaian dan aksesoris. Pilih baju berwarna cerah dan motif yang menarik. Tampilah dengan kmu yang baru.

4. Jangan buru-buru
Kencan pertama dengan kekasih baru mungkin begitu berkesan buat kmu. Tapi, bukan lantas kmu langsung mengenalkannya pada seluruh keluarga. Tunggulah hingga waktu yang tepat dan jangan merusak hubungan yang baru dibina. Hindari pula membicarakan tentang masa depan saat hubungan baru seumur jagung. Nikmatilah waktu perkenalan ini untuk memantapkan hati satu sama lain.

5. Jangan terlalu pemilih
Setiap orang pasti memiliki kekurangan, jadi bila kmu begitu meributkan satu kekurangannya, mungkin kmu memang tak tertarik padanya. Tapi bila kmu sibuk berkosentrasi pada satu dua hal sisi negatifnya, bisa jadi kmu malah tak bisa melihat sederet hal positif dari dirinya.

6. Buat keputusan
Bertahan dalam hubungan yang "jalan di tempat" terlalu lama karena tak punya pilihan lain sesungguhnya hanya menghabiskan waktu. Jangan takut untuk berpisah baik-baik.

*hasil copas dari forum*

Anonymous said...

indon sesat ni kau ke radzi? atau affiliate kau..haha

Jujur lah dalam urusan seharian..kalau tak sampai mati kau ditimpa bencana

sekilas said...

"Bukan setakat duit RM1, duit RM10 pun ditaburnya sekali. Nasib baik tak tabur duit RM50... Bapa saudara saya ni duit berjuta pun dia boleh tabur tapi dia bukan jenis yang membazir..."(ARTIKEL DARI RADZI YG TK SEDAR DIRI)

*JANGAN TERLALU BERBANGGA DIRI....
YANG EMPUNYA KEKAYAAN PUN TAK BANGGA DIRI....NIE PLK KO YANG LEBIH2.
CUKUP2 LA TU RADZI....JANGAN GUNA AYAT SEMBARANGAN....

Anonymous said...

hahaha

Ulasan kau sekilas amat tepat. Aku Setuju.

Anonymous said...

Perigi buta, perempuan nusyuz, bunga taik ayam dapat cium taik ayam aja pun kira bagus dah...
Suruh dia check buku agama la..takpun tanya kumbang taik dia yg arif.. Tapi aku rasa takla arif...kalau arif takkan keluar dengan bini org..

Yang dia arif, cari segala bukti nak tunjuk dia tu keturunan rasul. Yang takda dibuat2 ada. Hendak sangat jadi keturunan nabi..tengok peribadi. Memang dah out.Ada satu gambar yang dipercayai keturunan rasul...si radzi ni boleh sebut ada iras muka dia. Kahkahkah..

Anonymous said...

APA DIA PENYAKIT JIWA?

Kita semua mempunyai gangguan emosi dalam menjalani liku-liku hidup ini tetapi mampu mengatasinya mengikut arus masa. Kerana beberapa sebab tertentu sebilangan daripada kita tidak mampu berbuat demikian dan ini akan memberi kesan terhadap kefungsian sosial di tempat kerja atau di rumah. Jika ini berlanjutan, golongan ini memerlukan bantuan dan mungkin menghidapi sejenis penyakit jiwa.

Penyakit jiwa adalah satu istilah yang merangkumi gangguan-gangguan jiwa yang mengakibatkan perubahan ragam, tingkah laku dan pemikiran seseorang.

Perkataan ‘gila’ adalah satu ungkapan hodoh dan tidak sesuai digunakan untuk pesakit-pesakit jiwa dan memberi gambaran seorang yang ganas dan merbahaya. Walhal keganasan lebih kerap dilakukan oleh orang mabuk jika dibandingkan dengan pesakit jiwa.

Anggapan-anggapan salah terhadap penyakit jiwa yang disimpan oleh orang ramai harus dikikis; kami berharap yang anda akan meneroka dengan lebih jauh mengenai penyakit jiwa.

Anonymous said...

APAKAH PUNCA PENYAKIT JIWA?

Lazimnya tidak ada suatu punca khusus yang menyebabkan penyakit jiwa. Biasanya sebab-sebab penyakit ini berpelbagai dan saling berkaitan. Antara lain mungkin :-

1.

Sebab-sebab fizikal: Contoh-contoh termasuk meminum terlalu banyak arak, salah guna naji dadah, kemalangan dan ketidakseimbangan biokimia dalam otak kita.
2.

Keturunan: Sebahagian penyakit jiwa mungkin diwarisi misalnya; terdapat 1:100 peluang untuk mengidap penyakit skizofrenia dalam masyarakat umum dibandingkan dengan nisbah 1:10 peluang jika salah seorang daripada orang tua anda mempunyai skizofrenia.

Anonymous said...

APAKAH PUNCA PENYAKIT JIWA?

Lazimnya tidak ada suatu punca khusus yang menyebabkan penyakit jiwa. Biasanya sebab-sebab penyakit ini berpelbagai dan saling berkaitan. Antara lain mungkin :-

1.

Sebab-sebab fizikal: Contoh-contoh termasuk meminum terlalu banyak arak, salah guna naji dadah, kemalangan dan ketidakseimbangan biokimia dalam otak kita.
2.

Keturunan: Sebahagian penyakit jiwa mungkin diwarisi misalnya; terdapat 1:100 peluang untuk mengidap penyakit skizofrenia dalam masyarakat umum dibandingkan dengan nisbah 1:10 peluang jika salah seorang daripada orang tua anda mempunyai skizofrenia.

Anonymous said...

APAKAH JENIS-JENIS PENYAKIT JIWA?

Terdapat beberapa jenis penyakit jiwa dengan kelangsungan masing-masing. Ada yang boleh sembuh seperti sediakala dan ada yang memerlukan rawatan sepanjang hayat.

1.

Kegelisahan (Neurosis)
Rasa mudah naik darah, tidak boleh menumpukan perhatian, tidak dapat tidur, merasa takut atau fobia, resah, gentar, sejuk tangan dan gejala-gejala badan yang lain.
2.

Penyakit kepiluan (Depression)
Kadangkala kita merasa sedih, tidak berminat dalam aktiviti-aktiviti biasa, merasa lemah, sukar tidur dan tidak lalu makan, menangis tanpa sebab dan mungkin menyimpan rasa hendak bunuh diri terutama apabila mengalami kegagalan yang teruk atau kehilangan (misalnya kematian orang yang disayangi).

Jika ini berlaku keterlaluan atau muncul tanpa sebab dan memberi kesan terhadap kefungsian harian kita, kita memerlukan bantuan.
3.

Psikosis
Ini merupakan yang paling teruk. Walaubagaimanapun ianya jarang berlaku jika dibandingkan dengan jenis-jenis penyakit jiwa yang lain. Dalam kes ini, pesakit hilang perhubungan dengan alam nyata dan hidup di dalam alamnya yang tersendiri serta berkelakuan ganjil. Misalnya, dia mungkin mempunyai kepercayaan-kepercayaan yang tidak berasas, mendengar suara-suara yang tidak wujud, bersikap mundur atau bertutur tidak menentu. Biasanya pesakit tidak sedar bahawa dia sakit dan tidak mungkin mencari bantuan secara persendirian.

Anonymous said...

APAKAH YANG HARUS DILAKUKAN JIKA KITA MEMPUNYAI TANDA-TANDA MASALAH EMOSI?

1.

Pertama, hadapilah sendiri masalah berkenaan, cuba cari puncanya. Jika ianya masalah yang dapat diatasi sendiri, teruskan.
2.

Jika tidak, jangan merasa malu. Dapatkan pertolongan daripada seseorang yang sanggup mendengar seperti rakan, ahli keluarga, ahli agama atau perunding cara. Dengan meluahkan masalah sudah dapat mengurangkan sebahagian bebannya.
3.

Jika ini gagal atau anda merasakan bahawa masalah berkenaan adalah di luar keupayaan anda, mungkin doktor keluarga nada boleh membantu. Jika dia merasa bahawa anda memerlukan bantuan lanjut anda mungkin akan dirujuk kepada Pakar Sakit Jiwa atau kepada perkhidmatan kami di Hospital Bukit Padang. Anda boleh juga berhubung terus dengan kami di Hospital Bukit Padang.
4.

Rawatan mungkin di dalam bentuk kaunseling, terapi rundingan, pengubatan, terapi gerakan elektrik atau tinggal buat seketika di hospital sehingga tanda-tanda sakit beransur hilang.

Anonymous said...

BAGAIMANA MASYARAKAT BIASA BOLEH MEMBANTU?

Pertama sekali, perlu diingatkan bahawa pesakit-pesakit jiwa adalah manusia biasa seperti kita yang menghadapi masalah dan memerlukan bantuan. Sikap yang tidak ambil peduli, takut, salah anggap, memandang rendah dan penolakan terhadap pesakit jiwa merupakan masalah rumit yang dilemparkan masyarakat kepada pesakit jiwa.

Masyarakat lebih banyak mengancam pesakit jiwa daripada pesakit jiwa mengancam masyarakat. Sikap dan penerimaan kita mungkin merupakan faktor utama terhadap pemulihan pesakit jiwa.

Anonymous said...

HOSPITAL BUKIT PADANG

Hospital Bukit Padang terletak 6 kilometer dari bandar Kota Kinabalu dan telah memulakan perkhidmatannya sejak tahun 1971. Ada dua perkhidmatannya yang penting iaitu :-

*

Perkhidmatan Pesakit Dalam
*

Perkhidmatan Pesakit Luar

Perkhidmatan Pesakit Dalam

Kebanyakan pesakit yang memerlukan rawatan di dalam hospital ini mengidap penyakit ‘Psikosis’ dan ‘Depression’ yang tidak dapat dirawat di rumah.

Dua cara untuk memasuki hospital adalah :-

1.

Secara sukarela
Si pesakit meminta atau setuju diberi pemerhatian dan rawatan di hospital, dan
2.

Secara undang-undang
Mengikut undang-undang mahkamah di mana si pesakit tidak bersetuju memasuki hospital tetapi untuk kesihatannya dan untuk kepentingan masyarakat umum, si pesakit dipaksa masuk.

Di hospital mereka diberi rawatan yang moden oleh Pakar Sakit Jiwa, Pegawai Perubatan dan kakitangan hospital. Rawatan ini adalah melalui ubat-ubatan, terapi rundingcara (psycho-therapy), Unit Jurupulih Carakerja (Occupational Therapy), aktiviti rekreasi pesakit dan rawatan getaran elektrik.

PERKHIDMATAN PESAKIT LUAR

Perkhidmatan pesakit luar adalah untuk orang awam yang menghadapi masalah-masalah jiwa dan memerlukan pemeriksaan, nasihat atau rawatan. Pesakit yang telah keluar dari hospital juga diberi rawatan susulan melalui perkhidmatan ini. Perkhidmatan ini dijalankan di Unit Pesakit Luar, Hospital Bukit Padang tiap-tiap hari. Jika rawatan kecemasan diperlukan, perkhidmatan ini boleh didapati dari wad satu, Hospital Bukit Padang selepas waktu pejabat.

Untuk mereka yang tinggal di luar Kota Kinabalu, perkhidmatan ini juga disediakan di semua Hospital Daerah serta beberapa Klinik Kesihatan (Tuaran, Tamparuli, Kuala Penyu)

Tiap-tiap tahun, lebih dari 13,000 pesakit menerima perkhidmatan pesakit luar di Sabah.

LAWATAN KE HOSPITAL

Hospital ini mempelawa saudara mara datang melawat pesakit di sebelah petang sebelum pukul 6.00 petang.

Lawatan sosial oleh Badan-badan Sukarela dan lawatan sambil belajar oleh murid-murid sekolah dan ahli-ahli persatuan juga digalakkan. Pihak hospital ada menyediakan perkhidmatan taklimat mengenai hospital jika penetapan awal dapat diberikan.

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi:-

Penguasa Perubatan
Hospital Bukit Padang
Peti Surat 11342
88815 Kota Kinabalu
Tel. No. 088-240984/7

Anonymous said...

Masuk pulak doktor sakit jiwa. hahaha..doktor ulasan doktor keluar tajuk lah..lagipun doktor terlalu ingin sangat berlakun langsung ter-copy paste 2x..

senang doktor email aja pada kumbang taik yg dah gila tu...dia lebih layak baca..

Anonymous said...

Radzi Sapiee jenis yg ini:-

Psikosis
Ini merupakan yang paling teruk. Walaubagaimanapun ianya jarang berlaku jika dibandingkan dengan jenis-jenis penyakit jiwa yang lain. Dalam kes ini, pesakit hilang perhubungan dengan alam nyata dan hidup di dalam alamnya yang tersendiri serta berkelakuan ganjil. Misalnya, dia mungkin mempunyai kepercayaan-kepercayaan yang tidak berasas, mendengar suara-suara yang tidak wujud, bersikap mundur atau bertutur tidak menentu. Biasanya pesakit tidak sedar bahawa dia sakit dan tidak mungkin mencari bantuan secara persendirian.

Anonymous said...

Lelaki Sakit Jiwa

Seorang lelaki sakit mental menganggap dirinya adalah jagung dan terlalu takut dengan ayam. Jika ternampak haiwan itu, dia akan lari lintang pukang kerana menyangka ayam akan memakannya. Akhirnya, lelaki itu dimasukkan ke rumah sakit jiwa. Setelah beberapa bulan, doktor pun melakukan ujian ke atas lelaki itu bagi mengenal pasti apakah dia telah pulih ataupun tidak.

Doktor : Adakah kamu tahu siapa diri kamu sekarang?
Lelaki : Ya doktor.
Doktor : Siapa kamu sebenarnya.
Lelaki : Saya ini manusia doktor.
Doktor : Ya ke? Bukan jagung?
Lelaki : Bukan, saya manusia doktor.
Doktor : Kamu takut dengan ayam?
Lelaki : Tidak doktor.
Doktor : Hmm..bagus. Nampaknya kamu dah sembuh.
Lelaki : Tapi doktor, saya ada satu pertanyaan.
Doktor : Apa dia?
Lelaki : Ayam tahu tak yang saya ni dah berubah jadi manusia.
Doktor : "??$$??"

Anonymous said...

Lawak Bodoh

Suatu hari pak pandir melalui satu lorong yang kecik semasa hendak pulang ke rumahnye. Entah macam mana di tengah perjalanannye tadi dia terjumpa seketul taik yang masih panas. Tapi dia tu masih konpius sama ada bende yang dia jumpe tu adalah seketul taik atau tidak. Oleh kerana kemusykilan yang teramat sangat tu, pak pandir ambil keputusan untuk mengkaji sampel najis berkenaan.

Dia meneliti taik tersebut lalu dia berkata "Bentuk macam taik." Lepas tu dia pegang pulak taik tu lalu dia berkata, "Lembik macam taik." Lepas tu dia ambik sikit taik tu lalu dia hidu taik tu. Lepas tu dia berkata, "Bau macam taik." Oleh kerana pak pandir ni masih ragu-ragu dengan taik tu lalu dia pun mengambil keputusan untuk mejilat sedikit taik tersebut. Sebaik sahaja dia menjilat taik berkenaan dia pun menjerit..."MEMANG TAIK..NASIB BAIK AKU TAK TERPIJAK!"

Anonymous said...

Bermain 20 soalan



Naz: hey dude kau nak main 20 soalan tak?

Fuad: Ye la tu.

Naz: Hey aku serius ni. Kau nak main tak?

Fuad: Apa kita ni umur 8 tahun ke?

Naz: Ala aku nak main game nih!

Fuad: Okey budak hingusan. Kita main 20 soalan.

Naz: Okey Aku terfikirkan sesuatu...tanyalah soalan.

Fuad: ok......adakah dia binatang,tumbuhan,manusia atau objek?

Naz: Dia pernah menjadi manusia.

Fuad: Jadi dia dah mati?

Naz: Ya!

Fuad: Adakah dia dah jadi tulang?

Naz: belum!

Fuad: Dia baru mati?

Naz: Ya!

Fuad: Adakah dia betul-betul 'orang' ?

Naz: emm...sebahagian.

Fuad: Adakah 'sebahagian' itu salah satu bahagian tubuh orang yg dah mati tu?

Naz: Kamu dah tahu jawapan nya , soalan ini tak kira.

Fuad: Adakah orang ini seorang yg terkenal?

Naz: Aku tak rasa begitu.

Fuad: Adakah dia org yg kita kenal?

Naz: Ya!

Fuad: Orang yg aku atau kau kerja bersama?

Naz: Tak.

Fuad: Orang tu kawan kita?

Naz: emm.. boleh dikatakan begitu. Taklah sangat.

Fuad: Adakah aku bertalian darah dengannya?!

Naz: Ya!

Fuad: Dan dia baru sahaja mati?!

Naz: Hey kau dah tahu jawapan dia okey?! gunalah otak sikit!

Fuad: Kau nak beritau yg salah satu ahli keluarga aku baru saja mati?! adakah dia tu nenek aku?! bapak aku?! mak aku?! abang aku?! kakak aku...

Naz: Nanti,nanti,nanti. Jangan mencampur adukkan banyak soalan dalam satu. Ia melanggar peraturan. Ada 10 soalan lagi. Kau nak tanya mana satu?

Fuad: nenek aku dah mati?!

Naz: Ya!

Fuad: nenek aku dah mati? (lemah longlai)

Naz: Hey! kau dah tahu jawapan dia jadi boleh tukar soalan tak...

Fuad: Diam!!

Naz: ..........

Fuad: Nenek aku dah mati? (nak nangis)

Naz: Yeah....untuk kali kedua.

Fuad: Tatatattatpi kau kata sebahagian sahaja yang.....yang mati?

Naz: Ya.. jawapan soalan kau tu ialah tangan nenek dan bapak kau. Diorg mengalami kemalangan LRT dan polis jumpa tangan diorg je.Polis telefon aku tadi.

Fuad: Dan ini caranya kau beritahu aku berita sedih ni ?!? dgn bermain 20 soalan?!?

Naz: Hey dude... aku mmg sukar utk berterus-terang ok? lebih2 lagi berita sedih ni. Harap kau faham disamping aku faham diri kau sekarang nih. Jadi...sorry?

Fuad: (tersandar)

Naz: sorry pasal bapak kau jugak.....

Fuad: (rebah dan menangis teresak-esak)

Naz: Okey! turn aku pulak! kau terfikir sesuatu kan? adakah dia manusia, haiwan, objek atau tumbuh-tumbuhan?

Anonymous said...

hutang darah dibayar darah

Kekasih eksiden teruk, banyak hilang darah... di sebabkan terlampau CINTA...,SI BOYPREN pon menderma darah....

selepas satu tahun, kekasihnya CURANG dan putuskan hubungan....

SI BOYPREN BERKATA tak kenang budi..!!! bagi balik darah yang aku derma dulu!!

KEKASIHNYA yang sedang datang bulan membaling 'kotex'nya ke arah boyprennya dan berkata.....

NAH..!!! AKU BAYAR ANSUR2 TIAP2 BULAN.......

Radzi Sapiee said...

Bagus, bagus. Meriahkan lagi suasana di sini. Semoga mereka yang mengalami sakit jiwa terubat duka-lara. Selamat maju jaya!

Anonymous said...

kenapa kau tak nak dengan aku ha? kenapa kau pilih si janda tu? hahahahaa... aku jeles! aku dengki! hahaahhahaha...

Anonymous said...

ingatkan aku sorang aje jeles.. ko jeles gak? ahahhaa... mari kita sama2 jeles... majulah jeles untuk negara..

Anonymous said...

Bagus la dia tak nak kau, sebab tuhan nak melindungi kau. Kau tengok aja peribadi dia.

Kau tengok gigi dia. Aku pun geli tengok. Belum lagi perempuan. hahaha

Anonymous said...

kau patut syukur byk2... aminn..

Anonymous said...

Betul, syukur dia tak nak kau. Sebab allah nak beri kau yg terbaik yg sesuai dengan diri kau.

Allah dah selamatkan kau. Dia aja yg perasan org jeles. Sebenarnya dia nyesal tak dapat kau. Lepas kahwin dia ditimpa masaelah. hahaha

Anonymous said...

syukur gak kau pun tak nak kat dier.. kalau tidak masaelah tu akan menimpa kau jugak..

syukurnya.. syukurnya...

hahahha..

Anonymous said...

alahai, ini allah punya plan, allah yg pilihkan...janji allah. Bunga taik ayam untuk kumbang taik.

Anonymous said...

dan ulat taik jugak yang melopong...

Anonymous said...

Kau jangan risau..lelaki yg baik ramai.. radzi tu apa ada. Elok kau cari yg lebih kaya menjamin kebahgiaan dan lebih beriman.

Biar si pidah taik ayam tu tanggung biawak hidup. Kita tengok siapa yg kena.

PERIGI BUTA said...

MAKA ULAT TAIK ITU PUN MERACAU2 DAN MEMAKI HAMUN DI RUANGAN KOMEN PAKAI NAMA ANONYMOUS.. NAK BUAT MCM MANER.. JANJI ALLAH.. ULAT TAIK TETAP ULAT TAIK...

Anonymous said...

Ada ke org jeles? Aku meragui cerita ni.

Anonymous said...

wah.. ulat taik mengidam laki kaya rupanya erk... macam tu rupanya... hina sungguh... hahahahaha...

Anonymous said...

Alahai, radzi yg ralat kempunan tak dapat pikat. Kumbang taik nak cover lain.

Woi,ada orang dah tau citer la.

Anonymous said...

haha..cover line

Anonymous said...

Sentiasa amalkan yg berikut, terutama sebelum tidur:-

Baca Al-Fatihah 1x
Baca 3Qul 3x setiap satu
Baca ayatul Qursi 1x
Baca Bismillahhirahmanirrahim 21x
Yakinlah dengan seyakin-yakinnya tiada yg berkuasa melainkan Allah jua.

Selalulah menunaikan solat dan jauhkan perkara-perkara yg mungkar.Mohonlah perlindungan Allah. Segala ilmu hitam dan lain-lain tidak akan mendekati anda. Kerana dengan keyakinan kepada allah, disekeliling anda seolah2 ada medan magnet yang tidak dapat ditembusi oleh benda2 tersebut.

Anonymous said...

knp kaver lain? siapa yg nak di ngorat tu

mata-mata gelap said...

Ini pertama kali aku menulis di sini.. Selalunya tumpang membaca sahaja. Maaflah kalau datangku yang julung2 kali ini tak sempat bersalam..

Letih jugak membaca komen2 yang panjang lebar ni.. Baru discover hari ni. Lama tak jengok ke blog ni.

Satu perkara sahaja yg nak aku sampaikan di sini..dengarlah ya,
( Khas kepada anon2 yang tak diundang )

"Woi pukimak, takde kerja lain ke.. Memalukan!! Kalau anjing sekalipun kawin, kalau dijemput aku datang.. inikan pula manusia. Bukan setakat memeriahkan majlis, malah doa2 lagi aku bagi.. semoga berbahagia.. Semoga tak lahir keturunan Anak Haran macam korang yang tak reti hormat orang.

Ni lah yg jadi bila orang makan nasi, korang makan taik.. Pantang tengok orang bahagia.. spesis pukimak mana la korang ni.. Nak bangsakan korang ni manusia jauh sekali, nak bangsakan binatang pun tak layak rasanya.. Babi tonyok lebih mulia dari korang.. Apa yang layak haa utk korang.. Haaa, PUKIMAK saja layak ku ucapkan utk korang. Sudah!! Pegi mampos dengan bangsa bawa sial macam korang nih..

MS, sori kalau aku gunakan mimbar ko ni dengan caci maki taik. Esok ko cuci laa bila puas si bangsa sial tu baca..

chombee said...

mungkin anonymous ni spesis yang sakit jiwa tak?
tak boleh tengok orang senang..
kalau orang busuk hati macam tu..
esok luka muka dia yang bergelumang taik..
jangan nak tengok orang lain jatuh..
satu hari engkau bukan takat jatuh.
patah riuk..tak laku satu sen pun..
untuk MS dan Fida..selamat berhoneymoon dan biarakan anonymous dengan angan2 mat jeninnya..
kah kah kah

KAKI BAKAR said...

SENYUM KAMBING...MBEKKKKKKKK..CAM KERANG BUSUK...UWEKKKK

KAKI BAKAR said...

ELEH CHOMBEE..KO DAH BERAPA LAMA KENAL FIDAH NIE...KO TAU SUMER CITER DIA KER....KALAAU KO R..BINI KO ADER SCANDAL NGAN DUDA X GUNA...KO KAT UMAH JAGA ANAK2 SAMPAI TENGAH MALAM..SIAP MASAK N BASUH BAJU LAGI..TAPI BINI KO JALIN HUBUNGAN SULIT KAT LUAR..KO IZINKAN KER?..MEMANG LAKI DAYUS R CAM NI...

OPS KHAS TOK MATA2 GELAP GAK......

KAKI BAKAR said...

IKUT HATI AKU.....NAK JER CABUT GIGI SI RADZI NIE...TAPI NANTI LARI PLAK BINI BARU DIA...BERALIH ARAH PLAK.....DIAKAN MEMANG POMPUAN GEDIK

Anonymous said...

Wah main2 bangsa..yg sebut2 pukimak tu, kau rasa kau bangsa apa pulak?

Radzi Sapiee said...

Hmm... Pemilik IP nombor 202.47.162.41 buat hal lagi dah. Merata masuk blog-blog kawan saya nak adu-domba buat fitnah, pakai nick macam-macam.

Nak tahu apa cerita sebenarnya, sila masuk kat sini... http://merahsilu.blogspot.com/2008/11/gangguan-pesakit-jiwa-yang-tak-tahu.html

Anonymous said...

Aik! cuba tukar topik.

Tak cukup rasa bersalah buat hubungan dgn bini org. Sekarang nak ujudkan kontroversi baru plak.

Kau ni skru tanggal betul la. Bila kau buat salah. Kau suruh org bagi kau peluang menikmati hidup dan lupakan pekung kau.

Pekung org lain kau suka nak korek ya?

IP Tracer said...

202.47.162.41 - Geo Information
IP Address 202.47.162.41
Host 202.47.162.41
Location MY MY, Malaysia
City Petaling Jaya, 14 -
Organization Multi industry group. There are many subsidiaries
ISP Multi industry group. There are many subsidiaries
AS Number AS9833 http://www.plexus.net
Latitude 3°08'33" North
Longitude 101°65'00" East
Distance 8822.28 km (5481.91 miles)

IP Tracer said...

Orang ni keje HICOM

IP Tracer said...

source: http://www.cqcounter.com/whois/

di sini ada nama n no tel network admin berkaitan.

bendera merah said...

...oit i p 202.47.162.41...manyak free..mai koje relawan dgn gua flood pro wahab,sikular,sosialis,liberal,dewata,pajatan reput.. bolggers nyer comments colummnn..hahihaha..

Anonymous said...

Uii hicom, pompuan kaya beb.

lloni said...

202.47.162.41.... buat malu compeni aje... nanti check saper..

rajawali said...

Iloni, aku rasa bukan semua anonymous tu si badak yang disebut merahsilu ni tapi ada orang lain yang benar-benar tahu dan kenal dengan norafidah isteri merahsilu ini yang tulis. Anonymous inipun termasuk posting dari merahsilu dan anggun juga untuk menjawab posting dari anonymous. Mereka gunakan anonymous juga untuk menghentam orang yang menghentam mereka itu.
Akupun nak tanya satu soalan pada anggun ni, hukum mana yang membenarkan semasa dalam edah, ke hulu ke hilir dengan lelaki bukan muhrim dan hukum mana yang membenarkan seorang isteri keluar berdating ke hulu ke hilir dengan lelaki lain? So, aku mahu nasihatkan anggun supaya tidak melakukan hal sedemikian lagi kerana hanya lelaki yang tidak taat kepada agama sahaja yang boleh menerima perlakuannya itu. Tidak ada lelaki yang baik yang akan menyokong tindakan perempuan seperti anggun itu. Bertaubatlah sebelum perangai ini menjadi penyakit kepada diri anda selama-lamanya. Perempuan yang bersikap seperti ini dihina dan terhina di dunia dan diakhirat. Hanya insan yang dihatinya sudah melupakan hukum agama sahaja yang boleh menerima sikap wanita seperti ini.

rajawali said...

Kepada merahsilu, jangan tuduh orang lain dengki pada kamu.tetapi lihatlah ke dalam diri dan amati benar-benar sikap dan hatimu sendiri. Semakin jauh kamu mencari jejak diri, semakin jauh kamu dibawa oleh nafsu dan kesombongan diri. Jika kamu benar-benar sudah kenal diri kamu, tentu kamu semakin taat dengan agama, kerana sikap dan tindakan itu berpaksikan kepada iman dan taqwa. sifat sombong dan merasa diri tidak bersalah itu suatu sifat yang Allah murka. Luruskan perjalanan kamu kembali, bertaubatlah dari dosa yang sudah dilakukan, aku doakan semuga dengan perkahwinan ini dapat mengembalikan kamu ke jalanNya, didik isteri kamu baik-baik, jadikan anak-anak tirinya seperti anak kamu sendiri, jangan abaikan anak dari bekas isterimu. Lupakan Nur kedua kerana dia juga, isteri orang, jangan ganggu rumahtangga orang lain lagi.Jadilah suami yang baik dan ketua keluarga yang baik.

rajawali said...

silap..lupakan Nur pertama, kerana dia isteri orang jugakan? Jangan ganggu rumahtangga orang lain seperti yang kamu lakukan kepada rumahtangga Nur kedua.

Radzi Sapiee said...

Terimakasih... :]

p/s: Baik saya mahupun Anggun tidak pernah menggunakan watak-watak anonymous dalam blogspot mahupun ketika berforum. Kebanyakan orang yang pernah berhubung dengan kami secara on-line juga pernah bertemu dengan kami secara fizikal. Maka kami tidak perlu menerbitkan identiti-identiti lain baik tanpa nama mahupun dengan nickname selain apa yang kami sudah biasa pakai (MerahSilu @ Anggun) untuk mencipta apa-apa suasana untuk menggambarkan kononnya kami mendapat sokongan ramai di dunia cyber. Malah saudara atau saudari Rajawali dijemput bersemuka dengan kami bila-bila masa sahaja seperti mana kami biasa berjumpa mereka-mereka yang berhajat baik untuk berkawan. Semoga tibanya tahun Hijriah baru ini membawa kebaikan kepada semua. Amin.

sekilas said...

BERITA DARI MASJID NABAWI
BERITA PENTING
BERITA UNTUK UMAT ISLAM DISELURUH DUNIA. SURAT INI DATANGNYA DARI SYECKH ACHMAD DI SAUDI ARABIA . 'AKU BERSUMPAH DENGAN NAMA ALLAH SWT DAN NABI MUHAMMAD SAW, WASIAT UNTUK SELURUH UMMAT ISLAM DARI SYECKH ACHMAD SEORANG PENJAGA MAKAM RASULULLAH DI MADINAH, YAITU DI MESJID NABAWI SAUDI ARABIA .

'Pada malam tatkala hamba membaca Al'Quran di makam Rasulullah, dan hamba
sampai tertidur, lalu hamba bermimpi. Didalam mimpi hamba bertemu dengan
Rasulullah SAW, dan beliau berkata, 'didalam 60,000 orang yang meninggal dunia, di antara bilangan itu tidak ada seorangpun yang mati beriman, dikarenakan:
1. Seorang istri tidak lagi mendengar kata-kata suaminya
2. Orang yang kaya yang mampu, tidak lagi melambangkan atau menimbangkan rasa belas kasih kepada orang-orang miskin.
3. Sudah banyak yang tidak berzakat, tidak berpuasa, tidak sholat dan tidak menunaikan ibadah haji, padahal mereka-mereka ini mampu melaksanakan.
Oleh sebab itu wahai Syechk Achmad engkau sabdakan kepada semua ummat manusia di dunia supaya berbuat kebajikan dan menyembah kepada Allah SWT.



'Demikian pesan Rasulullah kepada hamba, Maka berdasarkan pesan Rasulullah tersebut dan oleh karenanya hamba berpesan kepada segenap ummat Islam di dunia.




Pesanan nabi:
a. Bersalawatlah kepada Nabi Besar kita Muhammad SAW.
b. Janganlah bermalas-malasan untuk mengerjakan sholat 5 ( lima )waktu.
c. Bershadaqoh dan berzakatlah dengan segera, santuni anak-anak yatim piatu.
d. Berpuasalah dibulan ramadhan serta kalau mampu tunaikan segera ibadah haji.

sekilas said...

biar kita tidak dihargai, tapi masih ada harga diri
.....daripada hilang harga diri demi untuk dihargai

big oren said...

yes...baguih r sekilas..aku setuju...

big oren said...

aku ader member masa sekolah dulu..best student tuh..tapi sayang 1000x syg...mental kurang seposen disebabkan belajar ilmu tasawuf (belajar sendiri)...maka bergurukan syaitan dia...hemmmmm...aku x tau dia jadi apa sekrg...last aku nampak dia tengah bertapa kat tembok koridor hostel lelaki,....nauzubillah..aku rasa bukan dia sorang dah jadi camnie...RAMAI lagi................

mustika said...

Assalammualaikum... Tahniah atas pernikahan ms & anggun... moga kekal abadi...
Sabar la atas dugaan, iri hati dan dengki makhluk Tuhan... kalau ms & anggun mengenal erti diri terperi, masuk telinga kanan, keluar telinga kiri, usah singgah sekelumit pun dalam hati... kelak memakan diri...
biarkan mereka dengan urusan mereka... kita dengan urusan kita...
belum tentu yang buruk bg kita, buruk juga bg Allah dan belum tentu yang baik bg kita, baik juga bagi Allah... yang penting kita redha dgn Allah dan Allah redha dengan kita tak kira apa jua ketentuan Allah....
dan bagi mereka yang suka menceritakan keburukan orang lain,hanya la sia2... usah dibuka aib org.. kelak Allah bukakan aibmu yang terlebih aibnya...
jangan jadi ORANG = 0(kosong)+ tembeRANG... jadilah MANUSIA...

Anonymous said...

ksjjuazsohtvsunkdsrq, http://nailfunguscurecuretreatment.com Nail Fungus cure, bWAGMDx?