Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Monday, June 18, 2007

Nyamannya Janda Baik!

Pemandangan Sungai Chemperoh yang berjeram daripada sebuah warung makan di tepian jalan. Sungai ini merupakan salah sebuah daripada beberapa buah sungai yang menghiasi kawasan perkampungan di Janda Baik, Bentong, Pahang.
Tidak jauh dari sini, terletak sebuah surau yang sering menjadi tempat persinggahan ramai pengikut Tabligh serta mereka yang mahu beruzlah, beribadat seraya menjauhkan diri daripada hiruk-pikuk keduniaan masyarakat luar. Surau ini juga merupakan salah sebuah "rumah penginapan" saya apabila berada di Janda Baik.


"Katakanlah: inginkah aku kabarkan kepadamu apa yang lebih baik dari yang demikian itu, untuk orang-orang yang bertaqwa kepada Allah, pada sisi Tuhan mereka ada syurga yang mengalir dibawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Dan mereka dikarunia isteri-isteri yang disucikan serta keridhaan Allah, dan Allah Maha Melihat akan hamba-hambanya."

- Ayat 15, Surah Ali Imran


Assalamualaikum para pembaca sekalian. Hari ini, saya tergerak untuk berkongsi beberapa gambar yang diambil di sekitar Kampung Janda Baik, daerah Bentong, Pahang... Ketika berehat di sana minggu lepas. Adapun kawasan perkampungan yang nyaman ini terletak di kawasan lembah di celah Banjaran Titiwangsa, pada ketinggian 1,400 kaki daripada aras laut.
Untuk pengetahuan, ia adalah satu-satunya kawasan tanah tinggi di Malaysia yang telah diwartakan sebagai Tanah Rezab Melayu. Kawasan tanah tinggi lain nampaknya telah dikuasai atau dimiliki bangsa lain. Lihat pada Genting Highlands yang terletak tidak jauh daripada sini sebagai contoh...
Gambar-gambar ini disertakan menurut satu turutan peristiwa dan perjalanan. Sila lihat dengan teliti dan ikutilah rentak bercerita yang keluar secara spontan. Insyaallah, di sebalik ini, akan ada satu bentuk penyampaian ilmu yang tersirat secara batin untuk semua... Silakan!

--------------------


Cerita bergambar ini dimulakan dengan gambar yang diambil sebaik sahaja turun daripada bas Kuala Lumpur-Bentong-Raub. Untuk masuk ke Janda Baik, seseorang itu perlu turun di pekan Bukit Tinggi yang terletak di tepian lebuhraya.
Kelihatan dalam gambar adalah pusat peranginan Selesa Hill Homes di belakang. Di hadapan pula adalah rumah pangsa yang kebanyakannya didiami orang luar yang bekerja di sekitar Janda Baik dan Bukit Tinggi.

Ini pula lorong pejalan kaki yang perlu dilalui daripada perhentian bas untuk ke pekan Bukit Tinggi. Perhentian bas untuk menghala ke Kuala Lumpur terletak betul-betul bersebelahan pekan sedangkan perhentian menghala ke Bentong dan Raub di mana saya turun terletak hampir setengah kilometer jauhnya!



Terowong bawah tanah menyeberangi lebuhraya untuk sampai ke pekan Bukit Tinggi.



Keluar sahaja daripada terowong, kelihatan pula pasar lambak yang diadakan hari Selasa



Inilah dia pekan Bukit Tinggi. Asalnya, ia merupakan salah sebuah perkampungan baru untuk mengumpulkan warga Malaysia keturunan Cina, diterbitkan tahun 1960an untuk menangani masalah komunis ketika itu.
Warga di sini banyak berniaga dan menanam sayur-sayuran termasuk di sekitar kawasan Genting Sempah di mana terdapat tanaman halia gred satu untuk eksport ke luar negara. Ada juga warga Bukit Tinggi yang mengambil malah menanam sayur di Janda Baik yang merupakan Tanah Rezab Melayu lalu membawanya ke pasar borong di Selayang, Kuala Lumpur.


Pemandangan di pasar lambak Bukit Tinggi. Perkataan "pasar lambak" adalah perkataan yang biasa digunakan di daerah kelahiran saya, Muar, Johor. Di Kuala Lumpur pula, pasar sebegini selalu dipanggil sebagai pasar malam.
Oleh kerana gambar ini diambil waktu petang, terasa janggal pula memanggilnya sebagai pasar malam. Maka biarlah saya gunakan perkataan pasar lambak ya...



Ini pula gambar yang diambil keesokan harinya, daripada rumah Puan Ainon, pemilik syarikat PTS, sebuah syarikat penerbitan buku yang sekarang merupakan salah sebuah syarikat tempatan terbesar dalam bidang itu. Ada masanya, saya bertandang di rumah ini untuk menumpang line wi-fi Internet. Malangnya line wi-fi di rumah ini sedang menghadapi masalah sehingga Puan Ainon dan suaminya terpaksa turun ke Kuala Lumpur untuk menyambung kerja.



Ini pula gambar sebuah rumah, diambil daripada perkarangan rumah Puan Ainon. Untuk makluman, di sekitar Janda Baik ini terdapat banyak lagi rumah-rumah besar lagi mewah milik para hartawan juga orang-orang berkuasa yang menjadikan kampung ini tempat bersantai hujung minggu.


Ini pula gambar sebuah pohon yang tumbuh di tengah sungai berdekatan balairaya serta masjid Kampung Janda Baik. Lupa pula nama sungai ini tetapi kawasan ini dikenali sebagai Pulau Santap.
Menurut ceritanya, ia dipanggil Pulau Santap kerana pernah menjadi kawasan kegemaran tempat keluarga diraja Pahang berehat dan makan-makan terutama semasa zaman pemerintahan Sultan Abu Bakar, ayahanda kepada Sultan Pahang sekarang.



Sungai yang sama dilihat daripada sudut lain. Kalau tak salah saya, di belakang batu-batu besar itu pernah wujud timbunan pasir yang menjadi sebuah pulau kecil lalu dijadikan tempat keluarga diraja Pahang dahulu berehat dan makan-makan... Sebab itu dipanggil Pulau Santap!




Ini pula padang yang terletak berhadapan sekolah rendah Janda Baik. Di sinilah tempat anak-anak kampung bermain bola waktu petang.




Ini pula gambar yang diambil ketika berjalan kaki kembali daripada Pulau Santap untuk ke Sungai Chemperoh. Kelihatan di latar-belakang adalah Gunung Nuang setinggi sekitar 5,000 kaki daripada paras laut, gunung tertinggi di negeri Selangor.
Puncak gunung ini terletak di sempadan Selangor, Pahang. Tidak jauh daripada puncak pula terletak sempadan Negeri Sembilan iaitu di Kenaboi.
Saya pernah memanjat gunung ini seorang diri lalu sesat lebih 19 jam. Ceritanya ada dinukilkan dalam buku pertama saya, "Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti" atau BKA I.


Inilah dia "pekan" Janda Baik... Ada sebuah kedai yang merupakan mini-market serta 2-3 buah kedai makan, juga perhentian bas untuk perkhidmatan Janda Baik ke Bentong.
Kawasan ini juga dikenali sebagai Simpang Tiga... Satu simpang ke Sungai Chemperoh dan kawasan seterusnya, satu simpang ke Bukit Tinggi terus ke Bentong juga ke Kuala Lumpur dan satu simpang ke Pulau Santap di mana jalannya berpusing jauh sebelum bersambung kembali dengan jalan ke Bukit Tinggi.
Kalau mahu ke Kuala Lumpur, boleh naik bas dari sini sampai ke Bukit Tinggi, 10 kilometer jauhnya. Kemudian tunggulah bas Raub-Bentong-Kuala Lumpur yang berkhidmat setengah jam sekali.
Masalahnya, perkhidmatan bas Janda-Baik ke Bentong cuma ada 3 kali sehari. Maka itu saya lebih senang hitchike menumpang motor, kereta malah lori sayur untuk keluar masuk Janda Baik.


Gambar ini diambil ketika berjalan kaki daripada Simpang Tiga ke Sungai Chemperoh.
Mula-mula, saya ternampak seekor anak lembu berlari-lari sambil berbunyi seperti mencari ibu. Tidak lama kemudian, kelihatan pula tiga ekor lembu ini...



Ini pula gambar bahagian Sungai Chemperoh yang menghiasi laman rumah ayah angkat saya, penulis buku politik S.H. Alattas. Untuk makluman, saya pernah menumpang di rumah ini selama lebih 2 tahun. Dalam tempoh itu, rumah ini dijadikan "markas" untuk saya berehat sebelum mengembara ke merata tempat.




Suasana di sebuah warung makan bersebelahan Sungai Chemperoh. Gambar sungai yang diambil daripada warung inilah yang dijadikan gambar pertama penghias artikel kali ini.

-----------------

Hmm... Rasanya cukuplah bercerita buat masa ini ya... Sambil bersantai melihat gambar pemandangan yang nyaman, harap-harap jiwa kita semakin cergas untuk melihat kebesaran Ilahi yang tersurat dan tersirat juga pengajaran di sebalik semua ini, insyaallah, wassalam! :]



2 comments:

Anonymous said...

Assalammualaikum MS,

Syahdu ajer fakir tengok gambor Janda Baik, nie teringin pulak nak kesana. Isshhh.....duda baik bersantai di jand baikkk...hahahhhh..soriiii...bolih lagii keee...

Radzi Sapiee said...

Woit... Apsal tak identify yourself AbuMukmin... Apa da...
Bab duda baik ni, memang dah ada orang mention... Apa yang baik? Wallahualam... Baiiikkk punyaaaa kot? Hehe!

p/s: Bolih apa tu bro? Bolih tut... tut... ke? Insyaallah, engine masih maintain lagi, cokmar boleh pakai, hehe!
Hang nak pegi Janda Baik pegi aje... Bukannya jauh sangat, setengah jam aje daripada KL....