Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Tuesday, October 14, 2008

Hari raya dan rumah terbuka. Jemputan untuk semua!

Akhirnya sampailah kita kepada posting terakhir untuk sesi penulisan kali ini, sesi penulisan pertama di blogspots saya semenjak menjelangnya Syawal ini. Maka biarlah digunakan gambar-gambar suasana perayaan di rumah ibu bapa saya di Muar minggu lepas ya. Untuk makluman semua orang yang kelihatan adalah saudara mara terdekat kami.


OK... Semalam, setelah menziarahi rumah seorang ibu saudara di Bukit Damansara, baru saya dapat tahu bahawa rumah ibu saudara lain di Ampang tempat saya menumpang akan mengadakan sambutan hari raya terbuka berserta tahlil pada 18 haribulan ini iaitu hari Satu hujung minggu ini.

Apa daa... Nama sahaja duduk di situ tapi saya baru sedar tentang ini. Maklumlah sejak 2-3 minggu kebelakangan saya sering bermalam di luar... Daripada pergi ke Raub, Janda Baik sehingga tidur di masjid-masjid dalam perjalanan kembali ke Muar dan berjalan ke tempat-tempat lain, tengahari tadi baru saya betul-betul kembali ke Ampang.


Kalau ikutkan, mulai Jumaat inipun saya harus 'menghilangkan' diri lagi. Cadangnya mahu memulakan satu tugasan baru untuk sebuah syarikat penerbitan besar Bumiputera lalu harus membuat perjalanan jauh sambil singgah melihat keadaan dan mengambil gambar di sejumlah masjid dari Negeri Sembilan membawa ke Melaka, Johor dan Singapura. Tetapi seorang rakan yang akan bertindak sebagai jurugambar professional pula mahu menundakan perjalanan ke minggu depan. Hikmahnya, dapatlah saya mengatur untuk hadir ke beberapa acara lain.


Sebelum itu, ada pihak mahu saya membuat promosi siri buku "Berpetualang ke Aceh" seraya memberi ucapan dalam satu majlis melibatkan segolongan tenaga pengajar dari seluruh Malaysia yang akan berkumpul di Kuala Lipis, Pahang. Saya tidak dapat menjamin kehadiran kerana tarikhnya hampir berselisih. Rasa tak terkejar mahu ke Kuala Lipis 160km ke timur-laut Kuala Lumpur setelah bergerak hampir 400km ke Singapura dan menziarahi lebih 20 masjid di lokasi berlainan sepanjang perjalanan, semuanya dalam tempoh 3-4 hari. Pancit woo...

Saya juga baru dapat tahu, kedai motosikal besar tempat saya memperbaiki motosikal akan mengadakan majlis sambutan hari raya juga barbecue pada hujung minggu waktu malam. Tak dapat le pergi kalau perlu membuat perjalanan Negeri Sembilan ke Singapura minggu ini...


Semalam, semasa menghubungi rakan berkenaan ketika bertandang di rumah ibu saudara di Bukit Damansara, baru dia memberitahu perlu menunda tarikh perjalanan. Oleh kerana di situ juga saya baru dapat tahu tentang rumah terbuka ibu saudara di Ampang, dapatlah juga saya menghadirinya, insyaallah!

Lebih baik lagi, dapat juga saya ke Kuala Lipis menurut hajat seorang kenalan baru dan pembaca blogspot ini yang juga peminat kuat siri buku "Berpetualang ke Aceh". Siang tadi pula, seorang rakan juga pembaca meminta saya membuat ucapan di hadapan satu majlis yang melibatkan perjuangan orang Melayu. Alhamdulillah, tarikh yang dipinta seolah-olah sudah diatur cantik agar tidak berselisih, begitu sesuai aturannya dengan komitmen kerja dan sosial saya dalam masa terdekat. Sungguh jodoh pertemuan di tangan Mu ya Allah!


Dengan itu, dapatlah juga saya menghadiri majlis rumah terbuka di tempat saya menumpang 3 tahun kebelakangan. Dalam pada itu terfikir juga, majlis ini boleh dijadikan tempat berjumpa sesiapa yang mahu bertemu, baik kenalan lama mahupun mereka yang belum pernah bertemu untuk beramah-mesra. Juga untuk sesiapa yang mahu membeli terus siri buku "Berpetualang ke Aceh" atau/ dan DVD " Sekitar Perjanjian Pangkor 1874" daripada saya.

Saya telah meminta kebenaran dari ibu saudara siang tadi. Dengan ini sukacita dimaklumkan, semua pembaca dijemput bertandang ke rumah terbuka pada 18 haribulan ini hari Sabtu, mula jam 3 petang. Alamatnya sama dengan alamat untuk membeli buku saya melalui pos iaitu:-


Lot 646,
Jalan 9,
Taman Ampang Utama,
68000 Selangor.


Senang sahaja. Pergi ke Ampang menghala ke Bukit Belacan melepasi pusat membeli-belah Ampang Point sehingga ke traffic light pertama iaitu di simpang ke Taman Chempaka yang turut menghala ke pusat-membeli belah Galaxy juga ke Pandan Indah. Masuk ke kanan dan terus dalam 200 meter, pandang ke kanan... Ada dereten rumah-rumah bungalow besar.

Rumah ibu saudara saya berwarna kuning kejinggaan dengan reka bentuk berunsur Melayu lama dan Timur Tengah, ada menara di tingkat tiga, ada pagar berbentuk lembing. Letaknya 2 pintu sahaja dari bangunan kedutaan negara Zimbabwe. Insyaallah bertemu kita hari Sabtu ini? Untuk makluman, ini adalah posting ke 414 di sini. Barulah saya boleh berehat. Selamat malam dan wassalam! :]



Maklumat tambahan (dibuat Khamis 16 Oktober
)

Semalam ibu saudara saya telah memberitahu menukar fikiran. Katanya jumlah tetamu yang dijangka datang termasuk keluarga, sahabat-handai terdekat, orang surau dan masjid ditambah pula kenalan lama ibu saudara dari Kolej Tunku Kursiah yang sudah lama tidak bertemu kelihatan akan melebihi ruangan dan stok makanan yang disediakan. Oleh itu dia tidak dapat menampung jika saya turut membawa kawan-kawan. Jawab saya OK, saya akan alihkan ke tempat lain.

Sebenarnya seperti diceritakan awal di atas, saya pun tidak menjangka akan turut terlibat dalam acara rumah terbuka ini. Keinginan untuk membuat jemputan terbuka di sini pula sebenarnya timbul kerana menyedari ada pihak-pihak mahu mendapatkan buku ataupun DVD daripada tangan saya sendiri sedangkan ada yang sekadar ingin bertemu untuk berkenal-kenalan atau berbual-bual.

Saya tiada masalah tentang ini. Masalah saya cuma saya sentiasa bergerak ke sana ke mari atas berbagai urusan peribadi juga kerja. Di celah-celah itu, masa yang ada digunakan untuk berehat akibat kepenatan yang kadangkala melampau. Maka susah untuk saya menunaikan hajat orang untuk bertemu kecuali kebetulan orang itu menelefon pada satu ketika di mana saya ada sedikit kelapangan antara urusan sedangkan orang itu pula berada tidak jauh dari tempat di mana saya berada pada ketika itu.

Rumah terbuka ibu saudara di Ampang memberi satu peluang. Oleh kerana rancangan untuk mengembara sambil bekerja dari Negeri Sembilan ke Singapura telah pun ditunda ke minggu hadapan, maka seharusnya saya menghadirinya sekurang-kurangnya untuk menghormati serta beramah-mesra dengan ahli keluarga. Maka di sini ada satu jaminan bahawa saya ada di satu tempat, tidak bergerak ke mana-mana dalam satu tempoh yang sesuai di mana sesiapa sahaja yang mahu bertemu ataupun berkenalan dengan saya boleh turut serta.

Oleh kerana rumah terbuka itu nampaknya terpaksa diterhadkan kepada jumlah jemputan tertentu, maka saya harus mengubah sedikit rancangan. Semua pembaca tetap dijemput datang ke alamat yang tertera tetapi kita jangan kacau ruang dan makanan. Kita berjumpa dan alih pertemuan kita ke tempat lain yang berdekatan.

Rancangannya begini... Oleh kerana acara akan bermula selepas jam 3 petang diikuti majlis tahlil maka saya haruslah turut serta. Rasanya selepas jam 3.30, saya bebas untuk 'lari'... Maka apa kata sesiapa yang mahu datang, datanglah selepas waktu itu, kita bertemu dan kita buat perbincangan sendiri tanpa mengganggu acara ibu saudara saya. Amacam? Itupun kalau masih sudi datang kerana selepas itu susah untuk saya mendapatkan kelapangan untuk bertemu semua orang. Sekian! :]

3 comments:

tarabas said...

Biler nak perang nih........

Radzi Sapiee said...

Sabar le... Perhatikan sahaja the drama unfolding dari local politics sampai le ke international socioeconomical development.
Hmm... Kalau tak salah, Bush JR punya presidential term nak habis dah November ni kan... Agak-agak le ada tak "buah tangan" dia nak bagi kat dunia sebelum dia kena belah? :]

tarabas said...

Yahudi percaya kalo dieorang gi perang dalam bulan Yom Kipor...mereka akan menang macam Perang Yom Kipor ngan Mesir. Perkiraan bulan Yahudi nier adalah mengikut pergerakan bulan sama cam kita....ia biasa jatuh bulan 9 atau 10 atau 11. Sebab itu ler "peristiwa-2 pelik" kat dunia ini bermula bulan 9 atau 10 macam 9/11, serangan ke atas Afghanistan, Iraq dsb.

Kalo ikutkan bulan Yom Kipor die orang samapi 7/11 jer tahun nierrrrr