Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Monday, May 31, 2010

Medan elektrostatik Atlantis?



Assalamualaikum semua. Hujung minggu baru ini saya telah membawa isteri dan anak berjalan jauh lagi ke beberapa tempat. Kiranya nak ganti balik le masa sebab hujung minggu lalu dan hujung minggu sebelum itu saya telah keluar outstation meninggalkan mereka untuk membuat projek buku keretapi. Lihat beberapa artikel sebelum ini. Perjalanan hujung minggu baru ini boleh dikatakan kesinambungan untuk perjalanan ke Perak bulan April membawa anak kami Muhammad Al-Aminul Rasyid menziarahi makam-makam lama. Lihat Siri "Ziarah Al-Rasyid ke makam-makam lama Perak" complete!. Ini kerana selain keluar makan angin, kami juga mengambil peluang untuk menziarahi makam-makam yang ada sepanjang perjalanan.

OK. Rancangan asalnya adalah untuk membawa keluarga bercuti ke Lumut dan Pulau Pangkor. Alang-alang dah ke situ, elok juga singgah ke Beruas dan kalau dah ke sana, elok juga pusing mengikut laluan Pantai Remis dan melihat sekelilingnya sebelum kembali ke Lumut. Oleh kerana kami pergi ke Lumut melalui Kuala Selangor iaitu laluan Pantai Barat, kami juga singgah di Sabak Bernam. Di sebelah sini ada beberapa kawasan yang saya belum pernah sampai seperti Bagan Nakhoda Omar dan Sungai Lang yang terletak di muara Sungai Bernam. Pendek kata kami singgah bermacam-macam tempat.

Antara tempat-tempat ini ada beberapa yang agak misteri. Misalnya makam yang dikatakan milik Puteri Bunian di dalam hutan di satu lereng bukit. Namun rasanya ada tempat yang lebih menarik untuk mereka yang minat yang akan perkara-perkara pelik. Misalnya ada pantai menghadap ke laut di mana di laut berhadapan itu kata sesetengah orang terdapat sebuah kota yang mirip dengan pusat kerajaan purba dongengan Atlantis malah mungkin pusat Atlantis itu sendiri! Dan katanya ia masih boleh dilihat dengan mata batin.

Semasa kami sampai di tempat ini isteri saya menegur kenapa rambut saya kelihatan ternaik meninggi tapi jarang-jarang. Nak kata angin, bukan rambut saya tak pernah kena tiup angin kuat... takda le begini keadaannya. Lihat betul-betul gambar di atas. Kemudian isteri saya membuka tudungnya. Tengok-tengok rambutnya yang panjang sehingga ke bawah pinggang pun boleh ternaik sampai ke atas. Masyaallah! Tapi saya tak boleh le tunjuk gambar itu.

Di bawah adalah satu klip video yang memaparkan keadaan di tempat misteri ini. Lihat betul-betul. Apapun cerita tentang perjalanan terbaru ke Perak ini cuma akan dilepaskan setelah satu waktu nanti. Ada cerita-cerita "Projek buku keretapi" yang belum dilepaskan... untuk pengetahuan hujung minggu lepas saya pergi menaiki keretapi sampai ke Hatyai. Awal pertengahan bulan Jun ini pula kami sekeluarga dijadualkan untuk ke satu tempat di luar negara (bukan Aceh) kerana ada acara yang melibatkan susur-galur keturunan. Tapi tak tahu le. Ada kemungkinan ia harus ditunda ke penghujung tahun, wallahualam. Pendek kata memang cerita-cerita terbaru Perak (dengan Selangor juga, tapi Sabak Bernam pun dahulu sebahagian dari Perak...) akan dipaparkan bukan dalam masa terdekat. Oh, ini adalah artikel ke 686 di blogspot ini. Sekian...



5 comments:

zaim zaiman said...

menarik...
teringin juga pergi ke tempat tu, di mane yer...

Anonymous said...

banyak uban-ubanan nampak red

Radzi Sapiee said...

Dah masuk umur 40 dah pun. 40 tahun fikir macam2 wooo. Lagi satu mungkin sebab aku suka pergi Danau Tok Uban kot? :]

ismail said...

hari sabtu saya ke pantai nakhoda omar.tempat tu kat situ ke?bg le clue sikit.hehe

Radzi Sapiee said...

Hehe. Nanti le... bagi saspen sikit... hehe... :]