Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Monday, April 28, 2008

Apakah ada esok lagi untuk motosikal besar kesayanganku ini?

Ini adalah gambar motosikal besar kesayangan saya di hadapan Empangan Pergau di Kelantan, diambil tahun 1997 ketika dalam perjalanan solo satu setengah bulan mengelilingi Semenanjung Malaysia. Gambar ini versi hitam putih ada diletakkan dalam mukasurat 158 buku ketiga saya iaitu "Berpetualang ke Aceh: Sirih Pulang ke Gagang?".
Saya tahu saya juga ada menggunakan gambar ini sebagai gambar hiasan salah satu posting lama di blogspot ini... "Menggagau" juga saya mencari, di posting manakah itu... Rupa-rupanya di posting bertajuk Makam Sheikh Abdul Qadir al-Jilani di Kuala Kangsar, Perak? yang dibuat hampir setengah tahun lalu!
Adapun posting itu diikuti pula posting bertajuk Apa ada kat makam Tok Temong... yang dibuat hari yang sama iaitu Ahad, 23 September 2007. Lebih seminggu kemudian iaitu Isnin 1 Oktober, baru saya membuat posting berikutnya dalam blogspot ini iaitu sebuah posting bertajuk Buku "Berpetualang ke Aceh: Sirih pulang ke Gagang?" akan keluar tidak lama lagi!
Itulah pertama kali saya mengumumkan buku itu ataupun BKA III akan menemui khalayak pembaca dalam masa terdekat. Kini, ketiga-tiga buku yang wajib dikeluarkan dalam siri "Berpetualang ke Aceh" telah pun disajikan, tiga buku yang wajib kerana ia asalnya satu buku jua tetapi harus dipecahkan kepada 3 kerana jumlah tulisannya dahulu telah menjangkau lebih 1,000 mukasurat... Dan kini juga, setelah selesai proses penyajian buku diikuti pengembaraan terbaru mengelilingi Semenanjung Malaysia selepas menyajikan buku atau apa yang saya namakan sebagai siri pengembaraan "post-BKA", bermula di Selatan diikuti Utara dan Pantai Timur, sampailah masanya untuk saya mengatur kehidupan kembali ke tahap yang lebih normal seperti kebanyakan orang yang ada tempat tinggal tetap dan rumahtangga yang stabil.
Di sini timbul satu luahan terbaru yang nampaknya perlu dilepaskan malam ini juga... Lihat betul-betul gambar motosikal kesayangan saya di atas tadi, kemudian baru bandingkan dengan gambar di bawah ini...

Lihat... Inilah rupanya motosikal Virago 535cc saya kini... Gambar ini baru sahaja diambil petang tadi... Oh, lupa.. Petang semalam hari Isnin kerana kini, ketika saya menulis ayat ini jam sudah hampir 12.30 tengah malam, sudah masuk hari Selasa 29 April 2008...

Adapun kali terakhir saya menatap motosikal ini adalah hampir setengah tahun lalu, kali terakhir juga saya bertandang ke Janda Baik sebelum sampai ke sini lagi petang Ahad baru-baru ini. Ya, ketika itu motosikal saya juga kelihatan begini buruk... Elok sikitlah tetapi tetap buruk... Manakan tidak, sudah 4 tahun ia di kampung itu, 2 tahun pula tersadai di tempat yang kelihatan ini... Cuma sepatutnya ia sudah jadi elok kerana saya sudah menyerahkan sejumlah RM2,000 kepada seorang rakan di sini... RM1,000 saya beri sekitar bulan Ogos atau September dan saya tambah lagi RM1,000 sekitar sebulan kemudian apabila rakan itu memberitahu bahawa dia memerlukan lebih wang untuk mendapatkan barang gantian. Sebaliknya setengah tahun kemudian, bukan sahaja motosikal saya masih tak betul-betul, beberapa barang-barangnya seperti lampu, skru malah besi brek dan clutch pun sudah hilang dicuri orang. Dan duit RM2,000 itu pula telah digunakan oleh rakan ini sebagai modal perniagaan! Masyaallah... Sungguh, lain yang dijanji lain pula jadinya...


Tengok... Mana pergi sebelah lampunya serta cover lampu? Cover seperti rupa pelampung warna perak pula masih terbiar di bawah... Cuba letak diri anda di pihak saya... Cuba lihat motosikal kesayangan anda yang pernah membawa diri anda ke merata ceruk rantau seluruh Semenanjung Malaysia ini kelihatan terbiar begini, setelah anda menyerahkan RM2,000 kepada seorang rakan atas dasar percaya kepada kawan dan memberikan dia peluang menggunakan sedikit kebolehan membaik-pulih kenderaan yang dimilikinya untuk berbuat sesuatu... Apakah perasaan anda? Kecewa? Marah?

Kalau letak di bengkel motosikal mana-mana pun saya tidak perlu mengeluarkan wang apa-apa... Tak perlu keluar belanja kecuali setelah siap kerja membaik-pulih dan terbukti motosikal itu sudah elok boleh dipakai... Sebaliknya atas dasar percayakan kawan, saya bagi duit dahulu... Kalau iapun RM2,000 tak cukup, takkan lah begini rupanya motosikal saya setelah masuk setengah tahun! Kalau orang buat kerja dan pegang pada amanah, mesti kelihatan sedikit perubahan yang memberangsangkan... Ini tidak, makin teruk ada le...

Allah! Lama tadi saya termenung melihat keadaan terbaru motosikal kesayangan saya ini. Teringat awal siang tadi, semasa berjalan kaki daripada surau Sungai Chemperoh menghala ke simpang tiga Janda Baik, seorang rakan lain telah menaiki motosikal lalu menumpangkan saya yang kebetulan mahu ke tempat yang sama iaitu kawasan Pulau Santap... Rakan itu bertanya, bilakah saya akan membaik-pulih motosikal saya? Dia tahu motosikal ini sudah lama ditinggalkan di rumah rakan seorang lagi itu...

Seketika itu juga saya menyebut: "Tak siap lagi... Aku tak pernah bagitahu sesiapa sebelum ini tetapi aku bagitahu engkau sebab aku dah geram... Aku dah bagi RM2,000 kat si (tak elok sebut nama ya, bagi chance kawan tu berfikir sikit) sejak tahun lepas tapi tak siap-siap, katanya banyak kerja pula padahal tahun lepas dia yang kata dia boleh buat... Aku pun bagi le peluang. Last-last tak jadi apa pun motosikal tu... Masih terbengkalai juga!"

Kenapa saya keluarkan kata-kata ini... Kerana saya kecewa disebabkan kepercayaan yang diberi tidak dihargai... Oh... Apapun, gambar di atas ini saya ambil untuk menunjukkan keadaan tayar hadapan... Dah berlumut dah. Tapi bab berlumut ni pada saya tak apa sangat... Tayar itu juga kelihatan botak dan itu bukan salah rakan saya kerana tayar itu sudah botak begitu sejak tahun 2003 lagi!

Haaa... Yang inilah salah satu benda yang buat saya begitu kecewa dan marah... Salah satu kerosakan yang saya harap rakan ini akan betulkan ialah masalah brek yang tak makan lagi, sebenarnya akibat cecair bocor... Kiranya, dah betullah rakan saya bukak wayar brek, sekali dengan wayar clutch nampaknya tetapi kenapa dibiarkan begini sejak tahun lepas? Lalu saya lihat besi picit brek malah besi picit clutch pun sudah hilang! Allah! Kalau ditanya nanti, begini sahaja jawabannya... Dia sibuk keluar berniaga sementara budak-budak kampung ambil peluang "dapatkan" spare-part... Allah!

Dah lah cermin depan kiri-kanan dah kena rembat sejak tahun 2004 atau 2005 lagi! Bila saya ingat ini, timbul balik sedikit marah tentang perkara-perkara yang pernah berlaku antara saya dengan bapa angkat saya, penulis buku politik terkenal Syed Hussein Al-Attas @ S.H. Alattas @ Pak Habib sedangkan dalam posting bertajuk Rehat di Janda Baik dan pesta buku alternatif yang akan datang di Central Market, Kuala Lumpur... Berjumpa kita di sana nanti, Insyaallah? yang dibuat semalam, saya telah sebut akan perasaan saya yang begitu aman apabila bertandang lagi ke rumahnya malam tadi, aman kerana tidak lagi timbul rasa marah yang dulu-dulu sehingga saya rasa senang untuk meminjam komputer anaknya Syed Abdullah @ Uncle Seeker untuk membuat posting tersebut.

Ah... Biar saya luahkan sahajalah perasaan ini... Terus-terang saya cakap, dahulu saya rasa begitu marah terhadap ayah angkat saya itu disebabkan saya rasa dikhianati dan digunakan... Saya digunakan untuk membuat kerja-kerja penulisannya atas janji bahawa dia akan menolong saya menerbitkan buku sendiri... Tetapi makin lama, seolah-olah kerja saya langsung tidak menjadi tetapi kerjanya pula yang saya tanggung. Itupun saya sebenarnya tak marah lagi... Yang buat saya marah sehingga tawar hati lalu tidak mahu bekerjasama dengannya lagi sehingga kemudian saya meninggalkan rumahnya awal tahun 2005 adalah ini... Apabila orang yang saya panggil Abah dan harapkan sebagai pemberi semangat dan sokongan satu hari berkata begini: "Cerminlah diri engkau tu... Macam ni, ada hati nak kawin dengan artis?"

Ya... Biar saya berterus-terang... Saya sudah lama berpacar dengan seseorang, satu watak yang saya namakan sebagai Nur dalam siri buku "Berpetualang ke Aceh" dan Nur sebenarnya adalah seorang artis terkenal. Saya akui keadaan saya ketika itu sangat dhaif akibat tenggelam dalam mencari diri dan erti... Setelah berlaku berbagai perkara yang mengganggu saya termasuk kehilangan kerjaya sebagai wartawan di akhbar berbahasa Inggeris The New Straits Times penghujung 2001, tahun 2002 pula saya kehilangan beberapa orang yang tersayang.

Keadaan saya yang boleh dikira kurang waras ketika itu kerana cuba memahami segala yang berlaku termasuk mimpi-mimpi pelik yang dialami membawa saya berkelana jauh ke sana-sini terutama ke makam-makam lama. Akibat semua ini, rumahtangga saya mula runtuh dan apabila saya rasa tiada lagi orang lain yang boleh saya harapkan untuk memahami keadaan, saya mencari balik Nur yang mula saya kenali tahun 1995 tetapi terputus hubungan sejak saya berkahwin dengan orang lain 1999.

Nur lah yang mengenalkan saya kepada Pak Habib dengan harapan keadaan saya akan menjadi elok dan waras kembali dengan bernaung di bawahnya... Saya pula menganggap segala penulisan yang dibuat dalam menolong menyiapkan beberapa buku bapa angkat saya sebagai pengalaman yang Allah letakkan perlu saya buat untuk menghadapi beberapa cabaran akan datang nanti...

Ya... Di sanalah saya belajar cara-cara membuat buku, dengan melihat apa yang berlaku di sekeliling saya... Tetapi terus-terang saya cakap, setelah lama bersamanya saya melihat Pak Habib sebenarnya lebih banyak menggunakan kebolehan saya untuk kerjanya sendiri sedangkan kerja saya jadi terbengkalai jua. Sedangkan formula dia membuat buku dengan mengambil isi-isi buku-buku serta majalah, suratkhabar dan buah pemikiran orang lain tidak mahu saya turuti dalam membuat penulisan saya sendiri...

Bayangkan jika anda di tempat saya... Kemudian, satu hari, seorang manusia yang anda panggil Abah dengan penuh hormat dan harapan mencemuh anda kerana mencintai seorang artis, kerana rasanya saya belum layak lagi kerana tidak memiliki harta atau nama besar sepertinya... Pada saya, sebagai seorang bapa, jika dia merasa saya tidak layak untuk berkahwin dengan Nur maka dia boleh menolong saya menjadi seorang yang lebih layak, sekurang-kurangnya sebagai seorang penulis yang berjaya...

Ramai orang bertanya kenapa saya tidak meminta tolong Pak Habib dalam dunia penerbitan dan penulisan... Bukankah dia ada nama besar yang boleh membuka "pintu" masuk ke berbagai tempat termasuk di kalangan ahli politik tertinggi? Saya cuma tersenyum sahaja... Cuma Tuhan sahaja yang tahu apa yang berlaku... Kalau saya mahu laluan kepada ahli politik ternama, dahulu lagi saya boleh berbuat begitu kerana memang saya biasa berjumpa mereka sebagai wartawan... Dan saya ramai ahli keluarga yang berada dan mempunyai jaringan perhubungan di peringkat tertinggi juga.

Tetapi saya juga sedar, laluan sebegini tidak bersih kerana prinsipnya begini sahaja, you scratch my back I scratch your back... Bersedialah berbuat sesuatu yang tidak baik untuk mereka jika mahu mereka menolong kita... Dalam dunia penulisan, bersedialah untuk mengangkat nama orang tertentu dan menjatuhkan yang lain pula jika ingin mendapatkan sokongan dan maju... Pandai-pandailah gunakan hujah-hujah serta ayat-ayat Al-Quran yang patut supaya orang ramai menurut kata-kata kita! Sedangkan saya adalah manusia lurus bendul yang lebih rela hidup susah kerana berpegang pada prinsip hidup tersendiri daripada menjual akal dan maruah demi mendapatkan hidup selesa serta disanjungi di mata orang ramai...

Allah! Saya dah terlepas banyak ini tetapi tak mengapalah, biar dijadikan iktibar untuk semua. Kalau saya mahu, saya boleh ceritakan bagaimana perangai sebenar Pak Habib yang saya tahu "di sebalik tabir"... Tapi tak mengapalah, saya anggap itu semua perkara yang lepas-lepas dan dia itu ada baiknya... Harapnya sekarang yang tak elok semua dah hilang belaka, saya bercerita inipun sekadar menurut mood penceritaan semasa sahaja...

Lagipun, apahal pun, saya tetap memanggilnya Abah dan memang kami dah dikira sebagai keluarga... Tetapi dahulu apabila ada rakan-rakan cuba mengorek daripada saya apa yang pernah berlaku dahulu, saya cuma menjawab ini: "Beginilah, kalau tak disebabkan aku dah panggil dia Abah, kemungkinan besar aku pergi cakap begini... Boleh belah le lu, lu ingat lu bagus sangat ke, chilaka punya manusia!"...

Sebenarnya cerita tentang motosikal inilah yang telah mencetuskan kembali akan ingatan apa yang berlaku antara saya dan Pak Habib... Nak tahu kenapa? Kerana ia ada kaitan dengan kenapa motosikal kesayangan saya boleh jadi tersadai dan jadi begitu teruk! Suatu perkara yang saya tidak pernah sebut kecuali kepada 2-3 orang kawan sahaja...

Walaupun motosikal saya pernah mengalami berbagai masalah, tapi ia cuma mula tersadai setelah satu hari... Satu hari di mana buat pertama kali, Pak Habib tergerak untuk meminjamnya lalu dibawa dengan gaya control handsome biasanya apabila ada "penonton", di kawasan rumahnya ketika ramai pengunjung ada... Bawa di sekitar kawasan rumah yang kadangkala turun-naik atas batu berketul-ketul...

Keesokannya, ketika saya mahu menaiki motosikal itu, saya dapati bahawa breknya tidak berfungsi. Oleh kerana saya mahu bergegas keluar mengembara, saya terus menaiki kenderaan awam, meninggalkan motosikal itu selama beberapa hari lalu timbul masalah lain pula... Motosikal tidak dapat dihidupkan kerana cas bateri habis.

Yang ini memang masalah lama kerana ada bahagian eletronik motosikal saya yang tidak lagi berfungsi elok lalu tidak dapat mengecas bateri dengan berkesan selain ada power leaking... Tetapi motosikal saya tetap dapat berjalan jika dapat dihidupkan... Selagi enjin hidup, selagi itulah bateri boleh dicas walaupun buat untuk sementara waktu... Kalau bateri mati pun saya boleh buat jump start tapi kalau brek tak makan, bagaimana mahu saya bawa motosikal besar yang beratnya hampir 200 kilogram itu ke merata tempat? Nak cari nahas? Itulah mulanya motosikal saya jadi tersadai di rumah...




Nasib baik tayar belakangnya masih elok walaupun sudah kehilangan separuh angin disebabkan sudah 4 tahun tersadai! Tetapi lihat pada cover lampu belakang itu... Kenapa pula berwarna hitam, tidak berwarna merah dan rasanya lampu itu asalnya lain rupanya? Apakah cover lampu asal sudah dicuri orang kerana ia lebih cantik, maklumlah lampu motosikal besar? Lalu untuk "menutup" kehilangan ini, diganti pula dengan cover lampu lebih murah yang asal muat diletak? Apalah agaknya jadi kat lampu di dalam tu?

Beberapa tahun lalu, bahagian lampu belakang ni pernah tak pasal-pasal patah, setelah sehari diletakkan di bawah rumah almarhum Nenek... Saya rasa saya tahu siapa punya kerja, adalah saudara saya seorang tu... Sekarang dah elok sikit tapi dahulu dia tu kurang bertanggungjawab... Dan saya selalu nampak dia suka berbual-bual dengan awek dia yang ramai semasa itu... Itu dia punya pasal lah, saya dahulu pun kaki perempuan juga... Yang jadi masalahnya adalah apabila berbual sambil bertenggek atas motosikal saya... Bertenggek atas seat tak pa lah juga, ini atas lampu pun turut bertenggek sedangkan badan dia boleh tahan berat...

Balik ke Kuala Lumpur, baru saya tahu kena bayar RM400 untuk ganti satu set lampu... Tapi sampai sekarang, tak pernah saya sebut perkara ni, apalagi diluahkan begini! Malam ini baru terkeluar... Salah satu sebabnya apa? Kalau sebut pun tak guna! Satu dia takkan mengaku punya... Tapi saya percaya saya ada cukup trick main saikologi kalau mahu buat dia mengaku... Tetapi tidak... Sebenarnya saya tak sampai hati kerana RM400 tu dah hampir separuh gaji bulanan dia ketika itu... Mana dia ada duit nak ganti?

Maaf ya... Malam ini banyak pula luahan yang terkeluar akibat masalah motosikal ini... Melihat gambar tayar belakang ini, terasa ingin copy n paste satu sedutan daripada buku "Berpetualang ke Aceh: Sirih Pulang ke Gagang?" atau BKA III... Daripada BAB 12... Allah! Teringat almarhum Nenek sekali dan memang ceritanya ada, berkait juga dengan tayar belakang motosikal ini... Mungkin memang ditakdirkan segala luahan ini perlu kerana ia saling berkait, tentang pengharapan hidup dan sebagainya... Ini dia...



BAB 12



Ketika Yusuf berkata kepada bapanya:
Hai bapaku! Sesungguhnya aku bermimpi
melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan
semuanya kulihat sujud kepadaku.

Berkata bapanya:
Hai anakku! Janganlah engkau ceritakan
mimpimu itu kepada saudara-saudaramu,
nanti mereka akan memperdayakanmu dengan segala tipu-daya.
Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagi manusia.

Demikianlah Tuhanmu memilihmu
dan mengajarkan takwil mimpi
kepadamu dan kepada keluarga Ya’aqub,
sebagaimana Dia telah menyempurnakan nikmatNya
kepada dua orang bapamu sebelumnya, Ibrahim dan Ishaq…


- Surah Yusuf, Ayat 4-6


Awal pagi Khamis pertengahan 2002, Rasyid mendapat panggilan telefon daripada ayah. Mereka jarang berhubung kecuali jika ada perkara penting. Ternyata panggilan itu sangat penting bagi keluarga...
“Rasyid,” kata ayah. “Nenek semakin teruk. Dia sekarang di Raub.”
Pemuda itu faham maksud ayah... Sebelum itu, ibu kepada ayahnya ini telah terlantar sakit lebih tiga bulan di Hospital Daerah Bentong... Sakit tua campur kencing manis campur darah tinggi dan entah apa-apa lagi penyakit. Selama terlantar di katil hospital, Nenek lebih banyak tidur, lemah, sakit-sakit badan dan kepala, langsung tidak boleh bersuara. Dia tahu Nenek tak mampu bertahan lagi. Sudah sampai masanya wanita berumur hampir 80 tahun itu meninggalkan dunia yang fana’ ini.
“Baiklah,” jawab Rasyid. “Saya bergerak ke Raub sekarang.”
Pemuda itu bersiap sekadar yang perlu kemudian menghantar pesanan SMS kepada isterinya yang sedang bertugas untuk memaklumkan rancangan. Enjin motosikal besarnya dihidupkan dan dia pun meninggalkan Kuala Lumpur. Sepanjang perjalanan itu, kata-kata Nenek dalam perbualan terakhir mereka lebih setengah tahun lalu terngiang-ngiang di telinga...
“Ingat! Kamu berasal dari keturunan orang baik-baik. Jaga nama baik keluarga. Akan ada amanah besar yang perlu kamu pikul nanti. Ingat itu!”
Ya… Saya ingat, Nenek. Tidak pernah terlupa walaupun sedetik. Sebab itu cucunda sanggup mengembara ke sana ke mari mencari dan menziarahi makam-makam lama untuk mengenali asal-usul keluarga... Sanggup bertungkus-lumus menggali kembali cerita-cerita Melayu lama, sanggup meninggalkan keselesaan hidup, kerjaya yang elok dan lumayan malah sanggup mengenepikan rumahtangga sehingga dituduh gila...
Saya tahu Nenek sengaja tidak menceritakan segala-galanya, setakat memberi sedikit sejarah keluarga supaya cucunda keluar berkelana. Sebab itu saya sanggup menempuh perjalanan hidup yang mencabar demi menyerlahkan diri sejati supaya mampu memikul amanah itu nanti.
Motosikal berkuasa tinggi yang meluncur laju 120kmj hingga 140kmj mula memasuki bahagian lebuhraya yang berliku mendaki Banjaran Titiwangsa. Tiba-tiba terdengar letupan kuat di sebalik deruan angin.
“Ah!” bisik hatinya. “Bunyi seperti tayar motosikal aku meletup!”
Kebetulan kedua-dua tayar motosikal itu sudah lama licin tanpa bunga. Tetapi dia terus menggunakannya kerana tidak mampu menukar baru. Maklumlah tayar hadapan RM300 harganya, yang belakang RM400!
Bayangkan, tayar belakang buruk yang sudah lebih tiga bulan kelihatan benang. Di sesetengah bahagian, jaringan benang yang sepatutnya tersorok di dalam getah telah menonjol keluar sehingga mengelilingi seluruh ukurlilit tayar bermakna bila-bila masa sahaja ia boleh bocor! Bayangkan...
Pemuda itu buat-buat tidak tahu apa yang berlaku dengan harapan letupan kuat yang kedengaran berasal dari sebuah lori besar yang dilepasinya tadi. Sambil itu dia tak henti-henti berzikir dalam hati memohon pertolongan Allah SWT supaya sempat sampai ke Raub dengan selamat. Kelajuan motosikal dikurangkan kepada 80kmj hingga 100 kmj kerana jalan berliku tajam. Sekitar 5km selepas melepasi terowong bawah-tanah di Genting Sempah di mana penurunan Banjaran Titiwangsa bermula, motosikal itu mula terasa ‘geylong’, tidak stabil dan susah hendak dikawal.
Ternyata tayar belakang motosikal sudah kempis kerana besi rim tayar terasa bergesel dengan jalan. Rasyid yang sedang berada di laluan pantas memberikan insyarat untuk ke tepi jalan sambil memperlahankan motosikal dengan kadar terkawal supaya tidak tergelincir. Nasib baik dia telah menghampiri simpang ke pekan Bukit Tinggi lalu dapat keluar daripada lingkungan lebuhraya yang tertutup. Pemuda ini terus menghalakan motosikal pancit itu ke kawasan kedai yang berdekatan. Kebetulan ayah dan ibu yang bergerak dari Muar baru hendak sampai ke Kuala Lumpur... Mereka dapat dihubungi lalu boleh ditumpang sampai ke Raub.
Rasyid sampai ke Hospital Besar Raub lebih kurang dua jam kemudian. Ketika itu beberapa orang saudara-mara telah berkumpul mengelilingi katil di mana Nenek sudah lebih tiga hari tidak sedarkan diri... Dapat bernafas pun dengan sokongan alat life-support machine... Pemuda itu terus meluru ke sisi lalu menggenggam tangannya. Nadinya sangat lemah menandakan nyawanya sedang berada di hujung tanduk…
Seorang sepupu mendapat tahu apa yang berlaku tadi lalu menawarkan diri untuk menolong membawa motosikal pemuda itu kembali ke Raub.
“Kamu tidak boleh meninggalkannya di Bukit Tinggi,” dia memberitahu. “Di situ lori-lori besar biasa keluar masuk. Takut ada yang berniat jahat lalu mengangkut dan membawa motosikal kamu pergi.”
Rasyid termenung panjang. Perlukah ke sana meninggalkan Nenek yang sedang nazak? Pemuda ini bertafakur sebentar... Lalu hati kecilnya berkata, nenda akan bertahan sedikit lagi sekurang-kurangnya untuk menunggu kesemua anak-anaknya yang bertebaran di Semenanjung kembali ke sisi.
Anak muda itupun mengangguk bersetuju. Kata sepupunya, mereka boleh pergi ke kedai di Bentong yang menjual barangan motosikal besar dan meminta pihak kedai supaya membawa van ke Bukit Tinggi untuk mengangkut motosikal lalu ditukarkan tayar. Cuma satu sahaja masalah... Dia tidak ada wang untuk membeli tayar baru. Nasib baik ayah sedia menolong. Sejak mula bekerja enam tahun lalu, Rasyid tidak pernah meminta duit daripada orang tuanya tetapi kali ini dia tiada pilihan... Ayah faham keadaannya lalu menghulurkan RM400 daripada poket baju.
Dipendekkan cerita, motosikal itu dapat diangkut ke Bentong dan ditukarkan tayar serta dilengkapi getah tiub baru dengan jumlah harga RM380. Sepupu Rasyid pula menggeleng-gelengkan kepala apabila melihat tayar lama yang koyak berlubang besar...
“Nasib baik tak tergolek,” katanya. “Kamu memang beruntung dapat selamat kerana Tuhan memang mahu menemukan dengan Nenek.”
Bayangkan... Tayar itu bukan sahaja telah terkoyak berlubang besar malah tiub yang terletak di dalam pun boleh terkeluar terbang! Plet nombor di belakang pula berkecai tinggal serpihan yang dikunci dengan skru, mungkin kerana dihentam tiub yang terkeluar. Sebab itu boleh terdengar bunyi letupan kuat... Rupa-rupanya bunyi tayar pecah campur plet belakang yang dihentam. Dalam keadaan itu, Rasyid bukan sahaja selamat malah berjaya menunggang motosikal mendaki lebuhraya berliku dan agak curam di beberapa tempat pada kelajuan 80kmj hingga 100kmj, terus berjalan 10km lagi untuk sampai ke simpang keluar yang membolehkannya berehat!
Pagi Jumaat sekitar jam 9, Nenek sudah begitu nazak. Pihak hospital menasihatkan supaya dibawa kembali sahaja ke rumah. Tiada apa lagi mampu dilakukan, tidak ada guna nafasnya terus disokong alat. Rasyid terdiam menerima hakikat. Dia tahu Nenek sudah lama merana akibat kencing manis, darah tinggi, rasanya sakit jantung sekali. Elok juga dilepaskan pergi, biarlah dia berehat setelah lama menanggung derita.
Cuma pemuda ini terkilan kerana tidak dapat mengenalinya seperti sepatutnya. Selama ini dia lebih rapat dengan keluarga sebelah ibu, kali terakhir berbual dengan Nenek pun setelah lebih tiga tahun tidak menziarahinya. Pencarian untuk memahami diri pula masih jauh sedangkan Neneklah satu-satunya ahli keluarga yang arif tentang keadaannya.
Tanpa dipinta, Rasyid menjadi satu-satunya ahli keluarga yang menemani Nenek di dalam ambulans menghantarnya kembali ke rumah. Peluang itu digunakan untuk mengadu betapa perit keadaan hidupnya setahun kebelakangan... Betapa dia mengharapkan Nenek dapat memberikan sedikit lagi petunjuk dan menerangkan keadaan kepada ahli keluarga lain terutama ayah supaya tidak terus dipandang serong.
Rasyid memeluk rapat tubuh Nenek yang terkulai layu apabila jalan pintas berbonggol menyebabkan tubuh itu melambung. Dia mula tersedu-sedan menahan air mata... Apabila memasuki kawasan rumah, terasa semacam getaran elektrik mengalir daripada tubuh Nenek disertai hawa panas dan rasa seram-sejuk. Ah! Apakah ini hembusan nafasnya yang terakhir? Ya Allah, berilah aku kekuatan. Apakah satu-satunya ahli keluarga yang mampu memahami keadaanku sudah tiada lagi?
Sebaik sahaja ambulans berhenti, saudara-mara lain bergegas mendapatkan tubuh Nenek lalu diangkat menaiki tangga masuk ke dalam rumah yang sudah penuh dengan ahli keluarga dan pengunjung, Kata mereka, Nenek sempat hidup sampai ke muka pintu. Apapun, pemuda itu dapat mengangkat tubuh Nenek sampai ke permandian di dapur... Sempat melihat mukanya senyum berseri-seri setelah selesai dibasuh...
Al Fatihah untuk Nenek. Semoga berkekalan bahagia di sisi Pencipta… Dalam diam, Rasyid berazam akan mematuhi segala pesanan nenda. Insyallah, dia akan mendekatkan diri kepada Allah SWT dan beramanah sebaik mungkin dengan zat dan darah yang mengalir di dalam tubuhnya.



OK... Berbalik pada cerita tentang mulanya motosikal ini tersadai... Setelah breknya tidak lagi berfungsi... Oh! Lupa nak cakap, brek hadapan yang tak makan, brek belakang OK lagi... Tetapi motosikal besar sebegini jangan pandai-pandai nak bawa kalau mana-mana brek tak makan... Naya!

Gambar di atas dengan wayar tergantung di sebelah enjin menunjukkan bahagian eletronik yang terdedah setelah kotak seperti pelampung warna perak (seperti yang kelihatan di bawah, dalam gambar nombor 3) sebelah kanan dibuka. Tak tahulah saya, mungkin ada kaitan dengan komponen eletronik yang sepatutnya memastikan bateri motosikal dicas dengan elok serta aliran elektrik mengalir sempurna...

Seperti disebut tadi, kerosakan brek yang berlaku sehari selepas Pak Habib menggayakan motosikal saya di hadapan orang ramai di kawasannya menyebabkan saya tidak dapat menggunakan motosikal itu untuk pengembaraan terbaru yang ingin dibuat ketika itu. Masalah eletronik pula menyebabkan bateri langsung kehilangan cas lalu motosikal tidak dapat dihidupkan lalu saya mengambil ini sebagai isyarat supaya lebih banyak menggunakan kenderaan awam dan berjalan kaki.

Hasilnya terbengkalailah motosikal saya itu di dalam dewan rumah Pak Habib, daripada penghujung 2003 atau awal 2004 begitulah ia sehinggalah saya keluar daripada rumah itu tahun 2005... Dalam keadaan saya tercari-cari, nak buat buku pun tak jadi-jadi, duit tak ada dan sebagainya, apa yang boleh saya buat? Pertengahan tahun 2006 barulah buku saya jadi, buku pertama saya "Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti?" tapi saya belum ada apa-apa hasil lagi, belanja pula banyak akibat menerbitkan buku sendiri dengan wang pinjaman daripada seorang bapa saudara... Jadi bagaimana saya mahu membaik-pulih motosikal?

Dalam pada itu, setiap kali tergerak bertandang ke rumah Pak Habib, penjaga rumah sering berkias-kias mahukan motosikal itu dibawa terus keluar daripada rumah... Mesti Abah saya itu yang mahukan motosikal itu keluar... Lagipun saya bukan lagi penghuni situ dan tidak lagi menyumbangkan apa-apa kebolehan untuk Pak Habib...

Dalam satu lawatan rasanya pertengahan 2006 juga, saya dapati cermin kiri kanan motosikal sudah pun dicuri orang... Begitu juga beberapa bahagian lain termasuk tempat letak kaki... Masyaallah! Motosikal simpan dalam dewan di kawasan rumah Pak Habib pun boleh jadi begini... Nampaknya, sudah sampai masanya saya mengalih motosikal itu ke rumah seorang rakan yang ada membuat kerja-kerja pomen secara sambilan... Nak bayar duit suruh perbaiki, bukannya saya ada apa-apa lagi... Harap-harap rakan ini dapat le menjengok sikit-sikit apabila ada masa... Sekurang-kurangnya di tempatnya, mungkin motosikal itu terjaga ya tak?

Sesekali, rakan ini juga rakan-rakan lain yang tahu cerita bertanya bilakah saya akan membaik-pulih motosikal... Jawab saya, nantilah.... Tunggu saya ada sedikit duit nanti. Mungkin mereka ingat apabila sudah keluar buku, saya sudah ada banyak duit... Ah... Hakikatnya tidak! Saya perlu berbelanja besar untuk mengeluarkan buku "Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti" atau BKA I. Kemudian, saya bukan sahaja harus cuba mendapatkan modalnya balik (modal penerbitan sahaja RM18,000! Jangan dikira modal penyelidikan, penulisan dan lain-lain) malah saya harus mendapatkan belanja untuk menerbitkan buku kedua yang memiliki sub-title "Membela Syiar yang Asal" atau BKA II, seterusnya BKA III ("Sirih Pulang ke Gagang?") pula!

Kalau mahu senang, saya boleh sahaja menjual motosikal itu... Sejak ia mula tersadai pun dah ramai orang bertanya ingin membelinya. Tetapi saya mempunyai satu harapan... Bahawa satu hari motosikal itu akan elok lalu saya akan dapat membawa Nur berjalan-jalan mengelilingi satu Semenanjung Malaysia dengannya! Tetapi itu harapan saya sahajalah sedangkan kini dengan Nur belum tentupun kami dapat bersama kerana dia masih tidak dapat melepaskan diri daripada belenggu yang mencengkamnya... Mungkin dengan Nur kedua pula? Atau ada orang lain? Allah! Saya sudah tidak tahu apa-apa lagi... Itu sebabnya kadangkala saya merintih di dalam blogspot tentang keadaan hidup saya ini!

Apapun, tentang memperbaiki motosikar, saya harus menunggu sekurang-kurangnya setahun lagi... Setelah berjaya mendapat sedikit keuntungan daripada BKA I yang diterbitkan Jun 2006, saya dapat menerbitkan BKA II Mei 2007 pula. Setelah pasti saya ada sedikit modal untuk menerbitkan BKA III yang dijangka akan siap tahun itu juga, baru saya berani mengeluarkan duit untuk cuba memperbaiki motosikal. Maka itu, dalam Ogos atau sekitarnya (saya lupa tarikh tepat), tanpa memberitahu kepada mana-mana rakan lain pun, saya memberikan RM1,000 kepada rakan yang bekerja sebagai pomen sambilan... Walaupun dia belum pernah membaik-pulih motosikal besar, selama ini dia cuma membaik-pulih kereta dan motosikal biasa sahaja, saya percaya dengan kata-katanya dan kata-kata rakan-rakan lain bahawa dia ada kemampuan untuk memperbaiki motosikal saya lalu saya pegang kata-kata itu...



Perhatikan blok engine V-twin motosikal saya ini... Nampak tidak ada kesan-kesan seperti minyak hitam yang bocor? Kalau tak salah, ini kerana masalah bahagian lapisan dalam enjin... Allah! Lupa pula namanya apa, haaa.. Gasket gitu!

Sekitar 10 tahun lalu, saya pernah menghadapi masalah kebocoran ini yang mengganggu ledakan kuasa enjin... Lalu saya hantar ke kedai motosikal di hadapan pejabat saya di NST, tempat saya membeli motosikal ini tahun 1997. Katanya kena tukar kedua-kedua gasket, satu untuk setiap enjin, kena bayar RM1,000 wooo!!! Dan tak sampai sebulan kemudian, kena lagi masalah ni lalu saya hantar pula ke kilang Yamaha di Sungai Buluh, kena lagi RM1,000 baru le elok... Sampai beberapa ketika kemudian...

Mungkin sebab salah saya juga... Pakai aje motosikal besar jenis easyrider di mana gaya tunggangannya adalah santai dengan dada terbuka duduk sedikit terkangkang... Maka dengan gaya ini, seharusnya sebuah easyrider dibawa pada kelajuan 120km/h atau paling tinggi pun 140km/h... Ya lah, ini easyrider, bukannya superbike yang sering dibawa dengan dada tutup rapat ke tangki minyak serta kaki mengepit sisi agar mengurangkan halangan angin, memang rekabentuknya dicipta supaya dengan senang dibawa dengan kelajuan 200km/h ke atas, cuma kita aje berani atau tidak...

Berbanding itu, motosikal easyrider memang dibuat lebih santai lalu tidak boleh pergi selaju itu... Tapi dalam keadaan dada terbuka dipukul angin sentiasa, saya sering membawa motosikar besar kesayangan saya itu sekitar 160km/h dan kadangkala tarik minyak full-trottle dan meluncur sehingga kelajuan 180 km/h gitu, lepas tu tak boleh naik laju lagi... Habis dah tarik, tak boleh naik lagi... Kalau tidak tak tahu le apa jadi pula...

Berbalik pada cerita mahu membaik-pulih motosikal ini... Setelah memberikan RM1,000 sebagai wang permulaan membaik-pulih kepada rakan yang membuat kerja pomen sambilan..

Sekitar sebulan kemudian, rakan ini memberitahu bahawa dia telah pergi ke beberapa buah tempat lalu mendapati bahawa satu barangan eletronik perlu diganti dengan harga melebihi RM1,000... Saya pun mencongak-congak... Nampaknya kos membaik-pulih ini tak dapat lari sekurang-kurang RM1,000.. Apakah lebih elok jika saya membawa motosikal ini ke mana-mana bengkel kerja sebenar, mungkin di sekitar Kuala Lumpur?

Saya tanya dahulu, apakah rakan ini boleh membuat kerja dan ada kelapangan masa untuk melakukannya... Kalau tidak, biar saya cari tempat lain... Dia pula memberikan jaminan boleh membaik-pulih sehingga elok malah untuk menjimatkan kos (katanya) barangan seperti tempat duduk motosikal yang lapisan kulitnya telah koyak katanya boleh diganti luarannya dengan kulit daripada kerusi sofa dan sebagainya...

Oh, baru saya ingat. Ketika itu Nur ikut saya bertandang ke Janda Baik... Selepas melihat keadaan motosikal itu, dia tidak yakin rakan saya boleh mengotakan kata-kata... Katanya, kalau ya pun tak dapat baik-pulih bahagian yang mahal, sepatutnya kelihatanlah sedikit perubahan yang nyata pada motosikal itu pada bahagian lain yang lebih murah, misalnya breknya sudah elok... Manakan tidak, motosikal saya ini telah diletakkan di rumahnya lebih setahun... Duit RM1,000 pula telah diberi, maka kalau setakat memperbaiki brek akibat cecair bocor (ya, masalah sebenarnya bermula dengan cecair brek bocor), sepatutnya tak sampai RM50 pun kosnya... Inikan lagi telah diberi RM1,000 dan duit itu sudah sebulan berada di tangannya...

Tapi saya pula boleh memberitahu Nur, pomen sambilan ini rakan saya... Saya percaya kepadanya... Tak sampai 2 minggu kemudian, saya datang lagi ke Janda Baik lalu saya tambah lagi duit RM1,000... Dah jadi RM2,000...Takkan le tak boleh buat sesuatu ya tak?



Dalam tempoh beberapa bulan kemudian, saya disibukkan dengan hal-hal lain... Setelah berjaya menerbitkan BKA III dalam bulan November 2007, saya harus mengatur aspek-aspek pengedaran, promosi dan penjualan... Kemudian timbul rasa kuat untuk mengembara lagi, bermula sebelah Selatan iaitu keliling Johor hujung tahun 2007 hingga awal 2008, Utara ke Kedah dan Perak Januari hingga Februari seterusnya Pantai Timur iaitu Pahang, Terengganu dan Kelantan Mac hingga April... Di celah-celah itu saya ada beberapa kali cuba menghubungi rakan ini bertanyakan khabar akan perkembangan terbaru tentang baik-pulih motosikal tetapi tidak dapat menghubunginya... Selalu sahaja telefon bimbitnya tinggal di rumah lalu dijawab anak ataupun isteri...

Sejurus sebelum berlepas ke Pantai Timur, akhirnya saya dapat juga bercakap dengannya lalu mendapat tahu rakan itu tidak dapat membaik-pulih motosikal kesayangan saya... Katanya kerana dia sibuk setelah mendapat peluang perniagaan baru... Saya yang lembut hati ini setakat berkata, kalau begitu tidak mengapalah... Saya akan buat di tempat lain... Selain itu saya cuma bertanya, bagaimanakah keadaan duit RM2,000 yang pernah saya beri dahulu... Katanya ia selamat berada di dalam simpanannya...

Dengan itu saya membiarkan sahaja, masih lagi atas dasar percaya kepada rakan walaupun ternyata dia tidak dapat mengotakan kata-katanya. Kalau ikutkan saya ada hak untuk marah kerana tiada apa-apa perkembangan positif tentang usaha membaik-pulih motosikal saya sejak diletakkan dirumahnya pertengahan tahun 2006 kemudian sudah diberi duit pula... Kalau diletakkan di kedai, sudah tentu saya tidak perlu memberi duit terlebih dahulu, cuma perlu membayar setelah selesai kerja dan rasanya kerja yang diperlukan boleh selesai dalam tempoh paling lama pun 2-3 minggu.. Tetapi itulah saya, hati saya lembut sebenarnya... Saya banyak memberi muka kepada orang lain, itupun ada juga pihak yang mahu menuduh saya sombong dan suka membanggakan diri!

Sabtu baru ini, setelah lebih 2 minggu menamatkan perjalanan terbaru saya ke Pantai Timur, baru terasa mahu melangkah ke Janda Baik dalam masa terdekat ini. Malam itu saya menalifon rakan ini, dapat pula berkata-kata dengannya... Alhamdulillah...

Saya tanya dahulu jika ada peluang lagi dia boleh cuba membaik-pulih... Katanya tidak boleh dah kerana sibuk dengan perniagaan baru. Tak apa, saya pun dah bersedia untuk mengalih motosikal saya ke tempat lain, rasanya sekitar KL juga tetapi belum pasti ke bengkel yang mana... Kemudian saya tanya tentang duit RM2,000... Tentulah saya tanya kerana itu duit saya, ia hak saya dan diperlukan untuk belanja membaik-pulih... Katanya sudah digunakan untuk modal perniagaan pula! Telah digunakan? Apa ini?

Saya masih lagi bersabar lalu bertanya berapakah baki yang tinggal... Katanya telah digunakan kesemuanya! Kalau anda di tempat saya bagaimana keadaan anda? Sejauh manakah anda harus bersabar?

Malam itu saya naik angin sedikit... Ingat saya ni cop duit ke? Saya bukannya ada kereta atau apa-apa bentuk pengangkutan sendiri lagi... Apapun, pesanan saya adalah cuma ini... Saya beri tempoh 3 minggu untuk menyediakan kembali duit RM2,000 itu dan kedua, pasang balik bahagian-bahagian motosikal yang telah dibuka. Katanya boleh... Entah boleh percaya entah tidak? Saya harap bolehlah kerana dia rakan saya... Tapi takut nanti timbul dolak-dalik lain pula kerana untuk mendapatkan duit RM2,000 itu, katanya dia perlu menerima pembayaran perniagaan daripada orang lain... Takut nanti orang tu pula ada "masalah" tak boleh bayar nanti...

Siang tadi saya lalu di sekitar rumahnya lalu tergerak untuk singgah... Rakan ini tiada di rumah, tak mengapalah, saya cuma hendak melihat motosikal... Tetapi alangkah terperanjatnya saya melihat keadaan motosikal kesayangan saya ini! Allah, kotor dan buruk tu satu hal, berapa banyak skru dan barangan pula yang sudah hilang... Apakah rakan saya ini mampu ganti? Rasanya tidak... Dilihat pada mata kasar pun, jumlah barangan yang hilang sejak diletakkan di rumah itu jika mahu dinilai pada harga pasaran original sparepart mungkin mencecah RM1,000... Maka kini duit RM2,000 saya pun tak pasti nasibnya sedangkan jumlah kerosakan motosikal pula makin bertambah.

Bila ini berlaku, terfikir saya akan betapa saya ini memberi ruang kepada orang tetapi orang mungkin tidak sedar. Begitu juga keadaannya dengan orang lain, mungkin sebab saya berkawan tidak memilih bulu sedangkan di luar sana seringkali mereka yang ada sedikit kedudukan ataupun nama cuma akan menghadkan pergaulan di kalangan golongan yang setaraf dengan mereka sahaja...

Tuan-tuan dan puan-puan... Apa yang berlaku tentang motosikal juga beberapa hal kebelakangan ini membuatkan saya terfikir, mungkin saya ini yang tersilap kerana terlalu peramah berkawan semua orang tanpa memilih bulu... Realiti dunia ini ada social class... Orang kaya tidak sewenang-wenangnya bergaul dengan orang miskin... Golongan intelektual menghadkan pencampuran dengan orang bawahan... Begitu juga orang ternama... Saya sudah begitu lama tidak mempedulikan semua ini lalu keramahan dan kelembutan hati saya tidak dihargai... Seringkali saya melayan permintaan para pembaca untuk bertemu dan berbual-bual dengan saya lalu saya layan mereka tetapi rupa-rupanya ini boleh menimbulkan masalah juga.

Saya ingat ada seorang pembaca ingin sangat bertemu dengan saya. Demi memenuhi kehendaknya dan memegang janji saya apabila telah meluahkan kata-kata (dalam hal ini berjumpa dengan orang ini pada waktu tertentu) saya pun bergegas mahu pergi ke tempat kami berjumpa hingga saya naik susah hati kerana bas yang saya naiki banyak sangat berhenti, lama-lama pula itu. Kami akhirnya berjumpa dan pembaca inipun meluahkan rasanya tentang keadaan hidupnya sendiri juga makna kehidupan secara umum, rasa yang ingin diluahkan setelah lama selesai membaca buku saya... Rupa-rupanya dia ada masalah tertentu dan mengharapkan saya boleh menolongnya, mungkin dengan cara ilmu batin agaknya?

Apapun saya sudi memberikan masa dan memberi sedikit ilmu... Lebih kurang sebulan kemudian, dia meminta berjumpa lagi dan saya lain serta beri pertolongan daripada segi ilmu, mana yang dapat saya beri. Saya layan dia seperti mana-mana kawan saya kerana sememangnya saya tidak memilih bulu...

Dalam sebulan kemudian dia menghantar sms meminta saya menafsirkan sebuah mimpinya pula... Akibat sibuk, penat juga demam-demam saya tidak menjawabnya... Bagaimana mahu menjawab sedangkan kepala saya sakit, tidak dapat memberikan tafsiran? Tidak lama kemudian, dia menalifon lalu bertanya lagi tentang tafsir mimpi... Saya melayannya tetapi ringkas... Kata saya: "Maaf! Mimpi itu tak masuk kepala saya"...

Maksudnya saya tidak dapat memikirkannya tetapi hamba Allah ini pula asyik menghantar sms bertanyakan kenapa mimpi itu tidak masuk kepala saya? Apakah kerana ia terlalu tinggi buat saya? Saya mula terkedu... Kenapa begini jadinya orang ini? Kenapa bertanya begini pula? Tidakkah dia terfikir saya mungkin penat, sibuk atau sakit untuk menjawab? Tidakkah dia terfikir betapa saya sebagai seorang penulis yang sudah ada sedikit nama telah sanggup meluangkan masa untuknya tetapi masih dia tidak berpuas-hati atas layanan peribadi yang diberi malah beberapa hari kemudian terus menghantar sms memperkecil-kecilkan ilmu saya pula?

Apa ini? Kalau merasakan ilmu yang saya sampaikan secara lisan mahupun dalam buku tidak setinggi mana, maka cari sahaja orang lain sebagai tempat bertanya... Kenapa terus mahu mengganggu saya sehingga cuba berkali-kali merendahkan diri saya pula? Apakah kerana tidak puas hati saya masih tidak menjawab lalu dia cuba provoke saya pula?

Allah... Keadaan beginilah yang juga pernah berlaku di blogspot saya ini. Akibat saya ini peramah dan tidak memilih bulu sehingga sanggup melayan sesiapa sahaja yang menyapa, kadang-kadang orang terlupa, bahawa saya sebenarnya datang daripada kelas golongan sosial yang lain, bukan sekadar lingkungan orang kebanyakan... Mungkin saya harus memberitahu bahawa jika saya mahu, saya boleh terus bergaul dalam lingkungan elit orang-orang kaya, berada, golongan bangsawan dan para pemikir terkenal lalu tidak mempedulikan langsung golongan bawahan dan segala kerenah mereka yang kadangkala begitu irihati dengan orang-orang yang ada kelebihan... Tetapi sudah dijadikan Allah bukan begitu sifat saya yang suka berkawan dengan semua orang ini. Cuma harapan saya, hormatilah juga peribadi dan diri saya seadanya, itu sahaja... Jika ada yang lain daripada yang lain, anggap sahaja sebagai sifat pelik seorang manusia... Takkan itupun tak boleh?

Ah... Biarkan sahajalah... Hampir saya terlupa satu lagi tujuan utama luahan ini.

Adapun gambar-gambar motosikal besar kesayangan saya itu dipamerkan daripada berbagai sudut agar ada pembaca yang mungkin boleh membuat anggaran kos termurah untuk memperbaikinya... Harap-harap tak lebih RM3,000 le sebab lepas tu kena fikir balik nak cekau duit untuk selesaikan pemeriksaan Puspakom seterusnya insurans dan cukai jalanan yang agak mahal untuk motosikal besar!

Oleh itu saya tamatkan luahan ini ya... Ketika menulis ayat yang ini, jam di komputer sudah menunjukkan 3.21 pagi... Belum campur lagi waktu untuk semakan selepas ini. Selamat malam dan maaf zahir bathin! :]

p/s: Artikel ini siap disemak hampir jam 4.30 pagi... Tu dia, layan luahan wooo.... Dah le Janda Baik ni sejuk malam-malam, nak-nak lepas hujan. Tempat saya menulis ni di luar rumah tapi saya teruskan juga sebab perkara ni perlu diluahkan wooo... Sekian ya! :]

8 comments:

Anonymous said...

Aslmkum..

Sabar bro dlm hidup mcm-mcm manusia ada.. ini juga boleh menjadi pembelajaran tentang sikap manusia... sekurang kurang pun bila bro luahkan beban dlm kepala kurang sikit, bagi mereka yang terasa bila bro mention tu.. respek lah sikit bila orang buat baik pada lu..

Anonymous said...

Untuk tenang fikiran dan lapang hati, tak payah marah. Cuma redha dan semoga Allah memberinya fikiran dan sedar perbuatannya.

Kalau saudara memang perlu wang itu, minta dia secara baik agar langsaikan hutang RM2,000 dalam masa sebulan. Kalau dia kata tak mampu juga, minta dia langsaikan beransur-ansur dalam RM200-300 sebulan sehingga selesai.

Tetapi, kalau saudara mampu dan tak mau panjang cerita, adalah lebih baik halalkan saja dan anggap itu sedekah amal jariah saudara buatnya. Dengan cara demikian, ada imbuhan yang saudara dapat, hati menjadi lebih bersih dan jiwa semakin tenang, kerana saudara telah berbuat baik kepada orang yang menganiaya saudara.

Mungkin dengan izinNya akan ada rezeki untuk saudara memulihkan motor itu nanti.

Radzi Sapiee said...

Hmm... Terimakasih. Semua ini termasuk pelajaran untuk saya juga orang lain jua bahawa berkawan itu biar berpada-pada... Ada perkara yang kita boleh kongsi dan percaya, ada perkara yang kalau boleh kita elakkan sahaja seperti meminjamkan duit dan sebagainya bergantung kepada betapa seseorang itu terbukti sebagai kawan yang boleh dipercayai... Atau kawan dalam ketika-ketika tertentu sahaja.
Susah kita nak dapat orang yang amanah atau betul-betul baik. Tolak tepi orang yang memang jahat atau berpura-pura baik... Kadangkala orang yang selama ini memang kita tahu baik dan merendah diri pun, sebaik sahaja mendapat pangkat dan sedikit harta terus berubah, terus nampak belang sebenar... Maka kita yang jenis suka bergaul dengan semua orang pula haruslah bergaul setakat ke tahap tertentu sahaja, jangan lebih daripada itu. Pendek kata jangan beri muka sangat, itu sahaja... Kecuali pada orang yang betul-betul layak dipercayai, tahu erti berkawan kerana Allah dan tahu memegang amanah serta mengotakan kata-kata dan janji. Sekian! :]

rizal hashim said...

Salam, saudara radzi,

Praise for Allah the almighty.

Saya masih ingat zaman saudara berkelana di NST dulu.

Radzi Sapiee said...

Wassalam... Rizal in the house. Tadi baru je jenguk blog Shamsul Yunos, jumpa address dalam Rocky's Bru... We are scheduled to do out first dorm reunion (A level 7, room 51c in 1988) soon, after 20 years woo!!!
How's things bro? I've been taking a different tack all this while, talking about the Malays, Islam n perjuangan akhir zaman. So I've been catering to a totally different crowd. But lately macam makin byk jumpa kawan2 lama... Mungkin dah nak sampai masanya masuk balik the fray in mainstream kot mcm hang, Rocky and others dok buat sekarang ni di Cyber-Space?
Anywhere good to see you here bro... Send my regards to all the other journalists/ former journalists and friends... It's been a long time but never too late. Cheers! :]

anggun said...

Salam..

Atas keperihatinan para sahabat dan atas dasar nama "perjuangan" maka adalah salah seorang chatters saudara Syahir telah memberi cadangan untuk membuat collection bagi membantu meringankn beban saudara MS untuk membaiki motosikalnya.

Maka eloklah di sini saya mengupdate rekod collection yang telah di-online dlm akaun saya.

Terima kasih kpd adik Syahir/Ultraman. Bagi pihak saudara MS sendiri memang tidak ada pun menyuruh sesiapa untuk bebruat demikian. Tetapi kami di sini atas dasar setiakawan dan atas dasar perjuangan hanya yang mana termampu buat masa ini. Cuma nak diingatkan di sini, jangan lah ada yang tersalah sangka..pula. Bukannya wajib untuk anda semua, ttp sekadar yang mampu n yang ada keuzuran dari segi kewangan cukup doa kalian semoga usaha saudara MS di redhai oleh Allah dan mendapat berkat serta rahmatNya..AMIN!!

Bagi saya pula,apalah sangat hanya secebis insan dan ihsan dari saya juga kalian khususnya.

Di bawah ini senarai yang sudah on-line duit dlm akaun saya. (setelah meminta izin dari empunya diri,sbb ingin juga menjaga adab2.) juga empunya blog..

Dan Syahir ada pesan pada saya, cikgu Nasir (moga Allah murahkan rezeki dan limpah kurnia atas beliau) akan menyumbangkan sejumlah komisyen hasil jualan pedang di dalam blognya. walaupun tidak byk kata Syahir RM2.00 tapi konsisten sehingga gerak hati dirasakn cukup.

Senangkan diri untuk bersenggang mata melawati blog adik Syahir kita.
http://silatpanglimakasim.blogspot.com/


1) Saudara SYAHIR - RM100.00


Wassalam..

Radzi Sapiee said...

Hmm... Rasanya tak terlambat untuk mengucapkan terimakasih atas keprihatinan kawan-kawan semua terutama Anggun dan Syahir... Sokongan anda semua memberikan harapan bahawa motosikal besar kesayangan saya itu masih mampu berjalan lagi Insyaallah...
Adapun saya buat posting ini untuk meluahkan rasa, selain itu meminta pendapat kawan-kawan apakah berbaloi saya cuba memperbetulkan lagi motosikal ini atau lupakan sahaja le... Ketika itu saya sudah tidak pasti kosnya... Takut melambung tinggi sehingga lebih baik beli sahaja motosikal baru sedangkan saya bukannya ada duit untuk itu.
Kenyataan Syahir mahu menolong memberi wang ringgit dengan Anggun mengatur caranya memberikan saya sekurang-kurangnya satu jawaban daripada Ilahi... Tak kira berapa pun kosnya, betulkan sahaja dahulu motosikal itu dan serah segalanya kepada Allah untuk menentukan keberhasilannya juga "keberbaloiannya". Alhamdulillah, Anggun telah menolong saya berjumpa orang Melayu yang memiliki sebuah bengkel motosikal besar dan hasil pertemuan kami, katanya motosikal itu mampu diperbaiki sehingga elok dengan anggaran kos permulaan sedikit melebihi RM3,000...
Mungkin ia akan menjadi RM4,000 nanti, tetapi saya harapkan dengan kebijaksaan serta kepercayaan terhadap tuan punya bengkel dan mekanik ini mencari spare-part yang patut, tak semestinya original tetapi cukup kuat dan tahan dapat mengurangkan kos jadi lebih rendah...
Apapun, saya telah diberi semangat baru bahawa motosikal ini mampu diperbaiki. Insyaallah jika tiada aral melintang, setelah selesai beberapa perkara lain akan saya angkut motosikal ini daripada Janda Baik bawa ke bengkel tersebut dan semoga ia akan kembali berjalan lagi.
Sekali lagi, terimakasih semua. Wassalam! :]

syahir said...

Maklumat terkini kutipan sumbangan 'kuda' MS pada 5 Mei 2008jam 4.03pm :

RM 100.00 oleh Saudara Dong.

Jumlah terkumpul :

RM 200.00

Terima Kasih.