Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Jumaat, Februari 28, 2020

Pameran "The Lost Kingdoms" di Muzium Negara - 'Meneroka' kerajaan-kerajaan 'hilang' di Alam Melayu

OK. Sesuatu untuk malam Jumaat. Artikel ini asalnya difikirkan mahu diletakkan dalam blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART). Tetapi apabila melihat isinya ada terkait dengan beberapa artikel lama di CATATAN SI MERAH SILU biar diletakkan di sini. Bersambung daripada Bukti dan legasi kerajaan Langkasuka - Antara rasa dan bukti empirikal.


Selepas makan tengah hari sempena majlis ilmu di auditorium Muzium Negara kami pergi ke bahagian pameran sementara yang sedang membuat pameran "The Lost Kingdoms" - Kerajaan-kerajaan yang hilang.



Ia merujuk pada kerajaan-kerajaan lama di Alam Melayu/Asia Tenggara seperti Funan, Khmer, Langkasuka, Srivijaya. Pameran sebenarnya telah dimulakan penghujung tahun 2019.


Ketika itu saya ada menghadiri wacana ilmu yang diadakan seiring dengan pembukaan pameran. Ia ada menerangkan kenapa pameran dibuat dan kenapa diberikan tajuk berkenaan. Lihat artikel Negara Kota Yang Hilang - Satu tajuk yang menyuburkan imaginasi.


Cuma ketika itu saya tiada masa untuk melihat pameran. Baru semalam tergerak untuk meneliti apa yang ada bersama isteri.


Kami diberitahu bahawa ada barangan dipinjam daripada Muzium Kebangsaan Cambodia di Phnom Penh.


Ini merupakan artifak-artifak yang terkait dengan kerajaan Funan (muncul dan berpusat di Cambodia/Kemboja abad pertama Masihi) sebelum digantikan dengan kerajaan Chenla abad ke-7 kemudian kerajaan Khmer abad ke-11.


Teringat kami sekeluarga pernah sampai ke muzium tersebut penghujung tahun 2018. Nak masuk kena bayar USD10 bagi setiap orang dewasa. Mahal tu. Lebih RM40 seorang. Lihat Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Kehebatan kota Phnom Penh.


Sebelum ke muzium itu kami anak beranak telah bertandang ke pusat kerajaan Funan di Angkor Borei kira-kira 80 km ke tenggara Phnom Penh menghampiri sempadan negara Vietnam. Ada muzium kecil menonjolkan artifak seperti yang kelihatan. Tiketnya jauh lebih murah dan kedudukan pun dekat dengan tinggalan sebenar kerajaan. Lihat Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Menyambut hari lahir di tapak pusat empayar.


Beberapa hari sebelum menjejakkan kaki ke pusat empayar Funan pula kami ada pergi ke kuil Angkor Wat yang merupakan satu legasi agung kerajaan Khmer. Nak masuk kena bayar paling kurang USD37 bagi tempoh sehari. Ia turut meliputi lawatan ke peninggalan-peninggalan lain yang berdekatan. Rujuk artikel Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Angkor Wat dan kuil-kuil lama di sekitar.

Oh. Saya juga pernah mengikuti satu wacana ilmu tentang Angkor Wat  oleh profesor dari Cambodia. Ia seperti mahu mengaitkan legasi lama kerajaan Khmer dengan penemuan industri besi purba di Kedah Tua.  Sila rujuk artikel Wacana ilmu di UiTM - Angkor Wat, industri besi purba Khmer dan orang Islam Champa diikuti Wacana ilmu di UKM - Lagi tentang Angkor Wat dan industri besi purba Khmer

'
Terdapat juga replika batu-batu bersurat daripada kerajaan-kerajaan lama . Kalau tak salah yang ini daripada kerajaan Champa yang pernah terletak di timur Funan. Ia kini sebahagian daripada negara Vietnam.


Sejak 2-3 tahun kebelakangan saya ada menyimpan hajat untuk membuat pengembaraan jejak sejarah lama di sana tetapi belum berkesempatan. Yang dapat adalah melihat warisan Champa berupa orang Melayu Cham yang berhijrah ke Cambodia/Kemboja selepas kejatuhan kerajaan Melayu tersebut ke tangan orang Vietnam atau Dai Viet yang datang daripada selatan Cina. Lihat Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Antara tarikan purba kuil Preah Vihear dengan panggilan keMelayuan Kampong Cham.


Kalau tak salah ini adalah replika-replika batu-batu bersurat daripada kerajaan Melayu Srivijaya yang pernah berpusat di tengah pulau Sumatera.


Saya belum pernah melihat batu-batu bersurat sebenar yang kalau tak salah ada tersimpan di Muzium Nasional Indonesia di Jakarta walau pernah sampai ke bandar raya tersebut.  





Namun saya pernah melihat batu-batu bersurat yang ada kena-mengena juga kesan-kesan sejarah berkenaan keberadaan Srivijaya di tempat-tempat lain. Lihat artikel-artikel lama berikut :-




3. Jejak Langkasuka-Siam Lama-Srivijaya - Chaiya/Cahaya/Jaya/Grahi : Tempat permulaan Empayar Srivijaya 1,400 tahun lalu?












Kalau tak salah ada juga artifak-artifak dipinjamkan daripada Muzium Nasional Thailand di Bangkok. Dengan itu lawatan kami sekeluarga ke muzium tersebut penghujung tahun 2018 boleh dirujuk. Lihat Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Berjalan pusing Bangkok sebelum bermalam dalam kereta api ke selatan.





Hal Candi Borobudur yang katanya didirikan di Pulau Jawa abad ke-8 dan ke-9 Masihi turut disebut kerana ia juga legasi sebuah kerajaan lama. di Alam Melayu. Cuma terlupa untuk mengambil berkenaan. Dengan itu lawatan-lawatan lama saya ke lokasi berserta penemuan-penemuan berkenaan boleh dirujuk :-









Tidak lupa, pameran ini juga mengenengahkan kerajaan lama Langkasuka yang kemudian menjadi kerajaan Melayu Patani, kini di selatan Thailand. Oleh itu artikel lama Misi jejak Aceh-Langkasuka : Lawatan lapangan ke makam-makam dan petunjuk Dato' Panjang boleh dirujuk diikuti artikel baru Bukti dan legasi kerajaan Langkasuka - Antara rasa dan bukti empirikal.





Tentu juga Kedah Tua yang berada dalam negara kita Malaysia termasuk dalam senarai Lost Kingdoms atau kerajaan-kerajaan lama yang hilang. Lawatan-lawatan dan tulisan saya yang berkenaan termasuk daripada blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH)  boleh dirujuk :-





4. Mencari Kebenaran dalam Hikayat Merong Mahawangsa - Sedikit ringkasan ceritera

5. Mencari Kebenaran dalam Hikayat Merong Mahawangsa - Antara Merong dan Mahapudisat

6. Mencari Kebenaran dalam Hikayat Merong Mahawangsa - Dari zaman Funan ke zaman Kedah Islam

7. Tapak peleburan besi di Sungai Batu - Bukti Kedah sudah mengeksport besi sejak lebih 2000 tahun lalu!

8. Berkumandangnya azan Maghrib di Tapak 23 Pengkalan Bujang

9. Menjayakan acara di Lembah Bujang sebelum ke runtuhan dipercayai masjid purba

10. Sungai Batu, industri besi purba dan makam Sultan Muzaffar Syah I

11. Daulah Melayu di utara - Sekitar Bayan Lepas dan Lembah Bujang



Dengan ini cukuplah perkongsian tentang pameran. Satu video berkenaan telah dibuat untuk paparan langsung melalui Facebook. Sila masuk sini. Untuk makluman pameran akan berlangsung sehingga bulan April. Datanglah untuk mengambil pelajaran dan menambah ilmu pengetahuan juga mendapatkan 'rasa' yang berkenaan. Selepas itu, kalau berkelapangan dan diberikan rezeki cubalah jejak tempat-tempat yang diketengahkan seperti ada dilakukan oleh kami anak beranak. Sekian wassalam.



Tiada ulasan: