Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Tuesday, March 18, 2008

Selesai bab Utara, sampai masa ke Timur pula. Sambil merenung pengalaman dahulu untuk bekalan perjalanan seterusnya...


Gambar sebuah masjid yang telah diletakkan di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) semalam dengan tajuk Masjid Universiti Petronas di (Petronas University mosque in) Tronoh, Perak... . Entah kenapa sejak kembali daripada Utara, setiap kali melihat masjid dengan kubah besar tinggi sebegini, timbul fikiran, bagaimana jika kubah-kubah ini diletakkan sebiji mata besar yang melihat segalanya... Mata itu pula boleh bergerak-gerak untuk memerhatikan setiap yang keluar masuk sesuatu kawasan. Jika ada orang jahat cuba membuat kacau, serta-merta mata tersebut akan mengeluarkan cahaya yang membakar penjahat tersebut sehingga tinggal tengkorak. Saya namakan masjid sebegini "Masjid Mata". Boleh! Hehe!

----------------------------

OK... Sekali-sekala mengarut apa salahnya ya tak? Adapun saya memang bercadang untuk membuat posting ini siang hari ini nanti tetapi memandangkan saya masih belum dapat tidur lagi, elok juga dibuat sekarang... Tadi sekitar jam 10 lebih malam, saya terasa ingin masuk ke chatbox lalu turut bersembang... Timbul juga rasa untuk bergurau menyatakan saya datang seperti cowboy menaiki unta untuk memberi salam kepada para warga chatbox...

Daripada cerita unta, terkeluar pula cerita Arab... Tiba-tiba teringat mengenai beruk jenis baboon seperti yang banyak terdapat di Afrika tetapi pernah saya lihat di Tanah Arab! Satu ketika dalam perjalanan daripada Mekah ke Madinah, kemudian di atas bukit Jabal Nur iaitu di Gua Hira' tempat Nabi Muhammad SAW menerima wahyu baginda! Ya, baboon juga ada di sana... Kenapa? Tak percaya ke kat Tanah Arab ada beruk baboon? :]

Allah! Sudah lama saya tidak bercakap tentang umrah yang dibuat tahun 2005 dahulu, atas ihsan seorang hamba Allah yang berhajat mahu membawa saya ke makam Rasulullah. Maklumlah ketika itu saya sudah lebih 3 tahun tidak bekerja, tiada apa-apa pendapatan sedangkan duit simpanan semuanya telah susut kering...

Apapun, saya jarang sekali bercakap tentangnya... Paling ligat pun cuma seminggu dua selepas kembali ke Malaysia kerana ditanya keluarga dan kenalan. Kemudian saya boleh dikatakan langsung lupa tentang apa yang berlaku ketika itu... Tetapi malam ini, boleh pula terkeluar kembali ceritanya... Siap dengan cerita bagaimana saya nyaris-nyaris hendak berkahwin dengan seorang gadis Melayu berparas rupa Arab yang baru dikenali 3 hari di sana tetapi tak jadi apabila mendapat alamat lain pula di Multazam, di hadapan pintu Kaabah. Lalu keesokannya saya telah pergi memanjat Jabal Nur seorang diri. Di atas bukit yang lebih tinggi daripada menara berkembar Petronas di KLCC ini, di atas sebuah batu hampar yang menjadi "bumbung" Gua Hira, saya mendapat sedikit rasa akan kenapa Nabi Muhammad SAW suka pergi ke situ. Dan di situ juga saya mendapat semacam panggilan untuk mengeratkan kembali hubungan dengan seorang gadis kesayangan...

Dalam pada bercerita di chatbox itulah tersebut bahawa saya telah menunaikan umrah sebanyak 11 kali (kan boleh dibuat berapa kali sahaja yang kita suka asalkan larat dan menurut rukun-rukunnya), cium Hajaratul Aswad 11 kali dan cium Rukun Yamani juga 11 kali. Lalu ada pembaca menjawab jika dia sampai ke situ, dia mahu membuat umrah 13 kali pula!

Memang kelihatan cantik apa yang diutarakan... 13 kali umrah, tentu ia sesuatu yang ingin dicapai. Tetapi hakikatnya, selalunya apa yang terjadi tidak serupa dengan apa yang dirancang. Saya jawab, kalau mahu cuba eloklah begitu.... Tetapi ingat, hakikatnya tak semua orang larat buat umrah banyak-banyak. Rata-rata jemaah yang datang sanggup buat paling banyak pun 3 kali sekali berpeluang datang ke Mekah, yang lebih sihat dan cergas pun 7. Macam-macam boleh berlaku di tanah suci Mekah... Ada yang hilang tenaga tak pasal-pasal atau jatuh sakit, ada pula kes perempuan yang sepatutnya tidak datang haid tapi bila sampai ke tanah suci datang pula bulan lalu tertunda atau tidak dapat buat langsung apa yang dirancang.

Itu cerita pasal umrah yang selagi kita ada masa dan kudrat, Insyaallah boleh dibuat... Itupun kalau sampai Mekah! Banyak juga orang yang ada duit bertimbun tapi tak sampai-sampai, apalagi hendak mengerjakan umrah... Belum lagi cerita pasal mengucup Hajaratul Aswad. Percayalah, ada yang telah beberapa kali pergi ke Mekah buat haji dan umrah tapi masih belum berkesempatan mengucup batu yang berasal daripada syurga itu disebabkan begitu ramai orang berebut-rebut mahu mengucupnya... Sampai ada yang pengsan dalam perebutan sekadar untuk sampai ke batu yang diletakkan di satu bucu Kaabah itu!

Ada pula yang sudah sampai di hadapan batu itu untuk menunggu giliran dengan seorang sahaja yang lain di hadapan. Tetapi sebaik sahaja orang itu selesai, dia terus menolak keluar orang-orang yang berada di belakang kerana mahu mendapatkan ruang untuk beredar. Seketika itu juga, masuk orang-orang lain yang berebut menolak-nolak sehingga kita yang tadi cuma 1 kaki sahaja di hadapan Hajaratul Aswad dalam 1 satu saat boleh tertolak lebih 10 kaki ke luar!

Pendek kata, kita boleh berkata apa-apa sahaja mahu buat itu dan ini tetapi mengotakan kata-kata, itu cerita lain. Satu kerana realiti sebenar sesuatu situasi seringkali lebih menekan dan menuntut perhatian yang tinggi berbanding gambaran yang kita jangkakan. Dan seringkali apabila kita betul-betul melompat masuk ke dalam suatu medan keadaan, barulah kelihatan betapa bezanya bercakap tentangnya berbanding dengan jika kita betul-betul berada di dalam keadaan itu!

Ibarat melihat orang bermain bola. Dari atas tempat duduk nun di atas stadium sana, semuanya kelihatan lebih mudah... Bodoh punya pemain, kenapa bola yang lalu tepi tadi tidak dapat ditahan... Buta ke mata, pemain lawan datang daripada belakang boleh tak nampak? Tetapi cuba kita sendiri yang turun bermain. Baru kita sedar bola yang tidak dapat ditahan adalah akibat otot menegang ketika cuba menghulurkan kaki... Dah cuba dah hulur tapi terus betis tu buat pasal jadi cramp... Maklumlah, bila dah turun padang, baru terasa penat, sesak, tak cukup nafas, silap urat, hilang pertimbangan kerana penat bercampur lelah ditambah lagi dengan tekanan harapan penyokong disertai ejekan pihak lawan dan sebagainya. Dalam keadaan inilah kita boleh jadi "buta" tanpa dipinta sedangkan orang-orang "pandai" yang melihat daripada tepian gelanggang pula marah-marah seolah-olah mereka semua boleh bermain dengan lebih baik jika diberi peluang...

Sebab itu sekarang ini kalau saya tengok berbagai-bagai perbincangan di dunia Cyber tentang hal yang tinggi-tinggi seperti ilmu Tasawuf dan sebagainya, saya cuma tersenyum sahaja. Bukan hendak berlagak tetapi pengalaman setahun dua menjadi aktif dengan dunia perbincangan on-line dan bertemu rakan-rakan baru yang asalnya dikenali di dunia Internet menunjukkan... Maaf ya cakap... Banyak yang sebenarnya cakap tak serupa bikin, apa yang diceritakan di dunia Cyber indah khabar daripada rupa lagi jauh panggang daripada api!

Bukan apa... Saya bukan hendak mengutuk tetapi bagi saya jika mahu betul-betul maju dalam dunia Tasawuf atau kerohanian, maka banyakkanlah amal ataupun praktikal... Kurang kan bercakap... Kalau mahu bercakap, biar setelah melalui dan meraih pengalaman sendiri... Jangan setakat terlopong mendengar cerita orang selepas itu diulang kembali cerita itu kepada orang lain dengan harapan orang lain akan menganggap kita telah pergi jauh dalam kehidupan. Atau kata pepatah Inggeris modern, walk the talk... Kotakan kata-kata itu!

Sekali lagi maaf ya... Saya bukan sengaja mahu mengutuk orang tetapi saya rasa ada masanya perkara ini perlu dinyatakan dengan agak kasar sebagai pengajaran dan demi kebaikan mereka yang mahu belajar. Saya sedar ada golongan manusia yang lebih senang bercakap tentang sesuatu tetapi sampai bila-bila pun mereka tidak akan dapat melakukan perkara yang disebut itu atau sampai ke tempat yang diceritakan ingin disebut. Biarkan mereka begitu kerana sudah ditakdirkan, ada golongan yang cuma mendapat "nikmat" sesuatu perkara hanya dengan bercerita tentangnya sahaja... Tak perlu pun betul-betul mengalami perkara itu. Lagipun mereka selalunya ada ramai rakan-rakan yang hidup dalam dunia yang serupa! Maka sibuklah mereka berlawan cakap... Cakap siapakah yang paling besar. Itu aje le yang nampaknya mampu mereka capai... Apa boleh buat?

Ibarat bercerita tentang model atau artis cantik tapi seumur hidup belum pernah pun berjumpa dengan orang yang disebut... Kita setakat kenal orang itu kerana mukanya selalu keluar di televisyen, majalah dan suratkhabar sedangkan haram... Orang itu tak tahu pun kita ni wujud! Tetapi tetap para peminat mereka ini mendapat keseronokan bercerita tentang muka-muka terkenal ini walaupun sekadar di dalam dunia angan-angan. Oh... Hari itu aku jumpa si artis ini dan ini... Dia menjeling kat aku le... Hehe, menjadi juga ilmu seri muka yang aku pakai nampaknya...

Untuk golongan sebegini yang seronok mewar-warkan "pengalamannya" yang dasyat-dasyat, biarkan saja lah... Walau dia sekadar perasan artis tu respond dengannya sedangkan artis tersebut tak tahu pun mamat ni hadir kat situ, kalau nampak pun bukannya sedar atau nak ambil tahu siapa dia itu mamat ini. Maklumlah ada berpuluh ribu muka manusia malah berjuta yang kalau boleh ingin jadi glamour dikenali seantero dunia tetapi sayang, tak da peluang... Kalau sedar dirinya itu tak terkenal, itu tak mengapa juga. Yang susah sikit jenis perasan atau jaguh kampung suka war-warkan dia kenal orang itu kenal orang ini... Kenal menteri itu, pernah keluar dengan artis itu sedangkan semua yang diceritakan itu sekadar angan-angan untuk menarik perhatian ramai.

Itupun kalau mahu diambil daripada sudut positif, kata-kata orang-orang sebegini kiranya masih boleh dimaafkan juga... Asalkan kata-katanya tidak diambil serius kerana mereka sekadar bercerita untuk menjadi penglipur lara maka tak jadi masalah. Paling kuat pun boleh menjadi penulis kreatif, boleh dijadikan rujukan untuk mengukur tahap keaktifan imaginasi seseorang itu... Bolehlah juga berjaya dalam dunia penuh tipu daya sekarang di mana kebolehan mengolah cerita boleh jadi aset untuk menerbitkan kekayaan...

Yang jadi masalahnya adalah apabila ada pula orang menganggap dan menyerkap jarang, segala pengalaman yang diceritakan oleh orang-orang seperti saya juga termasuk dalam kisah-kisah penglipur lara sebegini... Kenapa mereka boleh beranggapan begitu? Kerana dalam kehidupan seharian mereka yang sebenar, mereka cuma biasa berjumpa dengan orang-orang yang pandai bercerita tetapi sebenarnya belum betul-betul melalui apa yang diceritakan! Lalu ilmu yang ingin disampaikan dan sepatutnya boleh diamalkan semua oleh golongan yang betul-betul telah merasa terus bertukar menjadi hambar akibat pengalaman sebenar disamakan dengan angan-angan golongan yang setakat suka bercakap sahaja...

OK, cukup meluahkan rasa yang terbuku itu... Sebenarnya saya mahu membuat posting ini untuk mengumpulkan segala artikel tentang perjalanan terbaru ke Utara iaitu di Kedah dan Perak supaya senang untuk disemak sesiapa sahaja yang berminat. Adapun pada mereka yang sudi untuk belajar dan mengurangkan cakap serta sangka-sangka, akan ada sesuatu yang bernilai untuk memajukan kehidupan mereka sendiri. Ini kerana setiap penulisan yang dibuat muncul akibat gerak hati tertentu, bukan sekadar menulis untuk menunjukkan bakat kreatif, kejaguhan sastera atau mengangkat diri sebagai profesor serba tau ya.

Inilah link-link untuk cerita-cerita yang dibuat dalam blogspots CATATAN SI MERAH SILU dan BERPETUALANG KE ACEH ... Tak semestinya menurut turutan postings yang dibuat tetapi lebih menurut kronologi atau urutan masa sesuatu pengembaraan itu berlangsung ya...

Untuk blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) yang lebih menonjolkan masjid-masjid serta makam-makam yang dilawati, sila cari sendiri atau masuk melalui link-link yang telah diletakkan dalam cerita OK. Rasanya segala yang ada sudah cukup untuk memberikan satu aliran pengetahuan yang tersurat dan tersirat.

Sekian. Dalam selepas tengahari nanti, jika tidak ada aral melintang, saya harus memulakan siri pengembaraan yang baru. Doakan keselamatan dan kesejahteraan saya ya. Semoga selepas ini saya tidak perlu lagi berkelana sebegini yang dikira sesetengah orang sebagai kerja gila dan membuang masa...

Segala salah dan silap, jika ada kata-kata yang menyinggung dan sebagainya harap maafkan. Segala ini saya lakukan demi kebaikan semua seraya memperbetulkan diri sendiri yang masih begitu dhaif asyik bergelumang dengan dosa. Sekian, wassalam! :]

Perjalanan di Kedah

Sekitar Sungai Petani

Jalan-jalan Kedah: Apa ada sekitar Sungai Petani...

A look at Pantai Merdeka, Kedah...

Kamera short-curcuit di Makam Daeng Parani dan 2 insan bernama Badrul...

Sekitar Alor Setar

Jalan-jalan Kedah: Sekitar Alor Setar pula...

Views on top Alor Setar's telecommunication tower....

Makam Datuk Maharaja Khadi Sheikh Abdul Jalil

Di Gunung Jerai

Jalan-jalan Kedah: Menamatkan satu bab perjalanan ...

Views on top of Gunung Jerai... Enter Padang Tok Sheikh. Is it?



Perjalanan di Perak

Sekitar Taiping

The main players of the Perak-British war as depicted at the fort of Ngah Ibrahim...

Taiping dan akibat Perjanjian Pangkor 1874...

Sekitar Kuala Kangsar

Di Kuala Kangsar untuk memperbaharui wasilah...

In Perak's royal mausoleum to give justice to Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin

Perjalanan yang dibuat dengan Sungai Siput sebagai "markas"

Salam dari Sungai Siput, Perak...

Sungai Siput as base camp... Where a giant face looks out from on top a hill...

Perjalanan pusing Perak daripada Sungai Siput... Penat-lelah menyajikan satu perjuangan untuk semua.

Pilihanraya Malaysia yang ke 12 dan makam-makam lama... Bahagian 1...

The ancient kingdom of Beruas and its ties with the more ancient kingdom of Gangganegara!

Sekali lagi, salam daripada Sungai Siput!

A quaint look at Sungai Siput...

Di Lenggong menjejaki warisan anak cucu Tun Saban....

My own take on Perak man and what's available at the Lenggong archeological museum...

Pilihanraya Malaysia yang ke 12 dan makam-makam lama... Bahagian 2...

A short stop in Beruas. And a talk on Beruas' very own mysterious "Batu bersurat" or inscribed stone...

Mencari asal-usul Beruas Gangganegara yang sebenar...

Sekitar Segari

Beruas, kaitan dengan Aceh dan melihat bulan... Antara mimpi dan realiti kehidupan

A walk around Pasir Panjang...

The origin of the name Beruas.

Ah... Meet the Ninja Turtles in Perak!

Sekitar Lumut

Views from the ferry crossing Sungai (river of) Dinding...

Salam daripada Lumut, Perak... Salam Perak Man, hehe!

Berehat sebentar di Lumut

And now a look around Lumut...

Sekitar Teluk Intan

Ke Teluk Intan untuk menutup segala yang patut dibuat di Perak...

Confluence of 3 rivers in Teluk Intan...

Walking in Teluk Intan...

Pilihanraya Malaysia yang ke 12 dan makam-makam lama... Bahagian 3...

Dan cerita pun ditutup dengan perjalanan kembali ke Kuala Lumpur...

Finally. Back to KL... But with excursions to Tronoh, Kuala Kubu Baru and Rawang...

2 comments:

Anonymous said...

Salam,

Selamat Memulakan perjalanan dan bab yang baru Bung MS. Semoga selamat dan sejahtera didalam perjalanan tersebut. Semoga berjumpa dengan yang dicari dan boleh dikongsi bersama sama kami. Terima kasih banyak banyak atas semua kisah kisah yang dinukilkan.

Sekali lagi, TERIMA KASIH!

Merbawi

Radzi Sapiee said...

Wassalam.
Terimakasih atas kata-kata sokongan itu. Semoga nanti akan dapat lagi banyak bahan baru yang boleh dikongsi dengan kebangkitan ummah.
Sekian! :]